🌱هرگز نمازت را ترک مکن
🍃میلیون ها نفر زیر خاک بزرگترین آرزویشان بازگشت به دنیاست ؛
🍂تا " سجده " کنند، فقط یک سجده
✅از پاهايی که نمی توانند تو را به ادای نماز ببرند، انتظار نداشته باش که تو را به بهشت ببرند..
قبرها، پر است از جوانانى که
میخواستند در پیری توبه کنند...
رسول الله صلےالله علیه وآله فرموده اند
نماز صبح : نور صورت
ظهر : بركت رزق
عصر : طاقت بدن
مغرب : فايده فرزند
عشاء : آرامش
مي بخشد.
✅به نیت دعوت برای "نماز" برای چند نفر بفرست
@barzakhe
عزیز ترین کس !!!
جوان عابدى هنگام مرگ ، خانواده خود را ديد كه گرد او حلقه زده اند و گريه مى كنند.
پس رو به پدرش كرد و گفت :اى پدر، چرا گريه مى كنى ؟
گفت : پسرم فراق تو و تنهائى خود را بياد مى آورم اشك از ديدگانم جارى مى شود.
خطاب به مادرش گفت : مادرم ،تو چرا گريه مى كنى ؟
گفت : گريه من به خاطر غم فقدان تو است . عمرى من و پدرت زحمت كشيديم كه عصاى دوران پيرى ما باشى ، اكنون از ميان ما مى روى و ما را تنها مى گذارى .
پس به همسرش گفت : چه چيزى ترا به گريه وا داشته است ؟
گفت : اينكه نيكى ترا از دست مى دهم و به غير تو نيازمند مى شوم .
آنگاه از فرزندانش پرسيد: شما چرا مى گرييد؟
گفتند: به خاطر يتيمى و خوارى پس از تو.
پس جوان عابد به آنان نگريست و گريست .
خانواده اش پرسيدند: تو چرا گريه مى كنى ؟
پاسخ داد: شما براى خودتان مى گرييد، من هم بر خود مى گريم .
آيا چه كسى براى سفر طولانى كه در پيش دارم مى گريد؟
چه كسى به خاطر كمى زاد و توشه من اشك مى ريزد؟
چه كسى براى من در آن خانه خاكى و تنگ و تاريك قبر گريان است ؟
چه كسى براى بدى اعمال و سوءحساب من مى نالد.؟
آيا در ميان شما كه عزيزترين افراد نسبت به من هستيد، و من نيز عزيزترين افراد نسبت به شما هستم ، كسى هست كه براى وقوف من در مقابل پروردگار براى رسيدگى اعمال بگريد؟
اين بگفت ، و آهى جانكاه كشيد و بمرد.
@barzakhe
4_673104229497307983.mp3
1.3M
سوال : بعضیها بودجه ساختن مدرسه و مسجد را ندارند، چکاری وجود دارد که حتی پس از مرگ هم ثواب آن کار به مرده برسد؟
استاد عالی
⏳ زمان : ۴:۱۷
🗂 حجم : ۱.۲ مگابایت
@barzakhe
🔰قال الصادق - عليه السّلام -:
انَّ في الجَهَنَم لَوادياً للمتكبّرينَ يُقالُ لهُ سَقَرُ، شكي الي اللهِ عزّ و جَلّ شِدَةَ حَرِّهِ وَ سَأَلَهُ ان ياذَنَ لَهُ ان يَتَنَفَّسَ، فَتنَفَّسَ فَاَحْرَقَ جَهَنَّمَ.
امام صادق - عليه السّلام - فرمودند:
در جهنم سرزميني است كه مخصوص متكبران است و آن را سقر گويند. اين وادي از شدت حرارت خود به خدا شكايت برد و تقاضا نمود كه به وي اجازه دهد تا تنفسي كند پس آن وادي نفسي كشيد كه از آن نفس جهنم نيز شعله ور شد.
📚«الكافي، ج ۲، ص ۳۱۰»
☑ @ostadrafiei
⚜عَقَبه اوّل: سَكَراتِ مَوْت و شدّتِ جان كندن است
« وَ جاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِكَ ما كُنْتَ مِنهُ تَحيدُ »
🔘و اين عقبه اي است بسيار دشوار زيرا كه شدائد و سختيها از هر طرف به مُحْتَضَر رو ميكند؛ از طرفي شدّت مرض و درد و بسته شدن زبان و رفتن قُوا از اندام، از طرف ديگر گريستن اهل و عِيال و وداع آنها با او، و غم يتيمي و بي كس شدن بچههاي خود، از طرف ديگر غم جدا شدن از مال و منزل و املاك و اندوختهها و چيزهاي نفيس خود كه عمر عزيز خود را صرف آنها كرده و به وسيلههاي زياد آنها را تحصيل نموده، بلكه بسا شده كه بسياري از آنها مال مردم بوده و به ظلم و غصب، آنها را مالك شده و آنكه چقدر حقوق بر اموال او تعلّق گرفته و نداده، حالا ملتفت خرابيهاي كار خود شده كه كار گذشته و راه اصلاح آنها بسته شده؛
فَكانَ كَما قالَ اَميرُ المُؤمنين عليه السلام
«يَتَذَكَّرُ اَموالاً جَمَعَها اَغْمَضَ في مَطالِبِها وَ اَخَذَها مِنْ مُصَرَّحاتِها وَ مُشْتَبِهاتِها قَد لَزِمَتْهُ تَبِعاتُ جَمْعِها وَ اَشْرَفَ عَلي فِراقِها تَبْقي لِمَنْ وَرائَهُ يَنْعَمُونَ فيها وَ يَتَمَتَّعُونَ بِها فَيَكُونُ المَهْنَأُ لِغَيْرِهِ وَ اِلْعِبْ ءُ عَلي ظَهْرِه.
و از طرفي هَوْلِ ورود به نَشْأِه اي كه غير از اين نَشْأه است و چشمش ميبيند چيزهايي را كه پيش از اين نمي ديد؛
«... فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطائَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديد»
مي بيند حضرت رسول و اهل بيت طهارت - صلوات اللَّه عليهم - و ملائكه رحمت و ملائكه غضب را
حاضر شده اند تا درباره او چه حكم شود و چه سفارش نمايند؟ و از طرف ديگر ابليس و اعوان او براي آنكه او را به شكّ اندازند جمع شده اند و ميخواهند كاري كنند كه ايمان او از او گرفته شود و بي ايمان از دنيا بيرون رود، و از طرفي هَوْلِ آمدنِ مَلَكُ الْمَوْت كه آيا به چه هيئت خواهد بود و به چه نحو جان او را قبض خواهد نمود؛ الي غير ذلك.
@barzakhe
4_673104229497307982.mp3
912.2K
سوال : من مادربزرگی داشتم که برای من خیلی دعا میکرد، آیا او بعد از مرگش هم میتواند برای من دعا کند؟
⏳ زمان : ۳:۰۱
🗂 حجم : ۰.۹ مگابایت
@barzakhe
#عقبه_اول
شيخ صدوق از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود:
هر كه خواهد كه حق تعالي بر او آسان كند سَكَرات مرگ را، پس بايد كه صله ارحام و خويشان خود كند و به پدر و مادر خود نيكي و احسان نمايد، پس هرگاه چنين كند خداوند بر او آسان كند دشواريهاي مرگ را، و در حيات خود فقر به او نرسد هرگز
📚بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۶۶، ح ۳۳
@barzakhe
4_5942554576522576838.mp3
1.23M
4️⃣ سوال : ما چطور می توانیم دوره ی حضرت ولی عصر (عج) را درک کنیم؟
⏳ زمان : ۴:۰۵
🗂 حجم : ۱.۲ مگابایت
@barzakhe
🌸✨🌸
شخصی از پیامبر گرامی (ص) پرسید:
چرا از مرگ میترسیم؟
رسول خدا (ص) فرمود: آیا مال داری؟
گفت: بله
فرمود: آیا در راه خدا داده ای؟
گفت: نه،
فرمود: به همین خاطر میترسی.
❇️نظیر همین سؤال را شخص دیگری از امام حسن (ع) کرد؛
🔷امام جواب داد: شما تمام کوشش خودتان را صرف آبادی دنیا کردهاید و برای آخرت کار نیکی ندارید و به همین خاطر از مرگ میترسید که از جای آباد به جای خراب منتقل شوید.
⚜«إنکُم أخرَبتُم آخِرَتَکُم وَ عَمَّرتُم دُنیاکُم فَأنتُ تَکَرَون النَّقلَهَ مِنَ العُمرانِ إلی الخَرابِ»⚜
بحارالانوار، 129:6
@barzakhe
#عقبه_اول
📜 روايت شده كه حضرت رسول صلي الله عليه وآله وسلم حاضر شد نزد جواني در وقت وفات او.
پس به او فرمود: بگو: «لا اله الاّ اللَّه».
پس بسته شد زبان آن جوان و نتوانست بگويد و هر چه حضرت مُكَرَّر كرد او نتوانست بگويد.
پس حضرت فرمود به آن زني كه نزد سر آن جوان بود كه آيا اين جوان مادر دارد؟
عرض كرد: بلي من مادر او ميباشم.
فرمود: آيا تو خشمناكي بر او؟
گفت: بلي و الآن شش سال است كه با او تكلّم نكرده ام.
حضرت فرمود: راضي شو از او.
آن زن گفت: «رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ بِرِضاكَ يا رَسوُلَ اللَّهِ».
و چون اين كلمه را - كه مُشْعِر بر رضايتِ او از پسرش بود - گفت، زبان آن جوان باز شد.
حضرت به او فرمود: بگو: لا اله الاّ اللَّه، گفت: لا اله الاّ اللَّه.
حضرت فرمود: چه ميبيني؟ عرض كرد: ميبينم مرد سياهي قبيح الْمَنْظَرْ، با جامههاي چرك و بوي گنديده و بد كه نزد من آمده و گلو و راه نَفَس مرا گرفته.
حضرت فرمود: بگو:
«يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ وَ يَعفُو عَنِ الكَثير، اِقْبَلْ مِنِّي الْيَسيرَ وَ اعفُ عَنِّي الكَثيرَ اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ».
«اي كسي كه - عبادت و عمل - كم را ميپذيري
و از - معصيت - زياد ميگذري، - اطاعت - كم را از من بپذير و از - گناه - زيادم درگذر همانا تو آمرزنده و مهرباني».
آن جوان اين كلمات را گفت.
آن وقت حضرت به او فرمود: نگاه كن چه ميبيني؟
گفت: ميبينم مردي سفيد رنگ، نيكو صورت، خوش بو با جامههاي خوب نزد من آمد و آن سياه، پشت كرده و ميخواهد برود.
حضرت فرمود: اين كلمات را اعاده كن، اعاده كرد.
حضرت فرمود: چه ميبيني؟
گفت: ديگر آن سياه را نمي بينم و آن شخص سفيد نزد من است.
پس در آن حال آن جوان وفات كرد.
📂خوب در اين حديث تأمل كن ببين اثر عقوق چه اندازه است كه اين جوان با آنكه از صحابه شمرده ميشود و مثل پيغمبر رحمت - صلوات اللَّه عليه و آله - به عيادت او آمده و به بالين او نشسته و خود آن جناب كلمه شهادت تلقين او فرموده نتوانست به آن كلمه تلفظ كند مگر وقتي كه مادرش از او راضی شد.
از این ماجرا میتوان پی برد که حضرت عزرائیل برای گناهکار و مومن هر یک با شکل و قیافه ای در خور اعمالشان ظاهر میشود.
📚بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۷۵، ح ۶۷
@barzakhe
10.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 کلیپ: راهکارهای ثبات قدم ...
استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
🔰علل سقوط حکومت از دیدگاه امیرالمؤمنین ( ع )
گفتار آن حضرت درباره علل سقوط سیاسی اجتماعی دولت ها چنین است : « یستدل علی ادبار الدول باربع ، تضییع الاصول ، والتمسک بالغرور وتقدیم الاراذل وتاخیر الافاضل »(۱)
یعنی می توان برای سقوط یک حکومت چنین استدلال کرد که هرگاه چهار چیز در ساختار آن حکومت راه یافت ، سقوط می کند :
1⃣ اصول اساسی را ضایع نمودن .
2⃣ به جاه زودگذر دنیا مغرور شدن .
3⃣ فرومایگان را مقدم داشتن .
4⃣ فرزانگان را مؤخر قرار دادن .
که البته هر یک از این عوامل چهارگانه ، ناشی از ضعف سیاسی و سوء مدیریت مسؤولین آن حکومت می باشد .
گفتار آن حضرت ( علیه السلام ) درباره علل سقوط اقتصادی اجتماعی چنین است : « یستدل علی الادبار باربع : سوء التدبیر وقبح التبذیر وقلة الاعتبار وکثرة الاعتذار » (۲)
یعنی می توان با چهار چیز بر زوال دولت استدلال نمود :
1⃣ سوء تدبیر و ضعف مدیریت .
2⃣ تبذیر ناروا و هزینه های زیانبار اقتصادی .
3⃣ از تجارب سودمند عبرت نگرفتن .
4⃣ به جای جبران عملی گذشته ، مکررا عذرخواهی زبانی نمودن .
البته امور یادشده ، همان گونه که سند سقوط یک حکومت است ، نشانه زوال یک زندگی شخصی نیز می باشد ؛ چه اینکه بخش مهم امور یادشده ، از مدیریت ضعیف و ناروا نشات می گیرد ؛ چه در مسائل سیاسی باشد و چه اقتصادی و اجتماعی .
امید آنکه جوامع اسلامی به اهداف اصیل حکومت الهی آگاه شده ، در تحقق آن جهاد و اجتهاد کنند و با قیام و اقدام خود ، هر گونه عامل تامین کننده را فراهم نمایند و با ایثار نفس و نثار نفیس ، هر گونه مانع را برطرف سازند تا عدل الهی در زمین مستقر گردد .
۱. شرح غرر الحکم ؛ ج ۶ ، ص۴۵۰
۲. همان ؛ ج ۶، ص ۴۴۹
@barzakhe