💚«سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کونومکان بیرون است
طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
مشکل خویش بر پیر مغان بردم دوش
کو به تعبیر نظر حل معما میکرد
دیدمش خرم و خندان قدح باده بدست
وندر آن اینه صدگونه تماشا میکرد
گفتم این جام جهان بین به تو کی داد حکیم
گفت آنروز که این گنبد مینا میکرد
بیدلی در همه احوال خدا با او بود
او نمیدیدش و از دور خدایا میکرد
این همه شعبدهی خویش که میکرد اینجا
سامری پیش عصا و یدبیضا میکرد
گفت آن یار کز او گشت سر دار بلند
جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد
فیض روحالقدس ار باز مدد فرماید
دیگران هم بکنند آنچه مسیحا میکرد
گفتمش سلسلهی زلف بتان از چیست
گفت حافظ گلهای از دل شیدا میکرد»
♥️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم.
به شبی دیگر با صدمیدان جناب خواجه عبدالله انصاری و یکی از مهمترین و شیرینترین میدانهای این کتاب اعجابانگیز "میدان طلب" خیلی خوش آمدید.
🙏از روح شریف حضرت خواجه عبدالله انصاری پیر هرات طلب میکنیم که در این محفل همراه و همدل ما باشد و با نظری حقایق پنهان در این کتاب ارزنده را به قلب و زبان تکتک ما جاری بفرماید.
☘️بزرگواران، صحبت کوتاهی در مورد این کتاب و وضعیت کنونی جامعه عرض کنم.
👈شاید یکی از بیشترین پیامها و اعتراضاتی که در صفحات اینستاگرام و جاهای مختلف به من داده میشود این است که چرا یک کتابی میخوانید که منیع آن قرآن باشد؟
🔺قرآن ستیزی بسیار شدیدی به ویژه میان نسل جوان جاری شده است و اصلاً وقتی که یک کلمه از قرآن گفته میشود دوست ندارند دیگر ادامه دهند و منابع اصلی این کتاب قرآن است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📕صدمیدان یک کتاب بسیار ارزنده هست و تمام میدانهایش را با قرآن تأیید و تصویب میکند.
👈این هنر جناب خواجه عبدالله انصاری میباشد که آنقدر به قرآن مسلط است که دقیقاً میتواند صد پله را از آن استخراج کند.
☘️باید چند نکته را خدمت شما بیان کنم که انشاءالله همدلتر شویم.
🔹۱- اسلام یک مجموعهای از قواعد، قوانین و آموزشها بود که این آموزشها جهت صلح، دوستی و زندگی بهتری برای بشریت ایجاد شد منتهی با برداشتهای مختلف در جوامع مختلف اتفاقاتی افتاد که تمام آنها دامن اسلام را گرفت. هنوز هم آن اتفاقات حتی شدیدتر و هر روز اتفاق میافتد.
☘️ما حتی اگر به قرآن به دیدهی یک کتاب معمولی هم نگاه کنیم و به آن کتاب آسمانی هم نگوییم،
👈مطالب بسیار ارزندهای دارد که باید از آن مطالب بهره ببریم.
☘️باور کنید بنده فرهنگ سامورایی، کنفسیوس، گاتاهای زرتشت و... میخوانم ولی هیچ کس اعتراض نمیکند، اما آمار اعتراض از قرآن خیلی زیاد است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔺فقط میتوانم بگویم که در دهههای اخیر یک موفقیت عظیمی نصیب کسانی شد که میخواستند فرهنگ ایران را دستکاری کنند و در چند زمینه هم توانستند.
☘️ابتدا یک موفقیت در از بین بردن محیط زیست نصیب آنها شد که تقریباً در دهههای اخیر محیطزیست را از بین بردند.
☘️دوم در از بین بردن دین.
👈باور کنید گشت ارشاد به تنهایی کاری کرد که جنگها هم نمیتوانستند علیه یک دین انجام دهند.
☘️همچنین در از بین بردن مفهوم خانواده هم موفق بودند که خیلی مفاهیم از بین رفت و هنوز هم ادامه دارد...چنین آسیبی بر پیکر جامعه بخورد.
☘️بنابراین میتوانیم به قرآن (نمیگوییم کلام وحی) به عنوان کتابی که پر از مطالب مثبت است، نگاه کنیم و حداقل درسهای خیلی خوبی بگیریم.
❓چطور اگر کتاب گاتاها را بخوانم کسی اعتراضی ندارد!؟
👈ولی رویِ قرآن خیلی اعتراض هست.
💎امیدوارم این صلح برقرار شود و اگر کسی خطا و اشتباهی مرتکب شده است، آن را به حساب یک فرهنگ عمیق ننویسید.
☘️به هر حال فرهنگ اسلامی فرهنگی است که باید رشد میکرد ولی متأسفانه رشد نکرد.
👈یعنی درختی با ریشههای محکم و قدرتمند بود اما باید بهروز میشد، ولی در دست کسانی بود که اجازهی بروز رسانی ندادند و به فرد دیگری هم اجازه نداند که به حریم آنها وارد شود و همینطور ماند.
☘️طبیعتاً اگر شما الآن بخواهید با الاغ به سفر بروید؛ سرعت بسیار کم است، خسته و اذیت میشوید و بیهوده است.
👈آن هم باید رشد میکرد اما از رشد فلسفه، دانش و تکنولوژی جا ماند.
📕کتاب صدمیدان که برای هزار سال پیشِ عرفان ایرانی است و رفرنس آن از قرآن است، همین الآن که میخوانیم مطالب تازهای دارد.
☘️تصور کنید اگر ما نوابغ عرفانی داشتیم که بعد از حضرت مولانا... (تقریباً میتوان گفت که ما بعد از مولانا کسی را نداشتیم که جهشی عرفانی ایجاد کند و مسیر عرفان ایرانی را ادامه دهد)
👈اگر با همین سرعت در هزار سال پیش، اتفاق افتاده بود تا به امروز ببینید ما در چه نقطهی متعالی بودیم.
☘️من همین الآن که ادبیات و فرهنگ هزار سال پیش را میخوانم، پر از مطالب تازه و جدید روانشناسانه هست.
☘️حالا تصور کنید که اجازهی رشد به عرفان ایرانی در این مدت زمان داده شده بود و رشد میکرد،
👈ما الآن در چه نقطهای بودیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️ما واقعاً نمیخواهیم صد میدان بخوانیم تا به گذشته برگردیم، بلکه صد میدان تازه نقطهی شروع ما میشود.
☘️امیدوارم بعد از فهم و درایت صدمیدان، انسانهایی پدید بیایند که بتوانند این کتاب را اضافه کنند و بهتر افزایش دهند.
☘️این کتاب با دانش و اطلاعات هزار سال پیش نوشته شده است و باید بهروز و بهتر شود، اما متأسفانه ما چنان با معنویت قطع ارتباط کردهایم که بعد از این کتابها تقریباً هیچگونه رشدی نداشتیم و در همانجا متوقف شدیم.
📕جالب اینجاست این کتابی که شما میخوانید؛
👈اصلِ اصلِ عرفان و معنویت ایرانی اسلامی است و ربطی به ادیان ندارد، استاندارد است.
☘️شما هیچ شباهتی بین این کتاب و آنچه که الآن در جامعه به عنوان شکل دینی میشود، نمیبینید!
👈یا این کتاب که تمام منابع آن قرآنی است، اشتباه است یا چیزی که شما به عنوان جامعهی اسلامی میبینید، اشتباه است.
☘️شما میبینید زمانی که ما این کتاب را میخوانیم هیچ جایی به ظواهر آنقدر اهمیت نمیدهد و دنبال حجاب اجباری نیست.
☘️وقتی از حجاب صحبت میکند، بیشتر نگران حجابهای خود با خالق است،
👈نه حجاب بانوان یعنی میتوان گفت خیلی واژگان جابهجا شدند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️خیلی از ارزشگذاریها تغییر کرده است.
❓واقعاً چه چیزی باید برای یک جامعه مهم باشد؟
❓آیا مسائل ظاهری که اینقدر به آن پرداخته میشود مهم است!؟
☘️ما الآن در میدان چهل و چهارم قرار داریم و تا بدینجا یک مورد از مطالب این کتاب را در جامعه اسلامی نمیبینم و متأسفانه میتوانم بگویم که "کاملاً از معنویت تهی شده است" و تازه انتظار ما این است که
👈معنویت را وارد جامعه کنیم که نسل بعدی آن را بهروزرسانی و مطابق هزاره سوم کنند.
☘️قلم و اطلاعات هزار سال پیش است آن زمان فیزیک کوانتوم، فیزیک نور، کیهانشناسی و این همه دانش و اطلاعات نبود!
👈اگر ما الآن یک نابغه عرفانی داشتیم، صد میدان ما میتوانست بسیار جهانگیر و ارزنده شود.
☘️بنابراین پایهها درست و ریشهها محکم است، اما میوهها و نتیجه خوب نشده است.
👈من قبول دارم که نتایج خوب نیست، اما از ریشه نزنیم و آن را اصلاح کنیم، فرهنگ را که نمیتوان تغییر داد.
☘️کتاب مقدس، آخرین کتاب است و ما نمیتوانیم آن را تغییر دهیم.
👈ما باید برداشتها و درایت خود را اصلاح و تغییر دهیم و در همان قرائت گذشته نباشیم.
🌱مثلاً ما وقتی میگوییم "طالبان" یعنی طالب اصل هستند. میگویند "میخواهیم که همان قرائت ۱۴۰۰ سال پیش اسلام را عمل کنیم"؛
👈به همین دلیل تمام مجسمههای بودا را از بین میبرند و رفتارهای خشونتآمیز میکنند.
❓چرا؟
👈چون در همان فضا مانده است.
☘️فرهنگ، یک اصل نیست که به اصل آن برگردیم، بلکه یک نهال در حال رشد است.
فرهنگ عرفانی هم یک نهال در حال رشد است؛
👈یعنی باید هر روز ارتقاء داده و بهتر شود و نسل بعدی آن را بهتر کند.
☘️کسی بعد از حضرت مولانا به آن شکل فرهنگ عرفانی و ایرانی را ارتقاء نداده است. از مرزهای ایران خارج شده است، به ترکیه رفته و برنگشته است.
👈آن چیزی که مانده است، همیشه در هراس دینداران مخفی شده است و به یکسری استعاره و شعر تبدیل شده است و نتوانسته است که خلوص خود را به نمایش بگذارد،
چه برسد به اینکه رشد کند!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بنابراین وظیفهی ما این است که اینها را بفهمیم و بیهوده با قرآن و دین نجنگیم.
❓چرا؟
👈چون اینها پایههای محکمی هستند منتهی باید امروزه قسمتهایی از آن در جامعه تغییر کند اما ریشهها را نزنید. کسی که ریشهها را بزند، بیهویت میشود.
☘️تمدن اسلامی یک فرهنگ دراز مدتی را با ایرادهای بسیار زیاد در کشور ما ایجاد کرده است.
👈من اصلاً تکذیب نمیکنم، ایرادهای آن خیلی زیاد بود، اما به یک پایهی تمدنی تبدیل شده است.
☘️اگر ما پایه تمدنی خود را بزنیم؛ مثل کسی هستیم که روی شاخه نشسته و خودش شاخهی خودش را میبُرد.
👈ما حق داریم هرس کنیم، کود دهیم و رسیدگی کنیم اما قطع نکنیم؛ یعنی باید در همهجا رو به بهبود حرکت کنیم.
☘️از دوستان میخواهم با فرهنگ دینی قهر نکنید.
☘️اگر دینداران در سرتاسر دنیا هم خطا کردند؛
👈بگویید "آنها خطا کردند" اما ما خطا نکنیم و این فرهنگ را هر روز بهتر و بهتر کنیم و اگر یک نقص و ایرادی هم در آن میبینیم به اصل برنگردیم و دوباره مثل چند صد سال پیش زندگی کنیم. با نگرش رو به آینده اصلاح کنیم.
❓ببینید مثلاً فاصله اندیشه شما و پدر بزرگتان چند سال است؟!
❓چقدر زیاد است؟!
👈شما چه بسیار حرفهایی دارید که ممکن است او متوجه نشود!
☘️ما الآن یک مرجع (reference) هزار سال پیش را میخوانیم. اگر همان مرجع در این هزار سال بروزرسانی شده بود، چه چیزی میشد؟
👈واقعاً این ریشههای محکم ما هستند و اگر با گذشته درگیری داشته باشیم، نمیتوانیم از این ریشهها بهره کافی ببریم.
🕊پناه بر خدا انشاءالله که بتوانیم به درک بالایی برسیم و خیر در جامعه ایران جاری شود. اگر خداوند نوری بفرستد، چشمهای ما گشوده و قلبهای ما روشن میشود و به درک میرسیم.
👈اگر نفرستد، ما هم دوباره در جهل، خرافات و ناآگاهی خود میمانیم اما نور الهی که بیاید؛ تمام قسمتهای ایراددارِ باورهای ما را پاک میکند.
☘️بنابراین کلاً باورهای خود را دور نریزید.
👈مثلاً هنگامی که حرکتی زشت از یک کشور اسلامی میبینید، همه را دور نریزید.
☘️وظیفهی ما این است که ایرادهای آن را اصلاح کنیم و همان چند ایراد را بهتر کنیم، اما ریشه زدن ما را بیهویت میکند و نمیتوانیم به راحتی یک فرهنگ جایگزین داشته باشیم.
👈بنابراین همان فرهنگ خود را که به هر حال انسانهای نیکویی آن را حفظ کردند، ارتقا دهیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️زمانی که میخواهیم به طلب برسیم، تمام مقامهای خوف را طی کردیم، بعد به سمت خدا فرار کردیم و بعد به رجاء رسیدیم؛
👈به نوعی به چشمداشت و امید رسیدیم و بعد از امید طلب آغاز میشود.
☘️«طلب» یک نوع اشتیاق درونی است که توفیق الهی به ما میدهد.
☘️تقریباً از میدان فرار که خدمت شما عرض کردم؛ از اینجا به بعد با کوشش و جهد شما نیست و باید کاملاً به شما داده شود.
💚حضرت جُنید بغدادی میگوید:
«مَن طَلَبَ وَجَدَ» هر که طلب کند، بیابد.
💚بعد شبلی میگوید، خیر
«مَن وَجدَ طلَبَ»
👈یعنی هر کسی که بیابد، طالب میشود.
☘️او بیان میکند که شما طالب باشید تا بدست آورید.
☘️شبلی بیان میکند که نه از آن بالاتر است، باید بیابید و به شما بدهند تا طالب باشید.
☘️ما میگوییم که "میخواهیم طالب یا طلبکننده شویم."
☘️طلب کننده شدن را باید به شما بدهند تا بتوانید طلبکننده شوید، یعنی باید این طلب شدن را پیدا کنید.
☘️ما فکر میکنیم باید در وجود خود طلب یا اشتیاق دریافت داشته باشیم تا چیزی دریافت کنیم.
👈بیان میکند که خیر، اصلاً تمام این کارها را میکنید تا اشتیاق دریافت یا طلب عظیم به شما داده شود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«طلب جستن و کوشیدن است»
🔹خیلی نکته مهمی است!
👈من زمانی اشتیاق دارم که این طلب میشود.
بیان میکند که هم باید اشتیاق داشته باشید، یعنی جستجوگر باشید و هم اینکه بکوشید، تلاش کنید و برای آن دست و پا بزنید. قصه، قصهی نشستن نیست!
👈لذا طلبی را خداوند در قلب شما قرار میدهد، سپس به طور دائم برای دستیابی به آن تلاش میکنید و این میدان انسان را بسیار تشنه میکند.
💚«عشق شوری در نهاد ما نهاد
جان ما در بوته سودا نهاد»
☘️یعنی آدم تشنه میشود و یک لحظه نمیتواند از عشق به پروردگار رها شود، تشنگی آدم را میگیرد. (لطفاً هر کدام از میدانها که درس داده میشود؛ همان لحظه در قلب حضور داشته باشید و از خدا بخواهید که حس و حال طلب را به ما نشان دهد.)
☘️طلب با اشتیاق و انگیزه فرق میکند. یک حال عرفانی و یک مقام عرفانی است که باید آن مقام را بتوانیم درک کنیم.
📚«و آن سه قِسم است
طلب آزادی، طلب ثواب و طلب حق تعالی»
📚«طلب آزادی»
👈مفهوم آزادی امروز با مفهوم هزار سال پیش خیلی تفاوت دارد، اما هر دو یکنوع رهایی را میگوید.
☘️«آزادی» در مفهوم امروزی این است که ما در جامعه در اندیشهی آزاد، آزادی بیان، گفتار و...
بهسر میبریم.
☘️سیستم عرفانیِ آن زمان، هنگامی که از آزادی میگوید؛ یعنی از بند، حجاب و گرفتاریهای درونی خود آزاد شده باشید.
👈گویا نگرش کاملاً نگرش درون گرایانه است.
☘️بیان میکند که شما فکر می کنید آزاد هستید، شما در بند و گرفتار هستید و همینطور انسان را به شناخت خویشتن، رهایی از بند و زنجیرهایی که در آن گرفتار است، دعوت میکند.
📚اما «طلب آزادی، درد قطعیت است»
👈«قطعیت» به معنای جدایی است.
☘️طلبی باید در وجود و درون شما باشد.
👈یعنی یک جستن، اشتیاق و کاوشی باشد که قطع شدن یا جدا شدن و انفصال از مقام متعال حضرت باری تعالی برای شما درد داشته باشد.
❓یعنی چه؟
👈یعنی یک حال خوشی با یک نوع معرفت درونی، با یک حس و حال معنوی با یک وصل برای شما ایجاد میشود.
👈زمانی که آن حال خوش ایجاد شد، در جاهای مختلف مواظب باشید که این حال را از دست ندهید!
👈چون اگر از دست دادید، درد ایجاد میشود و دیگر آزاد نیستید، یعنی آزادی من و شما در وصال محبوب است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بنابراین وقتی که در بند خدا بودید، تمام قلب شما متوجه خدا بود و در تمام زندگی فقط خدا را دیدید، با خدا معامله کردید با خدا صحبت کردید، از خدا طلب کردید، از خدا ترسیدید، به خدا امیدوار بودید و همه اینها را رعایت کردید و همیشه با یک نوری درون قلب خود زندگی کردید،
👈آن حالت آزادی است.
☘️اگر جدایی اتفاق بیفتد، از آزادی به در آمدید و در حبس خیالات و اوهام قرار گرفتید.
❓آیا میشود اینطور زندگی کرد؟
❓آیا شما میتوانید همیشه در همه حال، خواب و بیداری؛ نور حضرت باری تعالی را در قلب خود حس کنید؟
☘️یعنی خداوند را حاضر و ناظر به تمام اتفاقات و وقایع زندگی خود ببینید و همیشه یک گرما را در قلب داشته باشید؟!
👈حالا گرما نه از جنس سوختن، از جنس دلگرمی؛ یعنی یک حس عاطفی و یک حس دوست داشتن قوی، حس اینکه ما تنها نیستیم را بتوانید در قلب حس کنید، این فرد انسان آزاده است.
☘️جالب هست وقتی شما اینطور شدهاید، خیلی از وقایع بیرونی شما را رها میکند.
☘️الآن اتفاقات بیرونی بیشتر ما گرفتار میکند؛
👈یعنی سبک زندگی ما طوری میشود که یکساعت فرصت مراقبه، عبادت، مطالعه، خودسازی و گوش دادن به یک درس را نداشته باشیم و اجازه آزادی را از ما میگیرد.
☘️نشانهی اجازه آزادی داشتن این است که به شما فرصت تعالی داده میشود؛
👈یعنی امکاناتی در اختیار شما قرار میگیرد که گویا حمایت می شوید برای اینکه خیلی راحت کار خود را پیش ببرید و آموزشهای خود را طی کنید.
🔺اینجاست که فقط باید مواظب باشید، زیرا جدایی درد دارد.
👈آن حال عمیقی که در آن قرار گرفتید را از دست ندهید.
☘️بنابراین طلب آزادی (که مفهوم آن در بند خدا بودن است)...
❓میدانید مفهوم "در بند خدا بودن" چیست؟
🌱مثلاً شما فرزندی دارید که مدام باید مواظب آن باشید.
👈بعد میگوید "میآیید تفریح برویم؟"
👈میگویید "خیر در بند این بچه هستم."
☘️خوب این خیلی هم خوب است.
🕊"در بند خدا بودن"، "عبدالله بودن" یا "بنده خدا بودن"؛
👈یعنی شما هر جایی نمیتوانید بروید، هر حرفی نمیتوانید بزنید، هرکاری نمیتوانید انجام دهید.
☘️میگویید "آن نوری که در قلب من است، دوست ندارد و لذت نمیبرد." شما همهی اینها را در روابط عاشقانه میتوانید تجربه کنید.
👈وقتی عاشق کسی هستید، نمیخواهید ناراحت شود. میترسید که او را از دست بدهید و همینطور به سمت او میروید.
☘️زمانی است که هر روز اشتیاق رابطه بهتر با او را دارید و برای اشتیاق از سر خیلی چیزها میگذرید.
👈نگران هستید که زمانی هم جدا نشوید.
☘️همه این روابطی که ما در زناشویی و ارتباط با دیگران و عشق های زمینی تست میکنیم؛
👈همه در یک مقام متعالی در قلب میتواند با پروردگار یا نور حضرت حق اتفاق بیفتد و ما بتوانیم بسیار زیبا درک کنیم.
📚بنابراین «یکی درد قطعیت است، درد جدایی»
📚دوم، «از خجالت عتاب است»
❓خجالت که میدانید چیست؟
👈«شرم» همان خجالت میشود.
👈«عتاب» به معنای سرزنش است.
چه زمانی اتفاق می افتد؟
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️این را کسانی که اهل دل باشند قشنگ درک میکنند. زمانی حال دل شما خوب است با خدا حرف میزنید، حس خوبی دارید، بیرون جنگ و خونریزی و همه چیز هست،
👈اما شما در دل به خدا وصل هستید، حال خیلی خوب دارید و اتفاقات بیرونی نمیتواند شما را بر هم بزند.
☘️بعد جایی میروید و پشت سر کسی حرف میزنید، یکی را مسخره و قضاوت میکنید یا کار ناشایست انجام میدهید؛ یکدفعه حال شما بد میشود و احساس میکنید آن محبوبی که در قلب خود دارید، پیام میدهد که "خجالت بکش و این چه حرف و چه کاری است که انجام میدهی؟!
👈سپس این شرمندگی، مایهی سرزنش انسان میشود.
🔺بیان میکند که اگر میخواهید آزاد باشید؛ ابتدا مواظب باشید! جدایی درد دارد، جدا نشوید.
👈دوم اینکه سرزنشی که بخاطر کار زشت در درون دارید، خجالت دارد و خجالت آدم را غمزده و آب میکند.
☘️بابت شکستهای مالی، خانوادگی بهیچوجه خجالت زده نشوید!
👈خیلی وقتها برای اینکه ماشین و خانه ما خوب نیست یا اوضاع مالی ردیف نداریم و فرزند ما یا خودمان ایرادی داریم، خیلی خجالتزده هستیم.
☘️بیان میکند که اصلاً خجالت ندارد و اینها آزمونهای جهان هستی برای شماست.
❓چه چیزی خجالت دارد؟!
👈اینکه شما به سرزنش بخاطر جدایی از محبوب برسید. یعنی حسرتی که میخورید و واقعاً عمر طی میشود و به هیچ کمال و درایتی نرسیدیم، این خجالت است.
👈کما اینکه مال دنیا، سلامتی و قیافه یک روز میآید و میرود. آن سیم که وصل است، خجالت بابت عِتاب یا سرزنش قطع شدن آن سیم متصل به حضرت حق باید بکشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و از ذُل حجاب»
☘️این کتاب سرتاسر در مورد حجاب
صحبت می کند،
👈اما کاملاً حجاب آن حجاب با معبود است.
❓این تفاوت معنوی با ظاهرگرایی است که چه چیزی برای شما مهم است؟
❓و چقدر مهم است؟
🔺ایکاش کسانی که اینقدر نگران حجاب هستند، نگران حجابهای بین ما و پروردگار بودند و تازه وقتی چشم خود را باز میکنند میبینند که آن حجاب ظاهری شاید حجاب اندیشه هم شود و سبب شود که خود را برتر از دیگران ببینید یا دیگران را مقصر ببینید و همه اینها سبب حجابهای نفسانی میشود.
☘️بنابراین «ذل» به معنی خواری، ذلالت و بیچارگی است.
☘️«ذل حجاب» یعنی بخاطر حجابهایی که دارید بیچارهاید.
☘️در فرهنگ عرفان ایرانی جناب هجویری در «کشف المحجوب» حجاب را توضیح میدهد. قسمت مقدمات بخش ۶ دو نوع حجاب را معرفی میکند.
💚میگوید: «اما حجاب دو است
یکی "حجاب رِینی"، نعوذ بالله من ذالک و این حجاب بر نخیزد و دیگر "حجاب غِینی" این زود برخیزد و بیان این بُود که بندهای باشد که ذات وی حجاب حق باشد تا یکسان باشد به نزدیک وی حق و باطل.»
☘️بیان میکند که بعضیها حجاب رِینی به معنای حجاب ذاتی دارند؛
👈گویا از درون کاملاً در حجاب بهسر میبرند و کفر، ذلالت و گمراهی تمام وجودشان را گرفته است.
☘️و جالب است کسی که در "حجاب رینی" یا "حجاب ذاتی" قرار گرفته است،
👈هیچ وقت متوجه نمیشود که خودش حجاب خود است.
💚حافظ میگوید:
«تو خود حجاب خودی
حافظ از میان برخیز»
☘️و جالب است که چنین افرادی اتفاقاً خودشان را بهتر از همه میدانند و احساس میکنند که خیلی کارشان درست است.
☘️و جالب است که حجاب رینی یا حجاب ذاتی با جهد و کوشش ما قابل درمان و زدودنی نیست، بلکه باید یک توفیق و کیمیاگری از طرف حضرت حق بشود تا برداشته شود؛
👈یعنی گاهی طرف نماز می خواند، عبادت میکند و همه کارهای خود را انجام میدهد، اما هیچ حسی با خدا ندارد و وقتی میگویید "خدا، محبوب، معشوق و رفیق"؛ اصلاً هیچ حسی نسبت به او ندارد و کاملاً این ارتباط قطع است.
☘️اگر کسی را دوست داشته باشید، اسم او که میآید چهرهی شما برآشفته میشود.
👈عاشق که میشوید، قلب شما به تپش میافتد.
☘️زمانی که "حجاب رینی" یا "حجاب ذاتی" داشته باشیم؛ ذات ما آنقدر از حضرت حق فاصله گرفته است که اصلاً هیچ حسی نداریم و بهعنوان یک انجام وظیفه فقط عبادت میکنیم.
👈آن عشق و وصل ایجاد نمیشود؛ گویا یک وظیفه است که این وظیفه را در این تعداد، نوبت و این شمایل انجام میدهید و تمام.
این حجاب اتفاقاً بدتر گمراهی و ذلالت میآورد.
☘️یکی دیگر "حجاب غینی" است.
"حجاب غینی"، حجاب صفات است.
👈یعنی من بخاطر غفلت، بیخبری و اشتباهات کوچک دچار "حجاب غینی" شدهام و این حجاب چون حجاب صفتی است و صفات انسانها زود تغییر میکند؛ با استغفار، توبه و نیکی حل میشود.
☘️یعنی آدمها میتوانند درست شوند.
👈فقط کافیست که مدتی سعی کنند و در مقام توبه قرار بگیرند و از خدا بابت اینکه درکی از وصال ندارند، عذرخواهی کنند.
❓میدانید "دلمرده" به چه معناست؟
👈ما فکر میکنیم هرکسی که نخندد، دلمرده است.
☘️خیر، "دلمرده" یعنی زمانی که من نتوانم نور الهی و گرمای خدا را در دل خود حس کنم، دل من مرده است.
👈اصلاً هم مهم نیست شما که هستید، دیندار هستید یا بیدین؟
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️دلمردگی در هر قشری ممکن است بهوجود بیاید و ما باید به نقطهای برسیم که این حجابها را پاک کنیم؛
👈چون این حجابها بین ما و معشوق فاصله انداخته است.
☘️تصور کنید که (خدا، من) بین آن را حجاب گرفته است. این حجابها یا ذات مرا کامل در برگرفته است که باید طلب کنم "خدایا
ذات مرا عوض کن" و توفیقی بیاید که خداوند کل وجود مرا تغییر دهد که به یاری خداوند اتفاق میافتد یا اینکه خطاهای کوچک من است که بخاطر رعایت نکردن یکسری اصول اخلاقی، معنوی، کارهای زشتی که انجام دادهام، همینطور فاصله افتاده است.
👈یعنی شما قشنگ میتوانید این فاصله را حس کنید.
☘️زمانی هست که خدا را در قلب خود حس میکنید و زمانی هم هست که هرچه در قلب میگردید، او را پیدا نمیکنید گویا قهر کرده یا آن ارتباط قلبی نیست؛
👈آن زمانیست که شما گرفتار حجاب شدهاید و باید برای آن توبه کنید.
☘️یکسری هستند که اصلاً هیچ حسی نمیکنند.
☘️آیه مستقیم قرآن هست که بیان میکند
اگر حس نمیکنید، شما را در آتش میاندازم.
👈باید بتوانید بفهمید و کاملاً خدا را در قلب درک کنید و اگر نتوانید، این قلب برای شما بیهوده است.
☘️نهایتاً ما باید سرگرم پاک کردن و زدودن حجابهایمان باشیم و این «طلب مفتقرانه است.»
👈«مفتقران» از فقیر به معنای محتاجان میآید.
☘️بنابراین طلب آزادی اول برای اهل فقر بود.
👈"اهل فقر" کسانی هستند که خود را در مقابل پروردگار فقیر میدانند.
👈شامل سه بند بود و بیان کرد که این سه را رعایت کنید تا به آزادی برسید.
🔺۱- مواظب باشید تا جدا نشوید که خیلی درد و زخم دارد!
🔺۲- مواظب باشید کار بد انجام ندهید که مقابل پروردگار نکشید.
🔺۳- مواظب باشید که این حجاب ها هر روز زیادتر نشود که سبب گمراهی، خواری و خفت میشود.
☘️بیان میکند این کارها را که انجام دهید، شما در جایگاه مفتقران، محتاجان یا فقیران قرار میگیرید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi