eitaa logo
نوجوانیا :: NOJAVANIA :: نوجوانان طرفدار دکتر سعید جلیلی در انتخابات ایران 1403
1.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
5.4هزار ویدیو
267 فایل
حق را وارونه جلوه ندهید و حقیقت را آگاهانه کتمان نکنید. البقره ۴۲ همه ثواب فعالیت کانال به پیشگاه مقدس امام علی بن محمد(ع) هدیه میشود 💚 مسئول: @alo_hi کانال‌ها nojavania.com/feeds حمایت: bonyana.com/s/sn صد کانال برتر: @sadbartar
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش : نقطه چاووش به معنای ساده چیست ؟‌ پاسخ استاد فاطمی صدر : نقطه‌ی چاووش خروجی روستا، شهر، استان، کشور به سمت عتبات عراق را پایانه یا نقطه‌ی چاووش می‌توان خواند. این نقطه‌ی بدرقه‌ی زائران پیاده و سواره‌ی عتبات و نقطه‌ی نهایت پیاده‌روی گسسته یا قاصر به طرف عتبه‌ی حسینی کربلاء است… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : منظور از نوشتن کلمه بیاده چیست ؟ پاسخ استاد محمد مهدی فاطمی صدر : بیاده معرب پیاده است و عرب‌های نجف و کربلاء گاه برای اشاره به پیاده‌روی زیارت عتبات از آن استفاده می‌کنند. این یعنی پیاده بر معنای طریقی پیاده رفتن دلالت می‌کند و بر پیاده‌روی‌یی که پیاده رفتن در آن موضوعیت دارد… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : منظور از وارون درخت اربعین چیست؟ پاسخ استاد صدر :‌ وارون‌درخت اربعین تلقی عمومی ایرانی‌ها از مسیر پیاده‌روی عتبات یک تصور عریض خطی در جاده‌ی کویری میان حرم نجف تا حرم کربلاء است. واقعیت مسیرهای پیاده‌روی اربعین در عراق و بیرون از آن اما شریان‌های عمیق وارون‌درختی است که از در خانه‌ی زائران شروع می‌شود… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
به طور کلی تر منظور از «نقطه چاووش» یا «چاووشی خوانی» یا «چاووشی» چیست؟ استاد صدر در پاسخ به این سوال به یک صفحه ویکی پدیا لینک دادند… لینک اصلی: https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B4%DB%8C ؛ {لینک کمکی: https://web.archive.org/web/20220913112213/https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B4%DB%8C ؛ ذخیره شده در سایت آرکایو برای رصد و فهم تغییرات کاهنده و تخریب کننده ویرایشگرهای صهیونیست مسلک ویکیپدیای فارسی } {نکته : روز بعد استاد در پاسخ به فردی دیگر به صفحه ای در این لینک : https://fa.wikishia.net/view/%DA%86%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C_(%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86) در سایت ویکی شیعه که اطلاعات کامل تری درباره آیین شیعی چاووشی خوانی ارائه میدهد اشاره کردند} بخشی از متن موجود در صفحه دانشنامه درباره واژه چاووشی به شرح زیر است : چاووش‌خوانی‌، رسم شعرخوانی به آواز با آدابی خاص در بدرقه و استقبال حج‌گزاران و زائران. چاووشان در ایام خاص موسم حج یا زیارت عتبات عراق و حرم امام رضا، میان شهرها و روستاهای ایران می‌چرخیدند و با آداب و رسومی خاص مردم را از سفر و حرکت کاروان باخبر و به حج یا زیارت ترغیب و تشویق می‌کردند. آنان افزون بر چاووشی‌خوانی، کارها و وظایف دیگری نیز بر عهده داشتند. مهم‌ترین و معروف‌ترین مضمون اشعار چاووشی دعوت مردم به سفر زیارتی است که معمولاً برای زیارت مزار امام حسین(ع) با این مصراع آغاز می‌شود: «هر که دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله» و به یک تا چهار مصراعِ صلوات ختم می‌شود. مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : به تصریح حدیث پیاده برویم؟ پاسخ استاد :‌ تصریح روایت امام صادق پیاده از خانه رفتن به عتبات است. هر سال، مانند عراقی‌ها، اگر نشود یک بار در عمر، مانند ایرانی‌ها، می‌شود که بشود تا مصداق روایت باشیم… پرسش دوم : برای زنان چگونه است ؟ پاسخ استاد : ‏به صراحت حدیث، پیاده‌روی عتبات زن‌ها از در خانه‌شان شروع می‌شود؛ تا آن جا که بکشند. و هم‌این است، مردها… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏راه کربلاء اگر بسته شود با مناسک اربعین چه کنیم؟ هم‌آن کاری که سید علی‌اکبر ابوترابی با مناسک عرفه پشت مرزهای بسته‌‌ی عراق کرد. پیاده از خانه، تا آن جا که می‌شود و می‌کشیم، به نقطه‌ی چاووش شهر و استان و کشور برویم، قصر کنیم و‌ زیارت کنیم و برگردیم. ما لا یدرک کله، لا یترک کله… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏اربعین یک مناسک عراقی نیست. پاره‌ی پایانی مناسک اربعین در عراق است… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏سکولار درنده که است؟ آن حکومت که پرچم‌های عاشوراء را در آذربای‌جان پایین می‌کشد. سکولار شرمنده که است؟ این‌‌ ایرانی‌هایی که می‌گویند: حکومت نباید برای رشد ایمانی مردم هزینه کند اگر چه به یک بطری آب خوردن در جاده‌‌های اربعین عراق… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏این‌ ایرانی‌هایی که از هزینه‌ی احتمالی حکومت اسلامی برای آب‌‌ خوردن مسیر پیاده‌روی عتبات می‌پرسند و می‌آشوبند اما نسبت به هزینه‌ی قطعی حکومت برای کفرپراکنی در دانش‌کده‌های علوم انسانی آرام و هم‌دل استند تشیع غریبی دارند… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : برخی امامان جمعه شهرهای مختلف با بحث پیاده روی جاماندگان مخالف هستند… این مسئله چگونه است؟ پاسخ استاد: حرف ایشان در چهارچوب اکنونی این مراسم درست است. اشکال به ایشان چهارچوب اربعین از مقصد است که ایشان در آن تحلیل می‌کنند… چاره رفتن به پیاده‌روی قاصر تا نقطه‌‌ی چاووش است و نه پیاده‌روی جامانده‌ها… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏مناسک امی اربعین برای عرب-شیعه‌های عراق تا عرب-سنی‌های حجاز یک تهدید گفت‌مانی است؛ ویرانی دروازه‌های شرقی‌. این یعنی در مسیر پیاده‌روی عتبات بسی باید مراقب باشیم که پامان در شکاف و گسل عجم|عرب نرود… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏نقطه‌ی چاووش آستانه‌ی جدایش پیاده‌روی کامل عتبات از پیاده‌روی قاصر به سمت آن است؛ هم‌آن جا که سده‌ها برای زائران پیاده‌ی عتبات عالیات چاووش‌ می‌خوانده‌اند و راهی‌شان می‌کردند. نقطه‌ی چاووش جایی است که دیوار شهر و روستا تمام می‌شود و جاده‌ی عتبات شروع می‌شود؛ دروازه‌ی کربلاء… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش یکی از کاربران :‌ پیاده از خانه یا از نجف چه فرقی داره؟ پاسخ استاد : إنه من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسین إن کان ماشیاً. مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش یکی از کاربران :‌ ما نوکر امام حسین(ع) و زائراشم هستیم. اما شما چرا به این مسئله پر و بال بی‌خودی و اضافی میدی و بزرگش میکنی؟ پاسخ استاد صدر : گویا شما باور ندارید که پیاده روی اربعین شریان‌های جهانی ظهور را می‌سازد… پرسش آن فرد در ادامه : کلامی یا دست‌نوشته‌ای از معصومین ع در این خصوص دارید، یا این هم الهام قلبی شماست؟ پاسخ استاد : ۱- روایت امام صادق را از نو بخوانید… إنه من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسین إن کان ماشیاً. ۲- این را اگر کنار پرچم یالثارات الحسین حضرت موعود بگزارید تکلیف شریان‌های پیاده‌ی عتبات روشن می‌شود. روایتش را اگر خوانده باشید ایشان در هن‌گام ظهور خود را با روضه‌ی سیدالشهداء معرفی می‌کند… ۳- شما ممکن است تعظیم جهانی شعائر حسینی را زنجیر زدن یا تعزیه خواندن یا سریال ساختن بدانید ما اما تعظیم شعائر حسینی و جهانی کردن آن را به پیاده رفتن و زیارت کردن می‌دانیم و روایت معصوم مؤید هم‌این است… پرسش فردی دیگر در ادامه : اگر همگان بخواهند به فرمایش جنابتان عمل کنند … ۹۹ درصد به مشایه نجف تا کربلا نمی‌رسند و این جمعیت به کربلا نمیرسد … پاسخ استاد : این فرمایش امام صادق است. دو آن که هیمنه‌ی پیاده‌روی عتبات در طول جاده است و نه در عرض آن. سه آن که تجربه‌ی عراق می‌گوید پیاده از خانه که به راه بیفتند، آن‌ها که نمی‌توانند سواره از خانه می‌روند. در آن صوت سخن‌رانی جمکران کامل تفاوت پیاده‌روی کامل از قاصر از حاسم توضیح داده شده است… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
توسع زمان زیارت اربعین توسط آیت‌الله سیستانی و توسع مکانی آن با کشیدن نقطه‌ی شروع آن تا ساحل خلیج فارس توسط آیت‌الله حکیم نشان می‌دهد که فهم مرجعیت از هیمنه‌ی اربعین ازدحام مسیر نجف تا کربلاء نیست. و بماند آن که اکثریت مطلق پیاده‌های عراقی از اساس وارد مسیر نجف تا کربلاء نمی‌شوند… نسبت جمعیت عراقی‌های حاضر در فاصله‌ی نجف تا کربلاء نسبت به آن‌هایی که از بصره یا بغ‌داد و حله و کوت مستقیم به کربلاء می‌روند اقلیت محض است… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش یکی از کاربران :‌ آیا رفع حوائج و گرفتاری‌های خلق‌الله اولی نیست؟ تزاحم واجبات و مستحبات و فی‌مابین مستحبات قطعا اولویت‌بردار است پاسخ استاد : فاصله‌ی مدینه تا مکه نزدیک به فاصله‌ی بصره تا نجف است. امام سجاد اما این فاصله در زیارت را پیاده آمده‌اند و تزاحمی حس نکرده‌اند… پرسش دیگر :‌ البته این پیاده‌روی برای افرادی که شغل آزاد دارند، و یا افراد بیکار و فاقد شغل مناسب است. پاسخ استاد :‌ پیاده از خانه، نسخه‌ی مطلق زیارت نیست. نسخه‌ی عمر است که شده یک بار در حیات این راه را برویم. برخی البته بیش‌تر رفته‌اند مانند ملاصدرا که هفت بار پیاده به حج رفت. مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : اخوی ما پیاده روی رو قبول داریم …. اما پیاده‌روی از منزل تا حرم … نه از منزل تا چاووش پاسخ استاد : ما لا یدرک کله، لا یترک کله… پرسش دیگر :‌ خیلی هم عالی ولی این بند و بساط که مسجد بسازیم و نهال بکاریم و اینا رو متوجه نمی‌شم…هرچند باز هم پیاده رفتن رو درک نمی‌کنم…الله اعلم…شاید از علما بپرسیم، تایید کنند پاسخ حجت الاسلام فاطمی صدر : ۱- آن مسجد برای شما نیست؛ برای آن زائری است که از شرق ایران پیاده به طرف غرب و مرز راه می‌افتد و‌ می‌داند که در خروجی هر شهر و روستا و ابتدای جاده‌ی کربلاء نقطه‌یی است که می‌تواند در آن جا بیتوته کند و فرداش ادامه بدهد. ۲- در هم‌آن قشم اگر به کاروان‌سرا رفته باشید مسجد و حمام و‌ مبیتش را دیده‌یید که هم‌این کاربری منزل به منزل را داشته‌اند… ۳-در هم‌آن قشم هم اگر جماعت تبلیغ اهل سنت را دیده باشید مسجدهایی کانون برنامه‌ی تبلیغ شهری آن‌ها است و کانون شبکه‌ی تبلیغ شریانی اربعین هم‌این مسجدهای چاووش است… پرسش آن کاربر در ادامه : البته بنده خوش‌بینانه نگاه می‌کنم و به برادران خودم تهمت نمی‌زنم…اما به نظرم این سبک کارها و پیاده روی اربعین درست نیست. پاسخ حجت الاسلام فاطمی صدر :‌ چاره‌ی گره ذهنی شما آن است که جای پیاده‌روی حاسم، شده یک بار کامل از خانه به عتبه پیاده بروید. آن هن‌گام به طور طبیعی از نقطه‌ی چاووش شهرتان رد می‌شوید و از آستانه‌ی آن در جاده‌ی عتبات رها می‌شوید. تا زمانی که از چنبره‌ی بینه‌ی اربعین از مقصد در نیایید، نه پای‌تان به پیاده‌روی کامل باز می‌شود و نه متوجه می‌شوید که از چه سده‌ها در نقطه‌ی چاووش شهرها و روستاها زائران قاصر برای زائران کامل چاووش می‌کرده‌اند، چون زائر حاسمید و بریده‌بریده پیاده می‌روید و بریده‌بریده پیاده‌روی را می‌فهمید و بریده‌بریده داوری می‌کنید… پرسش آن فرد در ادامه : اخوی نمی‌دونم قصدتون از این ادبیات و کلمات سخت چیه… پاسخ شیخ محمد مهدی فاطمی صدر : قصدم آن است که شده یک بار در عمر پیاده از خانه به عتبه بروید تا مصداق دعوت معصوم بشوید… آن روز که از این زیارت پیاده برگشتید دلیل یافتن نقطه‌ی چاووش و رفتن به آن در سال‌ها قبل و بعدتان را در می‌یابید… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پرسش : پیاده روی تا نقطه چاووش چه فرقی با جاماندگان دارد؟ پاسخ استاد فاطمی صدر : جامانده‌ها حرکت نمادین است که نه از خانه شروع می‌شود و نه به ابتدای جاده‌ی عتبات می‌رودو.. ‏ایراد درست علمای شیعی به پیاده‌روی‌های نمادین جامانده‌ها در این سال‌ها در روز اربعین آن است که مناسک مأثور پیاده‌روی اربعین مشیاً الی الحسین است… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
مسیرها و نقطه های چاووش هر شهر و یا روستا یا حرم های مطهر یا … حضرت حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر گاهی در کانال تلگرامی و توییتر خود به بیان برخی مسیرها و نقاط مهم می پردازند که خواندن آنها برای کسی که نیت پیاده رفتن از خانه به سوی کربلا دارد لازم است… {هر بخش یا نوشته های استاد در یک پیام مشخص، مجزا شده است…}
‏ابتدای مسیر سبایا از پشت مسجد کوفه در امتداد فرات تا کربلاء و اثنایش از مقام رأس‌الحسین تا سیده‌خوله و سیده‌صفیه در بقاع لبنان اکنون زیر گام زائران پیاده است. آن چه مانده، متصل کردن این مسیر با زائرهای پیاده و برپایی موکب‌های اربعینی در این فاصله است… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏رأس‌البیشه، ساحل فاو در خلیج فارس، آخر دنیا است. آخر‌های محرم آدم‌ها آن‌ جا پا به دریا می‌زنند تا آخرهای صفر دست‌شان در کربلاء به دریا برسد… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏نخستین نقطه‌ی چاووش محلی طهران حسینیه‌ی جماران است تا برسیم به امام‌زاده علی‌اکبر تا میدان امام‌حسین تا حرم حضرت عبدالعظیم تا برسیم به نقطه‌ی چاووش شهر طهران: حرم حضرت روح‌الله؛ از آن جا می‌شود تا نقطه‌ی چاووش استان، قلعه‌سنگی پرند، پیاده‌روی قاصر اربعین رفت و سلام داد و برگشت… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏با دوچرخه از مسجد جامع خرم‌شهر به اربعین کربلای حسین می‌رفتند. نصف روز با هم مسیر را ،یادمان به یادمان، مرور می‌کردیم‌‌. گفتم: سال بعد از مشهد شروع کنید تا قم تا کرمانشان تا بغ‌داد تا کربلاء. پیش‌تر گفته بودم: به اسکات‌لند فکر کنید تا فرانسه تا اتریش تا ترکیه تا ایران تا عراق… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
پیاده از نیشابور اگر به عتبات می‌روید نقطه‌ی چاو‌وش شما امام‌زاده هلال در جنوب غرب شهر است. از پیاده‌روی کامل اربعین اگر جامانده‌یید صبح بیستم صفر از خانه تا نقطه‌ی چاووش شهر پیاده‌روی قاصر کنید، در آن جا سلام بدهید و کنار امام‌زاده هلال زیارت بخوانید و برگردید… توضیح استاد در گروه گفت و گو : مسیر پیاده‌ی مشهد به نیشابور به خسروی در نیشابور وارد شهر می‌شود چون جاده‌ی کمربندی طولانی‌تر است. از سر سه‌راهی وارد خیابان استقلال می‌شوند و به امام‌زاده هلال می‌رسد و تنها بعد ریوبند تا جاده‌ی اصلی به قول عراقی‌ها یک طریق المختصر خاکی داریم… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania
‏پیاده از ورامین اگر به عتبات می‌روید نقطه‌ی چاو‌وش شهر، امام‌زاده یحیا تا حسینیه‌ی کهنه‌گل در ابتدای جاده‌ی عتبات است. از پیاده‌روی کامل اربعین اگر جامانده‌یید صبح بیستم صفر از خانه تا نقطه‌ی چاووش شهر پیاده‌روی قاصر کنید، در آن جا سلام بدهید و کنار امام‌زاده یحیا زیارت بخوانید و برگردید… مشروح همه نکات : bonyana.com/26879 کانال استاد فاطمی صدر :‌ t.me/mm_fatemisadr_ir کانال نوجوانیا : @nojavania