eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
127 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
💚«امشب از شوقت هیاهو می‌کنم تا سحر یک ریز، هو هو می‌کنم می‌نشینم زیر آواز دلم می‌زنم صد زخمه بر ساز دلم ابر چشمم را بهاری می‌کنم یاد روز رستگاری می‌کنم روز ضربت خوردن از ابروی تو گم شدن در کوچه‌ی گیسوی تو روز زیبای تجلی، روز اشک روز دیدار رخت با چشم رشک با دل تنگم، مدارا کن دمی ای غزال غمزه تا کی می‌رمی صبر کن، صبر کن تا محو آغوشت شویم میگسار بادی هوشت شویم ما تجلی نوش لبخند تو ایم سربداران گلو بند توییم ره نشینان خم گیسوی تو کشتگان آرش ابروی تو ای رسول اکرم آیینه‌ها جبرئیل وحی، آه سینه‌ها امشب امشب، من پر از آئینه ام شوق دیدار تو دارد سینه ام» ❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم، در چهاردهمین میدانِ صد میدان پیرهرات خواجه عبدالله انصاری بر سر سفره پرشکوه و نورانی این مرد خدا می‌نشینیم تا درسی دیگر بیاموزیم. 🟢پاره‌ای از دوستان بابت سنگینی مباحث، دل نگران بودند 👈و فرمودند: مباحث از این که پیش‌تر برویم، چه قدر دشوارتر می‌شود! 🟢بنا را بر این گذاشتیم که هر چند جلسه، یک جلسه را تأمل کنیم و مروری بر میدان‌های پیشین داشته باشیم تا کاملاً بر جان دوستان بنشیند؛ 🟢پس جلسه‌ آینده میدان پانزدهم نخواهد بود. 👈مروری بر چهارده میدان پیشین خواهیم داشت. 🟢زمانی که مروری بر چهارده میدان پیشین خواجه عبدالله انصاری می‌کنیم، رشته‌ی تسبیحی است که دانه‌های تسبیح را در هم فرو می‌کنیم؛ 👈یعنی دانه‌هایی که گم شده بودند را به هم پیوند می‌دهیم و اندک اندک، ارتباط بین میدان‌های مختلف را متوجه می‌شویم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"میدان، تجرید است." 🔷تجرید به معنای برهنه شدن، است. 🍀مثلاً: هنگامی که شمشیر را از غلاف بیرون می‌آورند و برهنه می‌شود؛ این تجرید می‌شود. 👈یک نفر لباس‌هایش را درمی‌آورد؛ این تجرید می‌شود. 🍀یک توبه داریم، در حد نیت است. 👈شخص نیت می‌کند که خلاف نکند، این توبه می‌‌شود. 🍀یک انابت داریم که 👈شخص در راه ثواب می‌افتد 👈و دیگر خلاف انجام نمی‌دهد؛ 🍀یعنی نیتی که آن را به عمل تبدیل کرده است، انابت می‌شود. 🟢جلسه‌ی پیشین میدان زهد، به معنای پاک کردن خودمان را داشتیم. 🍀تجرید یعنی؛ این پاک کردن را عملی کنیم؛ 👈یعنی لباس‌ها را کاملاً در بیاوریم. 🍀فرض می‌کنیم، لباس های آلوده‌‌ی ما قرار است شسته شود. 👈زمانی که همینطور بر روی آن دست می‌کشیم و گرد و غبار آن را می‌گیریم؛ این زهد می‌شود. 👈جاهایی که کثیف است را پالیش می‌زنیم و تمیزتر می‌شود. 👈زمانی که می‌خواهیم لباس‌ها کاملاً تمیز شود؛ عریان می‌شویم؛ 🍀به این عریان شدن، تجرید می‌گویند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🟢امشب، میدان تجرید را به یاری خداوند با یکدیگر می‌خواهیم طی می‌کنیم و در مقابل پروردگار، عریان شویم؛ یعنی آن‌چه را که داریم، فرو بنهیم و بِکَنیم. 👈به نوعی از کالبد ذهن و یا نفس تهی شویم؛ 👈یعنی نفسمان را فرو بکنیم و کاملاً دور بریزیم. 🍀کسی که در یک لحظه، تمام هویت خودش را در مقابل پرودگار بتواند فنا کند و برای پاک شدن تمام لباس‌هایش را بتواند دربیاورد؛ جسارت ویژه‌ای می‌خواهد. 🍀تمام خوب و بدی که ما در این دنیا به خویشتن گرفته‌ایم؛ 👈به نوعی لباس‌هایی است که بر تن کرده‌ایم. 🍀همه‌وهمه‌ی این لباس‌ها را از تن باید در بیاوریم و به یک انسان عریان در برابر خداوند، تبدیل شویم. 👈تمام داستان، داستان فقر بود. ☘ما در درگاه پروردگار، قرار بود که فقیر شویم. فقیر، عریان است؛ 👈یعنی لباس‌هایش را درآورده است. 👈هیچ من، جایگاه و هویتی برای او به جای نمی‌ماند. ☘میدان تجرید برای کسانی که از ایگو یا نفس می‌خواهند رها شوند؛ بسیار مهم است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"از میدان زهد، میدان تجرید زاید." 🔷یعنی شراب یک درجه خالص تر از زهد، شراب تجرید می‌شود. 📚"قوله تعالی: و لا تمدن عینیک" 💚به آیه‌ی شماره ۱۳۱ سوره طه، اشاره دارد. من کل آیه را برای شما می‌خوانم: "وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى" 👈هرگز به متاعی که به دیگران داده‌ایم، چشم ندوز. ☘تجرید یعنی این‌که عریان شویم، اصلاً نیاز ندارم و می‌خواهم پاک شوم. ☘می‌گوید؛ چشمت به هیچ‌کدام از نعمت‌هایی که به دیگران داده شده است، نباشد 👈و کاملاً به مرحله بی‌نیازی رسیده باشید. ❓یک فرد مجرد را دیده‌اید؟ چرا به او مجرد می‌گویند؟ 👈چون عیال و فرزند ندارد؛ یعنی به جایی وصل نیست. ☘به موجوداتی که در عالم بالا هستند؛ مجردات گفته می‌شود. ❓چرا؟ 👈چون به جسم وصل نیستند. مثلاً: ملائکه، مجردات می‌شوند. ❓چرا؟ 👈چون یک موجود است؛ اما به ماده تبدیل نشده است. 👈فرامادی است برای همین، مجرد می‌شود؛ 👈یعنی مجرد از ماده بودن است. ☘تجرید هم یعنی؛ ما بند‌هایمان را نسبت به ماده رها کنیم. ❓چگونه؟ 💚این آیه می‌گوید: اول از همه، چشمتان به مال، توانمندی و دارایی هیچ‌کس نباشد. 👈این آیه هم جز آیاتی است که خیلی دقیق باید خوانده شود و شاید امشب، فرصت با دقت بررسی کردن آن نیست. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🟢تمام کسانی که دوست دارند در این حیطه بیشتر پژوهش کنند؛ تمام آیاتی که جناب خواجه عبدالله انصاری در این صد میدان گفته‌اند را 👈دقیق‌تر، با حس و حال‌های معنوی و مراقبه، فکر کردن زیاد بر روی آیات پیگیری کنید. ☘پس به متاعی که به دیگران داده‌ایم، چشم ندوزید. ☘این‌ها شبیه شکوفه‌هایی زیبا با ظاهر خیلی قشنگ در دنیا می‌باشند 👈که سبب آزمایش هستند؛ ☘اما روزی که خداوند نزد خودش دارد برتر است. 🔷به عبارتی رزقی که خداوند به شما می‌‌دهد؛ 👈خیلی بهتر است. ☘یعنی ما به هیچ عنوان خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم. 👈طبق این آیه نمی‌توانیم هم به حالت تجرید و مجرد شدن برسیم، 👈هم هر روز سرگرم دیگران باشیم و بگوییم این بهتر از من است، وضع او بیشتر و یا بد تر از من است. ☘از مقایسه خودمان با دیگران باید خارج شویم. ❓چرا جناب پیر هرات این آیه را آورده است؟ 👈چون اگر‌ به مقام تجرید، عریان شدن یا برهنگی بخواهیم برسیم و همینطور حواسمان به زندگی بقیه باشد، نمی‌توانیم برهنه شویم. ☘یعنی زمانی که میخواهیم لباس ها را در بیاوریم 👈این‌ها لباس هایی در ذهن هستند و ذهن همه را گرفته است. ☘اگر در هر لحظه به لباس‌های دیگران، دارایی و جایگاه دیگران دقت کنیم؛ 👈نمی‌توانیم لباس های خودمان را دربیاوریم. ☘سرگرم یک پوشش مجازی خواهیم شد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید در سه چیز است: تن، دل، سِر" 👈تن را می‌شناسیم. 👈دل، همان قلب است. ☘کلمه دل و قلب دقیقاً یک معنا دارند. 👈به این صورت نیست که بگوییم قلب ماهیچه است و دل لطافت آن ماهیچه است. 👈دل دقیقاً همان قلب است. ☘سِر یک موضوع عرفانی بسیار مهم است. ☘مراحل سِر، خفی و اخفا داریم که انشاالله در جایگاه خودش بیان می‌شود. ☘فرض کنید؛ سر یک مرحله‌ یا یک کالبد لطیف‌تر، نزدیک به نور می‌شود. 🍀آن‌چه که به عنوان نفس داریم؛ ما آن را به عنوان ذهن می‌شناسیم. ☘ادراکات معنوی که به عنوان قلب یا دل می‌شناسیم؛ ☘اولین پله‌ی آن‌چیزی که در حیطه‌ی ماورا وارد می شود، سِر است. 👈یعنی سِر به نوعی لطیف‌تر از اندیشه‌ی ما می‌‌شود. 👈یک درجه بالاتر از قلب محسوب می‌شود که در جای خودش بیان می‌کنیم. 👈سِر لطیف‌تر از قلب می‌شود. ☘مبحث خیلی بزرگی است و در لوح زرین کاملاً توضیح داده شده است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید نفس سه چیز هست؛" ❓تجرید نفس کدام است؟ همان که در مرحله تن بود. 📚"۱.دنیا طلب ناکردن؛" ☘ما می‌خواهیم تجرید کنیم؛ ‌ 👈تجرید یعنی عریان بشویم؛ 👈یعنی لباسمان را درآوریم 👈و بندها را رها کنیم. 🔷این مطالب مخصوص کسانی است که می‌‌خواهند طریقت طی کنند؛ 👈یعنی می‌خواهند به نقطه تعالی بالایی برسند. 🔷کسی که می‌خواهد به نقطه بالایی برسد؛ 👈معمولاً دعاهای زمینی ندارد؛ 👈یعنی خواسته‌های زمینی آنقدرها برایش مهم نیست؛ ☘و‌ جالب است که برای کسی که خواسته‌های زمینی مهم نباشد؛ 👈بیشترِ آن را هم می‌ستاند. 🔷یکی از دلایلی که ما گرفتار فقر و بی چیزی میشویم؛ 👈ولع و آز و حرص و طمع ما است؛ ☘چون تمام این‌ها به ناخودآگاه یا درونیات ما پیام می‌فرستد 👈که من اینها را ندارم! ☘مثلاً من اگر خیلی دوست دارم که امکانات و توانمندی اقتصادی بالا داشته باشم؛ 👈هر بار که همین را طلب می‌کنم؛ 👈به نوعی اول به ذهنم می‌گویم که این را ندارم؛ ☘اما وقتی که به یک حس بی نیازی و آسودگی خاصی برسم، 👈کارهایم هم راحت‌تر حل می‌شود 👈و فراوانی بهتر و راحت‌تر وارد زندگی ما می‌شود. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀اتفاق ناگواری در فرهنگ ما افتاده است، به ویژه در جهان سوم بسیار دردناک است و آن این است که 👈در این زمان همه به دنبال موفقیت هستند، 👈همه به دنبال آرامش هستند، 👈همه به دنبال شادی هستند؛ 🍀بدین معنی که تمام ما به دنبال یک جلوه‌ی زیبا از زیستن هستیم 👈و جالب است همه به دنبال این‌ها هستیم؛ ❓اما چرا همه‌چیز بر عکس اتفاق می‌افتد؟ 🍀یعنی همه ما در جستجوی موفقیت هستیم؛ ❓پس چرا آنقدرها انسان‌های موفق یا ملت موفقی نیستیم؟ 👈همه در جستجوی ثروت هستیم؛ ❓پس چرا ثروتمند نشدیم؟ 👈تازه سرمایه‌هایمان را هم از دست می‌دهیم 🍀مقطعی از زندگی بسیاری از اندیشمندان به ظاهر اندیشمند، 👈بشریت را به سمت موفقیت بردند 🍀و الآن این موضوع به بن‌بست خورده است که من بخواهم حتماً موفق شوم، پیروز شوم. 🔷باید ما به سمت معنای زندگی حرکت کنیم؛ 🍀بدین‌معنی که شما زمانی که در جستجوی معنا باشید؛ 👈تمام نیک و بد زندگی، اتفاقات خوب و بد برای شما معنادار می‌شود 👈و برای شما درسی دارد. 🍀ولی وقتی به دنبال موفقیّت باشید؛ 👈معمولاً آمار شکست بیشتر می‌شود؛ به نوعی قانون تلاش معکوس. 🍀یعنی ما تلاش می‌کنیم بیشتر از دست ما فرار می‌کند 👈و این مبحث بسیار عظیم روانشناسی و عرفانی دارد که الآن جای صحبت نیست؛ 👈در جای دیگری در این پیرامون صحبت می‌کنیم.‌ https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘شاید انسان‌هایی همین الان در همین جامعه زندگی می‌کنند که اگر اشاره کنند کوه‌ها جابه‌جا می‌شود؛ 👈اما ما این‌ها را به عنوان افراد معمولی جامعه می‌شناسیم 👈و هیچ کدام را به عنوان اولیاالهی نمی‌دانیم؛ 👈چون این‌ها اهل سِر هستند ☘یعنی پیام‌های الهی را چنان دریافت کردند که غیرت الهی اجازه معروف شدن به آنها نمی‌دهد؛ 👈چون کسانی‌که خدا برای اهداف خاص نگه‌شان می‌دارد 👈و میخ‌های جهان هستی، هستند؛ 👈این‌ها را کسی نمی‌شناسد‌، 👈این‌ها عموما شناخته نمی‌شوند؛ ☘بطور مثال بخاطر اینکه شما اگر یک نفر را خیلی دوستش داشته باشید؛ 👈این را همه جا نمایش نمی‌دهید سعی می‌کنید کمتر در معرض خطر و نمایش دیگران قرارش دهید 👈و سعی می‌کنید در یک محیط بسته‌تری آن را نگه‌دارید؛ چون برایت عزیز است و کمتر اجازه می‌دهید مورد نگاه و قضاوت دیگران قرار بگیرد 🔷اولیا الهی معمولا مخفی هستند و معمولا شناخته شده نیستند. ☘و کسانی که شناخته شده هستند؛ حداکثر متکلمین و بیان کنندگان طریقت هستند؛ 🔷حقیقت خضرها معمولا در خفا بسر می‌برند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید سر، طریق عارفان است" جناب خواجه، اندکی عارفان را از صوفیان بالاتر می‌داند. ❓چرا؟ 🍀چون قرایان، کسانی هستند که قرآن می‌خوانند و یا به بیان و علم کلام مشغول هستند؛ 👈مثل تمام کسانی که مردم را به نیکی دعوت می‌کنند. 👈این‌ها در جایگاه تن یا نفس هستند و جایگاهشان هم خیلی خوب است. 🍀صوفیان یک درجه بالاتر آمدند 👈و به خودسازی پرداختند؛ 👈در طریقت دل قرار گرفتند 👈و از آنها یک درجه بالاتر عرفا هستند؛ ❓حالا چرا عرفا بالاترند؟ 👈چون عارف دیگر آن لباس را هم نپوشیده. ☘صوفی حتما؛ کلاه، تبر زنین، کشکول یا لباس پشمینه‌ای یا یک علامت ظاهری بر طریقتش دارد. ☘اهل سِر همان را هم مخفی می‌کنند؛ چون وقتی می‌گوییم سر 👈یعنی کسانی که به یک جایگاهی رسیدند؛ اما سرگرم مخفی کردن جایگاه خود هستند؛ ☘این‌ها عرفا هستند. ☘خیلی خنده دارد که همین‌طور بگوییم ما می‌خواهیم عرفان کار کنیم؛ 👈چون عرفان طریقت مخفی است؛ 👈یعنی کسی که می‌شناسد اصلا حرفی برای گفتن ندارد؛ ☘ما اگر صحبت‌هایی می‌کنیم از روی بی سوادی و جایگاه پایین ما هست که حرف می‌زنیم. 💚«آنان که به صد زبان سخن می‌گفتند آیا چه شنیدند که خاموش شدند؛» 👈آن را ما نشنیدیم که خاموش نشدیم. ☘مثلا مایی که همین‌طور با هم روی این موضوعات صحبت می‌کنیم؛ 👈ما در حال بیان هستیم 👈یعنی هنوز در ذهن گرفتاریم، ☘هنوز حتی به مرحله‌ی دل هم نرسیدیم که تازه بعد آن به مرحله سِر برسیم ☘و معمولا اهل عرفان را شما اصلا نمی‌شناسید؛ 👈یعنی هیچ بیان ظاهری ندارند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید نفس، طریق قرایان است." 🔷یعنی؛ تجرید روش کسانی است که در حال خواندن، بیان کردن و صبحت کردن هستند. ☘پس سه تجرید داریم. 👈اول تن، دوم دل و سوم سِر. ☘آن که برای تن است را تجرید نفْس می‌گوید. ☘آن که برای دل است را می‌گوید: 📚"تجرید دل، طریق صوفیان است." 👈صوفی در این‌جا، مستقیم به انسان سالک اشاره دارد. ☘در زمان ما به کسی که در یکی طریقه های تصوف بیعت کرده باشد صوفی می‌گویند؛ 👈اما در نگاه خواجه عبدالله انصاری هر انسانی که اهل دل یا طریقت باشد، درویش یا صوفی محسوب می‌‌شود. ❓چرا صوفی؟ ☘زیرا اهل تصوف در گذشته لباس های پشمینه می‌پوشیدند. من لباس های پشمینه از اجدادم در عکس ‌ها و حتی نزدیک دیده‌ام. 👈یک لباس پشمینه را وارونه می‌پوشیدند؛ 👈یعنی قسمت پشم که خیلی سخت و زبر است رو به بدن و قسمت نرم آن بیرون بود. این پشمینه پوشی یا صوفی پوشی می‌‌شود. 👈در این حالت، قسمت زبر بدن را آزار می‌داد. 👈این یک تمرین معنوی برای پرت کردن ذهن از آزاری که به پوست وارد می‌شد، بود. ☘خیلی از افراد امروزه هم از این نوع تمرین‌ها انجام می دهند. تمرینِ درس خواندن در سر و صدا هم یک نوع ریاضت است. 👈آن‌ها هم تمرین می‌کردند که در عین سختی در حس و حال‌های معنوی باشند. این در واقع تصوف می‌شد. ☘شکل تصوف در زمانه‌ی ما با آن دوران، کاملاً فرق کرده است 👈و به طریقت های متعددی تبدیل شده است. ☘طریقت‌های تصوفی مختلفی وجود دارد که هر کدام برای خودشان سلسله‌‌ای جداگانه دارند؛ ☘اما هنگامی که جناب خواجه از طریق صوفیان صحبت می‌کند، 👈منظور، از طریق تمام کسانی که اهل دل، طریقت و کمال هستند می‌باشد. 👈اشاره به یک فرقه یا یک طریقت خاص ندارد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷پس مسیر زندگی‌مان را نباید بر روی پیدا کردن خوشبختی، ثروت، موفقیت، شادکامی بگذاریم. 👈این‌ها قسمتی از جهان هستی هستند. 🍀بدین معنی که شادی قسمتی از اتفاقات روانی است، غم هم قسمتی است، 👈ثروت و فقر هم قسمتی است، 👈موفقیت قسمتی است 👈و شکست هم قسمتی است. 🍀ما اگر فقط بخواهیم بر سر سفره، آن قسمت خوب غذا را بخوریم؛ 👈دیگر در آن سفره ما را راه نمی‌دهند 👈و ممکن است دفعه بعد کمتر هم بکشند 👈و به جای اینکه اجازه بدهند خودمان برداریم در بشقاب مقدار کمی بکشند و بگویند این را بردارید و ببرید. ❓چرا؟ 👈چون عادت کرده‌ایم که قسمت‌های خوب را برداریم. 🍀انسانی که زندگی را معنا‌گرایانه نگاه می‌کند؛ 👈چه شکست بخورد، 👈چه موفق شود؛ 🍀هر دو برایش یکسان است و یک درس دارد. 🍀یعنی فقط می‌فهمد که چرا و چه درسی برای من داشت و چگونه می‌توانم بهتر شوم و بیشتر بفهمم و خودم رشد کنم. 👈این در واقع طلب نا کردن دنیا می‌شود. 🍀طلب دنیا یعنی فقط قسمت‌های خوب را من بخواهم 👈و جالب است کسانی که فقط قسمت خوب را بخواهند تألم و درد برای آن‌ها بیشتر وارد می‌شود 🍀و کسی که در کل زندگی پذیرش داشته باشد؛ 👈معمولاً همه چیز برایش نیکو خواهد شد. 🍀اما کسی که فقط می‌خواهد یک قسمت برگزیده از دنیا را بردارد؛ 👈معمولاً قسمت برگزیده به آن‌ها نمی‌دهند که هیچ، 👈قسمت‌های منفی زندگی هم بیشتر خواهد شد. https://eitaa.com/noorveshghelahi