🌐چگونگی دولت سازی اسلامی (3)
📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد:
3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح :
🔹انتخاب مسئولان توسط مردم در نظام اسلامی دارای مبانی روشنی است. در همین رابطه مقام معظّم رهبری می فرماید:
"مردم بايد به فكر شناخت اصلح باشند‚ چون چيز كوچكي نيست. مساله انتخابات‚ مساله سپردن سرنوشت بخش عمده امكانات كشور به يك نفر و يك مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادي‚ مسائل فرهنگي‚ روابط خارجي و مسائل گوناگون ديگر تا حدود زيادي به اين قضيه وابسته است." (1380/2/11)
"ملت بايد تلاش خود را بكنند‚ بايد زحمت بكشند و دنبال اصلح بگردند." (1376/2/31)
"مردم بايد بيايند و با انتخاب صحيح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوه مقننه معين كنند، مجريان خودشان را با ترتيبي كه در قانون معين شده است، معين كنند، اين حق مردم است و متعلق به آنهاست، اما تكليف هم هست. اين طور نيست كه يكي بگويد من نمي خواهم از اين حقم استفاده كنم، نه‚ سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ اين حق است، اين تكليف است، بايد همه شركت كنند. نظام جمهوري اسلامي توانسته است اين حق را در اختيار مردم بگذارد" (1378/11/26)
ادامه دارد ...
📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی
📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد:
1- صالح سازی درونی
2- شايسته سالاری
👈3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح
4- نظارت مردم
☑️ #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
#تحول_معنوی
🔰رمضانی زیستن لازمه ی تحقق دولت اسلامی
🔸ماه رمضان که می آید عالم را با آمدنش تغییر میدهد ، حساب و کتابهای عالم تغییر میکند؛ ما انسانها هم به عنوان جزیی از این عالم از این تغییرات بی بهره نمی مانیم و اگر قدری در خودمان غور کنیم وجود این تغییرات را حس خواهیم کرد و حتی می توانیم آنها را بشماریم.
🔴حال اگر ما بتوانیم این حال و هوای رمضانی را در تمام طول سال در خودمان و جامعه تداوم بدهیم چه خواهد شد⁉️
🔸باید رجوع کنیم به خودمان و ببینیم که با آمدن این ماه چه تغییری در ما بوجود آمد؛ با کمی تأمل در خواهیم یافت که آن، چیزی جز مراقبت و توجه بیشتر به خودمان و اعمالمان نیست که حداقل آن را در مراقبت بر خوردن و آشامیدن لمس می کنیم؛ به تبع آن سبک زندگی و فعالیتهای اجتماعی و مدیریتی انسان هم تغییر میکند نوعی حالت مراقبه در همه ی لحظات ایجاد میگردد؛ که همه اینهابه برکت صفای باطن حاصل از ماه مبارک است.
🔻 که اگر تک تک افراد جامعه، تک تک مدیران جامعه بتوانند این حالت مراقبه را در خود نهادینه کنند یعنی نهفقط در ماه مبارک بلکه در تمام طول سال مراقب خود و اعمالشان باشندمیتوانند به همان سبکی که در ماه رمضان زندگی و فعالیت میکردند در تمام طول سال زندگی و فعالیت بکنند. به طوریکه همچون ماه رمضان در هر لحظه و در همه جا چه زندگی شخصی و چه فعالیتهای اجتماعی و مدیریتی مراقب خودشانند و به اعمالشان توجه دارند،هم در زندگی شخصی و هم در مدیریتشان مراقبند که مبادا هوای نفس را بر خواست الهی مقدم کنند ، مراقبندمبادا برخلاف عبودیت الهی کاری بکنند و هدفشان هم فقط جلب رضای الهی است و لا غیر؛
🔻 که همه ی این تحولات در سایه ی آن مراقبت از نفس است که درافراد و جامعه حاصل می شود و این همان چیزی است که ما در قدم اول برای تحقق دولت اسلامی نیاز داریم یعنی مدیرانی که در تمام لحظات زندگیشان رمضانی زندگی کنند و نفس بکشند.
✅کانال #افق_انقلاب_اسلامی را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی (4)
📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد:
4- نظارت مردم :
🔹حضرت امام خمینی(ره) در زمینه نظارت مردم می فرمایند:
"همه ملّت موظفند كه نظارت كنند بر اين امور، نظارت كنند اگر من پايم را كج گذاشتم، ملّت موظّف است كه بگويند پايت را كج گذاشتي خودت را حفظ كن." (صحيفه نور ج 7 صفحه 33 : 58/3/9 )
"باید همه زن ها و هم مردها در مسائل اجتماعي مسائل سياسي وارد باشند و ناظر باشند، هم به مجلس ناظر باشند‚ هم به كارهاي دولت ناظر باشند، اظهار نظر بكنند. ملّت بايد الان همه ناظر امور باشند، اظهار نظر بكنند در مسائل سياسي، در مسائل اجتماعي، در مسائلي كه عمل مي كند دولت، استفاده بكنند، اگر يك كار خلاف ديدند." (صحيفه نور ج 13 صفحه 70 59/6/19)
"ما اگر نظارت نكنيم، يعني ملت اگر نظارت نكنند در امور دولت و مجلس و همه چيز اگر كنار بروند و بسپارند دست اينها و بروند مشغول كارهايشان بشوند، ممكن است يك وقت به تباهي بكشند. ما بايد ناظر باشيم به امور مردم، ملت بايد ناظر باشد به اموري كه در دولت مي گذرد، اموري كه فرض كنيد كه در مجلس مي گذرد، نظارت و توجه داشته باشد به اينها." (صحيفه نور ج 15 صفحه 60 : 60/4/10 )
📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی
🔸 #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی
📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد:
1- صالح سازی درونی
2- شايسته سالاری
3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح
👈4- نظارت مردم
☑️ #افق را ببینید:↙️
(کانال تخصصی #دولت_اسلامی)
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
#تحول_معنوی
🔰مدیریت اسلامی در سایه اتصال به منبع اصلی
🔶برای مدیریت اسلامی در دولت اسلامی مقدمات و شروطی لازم است که قبل ورود به مدیریت باید آن مقدمات و شروط حاصل و رعایت شود.
🔶چرا که اگر کسی بخواهد ادعای مدیریت اسلامی کند، باید غفلت را تا جایی که میتواند از خود دور کند، از هوی و هوس دور باشد تا به مرحله ای از توحید و کشف حقایق برسد که به وسیله آن حقایق عالم برای او روشن، آشکار، محسوس و بیّّن شود و از ذهنی بودن در آید.
🔶قرآن در سوره آل عمران، آیه 103 میفرماید : «كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» «اين گونه خداوند نشانه هاى خود را براى شما روشن می كند باشد كه شما راه يابيد.»
🔶اگر حقایق عالم بر فرد بیّن و آشکار شد، «لعلّکم تَهتدون»، قابلیت پیدا می کند تحت هدایت الهی قرار بگیرد، #مدیریت_حضرت_ربّ را احساس کند؛ در اینصورت می تواند دیگران را هدایت و مدیریت کند.
🔶مثال : آب چاه با این که شاید مقدارش دو سطل بیشتر نباشد هزار سال هم بماند گندیده نمیشود شفاف، زلال و تمیز میباشد؛ چرا ؟ چون به منبع اصلی خودش اتصال مستقیم دارد. در مقابل یک استخر آب را که صد هزار سطل هم آب داشته باشد بعد از چند ماه می گندد و پر از کرم و... می شود، چون به منبعش ارتباط ندارد.
🔶انسان اگر بخواهد به اتکای دریافتها، سلیقهها، معلومات، استنباطات، استعدادها و تخصص شخصی خود دیگری را مدیریت بکند، هم خودش به گند کشیده میشود و هم دیگری را به گند خواهد کشید.
🔺برای مدیریت اسلامی باید #متصل به #مدیریت و #ربوبیت_خدا بود، تحت هدایت او قرار گرفت و از هدایت او هدایت کرد.
📚بر گرفته از جزوه مدیرت توحیدی ص ۸۰،۸۱
(درس گفتاری از استاد علیپور)
✍ پی نوشت:
برای اینکه انسان به مدیریت و ربوبیت الهی متصل شود باید با تزکیه و تهذیب نفس زمینه این اتصال را در خود بوجود بیاورد؛ تا بتواند مدیریتی اسلامی داشته باشد و دولتمرد دولت اسلامی محسوب شود.
✅کانال #افق_انقلاب_اسلامی را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
💠خاستگاه دولت اسلامی؛
🔷 در سالهای پایانی دهه 70 در حالیکه حدود ده سال از هدایتگری مقام معظم رهبری می گذشت، به خوبی مشهود بود که بار دیگر ارزشهای انقلاب که در برخی تریبونهای رسمی و مسئولان نظام مورد غفلت واقع شده بود، در حال رشد و سربرآوردن بود.
🔹عدالت گرائی،خدمت به مردم، ساده زیستی، اهتمام به عنصر تقوی در مدیریت و .... از جمله عناصر مهم اندیشه و فرهنگ انقلاب بود که بار دیگر براثر مساعی رهبری در حال جوانه زدن و شکوفائی بود.
🔴 در داخل کشور هم :
🔸رسوخ و تاثیر گذاری تهاجم فرهنگی در میان مردم و مسئولان ، آشکار شدن فقر و فساد و تبعیض در جامعه ،براه افتادن سیل توهین و تخریب مقدسات دینی و ارزشهای انقلابی و ... اینها همه از ناهنجاریهای جامعه ما در سالهای پایانی دهه هفتاد بود.
⁉️در چنین شرایط سؤالی سخت و دلهره آور در ذهنها خلجان می کرد و دشمن نیز با استفاده از امکانات داخلی و خارجی بر شدّت و حدّت آن می افزود. سوال این بود که آیا نظام اسلامی پس از گذشت حدود ربع قرن از تشکیل، در مجموع موفّق بوده است؟
👈 اگر پاسخ مثبت بود گفته می شد پس چرا فقر و فساد و تبعیض ؟ چرا بدعت و توهیت به مقدسات؟چرا مفاسد اجتماعی و فرهنگی ؟ و...
👈 و اگر پاسخ منفی بود باید به یکی از این سه گزینه تن داده می شد: ناکارآمدی دین، ناکارآمدی حکومت دینی ، ناکار آمدی حاکمان دینی
✳️به نظر ما طرح بحث " #دولت_اسلامی " و مبحث پایه آن یعنی " #فرآیند_تحقق_اهداف_اسلامی " از سوی مقام معظم رهبری پاسخ دو لبۀ مبتکرانه، هوشمندانه به این سوال دوگانه بود. در حقیقت طرح مسئله تدریجی بودن پیشرفتها و لزوم توجه به طولانی بودن و دشواری فرآیند تحقق اهداف و ارزشهای اسلامی در قالب یک نظام دینی، پاسخی بود برای رفع شبهه ناکارآمدی نظام دینی .
همچنین با اینکار مقام معظم رهبری زمینه نقد و ارزیابی نظام و دستاوردها و عملکردهای آن را — برای توجه به نقاط ضعف و قوت و استفاده از فرصتها و امکانات بیکران برآمده از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی برای تشکیل دولت اسلامی— فراهم می آوردند.
📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی
✅کانال #افق_انقلاب_اسلامی را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
💠 دعوت به دولت اسلامی
📌در شانزده سال پس از جنگ، کشور با دو تهدید بزرگ مواجه شد:
🔸اول تهاجم فرهنگی
🔹 دوم مفاسد اقتصادی
🔸 مقام معظم رهبری در طول این سالیان، با تکیه بر دو محور #معنویت_گرائی و #عدالت_خواهی جامعه را به مقابله با این دو موج مخرّب فرا خواند. اما #دشمن نیز با کمک #همراهان_داخلیِ خود، بیکار ننشست و توانست جبهه ای را تا درون نیروهای نظام، علیه انقلاب بگستراند.
🔸در نیمه اول دهه هفتاد #تهاجم_فرهنگی به #لذت_گرائی دامن زد و زمینه ای برای #مال_دوستی گردید و این دو، در طول حرکت خود در نیمه دوم این دهه، سوار بر اسب چموش #جاه_طلبی شده و مشکلات عدیده ای برای انقلاب ایجاد نموده تا آنجا که در سر، خیال خام شکستن ساختار ها و تبعید ارزشها از ساختار سیاسیِ نظام جمهوری اسلامی را می پختند.
🔸 مراجعه به بیانات مقام معظّم رهبری در طول این سالها نشان می دهد که ایشان تا حدود سال 71 ، با یک شیب حساب شده، انذار نسبت به #تهاجم_فرهنگی را اوج داده و آنگاه که خطر دیگری به نام #دنیا_طلبی و #زراندوزی به جامعه روی آورد ایشان با همان شیوه و با لَحنی انتقادی توجهات را به سوی این بلیّه جلب نمودند.
🔹 این فصل از حدود سال 71 با انتقاد از #دنیا_طلبی و #زر اندوزی شروع شد تا در اوایل دهه هشتاد، با تخطئه #مفاسد_مالی_و_اقتصادی به اوج خود رسید. و آنگاه که احساس می شد جریان موجود در نظام، یارای مقابله ای جانانه با این دو موج مخرب فرهنگی و اقتصادی را ندارد ، به شکلی تقریبا متفاوت جامعه را به #ضرورت_تشکیل_دولت_اسلامی برای برداشتن موانع دعوت نمودند.
📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی
✅کانال #افق_انقلاب_اسلامی را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️
🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd