44.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ همه ایمان
🌸انیمیشن با کیفیت و بسیاز زیبای همه ایمان
💠عظمت و بزرگی امام #علی علیه السلام در جنگ خندق
🌸کرامت عجیب از امام علی علیه السلام
🌸مرجع محتوایی تربیت دینی 🌸
www.amoorohani.com
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/409141249Cbd93b95dbc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟ویژه ولادت حضرت علی(ع)
🌹نماهنگ| رهبرمعظم انقلاب: علیبنابیطالب شخصیتی است که شیعه، سنی، غیرمسلمان و بیدین، احترامش میکنند
➕صحبتهای جرج جرداق مسیحی درباره امیرالمؤمنین علیه السلام
✅ @safiranebasirat
🔶قطع دست سارق و اتصال مجدد🔶
♦️يكى از اصحاب خاصّ امام علىّ صلوات اللّه و سلامه عليه به نام اصبغ بن نباته حكايت نمايد:
▪️روزى در محضر امام عليه السلام نشسته بودم كه ناگهان غلام سياهى را آوردند؛ كه به سرقت متّهم بود.
هنگامى كه نزد حضرت قرار گرفت ، از او سؤال شد: آيا اتّهام خود را قبول دارى ؟؛ و آيا سرقت كرده اى ؟
غلام اظهار داشت : بلى اى سرورم ! قبول دارم ، حضرت فرمود: مواظب صحبت كردن خود باش و دقّت كن كه چه مى گوئى ، آيا واقعا سرقت كرده اى ؟
غلام عرضه داشت : آرى ، من دزد هستم و سرقت كرده ام .
امام عليه السلام غلام را مخاطب قرار داد و فرمود: واى به حال تو، اگر يك بار ديگر اعتراف و اقرار كنى ؛ دستت قطع خواهد شد، باز دقّت كن و مواظب گفتارت باش ، آيا اتّهام را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
🔻در اين مرحله نيز بدون آن كه تهديد و زورى باشد، گفت : آرى من سرقت كرده ام ؛ و عذاب دنيا را بر عذاب آخرت مقدّم مى دارم .
🔸در اين لحظه حضرت دستور داد كه حكم خداوند سبحان را جارى كنند؛ و دست او را قطع نمايند.
🔲 اصبغ گويد: چون طبق دستور حضرت ، دست راست غلام را قطع كردند، دست قطع شده خود را در دست چپ گرفت و در حالى كه از دستش خون مى ريخت ، بلند شد و رفت ؛ در بين راه شخصى به نام ابن الكوّاء به او برخورد و گفت : چه كسى دستت را قطع كرده است ؟
غلام در پاسخ چنين اظهار داشت : سيّد الوصيّين ، امير المؤ منين ، حجّت خداوند، شوهر فاطمه زهراء سلام اللّه عليها، پسر عمو و خليفه رسول اللّه صلوات اللّه عليه (1) دست مرا قطع نمود.
♦️ابن الكوّاء گفت : اى غلام ! دست تو را قطع كرده است و اين همه از او تعريف و تمجيد مى كنى و ثناگوى او گشته اى ؟! غلام در حالتى كه خون از دستش مى ريخت گفت : چگونه از بيان فضايل مولايم لب ببندم و ثناگوى او نباشم ؛ و حال آن كه گوشت و پوست و استخوان من با ولايت و محبّت او آميخته است ؛ و دست مرا به حكم خدا و قرآن قطع كرده است .
🔷وقتى اين جريان را براى اميرالمؤ منين علىّ عليه السلام مطرح كردند، به فرزند خود حضرت مجتبى سلام اللّه عليه فرمود: بلند شو و برو آن غلام را پيدا كن و همراه خود بياور.
🔸پس امام مجتبى عليه السلام طبق دستور پدر حركت نمود و غلام را پيدا كرده و نزد آن حضرت آورد؛ و حضرت به او فرمود: دست تو را قطع كرده ام و از من تعريف و تمجيد مى كنى ؟!
◽️غلام عرضه داشت : بلى ، چون گوشت ، پوست و استخوانم به عشق ولايت و محبّت شما آميخته است ؛ مى دانم كه دست مرا طبق فرمان خداوند متعال قطع كرده اى تا از عذاب و عقاب الهى در آخرت در امان باشم .
◾️ حضرت با شنيدن سخنان غلام ، به او فرمود: دستت را بياور؛ و چون دست قطع شده او را گرفت ، آن را با پارچه اى پوشاند و دو ركعت نماز خواند؛ و سپس اظهار نمود: آمّين ، بعد از آن ، دست قطع شده را برگرفت و در محلّ اصلى آن قرار داد و فرمود:اى رگ ها! همانند قبل به يكديگر متّصل شويد و به هم بپيونديد.
🔻پس از آن ، دست غلام خوب شد؛ و ديگر اثرى از قطع و جراحت در آن نبود؛ و غلام شكر و سپاس خداوند متعال را بجاى آورد و دست و پاى امام عليه السلام را مى بوسيد و مى گفت : پدر و مادرم فداى شما باد كه وارث علوم پيامبران الهى هستيد.((2)
📚پی نوشت:
1-فضايل ومناقب بسيارى را براى حضرت برشمرده است كه جهت اختصار به همين مقدار اكتفا شد.
2- فضائل ابن شاذان : ص 370، ح 213، خرائج راوندى : ج 2، ص 561، ح 19، بحار: ج 40، ص 281 ح 44، اثبات اهداة : ج 2، ص 518، ح 454.
منبع:چهل داستان و چهل حدیث از امام علی علیه السلام، حجه الاسلام و المسلمین عبدالله صالحی
📸 توصیه رهبرانقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال؛ در این ۳روز به جای اعتکاف، نماز جعفر طیار بخوانید
@Farsna
عمل بدون تقلید
1.نفوذ اجانب: تاریخ اثبات کرده است که همواره یکی از موانع نفوذ اجانب و استعمارگران، پیروی از مجتهدان جامع الشرایط بوده است. آنان همواره سدی در برابر مطامع استعمارگران بوده اند.
2. تحیر و سرگردانی: از پیامدهای زیان بار تقلید نکردن، تحیر و سرگردانی مکلفان است. آنان که خود مجتهد و کارشناس اسلام نیستند، در برابر پرسش های دینی نمی توانند پاسخ مناسبی بیابند و در حیرت و سرگردانی می مانند.
3. بدعت و سلیقه گرایی: اگر پیروی از مجتهدان نباشد، هر کسی به دلخواه خود عمل خواهد کرد و بدعت و عقاید سست و بی پایه بر امور مردم حاکم می شود.
4. بطلان عمل: کسی که در کارهای دینی خود از کارشناسان دینی پیروی نمی کند، اعمالش مبنای صحیحی ندارد، حتی گاهی ممکن است بر خلاف نظر و فتوای همه مراجع تقلید باشد. چنین کسی در اعمالش هیچ گونه حجت و برهانی نزد خدای متعال ندارد، چرا که جاهلانه عمل نموده و انسان جاهل در صحنۀ حسابرسی اعمال هیچ عذری نخواهد داشت.
5. کسی که از سر ناآگاهی یا از روی عمد و اختیار به عالمان رجوع نکند و به طور خودسرانه عمل نماید، دیری نمی گذرد که گرفتار انحراف می شود که نه تنها او را از برکات محروم می کند، بلکه در دام مفاسد و بدی ها خواهد انداخت.
6. اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده یا با فتوای مجتهدی که فعلا باید از او تقلید کند، مطابق باشد.
( احکام دو دقیقه ای، محمود اکبری، صفحه 22)
#احکام
تقلید؛ چرا؟
اشاره
خداوند متعالی، انسان را مکلف آفریده است. از این رو، هیچ کردار و گفتار آدمی نیست که از دایره حرام ها و حلال ها، و به عبارتی واجبات، مستحبات ، مباحات، مکروهات و محرمات بیرون باشد. برای شناخت این احکام، خداوند پیشوایان معصومی را برگزید و آنها را سرمشق دیگران قرار داد. پس از آن بزرگواران نیز، مجتهدان والامقام عهده دار این وظیفه سترگ هستند.
بر این اساس، گلبرگ جوان در نظر دارد تا در هر شماره، بخشی از احکام مورد نیاز جوانان را بازگو کند و در شماره نخست، به بخش اولِ احکام تقلید می پردازد و ابتدا، آیات و روایاتی را می آوریم که بر مسئله فتوادهیِ مجتهدان و رجوع مردمان به ایشان تأکید می ورزند.
تقلید در آیات و روایات
فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (انبیاء: 7).
اگر نمی دانید، از آگاهان بپرسید.
وَ ما کانَ الْمُوءْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ (توبه: 122).
شایسته نیست مؤمنان همگی [به سوی میدان جهاد] کوچ کنند. چرا از هر گروهی، طایفه ای از آنان کوچ نمی کنند [و طایفه ای بمانند] تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی پیدا کنند و هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را انذار نمایند تا [از مخالفت پروردگار] بترسند و خودداری کنند.
امام باقر علیه السلام : به ابان بن تَغْلب فرمود:
اِجْلِسْ فی مَسْجِدِ الْمَدینَةِ وَ اَفْتِ النّاسَ. فَاِنّی اُحِبُّ اَنْ اَری فی شیعَتی مِثْلَکَ.
در مسجد مدینه بنشین و به مردم فتوا بده؛ زیرا من دوست دارم در میان شیعیانم کسانی همچون تو باشند.
امام مهدی علیه السلام :
وَ اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعُوا فیها اِلی رُواةِ اَحادیثِنا. فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکَمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللّه ِ عَلَیْهِم.
در پیشامدهایی که رخ می دهد، به راویان احادیث ما (فقها) مراجعه کنید که آنها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر ایشان هستم.
اجتهاد و تقلید به چه معناست؟
اجتهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش تا سر حد توانایی است. در اصطلاح فقه، اجتهاد یعنی به کار بردن تلاش و کوشش خویش در راه به دست آوردن احکام شرعی از راه ها و منابعی که نزد فقیهان اسلام، معمول و متعارف است. در نتیجه، مجتهد کسی است که بتواند احکام شرعی را از روی دلیل به دست آورد و طبق رأی و نظر خود عمل کند.
تقلید به معنای پیروی و دنباله روی است و در اصطلاح فقهی، به عمل کردن به فتوای مجتهد در مسائل شرعی گفته می شود. تقلید همان رجوع به کارشناس و صاحب نظر در مسائل شرعی و دینی است.
چرا باید از مجتهد تقلید کنیم؟
ذهن پرسش گر هر مسلمان، در جست وجوی فلسفه احکام شرعی است. در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که انسان بدون اطاعت از آنها، نه به نیک بختی می رسد و نه از کیفر سرپیچی از آنها در امان می ماند.
برای شناخت احکام شرعی، آگاهی های فراوانی، همانند: فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از ناصحیح، کیفیت استفاده و استنباط از روایات و آیات، و ده ها مسئله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سال ها تلاش جدی است.
انسان در چنین حالتی، سه راه پیش رو دارد:
1. خودش اجتهاد کند؛
2. در هر کاری، نظرات گوناگون فقهی را مطالعه کند و به گونه ای در رفتار خود احتیاط کند که عملش طبق فتوای همه صحیح باشد.
3. از رأی کارشناس این مسئله بهره گیرد و از او تقلید کند.
بی شک، دو راه اول برای همه انسان ها شدنی نیست. پس ناگزیر گزینه تقلید برای توده مردم، حتمیّت می یابد.
رجوع به کارشناس در همه علوم و فنون امر رایج و پذیرفته ای است و رجوع به پزشک و آهنگر و نجار و مکانیک و معلم و استاد از این دست است. بنابراین، پرسش و نظرخواهی از مجتهد در مسائل دینی و رفتار نمودن بر اساس آن، بسان همان رجوع به دیگر کارشناسان در امور پیچیده زندگی است.
درمان چشم درد از بیطار خواستن
شیخ اجل، سعدی شیرازی در گلستان، درباره رجوع به شخص غیر متخصص و عواقب آن، چنین می نویسد:
مردکی را چشم درد خاست. پیش بیطار [دام پزشک] رفت تا دوا کند. بیطار از آنچه در چشم چهارپایان می کند، در چشم وی کشید و کور شد. حکومت [داوری] پیش داور بردند، گفت: بر او هیچ تاوان نیست. اگر این خر نبودی، پیش بیطار نرفتی. مقصود از این سخن آن است تا بدانی که هر آن که ناآزموده را کار بزرگ فرماید، با آن که ندامت بَرَد، به نزدیک خردمندان به خفت رأی منسوب گردد.
ندهد هوشمند روشن رای به فرومایه کارهای خطیر
بوریاباف اگرچه بافنده است نبرندش به کارگاه حریر
ازاین رو، در مسئله تقلید در احکام دین نیز باید به متخصصان این دانش، یعنی فقیهان و مجتهدانی که سال ها در حوزه های علمیه دانش آموخته اند و به این مقام والا دست یافته اند، مراجعه کرد.
#منبر