▪️فلسفۀ خوش رفتاری با دیگران▪️
رسول خدا صلّی الله علیه وآله
🔹اصْطَنِعِ الْمَعْرُوفَ إِلَى أَهْلِهِ وَ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَإِنْ كَانَ أَهْلَهُ فَهُوَ أَهْلُهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلَهُ فَأَنْتَ أَهْلُهُ
💠به کسانی که لیاقتش را دارند و ندارند خوبی کن؛
💠اگر لیاقتش را دارند که جا دارد؛ و اگر ندارند خودت شایستۀ خوب رفتار کردن هستی.
📚«عیون أخبار الرضا علیه السلام» ج ۲ ص ۶۹
🆔 @nooremojarrad_com
🔹دیدگاه شیعه نسبت به صحابه🔹
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
▪️شیعه می گوید: ما صحابه را محترم شمرده و می شماریم امّا نه همۀ صحابه را؛ چون طبق آیات قرآن همۀ آنها یکسان نبودند، در میان آنها منافقین بودند،
▪️و علاوه احترام صحابه در صورتی است که از دستورات رسول اکرم پیروی کنند امّا اگر مخالفت ورزند و در دین بدعت بگذارند و زحمات آن حضرت را تباه کنند آیا باز هم باید آنها را محترم شمرد و از آنها اطاعت نمود؟!
📚 «امام شناسی» ج ۳ ص ۱۱۲
🆔 @nooremojarrad_com
▪️کلامی که مایۀ خشنودی حضرت امام صادق علیه السلام شد▪️
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🔹روزى خدمت حضرت صادق عليه السّلام عرض کردند که: عمّار دهنى روزى براى اداء شهادت نزد قاضى کوفه ابن ابى ليلى حاضر شد، قاضى گفت: اى عمّار ما تو را شناخته ايم و چون رافضى هستى شهادتت را نمى پذيريم.
🔹عمّار ناگهان به پا برخاست و بدنش لرزيد و آن قدر گريه کرد که گريه به او مهلت نمى داد. ابن ابى ليلى گفت: اى عمّار تو مردى هستى از اهل علم و حديث، اگر بر تو ناگوار است که به تو رافضى گويند از رافضى بودن بى زارى بجوى، در آن حال از برادران ما هستى و شهادت تو را البتّه خواهيم پذيرفت.
🔹عمّار گفت: اى مرد اشتباه فهميدى نظر من آنچه که تو تصوّر کردى نبود ليکن من هم بر خودم و هم بر تو گريستم، امّا گريه بر خودم به جهت آنکه نسبت شريفى را به من دادى که من اهل آن نيستم، گمان کردى من رافضى هستم،
🔹واى بر تو امام صادق براى من حديث کرد که: اوّلين کسانى که رافضى ناميده شده اند همان ساحرانى بودند که مشاهده معجزه موسى را نموده و عصاى او را نگريستند و به او ايمان آوردند و از او پيروى کردند و امر فرعون را به دور افکندند و تسليم تمام مشکلاتى شدند که بر آنها وارد شد. فرعون آنها را رافضى ناميد، چون دين و آئين او را به دور ريختند.
🔹پس رافضى کسى است که به دور اندازد تمام آن چيزهائى را که بر خدا ناپسند است و به جاى آورد تمام کارهائى را که خدا به او امر کرده است. و کجا مثل چنين کسى در اين زمان پيدا مى شود؟
🔹و علّت گريه من آن بود که اين اسم شريف را بر خود ببندم و تلقّى به قبول کنم و خداوند که از دل من آگاه است مرا مورد عتاب و مؤاخذه خود قرار دهد و بگويد: اى عمّار آيا تو رفض کننده باطل و بجاآورنده طاعات من هستى که اين لقب را به خود بستى؟ و در اين صورت اگر با من مسامحه کند لا اقلّ از درجات من کم کند و اگر مسامحه نفرمايد مرا مورد عذاب شديد خود قرار دهد مگر آنکه به برکت شفاعت مواليان من مرا به آنها ببخشد.
🔹و امّا جهت گريه من بر تو آن بود که دروغ بزرگى گفتى و مرا به اسمى که سزاوار آن نيستم خواندى، بر تو رحمت آوردم و شفقت نمودم که عذاب خدا به تو برسد که بهترين اسم ها و شريف ترين لقب ها را به پست ترين از بندگان او نهادى، چگونه بدن تو طاقت عذاب اين کلمه تو را دارد!
🔹حضرت صادق عليه السّلام چون اين را شنيدند فرمودند: اگر فرضا عمّار گناهانى را به اندازه آسمانها و زمين مرتکب شده بود هر آينه به پاداش اين کلام حقّ در مقابل اين قاضى جائر محو و نابود مى شد، و آن قدر اين گفتار درجات او را نزد خداى تعالى بالا برد که هر ذرّه به اندازه خردل از طاعات او را چندين هزار برابر دنيا نمود»
📚 «امام شناسی» ج ۳ ص ۱۱۴
🆔 @nooremojarrad_com
▪️آثار ذکر خدا▪️
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
🔹الذِّكرُ نورُ العُقولِ و حَيوةُ النُّفوسِ وجَلآءُ الصُّدُورِ.
💠 «ذكر خدا، نور عقلها، و حيات جانها بوده و سينه ها را از زنگار غفلت و رين معاصى جلا مى دهد.»
📚 «غرر الحکم و درر الکلم» ص ۴۷۱
🆔 @nooremojarrad_com
▪️شرک خفی و توحید▪️
علّامه آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
🔹شرک به معنی مدخلیّت دادن کار غیر است در کار خدا. مثلاً نزد طبیب رفتن و استعمال دارو نمودن و صحّت یافتن، اگر از جنبۀ تأثیر استقلالی آنها ملاحظه شود، گرچه با معیّتِ خدا باشد، شرک است.
🔹و اگر از جنبۀ محکوم بودنِ طبیب به امر و ارادۀ خدا، و محکوم بودنِ دارو به تأثیر و فرمانِ خدا و حصول صحّت به امر و مشیّتِ خدا ملاحظه گردد، توحید است و شائبۀ شرک در آن موجود نمی باشد.
📚 «الله شناسی» ج ۱ ص ۲۴۳
🆔 @nooremojarrad_com
🏴 اعظم الله اجورنا و اجورکم
شهات حضرت سیّدالساجدین امام سجّاد علیه السلام را به حضرت بقیّةالله ارواحنا فداه و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنیم
🆔 @nooremojarrad_com
🏴 قضیّۀ امام سجّاد علیه السلام و محمّد بن حنفیه🏴
كلينى از ابو عبيده حذّاء، و زراره و هر دو نفر آنها از حضرت باقر و حضرت صادق عليهما السّلام روايت كرده اند كه:
◾️چون حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام شهيد شدند محمّد ابن حنفيّه كه فرزند امير المؤمنين بود فرستاد نزد حضرت سجّاد زين العابدين علىّ ابن الحسين و با آن حضرت در مجلسى خلوت كرد و گفت:
◾️اى فرزند برادر من مى دانى كه رسول خدا بعد از خود به امير المؤمنين وصيّت كرد و سپس به امام حسن و پس از آن به امام حسين عليه السّلام، و پدر تو عليه السّلام كشته شده و وصيّتى نكرده است
◾️و من عموى تو هستم و همطراز با پدر تو و من فرزند علىّ هستم و من با اين سنّ و سابقه اى كه دارم از تو كه نوجوانى، به امر امامت سزاوارترم، بنابراين در امر وصيّت و امامت با من نزاع مكن و احتجاج منما.
◾️حضرت سجّاد عليه السّلام فرمود: «اى عمو جان از خدا بپرهيز و دنبال مقامى كه شايسته تو نيست مرو، من به تو پند و اندرز مى دهم كه مبادا از جاهلين باشى».
◾️پدر من قبل از آنكه متوجّه به سوى عراق شود به من وصيّت كرد، و در امر امامت از من پيمان گرفت قبل از يك ساعت كه در كربلا كشته شود، و اينك اسلحه رسول خدا كه علامت امامت است در نزد من است.
◾️متعرّض اين مقام مشو مى ترسم كه بدين سبب عمرت كوتاه و حالت تباه گردد. خداوند تعالى امامت را در اولاد حضرت حسين قرار داده است،
◾️و اگر مى خواهى يقين پيدا كنى بيا با هم برويم نزد حجرالاسود و او را حكم قرار داده و از او سؤال كنيم. حضرت باقر فرمودند: اين كلام بين آنها در مكّه واقع شد. پس هر دو آمدند به سوى حجرالاسود،
◾️حضرت سجّاد عليه السّلام به محمّد ابن حنفيّه گفتند: ابتدا كن به تضرّع و ابتهال به سوى خداوند و بخواه كه حجرالاسود را براى توبه گفتار درآورد و سپس از حجرالاسود سؤال كن.
◾️محمّد ابن حنفيّه ابتهال و تضرّع كرد و از خدا خواست و سپس از حجر سؤال كرد و پاسخى نشنيد. حضرت سجّاد فرمود: اى عمو جان اگر تو امام و وصى بودى هر آينه حجر پاسخ تو را مى داد.
◾️محمّد گفت: تو اى برادرزاده بخوان خدا را و دعا كن و از حجر سؤال كن. حضرت سجّاد خواندند خداى عزّ و جلّ را آن مقدارى كه خواستند و سپس گفتند:
◾️اى حجر تو را سوگند مى دهم به آن خدائى كه در تو ميثاق انبيا و ميثاق اوصياء و ميثاق جميع خلائق را قرار داده است اينكه بگوئى وصى و امام بعد از حسين ابن على كيست؟
◾️گفت: كه حجر به حركت آمد به طورى كه نزديك بود از جاى خود بيفتد و خداوند به زبان عربى فصيح او را به سخن درآورد و گفت:
◾️وصيّت و امامت بعد از حسين بن على عليهما السّلام براى علىّ بن الحسين بن فاطمة بنت رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلّم است. در اين حال محمد ابن حنفيّه مراجعت نمود در حالى كه ولايت حضرت سجّاد را پذيرفت و به عهده گرفت
📚 «امام شناسى» ج ۳ ص ۳۶
🆔 @nooremojarrad_com
37.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت امام رضا علیه السلام
◾️إنَّ يَومَ الحُسَيْنِ أقْرَحَ جُفونَنا وَ أسْبَلَ دُموعَنا
وَ أذَلَّ عَزيزَنا بِأرْضِ كَرْبٍ وَ بَلاءٍ
🎞 یَوْمُ الْحُسَيْنِ...
🏴 گوشههایی از مراسم عزاداری روز عاشورا سنه ١٤٤٢
در بیت حضرت آیت الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی مدّ ظلّه العالی
🆔 @nooremojarrad_com
14420125-01.mp3
12.7M
🏴 از گلستان لاله های پرپرم آید به یاد...
👤روضه خوانی حاج جواد شکری
▪️روز شهادت امام سجاد علیه السلام۱۴۴۲
🆔 @nooremojarrad_com