صد_میدان_40_میدان_چهلم،_الباد،_قسمت_دوم_5980998841673978351.mp3
23.96M
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9185
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
بودا:
💚«هنگامی که سیل جاری میشود ماهی، مورچهها را میخورد و هنگامی که آب خشک میشود مورچه ها، ماهی را میخورند.
زندگی به همه فرصتی خواهد داد فقط باید صبور باشید تا نوبت شما فرا رسد.»
❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم.
🤝با نام و یاد پروردگار یکتا و با طلب از روح شریف پیر هرات «خواجهعبداللهانصاری» جلسهی امشب، قسمت دوم از میدان چهل «اَلباد» را آغاز میکنیم.
🙏پروردگارا،
از تو طلب میکنیم تمامی اطلاعات و آگاهیهای نابی که در کتاب صد میدان نهفته است را به قلبهای ما جاری داری.
🙏خدا را شکر که شبی دیگر در کنار همدیگر با شرح کتاب صد میدان جناب خواجهعبداللهانصاری بودیم.
☘️طبق توضیحاتی که پیش از این گفته شده است؛ برای اینکه شما به درک هر میدان برسید باید ابتدا از خدا طلب کنید که "خدایا آن حالت را برای ما تداعی کن تا بتوانیم آن را حس کنیم."
☘️«اَلباد» حالتی است که یک عاشق به معشوق خیره میشود و حاضر نیست یک لحظه پلک بزند، به گونهای که خود را فراموش میکند!
🌱در داستان حضرت یوسف زمانی که خانمها جمال «یوسفنبی» را میبینند دست خود را میبُرند و متوجه نمیشوند؛
👈یعنی زمانی که به یک جمال الهی خیره میشوند، دیگر نمیتوانند پلک بزنند به این حالت خیرگیِ شعفانگیز «الباد» میگویند.
در واقع طوری ستایشگرانه در حال خیره شدن به یک نفر هستند که حتی یک لحظه
نمیتوانند چشم بپوشند.
☘️ما بهجز مفهوم "خیره شدن به معشوق" نتوانستیم معادلی برای الباد پیدا کنیم.
☘️بنابراین زمانی که ما خداوند را به عنوان معشوق دوستداشتنی که هم هیبت و عظمت دارد، هم ما عاشق او هستیم؛
👈یک لحظه نمیتوانیم او را فراموش کنیم.
🔻زندگی ما طلبکاری از خدا شده، از خدا بسیار میخواهیم، "این را بِده، چرا این را ندارم؟"
و این باعث میشود که ما همیشه با خدا درگیر باشیم. مانند بچهای لوس و تنبل که فقط از پدر مادر خود میکشد.
👈در صورتی که اصلاً موضوع خدا این نیست که من همینطور بگویم "این را بده.. این کار را انجام بده..."
☘️خدا این جهان را به ما داده است.
جهان با قواعد و امکانات خودش در اختیار ما قرار گرفته است، بنابراین خودمان باید کارهای خود را انجام دهیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
❓خدا برای چیست؟
👈خدا برای خودسازی ما است که ما هر روز سفر درون انجام دهیم و با جلوههای مختلفی از پروردگار عشقبازی کنیم.
✨در واقع «خدا» مفهوم زندگی انسان بر روی زمین است.
🔻ما زمانی که هیچ مفهومی بهجز مفاهیم مادی را مدنظر نداشته باشیم، طبیعتاً پس از مدتی به پوچی میرسیم و پوچ میشویم و احساس تهی بودن به ما دست میدهد.
☘️زمانی که وارد فضای معنوی میشویم، وارد حس درک پرودگار میشویم؛
👈معنای زندگی ما افزایش پیدا میکند.
🙏لطفاً حس و حال معنایی زندگی را با نقصانهای زندگی مادی خود خراب نکنید.
☘️ما همیشه میتوانیم با خدا عشقبازی کنیم و یا طلبکار باشیم که "چرا اوضاع من خراب است؟"
👈اگر همینطور سرگرم این شکایتها باشیم،
طبیعتاً به نقطهی ارزندهای نخواهیم رسید.
☘️برای همین عارف به آن شکل دعا نمیکند، آن چیزی که خداوند به او داده را میپذیرد، استفاده و شکرگزاری میکند، زندگی عادی خود را انجام میدهد، سر کار میرود، غذا درست میکند، به فرزند خود میرسد و همهی کارهای روزمرهی خود را انجام میدهد و لزومی ندارد همینطور بگوید، "خدایا این را درست کن، این را انجام بده، چرا این دیر شد؟"
☘️اصلاً اینها را از هم تفکیک کنید و خدا را برای مسائل عشقبازی و روان الهی خود نگهدارید که بتوانید آن روان را روشن کنید و ارتقاء بخشید.
🟢میدان «الباد» سه قسمت بود که قسمت نخست آن جلسهی پیش عرضه داشته شد و دو قسمت دیگر را به یاری پروردگار امروز میگوییم.
☘️ابتدا گم شدن اسباب بود و قرار شد که شما درجهی توکل خود را بیشتر کنید.
برایاینکه توکل بیشتر شود، باید اسباب را کمتر کنید.
🌱مثلاً هر وقت کار ما در اداره گیر میکند، دنبال آشنا میگردیم، الآن باید آن آشنا را کنار بگذاریم و با توان خود، توان الهی، با استفاده از تقدیر و انرژی الهی پیش رویم و دنبال اسباب نگردیم،
👈یعنی کارها را خارج از استاندارد انجام ندهیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و استهلاک علایق را سه نشان است»
۱- گم شدن اسباب
۲-استهلاک علایق
☘️«علایق» همان عُلقه میشود.
👈«علایق» چیزی که به گردن ما آویخته، چیزی که ما را محکم گرفته و در بند کرده است، میشود.
👈یعنی ما آن را دوست داریم و در بند آن هستیم.
🌱مثلاً اگر من سیگاری باشم، سیگار علاقهی من است، اما در عین حال اعتیاد من هم محسوب میشود.
☘️بنابراین علاقه یک چیز سطحی نیست و بسیار عمیق است.
👈"به فلان چیز علاقه دارم" یعنی به نوعی اعتیادگونه به آن دلبسته باشید که بتوانید کلمهی علاقه را استفاده کنید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️«استهلاک» هم به معنای هلاک کردن، پاک کردن، تمام کردن و پایان دادن میباشد.
📚«استهلاک علایق را سه نشان است»
📚۱- «رستن از تدبیر خود»
☘️ما به سمتی میرویم که اندکاندک ایگو، نفس اماره و یا نفسانیات خود را فراموش کنیم.
☘️اگر شما فکر کنید که از صبح تا شب به چه موضوعاتی میاندیشید،
👈یک طرف تمام موضوعات نفس ما یعنی خود است.
🌱مثلاً میگویم "این را به دست بیاورم تا خود راحتتری داشته باشم، از دست او ناراحتم چون به خود من توهین کرد، او را ترک میکنم چون به این خود که من باشم دروغ گفت."
👈یعنی ما تمام ساختار ارتباطات خود را بر یک من یا خود گذاشتیم و تمام جهان را به این خود وصل میکنیم، گویا ما نمیتوانیم مستقل فکر کنیم.
❓میپرسم آیا خوشحالی؟
هنگامی که سوال که میکنیم "خوشحالی یا ناراحتی، امتیاز خوشحالی شما چند است؟"
برای پاسخ دادن ابتدا نسبت به اطرافیان خود مقایسه میکند.
☘️یعنی انسان ناخواسته خوشحالی، ناراحتی، خوشبختی و بدبختی... را با اطرافیان خود مقایسه میکند و از آنجا به خود امتیاز میدهد.
☘️در واقع بین انسان و تمام اطرافیان خود یک سنجش ذهنی قرار دارد.
🌱به عنوان مثال، من وقتی میخواهم بگویم "حالم خوب یا بد است"،
👈یک من اینجا وجود دارد و این من، در ارتباط با دیگران است.
☘️بنابراین ما جهان را به صورت من در مرکز و جهان دور من، تصور میکنیم.
☘️برای موضوعات ذهنی این مسأله طبیعت خلقت است که ما فقط خود را میبینیم و کل جهان برای ماست.
☘️مثلاً اگر پدر من فوت کند، آنقدر از مرگ پدرم ناراحت نیستم، بلکه از نداشتن او ناراحت هستم.
👈یعنی پدرم فوت کرده اما برای من این که او را ندارم، دردناک نیست، بلکه این که در آینده او را ندارم برای من دردناک است.
☘️در واقع همهچیز تدبیر خود دارد.
👈اگر این تدبیر خود از یک حدی بیشتر شود، بیماری است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️مسیر عرفان بیان میکند باید اینکه همهچیز را برای خود میخواهید و همیشه نگران خود باشید را کمرنگ کنید که به آن «رستن از تدبیر خود» گفته میشود.
☘️هنگامی که از «تدبیر» صحبت میشود؛
👈در عرفان ایرانی یک قوایی به نام قوای مدبره، یعنی تنظیم کننده یا تدبیر کننده وجود دارد که در فلسفهی ایرانی برای خود یک نیرو، انرژی و مکانیزم است.
☘️بیان میکند که تمام مکانیزم ذهن شما برای تدبیر خودتان است.
❓چرا من از دست کسی ناراحت میشوم؟
👈چون به من توهین میکند.
☘️اگر به آن نقطهای رسیدید که نتوانید از دست توهین کننده، ناراحت شوید؛
👈یعنی از خود اندکی فاصله گرفتید.
🔻بنابراين وقتی تمام انرژی ما سرگرم ایگو، نفس اماره و یا خودِ رشد نیافته شود، این ما را در بند نگه میدارد.
☘️الآن میخواهیم به نقطهای برسیم که به معشوق خیره شویم و پلک هم نزنیم.
☘️اگر قرار باشد که پلک نزنم، دعا برای خودم باشد، تمام تلاش زندگی من برای خودم باشد، دیگر به هیچ عنوان «الباد» یا پلک نزدن اتفاق نمیافتد.
☘️«رستن از تدبیر خود» بسیار لطیف است.
☘️جملهای کوچک است اما اگر دقت کنیم میبینیم که تمام جهادگران (حالا نه، منظور کسانی که در ادارهی جهاد سازندگی کار میکنند یا مسلمان اهل جهاد) تمام کسانی که از خود میگذرند و ایثار میکنند؛
👈آنها کسانی هستند که از تدبیر خود رستهاند، جدا شدهاند و رها کردهاند.
👈یعنی دیگر الآن من مهم نیستم.
👈میهن، ملت، زمین و خدا مهم است.
☘️یعنی دیگر آدم از خود برای خدا میگذرد، از تدبیرهای خود برای تدبیرهای الهی میگذرد.
☘️بعد شما همین که از خود برون آمدید،
👈به خدایی خواهید رسید.
🔹یعنی به اندازهای که از تدبیر و نگرانی برای خود و متعلقات خود (فرزند و اموال) رها شدید، به آزادگی میرسید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و بی نیازی از تمیز خود»
☘️«تمیز» به معنای نظافت نیست، بلکه به معنای جدا کردن است.
👈این که من خوب را از بد جدا کنم «تمیز کردن» میشود.
☘️فرض کنید سبزیها را تمیز کنیم، یعنی قسمتهای پژمرده را کنار بگذاریم، تازهها را جدا کنیم.
☘️بنابراین «تمیز کردن» یعنی چیزی را مُبَرِض، جدا و آشکار کنید.
☘️این مورد هم باز همراه همان پند پیشین است.
📚«رستن از تدبیر خود، بینیازی از تمیز خود»
👈یعنی اصلاً منی که وجود دارد را باید اندک اندک فراموش کنیم.
☘️«تمیز دادن» یعنی من متوجه شوم که این من هستم، این تویی،
👈یعنی بتوانیم مرز را مشخص کنیم.
🔹در عالم عرفان و معنویت مرزها از میان میرود و انسانها به وحدت قلوب میرسند و همه به یکی شدن ختم میشود.
👈به گونهای که قطرات اقیانوس عشق و رحمت الهی بههم پیوند بخورد، ارواح با هم یکی میشود و به یک روح الهی بزرگ و یک عشق تبدیل میشود.
☘️بنابراین مرزها بین من و دیگران تمیز میدهد.
👈بیان میکند که کمکم باید مرزها را بردارید.
♥️امروزه در حیطهی فردی دو نفر که عاشق هم میشوند، میگوید "جیب من، جیب تو، اصلاً مهم نیست که امروز من بیشتر کار کردم یا تو بیشتر کار کردی!"
👈یعنی به وحدتی میرسد که خوشحالی من، خوشحالی شما است.
👈چنین حالتی بین دو نفر است.
☘️طبیعتاً زمانی که یک نفر را که دوست دارید و عاشق او هستید، راحت این کار را میکنید.
☘️زمانی که چنین حالتی با کل عالم هستی گسترش یابد،
👈کل عالم هستی جلوههای الهی است.
☘️یعنی شما با درخت، زباله، دوست و دشمن خود هم یکی شوید، یعنی بتوانید مرزها را بردارید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و بینیازی از تمیز خود»
☘️هر چه که شما انتظار دارید به شما احترامی بگذارند، محترم و شاخص باشید، شناخته شده و مشهورتر باشید و هر چه به اینها بها میدهیم،
👈اینها «تمیز» خودمان است.
☘️یک حد استاندارد معمول که باید رعایت شود ادب اجتماعی به کنار، این موارد واکنشهایی است که در نهاد انسان به آن فکر میشود.
☘️تقریباً یازده میلیون بیت واکنش در هر ثانیه در مغز ما انجام میشود، یعنی همینطور فکر، برنامهریزی و مقایسه میکنیم و تصمیم میگیریم که خودآگاه حدود شصت بیت آن را حس میکند و باقی در ناخودآگاه ما در جریان است،
👈یعنی حجم زیادی از اندیشهها از درون ما عبور میکند.
❓چرا؟
👈چون ما مرز داریم.
☘️همینطور در فکر فرو رفتم که "کسی به مرز من تعرض نکند، من چگونه حق خودم را بگیرم؟"
☘️همیشه درگیری این چنین درون ما وجود دارد،
👈بنابراین همین سبب میشود ما گرفتار شویم و نتوانیم به روح برسیم، این آموزشها کمک میکند که انسان اندکاندک ذهن خود را رها کند و به مقام روح یا روحانی برسد.
☘️بنابراین «تمیز» خودتان.
اگر ناراحتیم که "چرا اسم من را بدون آقا آوردید؟
چرا به من استاد نگفتید؟"
👈یعنی خودمان را تمیز میدهیم و جدا میکنیم. اگر این از حد افراطی بیشتر شود، تبدیل به «نارسیسیزم» یعنی خودشیفتگی میشود.
🔻خودشیفتهها غرق میشوند، ناآگاهانه در چاه میافتند، در رودخانه غرق میشوند. (فکر میکنم، داستان نارسیس را قبلاً به شما گفتم.)
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و فراغت از مَونت خود»
☘️«مونت»، غوت، لوازم معیشت و چیزهایی که به عنوان امکانات برای خود نظر میگیریم، میشود.
☘️بنابراین سه چیز شد:
١-تدبیر خود
٢- تمیز خودمان
٣-امکاناتی که همینطور برای خود جمع میکنیم.
🌱به طور مثال، من چون پول دارم پس میتوانم مرتب لباس بخرم، بسیار خوب است، اما اگر فقط خودم مطرح باشم، بله باید بخرم.
👈اگر فکر کنم هر بار که من لباس میخرم و از آن استفاده نمیکنم؛ مقدار زیادی میکروپلاستیک وارد اکوسیستم میکنم و سبب مشکلاتی در زیستبوم خود میشوم، دیگر از خود بیرون میآیم و خود من، کل جهان هستی میشود.
🔹پیش از این هم در میدانهای پیشین گفته شد که به باور من عرفای حقیقی این زمانه، کسانی هستند که از جان و مال خود گذشتند و در حال حفظ اکوسیستم هستند، آنها انسانهای بسیار بزرگواری هستند و جهان هستی را حفظ میکنند.
☘️چون طبیعتاً، من اگر به حفظ دین و شریعت خود بپردازم، درست است که به باور من الهی است،
👈اما به حفظ و بقای هماندیشان خود و کسانی که مثل من فکر میکنند، پرداختهام.
☘️اگر به حفظ سرزمین خود میپرداختم، باز درون مرزهای خود فکر میکنم.
☘️اگر به فکر اکوسیستم بودم، به کل زمین فکر میکنم و کل این سرزمین پهناور زمین را حفظ میکنم،
👈بنابراین میتوان گفت بیشتر از خود خارج شدم.
☘️از حریم خودشیفتگی خود خارج شویم.
🔻بنابراین اگر زیاد به فکر امکانات فردی باشیم و (هر کدام از ما به یکسری امکانات معمول برای زندگی نیاز داریم) این امکانات به حدی اسرافآمیز و از حد استاندارد خارج شد و ذهن ما را بیش از حد به خود مشغول کرد؛
👈سبب دوری از روح میشود.
☘️ممکن است که من میخواهم یک خانهی
شیک داشته باشم، اما اگر مجبور باشم که هر روز وسواسگونه به نظافت آن خانه بپردازم و نگران باشم که دکوراسیون جدید آمده است و باید آن را عوض کنم و بدین شکل هم عمر خود را طی کنم...
👈اگر همین زمانی که برای این کار قرار میدهم را و زمانی که بجای ذکر و خودسازی و پرداختن به پروردگار؛ سرگرم موضوعات بیهوده زندگی شدم، آن هم موضوعاتی که جزو الزامات حیاتی نیست و در واقع جزو تجملات زندگی است...
👈بیش از حد سرگرم این تجملات شوم و از همه بدتر شما ممکن است در مهمانی شرکت کنید و برای آن مهمانی لباس بپوشید اما ممکن است از یک ماه قبل به آن لباسی که قرار است در آن مهمانی بپوشید، فکر میکنید...
☘️همگی لوازم معیشت میشود که بیش از حد به آن فکر میکنید و باید از آن فراغت پیدا کنید.
☘️بعضی از کشورهای پیشرفته بسیاری از زمانها آرایش نمیکنند، راحت هر لباسی میپوشند و فکر خود را زیاد درگیر این ظواهر نمیکنند.
🔻یعنی اگر ما بیش از حد به این مسائل بپردازیم، مدام تلاش کنیم، لباس، تیپ و حرف زدن ما شبیه به سلبریتیها شود، کامل و بسیار خوشگل باشیم؛
👈مدام در رقابتی میافتیم از و زمانی که قرار است به شکوفایی اندیشه بپردازیم کاسته میشود و سرگرم فکر کردن به امکانات معیشتی خودمان هستیم.
☘️این هم دومین پلهی مقام«الباد» بود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚و سومی «فنای احتیال»
👈جلسهی پیش گفته شد که «احتیال» به معنای حیله کردن، سیاستی که شما در زندگی بکار میبرید و سیاستورزی میباشد.
📚«فنای احتیال» یعنی شما یک سری از اینها را دیگر باید رها کنید.
❓چرا باید رها کنید؟
👈چون شما انسانی هستید که به مقام متعال پروردگار خیره شدهاید.
☘️کسیکه خیره شده است، فرصت نمیکند که سرگرم علایق خود باشد،
👈چنان مست و مدهوش است که دیگر سرگرم علایق مادی خود نیست، در حد نیاز... (نمیگویم در حد نیاز جمع کنید، بلکه در حد نیاز به آن بپردازید.)
🔹نکتهی بسیار جالبی است!
🌱من روزی کشیش را دیدم که مهندس کامپیوتر بود. او از فرانسه به قبرس رفته بود و در آنجا زندگی میکرد. او به ایران و جاهای مختلف سفر میکرد.
🌱از او پرسیدم "چطور فرانسه را رها کردی و مثلاً در قبرس زندگی کردی، فرانسه که امکاناتی بیشتری داشت؟!"
🌱گفت "در فرانسه هزینههای زندگی بالا بود، شغل من هم برنامهنویسی کامپیوتر بود، میتوانستم از راه دور هم کار کنم، به قبرس آمدم تا بتوانم مدت زمان بیشتری را به مطالعهی کتاب مقدس بپردازم."
☘️بسیار برای من جالب بود.
🌱او بیان کرد برای این که زمان بیشتری برای خودشکوفایی داشته باشد در کشور دیگری زندگی میکرد.
🌱چون هزینههای قبرس کمتر از فرانسه است و او میتوانست به راحتی زمان کمتری کار کند، زمان زیادی به مطالعه بپردازد، تازه با این سبک زندگی بخاطر این که هزینههای او کم است، فرصت سفر به کشورهای دیگر را داشت. مثلاً میتوانست به ترکیه و ترکمنستان و ایران برود و دوباره برگردد و با هزینههای بسیار کمی سفر میکرد.
☘️این موضوع برای من بسیار پندآموز بود که تمهیدی در زندگی خود ریخته بود که هزینهها بالا نباشد تا بتوانند به مطالعات معنوی خود هم بپردازند.
☘️«فنای احتیال» یعنی قسمت بسیاری از حیلهها و تدبیرهایی که برای زندگی میگذاریم را باید دور بریزیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهلم_الباد۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi