eitaa logo
افق انقلاب اسلامی
850 دنبال‌کننده
640 عکس
194 ویدیو
46 فایل
💠 این رسانه براساس اندیشه امام خامنه ای به #افق درخشان انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی و مسیر نیل به آن تمدن می نگرد 💠 تمدنی که رسالتش تربیت وآماده سازی امت جهانیِ پذیرای آخرین منجی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 ابعاد اسلامی سازی دولت 🔹 دولت اسلامی دارای چهار بُعد متمایز است: 🔻بعد اول، اشخاصی که در مناصب گوناگون نظــام سیاسی کشور، مشغول اند. 🔻 بعد دوم، نظامات طراحي شده ای است که به واسطه ی آن ها امور کشور اداره می شود. 🔻بعد سوم، برنامه ها و نرم افزارهايي هستند که در اين نظــام، طراحي و تدوين و عملياتي مي شوند. 🔻بعد چهارم، دستگاه ها و بنيان ها و ساختارهايي هستند که به وجود مي آيند؛ مثل: سازمان ها، وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف اداری کشور. 🔸با این اوصاف، به طــور عمده در یک ارزيابي راهبردي از منطقه ی نبرد، ما با دو منطقه مواجهیم: يک منطقه از اين چهار بُعد که دست «خودي هاي انقلابي»است؛ اين مناطق مشمول آزادسازي و خرمشهرها نيستند؛ چون دست خود ماست. در این قسمت ها باید به دنبال کارهایـی مثل تقويت و تکميل باشیم. 🔸 منطقه دوم، منطقه ی مربوط به «خودي هاي ضعيف» است. این ها هم خودی هستند، اما انقلابي هاي ضعيف. طبیعتا در این تقسیم بندی، قسم سوم دیگری نداریم؛ یعنی در دولت ما، بخشي که دست دشمن باشد، وجود ندارد. آن چه هست، آثار و تضعیف انقلاب است. 🔸دلیل این تقسیم بندی هم آن است که اگر بخشي از دولت توسط دشمن اشغال شده بود، رهبر معظـم انقلاب تحمل نمي کردند و سکوت را جایز نمی شمردند ، ؛ کما اين که در فتنه ی 88 وقتی چنین اتفاقی می خواست بيافتد، ایشان ايستادند؛ چرا؟! چون دست دشمن را ديدند که دارد وارد مي شود. هنوز هم ایشان ايستاده اند. اساساً این رفتار، بخشی از سیره ی امام و رهبري است؛ یعنی هرجايي که اثر دشمن را ببينند، بي محابا به سمت او حمله مي کنند. چون حکم خدا این است؛ چون خدا فرموده است که: « یا ایّها النَّبِی جاهِدِ الکُفّار و المُنافِقِین وَ أغلِظ عَلَیهِم» 📚: جهاد کبیر (درس گفتاری از حجت الاسلام علی ثقفی) 🔹کانال را در پیام رسان (ایتا) دنبال کنید.. ♦️http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰ظاهرها و باطن ها 🔸مجموعه عالم و مخلوقات از اول تا آخر و از صدر تا ذيل، همه داراي ظاهر و باطن است. ظاهر مهم است و باید دیده شود. ولی نباید در ظاهر متوقف شدد. مشكل بشريت اينجا است كه در ظاهر توقف مي كند: 💎« يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ » سوره روم آیه 7. 🔸انسان هم مثل تمام موجودات عالم يك ظاهر دارد و يك باطن . يك انساني که دنيا را تغيير مي دهد، با اين ظاهرش اين كار را نكرده ، چون اگر مي توانست با ظاهرش اين كار را بكند همه ی انسان ها مي توانستند، چون ظاهر همه ی انسان ها يكسان است. 🔹 امام رضوان الله تعالي عليه آمد، عالم را تغيير داد معادلات عالم تغيير كرد، ظاهر اين آدم كه نمي تواند اين تحول را در عالم ايجاد كند باطنش بود كه وقتي جلوي يك جمعيت عظيمي از جوان ها مي نشست دو كلمه حرف مي زد در دلشان طوفان به پا مي كرد اشك ها را جاري مي كرد اراده ها و عزم ها را بر می انگیخت. 🔴 همه عالم ظاهری دارد و باطنی، در امور سياسي، تشکیلاتی و سازمانی هم همین است. حالا اگر يك دولتي آمد شعارش ایجاد دولت اسلامی بود، این بسیار عالی است، باید حمایت هم بشود، ولی آیا کافی است؟ شعار دولت اسلامی ظاهر قضیه است ولی اصل نیست، اصل و باطنِ اسلامی شدن، معنویت است و اصلاً بدون توجه به معنویت، دولت اسلامی حاصل نمی شود. 🔴 پس باید دقت شود هیچ تشکیلاتی، در هر سطحی، بدون توجه به باطن، بدون توجه به معنویت، هیچ توفیقی در جهت اسلامی شدن نخواهد داشت. «برگرفته از سخنرانی استاد وزیری 18 فروردین 1397» 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) ✅ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌏 امید به اصلاح نهایی به وسیله حضرت صاحب الزمان(عجل الله فرجه)، امید غیر قابل تخلّف است. 🔸(کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰تأخیر در تحقق دولت اسلامی، تأخیر در عصر ظهور 🔻یكی از نكات مهمی كه در خصوص عصر غیبت باید مورد توجه قرار بگیرد، آن جامعه موعودی است كه نه فقط ما بلکه همه انبیاء و اولیای خدا و وجود مقدس نبی اكرم در طول تاریخ به انتظار این عصر و حاکمیت دین حق مجاهدت کرده و مراحلی را طی کرده اند. که این موضوع در قرآن چنین آمده : «فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ»(اعراف/71) 🔹اما انتظار چیست؟ انتظاری كه افضل الاعمال است، آیا صرفا یک عمل انفعالی فردی است؟ بنظر می رسد انتظار باید همه شئون زندگی را تحت پوشش قرار دهد و یک دستور ساده فردی نیست، بلکه انتظار یک است که تمام تعالیم انبیاء، امامان و مبارزات ایشان را در جهت حاکمیت جامع و پایدار دین و زمینه سازی برای عصر ظهور معنا می بخشد. 🔺انقلاب اسلامی هم در پرتو این مکتب قابل فهم است، مراحل،منازل و موانعی دارد که با تحقق هر مرحله ای از انقلاب اسلامی به همان میزان به عصر ظهور نزدیک تر می شویم. ------------- 🔹سوال: آیا امروز برای تحقق مرحله دولت اسلامی آماده ایم ؟ 🌱تأمل : چقدر این مفهوم در جشن های امروز بود .... 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) ✅ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰عامل شکست تلاشها در مسیر رسیدن به اهداف. 🔻امام صادق علیه السلام در کافی، ج2، ص 373 در مورد رسیدن به اهداف و حذر از مسایل ناخوشایند می فرمایند : (... مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِيءِ مَا يَحْذَر). « هر کس کاری را با معصیت خداوند بخواهد بجوید، آن چیزی که امید آن را داشت بیشتر در معرض نابودی قرار دارد و از آن چیزی که دوری می جست سریعتر به سراغش می آید.» 🔶انسان در تمام ابعاد زندگی از مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و ... اهداف و خواسته هایی دارد که می خواهد به آنها برسد و لذا باید برای رسیدن به آنها سعی و تلاش کند. 🔶بنا به فرموده ی امام صادق -علیه السلام- اگر فرد بخواهد از مسیر گناه به اهدافش برسد به همان مقدار اهداف و خواسته هایش با سرعت از او دور خواهند شد و از او فوت خواهد شد؛ و یا از چیزهایی میترسد و فرار میکند که به آنها مبتلا نشود. اگر از مسیر معصیت فرار کند، خیلی سریعتر از آنچه که فرار میکرد به آنها مبتلا می شود؛ گرفتارتر خواهد شد. 🔸انتخاب مسیر معصیت در رسیدن به اهداف یکی از عوامل اصلی عدم تشکیل دولت اسلامی است ؛ چرا که هنوز روش اسلامی مدیریت را نمی شناسیم و نمی دانیم یا اینکه عمدا نمی خواهیم اسلامی عمل کنیم ولذا طبق روایت امام صادق-علیه السلام- از هدف مان که همان اسلامی شدن باید باشد دور می شویم. و به چیزی که از آن فرار می کنیم که همان دوری از اسلام است مبتلا می شویم. 🔴 سوالی که به ذهن می آید اینست که چطور می توان از این آسیب جدی در امان بود ⁉️ جواب اصلاح نفس است تنها کسانی که مشغول اصلاح نفس و مبارزه با آن هستند می توانند در دو راهی ها مسیر صحیح را تشخیص دهند و مبتلا به گناه نشوند لذا اگر می خواهیم دولت اسلامی داشته باشیم باید دولت مردانی داشته باشیم که اهل خودسازی و تهذیب نفس هستند تنها چنین کسانی هستند که می توانند دولت اسلامی را ایجاد کنند. 📚برگرفته ازجزوه مدیریت توحیدی، ص47،48 (درس گفتاری از استاد علیپور) 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) ✅ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
♻️ مفهوم دولت اسلامی 🔸️بعد از آنكه نظام اسلامى پيش آمد، نوبت به تشكيل دولت اسلامى به معناى حقيقى می رسد؛ يا به تعبير روشن تر، تشكيل منش و روش دولتمردان يعنى ماها به گونه ى اسلامى؛ چون اين در وهله ى اول فراهم نيست. 🔸️مسئولان و دولتمردان بايد خودشان را با ضوابط و شرايطى كه متعلق به يك مسئول دولت اسلامى است، تطبيق كنند. يا چنان افرادى اگر هستند سر كار بيايند؛ يا اگر ناقصند، خودشان را به سمت كمال در آن جهت حركت دهند و پيش ببرند. 🔸️نظام اسلامى قبلًا آمده، اكنون دولت بايد اسلامى شود. دولت به معناى عام، نه به معناى هيئت وزرا؛ يعنى قواى سه گانه، مسئولان كشور، رهبرى و همه. 🔹️مرحله ى چهارم كه بعد از اين است كشورِ اسلامى است. دولت نه به معناى هيئت وزيران؛ يعنى مجموعه ى كارگزاران حكومت؛ ما بايد به معناى واقعى كلمه، در درون اين نظامِ اسلامى، اسلامى شويم. اين مشكلتر از مراحل قبلى است. دولت اسلامى شامل همه ى كارگزاران نظام اسلامى است؛ نه فقط قوه ى مجريه؛ يعنى حكومتگران و خدمتگزاران عمومى. اينها بايد جهتگيریها و رفتار اجتماعى و رفتار فردىِ خود و رابطه شان با مردم را با معيارهاى اسلامى تطبيق دهند تا بتوانند به آن اهداف برسند. 📌بیانات مقام معظم رهبری-۱۳۷۹/۹/۱۲ 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) ✅ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
♻️فرآیند پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی 🔸(کانال تخصصی ) 🔹کانال را در پیام رسان (ایتا) دنبال کنید↙️ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙گوش کنید |کلیپ صوتی مقام معظّم رهبری| 🔹️ پیامبر اکرم(ص) : تودۀ مردم اصلاحشان بسته به اصلاح نخبگان و زبدگان آن کشور است... 🔸 را ببینید:↙️ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید|مقام معظّم رهبری: 🌐 اگر دولت ما اسلامی شد، آن وقت کشورمان اسلامی خواهد شد... (۱۳۸۴/۰۶/۰۸) ☑️ را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰چرا کار به برجام کشید؟ 📌بر همه واضح است که برجام نتیجه ی اعتماد به طاغوت بود حال سوال اینست که چرا ما نتوانستیم به خدا اعتماد و تکیه کنیم و در عوض به غیر خدا تکیه کردیم؟ 🔸بالطبع عواقب این عدم اعتماد به غیرخدا را هم دیدیم. خدا وند در قرآن می فرماید: الَّذينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً سوره ی نسا آیه ی(139). یعنی اگر برای کسب عزت سراغ غیر خدا رفتیم و تکیه بر غیر خدا کردیم راه را برعکس رفته ایم و نه تنها عزیز نخواهیم شد که ذلیل هم خواهیم شد. 🔻حال باید دنبال منشا این اعتماد به غیر خدا بود . چرا ما راه را برعکس می رویم ؟ برای جواب اول باید به این موضوع توجه داشت که اعتماد و تکیه به خدا یک عمل قلبی است و بدون داشتن آمادگی فلبی و روحی نمی توان چنین اعتمادی داشت البته این اعتماد ذومراتب است و هر کس به میزانی که آمادگی اش بیشتر باشد اعتمادش هم بیشتر است .لذا برای داشتن چنین اعتمادی انسان باید خود را از لحاظ روحی به چنان رشدی برساند تا بتواند واقعا و حقیقتا به خداوند تکیه و اعتماد کند. 🔻سوال دیگراینست که چطور می توان به چنین رشدی رسید؟ خداوند در قرآن راه رسیدن به چنین رشدی را این چنین می فرماید: َمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً سوره ی مبارکه کهف آیه ی (110) می فرماید هرکس امیدا دارد که به خدا که منبع همه ی کمالات است برسد باید عمل صالح انجام دهد و از شرک بپرهیزد .لذا شروع این مسیر از خود ماست باید اعمالمان را صالح یعنی اصلاح کننده کنیم تا خودمان اصلاح شویم تا انسانی خودش را اصلاح نکند و در مسیر تربیت نفسش قدم برندارد نمی تواند از لحاظ روحی رشد کند و صاحب کمالات روحی همچون اعتماد واقعی به خداوند شود. چرا که : لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ سوره ی بقره آیه ی (256). ✅ اگر کسانی که دارای چنین کمالاتی هستند در دولت ما سر کار باشند آنگاه ما دولتی اسلامی خواهیم داشت که اشتباهاتی مانند برجام ازآن صادر نخواهد شد؛ راه حل تمام مشکلات ، تربیت دولت مردانی که بنده صالح خداوند هستند ، می باشد لذاست که مقام معظم رهبری می فرمایند: تحول معنوی اولین و مهم ترین کاری است که پیش روی ما قرار دارد. 🔻کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔴 دشواریِ تشکیل دولت اسلامی 🔸مرحله ی سوم انقلاب اسلامی، یعنی تحقق دولت اسلامی، بخودی خود سخت تر از پیروزی انقلاب در مرحله ی اول و تاسیس نظام در مرحله دوم است. چرا که در اینجا مستقیما با دشمن طرف نیستیم، بلکه با منش و روش خودیهای مسلمان و مؤمنی مواجه ایم، که دارای آن نصابهای کافی ایمانی و انقلابی برای کارگزار اسلامی نیستند. 🔸طبیعی است چنین کسانی برای ماندن روی صندلی قدرت، حتی به شیوه های خارج از موازین هم متشبّث شوند. اما سختی کار بیشتر از این حرفهاست ، چرا که دشمنان هم دریافته اند که عبور انقلاب از مرحله ی سوم ، آنها را یک گام دیگر به مرگ سلطه شان و تمدّنی که مرکَب این سلطه شده، نزدیک می کند. لذا دیوانه وار بمب های سمّی خود را بر سر نهالستانهای این دیار فرو می ریزند. 🖋. (یادداشتی از حجت الاسلام علی ثقفی به مناسبت شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی) 🔸 را ببینید:↙️ http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔻هوی و هوس در 🔶یکی از اصولی که انسان باید درتمام شئونات زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و ... لحاظ کند این است که باید تمام زندگی اش و فعالیت ها و کارهایش برای عبودیت و بخاطر الله باشد.[به عبارت دیگر انسان باید در هر کاری اول بیاندیشد که برای چه می خواهد آن کار انجام دهد. برای اینکه عبودیت خدا را بجا آورد یا بندگی غیر خدا و هوای نفس خودش را بکند.] 🔶هر وقت که انسان دچار هوی و هوس می شود و فعالیت، نیّات و ... را برای غیر خدا انجام می دهد این هوی و هوس انسان را در غفلت فرو می برد، در عین حال که علم دارد به گمراهی می اندازد. 🔶خداوند در سوره جاثیه، آیه 23 می فرماید : أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ ... (آیا دیده ای آن کس را که هوسش را چون خدای خود گرفت و خدا از روی علم، گمراهش کرد ...) 🔶مثال : راننده‌ای در یک جاده لغزنده، به فکر کنترل ماشین است ترمز می‌کند، سرعت را کم و زیاد می‌کند تا به پرتگاه پرت نشود. با این وجود، یک لحظه غفلت می‌کند و به جای ترمز، پا روی گاز می‌گذارد! می‌خواهد ترمز کرده سالم بماند ولی با این همه، لحظه‌ای که غفلت می‌کند با دست خودش، خودش را به دره پرت می‌کند با اینکه می‌خواست این کار را نکند! 🔺انسان هم دارای تجهیزاتِ علومِ باطنی است که خدا به او داده است و نمی‌تواند به آنها بی توجه باشد؛ انجام کارها و نیّات بر اساس هوی و هوس، بی توجهی به آن علوم و تجهیزات است و وقتی هر کاری اعم از فردی و اجتماعی ، بر اساس هوی و هوس انجام شد غفلت می آید و فرد با دست خودش، خودش را گمراه می‌کند، با اینکه می داند راه اشتباه می رود، کار اشتباه انجام می دهد اما باز ادامه می دهد. 📚بر گرفته از جزوه مدیرت توحیدی 76،77 (درس گفتاری از استاد علیپور) ✍🏻پی نوشت: قرآن کریم می فرماید:«فألهمها فجورها و تقواها» یعنی هر انسانی در جوهره ی وجودی خود چیزی دارد که به کمک آن می تواند راه صحیح که همان عبودیت خداست از راه ناصحیح که همان اطاعت از هوای نفس است را تشخیص دهد.فقط لازم است که انسان به آن جوهره ی درونی خود برسد آن را شکوفا کند که اگر به آنجا رسید به فرموده ی قرآن « ... إن تتقوا الله یجعل لکم فرقاناً ... » و «من یتق الله یجعل له مخرجاً ... » لذا انسان باید در تمام زندگی دنبال رسیدن به آن جوهره و نجات از گمراهی باشد و راه رسیدن هم چیزی جز حرکت به سمت معنویت و تهذیب و تزکیه نفس نیست همان که حضرت آقا از آن به عنوان تحول معنوی یاد می کنند. تحول معنوی که خودش اولین قدم در دولت سازی اسلامی است. 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 1- صالح سازی درونی 2- شايسته سالاری 3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح 4- نظارت مردم ☑️ #افق را ببینید:↙️ (کانال تخصصی #دولت_اسلامی) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی (1) 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 1- صالح سازی درونی مسئولان نظام جمهوری اسلامی از سه جهت نسبت به خود سازی و صالح سازی درونی خود مسئولند: 🔸اول اینکه مسلمان هستند. یک مسلمان دائما باید در اندیشه اصلاح خود باشد والا مغبون است . 🔸دوم اینکه کسب قدرت سیاسی در اسلام برای خدمت به دنیا و آخرت مردم است و این ممکن نیست مگر به وسیله یک مسئول صالح . 🔸سوم اینکه صالح بودن برای یک مسئول که دامنه اثر او بسیار بیش از یک فرد عادی است بسیار ضروری تر می باشد. زیرا همانطور که صلاحیت های مسئول ، دامنه خدمت او را گسترش می دهد، عدم صلاحیت ها هم دامنه فساد و تخریب دین را می گستراند. تمام این معانی در همین جمله از مقام معظم رهبری قابل برداشت می باشد که : " هر كس هم كه جديداً مسووليت را برعهده مى گيرد, با اين نيت و با اين هدف مسووليت را قبول كند كه مى خواهد براى خدمت به مردم, يك انسان صالح بشود; آنگاه مى شود تشكيل دولت اسلامى" (21 / 9 / 80 ) 🔹 در اینجا گوشه هائی از بیانات ایشان را درخصوص این راهکار می آوریم. " مسئولان و دولتمردان بايد خودشان را با آن ضوابط و شرايطي كه متعلق به يك مسئول دولت اسلامي است‚ تطبيق كنند... يا اگر ناقصند‚ خودشان را به سمت كمال در آن جهت پيش ببرند و حركت بدهند" (79/9/12 ) " هر كدام از شما تلاش بكنيد, براى اين مسووليتها خودتان را با الگوى اسلامى منطبق بكنيد; يعنى دينتان, تقواتان,رعايتتان نسبت به حال مردم, رعايتتان نسبت به شرع, رعايتتان نسبت به بيت المال, اجتنابتان از خودخواهيها و خودپرستيها و رفيق بازيها و قوم وخويش پرستيها و اجتنابتان از تنبلى و بيكارگى و بى عملى و هوي و هوس و اين چيزها مطابق با الگوى اسلام باشد. هر كدام شما بتوانيد در اين زمينه ها كار خودتان را بكنيد و پيش برويد و خودتان را بسازيد" (79/9/12 ) ادامه دارد... 📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) http://eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی (2) 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 2- شايسته سالاری : 🔹در نظام دینی ملاک گزینش مسئولان تقوی و تعهد، دانش و سود مندی می باشد. در روایات ما آنکس که تقوای بیشتری دارد ، آن کس که علم بیشتری دارد و آن کس که نفع بیشتری به مردم می رساند با تعبیر خیر النّاس و أفضل النّاس نام برده شده است. تقوی در یک مدیر به معنای مواظبت از دست و زبان و قلب و فکر در تصمیمات و رفتار ها و روابط می باشد. آن کس که انگیزه خدمت رسانی به مردم را دارد و بیشتر از دیگران به فکر نفع مردم است، صلاحیت و شایستگی بیشتری برای مسئولیتها دارد. و آن کس که در فهم مسائل بیش از دیگران به دین رجوع می کند، بیش از دیگران صلاحیت پذیرش مسئولیت در نظام دینی را دارد. 🔹 انتخاب همکاران در نظام دینی با همین ملاکها صورت می گیرد و چنانچه در گزینشها ملاکهای دیگری چون رفاقت ، نَسَب ، منافع شخصی و گروهی دخالت کند، نمی توان چنین نظامی را شایسته سالار نامید. اگر شایسته سالاری به معنی حقیقی و نه در ادعا محقق شود، راه برای انتخاب کارگزاران اسلامی و تحقّق دولت اسلامی هموار خواهد شد. ✳️ در این زمینه مقام معظّم رهبری می فرماید: " اگر ما بر نقش مديريت و سرپرستي در جامعه اسلامي تكيه مي كنيم و آن را تعيين كننده معرفي مي نماييم‚ با يك گزينش‚ قضيه تمام نمي شود. اين طور نيست كه يك شخص‚ در رأس برگزيده بشود و شرايط لازم را داشته باشد‚ بعد ديگر همه چيز به خودي خود‚ حل خواهد شد. تاثير مديران بالا در سرنوشت جامعه هم تا حدود زيادي از اين جهت است كه مدير برتر و بالاتر‚ اين قدرت را دارد كه دستها و ايادي چرخاننده چرخهاي كشور را سالم انتخاب بكند. يعني سلامت آنها‚ جزو سلامت دستگاه حكومت است... مجموعه دستگاه مديريت كشور‚ بايد علوي باشد" (1369/4/20 ) " گزينش همكاران‚ مهم است. البته در سطح وزرا‚ رعايت و دقت زيادي مي شود. هم رييس جمهور محترم‚ هم مجلس محترم‚ جوانب كار را خيلي مي سنجند و رعايت مي كنند. اما به اينجا‚ اكتفا نشود. من به وزراي عزيز‚ كه بخشهاي مختلف را برعهده دارند يا خواهند داشت‚ عرض مي كنم: يكايك معاونين را‚ يكايك مديران را‚ يكايك مسيولين سراسر كشور را‚ در بخش خودتان‚ با معيارهاي الهي انتخاب كنيد: كاردان‚ لايق‚ متدين‚ پاك‚ و آراسته به خصوصياتي كه براي يك مدير لازم است." (1372/5/12 ) ادامه دارد ... 📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 1- صالح سازی درونی 👈2- شايسته سالاری 3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح 4- نظارت مردم ☑️ را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی (3) 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح : 🔹انتخاب مسئولان توسط مردم در نظام اسلامی دارای مبانی روشنی است. در همین رابطه مقام معظّم رهبری می فرماید: "مردم بايد به فكر شناخت اصلح باشند‚ چون چيز كوچكي نيست. مساله انتخابات‚ مساله سپردن سرنوشت بخش عمده امكانات كشور به يك نفر و يك مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادي‚ مسائل فرهنگي‚ روابط خارجي و مسائل گوناگون ديگر تا حدود زيادي به اين قضيه وابسته است." (1380/2/11) "ملت بايد تلاش خود را بكنند‚ بايد زحمت بكشند و دنبال اصلح بگردند." (1376/2/31) "مردم بايد بيايند و با انتخاب صحيح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوه مقننه معين كنند، مجريان خودشان را با ترتيبي كه در قانون معين شده است، معين كنند، اين حق مردم است و متعلق به آنهاست، اما تكليف هم هست. اين طور نيست كه يكي بگويد من نمي خواهم از اين حقم استفاده كنم، نه‚ سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ اين حق است، اين تكليف است، بايد همه شركت كنند. نظام جمهوري اسلامي توانسته است اين حق را در اختيار مردم بگذارد" (1378/11/26) ادامه دارد ... 📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 1- صالح سازی درونی 2- شايسته سالاری 👈3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح 4- نظارت مردم ☑️ را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🔰رمضانی زیستن لازمه ی تحقق دولت اسلامی 🔸ماه رمضان که می آید عالم را با آمدنش تغییر میدهد ، حساب و کتابهای عالم تغییر میکند؛ ما انسانها هم به عنوان جزیی از این عالم از این تغییرات بی بهره نمی مانیم و اگر قدری در خودمان غور کنیم وجود این تغییرات را حس خواهیم کرد و حتی می توانیم آنها را بشماریم. 🔴حال اگر ما بتوانیم این حال و هوای رمضانی را در تمام طول سال در خودمان و جامعه تداوم بدهیم چه خواهد شد⁉️ 🔸باید رجوع کنیم به خودمان و ببینیم که با آمدن این ماه چه تغییری در ما بوجود آمد؛ با کمی تأمل در خواهیم یافت که آن، چیزی جز مراقبت و توجه بیشتر به خودمان و اعمالمان نیست که حداقل آن را در مراقبت بر خوردن و آشامیدن لمس می کنیم؛ به تبع آن سبک زندگی و فعالیت‌های اجتماعی و مدیریتی انسان هم تغییر می‌کند نوعی حالت مراقبه در همه ی لحظات ایجاد می‌گردد؛ که همه این‌هابه برکت صفای باطن حاصل از ماه مبارک است. 🔻 که اگر تک تک افراد جامعه، تک تک مدیران جامعه بتوانند این حالت مراقبه را در خود نهادینه کنند یعنی نه‌فقط در ماه مبارک بلکه در تمام طول سال مراقب خود و اعمالشان باشندمی‌توانند به همان سبکی که در ماه رمضان زندگی و فعالیت می‌کردند در تمام طول سال زندگی و فعالیت بکنند. به طوریکه همچون ماه رمضان در هر لحظه و در همه جا چه زندگی شخصی و چه فعالیتهای اجتماعی و مدیریتی مراقب خودشانند و به اعمالشان توجه دارند،هم در زندگی شخصی و هم در مدیریتشان مراقبند که مبادا هوای نفس را بر خواست الهی مقدم کنند ، مراقبندمبادا برخلاف عبودیت الهی کاری بکنند و هدفشان هم فقط جلب رضای الهی است و لا غیر؛ 🔻 که همه ی این تحولات در سایه ی آن مراقبت از نفس است که درافراد و جامعه حاصل می شود و این همان چیزی است که ما در قدم اول برای تحقق دولت اسلامی نیاز داریم یعنی مدیرانی که در تمام لحظات زندگی‌شان رمضانی زندگی کنند و نفس بکشند. ✅کانال را در پیام رسان ایتا دنبال کنید↙️ 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی (4) 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 4- نظارت مردم : 🔹حضرت امام خمینی(ره) در زمینه نظارت مردم می فرمایند: "همه ملّت موظفند كه نظارت كنند بر اين امور، نظارت كنند اگر من پايم را كج گذاشتم، ملّت موظّف است كه بگويند پايت را كج گذاشتي خودت را حفظ كن." (صحيفه نور ج 7 صفحه 33 : 58/3/9 ) "باید همه زن ها و هم مردها در مسائل اجتماعي مسائل سياسي وارد باشند و ناظر باشند، هم به مجلس ناظر باشند‚ هم به كارهاي دولت ناظر باشند، اظهار نظر بكنند. ملّت بايد الان همه ناظر امور باشند، اظهار نظر بكنند در مسائل سياسي، در مسائل اجتماعي، در مسائلي كه عمل مي كند دولت، استفاده بكنند، اگر يك كار خلاف ديدند." (صحيفه نور ج 13 صفحه 70 59/6/19) "ما اگر نظارت نكنيم، يعني ملت اگر نظارت نكنند در امور دولت و مجلس و همه چيز اگر كنار بروند و بسپارند دست اينها و بروند مشغول كارهايشان بشوند، ممكن است يك وقت به تباهي بكشند. ما بايد ناظر باشيم به امور مردم، ملت بايد ناظر باشد به اموري كه در دولت مي گذرد، اموري كه فرض كنيد كه در مجلس مي گذرد، نظارت و توجه داشته باشد به اينها." (صحيفه نور ج 15 صفحه 60 : 60/4/10 ) 📚برگرفته از کتاب "چرا دولت اسلامی؟ " - نهاد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی 🔸 را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
🌐چگونگی دولت سازی اسلامی 📌چهار راه برای تحقق دولت اسلامی وجود دارد: 1- صالح سازی درونی 2- شايسته سالاری 3- صالح گزينی يا انتخاب اصلح 👈4- نظارت مردم ☑️ را ببینید:↙️ (کانال تخصصی ) 🔗eitaa.com/joinchat/2375352324C45eb388bdd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا