🖊 ما در ایستگاه قدیمی قطار
#یادداشت
#امیر_ناظمی
مدیر گروه پژوهشی #آیندهاندیشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
⭕️روایت یک نوسازی
ایستگاه قدیمی قطار Station F در پاریس، ساختمانی قدیمی (۱۹۲۹) بازمانده از دوران پیش از جنگ جهانی دوم بود؛ ایستگاهی که در قرن جدید متروکه و از کار افتاده شده بود. ساختمانی که مثل صدها ساختمان رها شده در تهران، بخشی از تاریخ توسعه شهر خود است. این ساختمان اما به «شوق ویرانگری» تخریب نشد. این همان تفاوت «جامعهی کلنگی» با «جامعهی نوساز» است. «ایستگاه F» تبدیل به بزرگترین میزبان افراد نوآور در پاریس و اروپا شد!
«ایستگاه F» با تغییر کاربری در دنیای خلاق و نوآور امروز تبدیل به محل استقرار شرکتهای نوپا، شرکتهای سرمایهگذاری جسورانه (VC) و مراکز تحقیق و توسعه (R&D) شد؛ اما این تغییر با تخریب گذشته آغاز نشد، بلکه با نوسازی آن و نوآور ساختن آن ایجاد شد.
امروزه «ایستگاه F» با همان نام قدیمی خود، اما متناسب با فضای جهان امروز به گونهی امروزین بازآفریده میشود. این ایستگاه قدیمی در دنیایی که «طبقههای خلاق» (Creative Class) و «شهروندان خلاق» پایههای زندگی شهری مدرن را میسازند، تبدیل به پاتوق نوآوری شده است.
⭕️افسوس نبودنها
رکسانا ورزا، جوان متخصص ایرانیالاصل که زادهی آمریکا و فعال در فرانسه است، اصلیترین چهرهی «ایستگاه F» است. او از نوادگان خاندان شریف جهانیان (یا شاهجهان) است.
جهانیان خانوادهی تاجر-صنعتگر زرتشتی بودند که نخستین بانک خصوصی ایران را ایجاد کردند. آنان مشروطهخواه بودند و هزینههای اصلی مشروطهخواهان ایرانی را تامین کردند. حتی بخش عمدهی هزینههای ستارخان و باقرخان را این خاندان تامین کردند؛ تا نهایتا طرفداران استبداد «پرویز جهانیان» را به قتل رساندند.
ما نه تنها در کشتن نهادها و ساختمانها ورزیده هستیم، که در محروم کردن خود از شریفترین خانوادههای ایرانی نیز ماهر هستیم. رکسانا ورزا از تبار این خاندان است.
ورزا به کمک نیل (سرمایهدار فرانسوی) سرمایهگذاری اولیه را آغاز کردند و در ادامه، مشارکت شرکتهای پیشروی جهانی مانند فیسبوک و آمازون و برخی از شرکتهای سرمایهگذاری جسورانهی بزرگ را نیز جلب کردند. هیدالگو شهردار پاریس در خصوص «ایستگاه F» میگوید: «پاریس زمانی که تصمیم به سرمایه گذاری در کسبوکارهای نوپا گرفت، تبدیل به رقیب اصلی لندن شد»
⭕️نماد یک اکوسیستم
گل در کویر رشد نمیکند، چون اکوسیستم کویر با زیست او در تضاد است؛ و نوآوری نیز رشد پیدا نمیکند، مگر در میان اکوسیستمی که در آن، «ایدههای نو» امکان طرح مییابند، بهاشتراک گذاشته میشوند؛ و یارانی مییابند تا توسعه یابند. یارانی که از سرمایه تا نیروی انسانی را شامل میشوند.
«ایستگاه F» پاتوقی است که در آن نوآورترین شهروندان فرصت طرح ایدههای خود، یافتن همکاران و به دنبال آن جذب سرمایهگذارانی برای ایدهی خود را مییابند؛ جایی که تمامی این اجزاء در فضایی مشترک گرد هم آورده میشوند تا نوآوریها بروز یابند! «ایستگاه F» در سال ۲۰۱۷ توسط مکرون افتتاح شد و امروز بزرگترین فضای شتابدهی و رشد نوآوری در اروپا (و شاید در جهان) است.
⭕️پدیدهی «ایستگاه F»
«ایستگاه F» یک پدیدهی چندوجهی برای مقایسهی میان مسیر آنها با مسیر ما است:
🔴مقایسه در میان اولویتهای شهردار آنها با شهردار ما
🔴مقایسه میان «سنت نوسازی» آنها که آنرا به «جامعهی نوساز» تبدیل میکند و «سنت شوق ویرانگری» ما که به «جامعهی کلنگی» میرساندمان؛
🔴مقایسه میان نگاه آنها برای جذب بهترینها و نگاه ما به سرمایهداران و مولدان اقتصادی که خانوادهی جهانیان (و خانوادههای مشابه مانند خرمشاهی، ایروانی، خیامی و ...) را به کشوری دیگر کوچ اجباری میدهد.
🔴مقایسه میان آنها با جذب پیشروهای جهانی مانند فیسبوک و آمازون و ما با رویای توسعه در میان دیوارهای بستهي دور خود!
🔴مقایسه میان رییسجمهور مکرونی که به افتتاح «ایستگاه F» میرود، و در نخستین سخنرانیهای پس از انتخابش از «ملت نوپا» میگوید و نوآوری را به عنوان اصلیترین راه توسعه میداند؛ تا ما که هنوز دلخوش به انحصار خودروی داخلی برای رشد هستیم!
🔴مقایسه میان دولت آنها که اکوسیستم میسازد و دولت ما که دلش خوش است به گل کاشتن در کویر!
🔴مقایسه میان شهرداری که توسعه را برپایهی مشارکت میبیند تا شهرداری که خودش مرکز جهان است!
🔴مقایسه میان آنها که مدام به جذب میپردازند و ما که مدام به حذف (یکی را به بهانهی مذهب و دیگری را به جرم دوملیتی بودن که رکسانا ورزا هر دو را داراست!)
ماییم و یک ایستگاه قدیمی قطار؛ دو گزینهی نوسازی یا تخریب پیش روی ماست؛ اما برای نوسازی باید به بازبینی خویش مشغول شویم!
لینک کانال اطلاعرسانی مرکز در پیامرسانهای داخلی:
سروش: https://sapp.ir/nrisp.ac.ir
ایتا: https://eitaa.com/nrisp
بیسفون+: http://bpn.im/nrisp_ac_ir
گپ: http://gap.im/nrisp_ac_ir
آیگپ: http://igap.net/nrisp
ویسپی: http://wispi.me/channel/nrisp
@nrisp
🔺محمد رضا جلائی پور وسرمایه های چند گانۀ نخبگی
#یادداشت
#محمدامین_قانعیراد
مدیر گروه #علم_و_جامعه مرکز
یکی از رخدادهای رایج در ایران مهاجرت نخبگان یا سرمایه انسانی است.برخی می گویند هوشمند ها و نخبگان در حال گریز هستند. بین مهاجرت نخبگان و گریز اجتماعی می بایست فرق گذارد. به نظر می رسد تحصیل کردگانی که از ایران خارج می شوند فقط قصد مهاجرت جعرافیایی به منظور عرضۀ دانش خود در مقیاس جهانی را ندارند،آنها در عین حال ازشرایط اجتماعی موجود در ابعاد گوناگون خود نارضایتی دارند. همچنین بین دونوع از نخبگان باید تمایز گذاشت. نخبگان علمی و تحصیل کردگانی که سرمایۀ اصلی آن ها تخصص یا سرمایه انسانی است و نخبگان دارای سرمایه های چند گانۀ سیاسی،فرهنگی و اجتماعی و....وقتی از مهاجرت نخبگان صحبت می شود معمولاً همان مهاجرتِ دارندگان تخصص وسرمایۀ انسانی است اما نخبگان با «سرمایۀ چند گانه» یعنی تحصیلکردگانی که فراتر از سرمایۀ انسانی(به مثابۀ نیروی کار)،دارای سرمایه های سیاسی،فرهنگی و اجتماعی هستند، همان نخبگان اثر گذار را تشکیل می دهند که به جای گریز از وضعیت های نامطلوب می مانند و در فقدان شرایط مشارکت، آن را می آفرینند. آنان فراتر از امکانات موجود برای مشارکت در سرنوشت و فرایندهای گوناگون جامعه، مشارکت آفرینی می کنند.نخبه در معنای شالوده ای آن کسی است که می ماند و شرایط را تغییر می دهد و نه متخصصی که به دانایی خود همچون کالا می نگرد و در شرایط اجتماعی نامساعد از کشور خارج میشوند تا کالای خود را دربازاری دیگر عرضه کنند. نخبه فردی مبتکر،نوآور و مشارکت آفرین است؛ اگر شرایط اجتماعی به اواجازۀ مشارکت ندهد به جای گریز، تلاش می کند از طریق نوآوری اجتماعی امکاناتی را بیافریند که زندگی فرهنگی و سیاسی اش را معنا دار می کند.
بسیاری از تحصیلکردگان پس از حوادث 1388 رفتند و برنگشتند.اینان یا برای بازگشت احساس عدم امنیت می کنند یا دچار بیگانگی سیاسی واجتماعی هستند. محمد رضا جلایی پور برای ادامۀ تحصیل رفت و بازگشت. چندین سالی که در خارج بود همانی بود که در ایران بود. با یک عقلانیت،اعتدال و در عین حال امید وباور به اصلاحات. به دام گروه های افراطی گوناگون نیفتاد وسخن نسنجیده نگفت.اکنون برگشته است زیرا از تبار آدمیانی است که در صحنه می مانند تا در زمان جنگ از مرزهای سرزمین وهویت خود دفاع کنند و در زمان صلح به بهبود اوضاع کشور داری و گسترش عقلانیت یاری برسانند.آرامش ، عقلانیت و امید به آینده از ویژگی های محمد رضا جلایی پور است. او ازسرمایۀ اجتماعی،سرمایۀ فرهنگی وسرمایۀ سیاسی روشن وبالایی برخوردار است.فقط یک متخصص در حال تحصیل در هاروارد نیست.نمونه ای از جوانان تحصیلکرده ای است که برای کشور خود آرمان های واقع گرایانه و ممکنی را دارند. اواز سرمایۀ خانوادگی وسرمایۀ نمادین قابل احترامی برخوردار است.جامعه و سیاست کنونی ایران- نه به متخصصان در حال گریز اجتماعی ویا سرمایه های انسانی دچار انفعال وعدم مشارکت-بلکه به دارندگان دانش و سرمایه های چندگانه نیاز دارد.دانایانی که بمانند، مشارکت آفرینی کنند و با احترام به میثاق ملی و سیاست های گفت وگویی راهبردهایی را برای برون رفت از جاده های ناهموار موجود و پیش روعرضه کنند. در برابر محمد رضا جلایی پور به عنوان الگویی با این ویژگی ها می توانید کلاه را از سر بردارید هر چند با او در تبیین اوضاع و ارائه راهبرد اختلافات جدی داشته باشید.
@nrisp
🔺معرفی سیتاک (باشگاه علم و فناوری)
در نخستین نشست علمی سیتاک (باشگاه علم و فناوری)، پیمان اکبرنیا، مدیر باشگاه، درباره روند شکل گیری و هدف آن توضیح داد و ترویج علم و تفکر علمی را رسالت آن دانست. نخستین نشست علمی سیتاک با پشتیبانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و با همکاری مجله دانستنیها، بهمن 95 در محل موسسه همشهری برگزار شد.
https://www.aparat.com/v/khjlH
@nrisp
🔺 طبق گزارشهای آماری مرکز SID درباره وضعیت استناد به ۳۵۹ نشریه علمی پزشکی؛
متوسط کیفیت نشریات علمی پژوهشی بالاتر رفته است.
دکتر عظیم زاده سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد، با ارائه گزارشهای آماری از وضعیت استناد به ۳۵۹ نشریه علمی پزشکی این مرکز گفت: بررسی میانگین ضریب تاثیر نشریات علمی و پژوهشی نشان میدهد متوسط کیفیت نشریات علمی پژوهشی بالاتر رفته است.
https://www.isna.ir/news/97020804888/
@nrisp
انتشارات مركز تحقيقات سياست علمي كشور و چاپار مقدم بازديدكنندگان را به سي ويكمين نمايشگاه كتاب گرامي ميدارد سالن ٧ غرفه ١٢٨ ناشران دانشگاهي
@nrisp
نشست تخصصی " آینده پژوهی محیط زیست ایران" با حضور پژوهشگران دانشگاه های تهران، امیر کبیر و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مورخه سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰-۱۹
برگزار خواهد شد.
@nrisp
🔺 دومین سخنرانی از سلسله نشستهای اخلاق در علم و فناوری با عنوان «دو راهیهای اخلاقی و نوآوری مسئولانه» در ایرانداک برگزار شد.
اطلاعات بیشتر:
https://irandoc.ac.ir/news/2777
@nrisp
NRISP Podcast No. 1.mp3
10.59M
#معرفی_کتاب "بازخوانی انتقادی ادبیات حوزه اخلاق فناوری اطلاعات"
پدیدآورنده(ها):
علیرضا حسنزاده، لیلا نامداریان، صبا صارمی نیا، منا اسدی
ناشر: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
سال انتشار:۱۳۹۶
شابک:۹۷۸-۹۶۴-۸۰۴۱-۸۰-۴
تعداد صفحات: ۲۴۵ صفحه
قیمت: ۲۳۰۰۰ تومان
بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش سازندهای در افزایش کارآیی و اثربخشی سازمانها داشته اما مشکلات اخلاقی متعددی را نیز بهبار آورده است. بنابراین ضروری است که در کنار بهکارگیری فناوری اطلاعات، اخلاق فناوری اطلاعات نیز رعایت گردد تا در عین توجه به مخاطرات اخلاقی ناشی از بهکارگیری فناوری اطلاعات، از فرصتهای حاصل از آن کمال استفاده فراهم گردد. در واقع حوزه اخلاق فناوري اطلاعات يکي از قلمروهاي مهم در اخلاق علم و فناوري است. اخلاق فناوري اطلاعات را به گستردهترين معنا ميتوان شاخهاي از اخلاق کاربردي بهشمار آورد که به بررسي و تحليل آثار اجتماعي و اخلاقي فناوري اطلاعات و ارتباطات ميپردازد. اهميت اين موضوع و مباحثي از اين قبيل در دنياي پيچيده امروز، بسياري از کارشناسان و دستاندرکاران مرتبط را به انديشه و پژوهش در اين زمينه تشويق کرده است. کتاب حاضر در هفت فصل به بررسی و تحلیل انتقادی ادبیات حوزه اخلاق فناوری اطلاعات میپردازد. در اولین فصل ضمن بررسی اخلاق از ديدگاههاي مختلف، روند مطالعات در حوزه مباحث اخلاقي در فناوري اطلاعات در جهان و ايران بررسي، تحليل و مقايسه تطبيقي میشود. در فصل دوم، مفهوم جامعه اطلاعات بهعنوان يک جامعه فراصنعتي مطرح میشود و محرکهاي اصلي حرکت بهسوي جامعه اطلاعاتي بیان میگردد. در فصل سوم مروری بر تحولات اجتماعی و اخلاقی در جامعه اطلاعاتی صورت میگیرد. در فصل چهارم، مهمترين چالشها و چارهانديشيهاي اخلاق فناوري از ديدگاه صاحبنظران عمده مطرح شده و مورد تحليل انتقادي قرار میگیرد. در فصل پنجم، مهمترين مسائل اخلاق فناوري اطلاعات از ديدگاه صاحبنظران عمده مطرح میشود و مورد تحليل انتقادي قرار میگیرد. در فصل ششم تحت عنوان نگاهي راهبردي براي تدوين رهنمودها در اخلاق فناوري اطلاعات، تلاشهاي داخلي و خارجي بهمنظور پرکردن خلاهاي سياستگذاري ناشي از امکانات جديد فناوري اطلاعات و ارتباطات مورد اشاره قرار میگیرد. در فصل هفتم با نگاهي گذرا به تاريخ تکامل اخلاق فناوري اطلاعات و بهدنبال شکلگيري موضوعات و مسائل مطرح در اين قلمرو، چشمانداز اخلاق فناوري اطلاعات ترسيم میشود. این کتاب میتواند مورد استفاده دانشجویان رشته مدیریت فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و رشتههای وابسته قرارگیرد.
علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه دریافت این کتاب میتوانند با مرکز نشر چاپار شماره تلفن ۸۸۸۹۹۶۸۰ تماس حاصل نمایند.
@nrisp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه گستره شریعت با موضوع «دین و روشنفکری» با حضور دکتر محمدامین قانعی راد، مدیرگروه پژوهشی علم و جامعه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور (قسمت اول)
@nrisp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه گستره شریعت با موضوع «دین و روشنفکری» با حضور دکتر محمدامین قانعی راد، مدیرگروه پژوهشی علم و جامعه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور (قسمت دوم)
@nrisp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه گستره شریعت با موضوع «دین و روشنفکری» با حضور دکتر محمدامین قانعی راد، مدیرگروه پژوهشی علم و جامعه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور (قسمت سوم)
@nrisp
#فناوری ها از آن حیث که امری #فرهنگی_و_اجتماعی هستند و هم اینکه به نوعی در دست کاربران مورد استفاده ابزاری قرار می گیرند، واجد حیث #اخلاقی و #فقهی هستند.
در برنامه امشب مجموعه #فرهنگ_و_فناوری به موضوع #فقه_و_اخلاق_فناوری خواهیم پرداخت. (یکشنبه 16/2/97- شبکه چهار سیما)
مهمانان: #علیرضا_ثقه_الاسلامی #کیوان_الستی #علیرضا_پیروزمند