#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان بیست و سوم
موضوع:👈 #رضایتدرونی
میدان بیست و سوم_02.mp3
62.8M
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8231
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
📚کتاب صدمیدان
خواجه عبدالله انصاری
🟢میدان بیست و سوم: "رضاست"
از میدان لجاء، میدان "رضا" زاید.
قوله تعالی:《 و رضوا عنه 》
🔷رضا خوشنودی و بسندکاری است
و آن سه چیز است:
بسندکاری دین،
بسندکاری قسمت و روزی،
بسندکاری مولی،
🟠اول بسندیدن دین وی:
چنانکه وی نهاد بدان راضی باشد.
🟣دوم بسندیدن قسمت و روزی:
چنانکه تو را و دیگران را نهاد،
بدان راضی باشی.
⚪️سوم بسندیدن به مولای خویش:
به جای هرچه جز وی است، راضی باشی.
🟠پسندیدن دین وی:
چنانکه وی نهاد، از تکلف و بدعت
و وسواس آزادیست.
🟣و پسندیدن قسمت وی:
از حیلت و از حسد و از ضجرت' آزادیست.
⚪️و پسندیدن به مولای خویش:
از هرچه جز از وی از عوایق و علایق
و از دو کون آزادیست.
📚کتاب صدمیدان
خواجه عبدالله انصاری
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«یک نفس با ما نشستی خانه بوی گل گرفت
خانهات آباد این ویرانه بوی گل گرفت
از پریشانگوییام دیدی پریشان خاطرم
زلف خود را شانه کردی شانه بوی گل گرفت»
❤️سلام و عرض ادب، سروران گرانقدرم
🟢با نام و یاد پروردگار یکتا و با طلب از روح شریف پیر هرات، جناب خواجه عبداللّه انصاری، شرح بیست و سومین میدان از صدمیدان ارزشمند این بزرگوار را امشب از دل حضرت شیخ دریافت میکنیم و خدمت مبارک شما ارائه میدهیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🟢میدان بیست و سوم، میدان رضا هست و بیان میدان رضا برای من بسیار گران و بسیار دشوار بود و علت اینکه این مدت نتوانستیم برگزار کنیم، این بود که
👈خودم در رضا قرار نگرفتهبودم و درکی از این مقام نداشتم.
☘حتی در دورانهای تلخ زندگی که عزیز از دست دادم، توانستم در رضا قرار بگیرم.
👈اما اتفاقات ناگوار اخیر که عزیزان دیگر را از دست دادیم، نتوانستم در رضا قرار بگیرم و حس و حال مقام رضا در وجود ما ندرخشید، و چون نمیدرخشید، به خودم اجازهی بیان این مقام را نمیدادم.
🍀تا اینکه امشب طلب کردیم این اتفاق گوارا بیافتد و بتوانیم در مورد مقام رضا سخن بگوییم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀بزرگواران
وقتی که صحبت از وضعیت رضا میشود، یعنی خرسندی، انسان در حالت خرسندی قرار بگیرد.
☘اتفاقاتی که این مدت افتاد، خرسندی را از ما ربود و البته که آزمونی بود برای اینکه بتوانیم بفهمیم در دشواریها میتوانیم خرسند باشیم یا خیر.
اتفاق بسیار دردناکیبرای جامعهی ما رخ داد.
🔷دین که قرار بود یک انتخابی برای بشر باشد، یعنی دین یک پیشنهادی بود برای بشر که بهتر زندگی کند، در طول تاریخ سبب خونریزیها و خشمها و کینهها و نفرتهای بسیار زیادی شد.
🍀باز دوباره حجاب که یک قسمتی از آن دین بود و یک پیشنهادی از آن دین بود،
👈این پیشنهاد سبب شد که اشکها و آه و ناله و نفرین بسیاری جاری شود.
☘بنده هر زمانی که خواستم در زمینهی حجاب سخن بگویم، دیدم تخصصی در این زمینه ندارم.
👈و چون خودم تخصص ندارم، فردی را به شما معرفی میکنم، «آقای امیر ترکاشوند».
ایشان کتابی نوشتهاند به نام «حجاب در عصر پیامبر».
🟢سال ۹۰ یک بار این کتاب چاپ شد و دیگر اجازهی چاپ نداشت اما پیدیاف آن در اینترنت موجود هست.
۱۰۲۰ صفحه است و میتوانم بگویم تقریباً در جهان اسلام این کاملترین تحقیق پیرامون حجاب است، که وقتی شما میگویید حجاب، بفهمید که الگوی حجاب در صدراسلام چه شکلی بوده که ما الان بابت آن اینقدر سختگیری میکنیم و اینقدر درگیری داریم.
🟢در حال مطالعهی این کتاب هستم و اگر توانستم، هر از گاهی خلاصهای از آن برای شما خواهم گفت.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀اما موضوع این است که ما اصل ماجرای اصول مذهب، که یکی از اصول مذهب «عدالت» بود را کنار گذاشتیم
👈و یکی از فرعیترین نگاههای به مذهب که حجاب بود و کاملاً یک امر شرعی نه، یک امر عرفی بود که بر اساس عرف یک جامعه همیشه پیشنهاد میشد، اینقدر جدی گرفتیم
👈که سبب گریزان شدن انسانهای زیادی از دین و دیانت و اسلام و همهی اینها شد.
🍀پس حجاب یک موضوع اصلی نبود،
یک موضوع کاملاً فرعی از یک پیکرهی عظیم دینی بود،
👈که اینقدر به این موضوع فرعی بها دادند که به اصلهای زیادی پوشش نهاده شد.
🍀حجاب هیچگاه در اسلام بهعنوان یک اجبار نبوده.
👈بهعنوان یک ارشاد بوده.
👈یعنی بهعنوان یک توصیه بوده.
🍀بهعنوان یک سبکِ«بهتر است اینگونه باشید»، «بهتر است این شکل لباس بپوشید» بوده، نه به این شکلی که امروزه دارد اجرا میشود.
🍀خشم و آه این سیستم خطا اینقدر بزرگ شد که یک روزی تبدیل به یک خشم عمومی شد و این خشم عمومی انرژی بسیار خشنی را در جامعه گسترانید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀کسی که اولین گام، یک حجابی را بهعنوان الگو معرفی کرد، مثلاً چادر مشکی بود
👈که نه چادر در اسلام هیچوقت به این شکل بود،
👈نه رنگ مشکی هیچوقت موردتأیید بود.
🍀و برای من جالب است که تمام علمای بزرگوار در مورد این موضوع که کراهت مستقیم اسلام را داشت، همه سکوت کردند.
🍀نتیجهی سکوتها، این شد ما به چنین نقطهای رسیدیم که
👈دینگریزی بسیار گستردهای در میان نسل جوان ما جاری شده.
🍀درواقع بهنظر من یک برنامهریزی هماهنگ و پیشبینیشدهی چند صد ساله بود که متأسفانه به ثمر نشست.
☘البته که جای اصلاح دارد، جای بهتر شدن دارد. منتهی باید شفاف صحبت کنیم.
👈به ما که میگویند شما متخصص نیستید، حرف نزنید.
☘اما لااقل ای کاش متخصصین دین میآمدند حرف میزدند که
❓آیا جایگاه حجاب اینقدر مهم بود که بهخاطر آن اینقدر خشونت اجتماعی رواج پیداکند و اینقدر توهین به شخصیت افراد شود؟
🍀در جلسهی قبل مثنوی گفته شد که «الخَلقُ عیالَ اللّه» خلق ، عیال یا ناموس خدا هستند.
👈نگفتند خلق مؤمن یا غیرمؤمن. کلاً مردمان ناموس خدا هستند.
☘با نوامیس خدا بسیار بدرفتاری شد و خونهای به ناحقی بر زمین ریختهشد
👈و اینکه چه زمانی این موضوع جمع شود را خدا میداند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀ذات دین که گفتم توصیهای برای بشر بود، درواقع، خود قرآن هم میفرماید
👈«لا إکراهَ فِی الدّین»
یا در سورهی یونس آیهی ۹۹ میفرمایند
👈«أفأَنتَ تُكرِهُ النَاسَ حَتى يَكونوا مُؤمِنين »
آیا تو میخواهی به اجبار به اینها بگویی مومن باشند؟
🍀یعنی اصلاً خود کلام پروردگار میگوید
❓مگر میشود دینداری به اجبار شود؟
یا به عبارتی به بهشت رفتن به اجبار باشد؟
🍀جاهای بسیار زیادی در قرآن مستقیماً به پیامبر اسلام (ص) اینگونه گفته میشود که
👈«ما أنتَ عَلیهم بِوَکیل»
اصلاً تو وکیل آنها نیستی.
👈«ما أنتَ عَلیهِم بِحَفیظ»
تو نباید محافظ آنها باشی.
🍀یعنی همینطور محافظ دین و رفتار آنها نباشید و کنترلگر آنها نباشید.
👈«ما أنتَ عَلیهِم بِجَبّار»
تو نباید برای آنها زورگویی و قلدری کنی.
👈«ما أنتَ عَلیهِم بِمُسَیطِر»
حق سیطرهی بر آنها را نداری.
☘پس حداقل نگاه قرآن، چیزی که قرآن با معنی شفاف خود دارد بیان میکند، این است که
👈ما به آن شکلی که فکر میکنیم، اجبار اصلاً در ذات دین نیست، چه برسد به اینکه
👈در یکی از فرعیات دین که توصیه است در دین و اینقدر موضوع بخواهد جدی گرفته شود.
☘ایکاش کسانی که در این زمینه بیشتر از بنده میدانند، سکوت خود را بشکنند و موضوع را
👈شفاف و بدون مصلحتاندیشی بیان کنند
👈پیش از آنکه مسئولیت الهی همه بیشتر شود.
🟢البته کتابی که خدمت شما معرفی شد، در این کتاب همه چیز، روایتها و تمام تواریخی که در این زمینه هست و تمام آیاتی که در این زمینه هست، همه به صورت شفاف و بدون غرضورزی بیان شده و وقتی ما این کتاب را میخوانیم، میبینیم
👈چیزی که بهعنوان حجاب برای ما مهم شد، با چیزی که منظور رسول اللّه صلواتُ اللّه علیه بود، یکسان نیست
👈و ما گرفتار نوعی بدعت شدیم، که موضوع امروزمان هم بسیار به بحث بدعت نزدیک است.
💚به هر حال
«خانه از پایبست ویران است
خواجه در فکر نقش ایوان است»
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
❤️سروران گرانقدرم و اما میدان رضا
🍀میدان رضا که پیرهرات در مورد آن صحبت میکند، یکی از عمیقترین حالات روانی انسان است
👈که انسان به خشنودی درونی میرسد.
🍀این خشنودی درونی حاصل یک اتفاق نیست، حاصل یک مقام است.
🍀یعنی اینطور نیست که مثلاً امروز اگر در بانک برنده شدید، پولی بهدست آوردید و جایزه گرفتید، خشنود شوید،
👈بلکه به مقام رضا میرسید.
🍀جالب است که مقام رضا یک مقام کاملا دوطرفه است، بین انسان و خدا.
🍀تا جاییکه من میدانم نزدیکترین جاییکه رابطه دو طرفه انسان و خدا بررسی میشود، مقام رضا است.
📚"میدان بیست و سوم رضاست،
از میدان لجاء میدان رضا زاید."
🍀مبحث میدان لجا بسیار زیبا بود و رحمت خداوند بر این عارف بزرگ پارسی باد که چقدر قشنگ هزار سال پیش فرو گذاردن همهی اراده خود در دستان خدا را در میدان لجا برای ما شرح داد.
📚"قوله تعالی: وَ رَضوا عنهُ"
تا جاییکه من تحقیق کردم سه بار در قرآن این حالت «و رضوا عنه» گفته شدهاست.
البته در مورد مقام رضا بیشتر است
اما سه بار در قرآن در مورد «رضوا عنه» گفته شده است.
👈سوره مجادله آیه ۲۲
👈سوره توبه آیه ۱۰۰
👈سوره بینه آیه ۸
☘من این سه آیه را باهم کامل مقایسه کردم، فصل مشترکهای خیلی قشنگی دارند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷اول اینکه میگوید کسیکه به مقام رضا برسد، در بهشت قرار دارد.
👈در مورد بهشت، صفتی که به بهشت میدهد میگوید:
💚«خالدین فیها»
یعنی در آن جاودانه است.
☘وقتیکه میگوییم جاودانه، منظور این نیست که بعد ازمرگ جاودانه شود
👈یعنی بی زمان، همین الان در بهشت است.
☘یعنی کسی که در مقام رضا قرار بگیرد، نیاز نیست بعد از مرگ ببیند در بهشت است.
👈همین الان باید در بهشت قرار بگیرد.
☘یعنی میخواهیم معیار بسنجیم ببینیم به رضا رسیدیم،
❓باید ببینیم الان در بهشت به سر میبریم یا نه؟
🍀یعنی اتفاقات بیرونی مهم نیست.
❓آیا درونمان داخل بهشت پروردگار قرار دارد یا نه؟
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi