📚"سوم به مولای خویش به جای هر چه جز وی است بسند دهید."
👈منظور از مولا که در اینجا صحبت میشود، خداست.
میگوید
☘باید از خدا راضی باشی و خدا برای شما بسند، کافی، مورد رضایت کامل باشد.
💚ما را خدا کافی است
«و کفی بالله وکیلاً »
این سه پایه را شرح میدهد.
📚"پسندیدن دین وی چنان که وی نهاد، از تکلف و بدعت و وسواس آزادی است."
سه نکته میگوید
👈تکلف، بدعت، وسواس
🔷تکلف یعنی دین مایهی سختی و آزار شما نباید باشد.
🍀من واقعاً مجبورم بگویم تعریف دین را باید عوض کنیم.
👈کتابهای دینی، کتابهای تعلیمات دینی که به ما گفتند، یک چهرهی خشنی از دین برای ما معرفی کردند،
☘دین یک توصیه برای بشر است، باز هم تکرار میکنم، یک توصیه است که میتوانید از این قوانین و آداب استفاده کنید، زندگی خودتان بهتر میشود.
🍀وقتی یک انسان دیندار میشود، به این معنی نیست که یوغی بر گردنش گذاشته میشود.
از یک فرمولهایی بهره میبرد که
👈خودش بهتر زندگی کند.
👈سعادت دنیا و آخرت نصیب او شود.
خیلی راحتتر میتوانید زندگی کنید.
🍀طبیعتاً وقتی دین یک سری کارها را میگوید انجام ندهید و یک سری کارها را انجام دهید، شما میتوانید این را
👈با زجر و سختی جلو بروید
👈یا میتواند ببینید که یک مهربانی توصیههایی به من میکند که میگوید،
تو در انجام این توصیهها آزاد هستید، اما توصیه میکنم که اینگونه باشد بهتر است.
🍀شاید در قرآن چند مورد فقط اجبار باشد که عموماً به شکل عرف و توصیه است
👈که بهتر است این گونه رفتار کنید.
☘وقتی کسی به ما توصیه میکند از توصیههای او بهره ببریم.
میگوید
🍀مناسک دینی خود را با خشنودی انجام دهید.
👈یعنی اگر عبادت میکنید اذیت نشوید باید خدا را شکر کنید که توانستید عبادت کنید.
👈اگر یک روز، روزه گرفتید اذیت نشوید باید خدا را شکر کنید که توان روزه گرفتن دارید.
☘اگر اذیت میشویم در باورهایمان دچار تکلف شدیم، دچار سختی و مشکلات شدیم.
🍀چیزی که هدیه بود و قرار بود ما با آنها خوش بگذرانیم و زندگی خود را خوشگل بچینیم،
👈به عامل جنگ و خونریزی و بدبختی و اهانت به شرافت انسانها تبدیل شد و این تکلف است.
☘دیگر از یک ولایت به یک سلطنت تبدیل شد،
👈از یک لطیف به یک جبار تبدیل شد
و از حالت زیبای خودش خارج شد و به یک اجبار بسیار خشن تبدیل شد.
🍀در آن اجبار خشن کسی چیزی نمیشود، رشدی درآن نهفته نیست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"دومی بدعت بود"
🔷بدعت یعنی دستکاری کردن،
متأسفانه آنقدر تعداد دستکاری کردن در دین زیاد شده که الان پیدا کردن یک مسیر روشن کار بسیار دشواری است.
🍀همهی بدعت به این معنا نیست که یک چیزی اضافه شده باشد،
👈اگر یک حکمی سنگین شده باشد، بدعت میشود.
همان طور که گفتم
☘اگر حجاب یک توصیهی لطیف بوده و خیلی هم این توصیه خشن نبودهاست که به مرور زمان به عامل کتک زدن و توهین به آدمها تبدیل شد، این توصیه بدعت میشود.
☘بدعتها همیشه این گونه نیست که مثلاً نماز صبح دو رکعت بود، چهار رکعت کردیم این که معلوم است و کسی آن را تغییر نمیدهد.
🍀بدعت به این معنا است، چیز که مهم نیست را بیهوده مهم کنید و اهمیت یک چیز مهم را کاهش دهید.
👈مثلاً ولایتی که از آن خداست را به یک باره از خدا بگیرید.
این خیلی بدعت بزرگی است و یک موضوعی که خیلی ابتدایی است، بهای زیادی دهید.
👈مثلاً به فقر و فلاکت و بیعدالتی و اینها اهمیت ندهید،
👈اما به موضوعات خیلی بیهودهای بیش از حد اهمیت دهید.
اینها میشوند بدعت دینی.
🍀بهدنبال بدعت دینی در جلوی چشمتان بگردید. اینقدر موضوع پیچیدهای نیست.
☘واقعاً کسی قصد ندارد قوانین دینی را تغییر دهد.
👈ارزشگذاری آن قوانین را تغییر میدهند.
🍀استادی در دانشگاه داشتیم، دعایش خیلی گیرا بود.
برای بعضی دعا میکرد، میگفت
👈امیدوارم کار شما در قوهی قضاییه گیر بیافتد.
آنموقع میفهمید با چه کسی طرف هستید.
👈جالب هم بود که به چشم دیدم به هرکسی چنین دعایی کرد، کار او در قوهی قضاییه گیر افتاد و بعد نظرات او خیلی دگرگون شد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"سومی وسواس"
☘پس «تکلّف» یا سختی دین،
دوم «بدعت» یعنی تغییر دادن ساختار کلی. ساختار هم در قرآن مشخص است.
👈قرآن هم واژه به واژه بخوانید، کاملا مشخص است.
👈فکر نکنید قرآن کلامی است که نیاز به متخصص دارد.
☘متخصصین قدمتی ندارند، قدمت قرآن خیلی بیشتر از قدمت متخصصین قرآنی است.
👈به خاطر اینکه قرآن برای «عوام جامعه» قابل فهم بوده.
❓چرا من فکر میکنم نمیتوانم آن را بفهمم؟
🍀یعنی یک انسان بیسواد بادیهنشین میتوانسته قرآن را بفهمد.
👈الان من حاضر نیستم بروم قرآن را بخوانم و میگویم حتماً باید یک ترجمه و تفسیری باشد.
❓پس در گذشته چهکار میکردند؟
❓وقتی که حجمی از متخصصین نبودند، مردم چگونه قرآن را میفهمیدند؟
🍀قرآن کتابی است که با آدم حرف میزند، خودش حرف میزند
👈و هرکسی که با قرآن دوست شود، صریح حرف میزند و خیلی هم بیواسطه حرف میزند.
👈یادگیری و خواندن آن هم کار خیلی دشواری نیست.
واقعاً این که بگوییم کار نشدنی هست، اینگونه نیست، خیلی ساده است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚"و وسواس"
☘وسواس یعنی اینکه شما به مسائلی که برای شما مضر است، به درد نمیخورد، بیهوده است، بیش از حد توجه میکنید
👈و هرجا که توجه را بیش از حد معطوف داشتید، از مسائل مهمی باز میمانید.
👈مثلاً بعضی وقتها وسواس نظافت پیدا میکنیم، وسواس نجس و پاکی پیدا میکنیم و ..
یعنی فکر ما شلوغ میشود، همینطور میگوییم شد؟ نشد؟ ..
🍀قرآن هم مستقیم میگوید «وسواس برای خنّاس است»
🍀خنّاس هم یک مدل غیرارگانیک است که همینطور ذهن آدمها را مشغول میکند.
🍀یعنی قرآن بیماری وسواس را بیماری غیرارگانیکی معرفی میکند
👈که میگوید در ذهن شما همینطور حرف میزند.
🍀پس انسان اهل رضا، اهل وسواس نیست.
👈ذهن او در سکوت است.
🍀اینکه همینطور ذهن شما را به این طرف و آن طرف میکشد، به فکر کردنهای بدون اختیار کشیدهمیشوید،
👈این میشود «وسواس».
☘یعنی من دلم نمیخواهد مثلاً به فلان موضوع فکر کنم، دلم نمیخواهد به فلان فرد اهمیت بدهم،
👈اما همینطور ذهنم به سمت آن میرود، در ذهنم با او میجنگم،
در ذهنم او را قضاوت میکنم،
درگیر میشوم، اینها همگی وسواس هستند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀واقعاً این سه چیز دین را زشت میکند
👈تکلف یا سختی،
👈بدعت یا تغییر ارزشهای دین
👈و سوم وسواس یعنی اندیشههای مالیخولیایی که سراغ انسان میآید، سبب میشود که در مقام رضا در آیین ارتباط با پروردگار قرار نگیرد.
🍀لطف بفرمایید از حضرت حق طلب کنید که این سه را از مرام ارتباطیما با پروردگار پاک کند.
👈بعد میبینیم که چقدر راحت میشود بهره برد
👈و چقدر راحت میشود از آموزشهای دینی استفاده کرد بدون اینکه دچار وسواس و بدعت و تکلف شد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
دومین گام
📚"و پسندیدن قسمت وی از حیلت و حسد و ضجرت، آزادیست"
🍀کسی که به رضای پروردگار رسیده و «قسمت» را پذیرفته که در قبل هم گفت قسمت،
👈یعنی هم به قسمت خودمان راضی باشیم و هم به قسمت دیگران.
میتوانم برایتان مثال بزنم.
☘بعضی وقتها میبینید وضع کسی خوب شده. اذیت نشوید، یعنی دچار حسد نشوید.
👈میگویید قسمت او بوده، روزی او بوده.
☘یا کسی بدبخت شده، دچار دلسوزی نشوید او را هم خیلی راحت بگویید
👈قسمت و روزی او بوده.
🍀ما ناخواسته حسودیم. خودمان حواسمان نیست.
👈بشر ذاتأ رقابت جو است و ناخواسته گرفتار حسادت میشود
🍀حتی حسادتهایی که بعضی وقتها میگویند چرا خدا او را خیلی دوست دارد،
👈یعنی مسائل زمینی را کنار بگذاریم، در مسائل معنوی هم حسادت میکنیم.
🍀حسادت جلوی رضایت انسان را میگیرد و انسان نمیتواند به مقام رضا برسد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀بعدی «حیلت» است، حیلت یعنی سیاستورزی.
👈اینکه من همینطور بخواهم نقشه بکشم،
❓چه کار کنم، چه برنامهای بریزم؟
🍀شاید به نظر شما در اقتصاد امروز کارا نباشد، اما بنده تجربه کردهام و در همین اقتصاد هم کاراست.
👈خیلی تبلیغ نکنید!
جالب است که توصیهی اسلام این است که تبلیغ زیاد مکروه است.
👈خیلی تبلیغ نکنید، یعنی خیلی حیلت به کار نبرید.
☘کیفیت کالای شما باید تبلیغ شما باشد.
نه اینکه به طور مثال بگویید «خودروی ملی».
👈وقتی این خودرو خراب می شود، یک ملت را تحقیر کردهاید.
☘به هر چیزی که میرسند، یک کلمهی «ملی» میگذارند.
این ملت هفت هزارسال تمدن مکتوب دارد!
❓چرا اینقدر با آن شوخی میکنید؟
🍀ما گرفتار نوعی حیله میشویم. بعد اینقدر تعداد حیلهها در زندگی ما زیاد میشود که سبک زندگیمان میشود.
🔷بدانید که راه موفقیت و رسیدن به راستی این است که حیلهها را کنار بگذاریم.
👈خیلی راحت حرف خود را بزنید.
👈خیلی راحت بگویید من با این حرف شما موافق هستم و با این حرف مخالف هستم.
👈از این کار شما خوشم آمد و از این کار بدم آمد.
🍀کم کم جامعه باید به آن سمت برود.
اینقدر با هم تعارف نداشته باشیم.
👈یعنی حداقل با یک زبان لطیفی باید حرف خود را بزنیم.
🍀مصلحتاندیشی حیلت میشود.
به آن میگویند «سیاستبازی».
🍀سیاستمدار، سیاستباز...
از یک پدر و مادر خانواده بگیرید تا مسئولین ارشد جهان،
👈جای اینها در دوزخ است وقتی که حیلت باز باشند و مکر و فریب در کارشان بیاید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🍀درواقع هر بار که برای اینکه جناح سیاسی یا جناح ایدئولوژی خودتان را بگویید درست است، از مکر استفاده کردید،
👈این حیلت است و به مقام رضا نمیرسید.
🍀یعنی اگر طرفدار یکی هستید و اشتباه میگوید، شما نیایید بگویید اشتباه میگوید، شما حیلت دارید.
🔷هر نوع مصلحتاندیشی «حیلهگری» است.
👈درواقع مصلحت نیست، حیله است.
🍀 اینگونه خداوند ما را در بهشت زمینی وارد نمیکند.
🍀انسانهایی که راحت حرفشان را میزنند، برای آنها اصلاً مهم نیست که چهل، پنجاه سال پیاده رفتهاند و پاهایشان در یک مسیر طریقت پینه بسته و آخر کار میفهمند این مسیر طریقت پر از خطا و اشتباه بود و خجالت میکشند برگردند، اینها دارند حیلت میکنند.
🍀هر وقت یکی در سن بالا گفت
👈ما اشتباه کردیم، تا حالا هر حرفی زدیم اشتباه بود، این صداقت خود را نشان میدهد.
🍀هر کسی که به خاطر مصلحت خود بر حرفهای ناموزون و نامبارک خود ماند، دارد حیلت میکند.
🍀پس مواظب باشید که به خاطر یک جناح سیاسی، به خاطر دولت، به خاطر یک اتفاق حیلت نکنید.
🍀من حتی وقتی یک پیام غرضورزانه را برای یک کسی ارسال میکنم، حیله میکنم،
👈چون میخواهم آن چیزی که مربوط به خودم هست را گسترش بدهم.
🍀نهایتاً جهان اصلی با حیلتورزان بسیار بد رفتار میکند.
💚«دست قضا بشکندش بیضه در کلاه»
🍀عدهای در کلاه خود یک تخم مرغ مخفی کردند، دست تقدیر در سر آنها میزند این تخم مرغها در کلاه آنها میشکند.
👈تخم مرغ دزدی کرده بودند روی صورتشان میآید، حیلهورزان به این صورت هستند.
🍀اگر آبروی شما هم نرود،
👈به مقام رضا نمیرسید.
🍀یعنی تمام اتفاقات جهان هستی، تمام جایگاهها، تمام ثروتها
👈فدای یک لحظه حضور در مقام رضا.
🍀واقعاً ارزش آن خیلی بیشتر از این است که من بخواهم حرفم به کرسی بنشانم.
🍀از هزاران مغلطه و سفسطه استفاده کنم تا حرفم را به شما ثابت کنم،
👈خودم از مقام رضا خارج میشوم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🟢پس حیلت و حسد و ضجرت
🍀ضجرت، هم میشود غم و اندوه، کسی که تنگدل شده، پریشان شده
بدین معنا که
👈انسان اهل رضا باید انسان از لحاظ روانی سالم باشد.
🍀اگر میخواهیم در مقام رضا قرار بگیریم
👈باید حال دل ما خوب باشد
👈از غم و اندوه و گرفتگی باید نجات پیدا کنیم.
☘نه اینکه مشکلات نیست، مشکلات هست
👈اما مشکلات نباید دل ما را آزرده کند.
👈مشکلات را دیگر باید بپذیریم اما از درون بهم نریزیم.
🍀تمام کسانی که دچار به همریختگی درونی میشوند،
👈اینها از مقام رضا خارج میشوند،
👈از بهشت بیرون میشوند.
🔷کسی که مقام رضا را تجربه کرد میداند امکانات مقام رضا خیلی زیاد است و خداوند امکانات ویژه از بهشت، امکانات فراوان و هدایتگران خصوصی در اختیار شما قرار میدهد، پس نیازی نیست که خیلی دست و پا بزنید.
👈سعی کنید از لحاظ درونی در مقام رضا قرار بگیرید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🟢پس حیلت و حسد و ضجرت
🍀ضجرت، هم میشود غم و اندوه، کسی که تنگدل شده، پریشان شده
بدین معنا که
👈انسان اهل رضا باید انسان از لحاظ روانی سالم باشد.
🍀اگر میخواهیم در مقام رضا قرار بگیریم
👈باید حال دل ما خوب باشد
👈از غم و اندوه و گرفتگی باید نجات پیدا کنیم.
☘نه اینکه مشکلات نیست، مشکلات هست
👈اما مشکلات نباید دل ما را آزرده کند.
👈مشکلات را دیگر باید بپذیریم اما از درون بهم نریزیم.
🍀تمام کسانی که دچار به همریختگی درونی میشوند،
👈اینها از مقام رضا خارج میشوند،
👈از بهشت بیرون میشوند.
🔷کسی که مقام رضا را تجربه کرد میداند امکانات مقام رضا خیلی زیاد است و خداوند امکانات ویژه از بهشت، امکانات فراوان و هدایتگران خصوصی در اختیار شما قرار میدهد، پس نیازی نیست که خیلی دست و پا بزنید.
👈سعی کنید از لحاظ درونی در مقام رضا قرار بگیرید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
و سومین گام هم
📚"پسندیدن به مولای خویش"
که گفتیم مولا یعنی خدا
📚"از هر چیز جز وی از عوایق و علایق و از دو کون آزادی است."
👈عوایق و علایق دو کون.
☘عوایق یعنی موانع یا آن چیزی که مانع رسیدن ما به خدا میشود.
🍀وقتی میگویم خدا یعنی خودآ یا
👈به خود بیا،
👈در خود غوطهور شو
👈در رضایت خود قرار بگیر
👈و در اوج رضایت خود ملاقات با نور حضرت حق داشته باش، این خدا میشود.
🍀میگوید هر چیزی که مانع این موضوع میشود را بردارید، جلوی رضایت شما را میگیرد.
👈عوایق، موانع میشود.
☘کارِ ما فقط این است که ببینیم چه چیزی دارد جلوی عشق به حضرت حق را میگیرد آن را کنار بگذاریم.
👈وقتی کنار گذاشتیم از آن بهتر سمت ما میآید.
🔷بدین معنا که هر چیزی را برای خدا ترک کردی بهتر از آن که در خاطر شما بگنجد به سمت شما میآید.
🍀اگر هم قرار است مانعی را در زندگی خود بردارید برای خدا مانع را بردارید،
👈اگر مانع را برای خدا برداشتید آن مانع پله میشود بالا میروید.
و اما علایق
🍀علایق آن چیزی است که علقه میشود،
👈زنجیر وار آن را دوست دارید.
👈یعنی گیر یا بند میشود.
👈چیزی که شما را خیلی سفت گرفته است.
🍀اگر میبینید خیلی با یک موضوعی درگیر هستید آن را پاک کنید.
🍀مثلاً من میبینم بعضی وقتها پیگیری اخبار خیلی برای من علایق میشود، اصلاً صبح تا شب دارم خبر پیگیری میکنم.
👈این جلوی حالات روانیِ درون من را میگیرد، قشنگ آن را کنار میگذارم.
👈وقتی کنار گذاشتم بعد همه چیز درست میشود.
👈آن خبری که باید به من برسد میرسد.
☘اما من بهخاطر خدا کنار گذاشتم،
👈چون حال درونی خوب معادل خداست.
👈حال درونی بد معادل شیطان است.
🍀انتخاب انسان بین رحمان و شیطان در این است که
👈در دلٌ شما، رحمت جاری شود یا آتش جاری شود.
👈نور جاری شود یا آتش جاری شود
این دو با هم تفاوت دارد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷پس یک سری از موانع خود را برای خدا ما باید کنار بگذاریم تا حال دلما خوب شود.
🔷یک سری از وابستگیهای خود را کنار بگذاریم تا حال دلما خوب شود
🔷و از دو جهان آزاد شویم.
کون یعنی جهان، از دو جهان آزاد شوم.
🍀از این جهان آزاد شدن خیلی راحت است اما از آخرت آزاد شدن خیلی سخت است.
(وقتی میگویم آخرت، آخرت بعد از مرگی نیست، آخرت همین الان است.)
🍀اینکه من حتی برای رسیدن به آرامش عمیق درونی هم دیگر کاری نکنم
بگویم آن را هم به خدا واگذار کردم، این
👈رهایی از آخرت میشود.
🍀شما اول رهایی از دنیا را تجربه میکنید، تمام دلبستگیهای دنیای خود را کنار میگذارید.
🍀یک جاهایی هم رهایی از آخرت میکنید.
👈آنچیزی که بهعنوان یک آرزویی در آینده دارید حمل میکنید، آن را هم کنار میگذارید.
👈وقتی آن را هم کنار گذاشتید، دیگر هیچچیز برای از دست دادن ندارید.
💚«المفلس فی امانالله»
👈بیچیز در پناه خداوند است.
🔷کسی که تمام باورها، تمام داراییهای مادی و معنوی را برای رضای پروردگار دلبستگی خود را قطع کرد او در پناه رضای خدا قرار میگیرد.
🔷کسی که تمام دارایی خود را داد خداوند تمام بهشتش را به صورت دائمی در اختیار او قرار میدهد و این قول حضرت حق، حق است و به یاری خدا برای کسانی که اهل ایمان باشند اتفاق خواهد افتاد.
🍀دوستان شاید معنی ایمان تا اینجا برای شما دگرگون شد.
👈در گذشته اگر صحبت از ایمان میشد یک جلوه مذهبی را به آن ایمان میگفتیم
👈اما الان فهمیدید که یک جلوه امیدوار ایمان میشود.
☘کسی که در امید به سر میبرد این اهل ایمان است وقتی که انسان امیدوار باشد
👈این آدم مؤمنی شده است.
🍀وقتی ناامید باشد انسان گمراهی شده است.
👈این را خیلی قشنگ خودتان انتخاب کنید که کدام را میخواهید ایمان را میخواهید یا نمیخواهید.
خدمت شما بگویم که
🍀به دنبال آرزوها نباشید به دنبال امیدها باشید،
👈امید در لحظهی حال اتفاق میافتد
👈و در لحظهی حال ما میتوانیم در امید به سر ببریم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_بیستوسوم_رضا
https://eitaa.com/noorveshghelahi