هدایت شده از باستان نامه
🔹 #دیاکونوف:
کورش اکباتان را غارت و بخشی از مردم ماد را به بردگی گرفت
♨️ @n_bastan 👈
🔷 @andisheyehbartar 👈
🔷نیک ترین اندیشه، نیک ترین گفتار، نیک ترین کردار
🔹اینکه زرتشتی ها «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» را شعار خود قرار داده اند، در اسلام بالاتر از آن را داریم.
اگر اینها از «نیک» سخن می گویند، اسلام یک پله بالاتر، سخن از «نیک تر» و «نیک ترین» به میان می آورد:
👈نیک ترین اندیشه
امام زین العابدین(ع) می فرماید:
📚اللهم … انْتَهِ بِنِیَّتی إلى أحسَنِ النِّیّاتِ، و بعَمَلی إلى أحسَنِ الأعمالِ. (صحیفه سجّادیّه، دعای ۲۰)
نیّت مرا به "نیکوترین نیّت ها" و کردارم را به "بهترین کردارها" برسان.
👈نیک ترین گفتار
قرآن کریم می فرماید:
📚قُلْ لِعِبَادِی یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ؛ (اسراء، آیه ۵۳)
به بندگان من بگو سخنی بگویند که "نیکو تر" باشد.
👌اولا؛ خداوند ما را به خودش اضافه کرده (عبادی).
👌ثانیا؛ «احسن» هم زیبا سخن گفتن است و هم سخن زیبا گفتن
👈 نیک ترین کردار
در قرآن کریم می خوانیم:
📚إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَهً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (کهف، آیه ۷)
ما هر چه بر زمین است زینت آن قرار دادیم، تا مردم را امتحان کنیم که کدامشان "کردار نیک" تر دارد.
📚الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیاهَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (ملک، آیه ۲)
آن که مرگ و زندگی را بیافرید، تا بیازماید شما را که کدامتان "کردار نیک تر" دارید.
📝حجت الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔷سروده خاقانی شروانی درباره ایوان مدائن / نگاه اسلام به آثار باستانی نگاه عبرت است.
🔹امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در دیدارشان از مدائن به شخصی که از روی شگفتی و عبرت شعری را خواند، فرمود: چرا نخواندی:
کم ترکوا من جنات و عیون و زروع و مقام کریم و نعمة کانوا فیها فاکهین(123).
چه بسیار باغ ها و چشمه ها که از خود به جای گذاشتند و کشت زارها و خانه های زیبا و ارزشمند، و نعمت های فراوان دیگر که در آن (غرق شادی) بودند.
👈سروده خاقانی شاعر نامی قرن ششم هجری با دیدن آثار به جا مانده از ایوان مداین :
هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان ایوان مدائن را آیینه عبرت دان
این است همان ایوان کز نقش رخ مردم خاک در او بودی دیوار نگارستان
این است همان درگه کورا زشهان بودی دیلم ملک بابل، هندوشه ترکستان
پرویز کنون گم شد، زان گم شده کمتر گوی زرین تره، کو برخوان؟ رو کم ترکوا(*) برخوان
گفتی که کجا رفتند آن تاجوران اینک زایشان شکم خاک است آبستن جاویدان
خاقانی از این درگه در یوزه ی عبرت کن تا از در تو زین پس در یوزه کند خاقان
*سوره دخان: آیه 25.
📚دیوان خاقانی شروانی: منتخبی از اشعار: ص 246 - 245
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان
حبّ و علاقه ایرانیان به خاندان رسالت، به ویژه شخصت بی مانند امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر کسی پوشیده نیست؛ اما این عشق و علاقه، افزون بر دلایل ایمانی و توحیدی، پیشینه و پشتوانه هایی دارد که برآمده از تدبیرهای امام علی(علیه السلام) در شرایط مختلف تاریخی است. برخوردهای حکیمانه و انسانی حضرت، به ایرانیان شخصیت داد و آنها را به دین اسلام و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) علاقهمند کرد.
🔹نمونه هایی از عدل امیرالمؤمنین (ع) با ایرانیان
🔹دیدار با ایرانیان اطراف کوفه و بررسی احوال آنان
هنگامی که امام علی(علیه السلام) وارد شهر کوفه شد، مردم، سران قبایل و شخصیت ها به دیدار حضرت شتافته و تهنیت می گفتند. مردم سواد عراق (روستاهای اطراف کوفه) که غیر مسلمان بودند نیز به دیدار حضرت شتافتند. امام علی(علیه السلام) به آنان اجازه ملاقات داد و به خاطر فراوانی جمعیت و همهمه موجود خطاب به آنان فرمود: «إِنِّی لَا أُطِیقُ کَلَامَکُمْ وَ لَا أَفْقَهُ عَنْکُمْ فَأَسْنِدُوا أَمْرَکُمْ إِلَی أَرْضَاکُمْ فِی أَنْفُسِکُمْ وَ أَعَمِّهِ نَصِیحَةً لَکُمْ؛ من توان شنیدن کلام شما را ندارم و نمی توانم از حال شما آگاه شوم، پس کار خود را به کسی بسپارید که نزد شما از همه بیشتر مورد پذیرش باشد و از همه، برای شما خیرخواهتر باشد.» آنان فردی به نام «نرسا» را معرفی کردند و گفتند: «آنچه او به آن راضی شود ما رضایت می دهیم و آنچه از آن ناراحت گردد ما نیز آن را نمی پسندیم.» نرسا نزد حضرت نشست و با ایشان مفصل درباره مسائل ایرانیان اطراف و ساکن کوفه گفت وگو کرد.[1]
[1]. وقعة صفین، نصر بن مزاحم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، قم، 1404ق، ص30.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 2
🔹توجه به نوروز ایرانیان
علی(علیه السلام) به عنوان خلیفه جهان اسلام، کارگزاران خود را از رفتن به مهمانی های اَشراف نهی می کرد و در این زمینه نامه مفصلی به عثمان بن حنیف نوشت و او را به خاطر شرکت در مجلس اشراف بصره سرزنش کرد.[2] علی(علیه السلام) خود نیز در چنین مجالسی شرکت نمی کرد. غذای او ساده بود و در مهمانی های بی تکلّف حضور می یافت.
مسلمانی ایرانی به مناسبت سال جدید و عید نوروز از امام(علیه السلام) دعوت کرد. امام هم دعوت او را پذیرفت و از حلوای سر سفره تناول کرده، از او پرسید: «این دعوت به چه مناسبتی است؟» مرد ایرانی پاسخ داد: «به مناسبت عید نوروز است.» امام(علیه السلام) برای نشان دادن رضایت خود از مهمان نوازی او فرمود: «نُوُروزَاً لَنَا فِی کُلِّ یَوْمٍ إِنْ استَطَعْتُمْ؛ اگر می توانید هر روز را برای ما نوروز قرار دهید.»[3]
[2]. نهج البلاغه، نامه 45.
[3]. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج11، ص248.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 3
🔹 استقبال از هدایای ایرانیان
دهقانی ایرانی، جامه ای زربافت به امام علی(علیه السلام) هدیه داد. امام آن جامه را به عمرو بن حریث به چهارهزار درهم تا زمان عطا (تقسیم بیت المال) فروخت؛[4] زیرا نمی توانست آن را تقسیم کند و پوشیدن لباس زربافت برای مردان در اسلام حرام است. حضرت تمام هدایای نفیس را که به وی می دادند، جزو بیت المال قرار می داد و تقسیم می کرد. تقدیم هدایای نفیس از جانب ایرانیان غیر مسلمان به علی(علیه السلام) نشان دهندۀ خشنودی آنها از سیره آن حضرت است.
هنگامی که حضرت وارد شهر انبار شد و چارپایانی را به عنوان هدیه نزد حضرت آوردند و غذایی را برای سپاهیان حضرت آماده کردند، شرط پذیرش آنها را این دانست که جزو خراج محاسبه شوند و فرمود: «إِنْ أَحْبَبْتُمْ أَنْ نَأْخُذَهَا مِنْکُمْ فَنَحْسَبَهَا مِنْ خَرَاجِکُم؛ اگر شما را اجابت کنم و آنها (هدایا) را از شما بپذیرم، آن را به حساب خراجتان می پذیرم.» پس دستور داد تا پیش از استفاده از غذا، قیمت آنها را مشخص کنند؛ اما به دلیل اصرار ایرانیان به هدیه بودنِ تقدیمی های خود، امام بدون دریافت هدیه ها شهر [انبار] را ترک کرد.[5]
علی(علیه السلام) بارها می فرمود: «این شیشه عطری که دارم هدیه یکی از دهقانان است.[6]» و گزارش هایی از لباس هدیه دادن دهقانان ایرانی به امام حسن و امام حسین(علیه السلام)رسیده است.[7]
[4]. بحارالأنوار، ج41، ص118.
[5]. وقعه صفین، ص200.
[6]. نهج السعاده، دارالقضا من، بیروت، ج1، ص411، کلام 126.
[7]. تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، تحقیق علی شیری، دارالفکر، بیروت ج42، ص478.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 4
🔹 تلاش برای حفظ کرامت ایرانیان
برخورد تحقیرآمیز اعراب، تازه مسلمان های ایرانی را رنج می داد و افسردگی و ناراحتی آنها را فراهم می کرد. مسلمانان عرب از ایرانیان زن می گرفتند و به آنان زن نمی دادند.
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «أَتَتِ الْمَوَالِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام)فَقَالُوا نَشْکُو إِلَیْکَ هَؤُلَاءِ الْعَرَبَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)کَانَ یُعْطِینَا مَعَهُمُ الْعَطَایَا بِالسَّوِیَّةِ وَ زَوَّجَ سَلْمَانَ وَ بَلَالَ وَ صُهَیبَ وَ أَبَوْا عَلَیْنَا هَؤُلَاءِ وَ قَالُوا لَا نَفْعَلُ فَذَهَبَ إِلَیْهِمْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام)فَکَلَّمَهُمْ فِیهِمْ فَصَاحَ الْأَعَارِیبُ أَبَیْنَا ذَلِکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ أَبَیْنَا ذَلِکَ فَخَرَجَ وَ هُوَ مُغْضَبٌ یَجُرُّ رِدَاءَهُ وَ هُوَ یَقُولُ یَا مَعْشَرَ الْمَوَالِی إِنَّ هَؤُلَاءِ قَدْ صَیَّرُوکُمْ بِمَنْزِلَةِ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی یَتَزَوَّجُونَ إِلَیْکُمْ وَ لَا یُزَوِّجُونَکُمْ وَ لَا یُعْطُونَکُمْ مِثْلَ مَا یَأْخُذُونَ فَاتَّجِرُوا بَارَکَ اللَّهُ لَکُمْ؛[8]
موالی(ایرانیان) نزد امیرمؤمنان آمدند و گفتند: " از این عرب ها به تو شکایت می کنیم. رسول خدا ما را با آنها سهم مساوی از بیت المال می داد، برای سلمان، بلال و صهیب زن گرفت؛ اما اینها این گونه عمل نمی کنند و به ما زن نمی دهند و می گویند چنین نخواهیم کرد. علی(علیه السلام) نزد آنها رفت و در این باره با آنها سخن گفت. عرب ها فریاد زدند: " ای ابوالحسن! ما این گونه عمل نخواهیم کرد " حضرت از جمع آنها خارج شد در حالی که خشمگین بود و عبای خود را می کشاند، فرمود: " ای موالی! اینان شما را به منزله یهود و نصارا قرار داده از شما زن می گیرند و به شما زن نمی دهند، پس به تجارت بپردازید، خداوند به شما برکت دهد.".»
[8]. بحارالانوار، ج42، ص160.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔶واقعه ذي قار
🔸ذي قار آبي است در منطقه اي كه نبويكرين وائل در اطراف آن سكونت داشتند. محلي است بين شهر كوفه و واسط كشور عراق كنوني.[1] اين مناطق در گذشته زير سيطره پادشاهي ايران قرار داشتند و ساكنين آن قبايل عربي بودند، مانند قبايل نبويكرين وائل كه قبيله بني شيبان يكي از اين قبايل بود كه بر سر مسائلي با فرستادگان خسرو پرويز در اين محل درگير شدند كه نام اين منطقه به خاطر اين حادثه مهم تاريخي در صفحه تاريخ ماندگار شده است.
🔸علت اين جنگ را مورخين چنين نگاشته اند:
خسرو پرويز در زمان لشكر كشي به روم (610) شنيد كه نعمان رئيس و پادشاه حيره دختر بسيار زيبا رويي دارد، خسرو خواست او را به همسري خويش در آورد و در شمار زنان حرمسراي خود قرار دهد كه شمار آنها را به هزاران عدد گزارش نموده اند.[2]
اين هوسراني خسرو در حقيقت به قيمت ملك ايران و تاج و تختش پايان پذيرفت.
نعمان بن منذر به علت دسيسه اي كه در حقش شده بود به اين امر رضايت نداد و اسباب خشم خسرو را فراهم نمود، تا اينكه خسرو بر آن شد كه براي تنبيه او سپاهي تجهيز و ارسال نمايد.
نعمان با شنيدن اين خبر از ترس جان به سوي قبيله بني شيبان متواري شده و پناهنده گرديد و تمام دارائي اش را به رئيس اين قبيله سپرده و براي عذرخواهي به سوي خسرو روانه شد، خسرو با قساوت و سنگدلي كه داشت عذر و تقصير او را نپذيرفت و او را بكشت و از رئيس قبيله بني شيبان تمام اموال و دارائي او را مطالبه نمود، رئيس قبيله امتناع نمود، دگر بار خسرو سپاهي براي سركوب او گسيل داشت، اين سپاه مركب از ايرانيان و اعراب بودند كه تعداد آنها به چهل هزار نفر مي رسيد، چندين درگيري بين سپاه خسرو و قبيله بني شيبان واقع شد.
تا اينكه اعرابِ سپاه خسرو در منطقه ذي قار، ايراني ها را تنها گذاشته و متواري شدند بدين وسيله زمينه شكست و كشتار سپاه خسرو فراهم گرديد. پيروزي قبيله بني شيبان زمينه اي شد كه فتوحات بعدي اعراب را اميدوار كننده نمود. چون اين شكست خسرو پرويز پادشاه خودكامه ايران و پيروزي بني شيبان در منطقه ذي قار واقع شد در دل تاريخ بدين نام ثبت و ضبط و ماندگار شد.[3]
🔸اهميت اين رويداد براي اعراب:
در منابع تاريخي نقل شده است كه اين واقعه پس از مبعث پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ بوقوع پيوسته و پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ از مكه به وسيله غيب از اين واقعه آگاه و آن را نظاره گر بوده است كه بلافاصله پس از پيروزي اعراب بر فرستادگان خسرو تكبير گفته و فرموده است: اين اولين روزي است كه عرب از عجم مستقل شد و به سبب نام من پيروز شدند.[4]
اعراب اين منطقه سال ها بوده كه در زير سلطه حكومت پادشاهان ايران زندگي مي كردند و هرگز زندگي مستقل و آزادي نداشتند، آنها همواره مرزباني و نوكري شاهان ايراني مي كردند و زندگي تحقير آميزي داشتند.[5]
اين پيروزي براي اعراب بسيار حيرت آور و غير قابل انتظار بود كه اولاً قدرت امپراطوري ايران را كه سال ها براي آنها شكست ناپذير جلوه گر شده بود، شكننده نشان داد. ثانياً اين پيروزي در فتوحات دوره اسلامي به عنوان يك سنبل موفقيت و الگوي مقاومت در پيش روي اعراب مسلمان شده بود كه ذهنيت شكست ناپذيري قدرت هاي بزرگ را از خيال خود بيرون نموده و با پايداري مرزهاي ميان اسلام و ايران را برداشته و به پيروزي كامل نايل شوند.
در حقيقت اين پيروزي براي اعراب، تجربه شيريني بود كه بعدها مشوق خوب در فتوحات ايران گرديد. چنان كه درباره اين پيروزي اشعار حماسي و افتخار آميزي توسط شاعران عرب سروده شد.[6]
📖معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تاريخ ايران پيش از اسلام، ،نویسنده: عبدالحسين زرين كوب.
2. فروغ ابديت،،نویسنده: جعفر سبحاني.
3. لغت نامه دهخدا، ،نویسنده: علامه دهخدا، ج8.
📚پي نوشت ها:
[1] . لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه، چاپ دوم از دورة جديد، 1377، ج 8، ص 11629، و معين، فرهنگ معين، تهران، اميركبير، چاپ هشتم، 71، ج5، (اعلام) ص 564.
[2] . و ابن اثير، الكامل، بيروت، دار صادر، 1402، ج 1، ص 490 – 482. گيرشمن، ايران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معين، تهران، علمي فرهنگي، چاپ دهم، 1374، ص 369، و گريستن سن، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه رشيد ياسمي، تهران، دنياي كتاب، چاپ نهم، 1374، ص 617 – 616.
[3] . پيرنيا، حسين، تاريخ ايران باستاني، تهران، دنياي كتاب، چاپ اول، 1370، ص 358 – 357.
[4] . طبري، تاريخ طبري، بيروت، دارالكتب العلميه، چاپ دوم، 1408، ج 1، ص 472. و ابن اثير «پيشين»، ص 482.
[5] . زرين كوب، عبدالحسين، تاريخ ايران قبل از اسلام، تهران. اميركبير، چاپ سوم، 71، ص 512 و ص 531.
[6] . ابن اثير، «پيشين» ج 1، ص 490.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
شایعه
" یکی دیگر از افتخارات اعراب: انواع ازدواج های اعراب در1400 سال پیش: ازدواج مقت؛ازدواج پسربزرگ خانواده با زن یا زنان پدرش!! ازدواج شغار؛دراین ازدواج شخصی خواهرش را به طرف مقابل میداد و درعوض خواهر اورا در اختیار میگرفت که مدت ان به توافق طرفین بود!!! ازدواج رهط؛ازدواج دسته جمعی یا مشارکتی،دراین نوع ازدواج عده ای از مردان در تصاحب یک زن شرکت میکردند وان زن در اختیار انها قرار میگرفت!!! ازدواج اختین؛ازدواج با دوخواهر در یک زمان!!! ازدواج مخادنه؛وقتی زنی مردی را یا مردی زنی را به دوستی میگرفت با اجازه همسران انها!!! ازدواج تعویضی؛دومرد زنانشان را با هم عوض میکردند!!! واما جالبترین ازدواج انها ازدواج استبضاع بود؛شخص همسر خود را در اختیار مردی که شجاعت یاصفات پسندیده دیگر داشت قرار میداد تا از او صاحب پسرشود!!! کتاب المفصل فی التاریخ العرب قبل السلام،صفحه 141،526،548 حالا ما ایرانیا دین اینا رو بگیریم ؟؟!! "
پاسخ
1⃣ اعراب پیش از اسلام با قوانین و قواعد خرافی و خردستیز بسیاری آمیخته بودند و مبارزه با این وضعیت از وظایف پیامبر اسلام بود. و پیامبر اکرم (ص) نه تنها برای مبارزه با این رسوم در اعراب بلکه برای برانداختن چنین رسومی بین همه ملل قیام کرد
http://yon.ir/Jaheliiat
2⃣ البته تمام ملتها سوابق مثبت و منفی دارند و در آن دوره زمانی، سایر ملل نیز وضعیت نسبتا مشابهی داشتند!
3⃣ رسومی چون ازدواج گروهی از مردان با گروهی از زنان، آمیزش های غیر معمول و باردار نمودن همسران افراد عقیم توسط سایر مردان در تبت، آفریقا و اروپا معمول بوده است!
http://shayeaat.ir/extrapage/willdurant
4⃣ در ایران دوره ساسانیان و هخامنشیان نیز بنا به منابع متعدد، ازدواج با محارم چون خواهر و مادر و ... و حق شوهر در عاریه دادن همسرش به مرد دیگر رایج بوده است!
http://yon.ir/IranMarry
5⃣ تعدد شوهر یا چند شوهری در هندوستان، چین و قبایل تودا و تبت مرسوم بوده است. و هنوز هم در تبت و برخی اسکیموها جاریست
http://yon.ir/yKer
6⃣ و متاسفانه در حال حاضر در دنیای غرب و جوامع لائیک زنا با محارم همچون دختر، خواهر ،مادر و ... حتی ازدواج با همجنس و حیوانات که شنیع ترین اعمال انسانی است بصورت علنی جریان دارد.
پاسخ به شبهات و شایعات
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 4
🔹 امر به خوشرفتاری با ایرانیان
علامه مجلسی به نقل از الغارات می نویسد: «یک روز جمعه علی(علیه السلام) بر روی منبری آجری خطبه می خواند. اشعث بن قیس کندی که از سرداران معروف عرب بود، جلو آمد و به اعتراض گفت: " این سرخ رویان (ایرانیان) جلو روی تو بر ما غلبه کرده اند و مانع آنها نمی شوی."
علی(علیه السلام) در حالی که خشمگین بود، فرمود: "لَیُبَیَّنُ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ الْعَرَبِ؛ امروز نشان خواهم داد که عرب چه کاره است."
آنگاه فرمود: "مَنْ یُعْذِرُنِی مِنْ هَؤُلَاءِ الضَّیَاطِرَةِ یُقْبِلُ أَحَدُهُمْ یَتَقَلَّبُ عَلَی حَشَایَاهُ وَ یُهَجِّدُ قَوْمٌ لِذِکْرِ اللَّهِ فَیَأْمُرُنِی أَنْ أَطْرُدَهُمْ فَأَکُونَ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ چه کسی مرا معذور می دارد از این شکم گنده هایی که خودشان در بستر نرم استراحت می کنند و آنها (ایرانیان) در هوای گرم به خاطر خدا فعالیت می کنند، آنگاه از من می خواهند آنان را طرد کنم تا از ستمکاران باشم؟ "
سپس این گونه ادامه داد: "وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَقَدْ سَمِعْتُ مُحَمَّداً(صلی الله علیه و آله)یَقُولُ: لَیَضْرِبُنَّکُمْ وَ اللَّهِ عَلَی الدِّینِ عَوْداً کَمَا ضَرَبْتُمُوهُمْ عَلَیْهِ بَدْءاً؛[9] قسم به آنکه دانه را شکافت و آدمی را آفرید! از محمد(صلی الله علیه و آله) شنیدم که می فرمود: به خدا سوگند هر آینه ایرانیان شما را با شمشیر خواهند زد که به اسلام باز گردید؛ آن گونه که شما در آغاز آنها را به اسلام دعوت کردید.".»
📚[9]. سفینة البحار، چاپ سنگی، ج2، ص693؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج20، ص284؛ بحارالانوار، ج41، ص118 و ج34، ص319.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️رهبر انقلاب: ميخواهند محمدرضا شاه نجس را به صورت یک چهره موجه و رضاخان قُلدر سفاک بیرحم خشن مالدوست را يک عنصر خدمتگزار نجيب، نشان دهند.
@nzartosht
🔷اولين شهيد ايراني كه بود؟
🔹اولين شهيد ايراني در تاريخ، «شهر بن باذان يا نبقلي باذام» ميباشد كه فرماندار رسول اكرم(ص) در صفا بود، طبري آورده است:
عبادة بن قرص ليثي گويد: (در يكي از سال ها) وقتي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ از حجة الاسلام فراغت يافت و سوي مدينه بازگشت، امارت يمن را ميان كساني تقسيم كرد و پسر باذام را بر صنعا گماشت.»[1]
پس شهر بن باذان حاكم صنعا بود كه از طرف رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ حكم ولايتي آنجا را بر عهده گرفت تا موقع شهادتش.
در مورد ايراني بودن باذان و پسرش جاي ترديد نيست؛ زيرا كه اكثر مورخان به طور صريح و يا در ضمن، ديگر مطالب، به ايراني بود؛ ولي اشاره كرده اند، از جمله طبري در تاريخ خود و ابن اثير در «تاريخ كامل» و شهيد مطهري در «خدمات متقابل اسلام و ايران». به ايراني بودن وي اشاره كردند. ابن اثير ميگويد: «شهر بن باذان (امير مسلمان ايراني از طرف پيغمبر) با او (اسود) مقابله و مقاتله كرد و كشته شد.»[2]
🔴شهادت ابن باذام
وقتي پيغمبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ از آخرين حج خويش برگشتند، در حالي كه از رنج سفر بيمار بودند، در اين زمان اسود عنسي ادعاي پيغمبري كرد. «ارتداد اسود عنسي» نخستين ارتدادي است كه در اسلام پديد آمد. عنسي با قبايلي از عرب كه پيرامون وي را گرفته بودند به طرف صنعا حمله آورد، شهر بن باذان كه حاكم حضرت نبي اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ بود و در مركز صنعا حكومت ميراند، خود را براي دفع اسود كذاب كه بر ضد اسلام قيام كرده بود آماده ساخت، اسود با هفتصد سوار به جنگ شهر بن باذان آمد و بين اين دو جنگ سختي درگرفت. شهر بن باذان در اين جنگ كشته شد و اين نخستين فرد ايراني است كه در راه اسلام به شهادت رسيد.»[3]
گفتني است اسود عنسي بعد از شهادت «شهر» با همسر وي ازدواج كرد و كارش بالا گرفت. همسر شهر، که عموزاده فيروز (يكي از امراي ايراني كه به ياري شهر شتافت) بود و «آزاد» نام داشت كه با ترغيب فيروز، وعده كشتن اسود را داد. سپس در موقع مناسبي با كمك همسر اسود، فيروز و داويه، اسود را كشتند.[4]
📚پي نوشت ها:
[1] . طبري، محمد بن جرير، تاريخ طبري، ابوالقاسم پاينده، انتشارات اساطير، چاپ دوم، 62، ج 4، ص 1354.
[2] . ابن اثير، عزالدين علي، تاريخ كامل(تاريخ بزرگ اسلام و ايران)، عباس خليلي، چاپ و نشر علمي، ج2، ص28.
[3] . مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، (خدمات متقابل اسلام و ايران)، تهران، انتشارات صدرا، چاپ اول، 75، ج 14، ص 83، بخش اول.
[4] . ابن خلدون، تاريخ ابن خلدون (العبر)، ترجمه عبدالمحمد آيتي، تهران، انتشارات مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي، ج 1، ص 465.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7