eitaa logo
🌴 نور ملکوت عید بزرگ غدیرخم🌷
231 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
85 فایل
🔘تبلیغ غدیر و رساندن پیام آن به دیگران از جمله وظایف مسلمین است. ◽️پیامبر در روز غدیر فرمود ابلاغ من را بشنوید و به دیگران هم برسانید یعنی هر مسلمان به عنوان امت پیامبر باید به امر رسول خدا توجه و برای فرهنگ اسلام و غدیر تبلیغ نماید. noreghadir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃🌺🍃 🍃✨✨ 🌺🍃 ❓آیا درخطبه غدیر ولی به معنای جانشین است؟ ✍پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در خطبه غدیر با گرفتن دست امیرالمومنین (علیه‌السلام ) ایشان را به عنوان ولی و مولای تمام مسلمانان معرفی کردند. واقعه غدیرخم و انتخاب امیرالمومنین (علیه‌السلام) به عنوان خلیفه و جانشین بعد از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یکی از مهمترین مباحثی است که از زمان ائمه معصومین (علیهم‌السلام) تاکنون ادامه دارد. آنچه مشخص است پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تنها در غدیر خم به جانشینی بلافصل امیرالمومنین (علیه‌السلام) دعوت نکرده‌اند، بلکه بارها حضرت مردم را به خلافت و جانشینی امیرالمومنین (علیه‌السلام) راهنمایی و هدایت کرده‌اند. ❇️این سخن نشان از آن دارد که حضرت در غدیرخم که اجتماع عمومی و همگانی مسلمانان به حساب می‌آمد، مأمور به ابلاغ سرپرستی و جانشینی امیرالمومنین (علیه‌السلام) شده‌اند. آنچه مهم است رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در هنگام بیان خطبه غدیر کلماتی را بیان فرمودند که نشان از جانشینی امیرالمومنین (علیه‌السلام) داشته است. 📝محدثین و مورخین اهل سنت بارها در منابع معتبر خود به بیان متن خطبه غدیر و شرح آن پرداخته اند. به عنوان نمونه حاکم نیشابوری که از مشهورترین محدثان اهل سنت به حساب می آید به سخنان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره می‌کند و می‌نویسد: «من در میان شما دو میراثی را قرار می‌دهم که بعد از من گمراه نشوید. کتاب خدای متعال؛ سپس حضرت از جای خود برخاستند و دست علی (علیه‌السلام) را گرفتند و در ادامه فرمودند: ای مردم! چه کسی نسبت به شما از خود شما سزاوارتر است؟! مردم گفتند: خداوند و رسولش به آن آگاه هستند؟! در این هنگام رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: آيا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر و اولى نيستم؟ مسلمانان گفتند: آری! پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: هر کس من مولای او هستم، بعد از من علی مولای او است.»(1) 🔶مولا و ولی در این خطبه شریف پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نشان از جانشینی و ولایت امر دارد و علمای شیعه دلایل بسیاری برای اثبات آن بیان کرده اند؛ اما هنگامی که مبغضین به امیرالمومنین (علیه‌السلام) و مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) به این خطبه شریف می‌رسند، کلمه مولا را به معنای دوستی و یا هر معنایی به جز از ولایت و رهبری و جانشینی حضرت بیان می‌کنند. جالب اینجاست که همانند این سخنان از سوی خلفای اهل سنت بیان شده و آنان معنای آن را به خلافت و رهبری و جانشینی و زعامت و هر آنچه که دلالت بر سرپرستی کند، معنا کرده‌اند. ⛔️به عنوان نمونه ابن حبان که از رجالیون مشهور اهل سنت است در کتاب خود به نحوه انتخاب خلیفه دوم اهل سنت اشاره می کند و در این باره می نویسد: «سپس ابوبکر دستش را بالا برد و گفت: خداوندا! عمر را بر خلاف امر پیامبرت، ولی مسلمانان قرار دادم و این کار را فقط به خاطر صلاح دید آنان انجام دادم ...» ابوبکر در ادامه سخنانش گفت: «برای شما کسی را ولی و رهبر قرار داده‌ام که بهترین شماست...»(2) 📛این سخنان ابوبکر نشان از معنای ولایت و رهبری و جانشینی در کلمه «ولی» دارد. سؤال مهم در اینجا این است که به چه دلیل، معنای مولا و ولی در سخنان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نشان از دوستی و اثبات آن است و مرتبط به خلافت نیست، اما همان سخنان برای خلفای اهل سنت به معنای ولایت و رهبری و سرپرستی معنا می‌شود؟ قطعاً در آن روزگار هر کسی که کلمه ولی و مشتقات آن بر زبانش جاری می‌گشت، معنایی به جز خلافت و جانشینی و سرپرستی از آن فهمیده نمی‌شد. پی‌نوشت: 1. حاكم نیشابوری، ابوعبدالله، المستدرك على الصحيحين، نشر دار الحرمين- قاهره، 1417هـ، ج3، ص656. «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ مَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ  ... قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ .» 2. ابن حبان، أبوحاتم، دارمی، الثقات، نشر دار الفكر، چاپ اول، 1395هـ، ج2، ص193. «فقال اللهم وليته بغير أمر نبيك ولم أرد بذلك إلا صلاحهم  ... قد وليت عليكم خيركم.» 🌺🍃@noreghadir ✨✨🍃 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۲ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فراز از خطبه غدیر ، فراز شماره : ۱۹ -------------- احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۲ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۱۹ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
🌹به عشق مولا علی علیه السلام مبلّغ غدیر باشیم. 🌺✨🌺✨🌺✨🌺
۹۲ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۱۹ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹دلالت حدیث غدیر بر خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام🌹 بخش شماره 1️⃣ 🔰یادگار گذاشتن قرآن و عترت (علیهم‌السلام ) به عنوان یادگاران رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) در میان مسلمانان، تنها به جهت قداستشان دارای اهمیت نیست؛ بلکه مفهوم ثقلین در کلام رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) به معنای تبعیت کردن از آنان است. خلیفه صامت، قرآن کریم و خلیفه ناطق، اهل بیت (علیهم‌السلام ) هستند. ✍ یکی از احادیثی که نزد علمای مذاهب اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، خطبه غدیر خم است. شیعیان معتقدند بر اساس سخنان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) این حدیث شریف، دلالت بر خلافت و جانشینی امیرالمومنین (علیه‌السلام) دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه بیشتری شود، مضامین این خطبه شریف در دیگر روایات معتبر اسلامی است. حديث متواتر ثقلين، یکی از احاديثی است كه ولايت و امامت اهل بيت پيامبر (علیهم‌السلام) و در صدر آن انوار طیبه، امیرالمومنین (عليه‌السلام) را به طور مطلق ثابت می‌كند. رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در اين روايت، تمام مردم را ملزم به تمسك به قرآن و اهل بيت خود كرده و اهل بيت (عليهم السلام) را ملازم و همراه هميشگی قرآن معرفی کرده است. ✅وجود اين حديث در خطبه غدير دليل واضحی است بر اينكه مقصود رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از خطبه غدیر زعامت و رهبری اميرالمومنین (عليه‌السلام) بوده و نسبت دوستی و محبت دادن به سخنان حضرت، دروغی بزرگ و بر خلاف ظاهر مفهوم کلام حضرت است. در واقع حدیث ثقلین دلالت بر آن دارد كه تمام مسلمانان بدون استثناء، وظيفه دارند تا از قرآن وعترت پيروی و به آن دو تمسک کنند. در نتیجه باید گفت؛ قرآن و عترت، دو امام و پيشوای تمام مسلمانان اند و تبعیت از آنان واجب می باشد. 📛نسائی عالم مشهور اهل سنت در کتاب خصائص خود می نويسد: «هنگامى كه پيامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از حجة الوداع باز می گشتند، در محل غديرخم منزل كرده و به درختانی كه در آن نزديكى بود، اشاره كردند. اصحاب بلافاصله زير آن درختها را تميز كرده و سايبانى براى رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ایجاد کردند. حضرت در زير آن سايبان قرار گرفتند و خطاب به حاضران فرمودند: روزگار من به پايان رسيده و مرا به سوى خدا و عنايات حضرت او دعوت كرده‏‌اند، دعوت او را اجابت كرده‌ام. دو اثر گرانبها در ميان شما به جاى مى‏‌گذارم كه يكى از آن دو، مهمتر از ديگرى است و آن دو اثر گرانبار، كتاب خدا و عترت و اهل بيت من است؛ اينک بنگريد تا پس از رحلت من با آنها چگونه رفتار خواهيد كرد! 🔶بديهى است اين دو يادگار از يكديگر دور نخواهند شد تا اينكه در كنار حوض كوثر با من ملاقات کنند. سپس در ادامه فرمودند: (انّ اللّه مولاى و انا ولىّ كلّ مؤمن) خداوند سرپرست من است و من سرپرست مومنین هستم؛ سپس دست على (عليه‌السلام) را گرفت و فرمود: (من كنت وليّه فهذا وليّه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه) هر کس که من سرپرست او هستم، علی سرپرست او است. پروردگارا! سرپرستی کن بر هر آن کس که سرپرستی علی (عليه‌السلام) را پذیرفته است و دشمن باش با هر آن کس که با علی دشمنی می‌کند. ابوطفيل می‌گويد: از زيد پرسيدم: آيا تو از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اين جملات را شنيده‏‌اى؟ زيد در پاسخ گفت: آرى! همه آنها كه در اطراف درختان حضور داشتند، آن حضرت را ديدند و سخن ايشان را شنيدند.»(1)
🌹دلالت حدیث غدیر بر خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام 🌹 بخش شماره 2️⃣ 🤏صحت این روایت نزد محدثین اهل سنت شهرت دارد و خدشه‌ای بر آن وارد نیست؛ به عنوان نمونه حاكم نيشابوری بعد از نقل این روايت در کتابش می‌نویسد: «هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه.(2) اين حديث با شرایطی كه بخاری و مسلم در صحت روايت قائل هستند، صحيح است؛ اما آن را نقل نكرده‌اند.» ابن کثیر دمشقی یکی دیگر از علمای مشهور اهل سنت است که کتاب های فراوانی نیز تألیف کرده است. او ذیل این روایت می‌نویسد: «استاد ما ابوعبدالله ذهبی گفته است، اين حديث صحيح است.»(3) طبق اين روايت، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در ميان امت اسلام، دو جانشين قرار داده است، نخستین آن خليفه صامت است؛ يعنی همان قرآن کریم و ديگری خليفه ناطق که همان اهل بيت رسالت (عليهم‌السلام) است. سپس به مردم دستور داده است كه نصرت و ياری خود را از اميرالمومنین (علیه‌السلام) دريغ نكرده و همواره با كسی باشند كه او هميشه با قرآن است. پی نوشت: 1. نسائی، خصائص أمير المؤمنين علی بن أبی طالب، ج1، ص96، ح79، تحقيق: أحمد ميرين بلوشی، نشر مكتبة المعلا – كويت، چاپ اول، 1406 هـ ق. «عن أبی الطُّفَيْلِ عن زَيْدِ بن أَرْقَمَ قال لَمَّا رَجَعَ رسول اللَّهِ ... فقال ما كان في الدَّوْحَاتِ أَحَدٌ إِلاَّ رَآهُ بِعَيْنَيْهِ وَسَمِعَهُ بِأُذُنَيْهِ.» 2. حاكم نیشابوری، المستدرک علی الصحيحین، ج3، ص118، تحقيق: مصطفى عبدالقادر عطا، چاپ اول، دار الكتب العلمية ـ بيروت، 1411هـ ـ 1990م . 3. ابن كثير دمشقی، البداية والنهاية، ج5، ص209، نشر مكتبة المعارف – بيروت، بی تا. «قال شيخنا أبوعبدالله الذهبی وهذا حديث صحيح.» 🌺✨ 🍃✨✨ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۱ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فراز از خطبه غدیر ، فراز شماره : ۲۰ -------------- احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۱ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۲۰ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
۹۱ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۲۰ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
🌺 در هر دو جهان اگر سعادت طلبی 🌺 دامان علی بگیر و اولاد علی🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۰ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فراز از خطبه غدیر ، فراز شماره : ۲۱ -------------- احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹۰ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۲۱ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
🌺🍃🌺🍃 🍃✨✨ 🌺✨ آیا درخطبه غدیر ولی به معنای جانشین است؟ ✍استفاده از کلمه «ولی» در خطبه غدیر توسط پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) نشان از جانشینی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله ) و رهبری جامعه اسلامی توسط امیرالمومنین (علیه‌السلام ) دارد._هر چند بارها پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مردم را به امر الهی ولایت و خلافت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) آگاه کرده بودند، اما در روز غدیر با بیان خطبه ای طولانی که حاوی مفاهیم و کلمات خاص بوده، اهمیت ویژه آن را برای همیشه در تاریخ به ثبت رساندند. بر همین اساس باید گفت، جملاتی که خاتم الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این خطبه شریف بیان کرده‌اند، شاهدی بر اثبات خلافت امیرالمومنین (علیه‌السلام) است که در معنای کلمات آن باید تأمل ویژه‌ای شود. آنچه مشخص است رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای بیان مفهوم خلافت از کلمه مولا استفاده کرده‌اند که به معنای خلیفه است. ✅بعضی از منکرین خلافت امیرالمومنین (علیه‌السلام) با تحریف معنای ولی و مولا، آن را به معنای دوست داشتن معنا کرده اند؛ در حالی که بارها خلفای اهل سنت در سخنان و کلمات شان، کلمه «ولی» را به معنای خلیفه و جانشین و حاکم به کار برده‌اند. به عنوان نمونه هنگامی که عمر بن خطاب روزهای آخر عمرش را سپری می‌کرد، در سخنانش آرزوی خود را برای زنده بودن بعضی از یاران و هم‌نشینانش بیان می‌کرد. او که خود را در بستر مرگ می‌دید و به فکر انتخاب خلیفه و حاکم بعدی بود، از کلمه ولی استفاده کرده است که به ذکر چند نمونه از آن پرداخته می‌شود. 🔶ابو نعیم اصفهانی در کتاب خود به نقل از عمر بن خطاب می نویسد: «اگر معاذ بن جبل را درک می کردم، او را جانشین (پس از خود) قرار می دادم»(1) همچنین خلیفه دوم اهل سنت در جای دیگر از ابوعبیده جراح یاد می‌کند و می‌گوید: «اگر ابوعبیده جراح را درک می‌کردم (زنده بود) او را جانشین خود قرار می‌دادم.»(2) این سخنان خلیفه دوم اهل سنت، دلالت بر جانشینی آنان بر مسلمانان دارد؛ به گونه‌ای که در سخنان عمر بن خطاب، «ولی» به معنای جانشین استفاده شده است و او از کسانی که امکان خلیفه شدن را داشته‌اند، یاد می‌کند. 🔷ابن حیان اندلسی یکی دیگر از کسانی است که در کتابش به آرزوهای خلیفه دوم اهل سنت اشاره کرده و از کلمه «ولی» که دلالت بر جانشینی می کند، یاد کرده است. او به نقل از عمر بن خطاب می‌نویسد که گفت: «اگر سالم مولی ابوحذیفه زنده بود، او را جانشین بعد از خود قرار می‌دادم.»(4) ♨️آنچه در اینجا بیان شد تنها نمونه‌‌هایی کوتاه از بیان معنای «ولی» در منابع معتبر اهل سنت بود و منظور عمر بن خطاب از بیان این کلمه، خلافت و جانشینی بوده است. حال سؤال اینجاست که چرا در این جملات، کلمه «ولی» به معنای دوست نیست، اما در خطبه غدیر معنای آن، دوست و همنشین دانسته شده است. آیا معنای کلمه «ولی» با گذشت چند سال از واقعه غدیرخم تغییر کرده است؟ پی‌نوشت: 1. أبونعيم اصفهانی، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، ج1، ص229، نشر السعادة - مصر، 1394هـ. «لَوْ أَدْرَكْتُ مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ ثُمَّ وَلَّيْتُهُ ...» 2. ابن شبة نميری بصری، تاريخ المدينة، ج3، ص886، سيد حبيب محمود أحمد - جدة، 1399 هـ. «لَوْ أَدْرَكْتُ أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ الْجَرَّاحِ لَوَلَّيْتُهُ.» 3. ابن شبة نميری بصری، تاريخ المدينة، ج3، ص887. «وَلَوْ أَدْرَكْتُ خَالِدَ بْنَ الْوَلِيدِ ثُمَّ وَلَّيْتُهُ.» 4. أبوحيان اندلسی، تفسير البحر المحيط، ج4، ص314، نشر دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، چاپ اول، 1422هـ -2001م. «لو كان سالم مولى أبي حذيفة حيّاً لولّيته الخلافة.» 🌺🍃 ✨✨🍃@noreghadir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
۹۰ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۲۱ ------------------------------ احیاگران عید بزرگ غدیر خم @ehyagaraneghadir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا