4_5845925281310707920.mp3
34.79M
📚صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9285
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
🟢«میدان چهل و سیم رَجاست»
از میدان فرار میدان رجا زاید.
قوله تعالی: «یحذر الاخرة و یرجوا رحمة ربه».
🔶رجا امیدست.
🔷و یقین را دو پرست:
یکی ترس و دیگری امید،
که تواند که بیک پر بپرد.
🟠امید مرکب خدمتست،
و زاد اجتهاد،
و عدت عبادت.
🔵و مثل ایمان چون مثال ترازوست،
یک کفه ترس و دیگر امید،
و زبانه دوستی کفهها با خلاق نیکو آویخته.
🟡رجا را سه قسمست:
یکی رجای ظالمانست:
در گذاشتن جرم را،
و پوشیدن عیب را،
و باز پذیرفتن خصمان؛
قوله تعالی:
«و یرجون رحمته و یخافون عذابه».
🟣و دیگر رجای مقتصدانست:
در گذاشتن تقصیر را،
و پذیرفتن طاعت را،
و بیفزودن معونت را؛ قوله تعالی:
«یرجعون تجارة لن تبور».
⚪و دیگر رجای سابقانست:
تمام کردن نعمت ازلی را،
و زیادتی زندگانی دل را،
و حفظ دل و مایه وقت را،
قوله تعالی:
«ترجون من اللّه ما لا یرجون»
خواجه عبدالله انصاری
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«نگارا روز، روز ماست امروز
که در کفباده و در کام قند است
می و معشوق و وصل جاودانهست
کنون تدبیر ما لختی سپند است
یقین می دان که اینجا مذهب عشق
ورای مذهب هفتاد و چند است
خرابی دیدهای در هیچ گلخن
که خود را از خرابات تو کنده است
مرا نزدیک او بر خاک بنشاند
که میل من به مشتی مستمند است
مرا با عاشقان مست بنشان
چه جای زاهدان پُر گزند است
بیا گو یک نفس در حلقه ما
کسی کز عشق در حلقش کمند است
حریفی نیست ای عطار امروز
اگر هست از وجود خود نژند است»
♥️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم.
با نام و یاد پروردگار یکتا جلسهای دیگر از شرح کتاب ارزندهای صدمیدان خواجه عبدالله انصاری، پیر هرات را آغاز میکنیم.
🙏از روح شریف و ارزنده پیر هرات طلب میکنیم که امشب در این مجلس همراه ما باشد و حقایق و پنهان در این کتاب را بر ما آشکار بدارد تا به درک میدان رجاء برسیم.
📚«میدان چهلوسیم رجاءست»
☘️همانطور که پیش از این گفته بودیم، برای هر کدام از میدانها یک حال متفاوتی دارید.
☘️ممکن است که بگوییم «رجاء» معادل امید است،
👈اما حال امید با حال رجاء فرق دارد.
☘️یعنی واژهها به هم نزدیک هستند.
👈در کل واژههای صدمیدان خیلی به هم نزدیک هستند، اما حال قلبی هرکس در این میدان با میدان قبل کاملاً متفاوت است.
☘️خوف و رجا همیشه دو بال پرواز سالک هستند، که امشب به یاری حضرت حق در مورد آن توضیح میدهیم و میبینیم که ما چطور خوف و رجا داشته باشیم، آن هم نه خوف و رجایی که در اندیشه ما وجود دارد؛
👈یعنی خوف و رجایی که من بسنجم خداوند آتش دارد و خطرناک است، ممکن است آسیب بزند و این برای من خوف ایجاد کند،
👈رجائی که امید به بهشت داشته باشم، آن هم امیدوارم کند هر دو دام است.
❓و جالب است که در مسیر طریقت جای خوف و رجا جابهجا شده، یعنی چه؟
☘️یعنی شما از خداوند خوف دارید، گویا بسیار او را دوست دارید و شدت عشق از او خوف دارید،
👈یعنی آنقدر عاشق او هستید، میترسید چون آدم عاشق میترسد که از دست ندهد.
☘️ما همیشه فکر میکردیم که رجا برای بهشت است!
👈نه برای دور افتادن است که نکند دور بیفتم.
☘️یعنی میل و اشتیاقی که دور افتادن را بگیرد.
👈اینها صفات ذهنی نیست، بلکه قلبی است لذا شما باید در صدر یا قفسه سینه این صفات را حس کنید.
☘️و جالب است که بعضی مواقع شما حال معنوی ضعیفی دارید، توجه کنید که در آن روز خوف یا رجاء نیاز دارید؟
☘️گویا ما هر روز برای رسیدن به تعادل معنوی یکی از اینها را کم داریم، نمیدانیم دقیقاً چطور است!؟
☘️یک لحظه ببینید که وقتی در قلب میروید؛ خوف الهی میآید، بهتر وصل میشوید؟
👈یکروز هم وقتی امید و رجا میآید بهتر وصل میشوید؟
☘️بنابراین تمام اینها به نوعی سیستم اتصال انسان به ماوراء است.
☘️آن مجسمه که برای «فَروهَر»...
👈مرد طریقت (کسی که سالک است) که یک حلقه وصل در دست دارد و دو بال دارد.
☘️از لحاظ طریقت، این مرد دو بال خوف و رجا دارد،
👈یعنی گاهی با خوف و گاهی با رجاء سرمست است.
☘️رجاء به معنای امید است.
چشمداشت؛ اینکه من چشمم به دست کسی باشد، اینکه در انتظار خبر خوبی باشم، اینکه امید رحمت داشته باشم؛ رجاء میشود
👈اما هیچکدام از این تعریفها رجاء نیست.
☘️رجاء یک حال درونی و یک امید است که با تمام امیدهایی که تجربه کردهایم، متفاوت است.
☘️چون خدمت شما گفته شد که از میدان چهلم به بعد، فقط باید در قلب حضور داشته باشید و این میدانها را طی کنید.
☘️ما نمیتوانیم درست ترجمه کنیم، ما فقط میتوانیم بگوییم حال رجاء یا امید یا یک نوع چشمداشت در قلب ما چیست.
👈این حالت را باید بتوانیم امشب به مدد حضرت حق تجربهاش کنیم.
☘️از آیات زیادی در میدان رجاء استفاده کرده است که اگر فرصت شود، امشب همه را خدمت شما عرض میکنیم.
🟢میدان پیشین، فرار بود، لذا باید با سرعت به سمت پروردگار فرار کنید.
☘️آدم میترسد؛ چون یک فرصت حیات به او داده شده و چون ما یکبار با این کالبد و این امکانات به این دنیا آمدهایم.
☘️بعد این فرصت را دست میدهیم، عمر طی میشود و ما به هیچ جایگاه معنوی نرسیدهایم حتی اخلاق را هم خوب نکردهایم چه برسد به سلوک!
💚«عمر برف است و آفتاب تموز»
👈میبینیم با آفتاب شدید عمر ما آب میشود و فرصتها از دست میرود.
☘️وقتی اینطور میشود، ما باید به سمت خدا فرار کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️چون فرصتها تمام میشود و دیگر با راه رفتن و با گام آهسته نیست، بلکه باید بدوید.
☘️امیدوارم از هفته پیش که این مبحث را شنیدید تا به امروز حسِ تنها چیزی که ارزش دویدن دارد، در این دنیا ملکوت الهی است.
👈یعنی رسیدن به خودشناسی عمیق، لایههای پنهان روح خود و درک مقام متعال پروردگار را گرفته باشید.
☘️بقیه خیلی نیاز به دویدن ندارند.
اتفاقاً هرچه میدوید و بیشتر فرار میکنید... آنها را خیلی عادی برخورد کنید، اما اشتیاق خود را صرف این کنید،
👈یک اشتیاق نفسگیر را برای معنویت بگذارید.
☘️ما در زندگی کارهای بسیاری داریم و خوب هم هست، باید زندگیها پربار باشد و همه کارها را خیلی عالی انجام دهید،
👈منتهی آن کاری که واقعاً بابت آن جان میدهید را برای سلوک، خودشناسی و معرفت بگذارید و این قسمت را بیش از حد استاندارد گام بردارید.
☘️بنابراین ما اینجا سالک نمیگوییم، سالک کسی است که راه میرود.
👈به ما فراری به سمت خداوند میگویند که دیگر راه نمیرویم و فقط باید بدویم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«از میدان فرار، میدان رجاء زاید»
☘️بنابراین رجا چشمداشت و امید شد.
☘️انسانهایی که افسرده هستند، امید به خدا ندارند و فکر میکنند دولت و سیاستمدار باید آیندهای برای ما بسازند.
👈حقیقتاً آینده به نوعی بازتاب اندیشههای خود ماست.
💚«این جهان کوه است و فعل ما ندا»
بازتاب صداهای خود ماست و کسی برای ما نمیسازد.
🔹لحظهی حال ما خالق آینده است.
🔺اگر الآن در افسردگی و ناامیدی قرار بگیریم، آینده حتماً خرابتر از این میشود.
☘️در بدترین شرایط، امید خود را از دست ندهید؛ چون زمانی که فکر میکنید خیلی بد است، همه چیز خراب و ویران شده است، بدانید در همان شرایط هم یک خالق تربیت کنندهی توانایی وجود دارد و ما را نگاه میکند، از ما آزمون میگیرد، درس میدهد و روح را تعالی میدهد؛
👈یعنی ما اگر بفهمیم که در این سرزمین و در دنیا رها نشدهایم، میفهمیم که حساب، کتاب دارد، امید پیدا میکنیم و میفهمیم برنامه هستی یک هدف و غایتی دارد.
☘️در حال حاضر خیلی از اندیشههای ماتریالیستی به سمتی میبرد که جهان هستی هدفی ندارد؛
👈یعنی همینطور زندگی میکنیم.
☘️مثلاً ما تکامل پیدا میکنیم، هر روز در فرآیند تکامل بهتر میشویم، اما به سمت هدفی نمیرویم.
👈درست است که ما در زیستشناسی بهتر میشویم.
☘️در زمینه روح و روان هم طبق یک هدف پیش میرویم؛
👈یعنی در زیستشناسی چیزی بهنام اخلاق خوب و چیزی بهنام معنویت تعریفنشده است.
☘️بله ما در زیستشناسی فرآیند تکاملی را طی میکنیم،
👈اما در حیطهی روان خود واقعاً به سمت اَبر انسان متعالی و خاص شدن حرکت میکنیم.
☘️این تفاوت انسان با دیگر موجودات را میرساند؛
👈یعنی از بستر حیات خود خارج شدیم و وارد فضای دیگری میشویم.
☘️هیچ شامپانزهای به فکر آموختن فلسفه یا رسیدن به درک ماورایی نیست،
👈بلکه زندگی میکند و اتفاقاً خیلی هم خوش میگذراند.
☘️همین امروز جناب خواجهعبداللهانصاری از همین هم یاد میکند که ما خلقت را خیلی بهتر از آنچه که تحویل گرفتیم تحویل میدهیم یعنی معنای خلقت را هرروز بهتر میکنیم.
❓چرا بهتر میکنیم؟
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️زندگی هر چه معنادارتر باشد،
👈رنجهای جهان هستی قابل تحملتر و حتی گاهی شیرین هم میشود.
☘️زیستن با رنج است و اجتناب ناپذیر است،
👈انسان در رنج زاده شده است.
🔺اگر بیمعنا زندگی کنیم، رنج آن بسیار آسیب زننده است.
👈اگر با یک معنای متعالی زندگی کنید، رنجها تبدیل به گنج میشود.
☘️بنابراین حداقل چیزی که عرفان و معنویت برای بشر امروز دارد؛
👈دارویی برای رنجهای اوست که بتواند از رنجها در راستای تعالی و آگاهی و انسانیت بالاتر بهرمند شود.
قولالله تعالی:
سوره زمر آیه ۹ بیان میکند
💚«أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا»
☘️آن کسی (قانت یعنی در قنوت) که تمام ساعات شب را در قنوت است.
💚«وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ»
👈در سجده است و قیام به عبادت میکند و از آخرت حذر میکند.
❓دقت کردهاید که میگویند مواظب باش، اینجا خطرناک است؟!
👈یعنی میتوان در آخرت گرفتار نباشید؛ چون دنیا مزرعهی آخرت است و زیست ما در این دنیا بستر آخرت میشود.
🔺بیان میکند که اینجا باید رشد کنید و مواظب باشید که در آخرت با توشه سیاه و تاریک وارد نشوید.
👈وقتی مُردید توشه مثبتی داشته باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚« وَ یَرجُو رَحمَةَ رَبِه»
👈و به رحمت خداوند امید دارد.
💚«قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ»
👈قطعاً مساوی نیستند کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند.
☘️بنابراین آیه ۹ سوره زمل بیان میکند که،
اگر میخواهید رشد کنید و در مسیر تعالی خود خسته نشوید و بتوانید هرروز گام بلندتری بردارید،
👈باید امید به رحمت داشته باشید.
☘️ببینید! امید به رحمت با خیالپردازی و آرزوپردازی متفاوت است،
👈یعنی من اگر بدانم یک جریان رحمت الهی در جهان جاری است؛ همین که بدانم این امید است.
☘️اگر بدانم در اینجا در یک دنیای وحش مثل یک کودک بیپناه، رها شدهام؛
👈همین باعث میشود که روان من از بین برود.
☘️بنابراین امیدِ رحمت یا رجاءِ رحمت منظور به یک هدف خاص نیست.
☘️ما مشکلی داریم، اینکه مدام میگوییم "به آیندهای بهتر و به اتفاقی بهتر امید دارم و برای همه چیز تصویری میسازیم"
👈بعد میخواهیم به آن امیدوار باشیم این با رجا فرق دارد.
☘️رحمت الهی یک نقطه نیست، یک جریان انرژی در جهان هستی جاری است.
👈امید به آن داشته باشید، یعنی شما هم از آن بهرهبرداری و استفاده کنید.
☘️لذا با یک خیالپردازی و آرزوپردازی که "در آینده قرار است ما خوشبخت شویم یا به بهشتی برویم"؛
👈کاملاً از این حرفها بیرون بیایید.
☘️رحمت الهی یک نقطه نیست که ما در آینده با آن تلاقی کنیم.
☘️لحظه به لحظهی زندگی ما رحمت الهی است که اگر با رحمت الهی در آمیزد،
👈لحظه به لحظهاش پر از شکوفایی میشود.
❓شکوفایی یعنی چه؟
☘️یعنی یک ثانیه قبل شما مثل یک ثانیه بعد نباشد، باید پیشرفت کرده باشید، بهتر شده باشید.
👈بشر برای بهتر شدن، پیشرفت و رشد جای فراوانی دارد.
☘️بنابراین فلسفه رجاء یا امید این است که برای رشد بهتر به سالک نیروی محرکه دهد،
👈بهگونهای که هر روز بهتر از قبل شود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«بنابراین دو پَر است یکی ترس و یکی امید، که تواند که با یک پَر بپرد!»
☘️ما نیاز داریم که در سلوک خود تعادل را رعایت کنیم.
☘️به عنوان مثال اگر همیشه روی پایهی عقل باشید، یک آدم منطقی و خشک میشوید.
هر از گاهی هم روی پایهی شعر، رقص، عواطف و عشقبازی باشید.
👈اگر همیشه گریه کنید، خوب نیست!
👈اگر همیشه بخندید، خوب نیست!
👈اگر همیشه گوشهگیر باشید، خوب نیست!
👈اگر همیشه برقصید و برونگرا باشید هم خوب نیست!
☘️باید تعادل را برقرار کنید.
☘️انسان با دو بال پرواز میکند و این دو بال را میتوانیم عقل و عشق بنامیم.
☘️بعضیها میگویند "عقل بد است" و عدهای هم میگویند "عشق بد است."
👈همهی اینها خوب و بد ندارند و ابزارهای جهان هستی هستند؛ بدین معنا که ما نمیتوانیم بگوئیم که عاشقان خوب و عاقلان بد هستند.
👈علیه یکدیگر هم حرفزدن بچهگانه است.
☘️ابزار و وسیله هستند و ما باید از آنها استفاده کنیم و بتوانیم رشد کنیم.
👈چقدر هم زیبا بیان میکند که امید، مرکب خدمت است.
☘️یک اسب،مرکب و یک وسیله است که در اختیار انسان قرار داده شده است.
☘️بنابراین «امید، مرکب خدمت است و زادِ اجتهاد.»
👈«زاد» توشه و انرژی میشود.
☘️مثلاً وقتی به ماشین بنزین میزنید، حرکت میکند که ازاد و توشهی بنزین میشود.
👈«اجتهاد» هم به معنای کوشش و جهد کردن است.
☘️لذا امید هم خودرو و هم مرکب خدمت و حرکت شماست و باید با آن خدمت کنید.
👈از اینجا به بعد دیگر آدم برای خود زندگی نمیکند و در راستای شکوفایی خود به دیگران خدمت میکند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«زادِ اجتهاد است.»
بنزین توشهی آن ماشین است.
📚«و عُدّتِ عبادت است.»
👈«عدت» هم شاخ، برگ، وسایل و امکانات میشود.
👈عبادت در معنای صوفیانه، خدمت میشود.
💚«عبادت به جز خدمت خلق نیست
به تسبیح و سجاده و دلق نیست.»
☘️از منظرِ فقهی نماز خواندن میشود.
👈نماز هم کلمهای فارسی است و ربطی به صلاة ندارد.
👈نماز خواندن در منظر صوفیانه، خدمت کردن میشود.
☘️شما با رجا یک مرکب و تجهیزاتی برای کوشش دارید و امکاناتی که بتوانید خدمترسانی عاشقانه انجام دهید.
📚«و مَثَل ایمان چون مَثَلِ ترازوست.»
👈چون میگوییم انسان متعالی، انسان متعادل است.
☘️میخواهید بفهمید که شما یک آدم کارکرده و درست هستید، باید متعادل باشید.
👈نه از این طرف بام بیفتید، نه از آن طرف بام.
☘️بعضیها یکدفعه در خط عرفان میافتند و همه را تکذیب میکنند، با همه درگیر میشوند.
ن👈اگهان لاییک میشوند و همه را کنار میگذارند.
👈انسان باید متعادل باشد.
☘️چقدر قشنگ بیان میکند که مَثَل ایمان چون مثل ترازوست.
❓ترازوی دو کفهای را دیدهاید؟!
☘️یک نشانگر دارد و باید در تعادل باشد.
یک کفه ترس و کفهی دیگر امید،
👈بدینمعنا که یکطرف خوف و طرف دیگر رجاست.
☘️انسان متعادل برای خدا هم میرقصد و هم گریه میکند.
👈برای خدا هم درونگرا و هم برونگرا میشود.
☘️منظور از "برای خدا برای "خود آ" شدن است.
👈یعنی خود آمدن و برای تعالی خود است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚بنابراین «چون مثل ترازوست، یک کفه ترس و دیگر امید»
📚«و زبانه دوستی کفهها»
👈بیان میکند زمانی که این کفهها باید در تعادل قرار بگیرند، زبانهای آن بالا هست.
📚«زبانه دوستی کفهها به اخلاق نیکو آویخته»
یعنی اگر در تعادل باشد...
👈این زبانه همان دوستی است که اخلاق شما خوب میشود.
☘️وقتی میگویند "اخلاق خود را خوب کن"؛
یکی میگوید "من اگر ساکت باشم، اخلاقام خوب است.
دیگری گفته "من اگر برونگرا باشم و بخندم، اخلاقام خوب است!"
❓کدام خوب است؟
👈تعادل، خوب است.
👈تعادل یعنی بهجا بخندید و بهجا ساکت باشید، به جا دوستی یا قهر کنید.
☘️یعنی خوف و رجا را همزمان با هم داشته باشید.
👈این فن اخلاق متعادلی است که ما در زندگی خود باید داشته باشیم.
☘️هر وقت در زندگی احساس کردید که ترازوی وجود شما به یکطرف خم میشود، بدانید از مسیر اخلاق خارج میشوید و یک عدهای ناراحت و دلشکسته میشوند و دوستیها را خراب میکنید.
❓چرا؟!
👈چون در تعادل نیستید.
☘️خیلی مهم است که بفهمیم کجا دعوا و کجا آشتی کنیم.
👈این "کجا" فن زیستن است.
☘️اگر تمرین خوف و رجا داشته باشیم و ببینیم که امروز به خودم سخت بگیرم یا جایزه بدهم.
🟡شما در چلهی حکمت زرین به یاد دارید که گفته شد "یکجا باید خودتان را تنبیه کنید.
و یکجا باید به خودتان جایزه بدهید"، که رجا میشود.
☘️وقتی یاد گرفتید که با خود چگونه رفتار کنید،
👈یاد میگیرید که با همسر، پدر، مادر، فرزند و جامعهی خود چطور رفتار کنید.
☘️بنابراین انسان خودساخته اول از همه به خود سخت گرفته است.
☘️وقتی ما کمی میخواهیم رشد کنیم، اول از همه میگوییم "بچههای ما باید عبادت کنند، حجابهای خود را رعایت کنند، فلان خلافها را نباید داشته باشند و دوست دختر و دوست پسر نداشته باشند."
👈تمام تمرکز ما برای ساخت معنویت این است که بقیه را بخواهیم بسازیم.
🔺این نشان دهندهی این است که ما نفهمیدهایم بقیهای وجود ندارد و فقط ما هستیم.
☘️ما فقط میتوانیم خودمان را نجات دهیم.
☘️خدا گواه است مواردی که توضیح میدهم برای شما نیست و برای این است که خودم یاد بگیرم.
👈میخواهم کتاب را بخوانم و یاد بگیرم.
🔺اگر یکدرصد فکر کنم میخواهم به شما یاد بدهم، نه خودم میفهمم و نه شما.
☘️بنابراین ما مسئول خودسازی و اینکه هر روز خود را در تعادل قرار بدهیم، هستیم.
👈به خود سخت بگیریم یا به خودمان جایزه بدهیم.
☘️چنین موردی رفتارهای ما را متعادل میکند و فن ارتباطی با بقیه را هم یاد میگیریم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«مرغ ایمان را دو پر خوف و رجاست
مرغ را بی پَر پرانیدن خطاست.»
☘️بیان میکند که وقتی همزمان با هم خوف و رجا نداشته باشید،
👈اصلاً سالک نیستید و نمیتوانید پرواز کنید.
☘️جاذبه، دافعه، تشویق و تنبیه؛ همه را برای خود نیاز داریم.
☘️جناب مولانا در داستان طوطی و بازرگان نشان داد که جان انسان را یک مرغ میداند که در قفس تن اسیرست.
☘️این هم، همان است.
👇بیان میکند که اگر میخواهید مرغ یا ایمان نجات پیدا کند، تعادل خوف و رجا را در خود نگه دارید.
📚«رجا را سه قسمت است:
یکی رجا ظالمانه»
☘️جالب است من هر چه این مطلب را خواندم، نمیشود دقیقاً متوجه شد که طرف با خدا یا خلق یا خود حرف میزند.
❓چرا؟
👈چون این پایهی عرفان خراسان است.
☘️به نظر من خالصترین قسمت عرفان خراسان همین خواجه عبدالله انصاری باشد که کاملترین آنهاست.
☘️زمانی که میخواهد خدا بگوید؛ به ریشههای اومانیسم یا انسانگرایی بسیار احترام میگذارد و میگوید "این خلق!"
❓یعنی اگر میخواهید خدا از شما راضی باشد، برخورد شما با خلق چگونه است؟
❓میخواهید خود را رشد دهید، با خلق چهکار میکنید؟
☘️یعنی عرفان خراسان بسیار انسانگراست و شدیداً بر پایهی این است.
👈در متن آن جوری ترکیب کرده است که شما نمیتوانید بفهمید که الآن با خدا حرف میزنید یا با انسان حرف میزنید!
👈بیان میکند که حقوق هر دوی آنها را باید رعایت کنید.
☘️بنابراین اول، رجای ظالمان.
☘️رجای ظالمان یعنی اینکه (رفتار یا منش) شما در زندگی خود با انسانها برخلاف رجای الهی بود.
❓چرا یکباره بر سر انسانها آمد؟
☘️چون بیان میکند که تو با انسانها چطور رفتار میکنی؟
👈خداوند همانگونه با شما رفتار میکند!
☘️یعنی در عرفان خراسان، مشیت ما را بازتاب ارتباط ما با دیگر انسانها میداند.
❓یعنی میگوید، چقدر با انسانها در رحمت و دوستی هستید؟
👈خداوند هم همانقدر با شما در رحمت و دوستی است!
❓چقدر کمک میکنید؟
👈خداوند هم در همان حد به شما کمک میکند!
☘️یعنی بازتابی که تقدیر الهی در زندگی ما جاری میکند را کاملاً حاصل این میداند که من با بقیه(دیگران) چطور رفتار میکنم.
☘️بنابراین به سراغ رجای ظالمان میرود.
👈طرف مقابل خطا و ظلم کرده است.
❓شما باید با او چطور رفتار کنید؟
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_سوم_رجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi