هر روز صبح شروعش تویی بیا
روزم شبم همه جا ذکر کربلا
ای کاش زندگیم یاد تو بود
هردم به لبم جاری به هر سرا
السلام علی المهدی منتظر
سلام علی آل یاسین
وبعد:
مـن دلخـوشـم
بـه جـواب سلامتان
رضا قارزی
@obodiyatekhoda
حسین جانم
با دلم
دست به سینه
به سوی حرمت
صبح به صبح
می گوییم:
السلام علی الحسین
وعلی علی بن الحسین
وعلی اولاد الحسین
وعلی اصحاب الحسین علیه السلام
رضا قارزی
@obodiyatekhoda
یارب
دادم تو را قسم
به ماه جهان علی
و رضاثامن الحجج
وزینب جانان کربلا
عشق مولای کربلا
تا شایدبه بنده دهی
یک کربلا
بسمه تعالی
بوی خوش باغ سیب ها
یادی کنیم از بوی خوش باغ سیب ها
احمد علی و فاطمه همه آن طبیب ها
یادش دهد شعف به دلم نام مجتبی حسین شاه کربلاست فرزندشریف ها
بستم دخیل به شش گوشه حسین
یادش بخیرعطر خوش باغ سیب ها
نامش بود اوج سجود ما شیعه ها
یادش بخیر شهرِ رسولِ نجیب ها
پنجم امام باقر وفرزنداو صادق خدا
بستم دخیلِ اشک به أمن یُجیب ها
دلتنگِ چشم قشنگِ امام کاظم ام
دیوانه ثامن الحجج اند هرحبیب ها
ما رستگار به بهشت دوعالمیم اری
گر زندگی کنیم به راه امام مثل رقیبها
شیعه دهد سلام دمادم برائمه اش
جواد وهادی وعسگری یار نجیب ها
اکثر زشیعه به یاد امام خویش مهدیا
ای مهرت به دل نشسته امام غریب ها
هردم دلم
ز غمت شور می زند
برگرد
سویِ جان ما
ای امام غریب ها
آری حبیب ها
به شهر ما
چه بسیار می شوند
آیی اگر به پیش ما
یار نجیب ها
رضا قارزی
@obodiyatekhoda
بسمه تعالی
جریان ارزشی وجبهه مقابل کنونی
ازنگاه قران کریم و روایات
خداوند عالم رابرای انسان و انسان را برای خود آفریده است.
رسیدن و وصل و حضور لقاءحق ونزد او دائم ماندن والهی شدن اوج وبالاترین مراتب است کهآیه آخرسوره قمر به زیبایی تمام بیانگر این مطلب می باشد.
نهایت وغایت انسان مورد رحمت وتوجه خدای کریم قرار گرفتن است.
در این مسیربندگی که برنامه اش تکامل فردی اجتماعی درراه محمد وآل محمد صلی الله علیهم اجمعین است.
از ابتدای تاریخ مخالفان به مجادله، دشمنی وستیز امده آمده اند. از نافرمانی شیطان وطغیانش در برابر خداوند خالق متعال تا رویارویی صهیونسیم یهود فرانو غرب واسلام غربی عربی در برابر اسلام ناب وحقیقی مهدوی به مرکزیت شیعه در ایران وجبهه مقاومت در دنیا.
امام رحمه الله دشمنان وقوای نفسانی درونی خود انسان را،در کتاب عقل وجهل اش بیشتاز قوا استعداد او میداند.
از دیدگاه رهبری معظم دشمن فردی واجتماعی است. ودشمنان به عنوان حزب طاغوت وشیطان نام میبرد.
دشمن یعنی کسی که اراده توان فردی واجتماعی بشریت را از راه خدا باز دارد.دشمن شناسی وقتی ناقص باشد خطرناک است.
برخی در جبهه انقلاب معتقدند دشمن فقط آمریکا و اسرائیل و چند کشور دیگر هستند .
دشمن فقط موجودات بیرونی و بیگانه و خارجی نیستند .
علاوه بر یهود صهیونیست مسیحی وحکومتهای لیبرال مخالف اسلام تا بهائیت ،اسلام بنیادگرا عصبیت وهابی واسلام غرب زده وهزاران فرقه غیر الهی گرفته تا صدها اسلام نما غرب زده لیبرال دنیا طلب واداده
دشمن گونه خطرناکتری هم دارد که اتفاقا داخلی است ....
چه کسانی به آمریکاییها نامه نوشتند برای تحریم کشور؟
چه کسانی صنعت هسته ای کشور را یکشبه نابود کردند؟
چه کسانی اسناد ننگین ۲۰۳۰ و معاهده پاریس را به کشور تحمیل کردند؟
چه کسانی فضای مجازی کشور را دو دستی در خدمت سرویسهای جاسوسی غرب قرار دادند.
چه کسانی فضای ولنگاری را در کشور گسترش دادند؟
چه کسانی بنای زندگی اشرافی مسئولان و حقوقهای نجومی را در جمهوری اسلامی گذاشتند؟
چه کسانی هنگام خروج آمریکا از برجام ظرف یک هفته ۲۰ میلیارد دلار به همراه ۶۰ تن طلای کشور را مفت حراج کردند؟
چه کسانی در اوج جنگ مدافعان حریم با داعش از پشت به مجاهدین حق خنجر زدند؟
چه کسانی بدنبال تفرقه افکنی بین دو ملت ایران و عراق و دیگر کشورهای همسایه هستند؟
چه کسانی اقدام به تخریب و تضعیف نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی و متدینین جامعه میکنند؟
چه کسانی یک شبه قیمت ارز و سکه و خودرو و... را چندبرابر کردند؟
چه کسانی تحت عنوان خصوصی سازی صنایع بزرگ ملی را به سمت نابودی سوق دادند؟
و صدها مثال دیگر که نشان میدهد در داخل کشور عده ای کارها و اقدامات خصمانه و براندازانه ای انجام میدهند که دشمنان بیرونی مانند آمریکا هرگز توان انجام آن را ندارند.
دشمن شناسی حقیقی آنست که هم دشمن خارجی و هم دشمن داخلی را خوبتر بشناسیم.
امام خمینی(ره)گفتند:
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
حقیقتا این دشمنان داخلی هستند که همه جوره به جان انقلاب افتاده اند و غلط پشت غلط میکنند.
نقشه راه دشمن داخلی را باید خوب شناخت. دشمن بیرونی سالهاست شکست خورده....
عده ای با تحلیل غلط به اسم وحدت و مصلحت ما را سرگرم دشمن خارجی کرده اند تا دشمن داخلی راحت کار را تمام کند هوشیار باشید.
جوانان انقلابی باید آماده باشند که دشمن داخلی را شکست خفت باری بدهیم و این غده های چرکین غربزده را از جامعه پاکسازی کنیم.
رضا قارزی
@obodiyatekhoda
بسم الله الرحمن الرحیم
مثنوی ظهور
ای مطلع زیبای جهان یا مهدی
ای عاشق ومولای زمان یا مهدی
چشمان دلم نور تو را خواهد دید
مهر همه شیعیان تو راخواهد چید
عشق همه احمدی وزهرا و علی
نور حسن وحسین سجاد ولی
تو قاری عشق مادرت فاطمه ای
تو حجه عسگری و هم خاتمه ای
اندیشه سرخ تو حسینی وار است
این راه برای دشمنت آزار است
آیی به سرا پرده ایوان نجف
خوانی به خدا کتاب قرآن نجف
بایاد حسین و زینب و الله اش
آماده شدیم به پای ثار الله اش
فرزندامیر و ماه کربلا می آید
شاهنشه قصه های ما می آید
تشریع بلند قامت مولا اوست
پیروزترین نگار انسانها اوست
ای ماه علم به دوش ما آقاجان
ای سید سبز پوش ما آقا جان
آیی امیری که قرارت برجاست
ازآمدنش حق و حقیقت پیداست
دعوت به حریم کردگارست علی
پاینده راه کربلایش مهدی
ما آمده ایم میدان نبردت آقا
ماجان بدهیم راه امامت آقا
ای وارث خونهای شهیدان جانا
ای وارث روح انبیا یا مولا
ای نور خدا راحت جانها مهدی
ای یار خدا یاور وتنها مهدی
آماده پیکار عدو آمده ایم
در انتظار آن سبو امده ایم
تو شاه امید عالمینی مهدی
توسید و میر هردوعینی مهدی
برگرد هنوز مست نگاهت هستیم
مامنتظر جام شرابت هستیم
انگار که خاتم به سرا هست وجود
نابودگر کفر ونفاق است و یهود
میراث علی و فاطمه می آید
گویا که رسول خاتمه می آید
سوگند به الله وچهارده نور خدا
سوگند به غمهای علی و زهرا
آخر شب سرد ما سحر می گردد
آخر همه غصه ها به سر خواهد شد
رضا قارزی
تا خون نشود دلها، دلدار نمی آید
تا سر نرود غمها، غمخوار نمی آید
تا شیعه بخود ناید، معشوق کجا آید؟
تا دل نشود عاشق، آن یار نمی آید
دلتنگ مهدی زهرا
به کوچه ها
غربت کشیده دلم
سالیان سال
در این حوالی
ظهور را
نظاره کن
انجا که بیاید
صبحی مولای جان ما
بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده کتاب:
آشنایی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف.
نوشته:رضا قارزی
سلام علی آل یاسین
- اسم مبارک: حضرت هم نام پیامبر اکرم (ص) می باشد که درزمان غیبت نباید ذکر شود.«م.ح.م. د. علیه السلام»
- لقب حضرت : حضرت القاب بسیار زیادی دارد ازجمله : قائم، منصور، حجت، صاحب الزمان و..
- کنیه حضرت : ابوالقاسم علیه السلام
- پدر گرامی حضرت : حضرت امام حسن عسگری علیه السلام
- مادر گرامی حضرت: نرجس خاتون علیها السلام از نسل شمعون وصی حضرت عیسی علیه السلام.
- زمان تولد : جمعه وقت طلوع فجر، نیمه شعبان سال دویست وپنجاه و پنج (868 میلادی).
- محل تولد حضرت: سامراء از شهرهای عراق
- محل غیبت حضرت: سامرا سرداب مقدس
- محل ظهور وحکومت و سکونت حضرت امام عصر (عج):
امام زمان (عج) درشهرمکه در مسجد الحرام ظهورمی نماید و مدت کوتاهی درآنجا توقف نموده وبه مدینه منوره تشریف می آورند و بعد ازمدت کوتاهی به نجف اشرف وشهر کوفه و آنجا را پایگاه ومرکز حکومت خود قرار می دهند. حضرت ولی عصر (عج) تمام معجزات پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام را دارا می باشند.
امام باقر (ع) فرمودند : مهدی (عج) درمکه قیام می نماید ونخستین کسی که با او بیعت می کند جبرئیل است. آنگاه 313 نفر بیعت می کنند. (یوم الخلاص، ج 1، ص 599).
امام صادق (ع) فرمودند: مرکز سلطنت امام قائم (عج) کوفه است. مرکز قضاوت او مسجد اعظم کوفه است ومحل تقسیم غنایم جنگی مسجد سهله است ومحل خلوت او تپه های سفید ونورانی نجف اشرف می باشد. ( یوم الخلاص، ص 923).
امام صادق (ع) فرمودند:گوئی قائم (ع) را با چشم خود می بینم که با اهل وعیالش در مسجد سهله فرود می آید آنجا منزل حضرت ادریس است وآنجا منزل حضرت ابراهیم خلیل الرحمن (ع) است. خداوند هیچ پیغمبری نفرستاد جز اینکه درمسجد سهله نمازگزار ده است. آنجا منزل حضرت خضر است.
نواب خاص حضرت
1- عثمان بن سعید الاسدی 2- محمد بن عثمان بن سعید 3- حسین بن روح نوبختی 4- علی ابن محمد السمیری
نواب عام :
در زمان غیبت کبری مجتهدین جامع الشرایط نیابت از امام دارند. دراین مورد سه روایت ذکر می کنیم:
1- امام عصرحجه ابن الحسن (ع) درضمن پاسخ به سئوالات اسحق بن یعقوب که ازبزرگان شیعه بود فرمودند:
« واما الحوادث الواقعه فارجعوا علی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم).
از این روایت استفاده می شود که چون اسلام برای هرحادثه ای اعم از اقوال وافعال ونیات حکم ودستوری دارد، حکم آن درزمان غیبت ازمتخصصین در احادیث لازم است سؤال شود.
2- از امام حسن عسگری (ع) نقل شده که فرمودند :
«واما من کان من الفُقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوا»
3- از امام پنجم حضرت امام باقر (ع) روایت شده که فرمودند :
«اُنظُروا الی من کانَ منکم قدرُوی حدیثنا ونظرفی حلالنا وحرامنا وعَرَفَ احکامنا فارصنوا به حکما فانی قد جعلته علیکم حاکما».
«فاذا حکم بحکمنا فلم یقبَل منه فانما بحکم الله استخف وعلینا رُدَّ والرّادَّ علینا راد علی الله وهو فی حدالشِّرکِ بالله. »
ترجمه و توضیح حدیث دوم وسوم
درحدیث دوم شرایط نایب امام (ص) ذکر شده 1- فقاهت 2- خویشتن دار درمقابل مال ومقام وذخایردنیوی 3- حافظ دین، وقتی احساس خطر برای دین می کند از همه هستی خود درمقام دفاع می ایستد. 4- نسبت به هواهای نفسانی وشهوانی خود دشمن است. 5- فرمانبردار دستورات الهی است. امام عسگری (ع) بعد ازذکر شرایط برای نائب امام تقلید و پیروی از اورا به تمام مکلفین که خود واجد شرایط اجتهاد نیستند واجب نموده است. درحدیث سوم امام پنجم مرجع احکام وحوادث واقعه را عارفین به احکام واهل نظر دراحادیث معرفی فرموده واورا به عنوان حاکم تعیین نموده و دستور فرمود اورا با کمال میل ورغبت به عنوان حاکم بپذیرید.(کتاب سپیده دم ظهور)
امکان طول عمر حضرت مهدی (عج)
اگر سال تولد امام عصر 255 ه.ق باشد اکنون که ما درسال 1432 ه.ق زندگی می کنیم از عمر مبارک آن حضرت 1177 سال می گذرد برای اینکه شبهه ای در اذهان بوجود نیاید امکان طول عمررا از دیدگاه آیات، تاریخ و طب یادآور می شویم:
1-قرآن کریم: درمورد حضرت یونس آمده «فلولا انه من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون» می دانیم از انبیاء و امامان گناه صادر نمی شود. از برخی ازآنان ترک اولی مشاهده شده. البته ترک اولی آثار وضعی نامطلوب به دنبال خواهد داشت.
از حضرت یونس ترک اولی صادر شد وآن عمل موجب شد که گرفتار شکم ماهی گردد. وقتی ماهی اورا بلعید ودرآن حال مشغول ذکر وتسبیح خداوند شد. پروردگار متعال می فرماید اگر او ازتسبیح کنندگان درشکم ماهی نبود اورا تا قیامت درشکم ماهی زنده نگه می داشتیم یعنی خداوند قادراست یک انسان را درشک ماهی تا قیامت زنده نگه بدارد.
ونیز در مورد حضرت نوح قرآن کریم می فرماید: «لقد ارسلنا نوحا الی قومه فلبث فبهم الف سنه وخمسین عاما». ترج
مه: تحقیقا فرستادیم نوح را به سوی قومش پس زندگی کرد بین قوم خود هزار سال مگرپنجاه سال. یعنی حضرت نوح فقط 950 سال پیامبری کرد. خداوندی که قادر است حضرت یونس را اگر بخواهد تا قیامت عمر بدهد وبه حضرت نوح 950 سال عمر بدهد قادر است به حضرت مهدی (عج) آنقدر عمر دهد که جهان آماده قیام حضرت شود اگرچه هزاران سال بطول انجامد.
2- از نظر تاریخ: درابتدای کتاب الشیعه والرجعه، تعدادی از معمرین عالم را ذکر کرده به عنوان نمونه عمرحضرت لقمان را 4500 سال نقل نموده بنابراین از نظر تاریخ نیز طول عمر ممکن است.
3- ازنظر طب: دانشمندان می گویند سلول های بدن انسان، به نوعی خلق شده اند که اگر موادغذایی لازم به آنها برسد وآنچه که مضر است نرسد امکان هزاران سال عمر برای انسان وجود دارد.
بنابراین علم با موضع گیری هایش نشان می دهد که ازجنبه نظری دلیلی برای نفی امکان طول عمر اقامه نمی کند. پس ازآنکه امکان علمی و منطقی عمر طولانی مشخص شد ودریافتیم که دانش نیز درراهی است که این امکان نظری رابه امکان عملی مبدل سازد.
4- فوق الادگی حضرت (عج):
در اینجا یادآورمی شویم پیشی گرفتن علم حضرت مهدی (عج) دربکارگیری عوامل طول عمر بممکن است ما مشاهده می کنیم مجموعه شریعت اسلامی چندین سده از حرکت علم وتحول طبیعی اندیشه های انسانی پیشی گرفت وپیامبر اسلام به کشف وبازگویی رازهای آفرینش پرداخت، رازهایی که ازخاطره هیچ انسانی نگذشته بود وپس ازسیرتکاملی دانش به اثبات رسید. پس چگونه دشوارمیدانیم که مهدی (عج) بردانش زمان پیشی نگیرد.
5- معجزه بودن طول عمر حضرت (عج):
حال اگر استدلال های گذشته را نادیده بگیریم دراین صورت طول عمر امام معجزه خواهد بود. مانند از کار افتادن تاثیر حرارت آن هنگام که ابراهیم را درآتش افکندند و دریا برای حضرت موسی شکافته شد وپیامبر اکرم که ازخانه خویش خارج شد وانبوه قریشیان که درکمین او بودند تا بروی بتازند وکسی اورا ندید. هریک ازاین امور نشان دهنده تعطیل یکی ازقوانین طبیعی است ممکن است قانون پیری وفرسودگی یکی ازاین نمونه ها باشد.
امام احیاگر اسلام راستین
امام با کتاب جدید می آید
امام (ع) با دین جدید وکتاب جدید می آید معنایش این نیست که کتابی ودینی غیر آنچه که رسول خدا (ص) آورده خواهد آمد بلکه معنایش این است آثار واحکام الهی را که به فراموشی سپرده شده احیا می کند وچه بسا احکامی که درعصر آن حضرت اجرا می شود دراثر به فراموشی سپرده شدن آنها بعضی تصور می کنند این احکام وجود نداشته و جدید است.
یاوران امام زمان ارواحنا فداه چه کسانی هستند؟
یاوران امام زمان ارواحنا فداه به سه دسته تقسیم می شوند:
الف- یاوران درجه یک که 313 نفر هستند.
ب- یاوران درجه دو که ده هزار نفر هستند.
ج- یاوران درجه سه که هزاران نفر هستند.
بعضی از پیغمبران خدا هم مانند حضرت خضر وعیسی علیهما السلام امام زمان ارواحنا فداه را یاری خواهند نمود.
حضرت جبرئیل و میکائیل واسرافیل علیهم السلام از یاوران درجه یک آن بزرگوار هستند.
گروه زیادی از جن وفرشتگان هم امام زمان ارواحنا فداه را یاری می نمایند.
بیش از هفتاد هزار نفر از مردگان هم زنده شده و امام زمان ارواحنا فداه را یاری می نمایند.
اصحاب کهف هم به یاری امام زمان ارواحنا فداه می شتابند.
ابر وباد وخورشید وماه و کوه ودریا ودرندگان وپرندگان و تمام موجودات عالم دراختیار امام زمان ارواحنا فداه هستند.
لازم به ذکر است که گروهی از خانم های مومنه هم امام زمان را یاری مینمایند.
نحوه ولادت ولادت فرزند امام حسن عسگری (ع) حضرت حجه ابن الحسن العسگری سلام الله علیه:
وجود مقدس ونازنین حضرت مهدی (عج) در روز جمعه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری پا به عرصه دنیا گذاشت.
حکیمه خاتون – دخترامام جواد (ع) وعمه امام حسن عسگری (ع)- کیفیت وچگونگی ولادت حضرت مهدی (عج) را چنین نقل می کند:امام حسن عسگری (ع) کسی را به دنبال من فرستاد که امشب ( نیمه شعبان) برای افطار نزد من بیا، چون خداوند امشب حجتش را برمن آشکار می کند.
پرسیدم: این موجود از چه کسی است؟ آن حضرت فرمود: از نرجس.عرض کردم: من درنرجس خاتون هیچ اثر حملی مشاهده نمی کنم!حضرت فرمود: موضوع همین است که گفتم. من درحالی که نشسته بودم، نرجس آمد و کفش مرا از پایم درآورد وگفت: بانوی من! حالتان چطور است؟
گفتم : تو بانوی من وخانوادهام هستی.
او ازسخن من تعجب کرد وناراحت شد وگفت: این چه سخنی است؟گفتم : خداوند امشب به تو فرزندی عطا می کند که سرور وآقای دنیا وآخرت خواهد شد.
بعد از افطار، نماز عشارا به جای آوردم وبه بستر رفتم. چون پاسی از نیمه شب گذشت، برخاستم و نماز شب خواندم. بعد ازتعقیب نماز به خواب رفتم ودوباره بیدار شدم. دراین هنگام، نرجس نیز بیدار شد ونماز شب را به جا آورد. سپس از اتاق بیرون رفتم. ازطلوع فجر که با خبرشدم، دیدم فجر اول طلوع کرده و نرجس درخواب است. ناگاه این سئوال به ذهنم خطور کرد که چرا حجت خدا آشکار نشد. نزد
بسم الله الرحمن الرحیم
دراین زمانه، خیلی زود
آن یادگار کوچه های مدینه خیلی زود
خواهد آمد دراین زمانه خیلی زود
خون سرخ سید الشهدا ،شهید کرببلا
وارثش بیاید به این خانه خیلی زود
راستی امیرقافله وعشق ما آقاست
همه به عبادتند برایش کرانه خیلی زود
آسمان٬ دل به او بسته است و یارانش
شهاب وار بیاید٬ باغبان روزگاره خیلی زود
بارها در خیال خود ٬برایش گریسته ام آری
روی قلبهای مومنان نوشته خیلی زود
نامه سرگشاده ایی برای یار بود دل ما
خدا بنگارد برای مولا ظهوره خیلی زود
فرج و گشایشی ،ما پابرکابان مولاییم
یاوران عصر خدا ٬ظهر کرببلایه خیلی زود
یاد ثارالله ٬اول و آخر همه برای خداست
اگر دعا کنیم فرج آید نشانه خیلی زود
الهم عجل لولیک الفرج
رضا قارزی
تفسیر ادب
امام صادق (ع): پدرم با سه چيز مرا تربيت كرد ... به من فرمود: پسرم! هر كه با دوست بد همنشينى كند سالم نمیماند و هر كه گفتار خود را مهار نكند پشيمان میگردد و هر كه به جاهاى بد در آيد آماج تهمت و بدگمانى شود.
منتخب میزان الحکمه/ج1/ص17"
بسمه تعالی
شرح طرح تحقیق( پروپوزال )در علوم سیاسی
رضا قارزی
طرح تحقیق، مهم ترین و اصلی ترین بخش یک کار تحقیقی و پژوهشی است. طرح تحقیق ( Proposal) اصل تحقیق نیست، بلکه طرح اولیه و طرح پیشنهادی تحقیق است
طرح تحقیق در واقع شبیه طرح اولیه و پیشنهادی یک ساختمان است
پژوهشگری که قصد تحقیق دارد، ابتدا باید برای پژوهش مورد نظر خود طرح تحقیق بنویسد. طرح تحقیق در واقع نقشه انجام تحقیق است و راهنمای محقق برای عملیاتی کردن و اجرای تحقیق است . باید توجه داشت که پروپوزال در واقع پیشنهادیه تحقیق بوده و به منزله نقشه های محاسباتی ساختمان است.
اجزاء تشکیل دهنده طرح تحقیق
۱- عنوان تحقیق
نخستین گام در انجام تحقیق، تعیین عنوان تحقیق است.
۲-اصطلاحات و واژه ها
معمولا تعدادی از اصطلاحات و واژه های فنی و تخصصی مربوط به عنوان و موضوع پژوهش ( ۳ تا ۶ ) ارائه شده و برای هریک مختصراً از منابع اصلی و معتبر، تعریفی آورده می شود.
۳- شرح و بیان مسئله تحقیق ( طرح یک مشکل)
مسئله در واقع سئوالی است که در ذهن پژوهشگر راجع به یک پدیده، مشکل یا معضل مطرح می شود، هدف محقق از طرح این سئوال ریشه یابی، علت یا علل به وجود آورنده آن مشکل و یا راهکارهای رفع آن است.
۴-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
در این مورد پژوهشگر باید مشخص کند که موضوع تحقیق چه اهمیتی دارد و ضرورت انجام این پژوهش چیست .
5-پیشینه تحقیق
برای اینکه پژوهشگر تحقیقات خود را در راستای پژوهش های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقات دیگران هماهنگ کند، نیاز دارد با مراجعه به اسناد و مدارک پیرامون موضوع و مسئله ای که برای تحقیق انتخاب کرده، آگاهی خود را گسترش دهد.
۶-اهداف تحقیق
اهداف تحقیق می تواند به دو صورت کلی و ویژه مطرح شوند:
الف-هدف کلی
هدف کلی مستقیماً ازموضوع تحقیق مشتق می شود.
ب-اهداف ویژه
این هدف ها از مسئله پژوهش و از اهداف کلی مشتق می شوند و در واقع زیر مجموعه هدف یا اهداف کلی پژوهش هستند. این اهداف تصریح می کنند که در این تحقیق چه چیزی انجام می شود و چه چیزی انجام نمی شود.
۷- سوالات تحقیق
در صورتی که تحقیق با توجه به پیشینه پژوهش نتواند جهت خاصی را برای یافته های خود پیش بینی نماید و رابطه ی بین متغیرها را حدس بزند، می تواند به بیان سئوالات پژوهش بپردازد. در طرح سئوالات تحقیق توجه به نکات زیر ضروری است:سئوالات پژوهش مستقیماً از اهداف تحقیق منشأ می گیرند.در سوالات تحقیق، یک نوع متغیر مطرح می شود. آوردن کلمه آیا در ابتدای سئوالات چندان مطلوب نیست.بهتر است تعداد سئوالات محدود، شفاف و بدون ابهام باشد.
8-فرضیه
فرضیه، حدس و گمان محقق در مورد علل بوجودآمدن مشکل یا ارائه راه حل های آن است.در واقع جواب حدسی پژوهشگر در مورد سئوالات تحقیق است. در مورد وجود تفاوت، احتمال رابطه و یا اثر بین دو یا چند متغیر است.
9-روش و مراحل تحقیق
یکی از ارکان تحقیق و یا پژوهش که در پروپوزال مطرح می شود، تعیین نوع تحقیق و مراحل انجام آن است. در این مورد محقق ضمن اشاره به نوع تحقیق، مراحل انجام آن را شامل: ابزار گردآوری داده ها، روش گردآوری اطلاعات، جامعه آماری و حجم نمونه ، روش انتخاب نمونه از جامعه آماری، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها و بالاخره روش های تجزیه و تحلیل داده ها( روش های تحلیل کیفی و کمی) را توضیح می دهد.
انواع تحقیق براساس هدف
۱-تحقیقات بنیادی
در پی شناخت و کشف روابط بین پدیده ها و درک اصول و قوانین طبیعی است. این تحقیقات نظریه ها و فرضیه ها را آزمایش می کنند.
۲-تحقیقات کاربردی
در پی دستیابی به اصول و قواعدی هستند که بتوان آنها را در عمل و اجرا به کار بست.این تحقیقات در پی شناخت علل مشکلات و حل آنها هستند و کاربردی فراگیر دارند.
۳- تحقیقات توسعه ای
در پی شناخت راه های بهبود یا افزایش تولید و روش های جدید تولید کالا و خدمات بوده .
انواع تحقیق بر اساس ماهیت و روش
1_تحقیقات تاریخی
این گونه تحقیقات مربوط به موضوعات معین و مربوط به زمان گذشته است و تلاش محقق در جهت کشف حقایق پیشین از طریق جمع آوری اطلاعات و اسناد مربوط به گذشته می باشد.
2_تحقیقات توصیفی
هدف این تحقیقات، توصیف عینی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است البته بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی مثل نگرش سنجی ها و منو گرافی ها. تحقیقات موردی ، تحلیل محتوا، قوم نگاری و زمینه یابی از انواع آن محسوب می شوند .
3_تحقیقات همبستگی
این تحقیقات در پی کشف رابطه همبستگی بین متغیر هاست.
جهت محاسبه میزان همبستگی بین دو متغیر از همبستگی های پیرسون و اسپیر من و کندال استفاده می شود.
4تحقیقات علی ( علت و معلولی )
در این تحقیقات پژوهشگر با مطالعه شرایط قبلی درصدد جستجوی علل یا روابطی برای وقوع حوادث است.
5تحقیقات پیمایشی
در این تحقیقات، محقق جهت پاسخ دادن به مسئله زمان حال و جمع آوری اطلاعات خود از روش پیمایشی و عمدتأ از تک
میل پرسشنامه و یا مصاحبه استف
اده می کند و هدف محقق تعمیم نتایج نمونه به جامعه بزرگتر آماری است.
6تحقیقات تجربی (آزمایشگاهی)
از این تحقیقات معمولأ جهت یافتن راه حل های مسائل و یا پیدا کردن راهکارهایی جهت حل مشکلات در زمان حال یا آینده استفاده می شود، در این تحقیقات عمدتا از روابط علت و معلولی استفاده می کنند و محل آزمایش و پژوهش معمولأ آزمایشگاه است و متغیر ها برای محقق قابل کنترل می باشد.
7تحقیقات نیمه تجربی
این تحقیقات بیشتر مربوط به تحقیقات اجتماعی است و امکان کنترل همه متغیر ها برای محقق وجود ندارد ، مثل سنجش خصوصیات اجتماعی و فرهنگی افراد.
تحلیل محتوا
این روش معمولا برای سنجش تحلیل گفتار یا متن ها استفاده می شود، مثل مقایسه تحلیلی، روزنامه ها، مجلات، نوارها و …تحلیل محتوا در مقولات مطالب عامیانه، علمی( متون مذهبی، کلامی، ادبی و …) و تحلیل های کمی و ریاضی.
ابزار گرد آوری داده ها
پژوهشگر گاه جهت بدست آوردن اطلاعات به مدارک و اسناد معتبر و موثق ( کتب، منابع آماری و…) مراجعه می کند که این منابع را دست دوم (second-hand) می نامند و گاهی نیز به منابعی نیاز دارد که در دسترس پژوهشگر نیست و یا به روز نیست، که در این جا به گرد آوری اطلاعات از طریق میدانی (survey) یعنی تهیه پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده نیازدارد.
ابزار تحلیل داده ها
در تهیه جداول، تدوین نمودارها، فرآوری ، دسته بندی ، استخراج و تحلیل بهتر داده ها از انواع نرم افزار های کامپیوتری چون Spss، excel، GISو… استفاده می شود.
روش های تجزیه و تحلیل داده ها
انواع روش های تجزیه و تحلیل داده هاعبارتند از روش های تحلیل کیفی و کمی ( آمار توصیفی و استنباطی )
جامعه آماری و حجم نمونه
در این قسمت جامعه آماری مورد نظر مشخص شد، روش تعیین تعداد نمونه به طور شفاف بیان می شود و نیزبه نحوه انتخاب نمونه ها از جامعه آماری نیز اشاره می شود.
۱۰- کاربرد نتایج تحقیق
در این مورد پژوهشگر به گروه ها، سازمان ها و نهاد های استفاده کننده از نتایج تحقیق اشاره می کند.
۱۱- محدودیت های تحقیق
در این مورد محقق با بیان محدودیت هایی که سر راه تحقیق است، به خواننده پیام می دهد که در مورد فرایند تحقیق قضاوت عادلانه ای داشته باشد.
در هر تحقیق تعدادی از محدودیت های احتمالی به شرح زیر می تواند سر راه محقق قرار گیرد:
– کمبود منابع علمی
– کمبود منابع مالی
– ضعف همکاری سازمان ها و نهاد ها
– گرفتاری های شخصی محقق
– کمبود زمان در اختیار
– تعداد و متغیرهای ناخواسته
– ناهماهنگی اساتید راهنما
@obodiyatekhoda
غزل حضرت اباعبدالله علیه السلام
السلام علیک یا اباعبدالله وعلی الارواح التی حلت بفنائک
ارزش نداشتیم ولیکن سوا شدیم
نام حسین آمد وبس پربها شدیم
کم بودن جابه هیت مولانشانه است
آقا همه به زیر خیمه تو جا شدیم
آری وجودما به بزرگی به دنیا نیامده
فیضیست به درخانه ات گدا شدیم
از ارزش دولت تو خیرها دیده ایم
سنگدل آمدیم وبه روضه جلا شدیم
درمان ما همین دودمه یادتو حسین
اصل و نسب زتو گرفته وباخدا شدیم
هرگاه درد بود دواست یادتو حسین
جز یاد خدا وشما زعالم جدا شدیم
زینب وحسین کرده نگاهمان دمی
ما را که به عالم دنیا بس با حیا شدیم
گفتند عزت وجود مازخاک کربلاست
آری که عمریست در به در کربلا شدیم
یا حسین ع
رضا قارزی
@obodiyatekhoda
س:چراخدامتعال جل جلاله قابل توصیف نیست؟
آیا خالق متعال قابل توصیف است؟
س:آیا خدا قابل توصیف است؟
ج: الله بالاتر و والاتر است از اين كه وصف كنندگان او را درك كنند با صفاتي كه او موصوف است به آن و جز اين نيست كه وصف كنندگان به اندازه خودشان وصف ميكنند نه اندازه عظمت و جلال او، خداوند ولاتر از آن است كه وصف كنندگان او را درك كنند خداوند از بندگان خود غني است، احتياج به عبادت بندگانش ندارد ولي انسان موظف است تكليف خود را انجام دهد، زندگي ما بايد زندگي محمدوآلمحمدصلاللهعليهوآله باشد 1 .در قرآن کریم می فرماید: سبحان الله تعالی عما یصفون ترجمه:خدای متعال پاک و منزهاست از آنکه قابل توصیف باشد. به عبارتی الله اکبر.
@obodiyatekhoda
قحطی آب
نشان بی مروتیست
ای آل جور
حسین فرزند فاطمه است
گر نیستید مومن به مصطفی
انسانیت کجاست مهمان کربلاست
لب من تشنه مشکیست
که در عاشورا
آب زان ریخت
فلک باز به فریاد آمد
دل ما تنگ ظهوراست کجایی مهدی
به تمنای شعور است کجایی مهدی
یاوران تن به تن همراه امام خویشند
همه جا بوی عبوراست کجایی مهدی
دل ما مست نگاهی و دعایی مولا
جانم از یاد تو دوراست کجایی مهدی
آسمان غرق سکوتی هم افزا گشته
همه دم روی تونوراست کجایی مهدی
همه جا فکرمن اینست واندیشه دل
یارما مست سرور است کجایی مهدی
همه دم بوی نفسهای تودرجریان است
دستم ازدست تودوراست کجای مهدی
همه جانها به فدای رخ زیبای تو عشق
جانمان یاد ظھورست کجایی مهدی
رضا قارزی
@obodiyatekhoda
باروی رخت لاله زارعمر
بوی شعف
می دهد
یادگار مصطفی
یامهدی (عج)
فقط امید به خدا
هرگاه یکی از شما اراده کند و بخواهد که خدا چیزی به او عنایت نماید، باید که از تمامی مردمان نا امید و مایوس شود و امیدی جز خداوند نداشته باشد. پس چون خداوند چنین حالتی را از دل بنده اش بداند، به خواسته و ندای دلش او را میرساند و همواره پشتیبان او خواهد بود.
امام صادق(ع)
@obodiyatekhoda