سومی هم خیلی شبیه به «گزاف به هوشیاری» است.
📚"از غفلت به بیداری"
🍀غفلت کسی است که در خواب میباشد و بیدار کسی است که فهمیده است.
👈یعنی لحظاتی که شما فهمیدید، باید نفستان را کنترل کنید اینها لحظات بیداری شماست.
❓چرا ما میگوییم بیداری و غفلت؟
بهخاطر اینکه
🍀سنت یعنی قانون ما باید قانون برای ذهن خود بگذاریم.
🍀مثلاً شما میگویید من میخواهم ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شوم و ورزش کنم.
👈این درواقع یک قانون میشود؛ سنتی که شما برای خود چیدید.
👈برای اجرای این سنت باید سختگیر باشید.
🍀یعنی اگر گفتید میخواهم بیدار شوم باید بلند شوید!
👈و آن لحظاتی که میخواهید به رخوت بروید را باید از رخوت بیرون بیایید
👈اگر بلند نشدید باید خودتان را تنبیه کنید.
🍀چرا که نفس است!
🍀نمیتوانید در مقابل نفس کوتاه بیایید و خواستههایش را زمانیکه میگوید:
👈ولش کن بگذار بخوابم،
👈بگذار استراحت کنم و... گوش کنید. و به خواستههایش تن بدهید.
🍀اگر تن دادید دیگر تا آخر عمر باید تن بدهید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷در آن لحظه که شما قرار است با یک سنت یا یک قانونی از جدالِ خودتان با نفس، پیروز بیرون بیایید،
👈اینجاست که بیداری بهدردتان میخورد.
🍀زمانیکه فردی در خواب است اصلاً متوجه نمیشود
👈 فکر میکند که »نیازهایی نفسانی، خارج از قاعده و نظم و برنامهریزی است که ما را به رخوت میکشاند»، اشکالی ندارد.
👈آدم غافل، حرف نفس را گوش میدهد.
👈آدم هوشیار، سفت و سخت میایستد و میگوید که من هوشیار شدم و الان میخواهم جلوی نفس بایستم؛
👈اگر قرار است صبح بلند شوم به هر ترتیبی که شده باید بلند شوم؛
👈اگر بیدار نشدم خودم را تنبیه میکنم و ریاضت میکشم.
🔷این سبک رفتار سبب میشود نفس شدیداً جلوی شما کوتاه بیاید.
🍀چقدر خوب است که نوجوانان و جوانانی که قرار است صاحب زندگیهای مهم آینده شوند با نازپروردگی با نفسشان برخورد نکنند و ریاضتکِش شوند.
🍀یعنی اگر یک جوان ریاضتکشی را یاد بگیرد؛ سفت و محکم نفس خود را مدیریت کند؛ در زندگیاش بیتردید مهم است.
🔷شما هیچ انسانِ فوقِ موفق را در دنیا پیدا نمیکنید که با نازپروردگی توانسته باشد به جایگاهی رسیده باشد.
👈حتماً ریاضت کشیده است؛
👈خیلی از آنها پنج صبحی بودند، خیلیهایشان نیمهشب کار کُن بودند.
🍀یعنی هر کسی بسته به سبک زندگیاش به خود فشاری آورده است و با فشار و کار و کوشش، نفس خودشان را تربیت کردهاند و توانستهاند موفق شوند.
🍀پس در آن لحظهای که شما فکر میکنید که الان بخوابم یا بیدار شوم،
👈لحظهای است که انتخاب میکنید در غفلت باشید یا در بیداری.
🙏امیدوارم که خداوند، آن لحظهای که انتخاب میکنید که در غفلت یا بیداری باشید، ما را بیدار کند که درگیر بازیهای نفس خود نشویم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"تهذیب خوی را سه چیز است؛"
👈تا این جا برای نفس بود، الان میرویم برای روان یا خوی؛
🍀ما وقتی به مقولهی ذهن میپردازیم؛ بیشتر سبک تفکر است.
🍀وقتی به مقولهی روان میپردازیم؛ حالات خود ما هست.
👈یعنی میگوید: حالات روانی ما، کاندیشنهای روانی ما به چه شکل باید باشد.
📚"تهذیب خوی را سه چیز است؛
از ضجرت به صبر آیی؛"
🍀از ضجرت یا ضجر یا دشواری به صبر بیایید.
👈چگونگی آن را هم نمیگوید.
🔷قشنگی عرفان ایرانی این است که نمیگوید؛
❓چگونه از سختی به صبر وارد شوید؟
🍀میگوید از سختی به صبر وارد شوید، همین و این یک فرمان است.
🍀خیلی جالب است کسانیکه بهدنبال چگونگی هستند؛
👈اینها شدیداً گیر میافتند؛
👈به گونهای گیر میافتند که نمیتوانند راه پیدا کنند.
👈چون همینطور میگویند:
❓چگونه؟
🍀مثلا میگوید من بیست سال است دنبال کنترل خشمِخود هستم.
❓چگونه، چرا؟
❓چگونه خشم خود را کنترل کنم؟
🔷چگونگی بازی ذهن است.
بازی نفس است و شدیداً هم عصیانگر است.
👈و آدم همینطور بهدنبال متد و راهحل.....میگردد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀روشهای معنوی اصلاً یک لحظه درنگ ندارند؛
👈همهی آنها با ایمان است.
🍀میگویند؛ میخواهید خشم خودتان را کنترل کنید؟
👈دیگر خشمگين نشوید.
👈خشمگینی، خشمگين نباش،
👈ناراحتی، ناراحت نباش.
🍀یعنی با یک فرمان این اتفاق میافتد و اندک اندک ذهن به شیوهای تربیت میشود که واقعا این اتفاق را میپذیرد.
🍀مثلا اگرخستهاید بگویید دیگر خسته نباش.
👈میبینید دیگر خسته نیستید.
🍀در ابتدا همه این حرفها یک شوخی است؛ اما بعد میبینید؛ تربیت نفس صورت گرفت و شما اینگونه شدید؛ که
👈با فرمان به نفس خودتان سریعاً میتوانید آن را اجرا کنید.
🍀 مثلاً شب بیخوابی به شما افتاده میگویید؛ که نه باید بخوابی.
👈محکم و استوار.
🍀اینجاست که روان مردانه یا مرد میدان بودن مشخص میشود.
👈با اقتدار میگویید باید بخوابی یک دفعه خوابتان میبرد.
🍀پس تمام اینها حاصل ریاضت است.
🍀انسان ریاضتکش میتواند به تهذیب برسد که فرمان به نفس و خوی و دلش بدهد.
🍀پس از دشواری و سختی و ناراحتی باید به صبر بیاییم.
👈خیلی راحت بگویید که دیگر میخواهم دیگر صبور باشم؛ تمام.
🍀هر چه که در ذهن خود بازی کنید که چطوری میتوانم صبور باشم؛ دیرتر صبور میشويد.
🔷فرمان دادن ذهنی یک اقتدار نیاز دارد؛ تکنیک نیاز ندارد.
👈مثلا وقتی در گرما هستید؛ سفت و سخت میگویید که الان میخواهم؛ گرما من را اذیت نکند.
👈میخواهم گرما را دوست داشته باشم؛
🍀این یک فرمان است که شما میدهید و باید توسط نفس شما اجرا شود.
🔷کافیست که اندکی ریاضت در زندگی خود کشیدهباشید سریعاً حرف شما را گوش میدهد.
🍀پس پارهای از ریاضتهای سنتگونه که برای خودتان مهیا میکنید؛ کمک میکند که نفس شما حرف شنوی کاملتری داشته باشد.
🍀پس از ضجرت به صبر یعنی از دشواری و ناراحتی به صبر تبدیل شویم؛ چگونه هم ندارد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"از بخل به بذل"
🔷بخل یعنی خساست کسی که خوب خرج نمیکند.
☘به بذل یعنی کسی که راحت خرج میکند.
🟢حکایتی را پیش از این خدمت مبارک شما گفتهبودم، دوباره تکرار میکنم.
☘پیش پیامبر خدا، شاید کلیمالله، موسی رسیدند و از او پرسیدند که در این گورستان هرکدام از کسانی که مردهاند، چه مقداری روزی داشتهاند؟
👈گفت: روزی این شخص به اندازهی یک گنجشک بود،
👈روزی این به اندازهی یک کبوتر بود، همینطور یکییکی روزی همه را گفت.
👈یک نفر را گفت: روزی این به اندازهی یک گاو بود؛ یعنی روزانه یک گاو حق داشت مصرف کند.
👈بعد رفتند تحقیق کردند، دیدند که این شخص در کل زندگی یک گاو بیشتر نداشت، و با همان یک گاو زندگی میکرد، و چندان انسان متمولی نبود.
☘نزد پیامبر خدا آمدند، گفتند این شخص را که گفتید خیلی پولدار بوده، پس چرا روزی او فقط یک گاو بود؟
❓گفت آیا او آن یک گاو را مصرف کرد تا خداوند فردا گاو دیگری برای او بفرستد؟
👈گفتند نه، پس خودش مصرف نکرد.
☘این میشود بذل.
🔷گاهی دریچههای روزی آمادهی باز شدن است، اما چون ترسِ بخلگونه برای خرج کردن داريم، به بذل نمیرسیم.
🙏لطفا هر بار که میخواهید با ترس خرج کنید، یک لحظه ببینید که با ترس خرج کردن چقدر فقر میآورد.
👈اگر خرج کردید، لطفا با بذل، فراوانی، بخشش و آسودگی خرج کنید.
👈و دوباره باایمان باشید.
☘تردید نداشته باشید که جای آن پُر میشود.
👈این خرجی که کردم پر میشود. نه به اینقدر؛ بلکه دهها برابر پُر میشود.
☘زندگی با ایمان خیلی اتفاقات قشنگی در آن میافتد و جهان هستی شدیداً حرفشنوی از شما خواهدداشت.
☘آدمهایی که با تردید زندگی میکنند،
👈بهترین نعمتها را خراب میکنند.
☘آدمهایی که با ایمانند، واقعاً هم بعد از یک مدت میبینند که
👈حرفشان توسط جهان هستی شنیدهمیشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"پس از بخل به بذل"
🙏از شما خواهش میکنم اگر به خانوادهتان سخت میگیرید،
به مهمانتان سخت میگیرید،
به کارمندتان سخت میگیرید،
👈از امروز آزاد باشید.
☘یعنی راحت هزینه کنید،
👈 راحت پرداخت کنید، نگران نباشید.
🔷نگرانی شدیداً زایندهی فقر است.
☘نمیگویم بیتدبیر باشید.
👈تدبیر داشته باشید،
☘اما در لحظهای که دارید خرج میکنید، ترس در وجودتان نباشد.
☘همیشه لحظهی خرج کردن، به ظاهر لحظهی خروج پول از زندگی شماست.
آن لحظه،
👈لحظهی خلق پول است!
☘یعنی شما فکر میکنید دارید یک پولی را از دست میدهید.
☘اگر واقعا به چشم فراوانی و برکت نگاه کنید، آن لحظهای است که تازه خلق پول آینده برای شما صورت میگیرد.
☘بخل به بذل آمدن، همهی آن هم پول نیست؛
👈قسمت زیادی از آن هم محبت و لطفی است که در حق دیگران میکنیم.
🔷تا میتوانید به بقیه بخشنده باشید.
آن چیزی که دارید.
👈یک نفری دانش دارد؛
👈یک نفر پول دارد؛
👈یک نفر اخلاق دارد؛
👈یک نفر هیچچیزی ندارد؛ لبخند را دارد.
☘لااقل بخشندهی یک لبخند باشیم.
👈هر کسی را دیدیم؛ به او لبخند بزنیم.
☘تصور کنید روزی یک نفر از خانه بیرون بیاید و تا به سرکار میرود، صد نفر به او لبخند بزنند و حرفهای مثبت به او بزنند؛
👈بهخدا بیماریهایش درمان میشود؛
👈تمام مشکلاتش حل میشود؛
👈امید به زندگی پیدا میکند؛
☘و کمترین چیزی که ما میتوانیم به بقیه ببخشیم، چهرهی گشاده است.
💚حضرت حافظ میفرمایند:
«گشاد کار مشتاقان در آن ابروی دلبند است
خدا را یکنفس بنشین گره بگشا ز پیشانی»
👈میگوید تو را به خدا یک بار این اخمهایت را باز کن.
و یک بار لبخند بزنید.
👈این کمترین بذلی است که شما میتوانید انجام بدهید.
☘اگر همین را هم انجام ندهیم، گرفتار بخل هستیم؛
👈یعنی داریم برای خودمان جمع میکنیم،
👈دلمان نمیخواهد از ما چیزی به کسی انفاق بشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و از مکافات به عفو آیی"
🔷مکافات به نوعی اینجا به معنای کینه است.
👈از کینه به عفو بیایی.
☘یعنی هر کدام از ما اگر خیلی هم آدمهای خوبی باشیم، لااقل برای دو سه نفر نقشه کشیدیم که
👈شاهد بدبختی آنها باشیم؛
👈شاهد آسیب آنها باشیم؛
☘و به عبارتی بدمان نمیآید که شاهد از میان رفتن آنها باشیم.
☘یعنی هر چه هم که انسانهای خوبی باشیم، بدمان نمیآید حداقل چند ابَردولتمرد آسیب ببینند.
👈یا چند تا از همکاران و رقیبهای ما را؛
👈کسانی که فکر میکنیم که در زندگی به ما آسیب زدهاند؛ همهی اینها،
☘ما داریم یک کینه یا مکافات را حمل میکنیم.
☘جالب است که تا زمانیکه شما مکافات حمل میکنید،
👈مکافاتش به شما میرسد، به او چیزی نمیرسد.
☘تمام کسانیکه خشم و کینهی بیهودهای دارند حمل میکنند، اتفاقاً به نوعی بقای خصم را آسانتر میکنند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷و اگر میخواهید خصم از پای در بیاید،
👈باید اول مکافاتی که بر دوش خودتان حمل میکنید را زمین بگذارید.
☘مکافات را میگوید با «عفو»،
👈یعنی ببخشید.
🙏خدایا! ما او را بخشیدیم.
👈با آنکه بدی کرد، همهی این کارها را کرد، ما او را بخشیدیم.
☘بخشیدن هم یعنی دیگر به آن فکر نکنید، آنرا رها کنید.
☘وقتی شما ببخشید، تازه مکافات الهی شروع میشود.
☘یعنی یکی از از دلایلی که بعضیها میگویند:
❓پس عدل خدا کو؟
❓چرا جواب بعضیها داده نمیشود؟
👈به خاطر اینکه ما داریم آن را حمل میکنیم. زمین بگذارید تا خدا بردارد.
☘یعنی در آن لحظاتی که کینه را از دلمان پاک میکنیم و بر زمین میگذاریم.
☘البته که هیچکدام از اینها بنا نمیشود که وظایف زمینیمان را انجام ندهیم.
👈وظایف اجتماعی و حقوقیمان را باید دقیق انجام دهیم؛
👈اما در روانمان یا در خویمان حمل کینه نداشتهباشیم.
☘این کینه یا مکافات را زمین بگذاریم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷مکافاتی که در روان حمل میکنید، این مکافات برای خودِشما مکافاتآفرین است، و باید آن را به عفو تبدیل کنید.
☘ببینید چقدر قشنگ پیر هرات،
👈یک دسته از چیزها را در ذهن تعریف کرد و گفت اینها مربوط به «نفس» هستند؛
👈یک دسته را در روان تعریف کرد و گفت مربوط به «روان» اند
👈و یک دسته را در «دل» تعریف میکند.
☘چقدر این فرهنگ از لحاظ روانکاوی میتواند سودمند باشد، و من آرزو دارم که
👈روانشناسان و پژوهشگران بزرگ از این مکاتب برای یک خلق روانشناسی جدیدی بر مبنای اندیشههای حکمای ایرانی استفاده کنند.
.
👈چون خودشان خیلی قشنگ طبقهبندی انجام دادهاند.
☘پس راه حل آن را هم در صحبت گفتهبود.
👈راه حلهای روان را در صحبت گفته بود.
☘سه راه حل گفته:
👈ضجرت را کنار بگذارید. یعنی ناراحتیهایتان را کنار بگذارید؛
👈خسیسیتان را کنار بگذارید؛
👈کینهها را کنار بگذارید.
❓این سه را چگونه کنار بگذاریم؟
راه حل آن را اول جملات گفت:
👈با همصحبتی یا همنشینی.
☘یعنی شما اگر می خواهید کینهها را کنار بگذارید،
👈نمیتوانید با یک نفر که خودش کینهتوز است، آمد و شد داشتهباشید.
☘اگر میخواهید خسیسی را کنار بگذارید، و با آدمهای خسیس آمد و شد کنید،
👈نمیتوانید آن را کنار بگذارید.
☘و کسی که همیشه دارد ناراحتی حمل میکند و اصطلاحاً زودرنج است (ضجرت کسی است که زودرنج است)
👈را نمیتوانید در کنارش باشید.
به طور مثال
❓چرا آدمها دم به غیبت میدهند؟
👈چون هر دو درد مشترک دارند.
میگویند بیا در مورد فلانی صحبت کنیم.
👈هر دو اهل مکافات هستند؛ یعنی هر دو اهل عفو نیستند.
☘اگر یکی از آنها اهل عفو بود، میگفت بحث را تمامکن؛ من آن فرد را بخشیدم؛ دیگر بحث را ادامه ندهیم.
☘بنابراین راه حلِ درمانِ روانی که جناب پیر هرات برای ما توصیه میکند، برای این سه پارامتر،
👈همصحبت یا مصاحبت نیکو هست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
👈بر موضوع قلب (یا دل) برویم.
📚"و تهذیب دل سه چیز است."
👈تهذیب دل، دیگر، الان وارد مسائل خلوتگزینی یاعزلتنشینی میشود.
👈این قسمت را خدا باید حل کند.
☘پس قسمت اول را سنت حل میکرد؛
👈یعنی قانون.
☘قسمت دوم را همنشین حل میکرد؛
☘قسمت سوم دقیقا کار خداست.
👈یعنی این قسمت با قلب است
👈و باید با واگذارکردن به پروردگار و سپردن، این موضوع حل شود.
خیلی هم پیچیده است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚 "از هلاک امن به حیات ترس آمدن"
☘یک فلسفهی خیلی پیچیدهای هست که میگوید ذهن (نفس) امنیتطلب است.
👈دوست دارد امنیت داشتهباشد.
☘فکر میکنم روسو است که میگوید:
«آدمی زندان امن را به خیابان ناامن ترجیح میدهد.»
👈یعنی دوست دارد تمام عمرش در یک زندان امن باشد؛ تا این که به خیابان ناامن بیاید.
این کار ذهن است!
☘مثلا من اگر به شما بگویم قرار است لطف الهی شامل حال شما شود، سریعاً میگویید:
❓«چگونه؟
از چه طریقی؟
چه مقداری؟
چقدر پول گیر من میآید؟
این لطف را به من می کند، آیا چیزی هم از من پس می گیرد؟
یکموقع به این لطف وابسته نشوم، و فردا مرا در جهنم بیندازند...»
👈هزاران تردید در ذهن انسان میآید.
☘میگوییم:جهان پر از فراوانی است، و خودش روزیرسان است.
👈ذات جهان هستی این است که روزیِ بشر را بدهد.
❓«چگونه؟
چقدر دیر؟
نکند گرسنه بمانیم ..»
👈یعنی همینطور ما نگران امنیت خودمان هستیم.
❓چرا آدمها راحت بذل نمیکنند؟
👈چون امنیتشان را ازدست میدهند؛احساس خطر میکنند.
❓چرا آدمها حتی نمیبخشند؟
👈چون گاهی میگوید: بگذار این کینه در ذهنم بماند که دفعهی بعد به او رو ندهم. یعنی باز هم امنیتطلبی است.
☘یعنی ذهن همواره در حال کسب یک امنیت مجازی است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
👈خیلی نکتهی جالبی است.
☘شما نمیتوانید ببخشید، و کینه یا بهعبارتی مکافات حمل میکنید؛ به خاطر اینکه میخواهید یادتان بماند که ایشان کار بدی در حق شما کرد، و دفعهی بعد گرفتار چنین داستانی نشوید.
👈حالا ممکن است گرفتار این داستان بشوید یا نشوید؛ اما سالها کینهای را حمل میکنید.
👈این وضعیت پیچیده را ذهن برای اینکه احساس امنیت کند، ایجاد میکند.
❓چرا ؟
🔷چون کار نفس یا ذهن در عالم هستی، «صیانت نفس» و «صیانت نسل» است.
👈این دو کار را بر عهده داشته:
☘جان ما را حفظ کند، نسل ما را حفظ کند.
☘برای اینکه این دو را بتواند حفظ کند، همیشه ما را به سمت امنیت میبرده.
👈و این از جایی به بعد خطرناک میشود؛
☘به این شکل که قلب
👈بسیار آزادمنشانه است،
👈شجاعانه است
👈و دوست دارد تجارب قشنگی داشتهباشد.
☘ذهن دوست دارد
👈در امنیت باشد و اتاق امن او بر هم نخورد.
👈ذهن دوست ندارد تجربهی جدیدی را بپذیرد.
👈ذهن معمولا دوست دارد یک راه را بگیرد و برود؛ از این راه خارج نشود.
☘این، حالتِ نفسانیات است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_دهم_تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi