eitaa logo
سدرة المنتهی
106 دنبال‌کننده
822 عکس
669 ویدیو
37 فایل
کانون نورالثقلین مدرسه علمیه فاطمیه ارتباط با ما: @Fatemiyeh_k
مشاهده در ایتا
دانلود
❣ 📖 السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْخَلَفُ الصَّالِحُ لِلْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومينَ الْمُطَهَّرينَ... 🌱سلام بر تو ای صاحب علم علی علیه السلام و ای آیینه دار صبر حسن علیه السلام و ای وارث شجاعت حسین علیه السلام و ای میراث دار غربت فرزندان حسین علیهم السلام . 📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها
(آیت الله سید محمد ضیاءآبادی) 📌جلسه چهل و سوم 7⃣1⃣السَّلامُ عَلی اَئِمَّةِ الْهُدی وَ کَهْفِ الْوَری وَ الْمَثَلِ الْاَعْلی ✅بندگان پربرکت خدا اینجا به این حدیث توجه فرمایید:"خدا بندگانی دارد که منبع میمنت و برکتند.خودشان زندگی می کنند و مردم هم در کَنَف حمایت آن ها زندگی می کنند."این ها افرادی هستند که وجودشان مایه ی برکت و میمنت است و مردم از برکات وجودشان پیوسته برخوردارند و به حوایج مادی و معنویشان نائل می گردند.این ها درمیان بندگان خدا مثل باران رحمتند که باریزش خود زمین های خشک را زنده می کند و شاداب و باطراوت می سازد و آن ها را به میوه و محصول و ثمر می رساند. ✔️مگر ائمّه ی دین(ع)این چنین نبودند؟مگر وقتی امام امیرالمؤمنین(ع)را از مسند خلافت که حقّ مسلّم ایشان بود کنار زدند،در گوشه ی خانه و یا مسجد نشستند و از جامعه ی مسلمانان دوری جستند و آن ها را به حال خودشان رها کردند؟خیر،در میان مردم بودند و از طرق گوناگون به داد مردم می رسیدند؛درحالی که از دست همان مردم خون دل ها می خوردند،چنان که فرموده اند:"(پس از ابوبکر)دچار آدمی تندو خشن گشتم(منظور امام،عمر،پسرخطّاب است)که سخنش دل آزار بود و دیدارش رنج آور و خشونت بار."1"صبر کردم مانند درحالی که خاری درچشم واستخوانی در گلو بود..."2 ✔️مگر حضرت صدّیقه ی کبری(س)نفرمودند:"آن قدر مصیبت ها بر سرمن ریخته شد که اگر بر روز روشن ریخته می شد،تبدیل به شب تار می گردید(آن هم درظرف هفتاد و پنج یا نود و پنج روز)و در عین این مصائب سنگین،نه تنها به کهف و غاری پناهنده نمی شدند،بلکه خودشان کهف و مأمن و پناهگاهی بودند برای مردم و از جهات گوناگون مایه دلگرمی و راه نجات آنان از هلاکت ها بودند. 🔴بندگانی که کانون زشتی هستند از آن طرف نیز:"و خدا را بندگانی است که از رحمت او دورند و کانون منکرات و زشتی ها هستند؛نه خود زندگی آرامی دارند،نه دیگران در کنار آن ها به زندگی می رسند.آنان مَثَل ملخ هایی هستند که وقتی به زراعتی می رسند آن را می خشکانند."3 📚1-نهج البلاغه فیض،خطبه3 📚2-همان،خطبه 12 📚3-اصول کافی،جلد 8،صفحه 247
1⃣پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند: «به کوچکی گناه نگاه نکن‌؛بلکه ببین چه کسی را نافرمانی میکنی» تحف العقول ج۱ ص ۱۱ 2⃣حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «شدیدترین گناهان گناهى است که صاحبش آن را سبک بشمارد». «نهج البلاغه»، کلمات قصار، شماره 348.
🔴 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
انسان شناسی 75.mp3
12.43M
یک تمرین عملی❗️ ☜ وقتی که دل هرز میپرد، و معشوق حقیقی (الله) را به معشوق‌های کوچک و ناچیز می‌فروشد، و در میان تاریکی‌ها دفن می‌شود؛ باور و تکرار مکرر یک ذکر، حواس دل را جمع می‌کند!
☘ مراقبت و محاسبه‌ے نفس، در تشخیص راهِ خودخواهی و خداخواهی، از جمله منازل سالکان است!... "امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه"
دعاهای قرآنی موضوع : دعا برای آغاز هر کاری [سوره إسراء (۱۷): آيه ۸۰] رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً (۸۰) ترجمه: و بگو: «پروردگارا! مرا [در هر كار] با صداقت وارد كن و با صداقت خارج ساز و از سوی خود، حجّتی ياری‌كننده برايم قرارده». (۸۰)
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام زمان علیه السلام حواسش بهمون هست..... ما صاحب داریم
❣ 📖 السَّلاَمُ عَلَى شَمْسِ الظَّلاَمِ وَ بَدْرِ التَّمَامِ... 🌱سلام بر مولایی که با طلوع شمس وجودش، مجالی برای ظلم و ظلمت باقی نخواهد ماند. سلام بر او و بر لحظه‌ای که با دیدن روی ماهش، زمین و زمان غرق سرور خواهد شد.✨ 📚 مفاتیح الجنان، زیارت امام زمان سلام الله علیه به نقل از سید بن طاووس
(آیت الله سید محمد ضیاءآبادی) 📌جلسه چهل و چهارم 7⃣1⃣السَّلامُ عَلی اَئِمَّةِ الْهُدی وَ کَهْفِ الْوَری وَ الْمَثَلِ الْاَعْلی ✅مختصّات شیعیان امام امیرالمؤمنین(ع)ضمن کلامی فرموده اند:"شیعیان ما کسانی هستند که در جوّ ولایت ما بایکدیگر دست بذل و جود و بخشش دارند و درمسیر مودّت ما به هم محبّت می ورزند و برای زنده نگه داشتن مکتب ما باهم درارتباطند(و به دیدار یکدیگر می روند،تشکیل مجالس داده از ما سخن می گویند و تعلیمات ما را متذکّر می شوند به دیگران ابلاغ می کنند.)"1 ✅آری،اینان غارنشین و کناره گیر از مردم نیستند؛در عین زندگی در متن اجتماع و تحمّل رنج از برخورد با دشمن،به ترویج و تبلیغ مکتب حق خود می پردازند و درواقع کهف و مأمنی برای حقیقت طلبان هستند. ✔️البته گاهی شریط اجتماعی طوری می شود که افرادی از حق جویان حقیقت طلب،ناچار می شوند تا تا مدت نامعلومی از اجتماع فساد و مفسد کناره گیری کنند و احیاناً ممکن است خود نیز از آن متأثّر گردند یا مورد تعرّض دشمن قرار گیرند،درحالی که موّظف به حفظ جان خود هستند.ولذا قرآن نشان می دهد که انبیاء(ع)در شرایط خاصّی از جانب خدا مأمور به انزوا و کنار رفتن از اجتماع می شدند،چنان که حضرت ابراهیم خلیل(ع)به قوم خود گفت:"من از شما و از بت های شما کناره گیری می کنم..."2حالا مدت اعتزال آن حضرت روشن نیست که چه مقداربوده و پس از آمادگی شرایط برای دعوت به توحید و مبارزه با شرک،پس از چه مدّتی به میان قوم برگشته است؛ ✅و اکنون هم وجود اقدس ولیّ زمان-عَجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریفَ-درحال اعتزال است؛یعنی شرایط فعلی دنیا طوری نیست که آن حضرت بتوانند درمیان مردم ظاهر شوند و قیام به اصلاح عالم کنند؛زیرا نه تنها پیش نخواهند برد،بلکه جان شریفشان نیز به خطر خواهد افتاد؛همان گونه که یازده امام پیشین(ع)میان مردم آمدند و کشته شدند و چون دوازدهمین امام(ع)آخرین حجّت معصومند و بقیّة الله و تنها ذخیره ی خدا هستند،باید زنده بمانند و اگر درمیان مردم ظاهر شوند،کشته می شوند ولذا هم باید زنده و هم غایب باشند.چون او اگر درعالم نباشند،مجرای رحمت حق و واسطه ی فیض بین خدا و خلق منقطع می گردد وعالم پابرجا و استوار نمی ماند. ✔️اجمالاً وجود مبارک امام(ع) مجرای فیض حضرت حق است،کهف الحصین*عالمیان است و باید روی زمین باهمین بدن عنصری زنده بماند و برای مصونیّت از خطر،از دیدگان عامّه ی بشرغایب باشد تا شرایط لازم تحقّق یابد و آنگاه به امر خدا امر شوند و قیام به اصلاح عالم کنند.🌺 ☀️عجَّلَ اللهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریفَ وَ سَهَّلَ مَخْرَجَه☀️ *کهف الحصین:پناهگاه محکم 📚1-اصول کافی،جلد2،صفحه237 📚2-سوره مریم آیه 48
شرح ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ آلرَّحِمِ 💠رابطه سخاوت از خويشاوندى بيشتر است ✍دانشمندان و شارحان نهج‌البلاغه براى اين كلام دو تفسير كرده‌اند: نخست اين‌كه تأثيرى كه كرم دارد بيش از تأثير خويشاوندى است، زيرا كرم جزء طبيعت شخص كريم است، ازاين‌رو بدون هيچ‌گونه تكلفى آن را اعمال مى‌كند؛ ولى خويشاوندى گاه در حدى نيست كه انسان را وادار به سخاوت و بخشش كند، بلكه ممكن است در بعضى از اوقات براثر ترس از سرزنش مردم يا ساير خويشاوندان باشد كه چرا فلان كس به برادر نيازمندش توجهى ندارد، بنابراين در بعضى از موارد، كرم خويشاوندان توأم با تكلف است در حالى كه كرم كريمان چنين نيست. ✔️تفسير ديگر اين‌كه كرم و سخاوت سبب عطف توجه مردم به شخص كريم مى‌شود و چه بسا او را حتى بيش از برادر يا پدر و مادر خود دوست مى‌دارند وبه تعبير ديگر آن رابطه عاطفى كه از كرم سرچشمه مى‌گيرد گاه قوى‌تر از روابط عاطفى‌اى است كه از خويشاوندى ناشى مى‌شود. ممكن است هر دو معنا در كلام امام عليه السلام جمع باشد، هرچند معناى اوّل مناسب‌تر به نظر مى‌رسد. در هر صورت پيام اين كلام حكيمانه اين است كه كريمان را در كار خود تشويق مى‌كند؛ از يك سو آن‌ها را برتر از خويشاوندان مى‌شمارد و از سويى ديگر رابطه عاطفى آن‌ها را با مردم بيش از رابطه خويشاوندان با يكديگر توصيف مى‌نمايد و اين‌ها همه از آثار كرم است.