eitaa logo
نور علی نور
79 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
627 ویدیو
60 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢امام باقر(علیه السلام) و تبدیل «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» 🖊احمدحسین شریفی یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین خدمات (علیه السلام) به جامعه اهل ولایت، این بود که آنان را از «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» تبدیل کرد. توضیح آنکه بعد از حادثه ، «جامعه شیعه» به طور کامل متلاشی شده بود؛ هیچ انسجام و هویتی نداشت؛ فضای اجتماعی و سیاسی آنقدر سنگین و یک طرفه بود که حتی امام زین‌العابدین علیه السلام نمی‌توانستند آزادانه به مسجد رفت و آمد کند و برای مردم سخنرانی عمومی داشته باشد. جامعه پیروان نیز در اغلب اوقات، امکان و جرئت رفت و آمد به خانه آن حضرت را نداشت. به همین دلیل، بسیاری از شیعیان حتی مسائل فقهی خود را از علمای اهل سنت می‌پرسیدند و فی‌المثل مناسک حج خود را بر پایه فتاوای آنان به جا می‌آورند. این امام باقر علیه السلام بود که در طول حدود 20 سال امامت خود (از سال 95 هجری تا 114)، جامعه پیروان اهل بیت را به یک جامعه فرهیخته، اندیشمند، پیشرو و حرکت‌آفرین تبدیل کرد. آن امام همام در «حرکتی جهادی» و «انقلابی نرم‌افزاری» افراد مستعد و توانمندی چون ابان‌بن تغلب، جابربن یزید جعفی، محمدبن مسلم، زراره‌بن اعین، حمران‌بن اعین، عبدالله ابی یعفور، سدیر صیرفی، کمیت اسدی و امثال آنان را که هر کدام نابغه‌ای از نوابغ روزگار خود بودند به گرد خود جمع کرد و عمیق‌ترین لایه‌های معارف اسلامی را به آنان آموزش داد و بنیان‌های فقه و شریعت ناب اسلامی را پی‌ریزی کرد. و بدین ترتیب نه تنها خود به عنوان ملجأ علمی جهان اسلام از حجاز تا عراق و خراسان تبدیل شد؛ بلکه شاگردان او نیز به شهرتی جهانی رسیدند و هر کدام به پایگاهی علمی برای ترویج آموزه های اسلام ناب تبدیل شدند. ابان‌بن تغلب در مسجد النبی می‌نشست و عالمانه و محققانه و باتکیه بر قدرت و قوت استنباط خود، احکام مورد نیاز مردم را بیان می‌کرد. محمدبن مسلم حدود 30 هزار حدیث از امام باقر علیه السلام نقل کرده است و جابربن یزید جعفی قریب به 70 هزار حدیث. و بدین ترتیب امام باقر(علیه السلام) موفق شد، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اقدام برای جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را در تاریخ حیات فکری انجام دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 چهار دستور العمل برای باز شدن گره های زندگی از آیت الله بهاءالدینی 🍃🌹🍃 حجت الاسلام
✍سید علی اقا‌ قاضی(ره): هرحقی از دیگران بر گردنت باشد، تا ادا نکنی باب قرب و معرفت باز نمی‌شود. خداوند رضایتش را در رضایت مردم قرار داده.
روز عرفه را قدر بدانید؛ خود را برای ورود به درگاه خشوع در مقابل پروردگار آماده کنیم. روز بزرگی است روز عرفه. ما دچار غبارگرفتگی و زنگ‌زدگی در دلهایمان میشویم؛ تضرّع، خشوع، ذکر، توسّل، این زنگها را و این غبارها را میزداید و روزهای مشخّصی، فرصتهای برتری برای این زنگ‌زدایی و رنگ‌زدایی و غبارروبی هست که از جمله‌ی برترینِ آنها عرفه است. روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظه‌لحظه‌ی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم. ۹۴/۶/۲۵ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسلیت باد 🏴 در شهادت حضرت مسلم بن عقیل اساسی ترین نکته این است که آنان که دور نائب برحق امام زمانشان را خالی کردند... ♦️قاتل امام زمانشان شدند، آنهم قربة إلي الله ♦️همه جا کربلا.... ♦️همه جا نینوا.... ♦️هر روز، روز عاشورا
آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره): سه خصوصیت مهم در روز داریم؛ یک توبه در این روز مقبول است؛ دو مستجاب شدن دعا؛ سه پاداش عبادت در روز و شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. سفارش من به شما عزیزان از آن‌جایی که این روز و شب بسیار فضیلت دارد تنها برای خود دعا نکنید.
🔰شیوه تفکر در نعمت های خداوند در دعای عرفه آیت الله : 🔸يکی از شيوه‌هايی که ائمه اطهار صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین برای تفکر در نعمت‌های خداوند به ما آموزش داده‌اند شيوه‌ای است که در دعای عرفه امام حسين صلوات‌الله‌علیه ذکر شده است. امام حسین علیه‌السلام در این دعا نعمت‌های فراوانی را ذکر می‌کند و گاه خداوند را بر نعمت‌هایی شکر می‌کند که ما حتی با نام آن‌ها هم آشنا نیستیم. این بیانات به ما نیز یاد می‌دهد که چگونه درباره نعمت‌های خداوند فکر کنیم و رابطه‌ خویش را با خداوند چگونه تنظيم کنيم. 🔹شایسته است انسان در شبانه‌روز لحظاتی را به تفکر درباره نعمت‌های خداوند اختصاص دهد تا توجه پیدا کند که سرتاپای او را چه قدر نعمت فرا گرفته است. (برای همین) بنده گاهی به دوستان سفارش می‌کنم که اندکی زيست‌شناسی انسانی و فيزيولوژی بخوانيد (زیرا کَم و کیف دنیا مخلوق و نعمت خداست و ما با شناخت آنها هم در شکرگزاری معرفتمان بالا می رود) ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
. ☘ قربانی عزیزترین‌ها ✍ استاد جواد محدثی «عید قربان »، جلوه‌گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است. فصل «قُرب» یافتن مسلمانان به خداوند، در سایه ی «عبودیّت». فصل فدا کردن عزیزها ست در آستان «عزیز ترین» یعنی «خدا». برای اولیاء الله، عید قربان «جامع الشواهد» صدق در گفتار و کردار و ادعا و عمل است، تا در راه خواسته ی «دین» از تمنای «دل» بگذرند و «خواسته ها» و «داشته ها» را فدای رضای دوست کنند. «قربانی» وسیله ی قرب به خداست و «عید قربان» روز تقرب به پروردگار. رها شدن از تعلقات و ذبح کردن تمنیات در پیش پای اراده ی الهی ، درس «قربانی» است. باید «تیغ اراده» بر «حنجر نفسانیات» گذاشت و بُت «خود» در پیشگاه رضای «خدا» قربانی کرد. ذبح قربانی ، رمزی از ترک هواهای نفسانی و روی آوردن به «رضای الهی» است.
🔴 آیا خواندن این دعا (اللهم کن لولیک) فضیلتی دارد؟ و چه ضرورتی دارد ما برای سلامتی امامی که وعده خداوند بر زنده ماندن و جهانی شدن قیامش وجود دارد دعا کنیم؟ به عبارتی این دعای مستجاب شده است. پاسخ (ره ) : کمترین فایده آن اظهار ارادت و محبت دعاکننده است، و اگر نظر دقیقی داشته باشیم می‌فهمیم خدای متعال در چنین دستوراتی چقدر به بندگانش لطف فرموده که اجازه داده است برای ولی نعمت خودشان دعا کنند یا صدقه بدهند. ضمناً ضمانت طول عمر به معنای آن نیست که هیچگونه مرضی هم عارض وجود مبارک ایشان نشود.
✅چه با خودت آوردی؟ ✍آیت الله جوادی آملی: خداوند در می‌فرماید «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» نفرمود کسی که در دنیا بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این را با خود ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این‌طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آن‌طور باشد که بتواند همه‌ی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه‌ی قیامت نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟ 📚درس_تفسیر ۹۳/۰۹/۰۳ ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄