روایت خیّن
غروب، بوی نهر بلند شد. خورشید آن دورها پشت اروند فرو میشد و روی آب، خون میپاشید. غم عالم به دلم ریخت. یاد مجید افتادم از دیشب ندیده بودمش. دوست داشتم سفارش کنم مراقب خودش باشد. , میان صورتها چشم گرداندم. نبود. عراق روی خاکریز، دید داشت میتوانست با یک رگبار دخلمان و بیاورد. زیر خاکریز لاغر را سوراخ کرده بودند. باید چهار دست و پا داخل سوراخ میرفتیم و از میان نی زار خودمان را به کنار آب میرساندیم. کنار ورودی تونل کپه شده بودیم که صدای عصبانی هواپیمای عراقی بند دلم را پاره کرد. فکر کردم الان یک بمب روی سرمان میاندازد و دسته جمعی به بهشت میرویم. ولی خلبان خواب دیگری برایمان دیده بود. آب و خاک را با منور روشن کرد. منورها مثل چهل چراغ یک ربع به همه جا نور پاشیدند. هنوز منورها خاموش نشده بود که خاکریز شروع به لرزیدن کرد. عراقیها به استقبالمان آمده بودند. هرچه سلاح روی دژ عراق بود با هم روشن شد زیر پایمان داغ شد. بوی خاک و باروت هوا را پر کرد دژ عراق آتشفشان شده بود یک ضد هوایی چهارلول از لب دژ عمق آب را سوراخ سوراخ میکرد. با شخم زدن آب بوی زهم ماهی بلند شد. قیامت شده بود. در چند دقیقه اول همه نیهای لب آب خوابید. این یعنی استتار بی استتار نی زار تبدیل به زمینی سوخته پر از نیهای شکسته شد. پشت خاکریز، کپ کرده بودیم .عراق قبل از ما آتش کرد. قرار بود عراق غافلگیر شود ولی خودمان غافلگیر شدیم. خودم را به پشت خاکریز رساندم. هر دو سید جواد آنجا بودند پیک بودم و در این وضعیت نباید از کنار دست فرمانده جنب میخوردم. همه دچار شوک شده بودیم.هر کس میخواست از تونل زیر خاکریز بیرون برود، با هجوم تیر و ترکش به عقب هول داده میشد. گردان پشت خاکریز زمین گیر شده بود. عراق، نوار نارنجک تخم مرغی پلامین را در مسلسل روی دژ گذاشت. سر مسلسل را بالا گرفت. روی سر بچهها باران نارنجک میبارید جا تنگ بود و جمعیت زیاد.
با انفجار هر نارنجک نالهای بلند میشد. غواصها پشت سر هم روی زمین میافتادند. با دیدنشان دلم آتش میگرفت. هر کدام را میخواستی جمع کنی یک نفر دیگر مجروح میشد.صدا به صدا نمیرسید.
رگهای گردن سید جواد بیرون زده بود:
بدو پیش حاج احمد کریمی و حاج اکبر نوری، بگو چه کار کنیم؟ کار گیر کرده غواصها داشتند جلوی چشمانمان پرپر میشدند بیرون دویدم گوشم از صدای کپ کپ انفجار نارنجک کیپ شده بود. دلم میخواست چشمهایم را ببندم و چیزی نبینم. باید خودم را از میان شهدا و مجروحین به سنگر فرماندهی در وسط خاکریز میرساندم از ذهنم گذشت کاش مجید بینشان نباشد. بوی خاک و خون و باروت در هم پیچیده بود. چهره غواصهایی که روی زمین افتاده بودند برایم آشنا بود. همه را در شبهای آموزش دیده بودم خودم را در سنگر فرماندهی انداختم نفسم بالا نمیآمد: حاج احمد چه کار کنیم؟ اصلاً نمیشود از خاکریز رد شویم.
حاج اکبر نوری کنار حاج احمد کریمی نشسته بود بی سیم سنگرشان پشت هم صدا میداد میخواستند با عقبه تماس بگیرند:
به سید جواد بگو دیوونهاش کنه.
ادامه دارد.........
#شهدا
#سدرة_المنتهی
#کانون_نورالثقلین
#معاونت_فرهنگی_حوزه_فاطمیه_کرج
#حکمت_۱۲
آیین دوست یابی
وَ قَالَ عليهالسلام أَعْجَزُ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اِكْتِسَابِ اَلْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ
ترجمه:
و درود خدا بر او، فرمود: ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است، و از او ناتوان تر آن که دوستان خود را از دست بدهد.
شرح:
شك نيست كه يكى از مهمترين سرمايۀ انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه تنها براى يارى كردن انسان در برابر مشكلات، بلكه براى انس گرفتن و از تجربهها و نظرات آنها بهرهگيرى كردن ضرورى است و جالب اينكه به دست آوردن دوستان خوب كار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است كه احتياج به تلاش و كوشش فراون و گاه نياز به سرمايهگذارىهاى كلان دارد و نه همچون مقام است كه به دست آوردنش نياز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلكه با سرمايهاى كه در اختيار هر كس هست به دست مىآيد و آن سرمايه گشادهرويى، ادب و حسن معاشرت است. بر همين اساس امام عليه السلام مىفرمايد: «عاجزترين مردم كسى است كه از به دست آوردن دوست عاجز باشد»؛ (أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ) . حديث معروفى است از امير مؤمنان على عليه السلام كه خطاب به مردم فرمود: «إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلَاقَةِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقَاءِ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُمْ؛ (اى مردم) شما نمىتوانيد مردم را با اموال خود راضى نگه داريد، از اين رو ايشان را با خوشرويى و رفتار خوب راضى نگه داريد، زيرا من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مىفرمود: شما نمىتوانيد خشنودى مردم را با اموال (محدودتان) به دست آوريد بنابراين با اخلاق نيكتان خشنودى آنها را به دست آوريد». آنگاه امام مىافزايد: «و از او عاجزتر كسى است كه دوستانى را كه به دست آورده از دست بدهد»؛ (وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ) . زيرا ممكن است به دست آوردن چيزى مقدارى زحمت داشته باشد؛ ولى نگهداشتن آن آسانتر است، بنابراين كسى كه دوستان خود را با بىمهرى يا بىاعتنايى از دست دهد عاجزتر از كسى است كه نتوانسته دوستى به دست آورد.
#نهج_البلاغه
#سدرة_المنتهی
#کانون_نورالثقلین
#معاونت_فرهنگی_حوزه_فاطمیه_کرج
روایت خیّن
حال و روز آنها هم با سید جواد فرقی نداشت. کار قفل شده بود نه راه پس داشتیم نه راه پیش. غواصها سعی کردند بیرون بیایند و به عملیات تکانی بدهند؛ اما مینهای لب آب زمینگیرشان کرد. عراق با آتش ضد هوایی زد چهارلول، هلشان داد عقب. حجم موانع درون آب از خود آب بیشتر بود. در نگاه اول خورشیدی و نبشی سیم خاردار میدیدی، بعدش آب. سمت معرکه میدویدم که یک نارنجک پلاامین کنارم افتاد. ترکش نارنجک در استخوان بند انگشتم فرو شد. حس کردم درد در قفسه سینهام پیچید دستم را زیر بغل گرفتم و خودم را در اولین سنگری که سر راهم بود انداختم. کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته بودیم که "علی دنیا دیده" طاقتش طاق شد و به سیم آخر زد. با یکی از بچههای تخریب به نام "محسن ترابیان" یک اژدر را روی دوششان گذاشتند و دویدند. از خاکریز که عبور کردند دیگر ندیدمشان بعدها خودش برایم تعریف کرد که چطور روی نهر معبر زده است. از میان نیهای سوخته و شکسته خودشان را به لب آب تیررس عراق میرساندند به قول خودش عراقیها دیوانه وار خشاب کلاش سمتشان خالی میکنند. در باران گلوله اژدر را زیر سیم خاردارها یخوابانند. با انفجار اژدر، سیم خاردارهای در هم تنیده باز میشود. علی رو به بچهها دستش را دور دهانش حلقه میکند:
بیایید فریادش با سکوت موشک آر. پی. جی که سمت راستش میخورد، در هم میپیچید. ترکش پهلویش را میبرد تا میآید به خودش بجنبد آر. پی. جی بعدی سمت چپش فرود میآید و آن پهلویش هم غرق خون میشود. با آر. پی. جی سوم لوی پایش به زانو در میآید. دل و رودهاش بیرون میریزد. غرق در خون زمین میافتد. صدای انفجارهای دور و نزدیک پرده گوشم را میلرزاند. زمان کند میگذشت زمین زیر پایمان میلرزید. همیشه فکر میکنم آن شب بچهها با خونشان راه را باز کردند. آرزو میکنم زمان به عقب برگردد. با همان دست زخمی بروم روی سیم خاردارها بخوابم تا بچهها رد شوند. شاید برای من هم سهمی در باز کردن راه خون بنویسند.صد افسوس که آن شب هیچ وقت تکرار نمیشود.
بعد از زخمی شدن علی دنیا دیده، حاج اکبر شیرازی فرمانده یگان دریایی لشکر با نیروهایش رسید های یونولیتیشان را روی آب انداختند که راه به آن سمت نهر باز شود. عراق قسم خورده بود نگذارد از نهر رد شویم. موشک آر. پی .جی درست به وسط پل اصابت کرد. حاج اکبر این پلها را تا اینجا نکشانده بود که یک آر. پی. جی از خیرشان بگذرد. داخل آب شیرجه زد.بچه ها دیده بودند پ هیکل درشتش درست از جایی که پل، موشک خورده بود بیرون میزند. دو طرف پل را ا دست نگه میدارد تا نیروها رد شوند. حاج اکبر شیرازی، خیلی دوام نمیآورد. یک رگبار از سر تا کمرش خالی میکنند همانطور که دستش به پل بوده شهید میشود.
ادامه دارد......
#شهدا
#سدرة_المنتهی
#کانون_نورالثقلین
#معاونت_فرهنگی_حوزه_فاطمیه_کرج
#شمیم_انتظار_۱۲
🌱حدیث دوازدوهم
امام باقر علیه السلام این آیات را تلاوت نمود:« وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُم»(هود/120-119) (مردم همواره (از لحاظ عقیده) مختلف خواهند بود مگر آن را که خداوند تو رحم فرماید و به راه حق هدایت کند و برای همین آنان را آفرید). « ای ابوعبیده مردم در رسیدن به قول حق در اختلافند و همگی در معرض هلاکتند».
راوی گوید عرضه داشتم فرموده خداوند« إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ»(مگر آن را که خداوند تو رحم فرماید)چطور؟ حضرت فرمود: «آنان شیعیان مایند و برای رحمت خاص خود ایشان را آفرید» و درباره گفتار خداوند:« وَ لِذلِكَ خَلَقَهُم»(برای همین آنان را آفرید). فرمود: [یعنی]برای طاعت امام. و رحمتی که فرمود:« ُ وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء» (اعراف/156)( و رحمت من همه چیز را فراگرفته). امام فرمود:[یعنی] علم امام است که از علم خدا سرچشمه گرفته ودر برگرفته «کل شیء»(همه چیز را) که همان شیعیان ما هستند. « فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُون» ( آن رحمت را برای کسانی که پرهیز می کنند خواهم نوشت) یعنی آنان که از ولایت و اطاعت از غیر امام می پرهیزند « َیجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيل» ( او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته می یابند) پیغمبر و وصی و قائم علیهم السلام است.
ادامه دارد...
📚کافی، ج1، ص429[کتاب الحجه، باب فیه نکت و نتف... 108، ح83]
هدایت شده از فرق و ادیان
امام صادق (علیه السلام):
🔹اسْعَ فِي فَكَاكِ نَفْسَكَ كَمَا تَسْعَى فِي طَلَبِ مَعِيشَتِكَ فَإِنَّ نَفْسَكَ رَهِينَةٌ بِعَمَلِكَ.
🔸 برای اصلاح کردن خودت آنچنان بکوش که برای طلب معیشت میکوشی، چرا که همانا نفس تو در گرو اعمال توست.
📚 مستدرک الوسائل (باب الجهاد النفس)
جلد ۱۱ صفحه ۳۲۳
#شمیم_انتظار_۱۲_۲
🌱ادامه حدیث قبلی(دوازدهم):
« يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ»(اعراف/157)(آنان را به معروف امر می کند) هرگاه به پا خیزد « وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ»( و از منکر بازشان می دارد) و منکر(کار) کسی است که برتری و فضیلت امام را انکار و رد کند.« وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ»(و چیزهای پاکیزه را برایشان حلال می سازد) (یعنی) گرفتن علم از اهل آن را« وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ»(و پلیدی ها را بر آنان حرام می دارد) (پلیدی ها) گفتار مخالفان (حق) است « يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ»(و بار سنگین را از گردنشان برمی گیرد)(یعنی) گناهانی که پیش از شناختن فضیلت امام علیه السلام در آن بودند« وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ»(و غل و زنجیرهایی را که بر آنها بود) غل ها همان سخنانی است که در ترک فضیلت امام بر زبان می راندند ، درحالی که بدان امر نشده بودند. پس چون فضل امام را شناختند بارشان را از دوششان کنار گذاشت. «إصر» همان گناه است و گناهان بارهای سنگین اند.
آنگاه خداوند آنان را معرفی کرد و فرمود« فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ»(آنان که به او ایمان آوردند) یعنی به امام « وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون»(او را گرامی داشتند و یاری رساندند و از آن نوری که همراه وی نازل گشت پیروی کردند آنان همان رستگارانند) مراد کسانی اند که از عبادت جبت و طاغوت دوری گزیدند (فلان و فلان) و عبادت همان اطاعت مردم از ایشان است.
سپس فرمود: « وَ أَنِيبُوا إِلى رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْل»(زمر/54)(به درگاه خداوندتان بازگردید و تسلیم او شوید پیش از آنکه...). آنگاه ایشان را پاداش داده می فرماید« لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَة»(یونس/64)(برای آنان بشارت در زندگی دنیا و آخرت خواهد بود) امام آنان را به قیام حضرت قائم علیه السلام و ظهور او و کشته شدن دشمنانشان و نجات در آخرت و وارد شدن بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و امامان راستین علیهم السلام کنار حوض (کوثر) بشارت می دهد».
#شمیم_انتظار
#سدرة_المنتهی
#مهدویت
#کانون_نورالثقلین
#معاونت_فرهنگی_حوزه_فاطمیه_کرج
هدایت شده از فرق و ادیان
امام صادق (علیه السلام):
🔹ما اِجْتَمَعَ فِي مَجْلِسٍ قَوْمٌ لَمْ يَذْكُرُوا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَذْكُرُونَا إِلاَّ كَانَ ذَلِكَ اَلْمَجْلِسُ حَسْرَةً عَلَيْهِمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.
🔸 هرگاه عدّه اى در محفلى جمع شوند و در آن محفل ذكر خدا نگویند و ما (اهل بیت) را یاد نكنند، آن محفل در روز قيامت براى آنان مايه افسوس خواهد بود.
📚 الکافی (باب الدعاء)
جلد ۲ صفحه ۴۹۶
@feragh_adyann
#حدیث_صبح
امیرالمؤمنین علی"علیه السلام":
هر چه را شنیدی بدون بررسی بازگو نکن،
که همین برای دروغگویی تو کافی است.
📚نهجالبلاغه، نامه ۶۹
🌸
#حدیث
حضرت مهدی موعود"عجل الله تعالی فرجه الشریف":
ما را از شیعیان چیزی جدا نمیکند، مگر انجام
کارهای ناپسند آنان، که خبرش به ما میرسد،
و ما آنها را روا نمیدانیم.
📚بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۶
🌸
نتایج آزمون حفظ مفهومی سوره یس اعلام شد:
خانم نرگس رحمانی با امتیاز۸۶ نفر اول
خانم فرزانه جعفری با امتیاز ۸۴ نفر دوم
خانم معصومه عباسی با امتیاز ۸۱ نفر سوم
خانم مائده افشار با بالاترین امتیاز کتبی در بخش مفاهیم و تفسیر و خانم عبدیان
شایسته تقدیر شدند.
ضمن تبریک به همه عزیزان، مراسم تقدیر فردا برگزار و به هر پنج نفر هدایایی اهدا خواهد شد.
#حفظ_قرآن
#جشنواره_قرآنی
#کانون_قرآنی_نورالثقلین
#معاونت_فرهنگی_حوزه_فاطمیه_کرج
نتایج آزمون مفاهیم سوره نور اعلام شد:
نفرات اول:
استاد گرامی سرکار خانم مرضیه احمدی
سرکارخانم مائده افشار
نفرات دوم:
سرکارخانم رقیه مظفری
سرکارخانم الهه قهرمانیان
نفر سوم
سرکار خانم سیده یکتا میراحمدی
جوایز برگزیدگان فردا تقدیم خواهد شد.
#مفاهیم_سوره_نور
#جشنواره_قرآنی
#سدرة_المنتهی
#کانون_نورالثقلین
#معاونت_فرهنگی_حوزه_فاطمیه_کرج
#شمیم_انتظار_۱۳
🌱حدیث سیزدهم
در سه روایت مختلف از امام صادق علیه السلام (مشترک روایت ها) آمده است:
برای (یاری) حضرت قائم علیه السلام بیست و هفت مرد از پشت کعبه بیرون می آیند(برخواهد انگیخت) پانزده تن[در بعضی روایات 14تن آمده] از قوم موسی علیه السلام آنان که به حق هدایت می کردند و به آن بازمی گشتند و خداوند درباره آنها فرمود:«وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون» (اعراف/159) ( گروهى از قوم موسى هستند كه مردم را به حق راه مىنمايند و به عدالت رفتار مىكنند.) و هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع بن نون وصی حضرت موسی و مؤمن آل فرعون و...
📚دلائل الامامه ص 464-463، ح444؛ روضه الواعظین(چاپ سنگی،1330):228؛ تفسیر عیاشی، ج2، ص32[اعراف ح90]
✍این احادیث به مسئله رجعت از عقاید ما شیعیان اشاره دارد و با احادیثی که تعداد یاران اصلی را 313 تن معرفی نموده منافاتی ندارد این تعداد نام برده می توانند ازهمان 313 نفر باشند و یا جداگانه به یاری حضرت در صبح ظهور بشتابند.
#شمیم_انتظار
#سدرة_المنتهی
#مهدویت
#کانون_نورالثقلین
#معاونت_فرهنگی_حوزه_فاطمیه_کرج