eitaa logo
در پناه نور و عشق الهی
2.2هزار دنبال‌کننده
189 عکس
127 ویدیو
74 فایل
آموزش #رایگان دوره‌های استاد علی مقدم 😍😍 آموزش #نورخواری و #چله‌نورخواری#روزه‌ی‌نور #چله‌شهدوشکر #چله‌حکمت‌زرین دوره‌های #شرح محدودیت صفر #شرح‌نیروی‌حال #طرحی‌نو #لایو های‌متفرقه و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀ذات دین که گفتم توصیه‌ای برای بشر بود، درواقع، خود قرآن هم می‌فرماید 👈«لا إکراهَ فِی الدّین» یا در سوره‌ی یونس آیه‌ی ۹۹ می‌فرمایند 👈«أفأَنتَ تُكرِهُ النَاسَ حَتى يَكونوا مُؤمِنين » آیا تو می‌خواهی به اجبار به اینها بگویی مومن باشند؟ 🍀یعنی اصلاً خود کلام پروردگار می‌گوید ❓مگر می‌شود دین‌داری به اجبار شود؟ یا به عبارتی به بهشت رفتن به اجبار باشد؟ 🍀جاهای بسیار زیادی در قرآن مستقیماً به پیامبر اسلام (ص) این‌گونه گفته می‌شود که 👈«ما أنتَ عَلیهم بِوَکیل» اصلاً تو وکیل آنها نیستی. 👈«ما أنتَ عَلیهِم بِحَفیظ» تو نباید محافظ آنها باشی. 🍀یعنی همین‌طور محافظ دین و رفتار آنها نباشید و کنترل‌گر آنها نباشید. 👈«ما أنتَ عَلیهِم بِجَبّار» تو نباید برای آنها زورگویی و قلدری کنی. 👈«ما أنتَ عَلیهِم بِمُسَیطِر» حق سیطره‌ی بر آنها را نداری. ☘پس حداقل نگاه قرآن، چیزی که قرآن با معنی شفاف خود دارد بیان می‌کند، این است که 👈ما به آن شکلی که فکر می‌کنیم، اجبار اصلاً در ذات دین نیست، چه برسد به اینکه 👈در یکی از فرعیات دین که توصیه است در دین و این‌قدر موضوع بخواهد جدی گرفته شود. ☘ایکاش کسانی که در این زمینه بیشتر از بنده می‌دانند، سکوت خود را بشکنند و موضوع را 👈شفاف و بدون مصلحت‌اندیشی بیان کنند 👈پیش از آنکه مسئولیت الهی همه بیشتر شود. 🟢البته کتابی که خدمت شما معرفی شد، در این کتاب همه چیز، روایت‌ها و تمام تواریخی که در این زمینه هست و تمام آیاتی که در این زمینه هست، همه به صورت شفاف و بدون غرض‌ورزی بیان شده و وقتی ما این کتاب را می‌خوانیم، می‌بینیم 👈چیزی که به‌عنوان حجاب برای ما مهم شد، با چیزی که منظور رسول اللّه صلواتُ اللّه علیه بود، یکسان نیست 👈و ما گرفتار نوعی بدعت شدیم، که موضوع امروزمان هم بسیار به بحث بدعت نزدیک است. 💚به هر حال «خانه از پای‌بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است» https://eitaa.com/noorveshghelahi
❤️سروران گرانقدرم‌ و اما میدان رضا 🍀میدان رضا که پیرهرات در مورد آن صحبت می‌کند، یکی از عمیق‌ترین حالات روانی انسان است 👈که انسان به خشنودی درونی می‌رسد. 🍀این خشنودی درونی حاصل یک اتفاق نیست، حاصل یک مقام است. 🍀یعنی این‌طور نیست که مثلاً امروز اگر در بانک برنده شدید، پولی به‌دست آوردید و جایزه گرفتید، خشنود شوید، 👈بلکه به مقام رضا می‌رسید. 🍀جالب است که مقام رضا یک مقام کاملا دوطرفه است، بین انسان و خدا. 🍀تا جایی‌که من می‌دانم نزدیکترین جایی‌که رابطه دو طرفه انسان و خدا بررسی می‌شود، مقام رضا است. 📚"میدان بیست و سوم رضاست، از میدان لجاء میدان رضا زاید." 🍀مبحث میدان لجا بسیار زیبا بود و رحمت خداوند بر این عارف بزرگ پارسی باد که چقدر قشنگ هزار سال پیش فرو گذاردن همه‌ی اراده خود در دستان خدا را در میدان لجا برای ما شرح داد. 📚"قوله تعالی: وَ رَضوا عنهُ" تا جایی‌که من تحقیق کردم سه بار در قرآن این حالت «و رضوا عنه» گفته شده‌است. البته در مورد مقام رضا بیشتر است اما سه بار در قرآن در مورد «رضوا عنه» گفته شده است. 👈سوره مجادله آیه ۲۲ 👈سوره توبه آیه ۱۰۰ 👈سوره بینه آیه ۸ ☘من این سه آیه را باهم کامل مقایسه کردم، فصل مشترک‌های خیلی قشنگی دارند. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷اول اینکه می‌گوید کسی‌که به مقام رضا برسد، در بهشت قرار دارد. 👈در مورد بهشت، صفتی که به بهشت می‌دهد می‌گوید: 💚«خالدین فیها» یعنی در آن جاودانه است. ☘وقتی‌که می‌گوییم جاودانه، منظور این نیست که بعد ازمرگ جاودانه شود 👈یعنی بی زمان، همین الان در بهشت است. ☘یعنی کسی که در مقام رضا قرار بگیرد، نیاز نیست بعد از مرگ ببیند در بهشت است. 👈همین الان باید در بهشت قرار بگیرد. ☘یعنی می‌خواهیم معیار بسنجیم ببینیم به رضا رسیدیم، ❓باید ببینیم الان در بهشت به سر می‌بریم یا نه؟ 🍀یعنی اتفاقات بیرونی مهم نیست. ❓آیا درونمان داخل بهشت پروردگار قرار دارد یا نه؟ https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷نکته دوم اینکه رضا را دو طرفه می‌گوید، 👈من کمتر دیدم در قرآن جایی باشد که خداوند دو طرفه با انسان معامله بکند. 👈می‌گوید که من از تو راضی تو از من راضی، 🍀خیلی مهم است، یعنی برابری خدا با انسان در یک صفت اتفاق می افتد. 👈صفتی که خدا می‌گوید ت و از من راضی، من از تو راضی. 🍀خوب این خیلی مهم است و برای کسانی که به دنبال نوعی وحدت با پرودگار  هستند. 👈این وحدت در رضا اتفاق می افتد. 🍀چون تنها جایی‌که من پیدا کردم که خداوند در یک صفت خودش را مستقیم در سه جای قرآن با انسان در یک نقطه قرار می‌دهد مقام رضا است. 🍀ما هیچ وقت نتوانستیم بفهیم که خوب، خدا از من راضی، من از خدا راضی. ❓مگر می‌شود من از خدا راضی نباشم؟ ☘پس این چه حسی است که این قدر این حس عمیق است که به آن شکل قابل بیان نیست! 🍀یعنی وقتی که من از خدا راضی باشم‌، پذیرش کامل قضا و قدر و تمام اتفاقات زندگی‌ام را دارم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
البته نکته‌ی بسیار مهم: 🔷مقام رضا سبب نمی‌شود که شما وظایف اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و خانوادگی خود را انجام ندهید. وظایف خود را انجام می‌دهید، 👈اما نتایج کاملاً در پذیرش است‌. 🍀یعنی شما فقط وظیفه‌ خود را انجام می‌دهید، 👈مثلاً قرار است باج بدهید، باج نمی‌دهید، ضربه می‌خورید، اگر ضربه بخورید، مهم نیست. می‌گویید ☘«من وظیفه‌ام را انجام دادم، نتیجه را به خدا واگذار می‌کنم.» 👈این می‌شود مقام رضا. ☘در اوج ناراحتی می‌گویید 👈«من با خدا معامله کردم و در رضا قرار دارم.» 🔷وقتی که شما در رضا قرار داشته باشی، بازتابِ رضایت خداوند از شما، 👈«ورود به بهشت» است و دقیقاً شما را داخل بهشت می‌گذارد. 🍀درواقع زمانی که شما از خودتان به خدا رضایت نشان دهید، منتظر یک بهشت باشید. 👈شاید آن بهشت را امروز نتوانید اندازه‌گیری کنید، 👈اما وقتی از بیرون زندگی نگاه می‌کنید، می‌بینید ☘آن ایامی را که من به‌خاطر رضای خدا گام برداشتم، واقعاً وارد بهشت شدم. ☘و این نگاه بابصیرت و حکیمانه می‌خواهد که انسان بتواند بهشت را بشناسد. 👈چون‌ ما همین‌طور بهشت را به یک فضای خاصی می‌شناسیم. 🍀بهشت زمینی، قابل اتفاق‌افتادن است. 👈یعنی یک انسان در حال زیستن قادر است در بهشت قرار بگیرد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀پس این‌، پاسخ خشنودی پروردگار به انسانی می‌شود که در خشنودی نتایج قرار گرفت. 👈یعنی بلا، مصیبت، اتفاق هر چه که افتاد، دیگر دست او خالی است و می‌گوید من در رضا قرار دارم. ☘وقتی که در رضایت قرار گرفت، از آن جهت رضایت خدا شروع می‌شود. 👈رضایت خدا واقعاً بهترین لحظات را در زندگی شما ایجاد می‌کند. ☘هر زمانی که احساس کردید خداوند از شما راضی است، و نشانه‌ی آن هم این است که به‌صورت زمینی می‌بینید که شما را در یک وضعیت آرامش عمیق قرار می‌دهد، یعنی در اوج بحران‌ها شما را در آرامش عمیق قرار می‌دهد. 🟢واقعاً علت این که من نتوانستم در این مدت که بیش از یک‌ ماه شده کتاب صدمیدان را شرح دهم، چون خودم در رضا نبودم. 👈آشوبی که در میهن بود، اجازه نمی‌داد من در رضا قرار بگیرم. 👈من هم قسمتی از آن آشوب بودم و نمی‌توانستم در اوج آشوب در آرامش قرار بگیرم، برای همین نمی‌توانستم درس بدهم. 👈اما الان خدا را شکر اتفاق افتاد و خدا را شکر الان در پذیرش کامل نتیجه‌ای که خداوند برای ما رقم می‌زند، هستم 🍀و مطمئنم زمانی که من به رضایت کامل رسیدم و وظیفه‌ام را انجام دادم، وارد بهشت می‌شویم. 👈بهشتی که نهرها از زیر آن جاری‌ است. ☘واقعاً این نهرهایی که زیر پای انسان‌ مؤمن جاری است را باید با ادراک معنوی بفهمیم که چیست. 🍀کسی که وارد این بهشت شود، باید «خشوع» داشته باشد، یعنی تواضع در برابر پروردگار داشته‌باشد. از خودش نبیند. 👈وقتی من می‌گویم «من آدم خوبی بودم و خدا بهشت را به من داد»، این خشوع نیست. 🍀خشوع یعنی اینکه خدا خواست من خوبی کنم و خدا خودش بهشت را به من داد. 👈درواقع خشوع یعنی همین‌طور جایگاه فعلیت خودتان را پایین بیاورید. 👈ما اصلاً کاره‌ای نیستیم. 🍀کاره‌ای نبودن خود را بیشتر کنیم. https://eitaa.com/noorveshghelahi
موضوع دیگر 🔷کسی که در مرحله‌ی رضا قرار بگیرد، ایمان از قلب او جاری می‌شود. 🍀و کل قصه‌ی قلب در آخر باید به یک رضایت قلبی برسد. 👈یعنی در قلب باید به رضایت کامل برسد 👈و نور ایمان را می‌تواند در قلب خود حس کند. 🍀یک نکته‌ی بسیار مهم که باز هم این نکاتی که گفتم، از این سه آیه استخراج کردم. 👈اگر کسی می‌خواهد بیشتر بداند، آیه‌ها را بخوانید. قبلاً هم گفته‌ام شیوه‌ی خواندن کتاب قرآن، این‌طور است که ☘کتاب را برمی‌دارید، ابتدا از پروردگار طلب ‌می‌کنید که به شما بفهماند که این‌ کتاب چه به شما می‌گوید. 👈چون واقعاً فهم‌ ناصحیح آن سبب می‌شود انحرافات زیادی به‌وجود بیاید. 🙏از خدا طلب می‌کنید که فهم صحیح آن را به شما بدهد. 🍀بعد معنی کلمه به کلمه‌ی آن را از ديكشنری‌های عربی بگیرید و خودتان ترجمه کنید 👈و روی هر آیه اندکی تامل کنید. 👈بعد می‌توانید قوانین قشنگی از قرآن استخراج کنید. و یک اتفاق خیلی جالب، می‌گوید 💚«کسی که در رضا قرار بگیرد، توسط یکی از ارواح الهی مورد یاری قرار می‌گیرد.» 👈آیه‌ی مستقیم قرآن است که می‌گوید 🍀«کسی که در این وضعیت رضا قرار گرفت که او از خدا راضی بود و خدا هم از او راضی بود، وارد بهشت شد، 👈خداوند یک روح از ارواح خودش، یعنی روح الهی برای حمایت این فرد می‌فرستد.» 🍀این‌ هم نشانه بعدی که شما ببینید بعد از مقام رضا در بهشت قرار گرفتید، خداوند برای شما یک هدایت‌گر، یک معلم خصوصی ارسال می‌کند. 👈و این واقعا شگفت انگیز است. 🍀یعنی بی‌خود دنبال چیزی نگردید. 🔷شما در مقام رضا قرار بگیرید، بهشت برایتان وارد می‌شود و روحی برای کمک، تأیید و یاری شما فرستاده می‌شود. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀اگر چنین شرایطی دیدید به روی خودتان نیاورید 👈و فقط سپاسگزاری کنید 👈و از پرورگار قدردانی کنید. 🍀اما این موضوع، یک موضوع خیالی نیست، کسانی که به ظاهر دین و قرآن می‌چسبند، 👈این افراد فقط، تکرار ظواهر می‌کنند. ☘نمی‌گویند این حرف خدا جدی است، اما حرف خدا جدی است واین را می‌توانید در زندگی‌‌خود به خوبی لمس کنید. ☘ای‌کاش شرایطی بود که قرآن را به عنوان یک کتابی که اصلاً نمی‌شناختیم، می‌خواندیم. 👈بدون هیچ باور و پیشینه ذهنی، 👈بدون هیچ اجبار دولتی، 👈بدون هیچ الزام حکومتی می‌خواندیم و هیچ کدام از این‌ها نبود. 🍀خوشا به حال کسانی که در کشور دیگری هستند و هیچ کدام از این داستان‌ها نیست و خیلی راحت به عنوان مثال 👈كتاب تائو را مي‌خواند، 👈کتاب قرآن را هم می‌خواند ☘و بعد چه ادراک‌های خوبی می‌تواند داشته باشد 👈چون این پیش فرض‌ها برای او پاک شده‌است. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"رضا خشنودی و پسندکاری است" این را هم بسند و هم پسند در نسخه‌ها نوشته‌اند. 👈پسند به معنای پسندیدن، خشنود شدن، راضی شدن. ☘بنابراین جنس رضایت آن یک رضایت درونی است. 💚«پیش شمشیر غمش رقص‌کنان باید رفت پایکوبان چو قلندر صفتان باید رفت» 🍀ممکن برای انسانی که قرار به مقام رضا برسد کلی مشکلات پیش آید، 👈اما در تمام لحظات، در خشنودی درونی کامل بسر می‌برند. 📚"رضا خشنودی و پسندکاری است و آن سه چیز است؛ دین وی چنان که وی نهاد بدان بسند دهی." پس در این سه نقطه شما باید به مرحله رضا برسید ☘اول به دینتان راضی شوید. 👈وقتی می‌گوید دین امروز کمی شفاف‌تر وبی‌پرده‌تر درباره مسائل دین سخن خواهیم گفت 🍀و از این به بعد دیگر حداقل برای من جایی نماند که بخواهم با احتیاط و پرده و لفافه سخن بگویم، 👈خیالتان راحت باشد حرف صریح و دقیق را از این به بعد خواهم زد. https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷بنابراین اول اینکه باید به دین راضی بود. ☘به دین راضی بودن یعنی به آیین و مرام و منش الهی که دراختیارشما قرار گرفته خشنود باشید و بعد روش آن را هم گفته که چگونه باشد. 📚"دوم به قسمت و روزی، چنان که تو را و دیگران را نهاد بدان راضی باشی" 👈در مورد روزی جلسات زیادی  صحبت کرده شده و بنابراین دیگر صحبت نمی‌کنیم. 🍀روزی می‌تواند 👈خوراک باشد، آدم‌ها باشند، پول و ثروت باشند، امکانات باشد، سلامتی باشد. 🍀همه آن چیزهایی که وارد زندگی‌شما می‌شود وقابل مصرف است. 👈نه چیزهایی است که وارد زندگی‌شما می‌شود ‌‌و قابل مصرف نیست. ☘مثلا اگر در کوچه ما پارکی هست و من هیچ وقت داخل آن نرفته‌ام و همیشه با ماشین از کنارش رد شدم، آن پارک روزی من نبوده 👈هر وقت رفتم در آن پارک قدم زدم آن پارک روزی من می‌شود. ☘یا اگر یک دوستی دارم و فقط اسم و شماره تلفن او در موبایل من هست کافی نیست، 👈هر وقت از آن دوست بهره و لذت و همنشینی کافی بردم آن روزی می‌شود. پس می‌گوید ☘چه بابت روزی که به خودشما می‌رسد خشنود باشید چه روزی که به دیگران می‌رسد، ☘در مورد روزی دیگران هم دخالت نکنید 👈و کسی را بدبخت نبینید. ☘هر کسی را شما می‌بینید خودش یک روزی‌رسان قدرتمند دارد و دلتان به حال کسی نسوزد 👈و این زندگی یک برنامه الهی را برای آن‌ها رقم می‌زند. 🍀شما را قسم به خدا این‌قدر نگویید: ملت من بدبخت و بیچاره و فلک زده شده. 🍀ملت ما شرافت دارد و ارزش آن بسیار بالاست و انشاالله مسائل اقتصادی هم حل می‌شود. ☘نگران روزی این مردم نباشید، 👈این مردم، مردم آگاهی هستند و روزی آنها فراوان خواهد رسید و در راه است. 🍀پس ما نسبت به روزیِ خود باید به خشنودی برسیم. ❓می‌دانید خشنودی یعنی چه؟ 👈اگر بهترین غذا را در بهترین رستوران خوردید خشنود باشید، 👈اگر روزه گرفتید خشنود باشید. 👈اگر نان و پنیر و ماست هم خوردید خشنود باشید. ☘ یعنی عوامل بیرونی ربطی به خرسندی درونی شما نداشته باشد. 👈هر چه می‌خواهد از بیرون شود، از درون باید به خرسندی یا پسند برسید. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"سوم به مولای خویش به جای هر چه جز وی است بسند دهید." 👈منظور از مولا که در اینجا صحبت می‌شود، خداست. می‌گوید ☘باید از خدا راضی باشی و خدا برای شما بسند، کافی، مورد رضایت کامل باشد. 💚ما را خدا کافی است «و کفی بالله وکیلاً » این سه پایه را شرح می‌دهد. 📚"پسندیدن دین وی چنان که وی نهاد، از تکلف و بدعت و وسواس آزادی است." سه نکته می‌گوید 👈تکلف، بدعت، وسواس 🔷تکلف یعنی دین مایه‌ی سختی و آزار شما نباید باشد. 🍀من واقعاً مجبورم بگویم تعریف دین را باید عوض کنیم. 👈کتاب‌های دینی، کتاب‌های تعلیمات دینی که به ما گفتند، یک چهره‌ی خشنی از دین برای ما معرفی کردند، ☘دین یک توصیه برای بشر است، باز هم تکرار می‌کنم، یک توصیه است که می‌توانید از این قوانین و آداب استفاده کنید، زندگی خودتان بهتر می‌شود. 🍀وقتی یک انسان دیندار می‌شود، به این معنی نیست که یوغی بر گردنش گذاشته می‌شود. از یک فرمول‌هایی بهره می‌برد که 👈خودش بهتر زندگی کند. 👈سعادت دنیا و آخرت نصیب او شود. خیلی راحت‌تر می‌توانید زندگی کنید. 🍀طبیعتاً وقتی دین یک سری کارها را می‌گوید انجام ندهید و یک سری کارها را انجام دهید، شما می‌توانید این را 👈با زجر و سختی جلو بروید 👈یا می‌تواند ببینید که یک مهربانی توصیه‌هایی به من می‌کند که می‌گوید، تو در انجام این توصیه‌ها آزاد هستید،  اما توصیه می‌کنم که این‌گونه باشد بهتر است. 🍀شاید در قرآن چند مورد فقط اجبار باشد که عموماً به شکل عرف و توصیه است 👈که بهتر است این گونه رفتار کنید. ☘وقتی کسی به ما توصیه می‌کند از توصیه‌های او بهره ببریم. می‌گوید 🍀مناسک دینی‌ خود را با خشنودی انجام دهید. 👈یعنی اگر عبادت می‌کنید اذیت نشوید باید خدا را شکر کنید که توانستید عبادت کنید. 👈اگر یک روز، روزه گرفتید اذیت نشوید باید خدا را شکر کنید که توان روزه گرفتن دارید. ☘اگر اذیت می‌شویم در باورهایمان دچار تکلف شدیم، دچار سختی و مشکلات شدیم. 🍀چیزی که هدیه بود و قرار بود ما با آن‌ها خوش بگذرانیم و زندگی‌ خود را خوشگل بچینیم، 👈به عامل جنگ و خونریزی و بدبختی و اهانت به شرافت انسان‌ها تبدیل شد و این تکلف است. ☘دیگر از یک ولایت به یک سلطنت تبدیل شد، 👈از یک لطیف به یک جبار تبدیل شد و از حالت زیبای خودش خارج شد و به یک اجبار بسیار خشن تبدیل شد. 🍀در آن اجبار خشن کسی چیزی نمی‌شود، رشدی درآن نهفته نیست. https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"دومی بدعت بود" 🔷بدعت یعنی دست‌کاری کردن، متأسفانه آنقدر تعداد دست‌کاری کردن در دین زیاد شده که الان پیدا کردن یک مسیر روشن کار بسیار دشواری است. 🍀همه‌ی بدعت به این معنا نیست که یک چیزی اضافه شده باشد، 👈اگر یک حکمی سنگین شده باشد، بدعت می‌شود. همان طور که گفتم ☘اگر حجاب یک توصیه‌ی لطیف بوده و خیلی هم این توصیه‌ خشن نبوده‌است که به مرور زمان به عامل کتک زدن و توهین به آدم‌ها تبدیل شد، این توصیه بدعت می‌شود. ☘بدعت‌ها همیشه این گونه نیست که مثلاً نماز صبح دو رکعت بود، چهار رکعت کردیم این که معلوم است و کسی آن را تغییر نمی‌دهد. 🍀بدعت به این معنا است، چیز که مهم نیست را بیهوده مهم کنید و اهمیت یک چیز مهم را کاهش دهید. 👈مثلاً ولایتی که از آن خداست را به یک‌ باره از خدا بگیرید. این خیلی بدعت بزرگی‌ است و یک موضوعی که خیلی ابتدایی است، بهای زیادی دهید. 👈مثلاً به فقر و فلاکت و بی‌عدالتی و اینها اهمیت ندهید، 👈اما به موضوعات خیلی بیهوده‌ای بیش از حد اهمیت دهید. اینها می‌شوند بدعت دینی. 🍀به‌دنبال بدعت دینی در جلوی چشمتان بگردید. این‌قدر موضوع پیچیده‌ای نیست. ☘واقعاً کسی قصد ندارد قوانین دینی را تغییر دهد. 👈ارزش‌گذاری آن قوانین را تغییر می‌دهند. 🍀استادی در دانشگاه داشتیم، دعایش خیلی گیرا بود. برای بعضی دعا می‌کرد، می‌گفت  👈امیدوارم کار شما در قوه‌ی قضاییه گیر بیافتد. آن‌موقع می‌فهمید با چه کسی طرف هستید. 👈جالب هم بود که به چشم دیدم به هرکسی چنین دعایی کرد، کار او در قوه‌ی قضاییه گیر افتاد و بعد نظرات او خیلی دگرگون شد. https://eitaa.com/noorveshghelahi