♦️ «تغییر» و «بداء» در نشانههای حتمی ظهور؟
▫️بخش اول
▪️سوال این است آیا در نشانههای ظهور و بخصوص در علائم حتمی همچون سفیانی، ندای آسمانی و... ، امکان تغییر و بداء بلکه عدم وقوع، مطرح است؟
▪️آیا ممکن است امام زمان، ظهور کند اما هیچکدام از علائم، اتفاق نیفتد؟
مصطفی امیری
معرفی نشانههای حتمی ظهور
▪️صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسه اسناد معتبر از امام صادق، علائم حتمی ظهور را برمیشمرد:
▫️قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ: الْیمَانِی وَ السُّفْیانِی وَ الصَّیحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیدَاء
▪️احادیث متعدد بر ضرورت وقوع حتمی این نشانهها، تاکید دارند که بداءپذیر نیستند و حتما رخ خواهند داد:
▫️عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ فَجَرَى ذِكْرُ الْقَائِمِ فَقُلْتُ لَهُ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ عَاجِلًا وَ لَا يَكُونَ سُفْيَانِيٌّ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ
▪️و ظهور بدون سفیانی نخواهد بود و با حضرت ولیعصر، خواهد جنگید:
▫️لَا يَكُونُ قَائِمٌ إِلَّا بِسُفْيَانِي؛ وَ السُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ الْقَائِمَ
مستند بداء در نشانههای حتمی ظهور؟
▪️تنها اشکال به نظریه عدم تغییر در نشانههای حتمی ظهور، مستند به روایتی به نقل از امام جواد در کتاب الغیبۀ نعمانی میباشد:
▫️كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا فَجَرَى ذِكْرُ السُّفْيَانِيِّ وَ مَا جَاءَ فِي الرِّوَايَةِ مِنْ أَنَّ أَمْرَهُ مِنَ الْمَحْتُومِ فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُومِ قَالَ نَعَمْ قُلْنَا لَهُ فَنَخَافُ أَنْ يَبْدُوَ لِلَّهِ فِي الْقَائِمِ فَقَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد
▪️نزد امام جواد عليهالسلام بودیم. از سفیانی و روایاتی که بر آن اساس قیام او حتمی خواهد بود، سخن به میان آمد. به حضرت عرض کردم: آیا خداوند در نشانه های حتمی، بداء امکانپذیر است؟ فرمود: آری. عرض کردیم: میترسیم در ظهور قائم نیز بداء روا دارد! فرمود: ظهور قائم از میعاد و وعدههای الهی است و خداوند خلف وعده نمیکند.
▪️شایان ذکر است، منظور از «میعاد» در متن حدیث، که خدواند به آن وعده حتمی داده و تخلفناپذیر است (وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد)، اشاره به وعده قرآن، به جانشینی حکومت صالحان، است و هو قوله تعالى:
▫️«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض»
▪️خداوند به مومنین و صالحان، وعده خلیفه اللهی و جانشینی خود در زمین را تضمین داده است.
خبر از وقوع بداء در دایره علم بشر نیست
▪️اگر بدون ضابطه و هرجا که قافیه، تنگ شد، بیان شود که بداء رخ داده و یا رخ خواهد داد، سنگ روی سنگ بند نمیشود. آنگاه صیحه آسمانی که در ماه رمضان قرار است رخ دهد و معیار مهم شناخت امام مهدی است، نیز مشمول این سخن، قرار خواهد گرفت و دیگر نمیتوان سره را از ناسره تشخیص داد.
▪️مدعیان دروغین و منادیان ندای شیطان در روی زمین، به راحتی میتوانند با ایجاد صیحههای مصنوعی در زمانهای دیگر با پیش فرض اینکه در زمان ندای آسمانی، بداء رخ داده، نشانههای دروغین را رونمایی کنند و به جهانیان معرفی کنند.
▪️کافی است به سوءاستفاده مدعی دروغین مهدویت احمد اسماعیل بصری از ترویج بداء بیضابطه در نشانههای ظهور، توجه شود و یا به گفتههای برخی منتظران ظهور، نظر بیفکنیم که هرگاه آرزوها و پیشگوییهای شان، محقق نمیشود، به جمله مشهور و همیشگی خویش «بداء اتفاق افتاد»، پناه میبرند.
▪️به عنوان مثال در وبسایت رسمی احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی و مهدویت، چنین آمده است: «سفیانی از حتمیات است ولی در جزئیاتش بداء هست؛ مثلاً ممکن است سفیانی فلانی باشد، ولی بداء میشود و یکی دیگر سفیانی میشود، یا مثلاً قرار است سفیانی از شام خروج کند ولی بداء رخ میدهد و از جایی دیگر خروج میکند»
▪️بنابراین، در فلان نشانه، بداء رخ میدهد، اصولا در دایره علم و آگاهی ما نیست و در نتیجه ترویج آن نیز صحیح نیست و التزام به این سخن اشتباه «بداء رخ داد»، تبعات بسیار ناگواری دارد و باید از آن پرهیز شود.
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
♦️ «تغییر» و «بداء» در نشانههای حتمی ظهور؟
▪️بخش دوم
▪️سوال این است آیا در نشانههای ظهور و بخصوص در علائم حتمی همچون سفیانی، ندای آسمانی و... ، امکان تغییر و بداء بلکه عدم وقوع، مطرح است؟
▪️آیا ممکن است امام زمان، ظهور کند اما هیچکدام از علائم، اتفاق نیفتد؟
مصطفی امیری
ندای آسمانی و سنت الهی «اتمام حجت» بر همگان
▪️ندای آسمانی به عنوان «معیار» شناخت امام عصر در دشوارترین حالات، توصیف شده است. حال آیا ممکن است بدون «اتمام حجت» بر بندگان، فرایند ظهور به شکل ناگهانی، رخ بدهد؟
▫️«الْقَائِمُ...رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ فَمَا أَشْكَلَ عَلَى النَّاسِ مِنْ ذَلِكَ يَا جَابِرُ فَلَا يُشْكِلَنَّ عَلَيْهِمْ وِلَادَتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ وِرَاثَتُهُ الْعُلَمَاءُ عَالِماً بَعْدَ عَالِمٍ فَإِنْ أَشْكَلَ هَذَا كُلُّهُ عَلَيْهِمْ فَإِنَّ الصَّوْتَ مِنَ السَّمَاءِ لَا يُشْكِلُ عَلَيْهِمْ إِذَا نُودِيَ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ»
▪️حال، اگر در «اصل» ندای آسمانی، بداء رخ دهد و انجام نشود و ظهور، ناگهانی و بغتة باشد؛ آنگاه به نظر شما، آیا اتمام حجت بر همگان، شده است؟ خیر.
▫️«يَظْهَرُ فِي شُبْهَةٍ لِيَسْتَبِينَ فَيَعْلُو ذِكْرُهُ وَ يَظْهَرُ أَمْرُهُ وَ يُنَادَى بِاسْمِهِ وَ كُنْيَتِهِ وَ نَسَبِهِ وَ يَكْثُرُ ذَلِكَ عَلَى أَفْوَاهِ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ وَ الْمُوَافِقِينَ وَ الْمُخَالِفِينَ لِتَلْزَمَهُمُ الْحُجَّةُ بِمَعْرِفَتِهِمْ بِهِ عَلَى أَنَّهُ قَدْ قَصَصْنَا وَ دَلَلْنَا عَلَيْهِ وَ نَسَبْنَاهُ وَ سَمَّيْنَاهُ وَ كَنَيْنَاهُ وَ قُلْنَا سَمِيُّ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَنِيُّهُ لِئَلَّا يَقُولَ النَّاسُ مَا عَرَفْنَا لَهُ اسْماً وَ لَا كُنْيَةً وَ لَا نَسَباً وَ اللَّهِ لَيَتَحَقَّقُ الْإِيضَاحُ بِهِ وَ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ وَ كُنْيَتِهِ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ حَتَّى لَيُسَمِّيهِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ كُلُّ ذَلِكَ لِلُزُومِ الْحُجَّةِ عَلَيْهِمْ»
▪️صرفنظر از اینکه صیحه آسمانی، از جهتی بر سایر معیارها، تقدم رتبی و ذاتی دارد؛ در احادیث نیز تصریح شده است نشانه حتمی «ندای آسمانی»، معیار مهم شناخت امام مهدی در هنگامه ظهور است: «وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْر»
☑️ «عدم وقوع» بداء در نشانههای ظهور
▪️«اصل» نشانه حتمی ندای آسمانی، بیان گردید که در عالم ثبوت، محال است دچار بداء شود. حال، اگر قرار است در «تفاصیل» نشانههای حتمی ظهور، بداء و تغییر رخ دهد و آنچه به وقوع میپیوندد، مخالف متن احادیث باشد. به عنوان مثال، در زمان ندای آسمانی، بداء شود و در لیلةالقدر ماه رمضان نباشد.
▪️آنگاه راه برای جولان دادن «مدعیان دروغین» فراهم خواهد شد، مهمتر اینکه راه «شناخت» امام مهدی در هنگامه ظهور نیز دیگر به آسانی میسّر نخواهد شد.
▪️و موجب میآید «عدم صدق» گفتار امامان صادقالوعد، لازم آید و بیان احادیث متعدد، سخن لغو، جلوه نماید. در نشانههای حتمی، وقتی پیامبر و اهلبیت از آن خبر دادهاند، آیا خدواند موجبات تکذیب ائمه را فراهم میکند؟
▪️در کتاب الکافی کلینی، ذکر شده است، علم بر دو قسم است:
۱. علمی که صرفا نزد خدا است و به پیامبران و امامان، تعلیم نداده است و علم مخزون، مکنون و از امور موقوفه است، محو و اثبات، تقدم و تاخیر، در آن راه دارد. فقط در این علم، احتمال بداء و تغییر وجود دارد؛
۲. علم محتوم و کائن، علمی که خداوند به ملائکه و پیامبران و امامان، تعلیم داده (و از جمله آن، بیان نشانههای حتمی در کلام معصومین)؛ در این علم، بداء و تغییر راه ندارد:
▫️«الْعِلْمُ عِلْمَانِ:
فَعِلْمٌ عِنْدَ اللَّه، عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا هُوَ مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ الْبَدَاءُ؛
عِلْمٌ عَلَّمَهُ مَلَائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَنَحْنُ نَعْلَمُهُ فَإِنَّهُ سَيَكُونُ لَايُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ وَ لَا رُسُلَهُ»
▫️«مِنَ الْأُمُورِ:
أُمُورٌ مَحْتُومَةٌ کائنه لَا مَحَالَةَ
وَ مِنَ الْأُمُورِ أَمْرٌ مَوْقُوفَةٌ عِنْدَ اللَّهِ يُقَدِّمُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ وَ يَمْحُو مِنْهَا مَا يَشَاءُ يُثْبِتُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ لَمْ يُطْلِعْ عَلَى ذَلِكَ أَحَداً يَعْنِي الْمَوْقُوفَةَ
فَأَمَّا مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ فَهِيَ كَائِنَةٌ لَا يُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا نَبِيَّهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ»
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
18.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ طبیعت چه فهمی دارد؟ اینها پاسخ خداست/ حوادث آمریکا مقدمات ظهور است
حضرت آیت الله سیدمحمدصادق حسینی طهرانی (شاگرد سلوکی عارف واصل مرحومحاجسیدهاشمحداد و حضرتعلامهطهرانی):
🔹️در این دنیا هر کاری شما بکنید جوابش را میگیرید. در مسئله اخیر پیش آمده در آمریکا، بدون اینکه موشکی زده بشود؛ خانه به خانه، یکی از زیباترین شهرهای آمریکا میسوزد. اینها پاسخ خداست. پاسخ خدا عجیب است. در غزه شما مردم را میسوزانید از طفل صغیر تا خانهها را با بمب های یک و دو تنی.
🔹در ماجرای آمریکا میگویند خشم طبیعت است! طبیعت خشمی ندارد بلکه خشم، خشم پروردگار است.طبیعت چه فهمی دارد؟ این عالم خدا دارد و خدا دارد کار میکند. اینها تمام مقدمات ظهور است.
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ معاون ترامپ و باور آخرالزمانی «مسیحیت انجیلی» در سیاست
▪️جی دی ونس معاون ترامپ چه بسا تندروتر از اوست. او در اندیشکده کویینسی پرده از باورهای اوانجلیستی خود برداشته و ضمن رد مقایسه اوکراین و اسرائیل، میگوید که حمایت از اولی باید مشروط و از اسرائیل غیرمشروط و نامحدود باشد.
▪️ونس به پایههای ایدئولوژیک این سیاست اشاره و گفته آمریکا بزرگترین کشور مسیحی دنیاست و حمایت از اسرائیل را به باور به مسیحِ منجی، ولادت و به صلیب کشیده شدن و بازگشت مجدد مسیح ربط میدهد.
▪️این باور آخر الزمانی اوانجلیستهای آمریکا است که به حمایت بیچون و چرا از اسرائیل تا ظهور مسیح و آغاز دوره آخرالزمان عقیده دارند و بیشتر طرفدار حزب جمهوریخواه هستند؛ در حالی که اکثر یهودیان آمریکا طرفدار دموکراتها هستند.
▪️جریان صهیونیسم مسیحی و لابی یهودی اسرائیل دو بال هدایتگر سیاست خاورمیانهای آمریکا هستند. مواضع اوانجلیستها حتی تندتر از لابی یهودی است.
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
♦️ تقابل و جنگ در دریا و سلاح استراتژیک ایرانیان
▪️جنگ در دریاها و سربازان امام عصر آمادهباش در خط ساحلی محور شیعی.
▪️در زمره حوادث قبل ظهور، تقابل نظامی بعد از دو مرحله مطالبه حق، ذ کر شده است. البته در این میان، نقش «قدرت نظامی دریایی جبهه مقاومت شیعی» قبل ظهور، بسیار حائز اهمیت است.
▪️در کتاب الإختصاص و نیز کتاب دلائل الامامة از ابوبصیر نقل میشود: نزد امام صادق بودم. مردى اهل خراسان نزد ايشان آمد و به زبانى گفتگو مىكرد كه من نمىفهميدم (صحبت به زبان فارسی) و سپس با زبانى صحبت كردند (زبان عربی) كه من فهميدم.
▪️امام صادق فرمود: پایت را بر زمین بکوب؛ ناگهان دريايى هويدا مىشود كه بر سواحلاش، سوارانی هستند که گردنهای خود را بر فراز زین اسبهایشان گذاشتهاند (کنایه از آمادگی نظامی نیروی دریایی جبهه زمینهساز ظهور برای جنگ با دشمنان). امام صادق فرمود: آنان، در زمره انصار قائم (زمینهسازان ظهور) هستند:
▪️عنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ عِنْدَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ وَ هُوَ يُكَلِّمُهُ بِلِسَانٍ لَا أَفْهَمُهُ ثُمَّ رَجَعَ إِلَى شَيْءٍ فَهِمْتُهُ فَسَمِعْتُ أَبَاعَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ ارْكُضْ بِرِجْلِكَ الْأَرْضَ فَإِذَا بَحْرُ تِلْكَ الْأَرْضِ عَلَى حَافَتَيْهَا فُرْسَانٌ قَدْ وَضَعُوا رِقَابَهُمْ عَلَى قَرَابِيسِ سُرُوجِهِمْ فَقَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ: هَؤُلَاءِ أَصْحَابُ (أَنْصَار) الْقَائِم. / شیخ مفید، الاختصاص، ص۳۲۵.
▪️لازم به ذکر است عبارت «هولاء انصار القائم»، الزاما اشاره به اصحاب خاص حلقه اول (313 نفر) امام عصر نیست. زیرا متواتر است که اصحاب خاص حضرت در مکه مکرمه کنار کعبه اجتماع میکنند در حالیکه در این حدیث، به حضور یاوران امام عصر در سواحل دریا (بَحْرُ عَلَى حَافَتَيْهَا) و در حالت آمادهباش نظامی (فرْسَانٌ قَدْ وَضَعُوا رِقَابَهُمْ عَلَى قَرَابِيسِ سُرُوجِهِمْ) اشاره شده است. از اینرو محتمل است این عبارت به قدرت نظامی زمینهسازان ظهور و نقش مهم آنان در مقابله با دسیسههای دشمن بر علیه شیعه در جنگهای دریایی اشاره دارد.
▪️آری؛ بر سواحلش، سوارانی هستند که گردنهای خود را بر فراز زین اسبهایشان گذاشتهاند؛ مترصد و آماده.
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ آقای خمینی ۱۰۰۰ سال ظهور من را جلو انداخت
🔸 خدای متعال برای یاوران خمینی جایگاهی در رضوان خودش درنظر گرفته است که به محض قبض روح به آنجا منتقل میشوند...
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🚨🚨#فوری | وزیر خارجه آمریکا:
‼️ما در آستانه دستیابی به توافق در مورد غزه هستیم و احتمالا در ساعات آینده محقق شود.
🚨🚨#فوری |وزیر خارجه آمریکا:
با اعلام آتش بس، تمامی نیروهای اسرائیلی از نوار غزه خارج میشوند
🚨🚨#فوری | آتش بس بین رژیم صهیونیستی و غزه تا دقایقی دیگر به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
🚨🚨فوری
💢رسانه عربی: با اعلام خبر آتش بس، مردم غزه فریاد الله اکبر سر میدهند.
🚨🚨 آکسیوس:
توافق آتشبس به امضای طرفین رسید.
🚨🚨🚨#فوری | جزئیات توافقنامه:
💢6 هفته آتش بس
💢خروج تدریجی ارتش اسرائیل از نوار غزه
💢600 کامیون کمک های بشردوستانه وارد نوار خواهد شد
💢حماس 33 اسیر اسرائیلی را آزاد خواهد کرد
💢اسرائیل در ازای هر غیرنظامی اسیر30 فلسطینی را آزاد می کند، اسرائیل به ازای هر سرباز زن ربوده شده 50 فلسطینی را آزاد می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شادی مردم غزه بعد از اعلام آتشبس
♦️نه حماس نابود شد
نه غزه زانو زد
نه اسیری با عملیات نظامی آزاد شد
با تن دادن صهیونیستها به شروط حماس در آتش بس، ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی برای همیشه در شن های غزه دفن شد✌️
▫️الله اکبر و لله الحمد
#طوفان_الاقصی | #فلسطین | #قدس | #غزه
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔥 پانزده ماه شرارت بزرگ #سفیانی
✍ تمام اقدامات سفیانی ملعون از آغاز حرکت تا زمان کشته شدن او، پانزده ماه به طول میانجامد. شش ماه آنرا میجنگد و هنگامی که بر اراضی و #مناطق_پنجگانه_شام مسلط شد، آنگاه، نُه ماه هم بر این مناطق حکومت میکند.
📚 امام صادق علیهالسلام: السُّفْيانيُّ مِنَ الْمَحْتوم و خُرُوجُهُ في رَجَبٍ و مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً سِتَّةُ أَشْهُرٍ يُقَاتِلُ فِيهَا فَإِذَا مَلَكَ الْكُوَرَ الْخَمْسَ مَلَكَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ و لَمْ يَزِدْ عَلَيْهَا يَوْماً [الغیبه نعمانی صفحه ۳۰۰]
🔺 سفیانی از #علائم_حتمی_ظهور است که در #ماه_رجب (سال ظهور) شورش میکند. از ابتدای حرکت او تا آخر کارش، پانزده ماه به طول میانجامد. شش ماه آنرا به جنگ و نبرد میگذراند و چون سرزمینهای پنجگانه را به تصرف خود درآورد، نه ماه بر این مناطق حکومت میکند و یک روز هم بر این مدت اضافه نمیشود.
✍ طبق روایت امام صادق علیهالسلام، ظهور قطعا در #سال_فرد قمری رخ میدهد. سالهایی که به عدد یک، سه، پنج، هفت و نه، منتهی میشود. اما سوال؛
⁉️ منظور از ظهور، کدام یک از دو زمان است: ظهور، همزمان با #ندای_آسمانی بیست و سوم ماه رمضان سال ظهور است، یا ظهور همزمان با #قیام امام در روز عاشورای موعود است؟!
✍ بدین ترتیب، ممکن است #ظهور در هر یک از بازههای زمانی هر سال، رخ دهد؛ چون ما به طور قطع نمیدانیم منظور از ظهور، کدام یک از دو روز فوق است!
----------------------------------------
اگر یک نفر را به او وصل کردی
برای سپاهش تو سردار یاری...