☘ اگر در مجامع حقوقی بین المللی در حق من ظلم میشود،
❓ آیا در قوه قضاییه خودم من به مردم خودم ظلم نکردم؟
🔹 این روشی است که ما هر چیزی را از درون
پیدا کنیم و به سادگی هم حل میشود.
☘ یک پدر خانواده اول باید ببینند،
❓ عدالت را در مورد کسانی که تحت تکفلش هستند،
👈 مثل همسر ، فرزندان و تمام کسانی که زیر
مجموعه اش هستند، رعایت کرده است؟
🔹 اگر رعایت کرده باشد،
👈 از بیرون شاهد بیعدالتی نخواهد بود.
☘ اگر با بخشندگی و نیکی با خانوادهاش برخورد کرده باشد،
👈 برکت و فراوانی در زندگیاش میآید.
👈 چون درون ما، تشکیل دهنده بیرون است.
💚 فکر کنم پیامبر اسلام یک حدیثی به این مضمون دارند:
👈 "کسی که با خانواده اش خوش رفتاری کند روزی و برکتش زیاد میشود".
☘ چون وقتی که شما از داخل،
👈 راحت میریزید، میپاشید، میخورید،
👈 لذت میبرید، شادی و نیکی را در خانواده
خود حاکم میکنید،
👈 در بیرون هم با شما همین رفتار میشود.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘ الان کافی است در درون خانواده،
👈 وقتی عصبانی هستیم، بچه ها را بزنیم،
👈 دعوا کنیم، برخوردهای زننده داشته باشیم،
💞 هر حرکتی بکنیم، در بیرون هم برای ما همان
حرکت خلق میشود. این در حیطهی خانواده است.
☘ حالا در حیطه بالاتر، یعنی یک شهر بررسی کنیم،
👈 اگر من جزو مسئولین این شهر هستم،
👈بایستی که عدالت را در این شهر رعایت کنم.
🍃 مثلاً؛ برای من محلّه پایین یا محلّه بالا تفاوتی نداشته باشد،
👈 اگرچنین چیزی هست،
👈 احتمالا در خانه خود من هم،
👈 مثلا بین پسر و دخترم فرق میگذارم.
👈 نمیتوانم عدالت داشته باشم.
☘ همه ی این بیعدالتی ها در ابعاد کوچک تکثیر میشود،
👈 و در بیرون اتفاقات بزرگی را برای ما خلق میکند.
☘ البته که ما باید حواسمان به بیرون هم باشد،
👈 اما قبل از هر چیز، پاک کردن آن از درون باشد،
👈 و مسئولیتش را به عهده بگیریم.
👈 شاید در آن لحظه متوجه نمیشویم که ما مسئول آن هستیم.
👈 اما حداقل مسئول پاک کردن آن هستیم.
☘ یعنی اگر در بیرون اتفاق بدی میافتد،
👈 ما مسئول پاک کردن در درون خود هستیم.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍃 مثلاً مردم ما سالها شعار میدادند که:
👈"تا شاه کفن نشود این وطن، وطن نشود."
☘ الآن ما بایستی که تجربهی تاریخی بگیریم،
👈 و ببینیم؛
❓ آیا فقط مشکل ما این بود که شاه باید کفن میشد؟
❓ و اگر که کفن شد، این وطن، وطن شد؟
☘ یا این که داشتیم دنبال حل مشکلات،
👈 در بیرون میگشتیم.
👈 یعنی همیشه ما به دنبال یک مقصر بودیم.
🔹 تا زمانی که یک بیمار نپذیرد که؛
👈 درمان از طریق خود او،
👈 و از درون خودش باید اتفاق بیفتد،
👈 سرگرم فرافکنی مشکلات به دیگران است.
🍃 مثلا میگوید تا پدر من اینطور است،
👈 پس من خوب نمیشوم.
👈 یا مادرم هم اینطور است، خوب نمیشوم.
☘ یعنی همیشه در بیرون با یک موضوعی میجنگد.
👈 نمیتواند آن موضوع را بپذیرد،
👈 و از درون شروع به پاک کردن آن کند.
🔹 ولی این را بدانید که؛
☘ رحمت الهی برای کسانی که از درون مسئولیت میپذیرند شدیدا جاری میشود.
☘ کسانی که میگویند:
👈 نه!
👈 از زیر بار مسئولیت در میروند.
👈 میگویند که کار من نبوده است.
👈"من نبودم، دستم بود، تقصیر آستینم بود."
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘ حکم تمام مسئولین کشورهایی را دارد که،
👈 اینها حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند.
👈 میگویند: دزدی کرده؟
👈 میگوید: من نبودم، دستم دزدی کرد.
👈 میگویند: خوب دستش را قطع کنید!
👈 میگوید: نه؟ آستینم بود، آستینم دزدی کرد.
👈 و این بازی های سَفسطه گونهای است که
هیچوقت مشکلات حل نمیشود.
🔹 بنابراین؛
👈 ما همانگونه که از درون خودمان، حل میکنیم،
👈 از بیرون حل میشود.
👈 کم کم عدالت در میان اجزای جامعه و در کل آن جاری میشود.
👈 و در بیرون از مرزها هم با ما با عدالت و نیکی رفتار خواهند کرد.
💚 پیامبر اسلام میفرمایند:
"المُلک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم"
👈 سلطنت یا حکومت با کفر باقی میماند و اما
با ظلم باقی نمیماند.
☘ چون حداکثرش در کفر این است که؛
👈 مردم هم، آدمهای بیایمانی میشوند.
🔹 اما با ظلم، اتفاقی که میافتد این است که؛
👈 وقتی، من به مردم خودم ظلم میکنم،
👈 دیگر کشورها هم به من ظلم میکنند.
👈 وقتی که من مردم خودم را به خاک و خون بکشم،
👈دیگر کشورها هم به من حمله میکنند و من را به خاک و خون میکشند.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚 و چقدر زیبا جناب سعدی در کتاب بوستان بخش ۱۶ در باب "عدل و تدبیر رای" یک داستانی را نقل میکنند که بسیار زیباست.
☘ ببینید که این بزرگوار در آن دوران چقدر قشنگ، مطالبی که امروزه ما برای زمینِ نو نیاز داریم را به ما درس داده است.
💚 میگوید:
"شنیدم که در مرزی از باختر
برادر دو بودند از یک پدر"
☘ اول اینکه میخواهد،
👈 یک داستانی از عدالت حکام را بیان کند.
👈 میگوید: من در یک مرزی از باختر،
👈 یعنی در یک جای خیلی دور در غرب، شنیدم
که یک همچنین چیزی بود.
☘ یعنی در دوران خود حضرت سعدی هم،
👈 زمانی که انتقاد میکند،
👈 باید خیلی با احتیاط به در بزند که دیوار بشنود.
👈 همان کاری که الان هم باید انجام داد.
☘ بایستی که بگوید که؛
👈 شنیدم یکی در غرب، در واقع کار بدی کرده است.
👈 نمیتواند مستقیم حرفش را بزند که من
منظورم به حاکمِ وقت هست.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚 حافظ هم وقتی که میخواهد آن شعرش را
بگوید که؛
"گر مسلمانی از اینست که حافظ دارد
آه اگر از پی امروز بُوَد فردایی"
👈 به او ایراد میگیرند تا حکم اعدامش صادر میشود.
👈 بعد سریعاً یک بیت به آن اضافه میکند،
💚 و میگوید:
"این حدیثم چه خوش آمد که سحرگه میگفت:
بر در میکدهای با دف و نی ترسایی
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد
آه اگر از پی امروز بود فردایی"
☘ یعنی از قول خودش نمیگوید،
👈 تا گناه از دوش خودش بردارد،
👈 و حکم اعدامش لغو شود.
☘ میگوید من فقط خوشم آمد که یک مسیحی،
👈 یک روز صبح همانطور که آواز میخواند،
👈 این را گفت و من خوشم آمد.
👈 نمیگوید که خودم گفتم.
☘ حضرت سعدی هم داستان یک پادشاهی را میگوید که دوتا پسر داشت، که این دوتا پسر وارثان حکومتش بودند و ملکش را بین دو پسرش به دو قسمت تقسیم کرد تا بین آن دو جنگی در نگیرد. بعد ملک را به این دو داد و به رحمت خدا رفت.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚 دوباره میخوانیم:
"شنیدم که در مرزی از باختر
برادر دو بودند از یک پدر
سپهدار و گردن کش و پیل تن
نکو روی و دانا و شمشیر زن"
☘ یعنی میگوید، خیلی پر توان و قوی بودند.
💚"پدر هر دو را سهمگین مرد یافت
طلبکار جولان ناورد یافت"
👈 ناورد یعنی نبرد.
👈 طلبکار جولان یعنی: دوست داشتند همینطور
بجنگند و توانمند بودند.
(الان خیلی به مرد جنگجو اهمیت نمیدهند، اما در گذشته افتخارات یک مرد، همان تستسترون بالا و جنگاوری و توانمندیش بود. الان مردانی که سوسول باشند را بیشتر میپسندند.)
💚"برفت آن زمین را دو قسمت نهاد
به هر یک پسر زان نصیبی بداد
مبادا که بر یکدیگر سر کِشَند
به پیکار شمشیر کین بر کِشَند"
👈برای اینکه بعد، بینشان جنگ نشود،
👈 با عدالت سرزمینش را دو قسمت کرد.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚"پدر بعد از آن روزگاری شمرد
به جان آفرین جان شیرین سِپُرد
عجل بُگسَلاندَش طناب امل
وفاتش فرو بست دست عمل"
☘ امل اولی به معنای آرزو است.
👈 طناب املش گسیخته شد:
👈 یعنی طناب آرزوهاش پاره شد.
👈 و دست از عمل یا انجام دادن کار برکشید:
👈 یعنی دیگر به رحمت خدا رفت.
💚"مقرر شد آن مملکت بر دو شاه
که بی حد و مَر بود و گنج و سپاه
به حکم نظر در به افتاد خویش
گرفتند هر یک، یکی راه، پیش
یکی عدل، تا نام نیکو بَرَد
یکی ظلم، تا مال گرد آورد"
☘ این اتفاقی است که همیشه میافتد،
👈 یعنی جهان دو قطبیست،
👈 یعنی خیر و شر با همدیگر تقسیم میشوند.
👈 یکی عدالت را پیشه کرد و به دنبال نام نیک رفت.
👈 و آن یکی هم ظلم را پیشه کرد و به دنبال
جمع کردن مال رفت.
🔹 سعدی میخواهد بگوید که؛
👈 یک سرزمین آباد، با یک حاکم عادل چه میشود؟
👈 و با یک حاکم ظالم چه میشود؟
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚"یکی عاطفت سیرت خویش کرد
دِرَم داد و تیمار درویش کرد"
👈یعنی با عاطفه و مهربان بود،
👈 و به افراد فقیر ( درویش یعنی فقیر ) پول
میداد و هوایشان را داشت.
💚"بنا کرد و نان داد و لشکر نواخت
شب از بهر درویش شب خانه ساخت"
👈 ساختمان ساخت، به لشکر رسیدگی کرد،
👈 به آنها نان داد و برای بیخانمانها، خانمان ساخت.
💚"خزاین تهی کرد و پر کرد جِیش
چنان کَز خلایق به هنگام عِیش"
👈 پولها را برای خودش جمع نکرد.
👈 بین سربازها و مردم تقسیم کرد.
💚"برآمد همی بانگ شادی چو رعد
چو شیراز در عهد بوبکر صدر"
👈 ابوبکر صدر در شیراز حاکم بود،
👈 حاکم عادلی که سعدی از او یاد میکند.
💚"خَدیو خردمند فرخ نهاد
که شاخه امیدش برومند باد"
👈خدیو یعنی: سلطان - پادشاه
👈 میگوید این پادشاهی که درواقع، از بس
خوب است میتوان از او امید گرفت.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚"حکایت شِنو کان گو نامجوی
پسندیده پِی بود و فرخنده خوی
در آن ملک قارون بِرَفتی دَلیر
که شَه دادگر بود و درویش سیر"
☘ یعنی یک آدم پولدار با خیال راحت رد میشد،
👈 چون که پادشاه عادل بود و فقیرها هم سیر بودند.
👈 یعنی کسی را خِفتش نمیکردند که زورگیری کنند.
👈 این سرنوشت مردمی است که؛
👈 در کشور عدالتگستر زندگی کردند.
حالا آن یکی برادر:
💚"دِگَر خواست که اَفزون کند تخت و تاج
بیافزود بر مرد دهقان خراج"
☘اول کاری که کرد؛
👈 شروع کرد قیمت ها را بالا برد،
👈 و برای کشاورزان مالیات تنظیم کرد.
💚"طمع کرد در مال بازارگان
بلا ریخت بر جان بیچارگان"
👈 یعنی تعرفههای اقتصادی بالایی وضع کرد؛
👈 که مقداری از مال بازرگانان را بتواند به سمت
خودش بکشد، و بلا داخل زندگی بیچارگان آورد.
(من یک سری ابیات را حذف می کنم.)
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚"شنیدند بازارگانان خبر
که ظلم است در بوم آن بی هنر
بریدند از آنجا خرید و فروخت
زراعت نیامد رعیت بسوخت"
☘ یعنی سرمایه گذارها،
👈 از آن مملکت سرمایهشان را خارج کردند.
☘ یا تجار دیگر حاضر نشدند در جایی که؛
👈 تعرفههای اقتصاد، نامناسب است،
👈 گمرکش ایراد دارد.
👈 با آنجا صادرات واردات کار کنند.
👈 و در واقع رعیت هم دیگر سوخت به خاطر این قضیه،
👈 فرار سرمایهها در این مملکت اتفاق افتاد.
💚"چو اقبالش از دوستی سر بتافت
به ناکام دشمن بَر او دست یافت"
👈 میگوید با این کار دوستان خودش،
👈 یعنی هموطنان خودش را آزرد.
👈 و از آنها فاصله گرفت.
👈 این اتفاق که افتاد دشمن بر او دست یافت.
👈 یعنی به او حمله کرد.
💚"ستیز فلک بیخ و بارش بِکَند
سُمِ اسب دشمن دیارش بِکَند"
👈 یعنی دیگر حمله کردند،
👈 و درخت مملکتش را از بیخ و بُن کندند.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚"وفا در که جوید، چو پیمان گسیخت
خراج از که خواهد، چو دهقان گریخت"
👈 یعنی هیچ حمایتی از او نکردند،
👈 به او پول ندادند تا دشمن به او حمله کند.
👈 وحکومتش را نابود کند.
💚"چه نیکی طمع دارد آن بیصفا
که باشد دعای بدش در قفا"
👈 انتظار چه نیکی دارد که؛
👈 کلی دعای بد و آه و ناله و نفرین پشت سرش است.
☘ خب، طبیعتاً وقتی یک نفر در یک حکومت
ظلمی کند، ناله و نفرین دارد.
👈 انتظار نباید دلشته باشد که؛
👈 اتفاقهای خوب برایش بیافتد.
💚"گمانش خطا بود و تدبیر سست
که در عدل بود آنچه در ظلم جُست"
👈 اگر یک حکومت خوب میخواستی که؛
👈 ماندگار باشد، عمر طولانی داشته باشد،
👈 بایستی که در عدل دنبال آن میگشتی.
👈 اما تو رفتی در ظلم جستجو کردی.
#طرحی_نو_۱۶
https://eitaa.com/noorveshghelahi