میزان اطاعت از پدر و مادر تا چه مقدار لازم است؟ آیا والدین می توانند فرزندان را به رعایت امور اخلاقی امر کنند؟
🌺امام رضا (علیهالسلام) میفرمایند: نیکی به پدر و مادر واجب است، اگرچه مشرک باشند؛ ولی اگر امر به معصیت خداوند کردند، نباید از آنان اطاعت شود.(۱)
🌺اما در غیر این صورت، یعنی در مستحبات، مکروهات و مباحات، اطاعت از آنان لازم است. لذا فقها فرمودهاند:
🌺اگر پدر و مادر فرزندشان را از روزه مستحبی نهی کنند، احتیاط واجب آن است که روزه نگیرد. همچنین اگر روزه مستحبی فرزند موجب اذیت پدر و مادر بشود، باید ترک شود و اگر روزه گرفت باید افطار کند.(۲)
🌺اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر کنند که نماز را به جماعت بخواند، چون اطاعت پدر و مادر واجب است، بنا بر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند و قصد استحباب نماید. (۳)
🌺یا مثلا نماز اول وقت مستحب است؛ اما اگر پدر فرزند را به انجام کاری مستحب یا مباح امر کند، اطاعت آنها بر نماز اول وقت مقدم است. (۴) با این بیان والدین می توانند به امر اخلاقی که مستحب است امر نمایند.
🌺مرحوم شهید در قواعد فرموده: شکی نیست که هر آن چیزی که نسبت به بیگانگان واجب یا حرام است، نسبت به پدر و مادر واجب است و پدر و مادر ویژگیهایی نیز دارند که از این قرار است:
🌺اول: مسافرت مباح یا مستحب بدون اذن و رضایت پدر و مادر حرام است؛
🌺دوم: اطاعت پدر و مادر در هرحال واجب است حتی درمورد شبهه؛ زیرا ترک شبهه مستحب و اطاعت آن دو واجب است؛
🌺سوم: اگر پدر و مادر او را صدا زدند و اول وقت نماز است، خواندن نماز را تأخیر اندازد و جواب آن دو را بگوید؛
🌺چهارم: اگر از حضور به جماعت منع کردند، اقرب آن است که لازم نباشد قبول، مگر هرگاه بر والدین شاق باشد، مثل آنکه در تاریکی شب در وقت عشا یا صبح برود؛
🌺پنجم: درصورتیکه جهاد واجب کفایی باشد نه تعیینی، میتوانند او را از رفتن به جهاد منع کنند؛
ششم: اگر مشغول نماز نافله باشد و پدر و مادر او را صدا بزنند باید نمازش را قطع نموده و جواب بدهد؛
هفتم: اگر پدر اجازه ندهد، فرزند نمیتواند روزه مستحبی بگیرد، همه اینها درحد توان و قدرت است.
📚پی نوشت ها:
۱.مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۱، ص۷۲.
۲. موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج۱، ص۲۲۹، مسئله ۱۷۴۱.
۳. موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج۱، ص۱۹۰، مسئله ۱۴۰۶.
۴. عاملی، محمد بن مکی، شهید اول، القواعد و الفوائد، ج۲، ص۴۷ ۴۹.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
28.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اظهارات «حجتالاسلام رستمی» رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها درباره بیانیه گام دوم انقلاب
fna.ir/brzuuu
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار نخستینبار
رهبرانقلاب: به جای متکدیها، به همسایگانتان و یا کمیته امداد کمک کنید.
بسیاری از متکدیان سطح شهر محتاج نیستند!
سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی
@gamedovomenghelab
#همسرانــه❤️
1. معتقد بود که خانم خانه نباید سختی بکشد👌. هیچ وقت اجازه نمی داد خرید خانه را انجام بدهم🍃. به من می گفت: «فکر نکن من تو را در خانه اسیرکرده ام، اگر می خواهی بروی در شهر بگردی، برو؛ ولی حاضر نیستم تو حتی یک کیلو بار دستت بگیری و به خانه بیاوری.»👌🙂
2. وقتی می آمد خانه من دیگر حق نداشتم کار کنم😌. لباس بچّه را عوض می کرد. شیر براش درست می کرد🙂. سفره را می انداخت و جمع می کرد. پا به پای من می نشست لباس ها را می شست، پهن می کرد، خشک می کرد و جمع می کرد.☺️❤️
راوے:همسرشهید
#محمدابراهیمهمت❤️
@shohadavamahdawiat
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
نظریه نظام انقلابی و رویکرد استحاله.mp3
1.26M
🔵 قطعه صوتی ۷ در تحلیل بیانیهٔ گام دوم | آیتالله میرباقری، ۹۷/۱۲/۹
⏺ ۷ دقیقه
⏺ ۱ مگابایت
🔍 انقلاب اسلامی شروعِ «عصر روشنگری اسلامی» است (درمقابلِ رنسانس غربی).
🔍 نظریه نظام انقلابی یک نظریه اجتماعی است. چون «انقلاب» پس از تشکیل نظام حکومتی هم تمام نمیشود. نظریه نظام انقلابی یعنی جوشش انقلابی باید تا برپایی تمدن نوین اسلامی امتداد پیدا کند.
🔍 اگر ساختارسازیها براساسِ الگوهای تمدن رقیب باشد، نظم اجتماعی و حکومتی از جوشش انقلابی میافتد.
🔍 تحلیل و برداشت ما این است که رویکردِ استحاله (استحالهٔ تمدن غرب در تمدن اسلامی)، بهترین نظریهای است که میتواند پشتوانهٔ نظریه نظام انقلابی و شعار «ما میتوانیم» باشد.
استراتژیهای دیگر (غربپذیری، غربگزینی، غربستیزیِ کور، انزواگرایی)، جوشش انقلاب اسلامی را متوقف یا تضعیف میکند.
🔍 تحلیل ما این است که حرکت بهسمتِ تمدن اسلامی جز با رویکرد استحاله ممکن نیست.
#هفت_کلیپ_صوتی
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📂 پروندهٔ اول دربارهٔ بیانیهٔ گام دوم
🔴 هفت عبارت برگزیده از متنِ بیانیه
🔹https://eitaa.com/mirbaqeri/1410
🔹https://eitaa.com/mirbaqeri/1411
🔹https://eitaa.com/mirbaqeri/1413
🔹https://eitaa.com/mirbaqeri/1417
🔹https://eitaa.com/mirbaqeri/1431
🔹https://eitaa.com/mirbaqeri/1438
🔹https://eitaa.com/mirbaqeri/1446
🔴 هفت کلیپ صوتی در تحلیل بیانیه
🔸https://eitaa.com/mirbaqeri/1415
🔸https://eitaa.com/mirbaqeri/1419
🔸https://eitaa.com/mirbaqeri/1432
🔸https://eitaa.com/mirbaqeri/1439
🔸https://eitaa.com/mirbaqeri/1447
🔸https://eitaa.com/mirbaqeri/1455
🔸https://eitaa.com/mirbaqeri/1468
🌀 اهمیت بیانیه:
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1401
🌀 تحلیل بیانیه:
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1412
🌀 متن بیانیه:
🔗 http://urly.ir/MQWr
🌀 صوت بیانیه:
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1344
🌀 درختوارهٔ بیانیه:
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri/1454
💠 کانال «در محضر آیتالله میرباقری»:
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📢 حضرت آیتالله خامنهای صبح دوشنبه (۱۳۹۷/۱۲/۱۲) در ابتدای جلسهی درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیهالسلام دربارهی «صفتهای برجستهی اخلاقی» پرداختند؛ صفاتی که جلوههای درخشان و لبّ اسلام است. خصوصیّاتی که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعهی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود میآورد.
🏷 متن بیانات رهبر انقلاب در این جلسهی درس خارج فقه:
💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
🔹 و بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَة قالَ: قالَ ابوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعضٍ، یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاءُ تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فی اِبنِهِ وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِهِ: صِدقُ الحَدیثِ
وَ صِدقُ النّاسِ وَ اِعطاءُ السّائِلِ وَ المُکَافَاَةُ بِالصَّنائِعِ. (۱)
🔸و بِهٰذَا الاِسنادِ عَن اَبیقَتادَةَ قال:
این چند حدیثی که روزهای قبل خواندیم و این [حدیثی] که امروز میخوانیم، سندهای صحیح و بسیار معتبری دارد؛ ابیقتاده هم ثقه است.
🔹قالَ اَبوعَبدِاللهِ عَلَیهِالسَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض
[امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بستهی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیّاتی و رفتاری با همدیگر دارند.
🔸یقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء
اینها را هم مثل بقیّهی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بیحکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و ارادهی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همهی مکارم، از همهی خوبیها، از همهی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد.
🔹 تکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه
گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است.
🔸 و تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِه
این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک بردهای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم دربارهاش فرمودهاند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوههای درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعهی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود میآورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعهای باشند، این جامعه، جامعهی برجستهای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل:
🔹صدقُ الحَدیث
راستگویی. الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزهتر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدقالحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. فضای مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود میآید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم.۹۷/۱۲/۱۲
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
تکمیلی/
🔸و صِدقُ النّاس
با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجههی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعیمان، سیاسیمان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم.
🔹و اِعطاءُ السّائِل
[اگر سائل] از شما چیزی خواست، به او بدهید اگر چنانچه میتوانید. یک وقت یک فقیری است که از شما سؤال نکرده، خب [اگر] به او کمک کنید خوب است امّا اگر چنانچه از شما درخواست کرد -سؤال کرد یعنی درخواست کرد- آن وقت این مکرمت بزرگی است و او را رد کردن، خلاف مکرمت انسانی است.
🔸و المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع
«صَنیعة» یعنی کارهای نیک؛ خدمتهای نیک به دیگران را میگویند «صنیعه». «مُکافئهی به صنایع بکنید» یعنی [اگر] کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. این جور نباشد که نیکی دیگران را با اهمال و احیاناً با بدی پاسخ بدهیم. [اگر] کسی به ما نیکی کرده، خب در مقابل باید به او نیکی کنیم. این هم سوّم.
۱) امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحهی ۳۰۱؛ «امام صادق (ع) به داودبنسرحان میفرماید: ای داود! برخی از مکارم اخلاق به برخی دیگر وابسته است و با هم ارتباط دارد که اینها را خدا تقسیم میکند؛ گاهی این صفات در مردی وجوددارد و در پسرش نیست یا گاهی در بردهای وجود دارد و در اربابش نیست. از جملهی آنها است: راستگویی و صداقت با مردم در عمل، و بخشیدن به فقیری که درخواستی دارد و نیکی کردن در مقابل خوبیهای دیگران. ۹۷/۱۲/۱۲
@Farsna