📚" سوم ایثار به لطف"
☘اگر ازخودگذشتگی در زندگی انجام دادید،
👈خیلی از پدر ومادرها فکر میکنند ازخودگذشتگی کردهاند.
☘مثلا میگوید من شب بیدار ماندهام برای بچهام زحمت کشیدهام و..
☘البته که باید بچهها قدردان باشند
👈اما هیچ منتی بر سر فرزندانخود نگذارید
👈و هیچگاه طلبکار آنها نباشید.
☘اگر کاری کردهاید طبق فرمان اکوسیستم بودهاست و تمامی گونهها به همین شکل فرزندان خود را بزرگ میکنند و به آنها رسیدگی میکنند و منتی بر سر فرزندان شما نیست.
☘این لطفی است که نسل پیش به ما کردهاند و ما را بزرگ کرده و ما هم به فرزندان خود میکنیم
👈و بدهی را که به پدرانخود داشتیم را با فرزندانخود تسویه میکنیم.
☘نه اینکه کار خاصی انجام داده باشیم.
🍀پس کسانیکه ایثار و ازخودگذشتگی میکنند،
👈درواقع بیش از حد نیاز و قاعده خدمترسانی میکنند.
☘باید به یاد داشته باشند که
👈از مسیر لطف و نیکی خارج نشوند.
👈اگر خارج شوند بسیار خطرناک است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"انصاف دادن به سه چیز توان،
از خود ننگ داشتن"
👈 انصاف دادن یعنی انصاف به عدل
☘گام اول انصاف، انصاف به عدل بود
که قرار شد
👈نصف کنیم و عدالت را درست برقرار کنیم
👈و اینطور نباشد که همیشه فقط حق خودمان را بگیریم.
☘ما زمانیکه میخواهیم به انصاف رفتار کنیم، مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که بفهمیم طرف مقابلما چه فکری کند.
☘یعنی وقتی ما ماجرا را فقط از دید خودمان میبینیم هیچگاه نمیتوانیم به انصاف برسیم.
👈باید مقداری خودمان را به جای طرف مقابل قرار دهیم.
☘در تمام بحثهای محاورهای اگر شنونده خوبی باشیم و دقیق بشنوید که
👈طرف مقابل چه میگوید،
👈چه چیزی در دلش است،
👈چه پیامی دارد
☘و خودتان را به جای او بگذارید و ببینید
👈اگر جای او بودید شاید شما هم تحت فشار و تنش بسیار زیادی بودید،
👈ممکن بود شما هم حرکات ناشایستی انجام دهید
☘در این حالت شما میتوانید به انصاف برسید.
🍀یک قاضی باید بتواند خودش را جای هر دو نفری که مقابل او هستند، قرار دهد.
👈یعنی نه طرفدار شاکی باشد که به او مراجعه کرده است
👈و نه طرفدار متشاکی که از دست او شکایت شدهاست.
🍀باید هردو را یکسان نگاه کند و خودش را در جایگاه هردو قرار دهد
👈تا به بهترین نتیجه برسد
☘این میشود انصاف.
🔷پس گام اول انصاف از خود ننگ داشتن،
👈من زمانیکه خودم را برتر میبینم، بهتر میبینم ناخواسته به خودم حق میدهم.
☘خیلی از انسانها به خودشان حق میدهند که بسیاری از مردم دنیا را
👈به استعمار بکشانند،
👈به بیماری بکشانند،
👈به فقر بکشانند.
☘یعنی به خودشان اجازه میدهند به هر شیوهای که دوست دارند با مردمان دیگر رفتار کنند و آنها را در جایگاه انسانی بالایی نبینند.
☘برای اینکه دچار چنین وضعیتی نشویم،
👈چون هرکدام از ما استعداد غرور و خودبزرگ بینی داریم.
👈اول از همه باید از خودمان ننگ داشتهباشیم.
🔷از خود ننگ داشتن یعنی خودمان را چندان والا و متعالی و خاص نبینیم.
👈شاید ما در یک حیطهای رشد کردیم.
☘مثلا تحصیلات آکادمیک داریم، ولی در خیلی از زمینهها ممکن است ضعیفتر باشیم.
👈در مواجهه با هرکسی اندکی حق را به طرف مقابل بدهیم و ایراد را متوجه خودمان کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"دوم از مجازات ترسیدن"
☘ازمجازات ترسیدن به این معنی است که ما خواسته یا ناخواسته در زندگی خود خطاهایی میکنیم و این خطاها سبب عقوبت میشود،
👈حالا یا عقوبت در این دنیا یا عقوبت در آخرت.
☘البته امیدوارم عقوبت در همین دنیا باشد.
👈یعنی اگر آدم خوبی باشیم، در این دنیا گرفتار دشواری میشویم
👈و اگر آدم بدی باشیم استدراج میشود و میافتد برای آخرت.
🔷کار مهمی که باید انجام دهیم این است که کارمای بیشتر از این تولید نکنیم.
🍀چون الان هرکس هر مشکلی در زندگی دارد،
👈بازتاب اندیشه و رفتار او در گذشته است و به نوعی تسویهی کارماهای او در این عالم است.
☘زمانیکه کارماهای ما تسویه شد و با توبه پیش میبریم کارمای جدید خلق نکنیم.
☘اول دل کسی را نشکنیم،
👈با کسی درگیر نشویم
👈با کسی صحبت درشتی نکنیم که دل او بشکند وظلمی بشود.
☘دوم شروع به خویشتنداری کنید و روی خواستههای بیهوده پا بگذارید تا سبب آزار و جرم در جهان هستی نشود.
☘به همین سادگی میتوانید خودتان را در وضعیتی قرار دهید که کارمای جدیدی ایجاد نکنید.
👈چون مجازات همیشه سنگینتر از عمل است.
💚یعنی میگوید
" شب شراب نیارزد به بامداد خمار"
☘یک شب شراب میخورد و صبح خمار میشود.
👈لذت شرابخواری کمتر از سختی خماری کشیدن است.
👈یا کسی مواد مصرف میکند، لذت مواد کشیدن خیلی کمتر ازسختی ترک کردن است. بدن درد و دشواری برای ترک دارد.
🔷جهان حتما با ما تسویه میکند.
یعنی غیر ممکن است که شما یک کار بد، یک اندیشه بد، یک کار خلافی انجام داده باشید و دنیا تسویه نکند.
👈یک جایی حتما تسویه میکند.
☘حساب وکتابهای گیتی بسیار دقیق است و از سر یک ذره کوچک نمیگذرد.
☘پس از مجازات بترسید، نمیگوییم مجازات خدا،
👈کل جهان هستی مجازاتگر بسیار خشنی است.
☘گاهی مجازاتهای شما سنگینتر از عملی است که انجام دادهاید و نمیتوانیم تاب بیاوریم.
☘پس بهتر است کار بد نکنیم که مجازاتهای سنگین هم نداشته باشیم.
👈چون در وزن خودش نیست.
☘گاهی یک حرف ناشایست بازتابی دارد که خیلی سنگینتر از حرف ماست.
👈اما اکوسیستم خیلی دقیق با ما تسویه خواهد کرد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و سوم به قدر خود کوشیدن."
☘قدر به معنای توان و توانمندی است.
👈میدان معاملت تعامل با دیگر انسانها است.
☘بدین معنی که تا میتوانید تلاش کنید.
🍀برای اینکه شما انصاف و عدل و نیکی را در تعامل با دیگران داشته باشید، آنچه که میتوانید تلاش کند.
👈بدین معنی که بهترین باشد.
☘بعضی انسانها صورت مسئلهها را پاک میکنند.
👈یعنی میگوید که من حق این را میدهم یا نمیدهم گوشی را خاموش میکند.
☘یعنی وقتی که به بحرانی برخورد میکند و نمیداند چکار کند،
👈تلفن را قطع میکند،
👈آدرسش را عوض میکند
👈و گوشیاش را خاموش میکند
👈و خودش را راحت میکند.
☘در صورتی که میگوید برای حل کردن چنین موضوعاتی به قدر خود کوشیدن.
👈یعنی تا میتوانید تلاش کنید تا تضادهایتان با دیگر انسانها حل شود.
☘اگر همین میدان معاملت درست اجرا شود و ما تبدیل شویم به انسانهایی که
👈برخوردهایمان با دیگران نیک است. حالا مشتریها، خانواده و اطرافیان راضی باشند، دل کسی را نشکسته باشیم،
☘برکت چشمگیری وارد زندگیمان خواهد شد.
☘چندان هم کار دشواری نیست، فقط باید حساب و کتابمان دقیق باشد.
👈اندازهگیریهایمان دقیق باشد و گرفتار مسائل منفی نشویم.
👈مواظب باشیم حق کسی را پایمال نکنیم.
☘اگر شما انسان باانصافی باشید
👈همه دوست دارند که با شما شریک شوند.
👈همه دوست دارند از شما خرید کنند.
👈همه دوست دارند با شما وارد معاملت یا معامله شوند
☘و اینگونه کارهایتان رونق پیدا میکند.
👈یعنی باید با انصاف باشید.
☘بعضیها میگویند که
❓من تخفیف بدهم؟ یا این کار را بکنم یا نکنم؟
☘مهم نیست که چه کار انجام میدهید،
👈مهم این است که خدمات عالی ارائه دهید،
👈قیمتتان را پیش از هر خدماتی مشخص کرده باشید بعد زیر قولتان نزنید
👈و جانب انصاف را رعایت کنید.
☘انصاف این است که
👈کمِ کارتان،
👈کمِ کالایتان نگذارید.
☘ممکن است کالای خود را گرانتر میفروشید
👈هیچ مشکلی ندارد،
👈اما کمفروشی نداشته باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و بذل به فضل، سه چیز توان "
☘انصاف به عدل، یک مرحله پایینتری بود.
👈یعنی مرحلهای بود که در رفتار با دیگران حتما باید با عدالت انجام دهیم.
☘"به فضل"که گفته میشود، به معنی بخشندگی.
🔷پس سه کار در مواجهه با دیگران انجام میدهیم.
☘اول عدل است یعنی مساوی، پس حق خوری اصلا ندارد.
👈یعنی ما حق کسی را نمیخوریم.
🔷میگوید سه سبک کار میکنیم.
👈یا با عدالت رفتار میکنید.
👈یا یک درجه بالاتر بخشنده هستید، با فضل یعنی با بخشندگی و مهربانی بیش از حد رفتار میکنید.
👈یا اینکه با ایثار رفتار میکنید یعنی از سر خودگذشتن.
🍀با عدل مثل این است که من بگویم
👈پنجاه پنجاه،
👈یا طبق توصیه 49 من و 51 شما.
☘با فضل میشود 60 شما 40 من،
👈یعنی کمی بیشتر هوای شما را دارم.
☘با ایثار میگوید 100 شما و صفر من.
👈یعنی از سر همه چیزم میگذرم.
☘این سه گام است که به زیبایی شیوهی رفتار با دیگران را مشخص میکند، میگوید
👈یا با عدل
👈یا با فضل
👈یا با ایثار
☘و برای هر کدام هم مشخص میکند که چگونه باید باشد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"پس بذل به فضل به سه چیز توان یافت"
☘یعنی اگر میخواهید ببخشید
👈باید با فضل باشد.
☘بدین معنی که با فزونی، راحتی، بیشتر از حد انتظار.
💚«یک بار کسی آمد خدمت حاتم طائی و طلب لقمه نانی کرد و حاتم طائی مقدار زیادی غذا، مثلاً گوشت یا برهی کامل به او داد.
👈از او پرسیدند این که مقدار کمی از تو طلب کرد تو چرا اینقدر زیاد دادی؟
👈گفت او به قدر خود طلب کرد، من به قدر خود دادم.
☘یعنی فضل من بالا است نمیتوانم کم بدهم، باید زیاد باشد.
👈او دوست دارد کم بگیرد به خودش ربط دارد، من اصلاً کوچک نمیتوانم کمک کنم باید عدد بزرگ کمک کنم.»
☘جالب است انسانهایی که اینگونه هستند، جهان هستی هم با فضل و فراوانی با آنها رفتار میکند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"یک از خساست گریختن"
👈خساست خسیس بودن است.
🔷خسیس بودن دو حالت دارد.
☘یا اینکه شما خسیسِ رو راست هستید، همان موقع میگوید
👈نمیخواهم و نمیدهم دوست دارم، پول آن چیز را میگیرم
👈و هیچ لطفی هم از من صادر نمیشود
و این خیلی خوب است.
☘یعنی خسیسی که روز اول، لحظهی اول تکلیف را روشن میکند میگوید من خسیس هستم و نمیدهم.
☘یک خسیسی داریم خیلی بد است این است که به یک نفر میگویید من به شما کمک میکنم یا دعوت میکنید
👈بعد همینطور خودخوری دارید و ناراحت هستید از اینکه بیشتر کمک میکنید
👈و این نقطهی حساس خودسازی است.
🔷یعنی کسی که پیش از هر رابطه مشخص میکند میگوید
👈با یکدیگر بیرون میرویم، سهم ما این قدر است، هر کس باید قدر و سهم خودش را بدهد.
👈این خسیس نیست.
☘اما آن کسی که میگوید همه مهمان من و وقتی که بیرون میآید حرص میخورد میگوید
👈اینها چه کسانی بودند که شما مهمان کردی
☘یعنی خساست فقط یک کوته دستی نیست که بد است،
👈آن روان فقرگونهای که برای انسان ایجاد میکند
👈و همینطور خودخوری میکند که چرا اینها غذای مرا میخورند؟
اموال مرا میخورند؟
بر سر سفرهی من نشستند
👈بسیار آزار دهنده است.
🔷اگر هر لحظهای گرفتار چنین لحظهای شدید، برای نجات از آن سریع بگویید که اینها بر سر سفرهی خدا نشستهاند و روزی الهیشان را میخورند
👈به خاطر اینکه اگر غیر از این باشد خساست بسیار فقرآفرین است.
☘فقر هم این نیست که شما بی پول شوید.
☘فقر این است که از آن پول نتوانید استفاده کنید.
☘فقر یعنی تبدیل نشدن روزی به خوراک مورد مصرف است.
☘بدین معنی که فقط شما حمل کننده میشوید.
🔷بنابراین خساست کاری که با انسان میکند این است که اندیشهی ضعف و فقر در وجود ما ایجاد میکند،
👈که اجازه نمیدهد برکت و فراوانی بیاید.
🍀یعنی اگر مهمان دعوت کردید دیگر چشمتان را بر روی اینکه
👈چه مقدار میخورند،
👈چهطور مصرف میکنند،
👈چرا پرخوری میکنند،
باید ببندید.
🍀اگر کاری را گفتید انجام میدهم دیگر باید راحت باشید در مورد آن.
👈یعنی واقعاً رها کنید
👈یا اینکه از همان لحظهی اول بگویید انجام نمیدهم.
📚"از خساست گریختن."
🍀چون خساست سبب میشود که سطح اندیشهی انسان شدیداً پایین بیاید.
🍀انسانهای خسیس جزءنگر هستند، جزئیات خیلی ریز را نگاه میکنند.
👈میگویند اینجا آب زیاد ریخت
👈اینجا این کار را کرد،
☘همه چیز را بد نگاه میکنند
👈و شدیداً خودش را گرفتار فقر روزی خواهد کرد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و عز جوانمردی بدیدن."
☘عز به معنای عزت یا والا مرتبهگی یا عظمت.
☘پس از خساست رها شود و جوانمردی را برای خود عزیز و والا بداند.
🍀بدین معنی که شروع کند همینطور به فتوت و جوانمردی روی بیاورد
👈و این حالت را حالت اساسی و مهم زندگی خود بداند و سبک زندگیاش به این صورت باشد که جوان رفتار کند.
☘یعنی در مسائل بخشش شبیه به یک انسان ترسو رفتار نکند
👈مثل یک انسان جوان پرقدرت یا جوانمرد رفتار کند.
🍀چون کسانی که میبخشند ولی گرفتار ترس و ناراحتی هستند
👈اینها به برکت و فراوانی حاصل از آن بخشش نخواهند رسید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و بیوسیده بشناختن
یعنی ثواب را که میبیوسد، بشناختن تا بذل بر وی آسان شود."
🔷بیوسیدن یعنی امید داشتن.
🍀میگوید «بیوسیده بشناختن»،
👈یعنی باید بفهمیم که فضل یا بخشش، چقدر برای ما گشاینده است و به این موضوع امید داشتهباشیم.
☘خیلی نکتهی مهمی است.
🔷بعضیها صدقه میدهند یا کمک میکنند، در آن لحظه باید شدیداً امید رحمت الهی داشتهباشید.
☘یعنی اندیشهتان کاملاً مثبت باشد و بدانید که بیتردید از جایی که ما نمیشناسیم، این به زندگی ما برمیگردد.
☘و اگر درلحظهی کمک کردن، با ناامیدی کمک کنیم و بگوییم
👈میدانم که خدا جواب ما را نمیدهد،
👈میدانم که هیچ سودی ندارد،
☘یعنی با اشتیاق نباشد.
🔷معاملت حتما نیاز به اشتیاق دارد.
👈یعنی باید شوق داشتهباشید.
☘وقتی که میخواهید به کسی کمک کنید،
👈حتماً باید با شوق باشد.
👈با ناامیدی کمک نکنید.
🍀مثلاً وقتی خیری از شما جاری میشود،
👈باید خوشحال باشید که خداوند به شما این لطف را کرده که میتوانید خیری را جاری کنید.
🔷اگر این خیر از ناحیهی شما جاری شود، لطفی است که خدا در حق ما کرده، و باید نسبت به این موضوع امیدوار باشیم.
👈گرفتار ترس و ناامیدی در این ناحیه نشویم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و ایثار به لطف"
سومین گام معاملت
📚"و ایثار به لطف به سه چیز توان:
آیین به پیوستگی بر مُنافَستِ خلق برگزیدن"
👈خیلی این جمله از لحاظ ادبی سنگین است اما برایتان توضیح بدهم، میبینید چقدر ساده میشود.
🔷منافست به معنای رقابت است.
🍀انسانها همیشه با هم در حال رقابتاند.
👈چون گونهی ما همیشه بر اساس رقابت رشد کرده، و قانون جنگل بر این گونهها حاکم بوده.
🍀آیین پیوستگی یعنی شیوهی شما همبستگی و پیوستگی با دیگر انسانها باشد.
📚"و از منافست یا رقابت خلق برگزیدن"
👈یعنی دوری گزیدن.
🍀میگوید سعی کنید همیشه با همدیگر یکی شوید.
👈اینها ایثار میخواهد.
🔷پس گفتیم عدل و فضل و ایثار.
👈ایثار مرحلهی خیلی بالای آن است.
🍀تصور کنید یک مغازه ای دارید. یک نفر آمده کنار شما همان شغل را زده.
👈میتوانید همینطور در جهت سرکوب و پاپوش درستکردن و مشکل ایجاد کردن رفتار کنید.
👈یا هر روز قیمتهای خود را اینقدر پایین بیاورید تا آن گرفتار ورشکستگی شوید. خیلی از کسبه این کار را انجام میدهند.
☘میتوانید در ترک منافست بکوشید.
👈یعنی از رقابت دست بردارید و با او پیوستگی داشتهباشید.
🍀پیوستگی یعنی یک روز پیش او میروید و میگویید که:
👈ما کسب و کار مشترک داریم،
👈بیا قیمتهایمان را با همدیگر ست کنیم،
👈این چند تا کالا را تو نیاور، من میآورم، این چندتا را من نمیآورم، تو بیاور.
🍀هرکسی که پرسید، من آدرس تو را میدهم، تو آدرس من را بده
👈و اینگونه به نوعی به «برد-برد» کشیدهمیشوید.
☘پیش از این گفتهشد که «برد-برد» جزء بزرگترین اختراعات انسان در علوم انسانی بود.
👈بعد از مدتی، یکدفعه میبینید یک خیابانی که شما یک مغازه، دو مغازه تشکیل دادید، در آن راسته همه آمدند همان شغل را تشکیل دادند
👈و هرکسی در شهر مثلاً به دنبال صافکار میگردد، میداند در این راسته همه صافکار هستند،
👈و مراجعهی مشتری بیشتر میشود.
☘این به خاطر پیوستگی است.
🔷اگر ما یاد بگیریم در مواجهه با دیگران (چون میدان معاملت، مواجهه با دیگران است) برویم به پیوستگی برسیم.
👈به جای اینکه با هم در رقابت باشیم.
👈چون روزی رسان حقیقی خداست.
☘چه شما با آنها بجنگید، چه در صلح باشید،
👈به یک اندازه میتوانید روزی بخورید
👈و در روزی شما هیچگونه نقشی ندارد.
🍀سعی کنید با دیگران در صلح قرار بگیرید.
🟢ببینید چه نکات ظریفی را در هزارسال پیش جناب خواجه عبدالله انصاری گفته، که امروز ما به نیکی میتوانیم در اقتصاد و روابط زندگی خودمان مورد بهرهبرداری قراردهیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و شادی جاوید بر شادی عاریتی برگزیدن"
☘ما دو مدل شادی داریم:
👈یک مدل شادی زودگذر،
👈یک مدل شادی عمیق.
☘شادی زودگذر، نوعی شادی است که ما به خاطر یک موضوع بسیار سطحی آن را انتخاب میکنیم.
👈معمولاً خیلی از دوستیها، روابط، مهمانیها شادی سطحی دارند.
👈میگوید این شادی سطحی به درد نمیخورد.
👈مثل مواد مخدر است.
☘یک لحظه آدم شاد است و بعد باید کلی آزردگی را حمل کند.
🍀یک شادی عمیق داریم.
👈شادی عمیق فقط و فقط با «ایمان» اتفاق میافتد.
🍀یعنی وقتی که
👈انسان روزیرسان قدرتمند خودش را خدا بداند،
👈و کاملاً با پروردگار معامله کند
👈و وصل کامل باشد،
☘به شادی درونی میرسد.
☘چون روح، که ما تمام این کارها را میکنیم از نفس گذر کنیم و به روح برسیم،
👈اصلاً روح یعنی شادی.
🔷یعنی اگر شما میخواهید بفهمید چه مقدار در قید و بند نفس هستید، و چه مقدار وارد روح شدهاید، ببینید چقدر شاد هستید.
🍀شادیای که از درون تراوش میکند و عوامل بیرونی نمیتواند آن را برهم زند.
این یعنی
👈وارد معنویت حقیقی شدهاید.
👈یعنی به روح دست پیدا کردهاید.
🔷میگوید در انتخابهایتان سریع انتخاب کنید که
👈این شادیِ زودگذر است
👈یا شادیِ عمیق است.
☘اتفاقاً در فلسفهی اپیکور که لذتگرایی است، توضیح میدهد که
👈حقیقت، لذت است.
👈آن چیزی که لذتبخشتر است، حقیقیتر است.
💚بعد تعریف لذت را میگوید
«لذتی باشد که تو را به نقمت نیافکند.»
👈یعنی لذتی باشد که بعد از آن دردسر و مشکل برای شما ایجاد نکند.
☘پس نوعی شادی باید باشد که بعد از آن غم نیاورد.
👈یعنی همیشه به دنبال شادیهای جاودانه باشید.
🍀این ایثار و ازخودگذشتگی میخواهد، جاهایی که شما شادی حقیقی را برگزینید.
🔷و شادی حقیقی چیزی بجز زیستن در روح نیست.
🍀هرچه شما به روح نزدیک شوید، شادابتر هستید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_هفدهم_معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و شرف ابد بر شغل این گیتی برگزیدن"
🔷شرف یعنی شرافت. شرافت ابدی را شغل گیتی..
☘شغل به معنی اشتغال است، یعنی سرکاری.
👈الان یک نفر که سر کار میرود را میگوییم مشغول شده، درصورتیکه این واژه یعنی سرکار رفته، یعنی به بیهودگی سر کار رفته.
☘پس ما در هر انتخابی باید ببینیم که این انتخاب
👈شرافت ابدی برای ما خلق میکند،
👈یا اشتغال زودگذر.
☘خیلی جالب است. این میتواند برای شما یک معیار شود.
👈ببینید که چقدر اصالت ابدی دارد.
☘وقتی میگوییم ابدی، به نوعی
👈ماورایی، نور، حکمت، معنویت، خدایی ...
این میشود شرافت ابدی.
🔷اشتغال دنیوی یا اشتغال گیتی، این است که ما سرگرم بیهودگیها بشویم.
👈به طور مثال، ببینید شما وقتتان را کجا هدر میدهید.
☘مثلاً هر روز ببینید:
من ۲۴ ساعت وقت دارم. ۸ ساعت را مجازم بخوابم، یکی دو ساعت هم غذا بخورم و کارهای روزمره ام را انجام دهم، ۱۴ ساعت دیگر برای من میماند.
از این ۱۴ ساعت
❓چه مقدار به اشتغال گیتی گذشت؟
❓چه مقدار به شرف ابدی گذشت؟
خیلی مهم است.
🔷شرف ابدی یعنی شما را در ابدیت یا جاودانگی، باشرافت میکند.
👈یعنی به شما هویت معنوی میبخشد.
👈سطح شما را بالا میآورد.
☘هر آنچه که خودسازی کنید،
👈از نفس رهایی پیدا کنید،
👈شرافت ابدی بهتر میشود.
☘و هر آنچه که اینجا
👈بندهای زمینیتان را بیشتر کنید،
👈گرفتاریها را بیشتر کنید،
👈اختلافات و درگیریها را بیشتر کنید،
☘به شغل گیتی پرداختهاید.
☘واقعاً اگر میخواهید در حیطههای معنوی رشد کنید،
👈شغلهایی انتخاب کنید که کمتر دردسر داشتهباشد.
☘پروژهها، کارها و مشتریهایی را انتخاب کنید که
👈اشتغال گیتی برای شما ایجاد نکند.
☘جالب است اگر این کار را هم انجام دهید
👈درآمد شما بیشتر میشود.
🍀اگر طمع کنید و بگویید کمی تحقیر میشوم، کمی اذیت می شوم و مشکل برایم ایجاد میشود
👈اما اوضاع بهتر میشود؛
👈تازه اوضاع هم خرابتر میشود.
🔷پس مسیرهایی که مورد شرافت و احترام انسانی قرار بگیرید را انتخاب کنید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_اول_توبه
https://eitaa.com/noorveshghelahi