📚"از میدان یقین میدان بصیرت زاید.
قوله تعالی تذکروا فاذا هم مبصرون"
💚این آیهی شماره ۲۰۱ سوره اعراف است. کامل آیه میگوید
👈«کسانی که اهل تقوا هستند، زمانی که طایفهای از شیاطین آنها را مسخ میکنند یا به آنها برخورد میکنند،
سریعاً متذکر میشوند.
یعنی گرفتار گمراهی نمیشوند و مسیر حقیقت را به یاد میآورند.
آنها کسانی هستند که به بصیرت دست پیدا میکنند.»
🟢جناب خواجه عبدالله انصاری طبق آیهای که در اینجا آورده است،
👈تکنیک بصیرت را کاملاً آموزش داده است.
❓ تکنیک بصیرت چیست؟
☘زمانی که همه چیز خوب است،
👈همه چیز خیلی قشنگ پیش میرود
👈و گرفتار هیچ عارضه یا مشکل منفی هم نشدهاید.
☘در این زمان هیچ رشد و تعالی نیست، اگر هم باشد خیلی کم است.
🔷در یک لحظه، پدیدهی منفی مثل خشم، کینه، درگیری، از دست دادن یا یک مواجههی بدی برای شما ایجاد میشود.
👈لحظهی مواجهه، لحظهی بصیرت است
🍀در آن لحظه کافی است که
👈شما فقط خدا را یاد کنید.
👈تذکروا یعنی خودتان را از یادنبرید، گیج و منگ نشوید.
👈خودتان را در آن لحظه کنترل کنید،
🍀بصیرت از آنجا به بعد به شما داده میشود.
🔷بصیرت در لحظاتی که شما در حس و حال خوش معنوی هستید، نیست.
👈یعنی جذب بصیرت ندارید.
🔷لحظاتی که در مواجهه با مسائل منفی قرار میگیرید،
👈لحظاتی هستند که شما به روشنبینی میرسید.
🍀مثل این است که من در خانه خوابیده باشم، هیچ زمانی ورزشکار نمیشوم.
👈هنگامی که در باشگاه یا کوهستان ورزش میکنم و با سختیها مواجه میشوم،
👈آنجا ورزشکار میشوم.
🔷ما زمانی که با نیرویهای منفی مواجه شویم،
👈بصیرت پیدا میکنیم.
فقط یک کاری باید انجام دهیم.
🍀در لحظاتی که خشم ما را فرا میگیرد،
👈تعادل خودمان را از دست ندهیم.
🍀لحظاتی که اندوه ما را در برمیگیرد،
👈خودمان را نبازیم،
👈کنترل خودمان را از دست ندهیم
👈و خودمان را نگه داریم.
🔷در تمام لحظاتی که مصیبتها وارد میشود،
👈خویشتنداری کنیم و به یاد خدا باشیم.
👈بعد از آن شاهد یک مرحله بصیرت بیشتر خواهیم بود؛ به همین سادگی.
🔷لحظات خوشی، لحظات استراحت ما است.
👈لحظات دشواری، لحظات کسب بصیرت است.
☘بهطور مثال، زمانی که شما تصادف میکنید، در همان لحظه شروع به فحش دادن و ناراحتی میکنید،
👈در همان لحظه باید خویشتنداری کنید،
👈حواستان به خودتان باشد،
👈ذکر بگویید،
👈یاد خدا باشید
👈و شکر گزاری کنید.
☘این کار را که انجام دادید، ناگهان بصیرت بر شما وارد میشود.
🍀پس اگر همه آموزشها را یاد گرفتید اما در لحظات دشواری نتوانستید از آن استفاده کنید و وارد ذکر شوید،
👈به بصیرت دست پیدا نمیکنید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"بصیرت، دیده ور شدن است."
❓دیده ور شدن یعنی چی؟
☘ما درحال دیدن هستیم اما کمی کاملتر میبینیم،
👈یعنی میزان چیزی که ما میبینیم یا میفهمیم خیلی بیشتر است.
☘بصیرت به معنای دیدن است،
👈دیدنی که با فهم است.
🔷با دیدن میفهمد یا با فهمیدن، میبینید. اینها هر دو خیلی با هم ترکیب شدهاند
و به نوعی ادراک میشود بصیرت.
👈یعنی یک درک خیلی بالایی پیدا میکنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"بصیرت به سه چیز است:
بصیرت قبول، بصیرت اتباع و بصیرت حقیقت."
☘جناب خواجه سه مرحله بصیرت را امشب برای ما توضیح میدهد.
📚"بصیرت قبول، رسید توست به یافت آشنایی
«قد جاءکم بصائر من ربکم»"
🍀یک سری مسائل که در زندگی شما رخ میدهند را باید به نیکی ببینید، قبول کنید و این مرحله را طی کنید.
💚آیهی شماره ۱۰۴ سوره انعام است.
«قد جاءکم بصائر من ربکم»"
👈 یعنی روشن بینی.
🍀میگوید از ناحیهی رب روشنبینی به سمت شما میآید.
☘یعنی موضوع فهم بصیرت گونه، یک نوع فیض از ناحیهی رب است.
👈روشنبینی هم مثل بارانی که بر سر ما میریزد؛ از سمت پرودگار به سمت ما سرازیر میشود.
🔷میگوید کسی که از آن استفاده میکند،
👈سود میکند.
🍀کسی که کور باشد و به آن بی توجهی کند و عمل نکند،
👈آن را از دست میدهد
👈و نمیتواند روشنبین شود.
👈خداوند هم از او حمایتی نمیکند.
🍀پس ما به وضعیتی باید برسیم که بتوانیم بصیرتهایی که به سمت ما میآید را دریافت کنیم.
🍀میدان بصیرت، میدان بسیار دشواری است و جناب خواجه عبدالله انصاری سعی کرده است خیلی رمز گونه بیان کند
👈 و از آیات قرآن استفاده میکند که شما بر روی آنها تدبر کنید
👈و بتوانید کشف کنید.
☘من اندکی را توضیح میدهم اما روی آیاتی که گفته شد؛ بیشتر تدبیر کنید.
🔷یعنی شما زمانی که نشانههایی را در زندگی میبینید؛ ربتان
👈یعنی جلوهی تربیت کنندگی خداوند به شما میخواهد بصیرت بدهد.
☘رب هم به معنای خدا و هم به معنای تربیت کننده است.
🔷یعنی پروردگار با اتفاقات مختلف در حال روشن کردن ما است.
🍀دیده اید در زندگی یک نفر اتفاقات مختلفی افتاده است و آدم با تجربهای شده است؟
👈یک نفر هم است که مثلاً فقط به مدرسه رفته و درس خوانده است و هیچ تجربهای ندارد، آدم پر توانی نیست.
🍀بنابراین ما باید از "رب" کمک بگیریم.
واژهای مثل "الله" واحد است و یکی است. احد است، یکی است.
👈"رب"معمولاً جمع است.
🔷یعنی تربیت کنندگانی الهی بر سر راه ما قرار میگیرند و همهی آنها را خداوند مستقیم در زندگی ما جاری میکند.
🍀آنها به ما بصیرت میدهند و میگوید حتماً از آنها بگیرید.
🍀پس این آیه نشان میدهد که بصیرت گرفتن با طلب اتفاق میافتد و ما باید طلب داشته باشیم تا بتوانیم بصیرت را دریافت کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"بصیرت قبول در نظارهی تجارب، علائم و دلایل است."
👈سه موضوع در بصیرت قبول که باید آنها را داشته باشیم تا مرحله اول بصیرت، یعنی بصیرت پذیرشی اتفاق بیافتد را بیان میکند.
🍀مثلاً من آدمی هستم که هیچ چیزی را نمیپذیرم و قبول ندارم،
👈باید در ابتدا بصیرت قبول داشته باشم
👈یعنی تمام شواهد جهان هستی را ببینم، مورد ارزیابی قرار دهم و بپذیرم.
☘سه گام را برای بصیرت قبول بیان میکند.
🍀پیش از وارد شدن به بصیرت قبول، به منظور شناخت بصیرت،
داستانی از جناب بزرگمهر وزیر لایق ایرانی را تعریف میکنم.
👈تاکمی بصیرت و فن بصیرت را بشناسید.
☘بصیرت یا روشنبینی تکنیک است.
👈تکنیکی است که آرام آرام انسانها یاد میگیرند،
👈البته که اهل دل خیلی زود به آنها داده میشود.
☘جناب بزرگمهر در دعوایی قرار میگیرد و حکمرانانی، مناظرهای در دربار انوشیروان میخواهند انجام دهند،
👈که ببینند جناب بزرگمهر واقعاً علم و دانش کافی دارند یا نه.
☘جناب بزرگمهر 40 روز چلهنشینی و عبادت میکند(اشتباه نگویم فکر میکنم چهل روز)
👈و قرار آن جلسه را میگذارند.
👈وقتی که میخواهد به دربار پادشاه برودذتا مناظره را انجام دهند در راه چند صحنه جلب توجه میکند.
🍀از نزدیکی حمّامی رد میشود که خانمها از آن حمّام بیرون میآیند؛ ابتدا خانمی تنها که بسیار زیبا و رعنا بیرون میآید و بعد خانمی باردار بیرون میآید و بعد خانمی که بچهای بر دوش دارد بیرون میآید
👈بعد این سه صحنه را میبیند و گذر میکند و میرود و پیامی درونی از این موضوع دریافت میکند.
☘وارد جلسه انوشیروان میشود، کسانی که میخواستند مناظره کنند جعبهای میآورند و میگویند ما در این جعبه چیزی داریم شما بگویید چیست؟
👈جناب بزرگمهر یک دفعه نشانهها برایش باز میشود.
☘مکانیزمی ماورایی در وجود انسان هست که البته شاید در آینده کاملاً علمی شود و همه بتوانند از آن استفاده کنند.
☘میگوید درون این جعبه سه سنگ هست که
👈سنگ اوّل، سنگ تکی بسیار زیبا و تراش نخورده است،
👈سنگ دوّم، سنگی است که درون خود سنگ دیگری دارد
👈و سنگ سوم، سنگی است که به آن یک سنگ چسبیده است و سه تکه جواهر بودند.
☘بدین معنی که از سه نشانهای که در طول روز دید سه سنگ را توانست حدس بزند که در جعبه اینها بود، که البته مدتی خودسازی کرده بود و منتظر نتیجه بود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀در فرهنگ ما بصیرت به این صورت بود که میرفتند و فال گوش میایستادند،
👈بدین معنی که چهارشنبه سوری که میشد، چهارشنبهی آخر سال دم گذر میایستادند و نیّت میکردند، که ببینند مردم در گذر چه میگویند و پاسخ خودشان را دریافت کنند.
☘یا بعضیها تفأل به حافظ میزنند و به این صورت پیامشان را دریافت میکنند.
🔷بدین معنی که ما برای فهمیدن مطالب از اِلمان بیرونی استفاده میکنیم.
👈یعنی فن بصیرت به این صورت است که از چیزی بیرون از خودمان استفاده میکنیم، برای اینکه بتوانیم بفهمیم که چه اتفاقی رخ داده است.
☘بعضیها میگویند مثلاً اگر صبح از خانه بیرون آمدیم این را دیدیم، برایمان خوشیمن است، بدیمن است، خوب است، بد است.
☘تمام اینها قسمتهای مقدماتی بصیرت است که
👈البته میتواند همینها هم محدودکننده باشد و ذهن انسان را محدود کند و نباید در آن گیر کرد.
👈امّا فن محسوب میشود، تکنیک محسوب میشود.
📚"تجارب"
☘ اوّلین مرحلهی بصیرتِ قبول، تجارب است.
🍀در اینجا میگوید که شما باید تجارب زندگیتان را دقیقاً بررسی کنید و تجارب دیگران را هم بررسی کنید.
☘کسانی که میخواهند اهل روشنبینی باشند
👈مثل این است که من میگویم میخواهم روشنبینی داشته باشم،
👈میگویند این مراحل را طی کنید.
🍀میگویند مرحلهی اول این است که اهل تجربه باشید.
👈یعنی دائم در حال بررسی تجربهها باشید ببینید که چه تجاربی چه نتایجی را به برداشته است.
☘شما چه کاری انجام دادید که
👈چه مشکل و یا دستاورد خوبی را برایتان رقم زده است.
🔷اگر ما نتوانیم از تجارب زندگیمان استفاده کنیم از یک سوراخ دهها بار گزیده میشویم
👈و انسان آگاه از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
🍀بدین معنی که همینطور آمار مشکلاتشان را پایین میآورند.
🍀یک بار اشتباه کردید بعد باید بنشینید،
👈دقیقاً تجارب را بررسی کنید، کنکاش کنید، تحلیل کنید،
👈حتّی از یک مشاور استفاده کنید که به شما توضیح دهد، که ایراد از کجا بوده است
☘و بعد از آن به سادگی میتوانید آن تجربه را به یک علم درون خودتان تبدیل کنید.
🍀این تجارب هم معنوی است و هم تجارب اقتصادی، مادی و... است.
🍀به طور مثال شما یک بار با یک نفر رابطهای یا دوستی یا کاری انجام میدهید،
👈بعد میبینید که حس و حال معنویتان از بین رفت.
👈این شد تجربه
☘میفهمید که این خطا و اشتباه نتیجهاش از دست دادن حس و حال معنوی است.
👈یک بار مثلاً بیش از حد غذا میخورید، کار بدی میکنید، بعد نتیجه اش را میبینید.
👈یک بار کار مثبتی انجام میدهید، بعد میبینید حس و حال درونیتان خوب شد.
☘باید تک تک این تجارب را شناسایی کنید.
🔷یعنی انسان روشنبین غیبگو نیست.
👈روشنبین است.
👈یعنی خوب میبیند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀ما همیشه فکر میکنیم که روشنبینی، یک موضوع ماورایی است.
☘اما به فرمودهی جناب پیر هرات، مرحله نخست آن،
👈یک مرحلهای است که باید از تجربیات به نحو عالی استفاده کنیم.
☘ببینید ما برای تجربیات زندگیمان هزینه دادهایم،
👈حیف است که دوباره آن هزینه را پرداخت کنیم.
☘مثل این است که شما کلاسی را ثبت نام کردهاید یک بار شهریه دادید، دوباره حیف است شهریه بدهید.
👈پس بهتر است که از تجارب آن کلاس به نحو عالی بهره مند شویم که هزینهی بیشتری پرداخت نکنیم.
👈یکی تجارب خودمان را بررسی کنیم
👈یکی تجارب دیگران را.
🍀پس انسان اهل بصیرت همواره باید
👈سرگرم بررسی دقیق هر اتفّاق گوارا یا ناگواری باشد،
👈تجربهاش را بگیرد
👈و پرونده اش را ببندد.
☘بعضیها هستند صبح تا شب به یک مشکل فکر میکنند،
👈این خیلی بد است.
☘شما مشکل را روی میزتان میگذارید ترجیحا مینویسید، بعد میگویید
👈چه درسهایی برای من داشت؟
👈چه راهکارهایی به من میدهد؟
☘بررسی میکنید، بعد آنها را در یک دفتر پاک نویس میکنید، تمام خاطرات را بیرون میریزد.
👈بدین معنی که خاطره باز نباشید،
👈تجربه باز باشید.
🔷خاطره بازها همین طور با یک سری از خاطرات خوب یا بد خود سیر میکنند.
🔷تجربه بازها با درسها طی میکنند.
👈چون شکست و موفقیت دیگران را دیدهاند.
👈شکست و موفقیت خود را هم دیده اند.
👈از تجارب آن بهرهمند شدهاند.
☘واقعاً اینکه میگویند، تجربه از علم بالاتر است، جمله بسیار قشنگی است
👈و ای کاش نظامهای آموزشی به سمت تجربه محوری میرفت،
👈که بچهها چیزی را تجربه کنند.
👈نه اینکه بخواهند فقط حفظ کنند و بعد کنکور بدهند و هیچ تجربهای در زندگیشان نداشته باشند.
🔷پس اولی باید انسانی باشد که اهل نظارهی تجربه باشد،
👈نه نظارهی خاطره
🍀یعنی تجارب را دقیق بررسی کنید.
☘بهترین کار این است که شما دفتری داشته باشید هر اتفاقی در زندگیتان افتاد، آن اتفاق را در چکنویس بنویسید
👈بعد به زیبایی تحلیل کنید.
👈تجربهاش را در پاکنویس بنویسید.
👈آن چکنویسها را دور بریزد و پاکنویسها را نگه دارید.
☘یعنی تجربهها را نگه دارید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"دوم علامات است."
علامات مثل داستان جناب بزرگمهر
👈(من در جایی گفته بودم، حضرت زرتشت یکی از دوستان پیام داده بود که چرا میگویید حضرت زرتشت؟
حضرت که به معنای امام و پیامبر نیست،
به معنای احترام است.
برای مثال بعضی اوقات میگویند حضرت آقای فلان، این نوعی احترام است.
به معنای این نیست که من گرایش مذهبی نسبت به جناب زرتشت داشته باشم)
🟢علامتها
☘جهان هستی با انسانهای اهل بصیرت حرف میزند.
شما اگر روزی درد دارید، چیزی از شما میشکند، چیزی گم میکنید.
👈اینها ظاهر قضیه است
👈و هر کدام هم میتواند علامتی هم باشد.
☘کسانی هم که علامتها را شناسایی میکنند خیلی کمتر آسیب میبینند.
👈اصلاً هم توهّم نیست.
☘تمام جنگجویان علامتشناس بودند.
وقتی میخواستند به میدان مبارزه بروند،
👈تمام علامتهای جوی را نگاه میکردند،
👈نشانهها را میدیدند، دقت میکردند که
❓آیا اینجا کسی در کمین آنها هست یا نه؟
❓آیا الان وقت رفتن به مبارزه هست یا نه؟
☘ما باید علامتهای زندگی را بفهمیم.
☘گاهی میخواهیم کاری انجام دهیم، همان اول کار نشانههایی میبینیم که به ما میگوید
👈این کار مناسب شما نیست آن را انجام ندهید
👈و یا میگوید این کار را انجام دهید.
🔷کسی که علامتها و یا نشانهها را خوب بشناسد بسیار میتواند در کسبوکار و حتی معنویت موفق باشد.
☘اساس تفکر سرخپوستی که امروزه آن را "عرفان سرخپوستی" مینامند، حرکت به دنبال نشانههاست.
👈یعنی آن شخص در مسیر سلوک خویش فقط نشانهها را میبیند و نشانهها با او سخن می گویند.
☘و البته شناسایی نشانهها کار عوام نیست بلکه برای کسانی است که اهل دل هستند.
☘کسانی که اهل طریقت هستند باید نشانهشناس باشند و تکتک اتفاقات زندگی باید برای آنها نشانهای داشته باشد. که با آنها حرف بزند.
👈و برای منی که دچار سردرگمی هستم نشانهها چندان کاربرد ندارد
👈به همان عطسه آمد صبر کنیم باید بسنده کنم.
☘نشانهها بالاتر از این است که عطسه آمد صبر کنیم.
🔷نشانهها شامل تکتک اتفاقاتی است که به شما پیامی میدهد و شما در قلب خود احساس میکنید که گویا موردی را به من میگوید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"سوم دلایل"
☘وقتی میگوید دلایل
👈یعنی شما باید نظام علت و معلولی را بر هر چیزی ایجاد کنید.
🍀هر چیزی در این دنیا برای خودش علت یا پدیدآورندهای دارد.
معلول یا مفعولی، پدید آورندهای دارد.
🔷باید عقل واهل تفکر باشیم، مرتب بسنجیم دلایل چه چیزهایی است.
☘ممکن است این مرحله از "میدان بصیرت، قسمت قبول" بهظاهر شما را کمی وسواسگونه کند.
👈برای همین توصیه میکنم این موارد را در حدی انجام دهید که گرفتار وسواس نشوید.
👈و برای شما به عنوان فن باشد نه به عنوان کاری که تمام زندگیتان را پر کند.
تکنیکی باشد که در عرض دو دقیقه به جواب برسید.
☘یعنی خیلی زود متوجه شوید،
👈دلیل زمینی و دلایل ماورایی این اتفاق چیست؟
👈دلایل اخلاقی آن و دلایل مادی آن چیست؟
☘هر چیزی را سریع تفکیک کنید.
و اگر کمی منطق بخوانید بسیار خوب است.
🍀خواندن منطق سبب میشود کمتر دچار وهم شویم.
👈و اندکی منطق و فلسی بدانید، یعنی ساختارهای سفسطه را کامل بشناسید.
🍀متوجه خواهید شد که
👈تلههای ذهنی کجا هستند
👈و کدام دلیل و یا برهان هستند
👈و کدامشان وهم هستند.
درسی است که باید فرا بگیریم.
☘در حد معمول خودمان این است که از سر وقایع نگذریم.
زیاد هم وقت برای آن نگذاریم.
چند دقیقه وقت بر روی یک موضوع بگذارید، دلایل آن را در میآورید.
🍀وقتی میخواهیم تجارب را هم استخراج کنید باید حتماً اهل علت و معلول باشید،
👈تا بتوانید تجارب را استخراج کنید.
🟢حقیقتاً توضیح این میدان بسیار زمانبر است و من مجبور هستم خلاصه بگویم و اگر روزگاری فرصت شد پیرامون بصیرت، دورهای، کلاس آموزشی و یا برنامهای داشته باشیم، بیشتر توضیح خواهم داد. اما اینجا واقعا بیش از این نمیتوان توضیح داد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"بصیرت اتباع در کتاب و سنت
و آثار سلف است."
🔷گام دوم بصیرت، بصیرت اتباع یا تبعیت کردن به معنای پیروی کردن است.
☘مثال هر دستگاهی برای اینکه درست کار کند،
👈اول باید استارت بزنیم و یا دستگاه را شروع کنیم.
👈سپس دستگاه را تنظیم کنیم.
مثل وقتی که خودرو را دیاگ میزنیم و تنظیم میکنیم. یا موتور خودرو را تنظیم میکنیم.
☘همیشه تنظیم کردن با یک معیار است. مثلاً دور موتور از این حد نباید بالاتر بیاید.
👈"این حد بالاتر نرفتن" یک معیار یا کاتالوگ دارد که مشخص میکند.
🔷یعنی هر دستگاهی در ابتدا روشن میشود.
👈بصیرت قبول یعنی اهل بصیرت میشود.
👈دوم بصیرت اتباع یا تبعیت کردن که میگوید حالا از یک سری استانداردهایی باید تبعیت کرد.
☘گام دوم بصیرت بسیار مهم است و اگر نباشد انسان دچار وسواس و رفتارهای شیطانی میشود.
🔷به این صورت است که شما بصیرت خود را با یک حکم محکم تطبیق دهید.
☘مثلاً بصیرتی برای من میآید که فلانی دشمن است او را بـِکُــش!
👈من باید آن را با چیزی تطبیق دهم که ناگهان کار خطرناکی انجام ندهم.
☘یا بصیرتی میآید که میگوید خودت را فنا کن.
👈پس من خودم را از بلندی پرتاب کنم؟
☘این موارد باید طبق قوانینی تنظیم شود.
👈ما مثل ماشینهای صفر هستیم، هنوز به راه نیفتادیم، باید مدتی آببندی شویم.
🔷برای آببندی شدن
👈باید به یک سری از قوانین مکتوب معنوی که در کتب الهی آمده است احترام بگذاریم.
☘آنها میگویند چه کاری را انجام دهید.
👈حدود ما را مشخص میکنند.
☘یعنی یک بصیرت و یا حسی به میگوید فلان کار را انجام دهید.
☘برای اینکه بدانیم این کار خوب است یا نه،
👈نیاز به یک چارچوب یا کاتالوگ است که بفهمیم دستگاه ما درست تنظیم میشود یا خیر.
🟢این تنظیم شدن را از سه گام جناب خواجه عبدالله انصاری توضیح میدهند که ما نیز از آن بهرهمند میشویم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"بصیرت اتباع در، کتاب، سنت و آثار سلف میباشد."
🍀منظور از کتاب، کتاب قرآن یا کتب مقدس است.
🍀هر کسی در دین خودش کتابی دارد. آن کتاب، کتاب قانون او محسوب میشود.
👈نسبت به کتاب قانون خود پیش بروید.
🔷نسبت به مسائل دینی خیلی بیتفاوت نباشید. اینها معیارهای خیلی خوبی هستند. وخیلی زیبا مشخص میکند که اینجا کج میروید و یا اینجا درست میروید.
👈کاری به این نداشته باشید که شخصی در دین آمده و کار بدی انجام داده است، دزدی کرده، یا آدم کشته.....
👈آنها به من و شما ربطی ندارد، هرکسی باشد در آخرت باید پاسخگو باشد.
🔷از دین به عنوان قوانین برای تنظیم بصیرت استفاده کنید.
🍀بنابراین بصیرت قبول اول شما را برای فهم بیشتر آماده میکند.
🍀بصیرت اتباع میگوید که خودتان را با کتاب و سنت و آثار سلف تنظیم کنید.
👈کتاب که همان کتاب قرآن است، که احکام الهی در آن نوشته شده است که میگوید کسی را نکشید، دزدی نکنید، و ...کارهای خوب انجام دهید و تقریبا همه بلد هستید و کمی هم با دقت بیشتر باید رعایت کنید.
☘همینطور سختگیرانهتر با خود برخورد کنید در مجموع کمتر خلاف کنید.
🔷یک شخص فالبین کسی که فال تاروت انجام میدهد او نیز از بصیرت استفاده میکند.
👈اما فقط از گام اول بصیرت استفاده میکند.
👈گام دوم که تطبیق با اصول یک کتاب الهی است را ندارد.
❓چرا؟
🍀چون کتاب الهی میگوید نباید در زندگی کسی تجسس و دخالت کنید.
🍀یعنی دقیقا قرآن میفرماید
"وَ لا تَجَسَسو"
👈"در زندگی دیگران سرک نکشید"
👈یعنی اصلا نباید وارد زندگی دیگران شوید.
🔷همچنین میفرمایند نباید درون انسانها را ببینید.
👈پردهی ستارالعیوبی پروردگار را نباید بدرید.
☘و تمام این موارد مسائل مهمی است که در کتب الهی آمده است.
🔷سپس اگر وارد بصیرت شویم، اما خود را با یک کتاب الهی تنظیم نکنم خطرناک است.
👈اینجاست که کتب الهی کمک میکنند و همچنین سختگیر هستند.
🍀یعنی بعضی اوقات دوست دارید آزادی داشته باشید ولی کتب الهی به ما سخت میگیرد.
👈اینجا به درد میخورد، چون خودروی شما را تنظیم میکند که خراب نشود و درست رفتار کند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘پس اول کتاب و دوم سنت بود.
🔷سنت، رفتار پیامبر است.
👈یعنی هر شخصی در دین خودش.
☘اینکه میگوییم در دین خودش به این دلیل است که
👈مطالب عام است و شما در هر دینی که باشید به هر حال یک کتاب و یک پیامبری و یا یک قانونی دارید و شاید رفتار یک نفر برای شما الگو باشد.
☘معمولاً رفتار انسانهای خوب الگو است و کار بد انجام نمیدهند و به هشتاد و یا نود درصد از رفتارشان میشود اعتماد کرد.
👈یعنی اگر رفتاری دارند، احتمالا همین رفتار درست بوده است و حتی اگر قسمتهایی از آن رفتار تاریک باشد.
☘به طور مثال گفتهاند پیامبر ما اینکار را کرده است،ذآن قسمتی که روشن است و جای تاریکی و تردید ندارد را پیروی کنید.
👈یعنی کنار نگذارید.
☘اتفاق خیلی بدی که میافتد این است که مثلاً میگویند چرا درمورد زنان این صحبت شده است.
👈کل قصه را کنار نگذارید، آن زمان نگاه آن گونه بوده است، نیاز نیست ما همه چیز را ترک کنیم.
☘آن قسمتی که امروزه میتوانیم از آن بهره ببریم را استفاده کنید.
👈بعضی از مطالب در ظرف زمان خودش ممکن است یک قانون باشد، الان یک قانون نیاز به بازنویسی مجدد دارد.
👈پس از سنت بهره ببرید.
🔷سنت این است که رفتارهای اولیای الهی و پیامبران دقیقاً باید الگو برداری شود. بفهمیم که رفتارهای آنان چگونه بوده است.
👈مثلاً همگی سحر خیز بودهاند،
👈دروغگو و دزد نبودهاند،
همگی اینها مشخص است.
☘رفتارهای بزرگان، همگی مشخص است و ما باید آنها را نگاه کنیم تا
👈بصیرتی که پیدا میکنیم، خلاف رفتار آنها به ما هدایت ندهد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"سوم آثار سلف"
🔷سلف به معنای پیشینیان است، اما به باور من پیشتازان است.
👈یعنی کسانی که به درجات معنوی بالایی رسیدهاند. اینها اسلاف یا سلف میشوند.
🍀بعضیها میگویند کسی که قدیمیتر است، سلف است.
👈اما به باور بنده کسی که بالاتر است، سلف است.
☘یعنی شما تعداد زیادی انسان عارف، سینه سوخته و خودساخته دارید که حکایت زندگیشان مشخص است.
👈در اینجا میگوید، خودت و بصیرتت را طبق اینها تنظیم کن.
☘شما ببینید که مثلاً ائمه چگونه رفتار میکردند، خودتان را روی رفتار آنها تنظیم کنید.
👈در اینجا کاتالوگ مشخص است و خلاف نمیکنید.
👈میفهمید اینگونه که رفتار میکردند، صحیح است و از چهارچوب خارج نمیشوید.
🔷خواندن کتابهای تذکره و خاطرات عرفا به این قسمت خیلی کمک میکند، یعنی شما متوجه میشوید که
👈عرفا چگونه رفتار میکردند
👈و این رفتار به بصیرت یا روشنبینی شما خیلی میتواند کمک کند.
📚"بصیرت اتباع، راه سنت به صلابت سر سپردن است."
🔷راه سنت یعنی در واقع راه و طریقت اولیا و پیامبران، به صلابت، محکم و استوار سپردن است.
📚«علی بصیره انا و من اتبعنی»
آیهی شماره ۱۰۸ سوره یوسف است و میگوید؛
👈این راه من به سوی خدا است و هرکسی که اهل بصیرت باشد، از من پیروی کند.
☘یعنی راه بسیار روشن و شفافی است و هرکسی میتواند بفهمد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستم_بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi