☘بزرگواران فقر یک موضوع بسیار مهم است که به خاطر برداشت غلط از آن انسانهای زیادی را تا به امروز مورد رنجش قرار دادهاست.
☘طبیعی است که عرفا به فقر احترام میگذارند.
❓اما به کدام فقر؟
👈این موضوع دقیقاً باید روشن شود و حیطهی فقر باید مشخص شود.
❓چرا؟
👈به خاطر اینکه ما به واسطهی این جملهی «الفقر فخری»، "فقر افتخار من است"
بسیار مورد آزار و سوءاستفاده قرار گرفتیم.
☘پس حتماً باید تکلیف فقر در اندیشهی عرفانی ما مشخص شود تا دیگر مورد سوءاستفاده قرار نگیریم.
☘موضوع فقر اگر درست حل شود؛
میتواند زندگی زمینی و آخرتی ما را پر از خیر و برکت و سعادت کند و اگر درست حل نشود، میتواند ما را به دشواری بیفکند.
🟢من این موضوع را نیاز به ترمیم میبینم که حتی اگر عرفای پیشین ما، نظری رهبانانهی شدید نسبت به فقر داشتهاند؛ امروز لزومی ندارد ما هم همان نظر را داشته باشیم.
دقیقاً منظور فقر مادی است.
👈اگر نیاز است که ما در رفاه بیشتری زندگی کنیم، باید رفاه را انتخاب کنيم.
☘پس با رشد دانش و تکنولوژی و ورود به هزارهی سوم، مطالب معنوی و عرفانی را باید اندکی ارتقاء دهیم و به وضعیت بهتری آن را بیان کنیم.
میفرمایند که
📚"میدان سیویکم فقر است."
🙏پیش از آغاز میدان از پروردگار یکتا طلب میکنم، آنچه که پیرامون فقر، لازمهی نسل امروز ما است و برای حال دل ما مناسب است را به دل و زبان تکتک ما بیفکند تا انشاالله بتوانیم به بهترین شیوه، فقر را بشناسیم.
📚"از میدان ذکر، میدان فقر زاید."
☘به خاطر دارید که
👈اول میدان "تفکر" بود که انسان، صاحب خرد و اندیشهی الهی شود و با قلب خود بتواند فکر کند.
👈بعد از آن میدان "تذکر" بود که دائماً در یاد خدا باشد.
👈در نهایت کسی که همیشه در یاد خدا باشد؛ خداوند هم از او یاد میکند و همینطور رنگ خدا را در دل خود حس میکند.
👈نتیجهی چنین چیزی این میشود که ما اندکاندک به میدان فقر میرسیم.
☘فقر یک درک بسیار بالا و ارزشمند است که اگر بتوانیم فقر را بشناسیم، گام مهمی را در عرفان برداشتهایم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"از میدان ذکر، میدان فقر زاید."
قولالله تعالی:
"یا ایها الناس انتم الفقرا الاالله والله غنیالحمید"
👈ای مردم شما فقرا به درگاه خدا هستید و خداوند بخشنده و ثروتمند است.
👈"غنی یعنی دارنده" و "حمید یعنی بخشنده...
🟢آیهی پانزده سوره فاطر؛
☘میگوید که شما فقیر هستید و خداوند ثروتمند است.
واقعیت هم همین است!
👈نه اینکه ما در یک زندگی مدرن روی گلیم بنشینیم
👈یا ادای آدمهای فقیر را در بیاوریم
👈یا همینطور سادهزیستی خود را به همه نمایش دهیم.
☘این که روش درستی نیست!
🍀میگوید
شما در برابر پروردگار فقیر هستید.
👈خوب، معلوم است که همهی ما در برابر پروردگار فقیر هستیم.
فرض میکنیم
👈اگر واقعا همهی داراییهای ما برای خودمان باشد و ما فقط یک خانه داریم؛
آنگاه مساحت این خانه را در مقابل مساحت جهان هستی ببینیم، ما بسیار فقیر و بیچیز هستیم.
☘پس این بنای این نمیشود که ما در زندگی، خودمان همینطور فقر را انتخاب کنیم
👈و این یک اشتباهی بودهاست که ضربه زیادی به جامعه معنوی ایران زدهاست. حالا ما به بقیهی کشورها کاری نداریم، برای ما بازتاب چندان مثبتی نداشتهاست.
☘ببینید اول اینکه شما حق دارید فقیر باشید
👈وقتی میگویم فقر در این مرحله صراحتاً منظور من فقر مادی است، ممکن است یک نفر بگوید من عزلت نشینی را هم فقر میدانم .
آنها را نه فعلأ فقط در مورد فقر مادی صحبت میکنیم.
🍀شما شاید دوست دارید کم بخورید و کم بپوشید و کم سخن بگویید و فقر را انتخاب کنید، خیلی باارزش است و ریاضت خوبی است.
👈اما دلیلی ندارد همسر و فرزندان شما هم اینگونه باشند.
☘اگر شما فقر را انتخاب کردید؛
دلیلی ندارد ملت شما هم فقر را انتخاب کنند, این اشتباهی است که اینجا صورت گرفت.
🍀بعضیها مسیر فقر را انتخاب میکردند،
👈میگفتند ما روی مبل نمینشینیم روی زمين مینشینیم،
👈روی فرش نمینشینیم و روی گلیم مینشینیم.
☘خیلی کار خوبی است که شما انجام میدهید، اما دلیلی ندارد که ملت شما هم انجام دهد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
بهطور مثال
👈یک زمانی، تزئیناتی مثل یک گِل سفید اطراف مکه یا مدینه پیدا شده بود؛
همه خانههای خود را تزیین میکردند، به امام علی گفتند "شما هم تزئین کنید"
👈گفت: نه! من میخواهم خانهام ساده باشد.
یعنی مسیر فقر را انتخاب کرد. گفتند،
❓چرا ؟
👈گفت بخاطراینکه اگر یک نفری که از شهر دیگر میآید و سطح پایین است؛ نبیند که خانه من با او متفاوت است!
☘پس مسیر حضرت علی(ع) این بود که شما ثروتمند شوید اما من فقیرم.
🍀حالا اگر یک حاکمی گفت همه باهم فقیر شویم، گوشت هم نخوردیم مهم نیست، گندم هم نخوردیم مهم نیست.
در هفته اینقدر غذا بخوریم و زیاد نخوریم و نپوشیم و قناعت کنیم...
این کار نادرست است.
🔷قناعت را برای خودتان انجام دهید، برای بقیه توصیهی قناعت نداشته باشید.
🍀این نکته بسیار خطرناک اخلاقی است؛
فقر یک انتخاب فردی است، نه یک انتخاب گروهی که بخواهید همه را به فقر بکشانید.
🍀 پس اگر شما پدر یا مادر یک خانواده هستید یا قَیِم یک خانواده هستید و
👈خواستید مسیر سادهزیستی را انتخاب کنید برای خود انتخاب کنید.
👈دلیلی ندارد که اگر شما میخواهید مسیر سادهزیستی بروید،
👈 کسانیکه در قیومیت شما هستند هم سادهزیستی کنند!
☘آنها دوست دارند خوش بگذرانند، بهترین لباس را بپوشند.
👈شما برای خود حق تصمیمگیری دارید نه برای دیگران در همین حد یا بالاتر.
🍀در لولهای بالاتر اگر شما مدیر یا مسئول مملکتی بودید، حق دارید برای خود فقیر باشید،
👈ولی نباید دیگران را به فقر بکشانید و تازه بگویید این یک آزمون الهی است و این برای شما مایهی برکت است!
🍀اینها میتواند یک انتخاب فردی برای بک سالک باشد اما خطرناک است که به دیگران کشیده شود.
🔷خطرناکتر از آن این است که شما فقیر نباشید، اما ادای انسانهای مستمند و فقیر را در بیاورید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀به خاطر دارم در بچگی به مسجدی میرفتم که آنجا جلسات فرهنگی بود،
میخواهم فقط جو زمانه را ببینید که به چه شکلی بود؛
بعدازظهر که رفتم، مسئول جلسهی فرهنگی گفت
❓ناهار چه خوردید؟
👈ما آنروز چلو مرغ خورده بودیم اما اینقدر بر جو حاکم در زمان اوایل دههی شصت و جو فرهنگی آنجا، فقر حاکم بود که من خجالت کشیدم بگویم چلومرغ خوردهایم!
گفتم ما آبدوغخیار خوردیم!
☘همیشه بهخاطر این دروغی که در کودکی گفتهام ناراحت هستم، چون چلومرغ خورده بودم، باید همان را میگفتم؛
👈اما به نوعی جوی در آن جلسه فرهنگی حاکم بود که اگر میگفتم چلومرغ خوردم، یک حس بدی ایجاد میکرد که مثلاً
"تو طاغوتی هستی!"؛
☘این تفکر فقیرانه که بر بسیاری از سردمداران و اندیشههای حاکم بر این جامعه جاری بود و یک رگی هم در شناخت ناقص عرفان داشت؛
👈جامعهی ثروتمند را به فقر کشاند.
🍀بنابراین امروزه اگر پیشینیان ما هم، چنین انتخابی کردند؛
👈باید اصلاح شود.
🍀یعنی هر تفکری باید یک ریوژنی روی آن بخورد یا یک اصلاحی بر روی آن صورت پذیرد.
👈از معنای آیه هم بر نمیآید که ما فقیر باشیم!
💚معنای آیه هم به این صورت است که
👈ما در مقابل پروردگار فقیر هستیم.
🍀کسی که در برابر پروردگار، خود را فقیر میگیرد و ظرف وجودی خود را خالی میکند؛
👈در هر زمینهای ظرف او از پروردگار پر خواهد شد.
🔷اگر من در مقابل حضرت حق دارا باشم، چیزی به من داده نمیشود.
👈اما وقتی فنجانهای ما خالی باشد؛ پروردگار آن را از روحالقدس و برکات خودش پر خواهد کرد.
پس من نمیگویم اشتباه بود یا درست بود.
🔷اگر عرفای ما در گذشته مسیر فقر را انتخاب میکردند، دلیل نمیشود من هم امروز دقیقاً همان مسیر را انتخاب کنم.
هر چیزی وابسته به زمانه باید ارتقاء پیدا کند.
🍀انصافاً اگر شما همین گوشی موبایل را نداشتید، فیلترشکن نداشتید، اینترنت نداشتید؛ به این مباحث هم دسترسی پیدا نمیکردید!
👈 آن زمانی که ما میتوانستیم بدون امکانات در این دنیا زندگی کنیم؛ گذشت!
👈ما نیاز به امکانات داریم
👈و آن امکانات هم نیاز به ثروت دارد و خودمان را بیجهت فریب ندهیم.
🍀این اندیشه باید اصلاح شود، باید درست شود.
اگر ادای فقیرها را در بیاورید، فقیر میشوید.
🍀ممکن است اگر شما در مقابل پروردگار فقیر بودن خود را نشان دهید، ثروتمند میشوید
👈اما اگر مسئول این مملکت باشید و در برابر مردم، ظاهری فقیرانه گرفتید؛
👈اندیشهی همه را به فقر میکشانید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
بزرگواران
☘یک پدیدهای در تمام حاکمان دنیا وجود دارد که شما بلااستثناء این پدیده را منفی، شر و حاصل ظلم میدانید و آن "کاخ" است.
👈میگویید هر جا که کاخی باشد؛ نشاندهنده ظلم است.
☘اما یک چیزی را از یاد نبرید؛
حاکمان دنیا هزاران سال تجربه کسب کردند و فهمیدند که
👈سطح اندیشهی حاکم باید بالا باشد تا بتواند سطح مردمان جامعه را بالا بیاورد.
🔷بنابراین یک حاکم باید در یک وضعیت مناسبتری زندگی کند.
باید درجایی زندگی کند که سقف آن بلند و جایگاه آن رفیع باشد.
☘اگر یک حاکم، حالت ضعیف و فقیر به خود گرفت، این بسیار خطرناک است.
بطور مثال؛
👈یک نفر مثل امام علی(ع) میتواند، باور کنید شما نمیتوانید!
🍀یعنی هیچوقت پا جای پای اولیاء حق الهی نگذارید؛
👈چون ما در توان آنها نیستیم.
☘حتی حضرت علی نانی میخورد که کیسهاش را میبست تا کس دیگری آن را نخورد و میگفت "این نان سفت است، شما نمیتوانید نانی که علی میخورد را بخورید."
☘حتی اجازه نمیداد فرزندانش مثل خودش زندگی کنند.
👈میگفت شما توان ندارید آن نانی را که من میخورم، بخورید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘برای ما هم خود را جای کس دیگری جازدن میتواند بسیار خطرآفرین باشد و سرنوشت یک ملت را به فقر بکشاند.
🍀بنابراین جایگاه یک حاکم باید در جای رفیعی باشد.
🍀مثلاً در دادگاه باید ارتفاع جایگاه قاضی از شما بالاتر باشد تا وقتی که
👈مثلاً وقتی شما انسان نیازمند هستید، به قاضی مراجعه میکنید و جایگاه مرتفع صندلی او را میبینید؛
امیدوار شوید که این جایگاه میتواند حق من را بگیرد.
👈و آن ظالم وقتی میآید و این ساختمان بزرگ دادگستری را میبیند؛
باید تنش به لرزه بیفتد و بگوید این ساختمان میتواند من را به زمین بزند.
🍀یعنی باید بالا باشد.
نمیتوان گفت قاضی حق دارد یک انسانی با چهرهی ضعیف و فرسوده باشد،
👈باید اقتدار داشته باشد.
🍀حاکم هم باید در جایگاه اقتصادی مناسبی قرار بگیرد تا ملت او هم در جایگاه اقتصادی مناسبی قرار بگیرند.
👈این اشتباهی بوده که صورت گرفته است.
🍀اشتباه نه جرم است نه گناه، بلکه نوعی درس است.
🍀امروزه من و شما آمدهایم تا درس بگیریم و بفهمیم که باید چکار کنیم.
🍀ما یک دسته حکومتهایی داریم که حکومتهای انبیا هستند و متعلق به انبیای الهی بودهاند.
👈ما اکنون نمیتوانیم ادای انبیای الهی را در بیاوریم، هنر این کار را نداریم.
🍀وقتی به این مسیر رفتیم و ادعا کردیم؛
👈برکات از ما برداشته میشود
👈آزمایشات الهی شروع میشوند و
خیلی سخت میشود.
🍀خیلی راحت بگوييم که ما هنر آن را نداریم!
👈طبق اصولی که تمدن بشری با تجربهی خود به آن نتیجه رسیده است، باید طبق همان اصول رفتار کنیم.
☘من یاد دارم در گذشته اگر فردی ماشین خوب سوار میشد، به آن شخص چپ چپ نگاه میکردند!
اگر لباس خیلی شیک میپوشید، با او بد برخورد میکردند!
دوست داشتند همینطور سازمان مستضعفین و سازمان بیچارگان باشد!
👈ریشهی بسیاری از این موارد هم در کمونیست بود،
☘کمونیست به استضعاف و فقر و پابرهنگی و همچین مواردی بیش از حد بها داد.
👈آخرش هم یک کشورهایی درست کردند که همهی آنها فقیر هستند.
☘کشورهايی که هنوز اندیشهی کمونیستی در آنها حاکم است؛.هنوز بوی فقر از آنها میآید و مردمان آنها، آن طور که باید رشد نمیکنند.
🔷پس ما فقط در مقابل خداوند، فقیر هستیم.
👈به هیچ عنوان حق نداریم در زندگی خود فقیر باشیم،
☘مگر اینکه فقر اختیاری را انتخاب کنیم، دلیل هم دارد،
مثلاً من میگویم،
👈میخواهم انسان ریاضتکشی باشم و فقر داشته باشم.
☘به طور مثال من یک شغلی دارم، و ده الی دوازده ساعت کار میکنم و به عبادت هم نمیرسم.
میگویم کمتر میخورم، کمتر میپوشم و یک شغلی انتخاب میکنم،
سه الی چهار ساعت کار کنم و به تفریح و عبادت هم برسم.
👈این باز در حیطهی فردی شما است.
☘یعنی به صورت فردی حق دارید اینکار را بکنید،
👈اما حق ندارید زن و بچهی خود را به این دام بکشانید.
👈بچهی شما اگر از هجده سال بزرگتر است؛ نباید هیچ تصمیمی برای آنها بگیرید، آنها حق دارند خودشان انتخاب کنند.
☘تازه بدتر از آن حق ندارید برای جامعه تصمیم بگیرید و این موضوع باید کاملاً شفاف بشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘اما فقر در برابر پرودگار و فقر در برابر انسان، بسیار با هم تفاوت دارند.
🔷فقر در برابر پروردگار، آدم را خاضع میکند،
یعنی شما همیشه بگویید
👈من قدرت ندارم، قدرت از ناحیەی خداست.
👈عزت ندارم، عزت از ناحیەی خداست.
👈اصلاً آبروی ما یک دارایی است و نبود آن یک فقر است.
☘ما باید بگوییم آبروی ما را هم خدا باید حفظ بکند.
👈خداوند باید به ما عزت بدهد.
ما هیچ چیزی نداریم.
☘یعنی تمام خواستههای یک انسان توحیدی از حضرت حق است.
👈یعنی در دلش میگوید
"خدایا چشم امید من فقط به توست."
این حالتِ توحیدی میشود.
☘حالت شرکگونه اینطور است که مثلاً میگویند به دهکهای پایین جامعه یارانهی چهلوپنج هزار تومانی تعلق میگیرد،
👈بعد من باید بروم و همهجا اعلام کنم که من بدبخت هستم!
☘یعنی مسیر شرکآمیز اینگونه است که میگوید
👈باید کاری کنم با تو که تو بیایی و فقر خود را به من اعلام کنی!
☘این روش را پادشاهان جبار هم داشتند، مثلا یک سری ملیجک و فقیر، نزد پادشاهان میرفتند تا هبهای بگیرند.
👈الآن هم هنوز هست!
ما باید برویم بگوییم که ما فقیر هستیم، پس یک پولی به ما بدهید!
👈مثلاً وام میخواهیم ولی وام را رُبایی میدهد!
یعنی سود خیلی زیادی میگیرد.
🟢من توصیه میکنم نه سود از بانک بگیرید نه سود به بانک بدهید.
☘من سالها هست که تقریباً نه سود از بانک برداشتم و نه سودی به بانک دادهام.
👈از وقتی با بانکها قطع ارتباط کردم، راضی بودم.
👈تلاش کردم که نخواهم حتی در شرایط دشوار هیچ وامی بگیرم.
☘این کار روی اندیشهی من تأثیر مثبت زیادی داشت.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
👈چون وقتی میخواهید وام بگیرید؛
باید یک فرم پر کنید و در فرم اقرار کنید که من فقیر و نیازمند و محتاج هستم تا تازه پول خود شما را به شما بدهند و یک سود هم از شما بگیرند!
☘این مسخرهترین سیستمی است که میتواند به حقارت بشر ختم شود.
پس بزرگواران
☘جلوی بقیه ادای فقیرها را در نیاورید؛
👈جامعه به انحراف کشیده میشود،
👈جامعه احمق میشود،
👈جامعه ضعیف میشود.
☘ما باید همه جا لباس شیک بپوشیم، صورت خود را با سیلی سرخ کنیم اما نگوییم فقیر هستیم و خود را خوب نشان بدهیم.
☘دلیلی ندارد خود را فقیر و بیچاره و بدبخت نشان دهیم.
👈فقط در برابر خداوند!
❓از خداوند چه چیزهایی میتوانیم بگیریم؟
☘وقتی فقط در برابر خداوند سجده کنیم و فقط پروردگار را بپرستیم؛
خودبهخود گشايش در زندگی ما صورت میگیرد.
❓چرا؟
فقط کافی است که چشم امید خود را از حقوق و بالاسری و همسر و ارث و وام و... بردارید.
👈یعنی شما فکر نکنید قرار است یک نفر به شما چیزی بدهد و
👈روزی را باید در دست خداوند ببینید.
☘همین باعث میشود که
👈راهحلها پیدا شود و
👈فراوانی وارد زندگی شما شود.
☘اما ما همیشه دنبال این هستیم که ببینیم چهکسی، چه چیزی به ما میدهد.
👈یا یک ارگانی یا یک فردی...
👈حتی بعضیها آرزو میکنند یک نفری به رحمت خدا برود و ارثی به آنها برسد!
☘چنین افرادی نمیتوانند رشد اقتصادی کنند و فقیر میمانند.
👈پس در اقتصاد خود چشم ما باید به پروردگار باشد.
👈در مورد دانش هم، ما فکر میکنیم باید از یک نفر چیزی یاد بگیریم،
☘همین الآن که شما در حال گوش کردن این فایل صوتی یا نگاه کردن این تصاویر هستید؛ امیدوارم زودتر اینها را کنار بگذارید.
☘یعنی از صمیم قلبم آرزو میکنم که تا حداکثر یک سال دیگر، هیچکدام از شما نیازی به فایلهای ما نداشته باشید.
👈خودتان بروید کار کنید و بفهمید.
👈خداوند به قلب شما بیندازد و دل شما اینقدر باز باشد که همهی مطالب را بفهمید.
☘واقعاً عصر یادگیری از طریق کتاب و درس و مدرسه و دانشگاه به پایان رسیده است.
🔷عصر آگاهی است؛
آگاهی هم از درون و از طریق قلب است،
باید همهی ما دریافت کنندهی نور دانش پروردگار باشیم.
👈واقعاً شدنی است!
☘یعنی شما حتی اگر در رشتهی تخصصی خودتان هم باشید؛ اگر قلب شما، قلب مطمئنی باشد، درسهای خود را بهتر میفهمید و میتوانید در رشته ی خود خلاقیت داشته باشید.
☘پس در روابط اجتماعی، خانوادگی و... زمانی که چشم امید ما به دیگران است، کامیاب نخواهیم شد و
☘ فقر ما فقط باید در برابر حضرت حق باشد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"فقر درویشی است..."
☘جالب است که امروز "سوم اسفند" است و سوم اسفند، روز درویش است و آلان هم همین میدان را مرور میکنیم.
❓درویشی یعنی چی؟
یعنی به حد نیاز خواستن.
🟢من یک مثال برای شما میزنم تا متوجه شوید درویش کیست.
👈فرض کنید الآن دلار در حال گران شدن هست، من میخواهم روغن خوراکی بخرم، سعی میکنم به تعداد سه یا چهار تا بخرم! زیرا میدانم دفعهی بعد باید گرانتر بخرم.
👈اما اگر شما در یک کشور متمدن زندگی کنید؛ فقط نیاز همان روز را ممکن است خریداری کنید، حتی انباری هم ندارید. آشپزخانه شما هم آنقدر بزرگ نیست که بخواهید ذخیرهسازی کنید.
❓پس درویش کیست؟
👈اتفاقاً همین الآن کشورهایی که درویش هستند که به حد نیاز خود بسنده میکنند، خیلی ثروتمندتر از ما هستند که ترس فقر داریم و همیشه در حال ذخیره کردن هستیم.
👈البته این ترس فقر و ذخیرهسازی، ایراد ما نیست.
☘برنامهریزی بزرگی شده است که ما را به اینجا بکشاند؛ یعنی من اصلاً فکر نمیکنم که ضربه از ناحیهی اقتصاد بخوریم.
👈ما از ناحیه ایمان در حال ضربه خوردن هستیم.
👈بازیهایی با مردم ایران میشود که ایمان آنها هر روز ضعیفتر شود.
☘ مثلاً من این ترس را دارم که فردا نان، شیر، آب و هزار امکانات برای من نیست! برنامهریزی بزرگی برای ما انجام شده است که به اینجا کشیده شویم و این برنامهریزی سبب میشود که ایمان ما هر روز ضعیفتر شود.
👈یعنی ایران بستر مناسبی برای نبرد حق و باطل است.
☘شما اگر بتوانید در ایران، آرامش روانی خودتان را حفظ کنید و اقتصاد فردی خود را از اقتصاد جامعه جدا کنید و نوسانات جامعه بر شما اثر نداشته باشد،
👈این نشان نان پاک است و این که در مسیر جریان روزی الهی قرار گرفتهاید.
پس این هم تعریف درویش!
🔷درویش کسی است که در حد نیاز بر میدارد.
☘به طور مثال ما هرجا گرفتار ذخیرهسازی بیش از حد و یا گرفتار تجملگرایانه بیهوده شدیم، درویش نیستیم.
باز هم مثال میزنم.
👈تیپهایی که ما در اینجا میزنیم را با لباس بیل گیتس مقایسه کنید.
☘میبینیم که او با آن ثروت، یک تیشرت معمولی پوشیده است یا دختر او یک تیشرت، کوله و کتانی چند دلاری داشت که بیشتر بچههای ما حاضر به زدن این تیپ نیستند.
👈او در حال انتخاب درویشی است به اندازهی نیاز خود برمیدارد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
❓چه کسی به اندازهی نیاز خود برمیدارد؟
👈آدم ثروتمند!
☘مثلاً من یک عمر در بدبختی و فلاکت زندگی کردهام و یک روز مرا به مهمانی با میزهای انواع اردو دعوت میکنند؛
از این میزهایی که میگوید هر چه میخواهی بردار و
بهترین غذاها با بالاترین تنوع را میتوانید استفاده کنید.
👈اگر آدمی باشم که تمام عمر گرسنگی کشیده باشم،
الآن ولع زده به غذاها حمله میکنم!
به نحوی که نمیتوانم بخورم و همینطور در بشقاب من باقی میماند.
☘الآن دیدهام یک سری از رستورانها که غذای اردو میدهند، گفتهاند اگر کسی غذای خود را کامل نخورد و بر روی میز باقی بماند، او را جریمه میکنیم.
👈پس من درویش نیستم، چون زیاد برمیدارم.
☘اما یک نفر که در تمام عمر خود به اندازهی کافی مواد غذایی خورده باشد و شکم و چشم او سیر باشد؛ هنگامی که غذا میکشد میداند که چقدر میخواهد و به اندازهی مورد نیاز خود بر میدارد.
👈پس او درویش است.
☘جالب است که درویشی آیین بیپول و فقیری نیست، بلکه برای یک آدم غنی و بینیاز است.
☘ما هر چه که بینیازتر، فرهیختهتر و به اصطلاح امروز با کلاس باشیم، درویشتر هستیم.
❓چرا؟
👈چون ولع را درون خود کُشتهایم.
☘شما بگویید اینجا نذری میدهند، من با هیجان میدوم، میخواهم از بقیه بگیرم، در صف بزنم؛ درویش نیستم و نتیجه آن هم فقر است.
👈اما اگر جایی دیدید با کلاس رفتار میکنم و دیسیپلین معنوی خود را حفظ میکنم، آنجا درویش هستم!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و آن سه است،
فقر اضطرار
فقر اختیار
فقر تحقیق"
☘فقر اضطرار
👈اضطرار یعنی حاجتمند و بیچاره،
کسی که در دشواری به سر میبرد.
☘فقر اختیار
آن است که با اختیار فقر را انتخاب کرده است.
یعنی فقر اولی برای کسی است که دست خودش نیست و در زندگی خود مثل بیشتر مردم ایران دچار فقر شده است.
ولی فقر اختیار کسی است که درویشی را به اختیار انتخاب میکند.
☘فقر تحقیق
👈یک جایگاه بالاتر فقر است که تمام وجود فرد را فقر گرفته است.
📚"فقر اضطرار سه چیز است."
👈برای بیان راحتتر من جملات را به هم میچسبانم و با آن چیزی که در متن است فرق میکند.
📚"یکی کفارت است، نشان آن انتظار و صبر است."
☘فقر اضطرار سه قسمت دارد.
👈یعنی آدم مضطر در سه قِسم است.
«یکی کفاره است.»
👈کفاره یعنی پاک شدن گناه.
☘یعنی ما خطایی کردهایم و به خاطر آن خطا، گرفتار فقر شدهایم.
👈گاهی خطاهای ما بیفکریهای ماست.
☘یعنی بیفکری و کودنی ما هم میتواند یک گناه و یک اشتباه باشد.
👈گاهی طمع ما میتواند یک اشتباه باشد.
☘همه اینها خطاهای ماست و ما کفارهی آن را پس میدهیم.
🔷اگر گرفتار فقر هستیم، گاهی فقرهای ما کفارهی خطاهای ماست.
❓خطاها شامل چه چیزهایی است؟
🟢من دو دسته خطا را بررسی میکنم:
🔷۱) اشتباهاتی که ما مرتکب میشویم و اینها خطا است.
🟢من خیلی مختصر خدمت شما میگویم این اشتباهات را مرتکب نشوید که گرفتار فقر نشوید.
🔷۲) خطاهاییست که به علت روان بیمار، دل ناپاک و اندیشهی اشتباه، پرودگار ما را گرفتار ضیغ میکند و سختی را فرو میفرستد که همهی آنها هم بازتاب خود ماست.
من خلاصه خدمت شما میگویم که بتوانید هر دو حالت را حل کنید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘اول اینکه نزول(ربا) برای آدم معنوی، نمیگویم آدم خیلی معنوی و کسی که گام اول را در معنویت گذاشته باشد؛
دشمن اقتصاد اوست!
👈یعنی خطایی است که حتماً فقر میآورد، نزول دهنده و نزول گیرنده.
☘برای همه اینگونه نیست، برای کسانی که یک گام در معنویت گذاشته باشند، نزول خوردنی نیست و شدید هم ضربه میزند.
👈تعارف نداریم، پول بانکها نزول هستند؛ چه از آنها وام بگیرید، چه به آنها پول دهید. هر دو به نوعی نزول محسوب میشوند.
پس از آنها فاصله بگیرید.
☘کسانی هم که به شما میگویند این پول را به من بده، من مقدار ثابتی به شما میدهم؛ این هم نزول میشود و دردسر آفرین است.
🙏لطفاً اگر با کسی هم قرارداد اقتصادی میبندید از یک کارشناس بپرسید که میخواهم نزول نشود.
نباید یک عدد ثابت شود!
👈عدد ثابت نزول محسوب میشود و فوقالعاده هم خطرناک است.
☘برای برخی گرفتاری اقتصادی پیش میآید، به همین علت مجبور میشوند پول نزول کنند.
دوباره کار خرابتر میشود. بهتر است از روشی دیگر به جز نزول حل شود.
☘موضوع دیگر این که کمفروشی، زیر و روکشی یا نیرنگ در کار نمیآید.
👈در نهایت گران بفروشید اما کم نفروشید.
☘مثلاً اوضاع اقتصادی من بد است، کالا و دورهام را گران میفروشم تا جبران شود. این کار را انجام دهید اما یک چیپس با سایز بزرگ و مقدار خیلی کم در آن تولید نکنید.
👈من چند روز گذشته یک چیپلت با پاکت بزرگ برای بچهام به قیمت ده هزار تومان خریدم، همان دقیقه گفت بابا تمام شد!
خودش فهمید که بر سر او کلاه میگذارند.
👈طبیعتاً برکت نمیکند؛ یعنی اگر آدم درستی باشد، بیچاره میشود.
☘پوچفروشی نکنید،
گندمنمای جو فروش نباشید و
هر کالایی که دارید، ایرادهای آن را بررسی کنید.
🟢من حتی شده برای خرید جایی رفتهام که فروشنده گفتهاست "این جنسها خوب نیست، من هم اشتباه کردم که آوردهام... میخواهی ببر.."
👈باور کنید من هم خرید کردم!
زیرا صادقانه به من گفت.
☘به شماها اصلاً دروغ نمیآید.
در اقتصاد خویش خیلی صادق باشید.
☘حتی بعضی جاها بگویید که این را به این مبلغ خریدهام و به این مبلغ میفروشم،
دلم میخواهد که به این مبلغ بفروشم.
👈در واقع اصلاً نیاز نیست که نیرنگ داشته باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیویکم_فقر
https://eitaa.com/noorveshghelahi