پرسش یکی از کاربران : نقطه چاووش مشهد دقيقا
كجاست ؟
پاسخ حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر :
نقطهی چاووش مشهد جایی در امتداد جادهی قدیم است. آزادراه از کنار نقاط شاخصی چون خواجه اباصلت و بههشت رضا و تپهی سلام رد میشود اما این مسیر مسیر سواره است و نه مسیر پیاده. با این توصیف نقطهی چاووش اکنون شهر مشهد بوستان غدیر است مگر آن که بخواهیم روی جادهی قدیم جلوتر برویم…
البته روی جادهی قدیم در اطراف طرق تعدادی موکب وجود دارد اما نقطهی شاخصی به چشم نمیخورد به جز رباط ساروق…
پرسش کاربر در ادامه : رباط ساروق بيشتر به نقطه چاووش نزديكتره ؛
منتهی امسال
ان شاء الله برای اولین بار تا بوستان غدیر حرکت میکنیم
پاسخ استاد : رباط ساروق بیشتر نقطهی چاووش طرق است؛ مگر آن که طرق را ملحق به مشهد بدانیم…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
نکات مهم برای صحبت درباره پیاده از خانه و پیاده روی اربعین به سوی حرم امام حسین علیه السلام
استاد فاطمی صدر متن زیر را در گروهی که در زمان نگارش این متن ۶۰ عضو داشته است منتشر کردند {اما این متن در کانال ۱۶۰۰ نفری ایشان منتشر نشده است} که به نظر میرسد برای درک موضوع به این لینک https://bonyana.com/19958/arbaeen-pilgrimage-in-iraq-karbala-iran-corona-virus/ بروید و فایل پی دی اف که با اسم «؛ راه کاری برای احیای پیاده روی اربعین جامانده گان. یک طرح کارا: ۲۲ .جامعه ایمانی مشعر» منتشر شده را بخوانید؛
همراه شما مخاطبین سایت بنیانا ، متن استاد را درباره پیاده روی عمیق بخوانیم :
یک: ترویج گفتمانی بینهی پیاده از خانه
دو: تبدیل استفاده از عنوان جامانده از پیادهروی اربعین به جامانده از پیادهروی کامل اربعین
سه: تبیین سه گونهی پیادهروی کامل و قاصر و حاسم اربعین و تکیه بر پیادهروی قاصر اربعین به عنوان نسخهی جاگزین جاماندهها از پیادهروی کامل اربعین.
چهار: تبیین نقطهی چاووش محله و روستا و شهر و استان و کشور به عنوان آستانهی جدایش پیادهروی کامل عتبات از پیادهروی قاصر در ابتدای جادهی عتبات عراق و حجاز و شام.
پنج: مکانیابی و معرفی نقطههای چاووش محله (در ابرشهرها) و نقطهی چاووش روستا و شهر توسط شبکهی مبلغین.
شش: زیرسازی نقاط چاووش مکانیابی شده و آمادهسازی و محوطهسازی جهت عبور پیادهروهای کامل و وقوف پیادهروها قاصر.
هفت: معرفی نقاط چاووش در رسانههای ملی و محلی.
هشت: شرع حرکت احیای چاووشخوانی در سطح محلی و ملی با محوریت جاماندهها از پیادهروی کامل اربعین.
نه: گسیل زائران پیاده از خانه و جامانده از پیادهروی کامل به نقاط چاووش در روز اربعین.
ده: بیرقگردانی و چاووشخوانی و زیارتخوانی در نقطههای چاووش در روز اربعین.
یازده: سازماندهی موکبها در شریانهای اصلی پیادهروی زائران جامانده از پیادهروی کامل اربعین تا لبهی بیرونی شهر و روستا و تا نقطهی چاووش آنها.
دوازده: زمینهسازی برای جمعآوری تبرعات مردمی برای ساخت مسجد و تکیه و مضیف چاووش در مناسک روز اربعین در نقطههای چاووش شهر و روستا.
تفصیل اینها در جزوهی مجموعهی مشعر، به خصوص شیوهنامهی انتهایی آن در دسترس است.
در بارهی برنامهی طهران هم تلاش اضافه کردن نقاط چاووش محلی حسینیهی جماران و امامزاده علیاکبر چیذر در شمال میدان امامحسین و نقطهی چاووش شهر طهران در جنوب آن میتواند باشد. این اگر بشود در طول روز اربعین در هر یک از این نقاط میتوان چاووش کرد؛ زیر عنوان پیاده از خانه-لشکر حسین
نیز میتوان موجی از هیأتهای مذهبی به عنوان هستهی سخت کار را طی روز نوزدهم در این شریانها سرازیر کرد تا پس از شبمانی در موکبهای حرم حضرت عبدالعظیم صبح روز بیستم آن یازده کیلومتر باقیمانده تا حرم حضرت روحالله را پیادهروی کنند و در ایتدای جادهی عتبات زیارت اربعین بخوانند.
نیز برای امسال یا سالهای بعد و برای آنها که بیش از این میطلبد میتوان نقطهی چاووش استان طهران قلعهسنگی پرند را در امتداد جادهی ساوه گویاسازی کرد تا آنها که مسیر بیشتری برای پیادهروی میطلبد به آن جا بروند و چاووش کنند…
نقطههای چاووش شهرهای ایران که جانمایی شده است:
طهران: حرم حضرت روحالله
قم: امامزاده جمالالدین
کرج: امامزاده طاهر
قزوین: شازده حسین
زنجان: حسینیهی اعظم
اردبیل: بوستان شورابیل
یزد: بوستان کوهستان
مشهد: تپهی سلام
طبس: حرم حسین بنموسا
اهواز: معراج شهدای پادگان شهید محمودوند
خرمشهر: میدان مقاومت
آبادان: پل نو
اصفهان: تپهی آتشگاه
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
جا نماندن
آن که به نیت زیارت قبر حسینبنعلی، پیاده از خانه خارج میشود، برای هر گام حسنهیی برای او نوشته میشود و سیئهیی از او زدوده میشود. [امام جعفر صادق، علیهالسلام]
مناسک اربعین اگر از در خانهی زائر پیاده شروع شود و گام به گام تا کربلای حسین برود، کسی از آن جا نمیماند؛ شده یک قدم از در خانه به نیت عتبه روی جادهی کربلاء گام برداریم یا یکچند سد قدم یا یکچند هزار قدم؛ ما لا یدرک کله، لا یترک کله.
آن که کامل از خانه تا عتبه پیاده میرود مصداق حدیث امام صادق است و همآنهایی که قاصر از خانه تا انتهای شهر و روستا و ابتدای جادهی عتبات عراق میرسند و چاووش میخوانند و از دور سلام میدهند و زیارت میخوانند و بر میگردند.
نقطهی چاووش خواندن و بیرق گرداندن لشکر حسین در صبح اربعین همآن جا است که دیوارهای شهر و روستا تمام میشود و جادهی کربلاء شروع میشود و زائران کامل عتبات در آن جا بدرقه میشوند و گهگاه در آن جا امامزاده یا عالم یا شهیدی آرمیده است.
از پیادهروی کامل به کربلاء اگر جا ماندهییم، صبح روز اربعین پیاده از خانه و پرچم بر دوش روی جادهی کربلاء شریان بشویم و به نقطهی چاووش شهر و روستا برویم و از دور به حسین سلام بدهیم و بازگردیم.
هر که دارد هوس کرببلاء بسمالله…
------
متنی که خواندید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر ، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ در کانال تلگرامی ایشان { https://t.me/mm_fatemisadr_ir } منتشر شده است…
مشروح همه نکات : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
برشی از منشور چاووش اربعین { راهکاری برای احیای پیاده روی اربعین جاماندگان }
----
حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر یکی از مطالب مرتبط با پیاده روی به سوی کربلای معلی را در قالب ۷ عکس نوشته ( تصویر ) منتشر کردند… هفت عکس نوشته با عنوان «برشی از منشور چاووش اربعین» که در بالا می بینیم …
مشروح همه نکات درباره پیاده روی از خانه، صبح اربعین، به سوی کربلای مقدس : bonyana.com/26879
کانال استاد فاطمی صدر : t.me/mm_fatemisadr_ir
کانال نوجوانیا : @nojavania
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هر_صبح_یک_سلام✋
روزت را زیبا کن!
عادت سلام کردن به امام حسین علیه السلام را نشر می دهیم ...
#فقط_به_عشق_امام_حسین_علیه_السلام 💓
(فرازی از زیارت ناحیه مقدسه)
🚩 @velayattv 🚩