*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق فهم وبصیرت جبهه حق ازباطل وپرهیز ازپیروی شیطان در ون وبرون
روز آغازین هفته بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمربابرکت وعاقبت بخیری دردنیا وآخرت
یارب العالمین
*کامل پنداریِ خویش و بهتر دانستن خود از دیگران ، بدترین بیماریِ آدمی*
*مهلک ترین بیماری. بیماری روحی بشر*
از جملۀ مهلک ترین بیماری های روحی بشر ،
کامل پنداری خویش و بهتر دانستن خود از دیگران است .
این بیماری به طور غالب در بستر خودشیفتگی شکل می گیرد و رشد می کند و تباهی ها به بار می آورد . در نظر چنین انسان هایی ، آن چه از ایشان صادر می شود ،
و هر کار و رفتار ، بهترین و زیباترین ،
و خالی از نادرستی و کاستی است ؛
به تعبیر قرآن کریم
*أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًًا*
آیا کسی که کردار بدش در نظرش آراسته شد و آن را نیکو دید
همانند کسی است که چنین نیست ؟
*انانیت عزازیل*
این بیماری ، همان است که عزازیل را به ابلیس بَدَل کرد و او را با همۀ پیشینۀ عبادتش در جایگاهِ طرد و لعن الهی نشاند و به شیطنت دائمی و محرومیت ابدی گرفتار ساخت .
ابلیس از سرِ اَنانیت ، خود را از آدم بهتر خواند و تکبّر ورزید و به تباهی رفت .
در آیات مبین خداوند آمده است :
*شیطان ازخوارشدگان درگاه الهی*
گفت :
من از او بهترم . مرا از آتشی آفریدی و او را از گِل آفریدی .
فرمود :
از آن مقام فرو شو ، تو را نرسد که در آن جایگاه تکبّر نمایی .
پس بیرون شو که تو از خوار شدگانی .
همچنین در کلام مبین حق آمده است :
*« قَالَ فَاخرُج مِنهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ . وَ إِنَّ عَلَیکَ لَعنَتِی إِلَی یَومِ الدِّینِ »*
گفت :
پس ، از آن مقام بیرون شو ، که تو رانده ای . و تا روز جزا دور باد از رحمت من بر تو باد .
*تلاش ابلیس برای نابودکردن انسان*
همۀ تلاش ابلیس بر آن است که آدمیان را به بیماری خود مبتلا سازدو در جایگاه اَنانیت ،
کامل پنداریِ خویش ،
تکبّر و گردنفرازی و گردنکشی قرار دهد و تباه سازد ،
چنان که امیرمؤمنان علی (ع) در خطبۀ قاصعه بدان اشاره کرده است :
*فَاحذَرُوا عِبَادَ اللهِ أَن یُعدِیَکُم بِدَائِهِ ، وَ أَن یُجلَبَ بِخَیلِهِ وَ رَجِلِهِ*
پس بندگان خدا ! بپرهیزید از این که شیطان شما را به بیماری خود مبتلا گرداند ، و با بانگِ خویش برانگیزانَد ،
و سوارگان و پیادگان خود را بر سرِ شما کشانَد .
*کامل پنداری درانسان*
من از نژاد برترم ، گوهر من والاتر است ،
من نجات یافته و بهشتی ام ،
دانشی چون دانش من نیست ،
من عقل کل ام ؛
و هر نوع دیگری از کامل پنداری و خود برتر بینی دامی است پهن شده از سوی شیطان
.
امام علی (ع) در عهدنامۀ مالک اشتر در این باره چنین هشدار داده است :
*« إِِیَّاکَ وَ الإِعجَابَ بِنَفسِکَ ، وَ الثِّقَةَ بِمَا یُعجِبُکَ مِنهَا ، وَ حُبَّ الإِطرَاءِ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ مِن أَوثَقِ فُرَصِ الشَّیطَانِ فِی نَفسِهِ لِیَمحَقَ مَا یَکُونُ مِن إِحسَانِ المُحسِنِینَ* .
تو را سخت پرهیز می دهم از خود شیفتگی ، و اطمینان کردن به چیزی که به خود شیفتگی ات وا می دارد ،
و از دوست داشتن چرب زبانی و ستایش ، زیرا چنان حالتی از استوارترین فرصت های شیطان در درون خودش است ،
برای این که هر کار نیکی را که نیکوکار کرده است از میان بردارد .
*خودشیفتگی یاحماقت*
خود شیفتگی ، کامل پنداریِ خویش و بهتر دانستن خود از دیگران ، نشانۀ عقل و کمال نیست ، بلکه ظهور آشکار نابخردی و حماقت آدمی است ، چنان که در هشدارهای امیرمؤمنان علی (ع) آمده است :
*مَا أَضَرَّ المَحَاسِنَ کَالعُجبِ*
هیچ چیز مانند خود شیفتگی به خوبی ها زیان نمی رساند
*العُجبُ عُنوَانُ الحِمَاقَةِ* .
خود شیفتگی نشانۀ حماقت است .
*بیماری کامل پنداشتن خویش*
ای انسان در این راه همّت کن .
باید از دل و دیدۀ آدمی چندان خون رود تا این که خویِ خود پسندی و خود شیفتگی در او زایل شود . بدان بیماریِ اصلیِ ابلیس این بود که می گفت :
من از آدم بهترم ! و بدان که این بیماریِ مهلک در نفس و درونِ هر یک از آدمیان هست .
پس خود را از این بیماری در امان ندان و خویش را سخت بپای و کامل پنداری از وجود خویش بزدای
سورۀ فاطر آیه ۸
سورۀ ص آیات ۷۷ و ۷۸
سورۀ اعراف آیات ۱۲و۱۳
نهج البلاغه عهدنامه مالک اشتر
*التماس دعا*
هدایت شده از جهاد کبیر
12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یارت ای یار خراسانی چه شد؟
😭😭😭😭
جانم به این شعر...
هدایت شده از جهاد کبیر
15.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 حمله شیاطین جنّ در آخرالزمان را باید جدی گرفت. ( استاد محمد شجاعی ) 🎙
❓چرا هرچه پیش میرویم عده زیادی مرتد بیدین یا بیحجاب و ضد انقلاب میشوند؟
❓وسوسه جنیان چگونه صورت میگیرد و بر چه افرادی مؤثر است!؟
❌ تکرار اتفاقات عصر حضرت سلیمان ( ع )
⁉️
آیا آمادهایم تا خودمان و عزیزانمان را از گزند آفات جنیان شرور و کافر در آخرالزمان دور نگه داریم و محافظت کنیم؟
ـــــــــــــــــــــــ
🚨پایگاه خبری #مقاومت 💠
@passdar
هدایت شده از جهاد کبیر
25.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 حذف دکتر رئیسی از صحنه سیاست
🔹 با دیدن این کلیپ متوجه خواهید شد که چرا چپ و راست و انقلابی و غیر انقلابی دارن آتش سنگین بر سر دولت و شخص ابراهیم رئیسی میریزن؟!
👤 پشت پرده گرانی ها و حوادث اخیر از زبان پورآقایی
🔹پ.ن: عزیزان ولایتمدار! حتما کلیپ رو ببینید و نشر بدید
🔹 در این هجمه و حمله ی دشمن از بیرون و پیاده نظام آنها، افسادطلبها و غربگدایان ،
واجبه محکم در مقابل آنها بایستیم و روشنگری کنیم تا اهداف نجس آنها خنثی بشه .
ایرانی اباد با دکتر رئیسی
زنده باد رئیسی زنده باد رئیسی 🇮🇷
#تقابل_باجریانات_انحرافی
#تقابل_با_مافیا
#تقابل_با_رانتخواران
#تقابل_با_فساد
هدایت شده از جهاد کبیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام انسانیت به کام منحرفان
سرابی به نام دین انسانیت
دینی که نه چهارچوب اخلاقی معینی دارد
نه اصول و حد و مرزی
و اخلاقِ انسان غربی که امروزه
نماد این نوع انسانیت شده است
با مفاهیمی همچون همجنسبازی،
ازدواج با حیوانات، ازدواج با اشیاء،
باردارشدن مردها، برده های جنسی و...
به خوبی اصول این دین خوش نامِ بد ذات را
به نمایش میگذارد.
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
هدایت شده از جهاد کبیر
🔴 دانشجویان ایرانی که زیر تانک له شدند❗️
🔻در دانشگاه که بود اساتید مارکسیست بهخاطر تسلط علمی «او» بر اندیشه اسلامی، جرات نمی کردند در کلاسهایی که او شرکت می کرد حرفهای انحرافی بزنند و یا اصلا به آن کلاس نمیرفتند!!
🔻وقتی که پیش نویس قانون اساسی در حال بررسی در مجلس خبرگان قانون اساسی بود بود «او» پیگیر گنجانیدن «ولایت فقیه» بود و طرحی را برای آن به مجلس ارسال کرد.
🔻«او» از دانشجویان مرتبط به آیت الله خامنهای در مشهد پیش از انقلاب و فعال عرصه سیاسی قبل و بعد از انقلاب و موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود.
🔻وقتی به اهواز رفت در اتاق محقرش بسیاری شبها را تا صبح تحقیق و مطالعه می کرد و سخنرانی های پرشور او در رادیو اهواز شنوندگان زیادی داشت.
🔻در دورانی که فرمانده سپاه اهواز بود و بهخاطر خیانت بنی صدر آذوقه و سلاح به نیروهای مدافع مردمی نمیرسید؛ او با همراهی جمعی از دانشجویان و دانش آموزان و مردم به جنگ دشمن می رفت.
در هویزه در یک روز توانست با همراهی یارانش هشتصد نفر بعثی را با دست خالی اسیر کند.
🔻اما حسین و حدود ۶۰ نفر از دانشجویان انقلابی و مردم در محاصره لشکرهای مجهز عراقی افتادند و در ۱۶ دی ۱۳۵۹ و در روز اربعین حسینی، پس از مقاومتی جانانه و تا آخرین نفس با گلوله مستقیم دشمن، همگی به شهادت رسیدند و شنی های تانک های عراقی پیکرهای آنها را چنان زیر خود خُرد کردند که اثر قابل شناسایی از آنها نماند.
🔻پس از این واقعه، هویزه سقوط کرد و هجده ماه بعد که آزاد شد پیکر شهید حسین علم الهدی از قرآنی که با امضای امام خمینی و آیت الله خامنهای به همراه داشت شناسایی شد.
🔻ایستادگی او و یارانش امید زیادی در جبهه خودی ایجاد کرد که زمینه عملیات های بعدی از جمله فتح خرمشهر شد.
🔻همچنین مقاومت شهید علم الهدی و یاران مظلومش ترس زیادی در نیروهای بعثی ایجاد کرد، چون صدام فهمیده بود که در فرمولهایش با جریان جدیدی مواجه شده است و باوجود آنکه میتوانست سوسنگرد را هم بگیرد، جرأت نکرد جلو بیاید.
🔻روز ۱۶ دی در تقویم به عنوان #روز_شهدای_دانشجو نامگذاری شده است ولی متاسفانه دستگاههای فرهنگی و رسانهای، دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی توجه زیادی به این حادثه مهم و الگوی بزرگ جریان دانشجویی ندارند./حمیدرضا ابراهیمی
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
هدایت شده از جهاد کبیر
🔺فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با بازیکنان تیمملی فوتبال پیش از اعزام به مسابقات آسیایی سخنانی را بیان کرد که جالب و قابل تفسیر بود، سرلشکر سلامی گفته است که فوتبال محصول تمرکز ذهن است و هیچ واقعیتی برون از ذهن انسان نیست، سردار سلامی به بازیکنان تیم ملی توصیه کرد که اگر گل خوردند عصبی نشده و بهجای بازی احساسی دوباره خود را بازسازی کنند.
فرمانده سپاه حتی درباره سبکهای بازی در کشورهای صاحب فوتبال نیز سخن گفته مثلاً از مدل بازی برزیلیها که عادت به باخت ندارند و هیچگاه روحیه خود را از دست نمیدهند و یا اشاره به سبک بازی عرضی آلمانیها که با چرخاندن توپ در زمین به دنبال منفذی برای عبور از مدافعان حریف میگردند، این اشارات ویژه و عجیب اما چه معنایی داشت و چرا باید یک فرمانده نظامی در یک مراسم تشریفاتی اینگونه به ارزیابی و آنالیز رقبای تیم ملی بپردازد؟
🔺معمولاً رسم است که تیمهای ورزشی قبل از اعزام به مسابقات با مقامات سیاسی دیدار کرده و با آنها عکس یادگاری انداخته، امادیدار فوتبالیستها با یک فرمانده عالیرتبه نظامی آنهم در میانه جنایت صهیونیستها در غزه و نیز ترورهای ناهمگون در منطقه از جمله شهادت دهها تن از هموطنانمان در کرمان قابلتوجه و تحلیل است.
در شرایطی در عرض چند هفته عقبه لجستیکی آسیب دیده، پشتیبان انتقال در سوریه به شهادت رسیده و یک رابط عالیرتبه مقاومت در لبنان و تعدادی از زائران مزار شهید سلیمانی ترور شده اند و فشارهای سیاسی و روانی از درون و بیرون برای برخورد مستقیم با صهیونیستها افزایش چشمگیری داشته دیدار فرمانده سپاه با اعضای تیمملی معنای روشنی دارد.
سردار سلامی در مواجهه با آرایش جدید دشمن راهبردهای جدید جبهه مقاومت را بهخوبی و در لوایی قابلفهم بیان کرد. واقعیت آن است که ناکامی رژیم صهیونیستی برای ناکاوت کردن مقاومت در غزه و افتادن در باتلاق جنگ باعث شده تا سران رژیم صهیونیستی برای فرار از فشارهای کمرشکن دوباره به استراتژی «هزار خنجر» رویآورند.
اما راهبرد هزار خنجر این بار ارتقاءیافته و علاوه بر ضربات زیاد به دنبال کاهش وزن مقاومت در منطقه است تا برای خود بازدارندگی جدیدی را تعریف کند، حادثه تروریستی در کرمان که مشابه ترورهای کور در دهه شصت بود و نیز ترور شهید صالح العاروری باید در همین نقشه راه جدید از سوی دشمن بررسی کرد.
شهید شیخ صالح یک اخوانی وفادار به آرمانها مقاومت بود که هم با ایران و هم با مصریها رابطه خوبی داشته و مهمتر از آن رابطترمیم روابط تهران با قاهره نیز محسوب میشد، تلآویو بهخوبی میدانست که بهبود روابط ایران با مصر به ضرر صهیونیستها است ازاینروی سعی کرد علاوه برزدن چاقویی جدید به مقاومت آن را بهگونهای بزند که از وزن آن را نیز کم کند.
صهیونیستها با این متد جدید میخواهند اتمسفر ادراکی مقاومت را آشفته کرده و جنگ را در عقبه، یک پله بالاتر و در فازی جدیدتر پیش ببرند، در این شرایط پیام روشن فرمانده سپاه اهمیت فراوانی دارد، واقعیت آن است که دشمن در دوران پسا هفت اکتبر روی عکسالعملهای احساسی مقاومت برنامهریزی کرده تا آن را به مسلخ بکشد، فرمانده سپاه در این آوردگاه سبک جدید بازی مقاومت را به رخ حریف کشیده است.
اما نکته مهمتر آن است که ورژن جدید استراتژی هزار خنجر را نه نتانیاهو و سازمان فلج شده اطلاعاتی و نظامی آن بلکه توسط آمریکاییها و با ابتکار عمل سازمان سیا چیده شده است، آمریکاییها به دنبال آن هستند تا به هر نحوی که شده ایران را محدود کرده و با ترفندهایی چون ترور، خرابکاری و جنگ محدود نبض تحرکات اجتماعی را در دست گرفته و حتی مسیر تحولات را بهسوی دور جدیدی از آشوبها در داخل ایران سرریز کنند، هک پمپبنزینها یا در معرض فروش قرار دادن اطلاعات شخصی میلیونها کاربر یک اپلیکیشن مقدمه عملیات «هزارخنجر پلاس» است.
این تحرکات میدانی و اطلاعاتی در رصد مقاومت قرار داشته و فرمانده سپاه نحوه ادراک ما را نسبت به تحریکات بیرونی و اثرات داخلی آن بهخوبی بیان کرده است، مقاومت فلسطینی از اولین شب پس از عملیات طوفانالاقصی در عرض بازی کرده و دشمن را بهشدت فرسوده، خسته و عصبی کرده است، رفتارهای غیرخطی میتواند مانع از اتصال تاکتیکها به استراتژی هزار خنجر شود.
درحالیکه صهیونیستها در نیمه اول شکست ترمیمناپذیر خورده حالا بهواسطه پشتیبانی آمریکاییها میخواهند بازی را نیمه کاره تمام کرده و زمین را ترک کنند اما این بازی نود دقیقه بوده و حتی در وقتهای اضافی هم میتوان به حریف گل زد، به تعبیر سردار سلامی در یک ربع آخر بازی هرکسی جان داشته باشد و بدود معمولاً میتواند نتیجه بازی را تغییر بدهد، پیامهای عصبی اروپا درباره پرهیز از تنشهای بیشتر را برای جلوگیری از شکست قطعی در دقیقه نود باید ارزیابی کرد!
🍃[ #زمانه:پویشی برای همه مردم ایران ]✨
🆔 @zamanehh
هدایت شده از جهاد کبیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضربات صبح امروز حزب الله لبنان بر پیکره نجس و پوسیده رژیم غاصب صهیونیست بر مقام معظم رهبری حفظه الله و خانواده شهدای کرمان و همه آزادگان جهان تبریک و تهنیت باد.
کتلت با کیفیت جهودی 🐷😉
حزبالله لبنان عصر امروز (شنبه) در بیانیهای از هدف قرار دادن یک پایگاه هوا و فضای مجهز به انواع ادوات الکترونیکی و پیشرفته و رادارها و سامانههای مجهز و پیشرفته به روز ارتش رژیم صهیونیستی با ۶۲ موشک در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.
این پایگاه به طور کامل از معادلات نبرد خارج شده و شخم زده شد.دهها سرباز اسرائیلی 🐷 نفله شده آمد و طبق معمول سانسور شدید خبرگزاری های اسرائیل.
به گزارش شبکه المیادین، در بیانیه حزبالله لبنان درباره این حمله آمده است: مجاهدان مقاومت اسلامی در حمایت از ملت ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، ساعت ۱۵:۴۰ روز شنبه موضع بیاض بلیدا را هدف قرار دادند.
طبق این بیانیه این پایگاه صهیونیستها با موشک و به طور دقیق و مستقیم هدف قرار گرفت.
#سید_حسن_نصر_ألله
#مرد_میدان
هدایت شده از جهاد کبیر
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ ارادت عجیب شهید ۱۵ ساله #افغانستانی به حاج قاسم
🔹 فقط ۱۵ سال سن داشت، اما پدرش میگوید علاقهاش به حاج قاسم خیلی زیاد بود.
🔹 مادر میگوید هرجا اسمی از حاج قاسم بود سریع پرچمش را میگرفت و خود را به مراسم میرساند.
🔹 عشق به سردار دلها مرز و ملیت نمیشناسد.
⭕️ آنانی که هشتگ #اخراج_افغانی_مطالبه_ملی میزنند نمیدانند که این نوجوانان نیز از نسل سلیمانی و پیرو مکتب سلیمانی هستند.
#ملت_مقاومت
#خون_شریکی
#مهاجر_هراسی
🔻 کانالهای جمعیت افغانستانیها
به ما بپیوندید:
ایتا | بله | سروش | تلگرام | اینستاگرام | توییتر | گروه تلگرام | گروه بله | گروه ایتا | گروه واتساپ ۱ | گروه واتساپ ۲
https://eitaa.com/joinchat/3500474498C27bed6731b
*🔳⭕️ببخشید دماغ شما چند متر است؟
مجتبی لشکربلوکی*
لحظه ای با خود خلوت کنید و به این سوال صادقانه (تاکید میکنم صادقانه) پاسخ دهید: کدامیک از ما در زندگی مان مانند یک قدیس معصوم بوده ایم و کاملا پاک، بدون خطا و اشتباه بوده ایم؟ همه ما در برهه هایی از زندگی کارهایی کردهایم که بعدها آرزو کردهایم کاش هیچوقت آن ها را انجام نداده بودیم. تلاش می کنیم که آن ها را از حافظه خود نیز پاک کنیم. یکی در بخشی از زندگی اش سیگاری بوده، یا شیشه می کشیده. فرد دیگری در زندگی اش چند باری تقلب کرده. بخشی دیگر روابطی داشته که به خانواده اش منتقل نکرده. فرد دیگری یک بیماری دارد که هیچکس جز اعضای خانواده اش نمی دانند. اما شبکههای اجتماعی به جایزالخطا بودن انسانها احترامی نمیگذارند. کافی است اشتباه کوچکی از شما سر بزند، دیگر باید منتظر باشید که روزی کسی آن را منتشر کند و شما را به نابودی بکشاند. اگر فرد مشهوری باشید که اوضاع خیلی خیلی بدتر می شود. همه ما به خودمان حق می دهیم که دماغ مان تا هر جا که می توانیم در زندگی فرد مشهور فرو کنیم و از آن بدتر به خودمان حق می دهیم که هر چه فهمیدیم را سخاوتمندانه و پیروزمندانه با دیگران به اشتراک بگذاریم و از این دو بدتر اینکه بدون اطلاعات کافی در مورد زمینه، شرایطی که منجر به آن رفتار شده در مورد او قضاوت کنیم. اما آیا این *«هتاکیِ جمعیِ هنجار-شده»* به نفع من و شما و نسل آینده است؟ جامعه ای با دهان های گشاد و دماغ های بزرگ، جامعه کامیاب و شادی نخواهد بود. امروز پرده از زندگی من برداشته می شود و فردا قطعا نوبت شماست.
*☑️⭕️تحلیل و تجویز راهبردی:*
تکنولوژی و رسانه ها دسترسی ما را به اطلاعات به شدت گسترش داده اند اما انگار که دکمه بمب اتم را گذاشته باشی زیر دست یک انسان نخستین. خاصیت تکنولوژی برطرف کردن محدودیت هاست. در ازای هر تکنولوژی ای که خلق می شود و به کار گرفته می شود حداقل یک محدودیت از پیش روی آدمی کم می شود و دقیقا همین جاست که ما محتاج آنیم که چیزی این مساله را مهار کند و متوازن کند؛ یعنی هر چقدر این محدودیت ها کمتر و کمتر می شود باید چیزی وجود داشته باشد که این انسان آزادتر شده را مهار و محدود کند: دیسیپلین شخصی. به عبارت دیگر به ازای هر آزادی که فناوری به ما می دهد باید یک قاعده اخلاقی در ما نهادینه شود.
برای تمرین دیسیپلین شخصی در حوزه رسانه (کاهش میزان فرو کردن دماغ در زندگی شخصی سایرین) تکنیک سه پرسش سقراطی بسیار مفید است..
هر زمان که تیتری دیدید در مورد رسوایی زندگی شخصی فلان آدم معروف یا غیرمعروف از «سه پرسش سقراطی» استفاده کنید. هر زمان که کسی خواست مطلبی را بگوید یا شما مطلبی را بگویید این تکنیک را به کار ببرید.
یک روز فرد بزرگي که از آشنايان سقراط بود، با هيجان آمد پیش او و گفت: ميداني راجع به يکي از شاگردانت چه شنيده ام؟
سقراط پاسخ داد: قبل از آن سه سوال از تو می پرسم. اولين سوال این است که کاملا مطمئني که آنچه را که مي خواهي به من بگويي حقيقت دارد؟ مرد جواب داد: نه. فقط در موردش شنيده ام. حالا سوال دوم؛ آنچه را که در مورد شاگردم مي خواهي به من بگويي خبرخوبي است؟ مرد جواب داد: نه! سقراط گفت: پس مي خواهي خبري بد در مورد شاگردم که حتي درمورد آن مطمئن هم نيستي بگويي؟ و اما سوال سوم؛ آن چه را که مي خواهي در مورد شاگردم به من بگويي براي من فایده ای هم دارد؟ مرد کمی فکر کرد و پاسخ داد راستش نه! سقراط گفت: اگرمي خواهي به من چيزي را بگويي که نه حقيقت دارد و نه خوب است و نه حتي سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من مي گويي؟!!
این سه سوال به ترتیب پرسش حقیقت، پرسش خوبی، پرسش سودمندی نام دارند و دیسیپلین شخصی در عرصه رسانه ای یعنی اینکه من با این سه پرسش، دماغ خودم را کوتاه کنم.
درست آن است که آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما با بودجه های هزار میلیاردی در من و شما این دیسیپلین شخصی را ایجاد کنند. ادبستان که بعدها شد دبستان، در اصل هدف اصلی اش همین آموزش دیسیپلین شخصی یعنی حد نگهداشتن و مودب شدن بود که متاسفانه فروکاسته شد به خواندن و نوشتن.
وظیفه جمعی ما این است که نقصانهای اساسی سیستم آموزشی و رسانه ای (شامل آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما) را جبران کنیم. حال که این سیستم ها در خلق یک فرهنگ درست درمانده اند، باید خودمان دست به کار شویم و دیسیپلین شخصی را ابتدا در خودمان و سپس در نسل بعدی تمرین کنیم و پایدار کنیم.
«هتاکیِ جمعیِ هنجار-شده» را باید تبدیل کنیم به «جامعه ای با دهان ها و دماغهای با دیسیپلین». مقدمات کامیابی را تمرین جمعی کنیم.
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔸یادداشت دکتر احمد توکلی پس از رحلت آیت الله حائری شیرازی🔸
🔘هو
⚫️آیت الله حائری شیرازی هم رفت!
▪️1- دوشنبه همین هفته ، در بیمارستان علی ابن ابیطالب قم به عیادتش رفتم. فقط با اشارۀ چشم و دست حرف میزد ولی هشیاری کامل داشت. برای اولین بار در این رفاقت، که تاریخی بر آن میگذشت، دستش را بوسیدم. دستش را به سرم کشید و بر سر و روی خود مالید. گویی راضی نشد. دو بار دیگر هم همین کار را کرد. عروسش خانم دکتر مریم اردبیلی، پرستاریش را با جان و دل به عهده داشت. بیدریغ با همان حرکات دست و چشم، مراتب قدرشناسیاش را نسبت به عروسش با نگاهی که عالمی محبت و نوازش از آن میبارید، ابراز میکرد و این هم آخرین درسی از بیشمار درسهای اخلاقی بود که از این رفیق، این برادر بزرگتر و دوست یکدل گرفتم.
▪️2- سال 1348 با مسجد شمشیرگرهای شیراز و روحانی سی و اند سالهای که در آن جا جلسه هفتگی داشت، آشنا شدم: محی الدین حایری. او فرزند یکی از مجتهدان عابد و زاهد نسل پدربزرگهای ما بود به نام شیخ عبدالحسین حایری و برادر بزرگترش، شیخ صدرالدین نیز نماینده آیت الله خمینی بود: مردی پرهیمنه و نافذ. شیخ محی الدین به زهد و مراقبت اخلاقی و مالی و شجاعت در بیان، تفکر و گزیدهگویی شناخته میشد، صفاتی که برای بچهمذهبیهای انقلابی آن روزگار، به قدر کفایت، جذاب بود. خیلی زود جذب او شدم و از لطفش نیز برخوردار بودم. یکی دو سال بعد، آقای حایری با دختر مرحوم آیه الله آقا سید نورالدین حسینی الهاشمی ازدواج کرد، مرجع تقلید فقید مردم فارس که سیاستمداری ضداستعمار و بسیار صریح اللهجه و مقتدر بود و اقدام کمنظیرش در جایگاه یک مرجع تقلید، یعنی تأسیس و دبیرکلی حزب برادران در فارس و ولایات تابعه آن، هنوز هم شگرف و نوآورانه مینماید. آقا سید نورالدین علاوه بر همه اینها متمول نیز بود. آقای حایری پس از ازدواج، از جنوب شهر شیراز به خیابان خلیلی که بالاشهر به حساب میآمد، کوچ کرد. اولین باری که به این خانه رفتم، جمع پرتعدادی از رفقای دانشگاه بودیم، آپارتمانی در مقیاس آن زمان، اعیانی.
فردای همان شب، تنها به سراغش رفتم با توپ پر. حرفهای تند مرا با متانت شنید و آرام گفت: این خانه به همسرم تعلق دارد و این اسباب و اثاث هم که میبینی، جهیزیه همسرم است. گفتم: مگر مجبور بودید با چنین خانوادهای وصلت کنید؟ گفت: «من زیاد بازداشت میشوم و زیاد زندان میروم. من با این خانواده وصلت کردم چون مثل من آدمی با این شرایط که یک پایم خانه است و یک پایم زندان، باید خیالش از بابت قدرت مدیریت و زمینۀ نفوذ اجتماعی همسرش و خانوادهاش راحت و دلش گرم باشد که در غیابش، همسرش حریم خانواده را در برابر تعرض رژیم حفاظت میکند» این را گفت و بعد، مرا به اتاق کار خودش برد، اتاقی که قالی و مبل و راحتی در آن نبود و با «حصیر»، فرش شده بود. رو به من کرد و گفت: او با من همراه خواهد شد.
خیلی زود اعتماد به نفس و شجاعت ارثی و تربیتی خانم حسینی، همسر آقای حایری، ثابت کرد که او درست انتخاب کرده است؛ مثلا یک بار که مأموران شهربانی برای بازداشت آقای حایری به در خانه آمده بودند، این بانوی شجاع چنان از پشت آیفون، زیرکانه و در عین حال تیز و گزنده به آنان جواب داده بود که دست خالی بازگشته بودند.
به زودی ورق گردانی روزگار، تا چند سال بعد که من از زندان آزاد شوم، توفیق دیدار آقای حایری را از من گرفت. چند روز مانده به عید سال 1356، از اوین بیرون آمدم و چند ماه بعد، به سراغ نخستین روحانی که در قم رفتم، آقای حایری بود. منزلش در محله فقیرنشین قم نو بود با برِ پنج متری و کل مساحت زمین 98 متر مربع، با چهار پنج پسربچه شیطان که هر کار میخواستند، میکردند و مادری بزرگزاده و بدون کمک کار.
▪️3- آقای حایری پس از اخذدیپلم در دانشگاه قبول شدولی طلبگی راانتخاب کرد. از ابتدای طلبگی سعی داشت از سهم امام استفاده نکند و به خاطر همین بخشی از وقت خود را صرف کشاورزی میکرد. او سالها برای دکتر ایزدی که بعدها در دولت مرحوم مهندس بازرگان، وزیرکشاورزی شد، در مزرعه ایزدی کار کرد و درس خواند.
(ادامه در پست بعدی)
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
(ادامۀ پست قبل)
▪️4- باری،او تادم مرگ، دغدغۀ جامعه را داشت. این صفت علمایی است که پیامبر گرامی اسلام –صلی الله علیه و آله- را اسوۀ خود قرار میدهند: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ ، یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که رنج و سختی شما بر او دشوار و گران است و نسبت به رشد و صلاح شما حریص است و در قبال مومنان رؤوف وبسیار مهربان است.»
▪️5- اوبرای تربیت خویش زحمت کشیده بود.برای بیان تجربههای معنویاش توانایی شگرفی در مثال زدن داشت. اگر بازماندگان محترم او و شاگردانش، یک بار همۀ سخنرانیها و نوشتههای او را از منظر تمثیلات به کار رفته برای توضیح مطالب، غربال کنند، گنجینهای از تمثیل در اختیار پژوهندگان معارف اهلبیت عصمت و حتی اهل ادبیات قرار خواهد گرفت.
▪️6- آقای حایری بسیار برتولید مستقل ایران اهتمام داشت.در اوایل دهۀ هفتاد، ایده ای را تعقیب می کرد که به تاسیس موسسهای به نام«فلاحت در فراغت» منجر شد. ایده او این بود که زندگی شهرنشینی باید یک ربطی به طبیعت پیدا کند تا عادت به تولید به خانوادهها بازگردد. موسسه فلاحت در فراغت که او سنگ بنای آن را با کمک محیط زیست و دیگر دستگاههای دولتی گذاشت، زمینهای موات را که امکان رساندن آب در حال تلف شدن به آن وجود داشت، به باغهای دو تا پنج هزارمتری با درختان میوه تبدیل میکرد که به کارمندان دولت واگذار میشد. باآغاز کار، حرف و حدیثها علیه امام جمعه بر سر زبانها افتاد. مرا دعوت کردتا نظر بدهم که از جهت اقتصادی، این حرکت، قابل دفاع هست یا خیر. پس از بررسی براساس روش هزیه-فایده اجتماعی، سرِجمع، به نتیجه مثبت رسیدم.ولی برای پیشگیری از پیدایش پدیده نامیمون آقازادگی در این خاندان، وظیفه اورا یادآوری کردم که به خودشان و همسر و فرزندان و بستگانشان، هیچ باغچه ای واگذار نشود و نیز برای پرهیز از قرار گرفتن در مظانّ اتهام، اجازه ندهند که حتی از دست دریافت کننده ای، قطعه زمین واگذار شدهای رابخرند. ایشان با دقت و استواری به این توصیه عمل کرد.
▪️7- نه فقط درطرح فلاحت در فراغت، بلکه در دعوای حقوقی دیگری که یکی از بستگان ایشان داشت، با ملاحظه این که جایگاهش یک جایگاه شخصی نیست، از ورود به مساله، کاملا خودداری کرد و حتی نامهای به دستگاه قضا نوشت و درخواست کرد که ملاحظه جایگاه او را نکنند و مساله را بیطرفانه بررسی کنند. هم درمورد طرح «فلاحت درفراغت» هم درباره آن دعوای حقوقی، ناآگاهانه و آگاهانه، چه تهمتها که به آن بزرگوار نزدند. ولی همه آنها رامظلومانه تحمل کرد.
▪️8- حائری شیرازی معتقدبود تربیت جز باتکریم ممکن نیست واطاعت بچه ها ومردم باتحقیر به تعالی نمی انجامد. بسیار متواضع بودو از مریدپروری بیزار.دریک کلام به هرچه میگفت عمل میکرد. خدایش بر سفره کرم خویش بنشاند.
@haerishirazi