14-javdie-amoli-fater(www.rasekhoon.net)_12 قسمت 2 قسمت 1 1.mp3
870.7K
تفسیر ایه 18 سوره فاطر
ایت الله جوادی املی
در قرآن مىخوانيم كه گروهى براى اغفال و فريب ديگران مىگويند: «اتَّبِعُوا سَبِيلَنا وَ لْنَحْمِلْ خَطاياكُمْ» ما گناه شما را به دوش مىگيريم
👇 اين آيه جواب آنها را مىدهد.
وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى
و هيچ فردى بار (گناه) ديگرى را بر دوش نكشد
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
سؤال: آيا مىتوان به استناد اين آيه كه در قيامت بار هر كس به دوش خود اوست و ضربهاى به ديگرى نمىزند، بگوئيم پس ما كارى به گناهكاران نداشته باشيم زيرا بار گناهشان به دوش خودشان است و به ما كارى ندارد؟
پاسخ: اين آيه، توجيه سكوت در برابر منكرات نيست زيرا خود سكوت، گناهى است بر گردن افراد ساكت. وظيفه ما امر به معروف و نهى از منكر است ولى اگر گوش ندادند گناهشان به دوش ما نيست.
گرچه هر كس تنها مسئول كار خويش است، امّا اگر كسى راه و سنّت غلطى را در جامعه پايهگزارى كرد علاوه بر منحرفان، اين سنّت گزار نيز مسئول است زيرا راهنماى انحراف و گناه، شريك در انحراف و گناه است.
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلى حِمْلِها لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى إِ
و اگر سنگين بارى براى #حمل_بارش، حتّى از نزديكان خود دعوتى كند، چيزى از #بارش_حمل نشود (و كسى به او رحم نكند.)
كلمهى «وِزْرَ» به معناى #سنگينى و #بار است. «مُثْقَلَةٌ» يعنى سنگين بار. «حَمل» بارِ پشت و «حِمل» #بار_شكم را گويند.
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ
تو تنها كسانى را كه در #نهان از پروردگارشان مىترسند و #نماز به پا مىدارند هشدار مىدهى،
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
وَ مَنْ تَزَكَّى فَإِنَّما يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ
هر كس (از #گناه) پاك شود، پس اين پاكى به #نفع خود اوست
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای مهسا امینی به روایت سردار نقدی
⭕️ جالب بود حتماً ببینید!
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#اعتراض_به_سکوت_دیگران
#روی_سخن_با_انصار
حضرت در این هنگام نگاهشان را به گروه انصار انداختند و آنها را جداگانه مورد خطاب قرار دادند که:
« ای #جماعت_جـوانمردان و ای #بـازوان_دیـن و #شـریعت و شمایی که از اسلام #محافظت میکردید؛ پس چه شده که در شما نسبت به حقّ خودم #سستی میبینم؟ (ص ۱۲۷-۱۲۸)
حضرت با کنایه به ایشان می فرماید شما دست روی دست گذاشتید، تماشاگر شدید و به تعبیری عملاً آنچه واقع شد را پذیرفتید، از طرفی شما که سوابقتان خوب بـود و در گسترش اسلام نقش داشتید، پس از دو حال خارج نیسـت یـا از آن مسـیری کـه در آن حرکت میکردید بکلّی #منحرف شده اید و صد و هشتاد درجه #تغییر_مسیر داده ایـد و دیگـر #حمایـت و #حفاظت از حق نمـیکنید یا ایـنکه نیرویتـان را از دست دادهاید، یعنی می خواهید #حمایت از #حق کنید اما نمی توانید، یعنی مشی شما هنوز عوض نشده اما #قـدرت و #توانایی #دفاع از #حق را از دست داده اید. (ص ۱۲۸-۱۲۹)
در ادامه اما حضرت قدرت ایشان را به رخشان می کشد و آنها را دعوت به قیام میکند. در حقیقت حضـرت زهـرا(سلام الله علیها) بـرای اینکـه برخی نگویند اگر حق بود چرا دختر پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) ساکت نشسته است این چنین وارد صحنه شـده و #ضمن_تبیین_حق، #انصار را به #قیام_علیه_ظلم و #حمایت از #حق دعوت میکند و این حرکت حضرت تا #قیامت در #تاریخ_بشریت_ثبت می شود.
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
قسمت نوزدهم
📚کتاب شرحی بر خطبه فدکیه
📝حاج آقا مجتبی تهرانی