eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
127 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
☘شاید انسان‌هایی همین الان در همین جامعه زندگی می‌کنند که اگر اشاره کنند کوه‌ها جابه‌جا می‌شود؛ 👈اما ما این‌ها را به عنوان افراد معمولی جامعه می‌شناسیم 👈و هیچ کدام را به عنوان اولیاالهی نمی‌دانیم؛ 👈چون این‌ها اهل سِر هستند ☘یعنی پیام‌های الهی را چنان دریافت کردند که غیرت الهی اجازه معروف شدن به آنها نمی‌دهد؛ 👈چون کسانی‌که خدا برای اهداف خاص نگه‌شان می‌دارد 👈و میخ‌های جهان هستی، هستند؛ 👈این‌ها را کسی نمی‌شناسد‌، 👈این‌ها عموما شناخته نمی‌شوند؛ ☘بطور مثال بخاطر اینکه شما اگر یک نفر را خیلی دوستش داشته باشید؛ 👈این را همه جا نمایش نمی‌دهید سعی می‌کنید کمتر در معرض خطر و نمایش دیگران قرارش دهید 👈و سعی می‌کنید در یک محیط بسته‌تری آن را نگه‌دارید؛ چون برایت عزیز است و کمتر اجازه می‌دهید مورد نگاه و قضاوت دیگران قرار بگیرد 🔷اولیا الهی معمولا مخفی هستند و معمولا شناخته شده نیستند. ☘و کسانی که شناخته شده هستند؛ حداکثر متکلمین و بیان کنندگان طریقت هستند؛ 🔷حقیقت خضرها معمولا در خفا بسر می‌برند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید سر، طریق عارفان است" جناب خواجه، اندکی عارفان را از صوفیان بالاتر می‌داند. ❓چرا؟ 🍀چون قرایان، کسانی هستند که قرآن می‌خوانند و یا به بیان و علم کلام مشغول هستند؛ 👈مثل تمام کسانی که مردم را به نیکی دعوت می‌کنند. 👈این‌ها در جایگاه تن یا نفس هستند و جایگاهشان هم خیلی خوب است. 🍀صوفیان یک درجه بالاتر آمدند 👈و به خودسازی پرداختند؛ 👈در طریقت دل قرار گرفتند 👈و از آنها یک درجه بالاتر عرفا هستند؛ ❓حالا چرا عرفا بالاترند؟ 👈چون عارف دیگر آن لباس را هم نپوشیده. ☘صوفی حتما؛ کلاه، تبر زنین، کشکول یا لباس پشمینه‌ای یا یک علامت ظاهری بر طریقتش دارد. ☘اهل سِر همان را هم مخفی می‌کنند؛ چون وقتی می‌گوییم سر 👈یعنی کسانی که به یک جایگاهی رسیدند؛ اما سرگرم مخفی کردن جایگاه خود هستند؛ ☘این‌ها عرفا هستند. ☘خیلی خنده دارد که همین‌طور بگوییم ما می‌خواهیم عرفان کار کنیم؛ 👈چون عرفان طریقت مخفی است؛ 👈یعنی کسی که می‌شناسد اصلا حرفی برای گفتن ندارد؛ ☘ما اگر صحبت‌هایی می‌کنیم از روی بی سوادی و جایگاه پایین ما هست که حرف می‌زنیم. 💚«آنان که به صد زبان سخن می‌گفتند آیا چه شنیدند که خاموش شدند؛» 👈آن را ما نشنیدیم که خاموش نشدیم. ☘مثلا مایی که همین‌طور با هم روی این موضوعات صحبت می‌کنیم؛ 👈ما در حال بیان هستیم 👈یعنی هنوز در ذهن گرفتاریم، ☘هنوز حتی به مرحله‌ی دل هم نرسیدیم که تازه بعد آن به مرحله سِر برسیم ☘و معمولا اهل عرفان را شما اصلا نمی‌شناسید؛ 👈یعنی هیچ بیان ظاهری ندارند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید نفس، طریق قرایان است." 🔷یعنی؛ تجرید روش کسانی است که در حال خواندن، بیان کردن و صبحت کردن هستند. ☘پس سه تجرید داریم. 👈اول تن، دوم دل و سوم سِر. ☘آن که برای تن است را تجرید نفْس می‌گوید. ☘آن که برای دل است را می‌گوید: 📚"تجرید دل، طریق صوفیان است." 👈صوفی در این‌جا، مستقیم به انسان سالک اشاره دارد. ☘در زمان ما به کسی که در یکی طریقه های تصوف بیعت کرده باشد صوفی می‌گویند؛ 👈اما در نگاه خواجه عبدالله انصاری هر انسانی که اهل دل یا طریقت باشد، درویش یا صوفی محسوب می‌‌شود. ❓چرا صوفی؟ ☘زیرا اهل تصوف در گذشته لباس های پشمینه می‌پوشیدند. من لباس های پشمینه از اجدادم در عکس ‌ها و حتی نزدیک دیده‌ام. 👈یک لباس پشمینه را وارونه می‌پوشیدند؛ 👈یعنی قسمت پشم که خیلی سخت و زبر است رو به بدن و قسمت نرم آن بیرون بود. این پشمینه پوشی یا صوفی پوشی می‌‌شود. 👈در این حالت، قسمت زبر بدن را آزار می‌داد. 👈این یک تمرین معنوی برای پرت کردن ذهن از آزاری که به پوست وارد می‌شد، بود. ☘خیلی از افراد امروزه هم از این نوع تمرین‌ها انجام می دهند. تمرینِ درس خواندن در سر و صدا هم یک نوع ریاضت است. 👈آن‌ها هم تمرین می‌کردند که در عین سختی در حس و حال‌های معنوی باشند. این در واقع تصوف می‌شد. ☘شکل تصوف در زمانه‌ی ما با آن دوران، کاملاً فرق کرده است 👈و به طریقت های متعددی تبدیل شده است. ☘طریقت‌های تصوفی مختلفی وجود دارد که هر کدام برای خودشان سلسله‌‌ای جداگانه دارند؛ ☘اما هنگامی که جناب خواجه از طریق صوفیان صحبت می‌کند، 👈منظور، از طریق تمام کسانی که اهل دل، طریقت و کمال هستند می‌باشد. 👈اشاره به یک فرقه یا یک طریقت خاص ندارد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷پس مسیر زندگی‌مان را نباید بر روی پیدا کردن خوشبختی، ثروت، موفقیت، شادکامی بگذاریم. 👈این‌ها قسمتی از جهان هستی هستند. 🍀بدین معنی که شادی قسمتی از اتفاقات روانی است، غم هم قسمتی است، 👈ثروت و فقر هم قسمتی است، 👈موفقیت قسمتی است 👈و شکست هم قسمتی است. 🍀ما اگر فقط بخواهیم بر سر سفره، آن قسمت خوب غذا را بخوریم؛ 👈دیگر در آن سفره ما را راه نمی‌دهند 👈و ممکن است دفعه بعد کمتر هم بکشند 👈و به جای اینکه اجازه بدهند خودمان برداریم در بشقاب مقدار کمی بکشند و بگویند این را بردارید و ببرید. ❓چرا؟ 👈چون عادت کرده‌ایم که قسمت‌های خوب را برداریم. 🍀انسانی که زندگی را معنا‌گرایانه نگاه می‌کند؛ 👈چه شکست بخورد، 👈چه موفق شود؛ 🍀هر دو برایش یکسان است و یک درس دارد. 🍀یعنی فقط می‌فهمد که چرا و چه درسی برای من داشت و چگونه می‌توانم بهتر شوم و بیشتر بفهمم و خودم رشد کنم. 👈این در واقع طلب نا کردن دنیا می‌شود. 🍀طلب دنیا یعنی فقط قسمت‌های خوب را من بخواهم 👈و جالب است کسانی که فقط قسمت خوب را بخواهند تألم و درد برای آن‌ها بیشتر وارد می‌شود 🍀و کسی که در کل زندگی پذیرش داشته باشد؛ 👈معمولاً همه چیز برایش نیکو خواهد شد. 🍀اما کسی که فقط می‌خواهد یک قسمت برگزیده از دنیا را بردارد؛ 👈معمولاً قسمت برگزیده به آن‌ها نمی‌دهند که هیچ، 👈قسمت‌های منفی زندگی هم بیشتر خواهد شد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تجرید نفس" 👈این بود که طلب ناکردن دنیا ☘از این به بعد اگر قرار شد که چیزی از دنیا برداریم؛ 👈دنیا مثل این فروشگاه‌ها نیست که برویم میوه‌هایش را جدا کنیم و بیاوریم. 👈اگر بخواهیم جدا کنیم خیلی گران می دهد، 👈 دنیا می‌گوید از دم هر چه هست در پاکت بریز وببر نمی‌گذارد که جدا کنید؛ 👈جدا کنید اکوسیستم با آن‌ها بد برخورد می‌کند. ☘پس همان بهتر که به رضایت برسیم و آن چیزی که می‌آید را بپذیریم و هوشمندانه حل کنیم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
خیلی جالب است که 🔷مسیرهای فراوانی از سمت و سویی که ما فکر می‌کنیم نمی‌رود از مسیر عکسش می‌رود. ☘ما فکر می‌کنیم باید بیشتر  بخواهیم؛ 👈بیشتر ولع وحرص داشته باشیم، ☘اما حقیقت این است که 🔷هر چه نسبت به خواسته های دنیا بی تفاوت‌تر باشید؛ آن‌ها بیشتر جذب شما خواهندشد. ☘وظیفه‌ی خود را انجام دهیم؛ 👈ولی خیلی تشنه این مسایل نباشیم. 📚«دنیا طلب ناکردن» ☘اهل طریقت از خدا چیزی به جز خدا نمی‌خواهند. ☘حیف است زمان‌هایی که انسان با خدا صحبت می‌کند؛ سرگرم مسایل سطح پایین شود. ☘مسایل سطح پایین خود، حل می‌شوند؛ این‌ها بازی های زندگی است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"بر فایت تأسف ناخوردن" 🔷فایت یعنی وفات شده، از دست رفته یعنی آن چیزی هم که از دست رفته را تأسف نخوریم ☘قسمت اول طلب، برای چیزی بود که در آینده قرار است به ما برسد. ☘فایت چیزی است که ما در گذشته داشته‌ایم و از دست رفته است. 👈تأسف آن چیزی که از دست شما رفته است را نخورید. ☘بدین معنی که هر کدام از ما در زندگی چیزهایی از دست می‌دهیم؛ 👈همان طور که یک روزی به دست می‌آوریم. 🔷زمانی می‌توانیم به شادی عمیق درونی برسیم که 👈وقتی چیزی به دست بیاوریم شکرگذاری کنیم و بگوییم برای من نیست و امانت است 👈و روزی هم که از دست می‌دهیم؛ باز هم شکرگذاری کنیم و بگوییم برای من نبود و امانت بود. ☘فرقی هم نمی‌کند از مال و فرزند و همسر و پدر و مادر و دنیا و هر آن‌چه که هست؛ 👈ما چیزی نداریم ☘و واقعاً مرگ‌اندیشی این درس را به ما می‌دهد که 👈ما چیزی برای خودمان نداریم که به عالم بعدی ببریم. 👈آنچه که هست امانت است. ☘اگر در زندگی کسی حق شما را خورده؛ 👈البته که باید حق را گرفت و کارهای زمینی را انجام دهید؛ ☘اما یادتان باشد 👈اصلاً برای شما نبوده 👈و برای آن‌ها هم نیست 👈و این‌ها گذرا هستند ☘و همه این‌ها یک بازی ذهنی و توهم است؛ 👈که به نوعی این توهم با همه ما بازی می‌کند 👈که ما را سرگرم کند و از مسیر کمال باز بمانیم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘گاهی شما می‌گویید که من دوست دارم به رشد و تعالی بپردازم 👈اما با بچه‌ام دعوا دارم، پولم را خورده‌اند؛ رئیس مرا اذیت می‌کند و.... ☘تمام این‌ها بازی‌های خودِ جهان هستی است که من و شما را سرگرم خود کند؛ 👈تا از مسیر کمال باز بمانیم ☘و فقط کافیست ما شروع کنیم نسبت به این‌ها در صفر و با بی‌تفاوتی، 👈بدون درگیری عاطفی 👈و اینکه تمام ذهن‌مان را درگیر کند 👈و خواب ما را برباید؛ ☘کارهای‌مان را انجام دهیم 👈اما دل ما به جای دیگری وصل باشد. 💚«دست به کار و دل به یار» ☘یعنی قلبمان به آسمان‌ها، به پروردگار، به روح الهی وصل باشد؛ در حال عشق‌بازی باشیم 👈و مثل یک ربات کار کنیم. ☘یعنی کار‌های خود را مثل یک وظیفه‌ی معمول زندگی انجام دهیم 👈و مدام در حال سلوک الهی باشیم. ☘مدتی که این کار را کردید بعد می‌بینید تمام مشکلات یک بازی بود که فقط قرار بود این بازی ذهن من و شما را تسخیر کند و اجازه‌ی رشد و تعالی را از ما بگیرد. 👈این بازی جهان هستی بود و بازی آن را هم خود خدا طراحی کرده؛ ☘اینکه جدیداً می‌گویند من و شما در یک بازی کامپیوتری به سر می‌بریم درست است؛ 👈من و شما در یک بازی هستیم؛ 👈اما کسی از این بازی بیرون می‌آید که بتواند کدنویس را بشناسد؛ 👈ببیند که چه کدهایی در این بازی نوشته شده 👈و دست آن خالق را بخواند و دست خالق خواندن هم همین است. ☘خود خالق در کاتالوگ جهان هستی همه‌ی این‌ها را گفته است 👈و لیدر‌هایی در جهان گذاشته است به عنوان عرفا و نورهای پیشین که آن‌ها هم همه‌ی این حرف‌ها را زده‌اند. 👈بدین معنی که ما بی دلیل سرگرم خلق یک عرفان جدید یا یک طریقت جدید نباشیم همه چیز هست؛ ☘ما فقط بتوانیم بفهمیم که چه گفته‌اند؛ راه‌مان آسوده است. ☘بعضی‌ها می‌گویند ما که این‌ها را می‌دانیم و می‌خواهیم برویم چیز جدید یاد بگیریم؛ 👈فکر می‌کنیم می‌دانیم ما واقعاً آن چیزی که پیشینیان به ما رسیده است را به هیچ عنوان نمی‌دانیم. 👈فقط در این مدت بفهمیم چه گفته‌اند مسیر سلوک ما اتفاق افتاده است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘«پس بر آن چه که از دست می‌دهیم هم تأسف نخوریم». ☘مرد راه می‌خواهد کسی که از دست بدهد 👈و اندوه نداشته باشد و فراموش کند. ☘آزمایش بسیار سنگینی است 👈و همیشه خودتان را برای آزمایش‌های سنگین آماده کنید. ☘بعضی‌ها فکر می کنند؛ اگر من در مسیر معنوی نباشم این آزمایش سنگین؛ هم بر من اتفاق نخواهد افتاد. ☘اینگونه نیست؛ همیشه این اتفاقات در زندگی رخ می‌دهد؛ 👈اما یک نفر می‌تواند از آن به عنوان پله‌ی ترقی بالا برود؛ 👈یک نفر هم با همان زمین‌گیر می‌شود ☘این‌طور نیست که کسانی که در مسیر عرفان و خودشناسی هستند؛ آسیب بیشتری می‌بینند. 👈آسیب قسمتی از جهان هستی است و اجتناب‌ناپذیر است؛ ☘اما آن آسیب که به عنوان فایت یا وفات یافته یا از دست رفته محسوب می‌شود؛ 👈می‌تواند ما را زمین گیر و افسرده و ناراحت کند؛ 👈می‌تواند به ما پله‌ی ترقی دهد. ☘باور کنید من انسان‌های زیادی را دیده‌ام که کسی را از دست داده‌اند،؛ مادر را از دست داده یا فرزند را از دست داده ؛ 👈زمین گیر شده و دیگر نتوانسته است بلند شود؛ 👈گرفتار رنج و ناراحتی و افسردگی و هزار مشکل شده است. ❓این‌ها آیا آزمایش الهی است؟ ❓آیا خواست خداست؟ اصلاً مهم نیست. ☘مهم این است که ما نباید زمین‌گیر شویم‌؛ 👈ما باید حرکت‌مان را ادامه دهیم. ☘گاهی اتفاق می افتد شما در اقتصاد یک ضربه‌ی اقتصادی می‌خورید. 👈یک روز شکست می‌خورید؛ نمی‌شود که تا آخر عمر غصه بخورید، ناراحت باشید خاطرات شکست خود را تعریف کنید؛ ☘باید از این مرحله گذر کرد درسی از آن می‌گیریم؛ فکر می‌کنیم و می‌بینیم که ❓چه نکاتی را در اقتصاد رعایت نکردیم که شکست خوردیم؟ 👈آن نکات را دیگر رعایت می‌کنیم و ادامه می‌دهیم 👈و سرگرم افسردگی و ناراحتی و زمین‌گیری نمی‌شویم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و آنچه بود ننهفتن" ☘پس یک مورد اینکه، دنیا طلب نکردند که به آینده برمی‌گشت. ☘یک مورد هم، بر چیزی که از دست رفته تأسف نخوردند؛ به گذشته برمی‌گشت. ☘یک مورد هم که به حال برمی‌گردد. 🟢ببینید چقدر این مرد بزرگ طراحی واژه‌ها و جایگاه عبارت‌هایش دقیق است. ☘سومی مربوط به زمان حال است؛ می‌گوید آن چه که دارید را هم ننهفتن. 👈یعنی خیلی مشغول حفاظت آن چیزی که دارید نباشید. ☘گذشته و آینده را گفت 👈و در لحظه حال آن چیزی که دارید را خیلی سرگرمِ ننهفتن و پنهان کردن آن نباشید. ☘بطور مثال شما یک زندگی دارید یکی دنیایی دارید؛ 👈اگر می‌خواهید به تجرید برسید؛ 👈اگر می‌خواهد به آسودگی برسید 👈نباید خیلی سرگرم آن شوید و خیلی سفت به آن بچسبید ☘دل نباید به مسائل دارایی هایی که دارید؛ ببندید. 👈حالا دارایی‌ها می‌تواند جایگاه معنوی، جایگاه مادی،  خانوادگی و همه‌ی این‌ها باشد. ☘نباید به این‌ دارایی‌ها مشغول شوید و  وابسته به این‌ها شوید. 👈باید در یک آسودگی بسیار عمیقی زندگی کنید. 🔷بهترین کار آسوده شدن هم این است که بگویید 👈برای من نیست؛ برای خداست. ☘جالب است وقتی که این طوری می‌گویید؛ 👈بهتر هم حفظ می‌شود. ☘یعنی به دارایی‌های خود افتخار نکنید. 👈بطور مثال، یکی از دوستانم را بعد از چند سال دیدم، به او گفتم 👈سلام، چطوری؟ چکار می‌کنی؟ 👈گفت؛ همین کنار یک سه طبقه دارم. 👈گفتم خودت چطوری؟ حال و هوات چطور؟ سه طبقه‌ات به چه درد من می‌خورد؟! ☘آدم خودش را با دارایی‌هایش گره می‌زند؛ گاهی خودش را شغلش گره می‌زند. 👈حتی در مهمانی‌ها همیشه در مورد شغل، کار  و جایگاه‌تان صحبت می‌کنید، ☘گاهی آدم‌ها خودشان را با مشکلاتشان گره می‌زنند ☘هویت ما می‌شود؛ 👈هویت شغل و دارایی و مشکلاتمان؛ 👈هویت اسم و رسم و فامیل و خانواده‌‌ی ما؛ ☘اینگونه یک هویت مجازی برای خود درست می‌کنیم. ☘می‌گوید ما باید این‌ها را از دست بدهیم و نگه نداریم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"آنچه بود ننهفتن" 👈یعنی خودمان را مشغول حفاظت و نگهداری از این‌ها نکنیم. ☘خیلی از انسان‌ها، از این موضوع ناراحت هستند که می‌گویند به من توهین شده! 👈خوب این من را قربانی کنید که اگر حتی به آن توهین شد؛ بگویید؛ مثلاً به علی توهین شد! ☘چون دیگر منی در میانه نیست؛ دیگر رنجی را حمل نمی‌کنید. 🙏امیدوارم خدا کمک کند امروز نور مجرد شدن در دل همه ی ما بتابد. ☘تجرید وضعیتی را بوجود می‌آورد که دیگر هیچ چیزی ناراحتتان نمی‌کند 👈و از همه‌ی بند‌ها، رها شودید. ☘تصور کنید ما یک لباسی می‌پوشیم پر از بند است و هر جایی یکی از این بندها در میان خار و سنگ‌ها و شکاف‌ها گیر می‌کند؛ 👈تجرید می‌گوید که کل لباس خود را در بیاورید و عریان شوید؛ 👈وقتی عریان شدید دیگر هیچ جایی گیر نمی‌کنید 🙏انشالله امشب به تجرید برسیم؛ ☘و تمام بندهایی که ماتریکس یا ذهن معیوب یا آن چیزی که توسط اندیشه‌های باطل طراحی شده 👈و ما در آن گیر کردیم، بتوانیم به یاری خدا از آن نجات پیدا کنیم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"طریق صوفیان یا تجرید دل تجرید دل سه چیز است؛ آن چه نیست نبیوسیدن" ☘بیوس را قبلاً داشتیم یعنی امید. 👈یعنی آن چیزی که ندارید را بی‌خود به آن امید نبندید.‌ 👈به نوعی آرزوهای بیهوده است 👈یا چیزی که هنوز به دست نیاوردیم؛ 👈چیزی که برای ما نیست. ☘مثلاً تمام کسانی که در زندگی چشمشان دنبال دارایی بقیه است؛ آرزوی چیز دیگری دارند. 👈اینها به شکر کامل نمی‌رسند. 🔷شکر کامل یعنی، آن چه که دارم؛ کافی و عالی و کامل است. 🙏خدایا شکرت بابت هر آنچه که دارم. ☘مرتب بابت آن چیزی که داریم شکر گزاری کنیم و بدانیم؛ 👈همین که داریم خیلی خوب است 👈و باید آن را ببینم 👈باید خوب بررسی کنیم 👈و هر آنچه که در زندگی به عنوان عطیه  به ما عطا شده این را باید به نیکی نگاه کنیم 👈و امید به دارایی و چیزهایی که نداریم نبندیم. ☘اگر ما آنچه که داریم خوب بشناسیم و چشممان دنبال آن چیزی که نداریم نباشد؛ 👈آنگاه از همین‌ها بهره کافی می‌بریم و فوق العاده می‌تواند برای ما مؤثر باشد. ☘اگر سرگرم این شدیم که 👈چشم امید ببندیم به دست دیگران؛ 👈به کمک دولت ها؛ 👈به کمک مسئولین ☘همه‌ی این‌ها امید به غیر از خداست و حتماً از آن جا آسیب خواهیم خورد. ☘پس هر آنچه که برای ما نیست اما امید بیهوده به آن بستیم را دل بکنیم. ☘اگر روزی ما باشد به ما خواهد رسید؛ ما فعالیت معمول خود را انجام می‌دهیم؛ 👈اگر روزی ما باشد به ما می‌رسد 👈اگر روزی ما نباشد فقط یک آرزو بیهود؛ یک امید واهی حمل کردیم و اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد. https://eitaa.com/noorveshghelahi