eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
127 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️سلام و عرض ادب، سروران گرانقدرم. به پنجمین میدان جناب خواجه عبدالله انصاری، پیرهرات خوش آمدید. 📚«میدان ارادت» 🙏امیدوارم که در میدان‌های پیشین به اندازه کافی، میِ وصل و آگاهی نوشیده باشید. و از این کلام ارزشمند حضرت شیخ هرات بهره کافی برده باشید. 🔷میدان پنجم"ارادت" است. 🍀ارادت با آن چیزی که ما به عنوان اراده، خواست، آهنگ می گوییم، کمی متفاوت است و باید کمی به جان شما بنشیند تا منظور از ارادت را متوجه بشوید. 🔷از میدان "فتوت"، میدان "ارادت" زاید. 👈 یعنی وقتی که آزاد مرد، آزاد منش و جوانمرد بودید و صاحب فتوت، از آن ارادت حاصل می شود. 🙏انشاالله نور ارادت امروز در دل‌های تک تک ما تابیده شود و بتوانیم صاحب ارادتی نیکو شویم. 🍀ارادت را جناب خواجه عبدالله انصاری کامل توضیح می دهد و در این جلسه شما فرا می‌گیرید که: ❓چرا ما گاهی در یک مسیر از زندگی قرار داریم و امکاناتی بابت آن مسیر در اختیار ما قرار می گیرد؟ 🍀 به نوعی ما در یک مدار قرار داریم. 👈 و در آن مدار امکانات مخصوص به خودش وجود دارد. همه و همه به مبحث ارادت بر می گردد. 📚"ارادت خواست است و مراد، در راه بردن." 🍀 پس ارادت به معنای خواست، آهنگ و از جنسی که در راه است، می‌باشد. 👈 یعنی ما یک نیت داریم. 🍀این نیت مثل این است که من هنوز به راه نیافتاده‌ام. 👈نیت می‌کنم که به راه بروم. 🍀این درخواست اولیه می شود. 👈خیلی هم اثر گذار است. 🔷ارادت، همان نیت است اما در راه قرار دارم. 👈یعنی نیتی که بی‌تردید به فعل تبدیل خواهد شد. 🍀پس زمانی که شما تصمیم می‌گیرید کاری را انجام دهید، 👈نیت می‌شود. خیلی هم اثر گذار است. 🍀یک زمانی هم به راه افتاده اید و در راه تصمیم می گیرید. 👈این ارادت یا اراده می شود. https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘در همه مباحثی که مطرح می‌شود، 👈 شما یک مسیر سلوک یا یک مسیر راه را در زندگی خودتان تصور کنید، ببینید که در جلسات پیش گفتیم که: 🔷"انابت"یعنی روی به سوی خدا برگردانیم،و در راه قرار بگیریم. 🍀الآن برای گام برداشتن در راه، به آزادی یا "فتوت" نیاز داریم، 👈که آزاد باشیم تا بتوانیم حرکت کنیم، 🍀همچنین نیاز به "ارادت" یا اراده داریم، 👈که بتوانیم در آن راه قدم بگذاریم. 🍀خیلی جالب است، اراده انسان بر هر چیزی که شکل بگیرد، کل جهان هستی، از همان جنس به او هدیه می دهد. 📚"قوله تعالی: قُل کُلًُ یَعْمَلُ علی شاکلته" 👈در ترجمه ی این آیه کمی دقت بیشتری، باید بکنیم و شاید در ترجمه‌ها، اصل مطلب بیان نشده باشد، کسانی که نسبت به فهم ترجمه قرآن آگاهی دارند. 🔷می‌گوید که کل، کل که می‌گوییم یعنی: من جز می‌شوم. 👈" کل" یعنی همه ی جهان هستی، همه اکوسیستم، همه اراده ها. 🍀"کل یَعْمَلُ" کل  بر اساس "شاکله او" عمل می‌کند. 👈یعنی بر اساس ساختار ذهنی او. 🍀 یعنی ما یک کل داریم، که جدای از ما هست و کل جهان هستی، است. 🍀یک شاکله داریم که خلق و خو، ظرف وجودی و به نوعی ساختار شخصیتی و ذهنی ما می شود. 👈یعنی هر شکلی که ساختار ذهنی ما به خودش بگیرد، کل جهان هستی با ما همان طور عمل می کند. به همین سادگی. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀اگر درون ما خیر و نیکی افزون شود، کل یعنی جهان هستی، 👈خیر و نیکی به ما عرضه می دارد. 🍀اگر بخل و حسد و تنگ دستی، درون ما باشد، 👈جهان هستی با ما بخل و حسد خواهد ورزید. 🔷پس تمام فرمول‌های قانون جذب، تمام قوانین الهی که چرا من این کار را می‌خواهم انجام بدهم، می شود یا نمی شود، همه به همین قانونی که گفته شد بر میگردد. 🔷کل بر اساس شاکله یا تیپ شخصیتی یا به عنوان ساختار ذهنی ما، با ما رفتار می کند. 🍀یعنی عملی که جهان هستی در مقابل خواسته های ما به خودش نشان می‌دهد، بر اساس چیزی است که ما شکل گرفتیم. 🍀یعنی نگاه کنید و ببینید بر چه موضوعی شکل گرفته‌اید، 👈جهان هستی بر اساس همان با شما رفتار‌ می‌کند. 🍀شاکله یا تیپ شخصیتی که پیدا کردیم، هر آنچه باشد، 👈جهان هستی با ما همان رفتار می کند. 👈این  نوعی عدالت می شود. 🍀یعنی ما عدالت پروردگار را نمی توانیم زیر سوال ببریم. 👈چون اگر روانکاوی شویم و خودمان را به نیکی نگاه کنیم، می بینیم، 👈آن چیزی که بر ما اتفاق افتاد، حتما قسمتی یا شکلی از آن، درون ما بود. 🔷در یک کلام: جهان بیرون بازتاب جهان درون است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀به عبارتی آنچه که دربیرون، کل هستی با ما رفتار می کند، چیزی به جز شکل درونی ما نیست. 🍀پس اگر زندگی بدی داریم و جهان هستی با ما با تلخ کامی رفتار می کند، 👈 یعنی شکل درونی ما تلخ است.  🍀امروزه می‌گوییم ساختار ذهنی ما، تلخ کامی گرفته است. 👈جهان هستی هم اتفاقات تلخ کامانه را برای ما می فرستد. ❓چرا پیر هرات این آیه را آورده است؟ 👈برای اینکه می خواهد بگوید: اراده یک مرحله کامل تر از نیت است. 🍀یعنی نیت هنوز به فعل نزدیک نشده‌است، اراده در راه است. 🍀یعنی شما به درون راه آمده‌اید و گام اول را می خواهید بگذارید. به این اراده گفته می‌شود. 🍀نیت در خانه‌ خود هستید، این که به راه بروم یا نروم. 👈پس می گوید اراده شما شکل شما را می سازد. ❓یعنی اراده‌های شما بر چه چیزی استوار است؟ 👈همان، شکل ذهنی شما را می‌سازد. 🔷هر شکلی که برای شما ساخت، جهان هستی با شما به همان شیوه بر خورد می‌کند.  🍀کافیست، ما فقط همین موضوع را درک کنیم. 👈از کلنجار و یقه گیری بسیاری از افراد و مشکلات زندگیمان دست برداریم 👈و شروع کنیم شکل خودمان را نیکو کنیم.  👈شاکله یا اصول خودمان را نیکو کنیم. 🍀اگر ما نیکو بشویم کل عالم هستی با ما مثل یک نیک سرشت رفتار می کند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀 پس مشکل شناسایی شد. برای حل آن به اراده نیاز داریم. 🍀اراده باید تفکیک شود و ما بفهمیم که، 👈ارادت یا اراده ما دقیقا به چه صورت است 👈و ارادت ما بر چه اصولی بنا شده است. 👈ما خودمان را بسنجیم، ببینیم، ❓اراده‌ی ما در کدام مسیرها استوار است؟ ❓و در کدام مسیرها قرار گرفته؟ 🍀و بدانیم هر طرفی که قرار گرفت از همان جنس جهان هستی به ما عرضه خواهد داشت. 📚"جمله ارادت سه قسم است: اول، ارادت دنیایی محض است، و دیگر، ارادت آخرت محض، سیّم، ارادت حق محض." 🍀 وقتی می‌گوییم اراده پس برگردید به شکل ذهنی خودتان، آن چیزی که به عنوان تصمیم درونی، همیشه در ما استوار است ، 👈یا بر اساس یک اراده دنیایی است، یعنی برای اصلاح زندگی زمینی است. 👈یا یک اراده آسمانی است، برای آخرت است، بیشتر به عنوان کار نیک است. 👈 یا هیچ کدام از این‌ها را نمی‌خواهد، حق محض است. 🍀که به نوعی حضرت خواجه عبدالله انصاری، ما راه به سمتی می‌برد که نه دنیا، نه آخرت، خود حق.یعنی: 👈نه ترس از دوزخ، نه امید به بهشت 👈نه ناراحتی و مشکلات زندگی 👈بلکه معطوف به حضرت حق شوید. 🔷اگر شکل شما خدایی بشود و شبیه به خدا شوید آنچه که در جهان هستی بر شما عارض خواهد شد آن هم از جنس خدایی است و خداوند سرشار از رحمت و فراوانی است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀یعنی گاهی برای اینکه حتی زندگی زمینی شما راحت‌تر حل شود باید ، 👈به حق بپیوندید. 🍀شاید گیر افتادن در زندگی زمینی، 👈ما را از حق دور کند، 👈در عین حال زندگی زمینی‌ما را دچار خلل و مشکلات بکند. 📚"اما ارادت دنیایی محض آن است که قول اله تعالی منکم من یرید دنیا» 🍀 چند آیه را اینجا می آورد. 👈کسانی که دنیا را دوست دارند 📚« یریدون عرض دنیا» 👈کسانی که عرضه داشتن دنیا را دوست دارند. 📚« من کان یرید حرص دنیا» 👈کسی که کاشت و کار در این دنیا را دوست دارد. 📚  «من کان یرید عاجلاً» 👈کسی که طرفدار عاجله است. 🍀عاجله چیزی که زود گذر است؛ یعنی 👈چسبیده به چیزی که دارد زود برایش می‌گذرد 👈و زود گذشتن، نشان از عمر بی برکت است؛ 🍀یعنی هر کسی که زندگیش دچار عجله شود 👈و صحبش بدون اینکه به درک و معرفتی برسد شب شود 👈 و شبش صبح شود بدون اینکه سینه‌ای از او بسوزد و آهی از دلش برخواسته باشد و به معرفتی برسد. 👈به نوعی در عجله قرار دارد. شرح_کتاب_صد_میدان https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀 پس کسانی که زندگی‌هایشان سرعت بیش از حد گرفته و فرصتشان به پایان می‌رسد، و به آخر خط یعنی مرگ نزدیک می‌شوند باید این موضوع را جدی بگیرند. 👈 یعنی هر کسی که خیلی درمسائل دنیا غرق بشود، 🍀در مسائل دنیا غرق شدن؛ 👈یعنی نیروی حال را از دست بدهد؛ 👈یعنی شما نتوانی حال کنی 👈و نتوانی حال را بفهمی 👈و نتوانی از نیروی حال بهره مند شوی 👈و همیشه سرگرم نشخوار و گفتگوی ذهنی، 👈درگیری های روانی باشی، 🍀اگر این گونه باشی، سرعت زندگی برای شما وارد فاز عجله می شود، و عجله عمر شما را کوتاه می کند. 💚پس خوشا به حال کسانی که زمان بر آنها متوقف می شود، 👈عمرشان پربرکت می شود و 👈 حتی در اندک زمان می توانند دستاوردهای بسیار زیادی داشته باشند. 🙏خدایا ما را از کسانی قرار بده که عمرمان دچار عجله نشود. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚" من کان یرید حیات دنیا و زینتها" 👈کسی که حیات دنیا و زینت های آن را می خواهد. 📚 "ان کنتن تردناً حیات دنیا و زینتها " 👈این ها آیاتی است که جناب شیخ هرات می آورد، مبنی بر اینکه ما یک اراده ای بر اراده ی دنیایی محض داریم؛ 🍀یعنی شما فقط به دنبال حیات دنیا هستید، همه فکر می کنند وقتی می گوییم به دنبال دنیا؛ 👈یعنی به دنبال پول بودن. 👈منظور این است که ذهنتان در دنیا گیر کند. 🍀 یعنی نتوانی یک لحظه ذهنت را خاموش کنی؛ 🍀نتوانی یک لحظه به عبادت بپردازی؛ 🍀نتوانی یک لحظه فکرا را خالی کنی؛ 🔷اگر به وضعیت افتادیم که همین طور دچار نشخوار فکری و گفتگوهای بیهوده درونی هستیم؛ 👈این بیانگر آن است که ما در دنیا گرفتار آمدیم. 🍀پس حب دنیا یا گرفتار آمدن در دنیا این نیست که حتماً ماشین خوب داشته باشید، خانه خوب داشته باشید، این تعبیر اشتباهی بود که صوفیانه بر آن نوشته شد. 🍀حقیقت ماجرا این است که:شما حق داری، همه این‌ها را داشته باشی؛ 👈اما نفست آزاده باشد ؛ 🍀یعنی نفس درگیر نباشد؛ 👈در گیر این گفتگوهای بیهوده و عدم آرامش درونی نباشد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"نشان آن سه چیز است : یکی در زیادت دنیا به نقصان دین راضی بودن،" 👈برای اینکه موضوع به زبان امروزی برایتان قابل هضم تر باشد؛ 🍀هر چه که در مورد دنیا می‌گوید، فرض کنید: 👈 مشکلات و ناراحتی ها و مسائلی که ذهن شما را درگیر می کند 👈و سطح ارتعاشی و روانی شما را پایین  می‌کشد. 🍀هرچه که در مورد عقبی می گوید، یا دین می گوید؛ 👈یعنی آن کمال و معرفتی که شما کسب کردی و سطح آگاهی خودت را بالا آوردی. 🍀می‌گوید: نشانه آن، این است که برای زیادت دنیا، به نقصان دین راضی می شود؛ 👈یعنی نقصان مرام و معرفت و آگاهی و خودشناسی. 🍀اگر شما آدمی هستید که برای معنویت خودتان وقت می گذارید؛ یعنی دارید به آن احترام می گزارید. 🔷 اما اگر به خاطر اغتشاشات خانوادگی و ذهنی و اینها ازمسیر رشد باز ماندید؛ 👈یعنی آخرت خود را خرج دنیا می کنید. 💚و چقدر قشنگ می گوید: "نان دنیا را بخورید و برای آخرت کار کنید" 🍀یعنی این وقت را صرف چیزی بکنید که ماندگارتر باشد، چیزی که در روح ما حک شود. 💚"چیزی بگو که مزه‌ی روحم عوض شود" 🍀کاری کنید، چیزی یاد بگیرید که اینها جذب روحتان بشود. 🔷تمام بازی های اقتصادی، بازی های سیاسی، بازی های ایدئولوژی، .... 👈 مسائل سطح پایین ذهنی هستند. 🍀بعضی ها تمام عمرشان را سرگرم جدل و درگیری هستند. آن هم برای مباحثی که اصلاً به کمال روحی آنها کمک نخواهد کرد. 🍀این میشود کسی که به نقصان دین و آخرت، دنیای خود را صرف کرده. 👈یعنی بیشتر وقت خود را به بیهودگی بطالت گذرانده https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚 "ودیگر از درویشان مسلمان اعراض کردن" 🍀درویش یعنی آدم فقیر، وامروزه به آدمی که جاه ومقام و جایگاه سیاسی واجتماعی و دولتی ندارد، می‌گویند. 👈به عبارتی یک آدم عامی، یک آدم معمولی، اما درستکار. 🍀می‌گوید:این گونه از افراد، که در ارادت دنیای محض بسر می‌برند وضرر هم می‌کنند، 👈سعی می‌کنند با آدم های ساده ودرستکار، اما جایگاه اجتماعی واقتصادی بالایی ندارند آمد وشد نکنند، از آنها روی بر‌می‌گردانند. ❓یعنی چی؟ 👈یعنی چشم امید شان به یک ثروتمند یا دولتمند است و یک آدم عامی که می‌بیند چشم امیدش از او قطع است وبه او توجه هم نمی‌کند. 🍀خدمت شما بگویم: یکی از کلیدهای جذب ثروت و موفقیت را بگوییم ، اینکه چشم امید به هیچ ثروتمندی نداشته باشید. 🔷هیچ کدام از افراد فوق‌موفق دنیا وافراد اثر گذار دنیا، چشمشان به دست کسی نبوده. 👈یعنی چشمشان دنبال مال کسی نبوده، خودشان تلاش کردند، چشمشان دنبال قدرت کسی نبوده خودشان تلاش کردند. 🍀وتمام کسانیکه حقارت پذیرفتند وخواستند زیر بیرق کسی باشند تا حفظ شوند، 👈اینها ناخودآگاه خودشان را حقیر وضعیف کردند و جذب خوبی در زندگی آنها وارد نشد. 🍀بنابراین اگر به قیاس انسان ها بپردازیم وبگوییم: 👈این به درد ما می‌خورد 👈و امید به مال وثروت و قدرت به او هست ، پس با او دوست می‌شوم. 👈و وقتی امیدی به او نیست پس به او اهمیت نمی‌دهم. 🔷دقیقاً این فرمول فقر است. 👈یعنی شما انسانی نمی‌شناسید که اینگونه باشد وموفق شود. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀من نمی‌گویم چشم امید و همراهی فقرا  یا ثروتمندان، داشته باشید، از هردو باید دست بشویید و چشم امید به هیچ‌کسی نداشته باشید، 👈تا توانمندی‌های الهی‌گونه‌ی شما آغاز شود. 📚“دیگر، حاجت‌های خود را به مولا و حاجت‌های دنیا گرفتن” 🍀حاجت‌های خود به مولا یعنی: زمان‌هایی هست که آدم‌ها از پرودگار خود طلب و دعا می‌کنند، یعنی، یک خواسته‌ای دارند؛ 🍀می‌گوید: خواسته‌های ایشان، فقط خواسته‌های سطح پایین دنیوی است. 🍀یعنی اراده‌ی آن‌ها سطح پایین است. 🍀یعنی آنچه می‌خواهند، شاکله‌ای که برای خود قرار داده‌اند، 👈موضوعات سطح  پایین است. 👈مثلا امکانات اولیه را می‌خواهند. 🍀و یک نکته جالب برای شما بگویم: 👈معمولا آدم‌ها فکر می‌کنند اگر در فقر و بی‌چیزی باشند، بیشتر به خدا روی می‌آورند. 👈بعضی ها فکر می‌کنند، اگر در ثروت و آرامش و مکنت مالی باشند می‌توانند به خدا روی آورند و رشد معنوی بکنند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀خدمت مبارک شما بگویم: 👈به خدا روی آوردن و رشد معنوی، هیچ ربطی به اینکه شما ثروتمند و یا فقیر باشید، ندارد، ربط به این دارد که: 👈چقدر چشم‌ شما، دنبال آن ثروت است و برای آن حاضر هستید از سر اخلاقیات و شرافت بگذرید. ممکن است، 👈یک انسان فقیر و بی چیز باشد و تمام وجودش را ظلمت و تاریکی گرفته باشد. 👈 و یا یک انسان ثروتمند باشد و بازهم ظلمت و تاریکی وجودش را گرفته باشد. 🍀پس ربطی به میزان دارایی شما ندارد. 👈همه چیز ربط به اراده‌ی شما دارد که در کدام جهت است؟! 👈می‌توانید در کاخ، زندگی کنید و روی نگاه شما به حضرت حق باشد! 👈می‌توانید در کوخ، زندگی کنید و چشم شما به دست ثروتمندان باشد! 🍀در هر دو صورت، این شما هستید که اراده‌ی راه خود را مشخص می‌کنید. 🔷پس گفتیم: اراده، نیتی است که گام اول را می‌گذارید، یعنی حرکت کردید. 💚«یک دو گام از خویشتن بیرون زنم، گام دیگر بر سر گردون زنم» 🔷 یعنی آمدیم که گام بلندی در راستای تعالی برداریم، ببینیم اراده‌ی ما در کدام‌یک از این جوانب گیر کرده است. 👈پس امشب اگر به نیکی درس حضرت خواجه عبدالله انصاری را یاد بگیرید، همین امشب، گره‌های شما گشوده خواهد شد، ❓چرا؟ 👈چون ما گره‌ای داریم، که جهان هستی، این گره را در کار ما می‌اندازد! ❓چرا گره می‌اندازد؟! 👈چون اراده‌ی ما در جایی گیر کرده و امشب آن گیرِ اراده‌ی خود را شناسایی کنید و ببینید کجا گیر است؟ 🔷 حضرت شیخ ۹ مورد را، بیان می‌کند. 👈 آنها را شناسایی کنید 👈و به یاری خدا با توبه از سر آن گذر کنید 👈تا گره های زندگی ما گشوده‌شود. https://eitaa.com/noorveshghelahi