🟢امشب، میدان تجرید را به یاری خداوند با یکدیگر میخواهیم طی میکنیم و در مقابل پروردگار، عریان شویم؛ یعنی آنچه را که داریم، فرو بنهیم و بِکَنیم.
👈به نوعی از کالبد ذهن و یا نفس تهی شویم؛
👈یعنی نفسمان را فرو بکنیم و کاملاً دور بریزیم.
🍀کسی که در یک لحظه، تمام هویت خودش را در مقابل پرودگار بتواند فنا کند و برای پاک شدن تمام لباسهایش را بتواند دربیاورد؛ جسارت ویژهای میخواهد.
🍀تمام خوب و بدی که ما در این دنیا به خویشتن گرفتهایم؛
👈به نوعی لباسهایی است که بر تن کردهایم.
🍀همهوهمهی این لباسها را از تن باید در بیاوریم و به یک انسان عریان در برابر خداوند، تبدیل شویم.
👈تمام داستان، داستان فقر بود.
☘ما در درگاه پروردگار، قرار بود که فقیر شویم. فقیر، عریان است؛
👈یعنی لباسهایش را درآورده است.
👈هیچ من، جایگاه و هویتی برای او به جای نمیماند.
☘میدان تجرید برای کسانی که از ایگو یا نفس میخواهند رها شوند؛ بسیار مهم است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"از میدان زهد، میدان تجرید زاید."
🔷یعنی شراب یک درجه خالص تر از زهد، شراب تجرید میشود.
📚"قوله تعالی: و لا تمدن عینیک"
💚به آیهی شماره ۱۳۱ سوره طه، اشاره دارد.
من کل آیه را برای شما میخوانم:
"وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى"
👈هرگز به متاعی که به دیگران دادهایم، چشم ندوز.
☘تجرید یعنی اینکه عریان شویم، اصلاً نیاز ندارم و میخواهم پاک شوم.
☘میگوید؛ چشمت به هیچکدام از نعمتهایی که به دیگران داده شده است، نباشد
👈و کاملاً به مرحله بینیازی رسیده باشید.
❓یک فرد مجرد را دیدهاید؟ چرا به او مجرد میگویند؟
👈چون عیال و فرزند ندارد؛ یعنی به جایی وصل نیست.
☘به موجوداتی که در عالم بالا هستند؛ مجردات گفته میشود.
❓چرا؟
👈چون به جسم وصل نیستند.
مثلاً: ملائکه، مجردات میشوند.
❓چرا؟
👈چون یک موجود است؛ اما به ماده تبدیل نشده است.
👈فرامادی است برای همین، مجرد میشود؛
👈یعنی مجرد از ماده بودن است.
☘تجرید هم یعنی؛ ما بندهایمان را نسبت به ماده رها کنیم.
❓چگونه؟
💚این آیه میگوید: اول از همه، چشمتان به مال، توانمندی و دارایی هیچکس نباشد.
👈این آیه هم جز آیاتی است که خیلی دقیق باید خوانده شود و شاید امشب، فرصت با دقت بررسی کردن آن نیست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🟢تمام کسانی که دوست دارند در این حیطه بیشتر پژوهش کنند؛ تمام آیاتی که جناب خواجه عبدالله انصاری در این صد میدان گفتهاند را
👈دقیقتر، با حس و حالهای معنوی و مراقبه، فکر کردن زیاد بر روی آیات پیگیری کنید.
☘پس به متاعی که به دیگران دادهایم، چشم ندوزید.
☘اینها شبیه شکوفههایی زیبا با ظاهر خیلی قشنگ در دنیا میباشند
👈که سبب آزمایش هستند؛
☘اما روزی که خداوند نزد خودش دارد برتر است.
🔷به عبارتی رزقی که خداوند به شما میدهد؛
👈خیلی بهتر است.
☘یعنی ما به هیچ عنوان خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم.
👈طبق این آیه نمیتوانیم هم به حالت تجرید و مجرد شدن برسیم،
👈هم هر روز سرگرم دیگران باشیم و بگوییم این بهتر از من است، وضع او بیشتر و یا بد تر از من است.
☘از مقایسه خودمان با دیگران باید خارج شویم.
❓چرا جناب پیر هرات این آیه را آورده است؟
👈چون اگر به مقام تجرید، عریان شدن یا برهنگی بخواهیم برسیم و همینطور حواسمان به زندگی بقیه باشد، نمیتوانیم برهنه شویم.
☘یعنی زمانی که میخواهیم لباس ها را در بیاوریم
👈اینها لباس هایی در ذهن هستند و ذهن همه را گرفته است.
☘اگر در هر لحظه به لباسهای دیگران، دارایی و جایگاه دیگران دقت کنیم؛
👈نمیتوانیم لباس های خودمان را دربیاوریم.
☘سرگرم یک پوشش مجازی خواهیم شد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید در سه چیز است:
تن، دل، سِر"
👈تن را میشناسیم.
👈دل، همان قلب است.
☘کلمه دل و قلب دقیقاً یک معنا دارند.
👈به این صورت نیست که بگوییم
قلب ماهیچه است و دل لطافت آن ماهیچه است.
👈دل دقیقاً همان قلب است.
☘سِر یک موضوع عرفانی بسیار مهم است.
☘مراحل سِر، خفی و اخفا داریم که انشاالله در جایگاه خودش بیان میشود.
☘فرض کنید؛ سر یک مرحله یا یک کالبد لطیفتر، نزدیک به نور میشود.
🍀آنچه که به عنوان نفس داریم؛ ما آن را به عنوان ذهن میشناسیم.
☘ادراکات معنوی که به عنوان قلب یا دل میشناسیم؛
☘اولین پلهی آنچیزی که در حیطهی ماورا وارد می شود، سِر است.
👈یعنی سِر به نوعی لطیفتر از اندیشهی ما میشود.
👈یک درجه بالاتر از قلب محسوب میشود که در جای خودش بیان میکنیم.
👈سِر لطیفتر از قلب میشود.
☘مبحث خیلی بزرگی است و در لوح زرین کاملاً توضیح داده شده است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید نفس سه چیز هست؛"
❓تجرید نفس کدام است؟
همان که در مرحله تن بود.
📚"۱.دنیا طلب ناکردن؛"
☘ما میخواهیم تجرید کنیم؛
👈تجرید یعنی عریان بشویم؛
👈یعنی لباسمان را درآوریم
👈و بندها را رها کنیم.
🔷این مطالب مخصوص کسانی است که میخواهند طریقت طی کنند؛
👈یعنی میخواهند به نقطه تعالی بالایی برسند.
🔷کسی که میخواهد به نقطه بالایی برسد؛
👈معمولاً دعاهای زمینی ندارد؛
👈یعنی خواستههای زمینی آنقدرها برایش مهم نیست؛
☘و جالب است که برای کسی که خواستههای زمینی مهم نباشد؛
👈بیشترِ آن را هم میستاند.
🔷یکی از دلایلی که ما گرفتار فقر و بی چیزی میشویم؛
👈ولع و آز و حرص و طمع ما است؛
☘چون تمام اینها به ناخودآگاه یا درونیات ما پیام میفرستد
👈که من اینها را ندارم!
☘مثلاً من اگر خیلی دوست دارم که امکانات و توانمندی اقتصادی بالا داشته باشم؛
👈هر بار که همین را طلب میکنم؛
👈به نوعی اول به ذهنم میگویم که این را ندارم؛
☘اما وقتی که به یک حس بی نیازی و آسودگی خاصی برسم،
👈کارهایم هم راحتتر حل میشود
👈و فراوانی بهتر و راحتتر وارد زندگی ما میشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀اتفاق ناگواری در فرهنگ ما افتاده است، به ویژه در جهان سوم بسیار دردناک است و آن این است که
👈در این زمان همه به دنبال موفقیت هستند،
👈همه به دنبال آرامش هستند،
👈همه به دنبال شادی هستند؛
🍀بدین معنی که تمام ما به دنبال یک جلوهی زیبا از زیستن هستیم
👈و جالب است همه به دنبال اینها هستیم؛
❓اما چرا همهچیز بر عکس اتفاق میافتد؟
🍀یعنی همه ما در جستجوی موفقیت هستیم؛
❓پس چرا آنقدرها انسانهای موفق یا ملت موفقی نیستیم؟
👈همه در جستجوی ثروت هستیم؛
❓پس چرا ثروتمند نشدیم؟
👈تازه سرمایههایمان را هم از دست میدهیم
🍀مقطعی از زندگی بسیاری از اندیشمندان به ظاهر اندیشمند،
👈بشریت را به سمت موفقیت بردند
🍀و الآن این موضوع به بنبست خورده است که من بخواهم حتماً موفق شوم، پیروز شوم.
🔷باید ما به سمت معنای زندگی حرکت کنیم؛
🍀بدینمعنی که شما زمانی که در جستجوی معنا باشید؛
👈تمام نیک و بد زندگی، اتفاقات خوب و بد برای شما معنادار میشود
👈و برای شما درسی دارد.
🍀ولی وقتی به دنبال موفقیّت باشید؛
👈معمولاً آمار شکست بیشتر میشود؛ به نوعی قانون تلاش معکوس.
🍀یعنی ما تلاش میکنیم بیشتر از دست ما فرار میکند
👈و این مبحث بسیار عظیم روانشناسی و عرفانی دارد که الآن جای صحبت نیست؛
👈در جای دیگری در این پیرامون صحبت میکنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘شاید انسانهایی همین الان در همین جامعه زندگی میکنند که اگر اشاره کنند کوهها جابهجا میشود؛
👈اما ما اینها را به عنوان افراد معمولی جامعه میشناسیم
👈و هیچ کدام را به عنوان اولیاالهی نمیدانیم؛
👈چون اینها اهل سِر هستند
☘یعنی پیامهای الهی را چنان دریافت کردند که غیرت الهی اجازه معروف شدن به آنها نمیدهد؛
👈چون کسانیکه خدا برای اهداف خاص نگهشان میدارد
👈و میخهای جهان هستی، هستند؛
👈اینها را کسی نمیشناسد،
👈اینها عموما شناخته نمیشوند؛
☘بطور مثال بخاطر اینکه شما اگر یک نفر را خیلی دوستش داشته باشید؛
👈این را همه جا نمایش نمیدهید سعی میکنید کمتر در معرض خطر و نمایش دیگران قرارش دهید
👈و سعی میکنید در یک محیط بستهتری آن را نگهدارید؛ چون برایت عزیز است و کمتر اجازه میدهید مورد نگاه و قضاوت دیگران قرار بگیرد
🔷اولیا الهی معمولا مخفی هستند و معمولا شناخته شده نیستند.
☘و کسانی که شناخته شده هستند؛ حداکثر متکلمین و بیان کنندگان طریقت هستند؛
🔷حقیقت خضرها معمولا در خفا بسر میبرند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید سر، طریق عارفان است"
جناب خواجه، اندکی عارفان را از صوفیان بالاتر میداند.
❓چرا؟
🍀چون قرایان، کسانی هستند که قرآن میخوانند و یا به بیان و علم کلام مشغول هستند؛
👈مثل تمام کسانی که مردم را به نیکی دعوت میکنند.
👈اینها در جایگاه تن یا نفس هستند و جایگاهشان هم خیلی خوب است.
🍀صوفیان یک درجه بالاتر آمدند
👈و به خودسازی پرداختند؛
👈در طریقت دل قرار گرفتند
👈و از آنها یک درجه بالاتر عرفا هستند؛
❓حالا چرا عرفا بالاترند؟
👈چون عارف دیگر آن لباس را هم نپوشیده.
☘صوفی حتما؛ کلاه، تبر زنین، کشکول یا لباس پشمینهای یا یک علامت ظاهری بر طریقتش دارد.
☘اهل سِر همان را هم مخفی میکنند؛ چون وقتی میگوییم سر
👈یعنی کسانی که به یک جایگاهی رسیدند؛ اما سرگرم مخفی کردن جایگاه خود هستند؛
☘اینها عرفا هستند.
☘خیلی خنده دارد که همینطور بگوییم ما میخواهیم عرفان کار کنیم؛
👈چون عرفان طریقت مخفی است؛
👈یعنی کسی که میشناسد اصلا حرفی برای گفتن ندارد؛
☘ما اگر صحبتهایی میکنیم از روی بی سوادی و جایگاه پایین ما هست که حرف میزنیم.
💚«آنان که به صد زبان سخن میگفتند آیا چه شنیدند که خاموش شدند؛»
👈آن را ما نشنیدیم که خاموش نشدیم.
☘مثلا مایی که همینطور با هم روی این موضوعات صحبت میکنیم؛
👈ما در حال بیان هستیم
👈یعنی هنوز در ذهن گرفتاریم،
☘هنوز حتی به مرحلهی دل هم نرسیدیم که تازه بعد آن به مرحله سِر برسیم
☘و معمولا اهل عرفان را شما اصلا نمیشناسید؛
👈یعنی هیچ بیان ظاهری ندارند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید نفس، طریق قرایان است."
🔷یعنی؛ تجرید روش کسانی است که در حال خواندن، بیان کردن و صبحت کردن هستند.
☘پس سه تجرید داریم.
👈اول تن، دوم دل و سوم سِر.
☘آن که برای تن است را تجرید نفْس میگوید.
☘آن که برای دل است را میگوید:
📚"تجرید دل، طریق صوفیان است."
👈صوفی در اینجا، مستقیم به انسان سالک اشاره دارد.
☘در زمان ما به کسی که در یکی طریقه های تصوف بیعت کرده باشد صوفی میگویند؛
👈اما در نگاه خواجه عبدالله انصاری هر انسانی که اهل دل یا طریقت باشد، درویش یا صوفی محسوب میشود.
❓چرا صوفی؟
☘زیرا اهل تصوف در گذشته لباس های پشمینه میپوشیدند.
من لباس های پشمینه از اجدادم در عکس ها و حتی نزدیک دیدهام.
👈یک لباس پشمینه را وارونه میپوشیدند؛
👈یعنی قسمت پشم که خیلی سخت و زبر است رو به بدن و قسمت نرم آن بیرون بود. این پشمینه پوشی یا صوفی پوشی میشود.
👈در این حالت، قسمت زبر بدن را آزار میداد.
👈این یک تمرین معنوی برای پرت کردن ذهن از آزاری که به پوست وارد میشد، بود.
☘خیلی از افراد امروزه هم از این نوع تمرینها انجام می دهند. تمرینِ درس خواندن در سر و صدا هم یک نوع ریاضت است.
👈آنها هم تمرین میکردند که در عین سختی در حس و حالهای معنوی باشند. این در واقع تصوف میشد.
☘شکل تصوف در زمانهی ما با آن دوران، کاملاً فرق کرده است
👈و به طریقت های متعددی تبدیل شده است.
☘طریقتهای تصوفی مختلفی وجود دارد که هر کدام برای خودشان سلسلهای جداگانه دارند؛
☘اما هنگامی که جناب خواجه از طریق صوفیان صحبت میکند،
👈منظور، از طریق تمام کسانی که اهل دل، طریقت و کمال هستند میباشد.
👈اشاره به یک فرقه یا یک طریقت خاص ندارد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷پس مسیر زندگیمان را نباید بر روی پیدا کردن خوشبختی، ثروت، موفقیت، شادکامی بگذاریم.
👈اینها قسمتی از جهان هستی هستند.
🍀بدین معنی که شادی قسمتی از اتفاقات روانی است،
غم هم قسمتی است،
👈ثروت و فقر هم قسمتی است،
👈موفقیت قسمتی است
👈و شکست هم قسمتی است.
🍀ما اگر فقط بخواهیم بر سر سفره، آن قسمت خوب غذا را بخوریم؛
👈دیگر در آن سفره ما را راه نمیدهند
👈و ممکن است دفعه بعد کمتر هم بکشند
👈و به جای اینکه اجازه بدهند خودمان برداریم در بشقاب مقدار کمی بکشند و بگویند این را بردارید و ببرید.
❓چرا؟
👈چون عادت کردهایم که قسمتهای خوب را برداریم.
🍀انسانی که زندگی را معناگرایانه نگاه میکند؛
👈چه شکست بخورد،
👈چه موفق شود؛
🍀هر دو برایش یکسان است و یک درس دارد.
🍀یعنی فقط میفهمد که چرا و چه درسی برای من داشت و چگونه میتوانم بهتر شوم و بیشتر بفهمم و خودم رشد کنم.
👈این در واقع طلب نا کردن دنیا میشود.
🍀طلب دنیا یعنی فقط قسمتهای خوب را من بخواهم
👈و جالب است کسانی که فقط قسمت خوب را بخواهند تألم و درد برای آنها بیشتر وارد میشود
🍀و کسی که در کل زندگی پذیرش داشته باشد؛
👈معمولاً همه چیز برایش نیکو خواهد شد.
🍀اما کسی که فقط میخواهد یک قسمت برگزیده از دنیا را بردارد؛
👈معمولاً قسمت برگزیده به آنها نمیدهند که هیچ،
👈قسمتهای منفی زندگی هم بیشتر خواهد شد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید نفس"
👈این بود که طلب ناکردن دنیا
☘از این به بعد اگر قرار شد که چیزی از دنیا برداریم؛
👈دنیا مثل این فروشگاهها نیست که برویم میوههایش را جدا کنیم و بیاوریم.
👈اگر بخواهیم جدا کنیم خیلی گران می دهد،
👈 دنیا میگوید از دم هر چه هست در پاکت بریز وببر نمیگذارد که جدا کنید؛
👈جدا کنید اکوسیستم با آنها بد برخورد میکند.
☘پس همان بهتر که به رضایت برسیم و آن چیزی که میآید را بپذیریم و هوشمندانه حل کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi
خیلی جالب است که
🔷مسیرهای فراوانی از سمت و سویی که ما فکر میکنیم نمیرود از مسیر عکسش میرود.
☘ما فکر میکنیم باید بیشتر بخواهیم؛
👈بیشتر ولع وحرص داشته باشیم،
☘اما حقیقت این است که
🔷هر چه نسبت به خواسته های دنیا بی تفاوتتر باشید؛ آنها بیشتر جذب شما خواهندشد.
☘وظیفهی خود را انجام دهیم؛
👈ولی خیلی تشنه این مسایل نباشیم.
📚«دنیا طلب ناکردن»
☘اهل طریقت از خدا چیزی به جز خدا
نمیخواهند.
☘حیف است زمانهایی که انسان با خدا صحبت میکند؛ سرگرم مسایل سطح پایین شود.
☘مسایل سطح پایین خود، حل میشوند؛ اینها بازی های زندگی است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهاردهم_تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi