eitaa logo
68 دنبال‌کننده
37 عکس
1 ویدیو
0 فایل
اطلاعات #تاریخ، #فرهنگ و #تمدن در #قرآن و تاریخ با رویکرد #عبرت_پژوهی کانال پیام های شما را پذیراست. ارتباط با مدیر https://eitaa.com/NQ114admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴امام خامنه ای:هر روز قرآن بخوانید حتی نیم‌صفحه! تلاوت روزانه را فراموش نکنید ولو یک صفحه، ولو نیم‌صفحه.. ♦️قرآن را هر روز بخوانید با قرآن ارتباطتان را برقرار کنین.
🚨حاج قاسم سلیمانی: ⭕️والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. 🔘 لتُبَلْبَلُنّ بَلْبَلةً ، ولَتُغربَلُنّ غَرْبَلةً ،حتّى يعودَ أسفلُكُم أعلاكم ، وأعلاكم أسفلَكُم ، وليَسبقنّ سَبّاقونَ كانوا قَصَّروا، وليُقَصِّرَنَّ سبّاقونَ كانوا سَبَقوا. (بحار الأنوار : 5/218/12) 💠 امام على عليه السلام : همانا به يقين شما درهم آميخته وغربال خواهيد شد تا آن كه پايين است به رو آيد و آن كه بالاست به زير رود و آنان كه واپس مانده اند پيش برانند و آنان كه پيش افتاده اند واپس مانند.
نگرش انسان به دنیا و آخرت، هم تعیین کننده سبک زندگی اوست و هم تعیین کننده تمدنی که خواهد ساخت. نگرش ما به دنیا و آخرت چگونه است؟ https://eitaa.com/noor_quran114
فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ(البقرة/ فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ(البقرة/200) بعضي از مردم مي‌گويند: «خداوندا! به ما در دنيا، (*نيکي*) عطا کن!» ولي در آخرت، بهره‌اي ندارند. وَمِنْهُمْ مَنْ يقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(البقرة/201) و بعضي مي‌گويند: «پروردگارا! به ما در دنيا (*نيکي*) عطا کن! و در آخرت نيز (*نيکي*) مرحمت فرما! و ما را از عذاب آتش نگاه دار!» https://eitaa.com/noor_quran114
نگرش دنیا گریز آخرت طلب در شکل ناب خود قادر به ایجاد یک تمدن نیست چرا که تمدن صورت دنیایی دارد و اگر افراد به دنبال آباد سازی و تسخیر دنیا و بهره مندی از ان نباشند تمدنی به وجود نمی آید. https://eitaa.com/noor_quran114
هم دنیا گریزی طیفی دارد هم دنیا داری و دنیا طلبی،همینطور اخرت گریزی تا اخرت طلبی نیز دارای طیفی است لذا انسان ها و به تبع جوامع، هر یک به یک اندازه دنیا گریز یا دنیا دار یا دنیا طلب نیستند همینطور است آخرت طلبی تا اخرت گریزی https://eitaa.com/noor_quran114
نمونه ای از حركت جامعه با طی مراحل دنیا طلبی و آخرت گریزی https://eitaa.com/noor_quran114
از این پس به دنبال شناخت ویژگی‌ها و تمایزات و احیانا وجوه تشابه ظاهری جوامع و تمدن‌های برآمده از نگرش‌های یاد شده خواهیم بود. https://eitaa.com/Noor_Quran114
در هر جامعه ای یکی از نگرش ها اگر غلبه یابد و حاکمیت را به دست گیرد، رنگ آن جامعه و به قولی تمدنی که در آن جامعه رخ خواهد زد، تمدن متناسب با نگرش غالب حاکمیتی آن جامعه است. https://eitaa.com/Noor_Quran114
از این روست که عنصر دولت، در ساخت و دوام و انحطاط جوامع بسیار موثر است، در صورتی که به دنبال تحقق تمدن مورد نظر هستیم باید دولتِ همراه داشته باشیم. دولتی که اعضای آن دنیاطلبان آخرت گریز یا آخرت ستیزند تمدنی ابلیسی را رقم خواهند زد و دولتی که اغلب اعضای آن دنیاداران آخرت طلبند به همان نسبت تمدنی توحیدی می آفرینند. https://eitaa.com/Noor_Quran114
انتظار بی جایی است که دنیادارانِ آخرت‌طلب، با انتخاب حاکمانی دنیاطلب بخواهند را مستقر سازند. یا بالعکس لذا طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) باید همواره مراقب دولتمردانِ انتخابیِ خود، باشند تا جامعه رنگ خدایی به خود گیرد. صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ (البقرة/138) رنگ خدایی (بپذیرید! رنگ ایمان و توحید و اسلام؛) و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت می‌کنیم. https://eitaa.com/Noor_Quran114