فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شهید مرتضی مطهری با موضوع نفی تقلید
#سخنرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸استاد صراف
🔻یاد امام زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ هیچ منتی نیست،
نیاز به هیچ تشکر و تشویقی هم نیست؛
وظیفه شرعی مان است.
🔺این ظرفیت فقه و گزاره "واجب کفایی" است؛
وقتی حتی فرزندان میت مبتلا به #کرونا جرأت تجهیز جنازه پدر ثروتمندشان را ندارند،
این دو طلبه به واجب خودشان عمل میکنند.
👤مرتضی رجائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ یک گروه طلبه جهادگر ورامینی: تا کرونا در کشور هست ما هم خواب را بر چشمانمان حرام کردهایم
#جهادگران_سلامت
چرا قبر حضرت زینب در شام قرار دارد؟.pdf
306.9K
#مناسبت #وفات_حضرت_زینب(س) #پرسش_و_پاسخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری
#مناسبت
#وفات_حضرت_زینب(س)
#سخنرانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناسبت #وفات_حضرت_زینب(س) #رهبری
🔸مفضل بن عمر گويد : "
🔻در طواف نزد امام صادق عليه السلام بودم پس به سوي من نگريست و به من فرمود :
🔻 اي مفضل چرا تو را اندوهگين و رنگ برگشته مي بينم ؟
🔻گويد : به او عرض کردم : فدايت شوم به وضع بني عباس مي نگرم و به آنچه از اين حکومت و قدرت و جبروت موجود که در اختيارشان است ، که اگر آنها براي شما فراهم بود مسلما ما نيز در آن همراه شما مي بوديم ،
🔻 فرمود : اي مفضل بدان که اگر چنان مي شد چيزي ( در کار ) نبود جز پرداختن در شب به کار سياست و تدبير امور و روز درگير و دار کار مردم بودن ( و به مهمات زندگي و وضع مردم پرداختن ) و خوردن غذاي ناگوار و پوشيدن جامه خشن همانند اميرالمومنين عليه السلام
و در غير اينصورت آتش ( در انتظارمان ) بود ، پس آن کار از ما روي برتافت و بگرديد ،
و ما اکنون مي توانيم بخوريم و بياشاميم ، آيا تو اينچنين ديده اي که خداوند ستمي را نعمت قرار دهد ؟! "
📙( غيبت نعماني مترجم محمد جواد غفاري دارالکتب الاسلاميه باب ۱۵ حديث شماره ۷)
#حدیث
💢اجر پرستار❤👇
✅«مرازمبنحكيم» و «محمّدبنمصادف» همسفر شدند تا به "مدینه" بیایند.
وقتی به مدينه رسیدند، «مرازم» بيمار شد.😔 «محمد» در اين مدّت به مسجدالنبی مىرفت و «مرازم» را تنها مىگذاشت.
وقتی امام صادق عليه السلام از اين جريان آگاه شدند به «محمدبنمصادف» فرمودند:
«پرستاری تو از بیمار، از نماز خواندنت در مسجد بهتر است».
📚اصول کافی، جلد ۴، صفحه ۵۴۵.
💐💐💐
🔴 پیام سرگشاده کارمند اورژانس قم از #آخوند_های_نفوذی در بیمارستان!
◽ ...وقتی بمب خبری گسترش شدید #کرونا در قم منفجر شد، خانواده، دوستان و نزدیکان، همه واکنش نشان دادند و نگران حال من شدند.
خیلی ها بهم گفتن جانت مهمتر است از شغلت! و میخواستند که ترک پست کنم!
از بس نگرانم بودند یادشان رفت که من نه تنها منبع درآمد و امرار معاش خانوادهام، دریافتی از این شغل درمانی است، بلکه متعهد هستم به حضور!
◽ اما در این روزها افرادی رو دیدم، که بدون نصب اتیکت و نام و نشان، بدون هیچ تظاهر و ریا و منت، کار و خانواده خودرا ترک کردند...
اما بجای گریز از مهلکه و پناه بردن به فضای امن تر، به خط مقدم درگیری با بیماری کرونای بیمارستانهای سانتر کرونا آمدند...
هرکاری که از دستشان برمیآمد،
از جابجایی بیماران کرونایی در تخت...
تا بردن آنان برای انجام تصویربرداری ها و سی تی اسکن ها و جابجایی نمونه های آزمایشگاهی...
تا گندزدایی تخت ها و فضا عمومی اتاق ها و تهیه ویلچر و جابجایی بیماران و کمک به حراست و انتظامات بیمارستان و کمک به خدمات و دستگیری از بیماران نیازمند کرونایی و ایجاد ارتباط بین خانواده های نگران خارج از بخش قرنطینه بابیمار...( چون حضور همراه کنار بیمار ممنوع شده بود)
تا رساندن وسایل و لوازم مورد نیاز برای بیماران در فضای قرنطینه...
◽ این #مجاهدان که همگی طلبههای حوزههای علمیه قم بودند، گاه که بیماران متوجه می شدند اینها که درسکوت و آرامش و با محبت، فقط دارند خدمت میکنند؛
کمک پرستار،
نیروی خدماتی
یا همراه بیمار...نیستند
بلکه طلبه هستند، دست به دعا بر میداشتند...
◽ دلداری این روحانیون، هم به بیمار وهم به خانواده ها، واقعا تاثیر شگرفی در اون لحضه بحرانی داشت.
◽ بدور از همه تملقها و اغراقها، اصلا قصد چاپلوسی ندارم، اما در خدمت دکتر عاملی -متخصص طب اورژانس- بودم که میگفت درسهای زیادی از این عزیزان گرفتم، چقدر بی منت، ایثار رو به تصویر کشیدند.
◽ حاضرم قسم بخورم که مواردی از خدمتگزاری این عزیزان شاهدبودم که اگر کسی جایی برایم تعریف میکرد که گروهی آخوند، اینچنین فداکاری میکردند، شاید تمام و کمال، حرفش را باورنمیکردم!
◽ این دوستان که اکثرا" متاهل و صاحب فرزند هستند، شب تا صبح را بدون استراحت، در کنار بیماران کرونایی سپری کردند.
◽ آقای بشارتی -از کارشناسان اتاق عمل- میگفت اینقدر از آخوندها برایم بدگفتهاند و در ذهنم تصویر بدی ازشون ساخته شده که وقتی این افراد که حتی از نصب اتیکت و انداختن عکس هم خودداری میکردن را دیدم، به شدت حیرت کردم و تصویری از نهایت سادگی و #بیریایی یک طلبه در ذهنم نقش بست.
◽ کاش این فرهنگ احساس وظیفه و خدمت رسانی در دیگر اقشار هم به همین اندازه تقویت میشد.
◽ زیرا مطمئن هستم این حس و حال #جهادی از روی جوگیری و یا تظاهر، بوجود نیامده بلکه حاصل فرهنگ حوزوی و کار فرهنگی عزیزانی در آن محیط معنوی بوده است.
◽ من بعنوان یکی از عوامل کادر درمان، از گروه جهادی طلاب جوان و امدادگران جهادی که در این ایام کنار ماهستند کمال تشکر رو دارم و بهشون دستمریزاد میگم.
✍ حمیدشیرانی از اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم
#آخونداچیکارمیکنن
@feghhoshahadat
جهادگران دیروز و امروز و فردا
🔺️ رهبر انقلاب: پزشکان، پرستاران، بقیّهی عوامل درمانی حقیقتاً در حال جهاد فیسبیلالله هستند؛ این کاری که امروز اینها میکنند جهاد فیسبیلالله است و ارزش خیلی بالایی دارد. ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ راهنمای استادان معارف برای ایجاد دوره آموزش مجازی معارف به نام خودشان
🔻یادآوری: الزامی برای ایجاد دوره به نام شما وجود ندارد.
⏰زمان : 2.30
📦 حجم: 3.35 مگابایت
🔰میزمعارف
@mizemaaref
🔰اساتید محترم معارف
🔻به منظور خدمات رسانی بهتر، شماره های پشتیبانی استادان معارف را در اختیار دانشجویان قرا ندهید.
پشتیبانی دانشجویان بصورت مجزا مشغول پاسخگویی به ایشان هستند.
🔴شماره های پشتیبانی (ویژه استادان معارف):
02184222498
02184222452
09033027187
🔹شمارههای پشتیبانی ( ویژه دانشجویان) :
02184222347
02184222443
02184222498
🔰استادان محترم معارف
اگر موارد تخلف و تقلب ( گذراندن دروس و آزمون های مجازی در سامانه آموزش مجازی دروس معارف) توسط اشخاص و یا کافی نت ها را چه بصورت تبلیغات مجازی و یا حقیقی مشاهده نمودید از طریق آی.دی ادمین کانال جهت پیگیری اعلام فرمایید.
سپاس از همکاری شما
✍️ارتباط اساتید معارف با ما در پیامرسانهای سروش و ایتا :
http://eitaa.com/Amoozesh_Majazi
http://sapp.ir/Amoozesh_Majazii
🔴تلفن ویژه استادان معارف:
02184222498
02184222452
👈میزمعارف
@Mizemaaref
با موافقت رهبر انقلاب «مدافعان سلامت»، «شهید خدمت» محسوب میشوند
🔹رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری،بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمترسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند موافقت کرد.
fna.ir/dfk9ut
@Farsna
تفاوت احتیاط واجب و احتیاط مستحب
در احتیاط واجب، ترک عمل برای مقلد جایز نیست، بلکه باید یا به احتیاط واجب مرجع تقلید خود عمل کند و یا در این مسأله به مرجع دیگری با رعایت مراتب اعلمیت رجوع کند. اما در احتیاط مستحب، ترک عمل برای مقلد جایز است. اگرچه انجام دادن آن ثواب و پاداش دارد، ولی نمی تواند در این مسأله به مرجع دیگری رجوع کند.
بنابراین در احتیاط واجب مقلد بین عمل به احتیاط مرجع خود یا رجوع به نظر مرجعی دیگر مخیر است اما در احتیاط مستحب مقلد بین عمل به احتیاط مستحب و یا به فتوای همراه آن، مخیر است.
در صورتی که مجتهد نظر خود را با احتیاط شروع کند، احتیاط واجب محسوب می شود و در جایی که مجتهد فتوای صریحی دارد، مثلاً گفتن یک بار تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز کفایت می کند و با وجود آن احتیاط می کند و می گوید احتیاط آن است که سه مرتبه بگوید، این را احتیاط مستحب می گویند و عمل به این احتیاط واجب نیست، بلکه مستحب است.
نکتۀ قابل ذکر این است که برخی از مردم تصور می کنند عمل کردن طبق احتیاط واجب نیست، در حالی که واجب است مکلف طبق آن و یا طبق نظر مرجع تقلید دیگر عمل کند.
(احکام دو دقیقه ای، صفحه 23)
#احکام
آیا انسان می تواند بدون انتخاب مرجع تقلید، در مسائل به احتیاط عمل کند؟
همه مراجع:
اگر طریق احتیاط را بداند اشکال ندارد؛ ولى دانستن آن نیاز به اطلاعات وسیعى از مسائل فقهى دارد که براى افراد عادى دستیابى به آن دشوار است.خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۲؛ العروة الوثقى، ج ۱، التقلید، م ۲ و ۶۶؛ توضیح المسائل مراجع، م ۱؛ نورى، توضیح المسائل، م ۱؛ وحید، توضیح المسائل، م ۱.
تبصره.
دستیابى به راه هاى احتیاط، باید از روى اجتهاد و یا تقلید از مجتهد انجام گیرد.
#پرسش_و_پاسخ
احتياط
يكى از راههايى كه انسان مىتواند، مدارج عالى را به وسيلۀ آن با سهولت طى كند، احتياط است.
در روانشناسى نيز اين يك اصل مهم است: احتياط، شرط عقل است.
از نظر علماى علم اخلاق و روانشناسى، كسانى كه در صدد خودسازى و تسلّط بر ابعاد وجود خود هستند، بايد در رابطه با كليۀ مسائل زندگى خود با احتياط عمل كنند. دقت در حالات بزرگان، زندگى و حشر و نشر آنها، ما را به اين مسأله رهنمون مىسازد كه بزرگان در مسائل زندگى خود چقدر با احتياط عمل مىكردهاند.
ممكن است انسان كارى را از روى غفلت، ناآگاهى، جبر يا فراموشى انجام دهد. گرچه اين موارد از نظر شرعى، حكمى شامل آنها نمىشود، ولى اثر وضعى آن بر روح باقى مىماند.
بطور مثال اگر انسان، غذاى حرام، شبههناك، يا نجس بخورد. از نظر شرعى اگر از روى غفلت و ناآگاهى يا جبر و فراموشى باشد، اشكالى ندارد ولى اثر وضعى دارد.
بسيارى از بزرگان به همين دليل غذا خوردن بين راه، در رستورانهاى عمومى يا اغذيهفروشيها را ترك مىكردند و از خوردن غذاهاى آنها امساك مىكردند.
خوردن اينگونه غذاها موجب سلب توفيق از نماز اوّل وقت، نماز شب، كار خير و ساير توفيقات مىشود.
چنانكه اگر انسان غذاى مسموم بخورد، گرچه مسموميت آن را نفهمد اما روى دستگاه گوارش او اثر نامطلوب گذاشته و او را بيمار مىكند.
اينگونه غذاهاى حرام نيز از نظر معنوى مسموم هستند و انسان را از نظر روحى با مشكل مواجه مىكنند.
در حالات يكى از بزرگان نقل مىكنند:
97ايشان را به يك ميهمانى دعوت كردند، وقتى غذا آوردند، غذا از گوشت پرنده طبخ شده بود، ايشان به محض مشاهده گوشت فرمودند:
«من از اين غذا نمىخورم، چون ذبح شرعى نشده است.»
وقتى تحقيق كردند فهميدند كه حرف ايشان درست بوده است.
حال چطور مىشود كه انسان حرام بودن غذا را بفهمد يا نجس بودن آن را از نظر روحى درك كند؟ اين همان مطلبى است كه ما در شكوفايى اراده دنبال به دست آوردن آن هستيم.
بايد از نظر اراده و معنويات چنان رشد كنيم و قوى بشويم كه همچون بزرگان آنچه از چشم ظاهرى بر نمىآيد با چشم باطن بنگريم.
#منبر_کوتاه