☘️بنابراین وظیفهی ما این است که اینها را بفهمیم و بیهوده با قرآن و دین نجنگیم.
❓چرا؟
👈چون اینها پایههای محکمی هستند منتهی باید امروزه قسمتهایی از آن در جامعه تغییر کند اما ریشهها را نزنید. کسی که ریشهها را بزند، بیهویت میشود.
☘️تمدن اسلامی یک فرهنگ دراز مدتی را با ایرادهای بسیار زیاد در کشور ما ایجاد کرده است.
👈من اصلاً تکذیب نمیکنم، ایرادهای آن خیلی زیاد بود، اما به یک پایهی تمدنی تبدیل شده است.
☘️اگر ما پایه تمدنی خود را بزنیم؛ مثل کسی هستیم که روی شاخه نشسته و خودش شاخهی خودش را میبُرد.
👈ما حق داریم هرس کنیم، کود دهیم و رسیدگی کنیم اما قطع نکنیم؛ یعنی باید در همهجا رو به بهبود حرکت کنیم.
☘️از دوستان میخواهم با فرهنگ دینی قهر نکنید.
☘️اگر دینداران در سرتاسر دنیا هم خطا کردند؛
👈بگویید "آنها خطا کردند" اما ما خطا نکنیم و این فرهنگ را هر روز بهتر و بهتر کنیم و اگر یک نقص و ایرادی هم در آن میبینیم به اصل برنگردیم و دوباره مثل چند صد سال پیش زندگی کنیم. با نگرش رو به آینده اصلاح کنیم.
❓ببینید مثلاً فاصله اندیشه شما و پدر بزرگتان چند سال است؟!
❓چقدر زیاد است؟!
👈شما چه بسیار حرفهایی دارید که ممکن است او متوجه نشود!
☘️ما الآن یک مرجع (reference) هزار سال پیش را میخوانیم. اگر همان مرجع در این هزار سال بروزرسانی شده بود، چه چیزی میشد؟
👈واقعاً این ریشههای محکم ما هستند و اگر با گذشته درگیری داشته باشیم، نمیتوانیم از این ریشهها بهره کافی ببریم.
🕊پناه بر خدا انشاءالله که بتوانیم به درک بالایی برسیم و خیر در جامعه ایران جاری شود. اگر خداوند نوری بفرستد، چشمهای ما گشوده و قلبهای ما روشن میشود و به درک میرسیم.
👈اگر نفرستد، ما هم دوباره در جهل، خرافات و ناآگاهی خود میمانیم اما نور الهی که بیاید؛ تمام قسمتهای ایراددارِ باورهای ما را پاک میکند.
☘️بنابراین کلاً باورهای خود را دور نریزید.
👈مثلاً هنگامی که حرکتی زشت از یک کشور اسلامی میبینید، همه را دور نریزید.
☘️وظیفهی ما این است که ایرادهای آن را اصلاح کنیم و همان چند ایراد را بهتر کنیم، اما ریشه زدن ما را بیهویت میکند و نمیتوانیم به راحتی یک فرهنگ جایگزین داشته باشیم.
👈بنابراین همان فرهنگ خود را که به هر حال انسانهای نیکویی آن را حفظ کردند، ارتقا دهیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️زمانی که میخواهیم به طلب برسیم، تمام مقامهای خوف را طی کردیم، بعد به سمت خدا فرار کردیم و بعد به رجاء رسیدیم؛
👈به نوعی به چشمداشت و امید رسیدیم و بعد از امید طلب آغاز میشود.
☘️«طلب» یک نوع اشتیاق درونی است که توفیق الهی به ما میدهد.
☘️تقریباً از میدان فرار که خدمت شما عرض کردم؛ از اینجا به بعد با کوشش و جهد شما نیست و باید کاملاً به شما داده شود.
💚حضرت جُنید بغدادی میگوید:
«مَن طَلَبَ وَجَدَ» هر که طلب کند، بیابد.
💚بعد شبلی میگوید، خیر
«مَن وَجدَ طلَبَ»
👈یعنی هر کسی که بیابد، طالب میشود.
☘️او بیان میکند که شما طالب باشید تا بدست آورید.
☘️شبلی بیان میکند که نه از آن بالاتر است، باید بیابید و به شما بدهند تا طالب باشید.
☘️ما میگوییم که "میخواهیم طالب یا طلبکننده شویم."
☘️طلب کننده شدن را باید به شما بدهند تا بتوانید طلبکننده شوید، یعنی باید این طلب شدن را پیدا کنید.
☘️ما فکر میکنیم باید در وجود خود طلب یا اشتیاق دریافت داشته باشیم تا چیزی دریافت کنیم.
👈بیان میکند که خیر، اصلاً تمام این کارها را میکنید تا اشتیاق دریافت یا طلب عظیم به شما داده شود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«طلب جستن و کوشیدن است»
🔹خیلی نکته مهمی است!
👈من زمانی اشتیاق دارم که این طلب میشود.
بیان میکند که هم باید اشتیاق داشته باشید، یعنی جستجوگر باشید و هم اینکه بکوشید، تلاش کنید و برای آن دست و پا بزنید. قصه، قصهی نشستن نیست!
👈لذا طلبی را خداوند در قلب شما قرار میدهد، سپس به طور دائم برای دستیابی به آن تلاش میکنید و این میدان انسان را بسیار تشنه میکند.
💚«عشق شوری در نهاد ما نهاد
جان ما در بوته سودا نهاد»
☘️یعنی آدم تشنه میشود و یک لحظه نمیتواند از عشق به پروردگار رها شود، تشنگی آدم را میگیرد. (لطفاً هر کدام از میدانها که درس داده میشود؛ همان لحظه در قلب حضور داشته باشید و از خدا بخواهید که حس و حال طلب را به ما نشان دهد.)
☘️طلب با اشتیاق و انگیزه فرق میکند. یک حال عرفانی و یک مقام عرفانی است که باید آن مقام را بتوانیم درک کنیم.
📚«و آن سه قِسم است
طلب آزادی، طلب ثواب و طلب حق تعالی»
📚«طلب آزادی»
👈مفهوم آزادی امروز با مفهوم هزار سال پیش خیلی تفاوت دارد، اما هر دو یکنوع رهایی را میگوید.
☘️«آزادی» در مفهوم امروزی این است که ما در جامعه در اندیشهی آزاد، آزادی بیان، گفتار و...
بهسر میبریم.
☘️سیستم عرفانیِ آن زمان، هنگامی که از آزادی میگوید؛ یعنی از بند، حجاب و گرفتاریهای درونی خود آزاد شده باشید.
👈گویا نگرش کاملاً نگرش درون گرایانه است.
☘️بیان میکند که شما فکر می کنید آزاد هستید، شما در بند و گرفتار هستید و همینطور انسان را به شناخت خویشتن، رهایی از بند و زنجیرهایی که در آن گرفتار است، دعوت میکند.
📚اما «طلب آزادی، درد قطعیت است»
👈«قطعیت» به معنای جدایی است.
☘️طلبی باید در وجود و درون شما باشد.
👈یعنی یک جستن، اشتیاق و کاوشی باشد که قطع شدن یا جدا شدن و انفصال از مقام متعال حضرت باری تعالی برای شما درد داشته باشد.
❓یعنی چه؟
👈یعنی یک حال خوشی با یک نوع معرفت درونی، با یک حس و حال معنوی با یک وصل برای شما ایجاد میشود.
👈زمانی که آن حال خوش ایجاد شد، در جاهای مختلف مواظب باشید که این حال را از دست ندهید!
👈چون اگر از دست دادید، درد ایجاد میشود و دیگر آزاد نیستید، یعنی آزادی من و شما در وصال محبوب است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بنابراین وقتی که در بند خدا بودید، تمام قلب شما متوجه خدا بود و در تمام زندگی فقط خدا را دیدید، با خدا معامله کردید با خدا صحبت کردید، از خدا طلب کردید، از خدا ترسیدید، به خدا امیدوار بودید و همه اینها را رعایت کردید و همیشه با یک نوری درون قلب خود زندگی کردید،
👈آن حالت آزادی است.
☘️اگر جدایی اتفاق بیفتد، از آزادی به در آمدید و در حبس خیالات و اوهام قرار گرفتید.
❓آیا میشود اینطور زندگی کرد؟
❓آیا شما میتوانید همیشه در همه حال، خواب و بیداری؛ نور حضرت باری تعالی را در قلب خود حس کنید؟
☘️یعنی خداوند را حاضر و ناظر به تمام اتفاقات و وقایع زندگی خود ببینید و همیشه یک گرما را در قلب داشته باشید؟!
👈حالا گرما نه از جنس سوختن، از جنس دلگرمی؛ یعنی یک حس عاطفی و یک حس دوست داشتن قوی، حس اینکه ما تنها نیستیم را بتوانید در قلب حس کنید، این فرد انسان آزاده است.
☘️جالب هست وقتی شما اینطور شدهاید، خیلی از وقایع بیرونی شما را رها میکند.
☘️الآن اتفاقات بیرونی بیشتر ما گرفتار میکند؛
👈یعنی سبک زندگی ما طوری میشود که یکساعت فرصت مراقبه، عبادت، مطالعه، خودسازی و گوش دادن به یک درس را نداشته باشیم و اجازه آزادی را از ما میگیرد.
☘️نشانهی اجازه آزادی داشتن این است که به شما فرصت تعالی داده میشود؛
👈یعنی امکاناتی در اختیار شما قرار میگیرد که گویا حمایت می شوید برای اینکه خیلی راحت کار خود را پیش ببرید و آموزشهای خود را طی کنید.
🔺اینجاست که فقط باید مواظب باشید، زیرا جدایی درد دارد.
👈آن حال عمیقی که در آن قرار گرفتید را از دست ندهید.
☘️بنابراین طلب آزادی (که مفهوم آن در بند خدا بودن است)...
❓میدانید مفهوم "در بند خدا بودن" چیست؟
🌱مثلاً شما فرزندی دارید که مدام باید مواظب آن باشید.
👈بعد میگوید "میآیید تفریح برویم؟"
👈میگویید "خیر در بند این بچه هستم."
☘️خوب این خیلی هم خوب است.
🕊"در بند خدا بودن"، "عبدالله بودن" یا "بنده خدا بودن"؛
👈یعنی شما هر جایی نمیتوانید بروید، هر حرفی نمیتوانید بزنید، هرکاری نمیتوانید انجام دهید.
☘️میگویید "آن نوری که در قلب من است، دوست ندارد و لذت نمیبرد." شما همهی اینها را در روابط عاشقانه میتوانید تجربه کنید.
👈وقتی عاشق کسی هستید، نمیخواهید ناراحت شود. میترسید که او را از دست بدهید و همینطور به سمت او میروید.
☘️زمانی است که هر روز اشتیاق رابطه بهتر با او را دارید و برای اشتیاق از سر خیلی چیزها میگذرید.
👈نگران هستید که زمانی هم جدا نشوید.
☘️همه این روابطی که ما در زناشویی و ارتباط با دیگران و عشق های زمینی تست میکنیم؛
👈همه در یک مقام متعالی در قلب میتواند با پروردگار یا نور حضرت حق اتفاق بیفتد و ما بتوانیم بسیار زیبا درک کنیم.
📚بنابراین «یکی درد قطعیت است، درد جدایی»
📚دوم، «از خجالت عتاب است»
❓خجالت که میدانید چیست؟
👈«شرم» همان خجالت میشود.
👈«عتاب» به معنای سرزنش است.
چه زمانی اتفاق می افتد؟
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️این را کسانی که اهل دل باشند قشنگ درک میکنند. زمانی حال دل شما خوب است با خدا حرف میزنید، حس خوبی دارید، بیرون جنگ و خونریزی و همه چیز هست،
👈اما شما در دل به خدا وصل هستید، حال خیلی خوب دارید و اتفاقات بیرونی نمیتواند شما را بر هم بزند.
☘️بعد جایی میروید و پشت سر کسی حرف میزنید، یکی را مسخره و قضاوت میکنید یا کار ناشایست انجام میدهید؛ یکدفعه حال شما بد میشود و احساس میکنید آن محبوبی که در قلب خود دارید، پیام میدهد که "خجالت بکش و این چه حرف و چه کاری است که انجام میدهی؟!
👈سپس این شرمندگی، مایهی سرزنش انسان میشود.
🔺بیان میکند که اگر میخواهید آزاد باشید؛ ابتدا مواظب باشید! جدایی درد دارد، جدا نشوید.
👈دوم اینکه سرزنشی که بخاطر کار زشت در درون دارید، خجالت دارد و خجالت آدم را غمزده و آب میکند.
☘️بابت شکستهای مالی، خانوادگی بهیچوجه خجالت زده نشوید!
👈خیلی وقتها برای اینکه ماشین و خانه ما خوب نیست یا اوضاع مالی ردیف نداریم و فرزند ما یا خودمان ایرادی داریم، خیلی خجالتزده هستیم.
☘️بیان میکند که اصلاً خجالت ندارد و اینها آزمونهای جهان هستی برای شماست.
❓چه چیزی خجالت دارد؟!
👈اینکه شما به سرزنش بخاطر جدایی از محبوب برسید. یعنی حسرتی که میخورید و واقعاً عمر طی میشود و به هیچ کمال و درایتی نرسیدیم، این خجالت است.
👈کما اینکه مال دنیا، سلامتی و قیافه یک روز میآید و میرود. آن سیم که وصل است، خجالت بابت عِتاب یا سرزنش قطع شدن آن سیم متصل به حضرت حق باید بکشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و از ذُل حجاب»
☘️این کتاب سرتاسر در مورد حجاب
صحبت می کند،
👈اما کاملاً حجاب آن حجاب با معبود است.
❓این تفاوت معنوی با ظاهرگرایی است که چه چیزی برای شما مهم است؟
❓و چقدر مهم است؟
🔺ایکاش کسانی که اینقدر نگران حجاب هستند، نگران حجابهای بین ما و پروردگار بودند و تازه وقتی چشم خود را باز میکنند میبینند که آن حجاب ظاهری شاید حجاب اندیشه هم شود و سبب شود که خود را برتر از دیگران ببینید یا دیگران را مقصر ببینید و همه اینها سبب حجابهای نفسانی میشود.
☘️بنابراین «ذل» به معنی خواری، ذلالت و بیچارگی است.
☘️«ذل حجاب» یعنی بخاطر حجابهایی که دارید بیچارهاید.
☘️در فرهنگ عرفان ایرانی جناب هجویری در «کشف المحجوب» حجاب را توضیح میدهد. قسمت مقدمات بخش ۶ دو نوع حجاب را معرفی میکند.
💚میگوید: «اما حجاب دو است
یکی "حجاب رِینی"، نعوذ بالله من ذالک و این حجاب بر نخیزد و دیگر "حجاب غِینی" این زود برخیزد و بیان این بُود که بندهای باشد که ذات وی حجاب حق باشد تا یکسان باشد به نزدیک وی حق و باطل.»
☘️بیان میکند که بعضیها حجاب رِینی به معنای حجاب ذاتی دارند؛
👈گویا از درون کاملاً در حجاب بهسر میبرند و کفر، ذلالت و گمراهی تمام وجودشان را گرفته است.
☘️و جالب است کسی که در "حجاب رینی" یا "حجاب ذاتی" قرار گرفته است،
👈هیچ وقت متوجه نمیشود که خودش حجاب خود است.
💚حافظ میگوید:
«تو خود حجاب خودی
حافظ از میان برخیز»
☘️و جالب است که چنین افرادی اتفاقاً خودشان را بهتر از همه میدانند و احساس میکنند که خیلی کارشان درست است.
☘️و جالب است که حجاب رینی یا حجاب ذاتی با جهد و کوشش ما قابل درمان و زدودنی نیست، بلکه باید یک توفیق و کیمیاگری از طرف حضرت حق بشود تا برداشته شود؛
👈یعنی گاهی طرف نماز می خواند، عبادت میکند و همه کارهای خود را انجام میدهد، اما هیچ حسی با خدا ندارد و وقتی میگویید "خدا، محبوب، معشوق و رفیق"؛ اصلاً هیچ حسی نسبت به او ندارد و کاملاً این ارتباط قطع است.
☘️اگر کسی را دوست داشته باشید، اسم او که میآید چهرهی شما برآشفته میشود.
👈عاشق که میشوید، قلب شما به تپش میافتد.
☘️زمانی که "حجاب رینی" یا "حجاب ذاتی" داشته باشیم؛ ذات ما آنقدر از حضرت حق فاصله گرفته است که اصلاً هیچ حسی نداریم و بهعنوان یک انجام وظیفه فقط عبادت میکنیم.
👈آن عشق و وصل ایجاد نمیشود؛ گویا یک وظیفه است که این وظیفه را در این تعداد، نوبت و این شمایل انجام میدهید و تمام.
این حجاب اتفاقاً بدتر گمراهی و ذلالت میآورد.
☘️یکی دیگر "حجاب غینی" است.
"حجاب غینی"، حجاب صفات است.
👈یعنی من بخاطر غفلت، بیخبری و اشتباهات کوچک دچار "حجاب غینی" شدهام و این حجاب چون حجاب صفتی است و صفات انسانها زود تغییر میکند؛ با استغفار، توبه و نیکی حل میشود.
☘️یعنی آدمها میتوانند درست شوند.
👈فقط کافیست که مدتی سعی کنند و در مقام توبه قرار بگیرند و از خدا بابت اینکه درکی از وصال ندارند، عذرخواهی کنند.
❓میدانید "دلمرده" به چه معناست؟
👈ما فکر میکنیم هرکسی که نخندد، دلمرده است.
☘️خیر، "دلمرده" یعنی زمانی که من نتوانم نور الهی و گرمای خدا را در دل خود حس کنم، دل من مرده است.
👈اصلاً هم مهم نیست شما که هستید، دیندار هستید یا بیدین؟
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️دلمردگی در هر قشری ممکن است بهوجود بیاید و ما باید به نقطهای برسیم که این حجابها را پاک کنیم؛
👈چون این حجابها بین ما و معشوق فاصله انداخته است.
☘️تصور کنید که (خدا، من) بین آن را حجاب گرفته است. این حجابها یا ذات مرا کامل در برگرفته است که باید طلب کنم "خدایا
ذات مرا عوض کن" و توفیقی بیاید که خداوند کل وجود مرا تغییر دهد که به یاری خداوند اتفاق میافتد یا اینکه خطاهای کوچک من است که بخاطر رعایت نکردن یکسری اصول اخلاقی، معنوی، کارهای زشتی که انجام دادهام، همینطور فاصله افتاده است.
👈یعنی شما قشنگ میتوانید این فاصله را حس کنید.
☘️زمانی هست که خدا را در قلب خود حس میکنید و زمانی هم هست که هرچه در قلب میگردید، او را پیدا نمیکنید گویا قهر کرده یا آن ارتباط قلبی نیست؛
👈آن زمانیست که شما گرفتار حجاب شدهاید و باید برای آن توبه کنید.
☘️یکسری هستند که اصلاً هیچ حسی نمیکنند.
☘️آیه مستقیم قرآن هست که بیان میکند
اگر حس نمیکنید، شما را در آتش میاندازم.
👈باید بتوانید بفهمید و کاملاً خدا را در قلب درک کنید و اگر نتوانید، این قلب برای شما بیهوده است.
☘️نهایتاً ما باید سرگرم پاک کردن و زدودن حجابهایمان باشیم و این «طلب مفتقرانه است.»
👈«مفتقران» از فقیر به معنای محتاجان میآید.
☘️بنابراین طلب آزادی اول برای اهل فقر بود.
👈"اهل فقر" کسانی هستند که خود را در مقابل پروردگار فقیر میدانند.
👈شامل سه بند بود و بیان کرد که این سه را رعایت کنید تا به آزادی برسید.
🔺۱- مواظب باشید تا جدا نشوید که خیلی درد و زخم دارد!
🔺۲- مواظب باشید کار بد انجام ندهید که مقابل پروردگار نکشید.
🔺۳- مواظب باشید که این حجاب ها هر روز زیادتر نشود که سبب گمراهی، خواری و خفت میشود.
☘️بیان میکند این کارها را که انجام دهید، شما در جایگاه مفتقران، محتاجان یا فقیران قرار میگیرید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️«طلب» یک توفیق است که به ما داده میشود و بابت آن باید کاری انجام دهیم؛
👈یعنی طلب با بیکاری نیست و حرکت دارد و یک قسمت از...
☘️(تذکره اولیاء، ذکر بایزید بسطامی) خیلی کتاب ارزندهیست اگر می توانید شبی یک خط آن را بخوانید و اگر می توانید در محیط خانوادگی با بچهها مثل یک حکایت یا داستان بخوانید و راجع به آن صحبت کنید.
☘️در مقامی اخلاق را تعریف میکند که به ذهن ما نمیآید و خیلی مقام بالایی دارد.
👈یعنی پایهی تعریف اخلاق که در کتاب "تذکرة الاولیا" آمده است، کجا است؟
👈از امام جعفر صادق تا تمام عرفای ایرانی، حالاتی را توصیف می کند که ما درک نمیکنیم.
🌱به طور مثال یک نفر مست میکند و با تنبور به سر جناب بایزید بسطامی میزند. بایزید هم سلطان عارفین و یک آدم سرشناس است. اگر مریدان او بفهمند، با طرف برخورد میکنند. بایزید به خانه میرسد، سر او هم زخمی شده و تنبور هم شکسته است...
☘️میگوید "یک تنبور نو بگیرید، کمی هم حلوا بگیرید و ببرید در خانه به او بدهید."
❓چرا؟
👈چون هم تنبور فرد شکسته است و هم کمی عصبانی است، بنابراین این حلوا را بخورد تا خوشحال شود.
☘️یعنی اصلاً نمونهاش را در دنیا نداریم که خدایا آخر تو چه اخلاقی داری!؟
👈با تنبور بر روی سرت زده و تازه میروی یک تنبور نو برایش میخری که یک وقت بنده خدا ناراحت نباشد!
☘️خیلی باید آدم خود ساختهای باشد تا بتواند حالات اینها را درک کند، اما کتاب "تذکرهالاولیا" را که بخوانید،
👈حداقل میتوانید بفهمید که تمام وجود یک آدم نیکسیرت، عشق است و اصلاً نمیتواند برای کسی بدی بخواهد.
📚در ادامه گفت «دل دوستان حق هرگز ساکن نشود، یعنی دائما طالب بود و هرکه به این صد مقام خود پدید کرد»
👈یعنی در مسیر طریقت یک لحظه نمیتوانید بایستید، یک آدم طالب دائم در حال طلب کردن و در حال حرکت کردن است و یک لحظه توقف ندارد.
و این خیلی جالب است!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💚ذوالنون مصری میگوید:
«و گفت طلب حاجت به زبان فقر کنند نه به زبان حکم»
☘️ یعنی اشتیاقی که ما برای گرفتن داریم نباید با دستور باشد،
👈باید به زبان فقر و خواهش باشد، نه به زبان دستوری!
☘️یعنی تمام دعاها و خواستههای ما نباید حالت دستوری داشته باشد، بلکه حالت فقیرانه باشد. حتی ما طلبی هم که از خداوند داریم نباید حکمگونه باشد "من اینکار را کردم خدایا تو هم باید اینکار را کنی!"
با بچهی خود که حرف نمیزنید!
❤️خداست!
👈باید فقیرانه باشد.
☘️برای همین هست که بیان میکند این طلب مفتقرانه است، طلب فقر است
📚«و اما طلب صواب»
☘️«طلب صواب» مرحلهی دوم طلب میشود.
☘️شما سه مرحله داشتید:
👈۱- آزادی
👈۲-ثواب
👈۳-حق تعالی
❓آزادی چیست؟
👈آدمی که میخواهد به مرحلهی طلب برسد، در ابتدا در زندان است.
💚«از زندان خود بیرون بیا، تو آزادی»
👈یعنی از بند تمام حجابهای خود بیرون بیا و آزاد شو!
👈این کافی نیست، یعنی شما اگر آدم خوبی بشوی کافی نیست!
☘️مرحلهی دوم باید ثواب جمع کنید.
👈«ثواب» به معنای نیکی میشود.
☘️یعنی هر روز سطح نیکی، نیکوکاری و خدمترسانی خود را بیشتر کنید و مدام برای بهبود وضعیت دیگران، جامعه و جهان هستی تلاش داشته باشید که ثواب ببرید.
☘️مثلاً ما فکر میکنیم ثواب معادل این است که در بهشت چیزی به ما بدهند.
👈خیر، ثواب همین الآن باید روی ما اثر بگذارد. یعنی هر کسی در نقطهای که میمیرد عالم بعدی در همان نقطهی آگاهی شروع میشود.
☘️یعنی اگر درجهی آگاهی ۱۰۰۰ مُردید از نقطهی ۱۰۰۰، عالم بعدی شما شروع میشود.
۱۰۰ مردید، از نقطهی ۱۰۰ شروع میشود.
☘️بنابراین ما ثواب نمیکنیم که در جهان آخرت به ما بدهند، همین ثواب که میکنیم باید مقام ما را بالاتر بیاورد.
❓و چطور ثواب ما را بالاتر میآورد؟
☘️ثواب و نیکی کنید، کارهای خوب انجام دهید اما آن را نبینید!
👈چون برای خدا هست و برای خود انجام نمیدهم.
🔺اگر آن را ببینم، یکنوع خودخواهی است و ثواب جایگاه خوبی نخواهد داشت.
👈بعد که این کار را انجام دادیم، مرحلهی سوم یعنی طلب حقتعالی آغاز میشود.
☘️از آنجا طلب شروع میشود که یک مبحث معجزهآسا و واقعاً پیچیدهای در این دیدم که امیدوارم امشب بتوانیم در مورد آن سخن بگوییم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و اما طلب صواب آن طلب بهشت است و شفاعت و خشنودی و این طلب مجاهدان است»
☘️بنابراین طلب ثواب این است که اول طلب بهشت باشد. بهشت هم خدمت شما گفته شد که به دنبال مکان و چیزی نباشید.
👈شما باید همینجا در آن بهشت قرار بگیرید؛ یعنی درجهبندی مقام ادراکی انسان مشخص میکند که در کدام درجهی بهشت قرار دارد!
☘️شما همین الآن باید آن بهشت و بوی آن را حس کنید.
👈الآن باید آن را درک کنیم، یعنی باید همین حالا به آن حس برسیم.
☘️ بنابراین ابتدا طلب بهشت است.
👈یعنی باید به صلح، دوستی، برادری و عشق درونی برسیم.
☘️بیان میکند که دربهشت همه با هم خوب هستند، همه به همدیگر سلام میکنند، خوب هستند و درگیری ندارند؛
👈یعنی باید بهشتی شویم و همین الآن شروع کنیم و با هم به صلح، دوستی و عشق برسیم.
📚«و شفاعت»
👈«شفاعت» یعنی جاهایی را که گرفتار هستیم (گیر هستیم) و خود نمیتوانیم آن را حل کنیم، از اینوآن کمک بگیریم.
☘️شفاعت میتواند الزاماً این باشد که ما به یک بنده یا فردی بگوییم که "بیا و کمک کن."
👈اینطور نیست که قوانین الهی را زیر سوال ببریم و به او بگویند که "تو اهل جهنم بودی و تو را شفاعت کردند و اهل بهشت شدی"
☘️اصلاً بهشت و جهنم به آن صورتی که ما فکر میکنیم نخواهد بود؛ به شکلی است که بگویم "من درسهای خود را پاس نکردهام و کسی بهعنوان معلم خصوصی به من کمک میکند لذا توفیق و لطفی میکند که بتوانم در آزمونهای خود پیروز (موفق) شوم"؛
👈شفاعت اینگونه است.
☘️بنابراین شفاعت از مسیر آزمونها میگذرد، اینگونه نیست که پولی بدهید و معلم بیاید و شما را به کلاس بالاتر منتقل کند.
👈خیر! شما باید آزمونهای خود را طی کنید.
☘️منتهی شفاعت نوعی کمک گرفتن از اولیاء الهی، پروردگار و از نیروهای جهان هستی است،
👈بابت اینکه ما بتوانیم رشد بهتری داشته باشیم.
📚«و خشنودی»
👈دقیقا مقام رضا است، یعنی باید در وضعیت رضا قرار بگیریم.
❓حالا چرا خشنودی؟
☘️ببینید! جهان برای شما هم روزهای خوش و هم روزهای تلخ دارد!
☘️انسانی که در مقام رضا قرار گرفته باشد، هر روز برای او خشنودیست؛
👈یعنی حال او تغییر نمیکند و همیشه در حالت رضایتمندی درونی قرار دارد.
☘️این موضوع را زیاد توضیح نمیدهم چون در گذشته در "مقام رضا" خیلی زیاد توضیح داده شده است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و این طلب مجاهدان یا مجتهدان است»
☘️«مجاهد» یا «مجتهد» به معنی کوشنده است.
👈بنابراین مورد قبل طلب آزادی بود و متعلق به فقرا و کسانی بود که محتاج درگاه هستند.
☘️دوم «طلب ثواب» متعلق به کسانی بود که میکوشند،
👈یعنی برای طلب خود باید کوشش داشته باشید.
❓این یعنی چه؟
☘️یعنی یک وصل درونی دارید و از درون یک حس اتصال قلبی با پروردگار دارید و این خیلی هم خوب است،
👈این وصل باید به عمل تبدیل شود.
🌱برای مثال، به حفظ گونههای طبیعی، پاکسازی محیط زیست، کمک به کودکان، کمک به مردان و زنان بپردازید.
☘️اصلاً خیر باید از شما جاری شود؛ یعنی همینطور که راه میروید، در جامعه باید خیر و نیکی جاری شود و این خیر و نیکی که از شما درخواست جاری میشود،
👈بهطور طبیعی سبب شفاعت شما میشود و وارد بهشت میشوید.
☘️وقتی که با هم دوست باشیم و عشق و نیکی جاری شود؛
👈همین الآن در بهشت خواهیم بود و یا اینکه سبب رضا میشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
❓چطور سبب رضا میشود؟
👈اگر کاری انجام دادم و انتظار جبران از دیگران داشتم، هیچ وقت به "مقام رضا" نمیرسم، اما اگر (انتظار جبران) نداشتم و برای خدا کار کردم به "مقام رضا" خواهم رسید.
☘️بنابراین برای "مقام طلب" باید زندگی پویا و فعالی داشته باشید. صبح تا شب به این فکر باشید که چطور خدمت کنم؟
👈چطور بهتر کنم ؟
👈چطور وضعیت جهان و زیست انسانها را بهتر کنم؟
☘️بدون هیچ چشمداشتی، بدون اینکه حتی اسم من مطرح شود، بدون اینکه اصلاً کسی بفهمد( متوجه شود)!
❓"خدایا من برای تو چهکاری باید انجام دهم؟"
👈و جالب است که وقتی نیت کنید، خداوند به ما توفیق خدمت میدهد.
☘️یعنی اگر یک روز بر سر یک بچهی یتیم دست کشیدید و کار خیری انجام دادید، دل آدمی دردمند را شاد کردید، به یک نفر لبخند زدید و او را خوشحال کردید؛
👈گمان نکنید که شما اینکار را انجام دادهاید!
☘️باید خیلی زیاد تشکر کنید و بگویید "خدایا شکرت که من را در این گونه موقعیتها قرار دادی."
☘️من روزی پزشکی را دیدم که نالان و ناراحت بود و میگفت
👈"این چه وضعیتی است؟
👈هر کس در فامیل (آشنایان) ما بیمار میشود شب و نیمه شب سریع به من زنگ میزند!"
☘️گفتم "خوشا به سعادت تو که میتوانید به این همه افراد بیمار کمک کنید و اینهمه جایگاه امید بخش برای دیگران باشید، شما خیلی توفیق دارید و باید از خدا تشکر کنید.
غر نزنید که با شما تماس میگیرند و میتوانید در راستای بهبود رنج یک انسان کمک کنید."
❤️«عشق یعنی کاهش رنج بشر»
☘️بنابراین این موضوع مجاهدت و کوشش میخواهد.
📚«و اما طلب حق تعالی کاری عظیم است»
👈در اینجا چند جمله وجود دارد که این جملات بهغایت اسرارآمیز و اعجابانگیز است و جالب است که من نمیدانستم و بدین دلیل است که نخوانده بودم و احیاناً اگر خوانده بودم متوجه نشده بودم.
☘️چندین روز است که مبحثی در ذهن من مدام به گردش درمیآمد که "جهان اینگونه کار میکند."
👈صبح هم جلسهای داشتیم که در این مورد صحبت کردم و اطلاع نداشتم.
☘️قصد کردم کتاب صد میدان را بخوانم تا برای امشب آماده شوم که دیدم "خدایا! من دقیقا همان مطلب را گفتهام."
☘️تازه متوجه شدم که من الان میخواهم صد میدان را توضیح دهم، خداوند از چند روز پیش تجاربی را پیش روی ما قرار میدهد که متوجه شوم این جریان چیست؟
☘️الآن من این جملات را روخوانی میکنم و ببینید چقدر پیچیده است!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_چهارم_طلب
https://eitaa.com/noorveshghelahi