eitaa logo
سدرة المنتهی
107 دنبال‌کننده
822 عکس
669 ویدیو
37 فایل
کانون نورالثقلین مدرسه علمیه فاطمیه ارتباط با ما: @Fatemiyeh_k
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ۵ اخلاقی که شادی زندگی را کم می‌کنند: ۱. قضاوت در مورد زندگی دیگران ۲. پرخاشگری کردن ۳. تنبلی و به تعویق انداختن کارها ۴. مسخره کردن دیگران ۵. عیب جویی کردن. 🌺
🌱حدیث پنجم در ضمن حدیثی که درباره امر خروج حضرت قائم علیه السلام است، حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام می فرماید: « و روی زمین هیچ آبادی ای باقی نماند مگر آنکه در آن گواهی دادن به این که خدایی جز الله نیست [ یکتاست و هیچ شریک ندارد] و این که حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرستاده خداوند است بانگ زده شود و این است(معنی) فرموده خداوند«وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُون‏»(آل عمران/83) (و هر که در آسمان ها و زمین است، خواه ناخواه تسلیم خداست و همه به سوی او بازگردانده شوند) و صاحب این امر چونان رسول خدا صلی الله علیه و آله که جزیه را می پذیرفت آن را نمی پذیرد و این فرموده خداوند است که: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّه‏»(انفال/39) (و با آنان نبرد کنید تا دیگر فتنه و فسادی برجای نماند و همه ی دین از آن خداوند گردد)». 📚تفسیر عیاشی ج۲،ص۶۰[انفال/ح۴۹] تسلیم امر خدا بودن آسمان زمین به پذیرش اسلام و شنیده شدن بانگ اذان در سراسر عالم در سه حدیث شرح داده شده که یکی از آنها در اینجا آمد. و فهمیده می شود به برکت ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یکتا پرستی، دین سرتاسر گیتی خواهد شد.
شگفتی های تن آدمی وَ قَالَ عليه‌السلام اِعْجَبُوا لِهَذَا اَلْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ ترجمه: و درود خدا بر او فرمود: از ویژگی های انسان در شگفت مانید، با پاره ای پی می نگرد، و با گوشت سخن می گوید، و با استخوان می شنود، و از شکافی نفس می کشد!!!. شرح: ‮امام عليه السلام در اين بخش از سخنان حكمت‌آميز خود اشارات لطيفى به عظمت آفرينش انسان و تدبير عظيم خالق بشر مى‌كند و مخصوصاً بر اين معنا تكيه دارد كه يكى از ويژگى‌هاى خلقت خداوند قادر توانا اين بوده كه با وسايل كوچكى مسائل مهمى را ايجاد كرده و مى‌كند. در اينجا به چهار قسمت از اين شگفتى‌هاى آفرينش اشاره مى‌كند، نخست مى‌فرمايد: «از اين انسان تعجب كنيد كه با يك قطعه پيه مى‌بيند»؛ (اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ‌ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ‌) . مى‌دانيم بافت‌هاى بدن انسان عمدتا از گوشت تشكيل شده؛ گوشتى كه استخوان‌ها آن را برپا مى‌دارد؛ ولى چشم در واقع يك قطعه پيه شفاف است كه ساختمان بسيار عجيب و دقيقى دارد؛ از هفت طبقه كه روى هم قرار گرفته‌اند و سه مادۀ سيال و شفّاف كه در ميان آنها قرار دارند تشكيل شده و يك دنيا نظم و حساب بر آن حاكم است. دقيق‌ترين وسايل فيلم‌بردارى هرگز قدرت چشم را ندارد، زيرا بدون اين‌كه نياز به اين داشته باشد كه فيلمى در آن بنهند گاه هفتاد يا هشتاد سال كار فيلم‌بردارى خود را انجام مى‌دهد و تمام فيلم‌هاى او سه بعدى است و در آن واحد مى‌تواند خود را بر دور و نزديك منطبق كند و در جهات چهارگانه با سرعت حركت مى‌كند بى‌آنكه نياز به تنظيم كردن داشته باشد. از عجايب چشم اين‌كه به طور خودكار خود را براى عكس‌بردارى از صحنه‌هاى مختلف آماده مى‌كند؛ در جايى كه نور زياد باشد مردمك چشم به سرعت تنگ مى‌شود تا نور كمترى وارد شود نه چشم آسيب ببيند و نه عكس‌بردارى خراب شود و در جايى كه كم باشد مردمك چشم بسيار فراخ مى‌شود تا نور بيشترى را وارد چشم كند. به هنگام عكس‌بردارى از صحنه‌هاى دور و نزديك عدسى چشم به وسيلۀ عضلات بسيار ظريفى كه در اطراف آن قرار دارد گاه كشيده مى‌شود تا صحنه‌هاى دور را كاملاً تصويربردارى كند و گاه رها مى‌شود تا عدسى قطور گشته براى صحنه‌هاى نزديك آماده باشد.
🔵 بدون زحمت و تلخی، به جایی نمی رسی!✅ 🔸️می فرماید: « فَلَا تَظُنَّ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَّكَ تُدْرِكُ رِفْعَةَ الْبِرِّ بِغَيْرِ مَشَقَّةٍ»؛ ای آدمیزاد گمان نکن که بی زحمت می توانی به مقامات عالی برسی! این شدنی نیست. «فانّ الحق ثقیل مُرّ»؛ حق هم سنگین و هم تلخ است. 🍀 🔸️اگر می خواهی به مقامات عالی برسی باید آماده شوی که بار سنگینی را تحمل کنی و باید تلخی ها را هم بچشی.✅ خیال نکنی همه زندگی را می شود با شیرینی و خوشی و لبخند گذراند، این طور نیست؛ بخواهی به جایی برسی باید زحمت بکشی، تلخی تحمل کنی. ✅ درس_اخلاق مرحوم آیت الله مصباح یزدی
🌼 جرعه‌ای از دریای حکمت مولی امیر المومنین علیه اسلام ▫️وَاعْلَمُوا أَنَّ مَا نَقَصَ مِنَ الدُّنْيَا وَزَادَ في الاْخِرَةِ خَيْرٌ مِمَّا نَقَصَ مِنَ الاْخِرَةِ وَ زَادَ فِي الدُّنْيَا : فَکَمْ مِنْ مَنْقُوص رَابِح وَمَزِيد خَاسِر! 🌎«بدانيد آنچه از دنيا کاسته شود و به آخرت افزوده گردد بهتر است از آنچه از آخرت، کم و به دنيا افزوده گردد، چه بسا کاستيها که سود به همراه دارد و چه بسا افزايش ها که زيانبار است ✍این همان چیزی است که در قرآن مجید اشاره شده إنَّ اللهَ أشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنيَنَ أنْفُسَهُمْ وَاَمْوالَهُمْ بِأنَّ لَهُمْ الجَنَّةَ...خداوند از مؤمنان، جان ها و اموالشان را خريدارى کرده که در برابرش بهشت براى آنان باشد🍀✅ 🌺 بنابراين اموال و عمرها و امکاناتى که در مسير آخرت به کار گرفته مى شود گر چه در ظاهر چيزى از دنيا را مى کاهد ولى در واقع گاه صدها برابر بر پاداش آخرت مى افزايد🌼 و به عکس، اگر انسان، چيزى از آخرت خويش را بکاهد و به اصطلاح از دين و ايمان خود، مايه بگذارد تا به دنيا برسد بهاى سنگينى در برابر متاع ناچيزى پرداخته است❌ 🍀 آيا هيچ انسان عاقلى حاضر مى شود که معاوضه پر سود اوّل را ترک گويد و معاوضه زيانبار دوّم را طالب باشد ؟!⁉️🤔
هدایت شده از یاس کبود
برنامه ساعت فرهنگی 🔰دوره تفسیر آیات اخلاقی با حضور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر توانا سه شنبه ساعت ۷:۳۰ سالن اجتماعات مدرسه علمیه فاطمیه کرج ✨حضور تمام طلاب الزامی است.
شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنیا وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ ترجمه: و درود خدا بر او فرمود: چون دنیا به کسی رو آورد نیکی های دیگران را به او عاریت دهد، و چون از او روی برگرداند خوبی هلی او را نیز برباید. شرح: ‮امام در اين كلام عبرت‌آموز به دگرگونى حال مردم در برابر كسانى كه دنيا به آنها روى مى‌كند يا پشت مى‌نمايد اشاره كرده مى‌فرمايد: «هنگامى كه دنيا به كسى روى آورد نيكى‌هاى ديگران را به او عاريت مى‌دهد و هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند نيكى‌هاى خودش را نيز از او سلب مى‌نمايد»؛ (إِذَا أَقْبَلَتِ‌ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ‌ مَحَاسِنَ‌ غَيْرِهِ‌، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ‌ عَنْهُ‌ سَلَبَتْهُ‌ مَحَاسِنَ‌ نَفْسِهِ‌) . اين يك واقعيت است كه شواهد فراوان تاريخى دارد؛ هنگامى كه انسان‌هايى چه در امر حكومت و سياست و چه در امور اجتماعى و اقتصادى و چه در علوم و دانش‌ها مشهور و معروف مى‌شدند بسيارى از كارهاى خوبى را كه ديگران انجام داده بودند به آنها نسبت مى‌دادند. ابن ابى‌الحديد در شرح نهج البلاغۀ خود مى‌گويد: بسيارى از اشعار خوب را ديده‌ايم كه چون گوينده‌اش ناشناخته بود از او نفى مى‌كردند و به افراد مشهور در شعر نسبت مى‌دادند، بلكه كتاب‌هايى در فنون و علوم از اشخاص غير مشهور وجود داشته كه آن را به صاحبان نبوغ و شهرت نسبت داده‌اند. نيز اشاره به داستان «جعفر برمكى» مى‌كند كه در آن زمان كه مورد قبول «هارون الرشيد» بود و اسم و شهرتش در همه جا پيچيد، هارون او را در كياست، سخاوت، فصاحت و مانند آن از برترين‌هاى روزگار مى‌شمرد؛ در فصاحت برتر از «قُسّ‌ بن ساعده»، در سياست بالاتر از «عمر بن خطاب» و در زيبايى زيباتر از «مصعب بن زبير» و در عفت پاكدامن‌تر از يوسف و... (در حالى كه واقعاً چنين نبود.) ولى هنگامى كه نظر هارون دربارۀ او تغيير كرد صفاتى را هم كه داشت مورد انكار قرار داد. چرا چنين است‌؟ دليل آن چند چيز است: نخست اين‌كه متملقان و مداحان براى نزديك شدن به اين افراد دروغ‌هاى زيادى به هم مى‌بافند و به آنها نسبت مى‌دهند و زبان به زبان نقل مى‌شود، كم‌كم اشخاص باور مى‌كنند كه واقعيتى در كار است و به عكس، كسانى كه نسبت به افرادى حسادت دارند و به هنگام قدرت آنها نمى‌توانند چيزى دربارۀ آنها بگويند وقتى قدرتشان از دست رفت هر نسبت ناروايى را به آنان مى‌دهند و تمام فضايل‌شان را نيز زير سؤال مى‌برند
🌱حدیث ششم از حضرت ابوجعفر محمد بن علی باقر علیه السلام نقل است که درباره فرموده خداوند [عزوجل]: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا» (آل عمران/200) (ای کسانی که ایمان آورده اید صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و بپیوندید) فرمود: «بر ادای فرایض صبر کنید و با دشمنتان پایداری کنید و با امامتان (که انتظارش دارید) بپیوندید». 📚کتاب الغیبه:[199(باب 11، ح13)]. در مورد اینکه این آیه درباره امامان است روایات بسیاری در کتاب البرهان یادگردیده است. مرابطه با امام علیه السلام یعنی خود را به رشته ی ولایت او بستن و به خدمت و پیروی و یاری او گردن نهادن و این یکی از ارکان ایمان است که آدمی خود را به امام خویش مربوط سازد و از او جدا نشود.
روایتی از کربلای چهار آتشفشان دژ خیّن راه خاکی مثل ستون بچه ها، صاف و بدون پیچ و خم در تاریکی فرو رفته بود، سوز بیابان خودش را زیر لباس هایمان جا می داد. تویوتاها سر سه راهی جاده"نهر خیّن_شلمچه" پیاده مان کردند و رفتند. حالا ما بودیم و راه دراز خاکی که باید به انتهایش می رسیدیم. قریچ نرم خاک زير پایمان، سکوت را می شکست. داشتیم در دهان شیر، راه می رفتیم. در این منطقه تردد یک نفر هم از چشم عراق پنهان نمی ماند چه برسد به تردد ما که دو گردان بودیم . در عملیات کربلای ۴ قرار بود از محور شلمچه و ابوالخصیب به خط بزنیم. ابوالخصیبی ها که ما باشیم، باید از اروند می گذشتیم و خودمان را به دو جزیره ی" بوارین"و "ام الرصاص" عراق می رساندیم. گردان های دیگر هم در شلمچه از رو به رو به عراق فشار می آوردند. ما گردان خط شکن بودیم باید از نهر خیّن می گذشتیم و جزیره بوارین را می گرفتیم. همه این ها را حاج اکبر نوری روی کالک برایمان توضیح داد و توجیه مان کرد. لباس سیاه غواص‌ها زیر نور ماه برق می‌زد آن دورها زمین به آسمان چسبیده بود. شبحی از گنبد مسجد دیده می‌شد. از کل روستای خیّن فقط همین مسجد ولیعصر(عج) و گنبد سوراخ شده‌اش مانده بود. از ذهنم گذشت مردم این روستا الان آواره کدام شهرند. شلوغی کدام خیابان دنبال آرامش خانه‌هایشان می‌گردند. گنبد مسجد برج دیده‌بانی بچه‌ها شده بود. از پله‌های آهنی زیر گنبد بالا می‌رفتند و دوربین می‌کشیدند. این مسجد خیلی حرف برای گفتن داشت. شاهدی خاموش از روزهای جنگ از مردم این روستای متروک هنوز هم هر وقت گذرم به خیّن می‌افتد به این مسجد سر می‌زنم سوراخ‌های گنبد آجری دست نخورده مانده است. ستاره‌ها از این سوراخ‌ها داخل مسجد سرک می‌کشند. بیشتر دوست دارم نصفه شب و تنها به آنجا بروم زیر گنبد بنشینم چشم‌هایم را ببندم و خوب گوش کنم به صدای سکوت بیابان. ادامه دارد.....
مسجد ولیعصر (عج) نهر خین شهرستان خرمشهر از بناهای ثبتی كشور است كه با معرفی صحیح، می تواند به عنوان یكی از جاذبه های گردشگری فرهنگی و گردشگری جنگ شهرستان و استان خوزستان مطرح شود.
enc_17074201814726386674528.mp3
3.94M
به وقت عشق... یک شروع دل انگیز