☘️الآن تمام کسانی که الهیات تدریس میکنند، از رغبت میگویند اما کامل نیست؛
👈چون این دوست داشتن فرم زمینی به خود میگیرد.
☘️مثلاً شما ممکن است اوایل که نزد همسر خود میرفتید ( زن آرایش میکرد و مرد به خودش می رسید.) با یکدیگر اینطوری کنار هم قرار میگرفتید،
👈بعد که خیلی صمیمی میشوید؛ با لباس پیژامه و لباس داخل خانه هم با یکدیگر ملاقات میکنید.
❓چرا؟
👈چون دیگر ما با هم خیلی همتا شدهایم. اما در داستان الهیات همتایی با خدا وجود ندارد.
خدا بیهمتا است.
☘️در اینجا رهبت سبب میشود که شما در ابتدا خود را جمع کنید. نزدیک شدن به خداوند باید همراه با یک نوع ادب، خشوع و سر به زیری همراه باشد.
👈اگر غیر از این باشد، به یک آدم پررو تبدیل میشوید.
☘️برای مثال (من باز میگویم مباحث اینجا چون خصوصی است من راحت میتوانم بیان کنم و جای دیگر به این شفافی بیان نمیکنم.)
💚امام صادق (ع) می فرمایند:
«در رغبت کف دست روبه بالا باشد و در رهبت پشت دست رو به بالا باشد.»
❓من خیلی فکر کردم که منظور چیست؟
👈شما وقتی دعا میکنید و قنوت میگیرید، کف دست رو به بالا است. وقتی به این حالت کف دست رو به بالا باشد، اشتیاقی در انسان بهوجود میآید.
❓چه زمانی کف دست رو به پایین و پشت دست رو به بالا است؟
👈در حالت سجده!
☘️یعنی شما وقتی به سجده میروید، در حالت رهبت و ترس خود قرار دارید. وقتی قنوت میگیرید یا دعا میکنید، در حالت رغبت یا اشتیاق خود قرار دارید.
👈این دو همزمان باید با همدیگر باشد.
☘️بنابراین حالا در هر چیزی شما میتوانید رهبت و رغبت را ببینید و بفهمید که سلوک فقط جاذبهی عاشقانه، عشق الهی و اینکه من شیفته مقام متعال حضرت حق هستم نیست!
👈در عین حال همینطور باید ادب رعایت شود.
💎رهبت ادب میآورد.
☘️مثلاً شما وقتی با معشوق خیلی صمیمی شوید، پای خود را نزد او دراز میکنید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔺با خدا که خیلی صمیمی شوید، حق ندارید پای خود را جلوی او دراز کنید.
❓چرا؟
👈چون رهبت باید داشته باشید. یعنی او را دوست دارید اما احترام هم بیشتر میشود.
☘️جالب است که من خیلی جستوجو کردم اما منبع مطمئنی پیدا نکردم که عشق آسمانی، عشق و حُب الهی را بتواند با حبهای زمینی دقیق مقایسه کند. تنها جایی که پیدا کردم همین رهبت و رغبت است!
☘️در عشق زمینی هر چقدر که میگذرد، ترس شما از آن میریزد. برای مثال قبلاً خیلی از آن خوف داشتید،
👈بعد با نزدیکی بیشتر ترس میریزد و روی شما به هم باز میشود.
☘️عشقهای الهی باید همزمان که اشتیاق بیشتر میشود، خوف هم بیشتر شود.
👈خوف تواضع می آورد.
☘️من مثالهای رهبت و رغبت را برای شما میآورم،
👈در زندگی باید هر دو را رعایت کنیم!
❓شکرگزاری چه میشود؟
👈رغبت.
☘️شما وقتی شکرگزاری میکنید، یک حس سرخوشی و نزدیکی به پروردگار به شما دست میدهد و حس اینکه خدا در دست و قلب من است و به او نزدیک هستم و او را حس میکنم، برای شما بوجود میآید که انرژی رغبت است و خیلی هم خوب است، اما از یاد نبرید که کافی نیست.
❓توبه چه میشود؟
👈استغفار یا توبه انرژی رهبت میشود؛ چون آدمی که میخواهد توبه کند، باید مسئولیت گناه و خطای خود را بپذیرد.
☘️حتی اگر آدم درستی باشد، مسئولیت خطای دیگران را هم بپذیرد و بگوید "بقیه هم اشتباه کردهاند اما من مسئولیت پاک کردن آنها را هم قبول میکنم."
👈خب این رغبت ندارد و رهبت و خوف دارد.
☘️این دنیای عرفان عجیب و غریب، روانشناسی دارد.
🌀امیدوارم روانشناسانی که این فایلها را میشنوند، یکبار روان انسان را براساس صدمیدان تحلیل کنند که یک اشتیاق زائدالوصفی (غیر قابل توصیفی) در انسان برای وصال ایجاد میشود که دیوانهکننده است.
🌀انسان میخواهد سر به بیابان بگذارد. شوقی از وصال پروردگار در دل انسان ایجاد میشود که آدم به سماع، نماز، رقص میافتد و نمیفهمد به جنون کشیده میشود، اما این نیروی
پیشرونده است.
☘️ما فقط نیروی پیشرونده نمیخواهیم ما نیروی عمقدهنده هم میخواهیم.
❓چه چیزی به آن عمق میبخشد؟
👈(خوف، رهبت و ترس) یعنی اینکه من شیفته پروردگار هستم، خیلی خوب است اما این خوف ندارد و به آن عمق نمیبخشد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بنابراین اگر حالت رغبت را معادل شادی و حالت رهبت را معادل اندوه در نظر بگیریم(نه اندوه مادی) یعنی اندوه قلبی عمیق؛
👈شما با شادی نمیتوانید عمیق شوید. شادی خیلی خوب است و انرژی حرکت است اما عمق معنابخش نیست.
☘️عمق معنابخش اندوه است. یعنی حسرت، اندوه و فراق است.
☘️بنابراین روند سلوک یا تکامل انسان در بازه فراق و وصال، رغبت و رهبت، خوف و رجاء و همینطور جاذبه و دافعه شکل میگیرد؛
👈یعنی این دو گامی هستند که همزمان با یکدیگر باید انسان بردارد و طی کند.
☘️بنابراین زمانی که میگوییم
"اعوذ بالله من الشیطان الرجیم"،
👈خود را در یک حالت خوفی قرار میدهیم که خدایا! اوضاع خطرناک است و در رهبت است. وقتی می گوئیم،
☘️"بسم الله الرحمن الرحیم" در رغبت است.
♥️خب واقعا تشکر میکنیم از حضرت پیر هرات خواجه عبداله انصاری که این مطالب را به ما آموخت.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«رغبت و رهبت دو قدم ایمانند که بدان رود»
👈یعنی اصلاً بدون اینها نمیشود حرکت کرد!
☘️شما امتحان کنید. مدتی فقط توبه کنید، غمناک میشوید!
👈یک مدت فقط شکرگزاری کنید، عمیق نمیشوید و فقط سرخوش هستید.
💎توبه و شکرگزاری همزمان باید با هم در مسیر سالک باشد.
📚«که به یک قدم نتوان رفت و دوستی سِرِ آن است.»
👈بیان میکند که این رغبت و رهبت، خوف و رجاء یک راز دارد!
🔆راز آن هم حُب و دوستی است.
☘️شما باید ابتدا با خداوند دوست باشید. یعنی او را دوست داشته باشید، میل به این ارتباط داشته باشید که بتوانید هم اشتیاق و هم خوف را همزمان با یکدیگر رعایت کنید.
☘️بنابراین «سِرِ آن»، یعنی آن قسمت مخفی ایمان محبت و حب است. لذا اگر ما انسانی شدیم که هر روز با محبتتر میشویم...
👈محبت نسبت به خود، خدا، دیگر انسانها و حتی نسبت به دشمنان خود که میبینیم اشتباه میکنند.
🌱مثلاً من اگر یک نفر را ببینم که دشمن است و خطا میکند، اگر محبت داشته باشم، خیلی دلم به حال او میسوزد.
👈میگویم "آخر این بنده خدا هم گناه دارد که اینقدر آخرت خود را خراب میکند." یا اینکه اگر محبت داشته باشم، می گویم "حالا درست است که دشمن من است اما حرف او را بشنوم شاید در کلام او یک راهنمایی برای من باشد."
☘️بنابراین همه اینها حاصل محبت است. بشر بدون محبت یک موجود مکانیکی، ربات و در واقع یک حیوان است که حتی بسیاری از حیوانات هم محبت دارند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
💎بنابراین سر و راز اینکه ایمان ما حفظ شود؛ این است که اهل محبت باشیم.
📚«و جملهی راغبان سه مردمند.»
👈بنابراین رغبت سه سطح دارد که سه سطح آن را خدمت شما میگویم.
📚۱- «راغب است در این جهان در ابتلا غرق»
«اشتیاق» رغبت میشود.
👈این راغبی است که فعلاً درجهی آگاهی او در رغبت دنیا گرفتار است.
☘️هنگامی که رغبت شما در محدودهی عالم فیزیکی باشد،
👈این رغبت عالم فیزیکی ابتلاء میآورد.
☘️ابتلا به معنای گرفتاری است.
👈یعنی هر روز یک گرفتاری، یک مشکل، یک رنج و یک داستانی برای زندگی شما رخ میدهد و این خیلی موضوع جالبی است.
❓هندوها چه میگویند؟
👈میگویند که شما اول در مرحلهی کارما قرار دارید.
❓کارما یعنی چه؟
👈یعنی یکسری کار بد انجام دادید. کارهای بد خود را باید تسویه کنید.
❓نتیجه تسویه چه میشود؟
👈وضعیت زندگی شما نامناسب است، حق شما را میخورند، اذیتت میکنند و هزار داستان دارید.
☘️بیان میکند که در وضعیت کارما قرار دارید. معادل کارمای هندو در عرفان اسلامی، «ابتلا» میشود.
☘️بیان میکند که در ابتلا غرق هستید؛
👈یعنی کارمای خود را تسویه میکنید.
☘️بهخاطر داشته باشید که سختیهای مؤمن در این دنیا برای او پاککننده است.
☘️«مؤمن» کسی است که در مسیر رشد و تعالی است. البته کسی را قضاوت نکنیم و هیچوقت "نگوییم مؤمن هست یا نه!؟"
👈این بدبختیهایی که سر او میآید، جز رشد اوست.
☘️انشاءالله هرکسی که در دنیا سختی میکشد، اینها برای او پاککننده است.
👈اما فقط روی خودمان قضاوت کنیم.
☘️اگر در زندگی سختی میکشید، آن سختی باید شما را پاک کند.
❓چرا؟
👈چون باری بر دوش ما وجود دارد که این بار «نفْس» میشود.
✨هر روز باید یک حجاب نفسانی را بِدَریم تا به مرحلهی «فنا» برسیم!
☘️خیلی از مشکلاتی که ما در زندگیهای خود داریم، حجابهای نفسانی ماست. جهان هستی برای ما ابتلا یا مشکل ایجاد میکند که بندهای ما را رها کند. ما از دور میبینیم، ما هر روز گرفتار و بیچاره هستیم، مشکل داریم و حواسمان نیست که این مشکلات لطف الهی است،
👈بابت اینکه دلبستگیهای ما اندکاندک از بین برود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️چون ما نفسی داریم که این نفس عاشق وابستگی و چسبیدن به آدمای مختلف، اموال و.... است و دوست دارد که بچسبد؛
👈چون ذات نفس امنیتطلب است و امنیت خود را در سکون و چسبیدن به نقطهی مطمئن میداند.
☘️وقتی ما میخواهیم از نفس رها شویم،
👈خودبهخود یکسری از عزیزها و دوستداشتنیهای زندگی خود را از دست میدهیم که اینها ابتلا و گرفتاری میشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚۲- «و دیگر راغب است در آن جهان در اجتهاد غرق»
👈یعنی ابتدا در ابتلا غرق بود؛ چون در وضعیت کارما بود و بعدی در اجتهاد.
☘️«اجتهاد» به معنی کوشیدن است.
☘️تلاش و کوشش میکند و یک ثانیهی عمرش را از دست نمیدهد؛
👈چون به نقطهای رسیده که دارما میشود.
❓دارما یعنی چه؟
👈یعنی هر کاری که انجام میدهید، در نقطهی رسالت خود قرار میگیرید و خیر است. مثلاً ما همینطور سرگشتهایم و این در و آن در میزنیم.
❓چرا؟
👈چون نور هدایت نیست که ما متوجه شویم که چه کاری باید انجام دهیم.
☘️این سرگشتگی، ابتلائات دنیای ماست. یکروز شکست میخوریم و یکروز بدبخت میشویم.
👈اینها ابتلائات است تا یکروز میشود که اینها تمام میشود و زمانیکه تمام شد، شما در نقطه رسالت خود یعنی در دقیقترین نقطهی زندگی قرار دارید.
❓نقطه رسالت چیست؟
👈نقطهای که هر کار میکنید ثواب است، یعنی همهی کارها درست است.
❓چرا قبلاً نیست؟
👈چون در نقطهی درست خود نبودیم.
👈در حال پاک شدن بودیم تا در نقطهی درست و در نقطهی دارما قرار بگیریم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️بیان میکند که وقتی در نقطهی دارما قرار گرفتید، آنجا در اجتهاد غرق است؛
👈یعنی غرق تلاش است و تمام وجود او را تلاش میگیرد.
☘️حالا من وقتی در تلاشی غرق میشوم که تمام این تلاش برای بشریت، انسانها، اکوسیستم و روان خودم و دیگران خیر و نیکی است.
☘️ممکن است شما نانوایی دارید و نان میپزید؛ میگویید "که شغلم است."
👈میتوانید نانی را که میپزید، با لبخند تحویل دهید، با عشق درست کنید و کم فروشی نکنید.
☘️در اینصورت این نان را هر کسی میخورد، وجود او پر از عشق و برکت میشود.
💚میگوید:
«ز خاک من اگر گندم برآید
از آن گر نان پزی مستی فزاید
خمیر و نانبا دیوانه گردد
تنورش بیت مستانه سرآید»
👈یعنی من همه را مست میکنم...خاک من همه را مست میکند!
❓"خاک من مست میکند" یعنی چه؟
👈یعنی من در نقطهی ثواب خودم قرار دارم و
هرکاری که انجام میدهم، ثواب است.
☘️این نکتهی بسیار جالبی است...امیدوارم همه به این نقطه برسیم.
🔆کسی که در اجتهاد آخرت قرار دارد، حتی راه که میرود، ثواب و مایهی نیکی است...دیدن مریض میرود، مایهی شفاست...غذا میخورد، به نور تبدیل میشود...حرف میزند، مایهی صلح و دوستی میشود.
☘️بعضی افراد هستند که حرف میزنند، مایهی دعوا میشود ولی برخی دیگر حرف میزنند، مایهی دوستی میشوند.
👈همهی اینها نشاندهندهی این است که در اجتهاد خود غرق شدهاند.
☘️این افراد وقتی متوجه شدند، خدا ثانیههای عمر او را از او میخرد، مشتری او خداست و رو در رو در حال معاملهکردن با خداست؛
👈یک ثانیهی آن را بدون خودشکوفایی، معنویت، ارتباط با پروردگار و بدون نیکی طی نمیکند؛ چون میگوید "عمر من هدر میشود!"
💚سعدی میگوید: «ظالمی را دیدم به نیمروز خفته، گفتم این خوابش بهتر...»
☘️قبلاً خیلی بد بود که کسی وسط روز بخوابد ولی سعدی میگوید این ظالم است و هر چه بخوابد کمتر ظلم میکند!
☘️ما وقتی در حال ظلمکردن باشیم، اگر سرگرم اعتیاد، بازی کامپیوتری و یا کار دیگری باشیم، بهتر است؛
👈چون کمتر ظلم میکنیم. حداقل فقط به خود ظلم میکنیم.
☘️نهایتاً انسانی که فهمید در نقطهی رسالت خود قرار دارد؛
👈اینقدر رغبت پیدا میکند و اینقدر برکات الهی را میبیند که ثانیهبهثانیهی عمر خود را بهره میبرد. نمیتواند بخوابد و نمیتواند عمرش را هدر دهد.
🔺یکبار که عمر خود را هدر داد، پشیمان میشود و میگوید "چرا هدر دادم؟
👈در صورتیکه میتوانستم در این ثانیهی عمر خود هزاران ثواب خلق کنم، هزاران انسان را خوشحال کنم و نجات دهم."
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«سِیُم راغب است در حق در اِفتِقار غرق»
☘️«افتقار» از فقر میآید.
👈یعنی خیلی فقیر درگاه پروردگار است.
☘️جالب است این قسمت «رغبت افتقار حق» بسیار رازآلود است و جناب خواجه عبدالله انصاری هم شفاف توضیح ندادهاند که منظور چه چیزیست؛
👈چون شاید به واژه در نیاید!
☘️بنابراين اولین رغبت در دنیا بود که برای آن راهکار میدهد.
☘️دومین رغبت به عقبی بود که همان دارما میشود و باید در وضعیت ثواب قرار بگیریم.
☘️سومین رغبت «افتقار در حق» است یعنی دیگر هیچچیزی در مقابل پروردگار نداریم!
👈محو خدا شدهایم و هرچه از نفس داشتیم را به خدا فروختهایم؛ درواقع روح شدهایم.
☘️روح هم که از ناحیهی خود پروردگار است.
👈این همان وصال است!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و تخم رغبت در دنیا سه چیز است»
👈«تخم» به معنای بذر یا ریشه است.
☘️ریشه یا بذر رغبت در دنیا سه چیز است:
📚«درازی اَمَل، اندکی علم، مردگی دل»
👈«امل» آرزو میشود.
☘️امروزه یکسری مکتبهایی در جوامع زیاد شدهاند که آرزوپروری میکنند و میگویند "برای اینکه کامیاب شوید، آتش آرزوها را درون خود افروخته کنید تا به نتیجه برسید."
☘️شاید یک مقطع کوتاهی جواب دهد اما بعد از آن به اندازهای که آتش آرزو را افروختید؛
👈به همان اندازه هم آتش سَرخوردگی در بردارد که به آرزوی خود میرسید ولی میبینید که این هم آن چیزی که میخواستید نبود!
☘️آرزو خیلی خوب است، انسانها با امید و آرزو زیست میکنند؛
👈منتها تفاوت امید و آرزو این است که امید در لحظه حال زندگی میکند اما آرزو با پردازشی در آینده به زندگی خود میپردازد.
☘️همهی انسانها یک حد معقولی آرزو را دارند و خوب هم هست؛
👈چون ما اگر بدانیم فردا صبح جهان به پایان میرسد، قطعاً من این لایو را قطع میکنم و کاری که دوست دارم را انجام میدهم!
☘️ما خودبهخود با یک امیدی زندگی میکنیم ولی بیان میکند که در آن امید زیاد غرق نشوید،
👈چون زیستن در لحظهی حال خود را از دست میدهید!
☘️«درازی اَمَل» یعنی تمام انرژی خود را دائم به نقطهای از آیندهای معطوف میکنیم که نیامده و اصلاً معلوم نیست که ما در آن زمان زنده یا مرده باشیم!
☘️دوستانی که نیروی حال تمرین کردند، میدانند که درک جان و نیروی حال فقط در لحظهی حال اتفاق میافتد.
👈اگر انرژی زیادی برای آینده بگذارید و برای آن آرزو پردازی زیادی کنید؛ انرژی نیروی حال را از دست میدهید.
☘️میتوانید هدف بگذارید و بگویید "میخواهم به این نقاط برسم"
🔺اما غرق شدن بیش از حد در آینده انسان را از انرژی نیروی حال بیبهره میکند و به آیندهی نیکویی هم نخواهد رسید.
☘️مثلاً من حتی در شخصیتهای سیاسی و دولتمردان هم دیدهام که آرزو پردازی میکنند و میگویند "در سال فُلان ما قرار است فُلان کار را انجام دهیم!"
👈بعد اگر بپرسید آیا برای آن پلنی هم دارید؟
👈نه ندارد!
☘️بنابراین فقط آرزو پردازی میکند که ما در سال فلان، میخواهیم به این قدرت برسیم!
❓آیا برای آن آرزو پلنی دارید؟...
👈تازه آن کسی که پلن هم دارد، آرزوپردازی نمیکند و انرژی خود را روی برنامههای خود میگذارد اما معمولاً این افراد برنامهای هم ندارند!
✨چون برنامه مهم است نه آرزویی که در سر میپرورانید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و اندکیِ علم..»
👈اندکیِ علم، بیسوادی است.
❓بی سوادی چیست؟
👈«علم» حتماً این نیست که ما مدرک دانشگاهی و یا دیپلم داشته باشیم...
☘️من واقعاً اعتقاد دارم حتی دیپلم و لیسانس هم نگرفتید مهم نیست، اما در آن کاری که تخصص شماست، فوقدکترا داشته باشید!
👈مثلاً همه که نباید دانشگاه و دبیرستان بروند، بسیاری هم باید دانش محدودی داشته باشند، اما در موضوع کاری خود علم پیدا کنند.
☘️علم سبب میشود ما کمتر اشتباه کنیم.
☘️شما الآن هر کاری که میخواهید انجام دهید، با داشتن دانش آن، اشتباه کمتری میکنید.
☘️ازدواج یک دانش نیاز دارد و باید دانش اینکه با طرف مقابل چگونه رفتار کنید را قبل از ازدواج یاد بگیرید.
☘️کسب و کار و شغل علم میخواهد؛ دلیلی ندارد ما همه چیز را بدانیم اما باید علم موضوعاتی را که میخواهید کار کنید را کسب کنید.
☘️اگر شما حسابداری بلد نباشید و کسب و کاری راهاندازی کنید؛
👈بعد یکمدت ممکن است کم بیاورید، چون بلد نبودید که خودتان حسابداری انجام دهید و بفهمید که این عدد سود است یا ضرر و بفهمید که از مایه میخورید و سرمایه را از دست میدهید؟...
☘️بنابراین ما نیاز به علم داریم و اگر علم نداشته باشید، زندگی پر از زحمت است.
✨هر چقدر نور علم در زندگی ما میآید، زحمتها کمتر میشود و زندگی راحتتر میشود.
☘️دلیل ندارد ما حتماً خودمان تجربه کنیم و سرمان به سنگ بخورد؛
👈علم آمده تا ما از تجارب دیگران و از دانش استفاده کنیم و خودمان آنقدر آزردگی نداشته باشیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و مُردگی دل»
☘️ببینید قلب آدمها هشدار میدهد که الآن این کار خوب یا بد است؟
👈وارد بشوید یا نشوید؟
☘️همهی اینها را تکتک برای ما توضیح میدهد. وقتی قلب بمیرد،
👈دیگری کسی نیست توضیح دهد و زمانی که توضیح ندهد ما زیاد اشتباه میکنیم.
☘️خیلی جالب است که ما قلبی داریم که دقیق و مرتب به ما هشدار میدهد که این کار را انجام دهید یا انجام ندهید؛
👈منتها به خاطر اینکه دل ما مُرده است، به قلب خود توجهای نکردهایم و مدتها با کینه، نفرت، ظلمت، سیاهی و اعمال ناشایست حجابی روی قلب خود گذاشتهایم، این قلب هشدار نمیدهد.
☘️بنده مفهوم «ابتلا» به معنای غرق شدن یا گرفتار آمدن در این دنیا را در مورد بورس برای شما میگویم تا ببینید چقدر جناب خواجه عبدالله انصاری این را قشنگ میفرماید.
☘️فردی وارد بازار بورس میشود...
میپرسیم "چرا رفتی؟"
👈پاسخ میدهد که "دولت گفته که بورس خوب است..."
☘️خوب معلوم است که دولت این را میگوید برای حمایت جیب شما نیست و حمایت از جیب خود است!
☘️بنابراین یعنی علم و سواد نداشتید و نمیفهمیدید که چیست...
❓از طرفی چرا تمام زندگی خود مثلاً زمین، خانه و ماشین خود را فروختید و در بورس بردید؟
👈چون درازیِ اَمَل داشتید!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_پنجم_رغبت۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi