eitaa logo
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی
3هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
72 ویدیو
0 فایل
✅ کانال مورد تایید پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آيت الله العظمى نورى همدانى مدظله العالی http://noorihamedani.ir 🔸ارتباط با ادمین کانال : @noorihamedany 🔸پاسخگویی به مسائل شرعی : @noori_hamedani
مشاهده در ایتا
دانلود
جشن نیمه شعبان سید احمد شمس.mp3
8.17M
🎧 # صوت احمد شمس 🌺🌺ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌺🌺 📆 امروز(1400/1/9)| قم دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/noorihamedani
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 12 فروردین تبلور اتحاد و همبستگی، روز پیروزی اراده و به ثمر نشستن ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان ایران و سر آغاز استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی مبارک باد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/noorihamedani
🌺اللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ على عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ 🌺 🌷فرا رسیدن ماه ضیافت الهی، ماه عبادت و عبودیت، ماه نزول قرآن و شب های قدر مبارک باد🌷 https://eitaa.com/noorihamedani
دعای روز اول ماه مبارک رمضان
پاسخ مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت بركاته در پاسخ به استفتاء چگونگی روزه مومنین در ماه مبارك رمضان باتوجه به بیماری كرونا. 📝 متن پاسخ معظم له بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیكم درروزهای اخیرمكررعرض شد كه روزه یكی از اعمال واجبی است كه برای افرادی كه شرائط دارند واجب است مگر اینكه درسفر و یا بیمار باشد و یا اینكه در وضعیتی باشد كه اگر روزه بگیرد خوف آن را داشته باشد كه بیمار شود و یا بیماریش تشدید گردد. به نظر اینجانب ملاك خوف از بیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشك متعهد و متدین تشخیص دهد و در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر بگیرد عمل حرام انجام داده است همانطور كه اگرسالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد واجب است بگیرد و ترك آن كفاره دارد و اگر كسی هم به هر عنوان نمی تواند روزه بگیرد حق روزه خواری رادر جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارك رمضان ضروری است. https://eitaa.com/noorihamedani
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
💠 بازخوانی آثار مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی مدظله العالی 📖 کتاب ما و مسائل روز آیا قرآن یک مرتبه نازل شده یا به تدریج؟ ✳️ آنچه از تدّبر در آیات قرآن به دست می‌آید، مطلب دیگری است، و آن این است که در آیاتی که دلالت بر نازل شدن قرآن در ماه رمضان یا در شبی از شب‌های آن دارد تعبیر به «انزال» شده است نه «تنزیل» مثل این آیات « شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ »، « حم وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» و« إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ » «وانزال» در واژه عرب معمولاً به نزول دفعی گفته می‌شود یعنی نازل شدن قرآن در ماه رمضان دفعی بوده است نه تدریجی. ✳️و این تعبیر از این نظر است که قرآن دارای حقیقتی است غیر از آن چه ما به فهم عادی می‌فهمیم و برحسب آن خیال می‌کنیم که آیاتش جدا جدا و پراکنده و تدریجی است و به حسب آن حقیقت واحد بوده، و نزولش دفعی و بدون تدریج است و آیاتی در قرآن این موضوع را تأیید می‌کند مثلاً در اول سورۀ هود می‌فرماید: « الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ » این آیه دلالت دارد، بر این که قرآن قبل از آن که فصل فصل و جدا جدا شود، یک مرتبه احکامی را داشته که در آن مرتبه اجزاء آن از یکدیگر جدا نبوده است و این تفصیلی که فعلاً در آیات قرآنی مشاهده می‌شود بر آن عارض شده است. ✳️البته گاهی از اوقات دربارۀ چیزی که به تدریج نازل می‌شود مانند آبی که از آسمان فرو می‌ریزد کلمه انزال به کار برده شده و فرموده است « كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ » ولی این اطلاق را باید گفت مجازی است و حقیقت انزال این است که دفعی باشد. ✳️خلاصه: هر کس در آیات قرآنی تدبر نماید ناگزیر است اعتراف کند به این که آیات شریفه دلالت دارند بر این که قرآنی که به تدریج بر نبی اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده متکی به یک حقیقتی است بالاتر از آن که چشم خرد بتواند، روی آن را ببیند و دست اندیشه‌های آلوده به هوس‌ها و پلیدی‌های مادی به وی برسد و خداوند این حقیقت را یک مرتبه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل کرد و به این وسیله منظور اصلی کتابش را به وی آموخت. و پس از آن به تدریج این الفاظ و تعبیرات در زمان‌های متعدد بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل گردید. کتاب ما و مسائل روز صفحه 237_ 238. https://eitaa.com/noorihamedani
دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
🔸 حکم افطار با شروع اذان. ❓ آیا با شروع اذان مغرب افطار روزه جایز است؟ ✍️ اگر یقین دارید وقت داخل شده، اشکال ندارد و اگر شک یا گمان دارید، افطار روزه جایز نیست. https://eitaa.com/noorihamedani
🏴پیام تسلیت مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی دامت برکاته در پی درگذشت مرحوم جناب آقای حاج علی فاضل لنکرانی 🏷متن پیام معظم له بسم الله الرحمن الرحیم آيت الله جناب آقاي حاج شيخ جواد فاضل لنکرانی دامت توفيقاته درگذشت مرحوم مغفورجناب آقای حاج علی فاضل لنکرانی را به جنابعالی و خاندان معظم فاضل لنکرانی تسلیت عرض می‌‌کنم و از درگاه پروردگار متعال براي آن فقيد سعيد طلب رحمت و مغفرت الهی و دوام صحت و عافیت جنابعالي را نيز از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه حسين نوري همداني 27/فروردین/1400 https://eitaa.com/noorihamedani
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان
💠 بازخوانی آثار مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی مدظله العالی 📖 شگفتی های آفرینش هدف عالی قرآن ✳️می‌دانیم که در آیات بسیاری از قرآن از اسرار سلسلۀ گیاهان نام برده شده و به فواید و اهمیت حبوبات و میوه‏ها توجه مخصوصی گشته است ولی عنایت و اصراری که‏ این کتاب مقدس در این زمینه دارد این است که فکر و تعقل را در این نقطه متمرکز کند که‏ این همه میوه‏های گوناگون و حبوبات متنوع در اثر چه عاملی پدید می‌آید؟ و کدام عامل‏ است که از آب و خاک ساده، انواع سبزی‌ها و دانه‏های غذایی و میوه‏ها را به وجود می‌آورد؟ ✳️تفکر در این موضوع ما را هرچه بیشتر به قدرت و حکمت خداوندی که از پشت پردۀ عوامل محسوس آفرینش، این جهان را اداره می‌کند متوجه و معتقد می‌سازد اکنون برای‏ نمونه به آیه «۹۹» از سورۀ انعام توجه کنید: « وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ ... » یعنی: او است خدایی که با قدرت و حکمت خود از آسمان باران فرو ریخت تا هرگونه‏ گیاه به آن وسیله از زمین برویاند. ✳️ گیاهی که (در این آیه) موردنظر است دو نوع است: یک نوع مزارع را تشکیل می‌دهد که بر انواع دانه‏های غذایی از قبیل گندم و برنج و جو مشتمل است نوع دیگر باغستان‌های‏ میوه را تشکیل می‌دهد، با این وصف بعضی از این میوه‏ها در رنگ و شکل شبیه یک‌دیگر هستند ولی در طعم و لذت‏ متفاوت می‌باشند و بعضی دیگر در رنگ و شکل متفاوت و در طعم و لذت متشابه هستند بلکه در یک نوع میوه بعضی از افراد آن باهم مشابه و بعضی نامشابه است. ✳️«انْظُرُوا إِلَى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ». شما تنها به خوردن این میوه‏ها اکتفا نکنید، بلکه به باغستان‌ها قدم بگذارید و با چشم تعقل در آن‌ها نگاه کنید، مخصوصاً دو حالت را در نظر بگیرید: یکی آن حالتی که این میوه‏ها هنوز نارس بود، هنوز به صورت شکوفه و گل خودنمایی می‌کرد ✳️دیگر آن حالتی که کاملاً رسیده و پخته شده است، پس از آن که قابل استفاده نبود قابل استفاده شده است، پس از آن که ترش بود، شیرین و خوش‏طعم و گوارا گردیده است، پس از آن که سبز و نارس بود، رنگ ارغوانی و طراوت مخصوصی به خود گرفته است؛ پس از آن که کوچک و ناقص بود، بزرگ و کامل گشته است، این دو حالت را باهم مقایسه کنید تا بر شما حتم و مسلم شود که‏ دست قدرتی هست که این دانه‏های نیروبخش و میوه‏های نشاط‌انگیز و اسرارآمیز را از خاک می‌رویاند و از نقص به کمال می‌رساند. «إِنَّ فِي ذلِکُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ». در این موضوع آیات قدرت و نشانه‏های حکمت خداوند برای اهل ایمان هویدا و آشکار است. کتاب شگفتی های آفرینش صفحه ۶۳- ۶۴ . https://eitaa.com/noorihamedani