eitaa logo
اوخان | حسین بهمنش
190 دنبال‌کننده
253 عکس
81 ویدیو
45 فایل
دانش آموخته دکتری مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا دانشگاه تهران فعال فرهنگی ، اجتماعی و محقق تاریخ معاصر « اوخان واژه ای گیلکی به معنای پژواک است »
مشاهده در ایتا
دانلود
تصاویری جالب توجه از علمای بزرگ پیشین که اخیرا با استفاده از هوش مصنوعی و مستندات موجود ، ترسیم شده است .
جهت مطالعه : در دوره رضاخان کدام بخش‌های ایران جدا شدند؟ رضاخان برخلاف قاجاریان با خارجی‌ها نجنگید؛ با خوبی و خوشی بخش‌هایی از ایران را جدا کرد! به نظرتان در دوره پهلوی اول کدام بخش‌های ایران جدا شدند؟ چقدر مساحت داشتند؟ حداقل ۳۸۰۰ کیلومترمربع! به گزارش مشرق، داستان جدا شدن بخش‌هایی از ایران در زمان رضاخان به یک پیمان‌نامه چهارجانبه بازمی‌گردد؛ عهدنامه عدم تعرض که در سال ۱۳۱۶ شمسی میان ایران، عراق، افغانستان و ترکیه امضا شد. عدم تعرض در واقع پیمانی بود میان رضاخان با آتاتورک و ملک غازی اول پادشاه عراق و محمدظاهر، شاه افغانستان که چون با حضور وزرای خارجه این کشورها در سعدآباد تهران امضا شد به پیمان‌نامه سعدآباد مشهور است. غایب بزرگ این پیمان‌نامه برنده واقعی‌اش بود؛ بریتانیا. دولت انگلیس هر ۴ کشور را تشویق کرد که چنین پیمانی برقرار شود و هدفش اتحاد میان این کشورها برای جلوگیری از نفوذ شوروی کمونیستی و درواقع پیشبرد بخشی از پازل بزرگ تأمین منافعش در خاورمیانه بود. طبق معاهده سعدآباد این کشورها از تعرض به یکدیگر خودداری می‌کردند و برای چنین کاری لازم بود اختلافات مرزی این کشورها نیز برطرف شود. اینجا بود که رضاخان همه امتیازات را داد و اراضی را هم.   آرارات ایران رفت پیمان سعدآباد مهر تأییدی زد بر توافقاتی که برای رفع اختلافات مرزی ایران با ۳ کشور دیگر انجام شده بود. اختلافات مرزی با ترکیه میراثی از جنگ‌های قاجاریان و عثمانی‌ها بود و در پیمان سعدآباد شهر قطور را که از ابتدا هم متعلق به ایران بود و در تصرف حکومت عثمانی باقی‌مانده بود، پس گرفتند و به‌جایش ۸۰۰ کیلومترمربع اراضی مرغوب شامل کوه آرارات کوچک و دامنه‌ها و اراضی اطراف آن به ترکیه واگذار شد. آرارات کوچک ازنظر نظامی و سیاسی منطقه‌ای استراتژیک محسوب می‌شد و بالطبع از وزرا گرفته تا درجه‌داران نظامی و مردم عادی با این واگذاری مخالف بودند. اما به نظر رضاخان موضوع مهم فقط دوستی با آتاتورک بود و باقی مسائل اهمیتی نداشت.  دشت ناامید رفت درباره افغانستان ماجرا تلخ‌تر است. از چند سال پیش توافقاتی محرمانه صورت گرفته بود تا دعوای همیشگی حقابه هیرمند تعیین تکلیف شود. درواقع از روزی که افغانستان از ایران جدا شد حقابه هیرمند موضوع دعوایی دائمی شد. رضاخان چه کرد؟ آتاتورک را به‌عنوان حکم معرفی کرد و او هم نماینده‌ای به ایران فرستاد. پس از مذاکرات با طرفین توافقاتی به ضرر ایران صورت گرفت و قراردادهای مقدماتی امضا شد. این توافقات پنهانی بود تا اینکه در پیمان‌نامه سعدآباد آشکار شد. طبق توافق سعدآباد «دشت ناامید» به مساحت ۳ هزار کیلومترمربع در شرق ایران به افغانستان واگذار شد. در مقابل قرار شد ایران و افغانستان به‌طور مساوی از آب هیرمند استفاده کنند. البته بعدها افغانستان سدی بر هیرمند ساخت و آبی به ایران نرسید و حقابه هیرمند نیز به موضوعی برای منازعه طولانی ۲ کشور تبدیل شد. یعنی دشت ناامید از دست رفت ولی مناقشه همیشگی همچنان حل‌نشده باقی ماند.  اروندرود رفت طبق پیمان‌نامه سعدآباد حق کشتیرانی در اروندرود به‌جز ۵ کیلومتر از آب‌های مقابل آبادان تا خط تالوگ به عراق واگذار شد. درواقع مسیر اروند به‌کلی به عراق واگذار شد و مرزهای ایران آمد به ساحل شرقی اروندرود. این قرارداد چنان تحقیرآمیز بود که پسر رضاخان هم نتوانست قبولش کند. پس از پیگیری‌های بسیار و البته مناقشه‌های فراوان و چندین ساله با عراق بر سر اتفاقاتی که در اروندرود رخ می‌داد سرانجام پهلوی دوم با عراق به «قرارداد الجزایر» رسید؛ خط تالوگ اروندرود دوباره شد مرز ۲ کشور. همین قرارداد بود که صدام پاره کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد.  نکته مهم درباره این پیمان‌نامه اینکه ۴ سال بعد در سال ۱۳۲۰ بریتانیا و شوروی ایران را اشغال کردند و پیمان دوستی با همسایگان به کار نیامد. درواقع اصلاً دوستی در کار نبود و همه این کارها و پیمان‌نامه سعدآباد نقشه انگلیسی‌ها بود برای منافع خودشان. شاهد مدعا نیز اینکه عراق که متحد دائمی انگلستان بود، اجازه داد از خاکش برای حمله ارتش بریتانیا و اشغال ایران استفاده شود. منبع: فارس @ohkan_hb
کتابی جالب که توسط یکی از دوستان گیلان نگارش شده و توسط پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات چاپ و منتشر شده است . @okhan_hb
بنظرتان این فضای زیبا، گرم و سنتی ، کجا می تواند باشد !؟ . . . فضای زیر شیروانی ساختمان کتابخانه ملی رشت میدان شهدای ذهاب که با تدبیر آقای شرفی مدیر کتابخانه، بصورت قرائت خانه های مکتب خانه ای طراحی شده است . حسین بهمنش @okhan_hb
لایحه پیشنهادی قوه قضائیه و مجریه با عنوان «حمایت فرهنگی از عفاف و حجاب» دارای نقاط مثبت و آسیبی است، از جمله: نکات مثبت: 1. لایحه کوتاه و نسبتا صریحی است. 2. به انتهای سلسله آسیبهای مربوط به و (آسیبهای کف میدان) و جریمه برای آسیبها پرداخته است. 3. در بخشهای زیادی، باعث حذف بروکراسی اداری شده است و حکم نهایی را در اختیار (خصوصا فراجا) قرارداده است. نقاط آسیب: 1. لایحه بیشتر مختص به زنان است و کوتاهی های صورت گرفته توسط زنان را بررسی کرده است. (نسبت به نقض عفت و پوشش توسط مردان و نقش ترک فعل نهادها و سازمانها و کارخانجات و ... ناقص است.) 2. بر خلاف عنوانش که باید لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» نوشته می شد، لایحه ای در «مقابله با بی حجابی» است. (البته دو ماده در حمایت از افراد محجبه و آمرین به معروف هم دارد) 3. لایحه ای قضایی و کیفری است و برخلاف عنوانش، فرهنگی نیست. 4. بیشترین تکالیف، برعهده فراجا گذاشته شده است و نقش نهادها و ضابطین دیگر مانند بسیج نادیده گرفته شده است. 5. برخی احکامش، در قوانین گذشته به صورت کاملتر و دقیقتر وجود دارد. 6. برخی احکام (مانند ماده 6) ابهاماتی دارد و همین ابهام، سبب نتیجه معکوس در کل قانون مربوط خواهد شد. 7. برخی احکام، بازدارنگی لازم را ندارد و کش دادن برخی احکام تا دفعات چندم، به معنای وادادگی در مقابله، تلقی خواهد شد. 8. برخی از موضوعات (مانند تبلیغ علیه حجاب در فضای مجازی، برهنگی کامل) نیز هنوز دارای ابهام است و خودش آسیب زننده است. در مجموع این لایحه جامعیت لازم را ندارد. و به نظر می رسد از نظر قانون، همان قوانین قبلی کفایت می کند ـ و البته احکام موجود در آن باید بروزرسانی شود ـ و فقط در چند مورد مانند برخورد با مشاهیر (سلبریتیها) و فضای مجازی نیاز به اصلاح و یا تصویب قوانین می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ خارجی، پایان نسل این یک موزیک ویدئوی اروپایی هست که در مورد نظام سرمایه داری و صهیونیزم جهانی ساخته شده، تفسیر موسیقی در زیر: داستان حول پیرمردیه که چشم بندی از نماد های ارز های قدرت های جهانی مثل روبل، دلار، یورو و یوان بر چشم داره و این پیرمرد نماد سرمایه دارانه صفحه ی شطرنج و حذف یکی از سربازان توسط یکی از طرفین بازی که منجر به توافق و دست دادن دو طرف بازی میشه، اما میبینید که دست فردی که توافق کرده قطع شده و تبدیل به سلاحی علیه خودش شده، توافق ها ابزار سلطه و نوعی سلاحه پیرمرد سرمایه دار ساندویچی رو به کودکی تعارف میکنه که داخلش یک موشکه، اشاره به بیوتروریسم و دستکاری مواد غذایی برای از بین بردن نوع بشر و استفاده از غذا به عنوان یک سلاح در ادامه یک مجری تلویزون رو نشون میده که روی دستشویی فرنگی نشسته و از اون دستشویی به مغز مخاطبین که یک پدر و مادر هستند لوله کشی شده و از پدر و مادر به مغز فرزندشون لوله کشی شده، در پشت منری نوشته فیک نیوز به معنی اخبار جعلی، یعنی رسانه ابزاریه که با دروغ ها در حال پر کردن ذهن مردم با چرندیات و کنترل ذهنه، رسانه یک سلاحه در ادامه یک دکل استخراج نفت رو نشون دادا که شبیه یک سرم پر خون هست و داره رگ های پیرمرد سرمایه دار(صهیونیزم جهانی) رو پر میکنه و مردمی که در حال التماس و گدایی هستند در پایین نشون داده میشن، اشاره به غارت نفتی و استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح در ادامه پیرمرد دماغی شبیه پینوکیو داره که از مغز مزدم رد شده، اشاره به دروغ های سیاستمداران و فریب مردم 🔴 👇 https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
همایش «تحریف ظالمانه» روز پنجشنبه ۱۱خرداد۱۴۰۲ در قم، خیابان جمهوری اسلامی، میدان امام حسین(ع) نیروگاه، بلوار نور، مجتمع فرهنگی نور همراه با پخش زنده از طریق اسکای روم: https://b۲n.ir/y۴۸۷۱۶ و آپارات: https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live به همراه گزارش محتوایی سلسله‌نشست‌های تخصصی (۹تا۱۱خرداد) با حضور اساتید حوزه و دانشگاه: دکتر مظفر نامدار دکتر فیروز اصلانی حجت‌الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی حجت‌الاسلام والمسلمین پاینده محمد صادقی(افغانستان) حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد نوروزی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح‌الله نعیمیان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا باقرزاده حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید صلح ‌میرزائی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد بهمنی استاد حسن ابراهیم‌زاده استاد محمدرضا کائینی خانم دکتر اشرف جناتی خانم مریم صادقی پری
عکس یادگاری از جلسه شصتم « کارگاه جامعه شناسی تاریخی تحولات سیاسی معاصر » در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ . . هفته اخیر جلسه ۶۵ برگزار شد و از جلسه آینده « ۲۰ خرداد » به امید خدا در محضر استاد نامدار بر سر بررسی مسائل مرتبط با انقلاب و جمهوری اسلامی خواهیم نشست . @okhan_hb
🔻موسسه هنر و اندیشه انقلاب اسلامی (مها) جهت شناسایی و جذب علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف هنری در قالب بورسیه (رایگان) و آموزش تخصصی هنرجویان انقلابی عضو می‌پذیرد. 🌐 لینک ثبت‌نام: 💢 survey.porsline.ir/s/aGYBnmOd |عضویت👇 سروش https://splus.ir/maha_ir آپارات https://aparat.com/maha_ir روبینو https://rubika.ir/maha_ir به تبلیغات اسلامی استان گیلان بپیوندید 👇 ✅ ایتاروبیکاروبینواینستاگرامسایت 🆔 @nehzat_eslami_gilan
خودمان را مسخره کرده ایم‌ ... این قاب ، تصویر یک خانم بازیگر [ خواهر او مفتخر به برهنگی کامل و خانواده اش متعهد به حمایت کامل از او هستند ] در یکی از سریال های در حال پخش از شبکه سوم صدا و سیما به نام نیکان است . این شخصیت یک مجرم بخش قاچاق دارو است که به محض دستگیری و در مراحل بازپرسی مفتخر به پوشیدن لباس زندانی ها ، مجرمین ، کلاهبردارهای خانم در جمهوری اسلامی ، در واقع همان« چادر » شده است ... او که تا چند دقیقه پیش بدون چادر، شیک و صاحب احترام و مکنتی بود ، در این صحنه با چادر ، دربند ، درحال مواخذه و نگران است . دختر مشاهده گر من ، چه برداشتی خواهد نمود ؟! حال چپ و راست بنر بزنیم که چادر خیلی خوب است ... این ها ذائقه جوان را می سازد و شکل می دهد ... تمام ، حالا با لایحه و لایحه بازی می‌خواهیم ، حجاب را گسترش دهیم ... حسین بهمنش @okhan_hb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍راه امام خمینی(ره) 🎥 🔸این راه امام بزرگوار را رها نکنید، این راه را دنبال کنید 📝 ۱.اسلام و دین ۲.تکیه به مردم ۳.عدالت اجتماعی ۴. دشمن شناسی ۵.حساس بودن به سرنوشت مسلمانان عالَم 🔹عزّت دنیا و عزّت در ملأ اعلی به این وابسته است که این راه را برویم
امام از سرآمدان تاریخ ماست؛ سرآمدان را نه می‌شود حذف کرد نه می‌شود تحریف کرد ✏️رهبر انقلاب، در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی: ✏️امام از سرآمدان تاریخ ماست نه فقط از سرآمدان روزگار ما. ✏️سرآمدان را نمی‌شود از حافظه‌ی تاریخ حذف کرد. این نکته‌ی مهم مورد توجه ما این است. سرآمدان را نه می‌شود حذف کرد نه می‌شود تحریف کرد. ✏️امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوع‌تر است. ✏️امام یک سرآمد همه جانبه است. هم در دانشهای دینی سرآمد است، در فقه، در فلسفه، در عرفان نظری امام سرآمد است. هم در ایمان و تقوا و رفتارهای پرهیزگارانه سرآمد است. هم در استحکام شخصیت و قوت اراده سرآمد است. هم در قیام للّه و سیاست ورزی انقلابی و ایجاد تحول در نظام بشری سرآمد است. ✏️این خصوصیات در هیچ کدام از سرامدان تاریخ ما باهم جمع نشده است؛ در امام بزرگوار این خصوصیات با هم جمع است. @okhan_hb
با همه زیبایی و عظمت این کاروان ، بنظر اگر همه اعضا از جوانان بودند به صورت ویژه « الهام بخش » می شد.
درباره‌ی و چهره‌ی ماندگار هنر انقلاب [صفحه ۱ از ۲] علی احسان‌زاده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 کلهری متولد ۱۳۳۹ در تبریز و بزرگ‌شده‌ی تهران است. او در دوران خبرنگار بود و پیش از آن، در واحد امور خارجه‌ی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اشتغال داشت. بهبودی در سال ۱۳۶۲ خبرنگار روزنامه «تهران تایمز» شد و سه سال بعد (۱۳۶۵) به دفتر روزنامه‌ی جمهوری اسلامی‌ رفت و مسئولیت صفحه‌ی «جبهه و جنگ» را بر عهده گرفت. در پاییز سال ۱۳۶۷، با همراهی ، به حوزه‌ی هنری رفته و دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» را تأسیس کردند. او مدتی نیز سردبیر سرویس فرهنگی روزنامه ایران (سال اول تأسیس) بود. با جدایی بهبودی از دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» پس از پنج سال، او دفتر «ادبیات انقلاب اسلامی» ‌را در سال ۱۳۷۲ در حوزه‌ی هنری تأسیس کرد. بهبودی همچنین مدیرمسئول و صاحب امتیاز دوهفته‌نامه «کمان» بوده و آثار زیادی از جمله «سفر به قله‌ها»، «خرمشهر کو جهان‌آرا»، «پا به‌ پای باران»، «سفر بر مدار مهتاب»، «سفر به حلبچه»، «خرمشهر خانه‌ی رو به آفتاب» و «مدال و مرخصی» را در عرصه‌ی ادبیات جنگ نوشته است. در طول این سال‌ها، به جوایز متعددی نیز دست یافته است؛ برنده‌ی دوم جشنواره هشتم مطبوعات در رشته یادداشت، برنده‌ی اول جشنواره نهم مطبوعات در رشته‌ی سرمقاله، و برنده‌ی جایزه شهید آوینی (دوره اول). تا این‌جای کار، ظاهراً همه‌چیز خوب است و بهبودی را یکی از شایستگان دریافت عنوان «چهره‌ی ماندگار هنر انقلاب اسلامی» می‌نماید. به‌خصوص که در اوج فعالیت‌های بهبودی در حوزه‌ی هنری، امام خامنه‌ای درباره‌ی او و مرتضی سرهنگی، جملات تمجیدآمیزی نیز بیان داشتند؛ https://eitaa.com/jorenush/300 🔸اما ماجرا روی دیگری نیز دارد و به همین جا ختم نمی‌شود. در سال ۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی در رشته‌ی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در زمستان ۱۳۸۲ سردبیری فصلنامه‌ی «مطالعات تاریخی» را بر عهده گرفت. او سالیانی بعد، مدیریت «مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی» را نیز عهده‌دار شد. بهبودی در این سال‌ها تمرکز خود را از ادبیات دفاع مقدس، به تاریخ معاصر ایران معطوف داشت و با نگارش مقالات و کتبی در این زمینه، دورانی جدید را در زندگی حرفه‌ای خود گشود. در این عرصه، آثاری چون «ادبیات در جنگ‌های ایران و روس»، «ادبیات نوین ایران پیش از نهضت مشروطه»، «شهید صدوقی»، «تبریز در انقلاب»، «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» (در ۲۵ جلد) از او به چاپ رسید. همچنین در دوره‌ی حضور بهبودی در مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، جلد دوم و سوم «روزشمار تاریخ معاصر ایران» زیر نظر و اِشراف او منتشر شد. (جلد نخست این روزشمار را حسن فراهانی تدوین و سرپرستی کرده بود.) اعتراضات از کجا نشأت می‌گیرد؟ ۱. در سال ۱۳۸۱ انتشارات سوره‌ی مهر (وابسته به حوزه‌ی هنری اسلامی) به انتشار اولین جلد از اثری با عنوان «فرهنگ ناموران معاصر ایران» اقدام کرد. در این اثر که زیر نظر بهبودی منتشر شد، مطالب عجیبی به چشم می‌خورد؛ از به کار بردن تعبیر «اعلی الله مقامه» برای محمدعلی فروغی تا جیره‌خوار انگلیس دانستن آخوند خراسانی. (برای اطلاع از نقدهای موجود به این اثر، به کتاب «کنکاشی در تاريخ نگاري معاصر» مقاله‌ی «تاملی در فرهنگ ناموران ایران» مراجعه کنید.) در پی عیان شدن این عجایب، انتشار متوقف شد. ۲. در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۱، کتابی با عنوان «شرح اسم؛ زندگی‌نامه‌ی آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای (۱۳۱۸-۱۳۵۷)» توسط مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و به قلم هدایت‌الله بهبودی منتشر شد. با حضور آیت‌الله خامنه‌ای در این نمایشگاه، این کتاب جمع‌آوری شد. دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در اطلاعیه علت این امر را «وجود اغلاط مختلف تاریخی و غیر تاریخی» «بر اساس بررسی‌های کارشناسانه‌ی متعدد» در کتاب مذکور دانست و ناشر را ملزم به رفع اشکالات جهت دریافت مجوز از این مؤسسه نمود. چندی بعد و در پیرو اطلاعیه‌ی پیشین، «صرفاً اغلاط و نکات تاریخی» را ۲۴۰ نکته برشمرد که به اطلاع ناشر رسیده است و «از ابلاغ نسبت به اصلاح از قبیل ، و از اسناد، خودداری» شده و «نقد و تحلیل و بررسی این نوع اشکالات، به کشور واگذار» شده است. و این‌چنین، و مشروط به رفع آن ۲۴۰ مورد، مجوز انتشار کتاب از سوی مؤسسه‌ی حفظ و نشر آثار صادر گردید. @rozaneebefarda
درباره‌ی و چهره‌ی ماندگار هنر انقلاب اعتراضات از کجا نشأت می‌گیرد؟ [صفحه ۲ از ۲] علی احسان‌زاده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ۳. در سال ۱۳۹۷، کتابی دیگر از بهبودی و این‌بار درباره‌ی امام خمینی با عنوان «الف لام خمینی؛ زندگی‌نامه‌ی امام روح‌الله موسوی خمینی» منتشر شد. این کتاب که بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی در همان سال، برگزیده‌ی جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد نیز شد، از سوی برخی تاریخ‌نگاران شدیداً مورد انتقاد واقع شد. حجةالاسلام (مدیر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه‌ی انقلاب اسلامی) که از شاگردان و یاران امام خمینی بوده و جلد اول کتاب «نهضت امام خمینی» را پیش از پیروزی انقلاب و با عنایت امام تألیف نموده و درباره‌ی ادامه‌ی این رسالت نیز از سوی امام، توصیه‌نامه‌ای دریافت داشته است، با نگارش سلسله‌یادداشت‌هایی با عنوان «الف لام خدمت یا خیانت» دست زد و این کتاب را نمونه‌ی بارز تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی دانست. روحانی در این یادداشت‌ها، به ذکر مصادیق متعدد اغلاط تاریخی این کتاب پرداخته است. https://eitaa.com/bonyadtarikh/5862 ۴. بهبودی در سال ۱۳۹۹، اثر تاریخی دیگری با عنوان «رضانام تا رضا خان؛ زندگی‌نامه‌ی رضا شاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹» به چاپ رساند. این اثر نیز همچون دو اثر پیشین مورد توجه زیادی قرار گرفت، و از سوی انتقاداتی تاریخی را هم متوجه خود ساخت. از آن‌چه گفته شد، می‌توان به چند نکته اشاره کرد: اولاً تلاش جناب بهبودی، در عرصه‌ی ادبیات مقاومت و پیشرانی جریان نگارش آثار فاخر در موضوعات دفاع مقدس را نمی‌توان و نباید نادیده انگاشت و از تقدیر از آن زحمات، دریغ ورزید. بی‌تردید آن اقدامات در آن زمانه که رهبر معظم انقلاب بیش‌ترین دغدغه‌ی خود را صَرف هوشیار نمودن نیروهای انقلاب نسبت به می‌کردند و می‌کوشیدند تا جریانی خودی را در مقابله با این تهاجمِ خاموش به وجود آورده و حمایت کنند، خدماتی فراموش‌ناشدنی است. و تمجیدهای صادقانه‌ی امام خامنه‌ای نسبت به این نیروها از جمله آقایان و و و ... نیز باید در همین چهارچوب دیده و تحلیل شوند و نباید از آن‌ها، سوء استفاده گردد. ثانیاً ورود جناب بهبودی در عرصه‌ی نگارش تاریخ معاصر، جنبه‌ای دیگر از شخصیت و کوشش او را شکل داده است و نباید در تحلیل و بزرگداشت یا انتقاد از این دو جنبه را مخلوط نمود و یکی را نادیده گرفت. در مرور کارنامه‌ی جناب بهبودی، آن‌چه بیش‌تر شایسته چهره‌ی اوست، وجه اول است نه وجه دوم و اخیر. ولی متأسفانه دست‌اندرکاران، یا توجهی به این تفکیک ندارند، یا این مهم را به مخاطب گوش‌زد نمی‌کنند و با اعطای عنوانی مطلق، او را- و به تبع، آثار او را- مطلقاً تأیید و تقدیس می‌کنند. و این خطا و خطری جدی در عرصه‌ی تاریخ‌نگاری است. ثالثاً بنده با تتبع ناقصی که داشته‌ام، هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که جناب بهبودی یک عنصر نفوذی یا تحریف‌گری مغرض با رفتاری آگاهانه است. بنا بر این، آن‌چه فعلاً محل توجه من است، اثر مخربی است که این رفتارهای غلط بر تصویر تاریخی ما و نسل آینده بر جای می‌گذارد. رابعاً بنده برای ، برگزاری و بررسی کتب یادشده و با حضور مختلف است. این همه البته باید دارای چنان بازتاب رسانه‌ای باشد که این تقدیر داشته است تا اثر مخرب آن را خنثی کند. @rozaneebefarda
شباهت‌های عجیب تحلیل از قرارداد ننگین ترکمنچای با تحلیل از قرارداد ننگین ۱۹۱۹ و کودتای سیاه ۱۲۹۹. 🔸بهبودی: بر سر دوراهی پذیرش و ادامه نیم‌بند نظام مشروطه و پذیرش با مرگ مشروطه، کدام راه باید انتخاب می‌شد؟ کدام راه بهتر بود؟ کدام به منافع ملی ما نزدیک‌تر بود؟ حتماً می‌گویید هیچکدام! آیا راه سومی پیش پای پدرانمان بود؟ کدام راه؟ می‌توان پیشنهاد داد اما با آن زمان بعید است بتوان راه عملی پیشنهاد کرد. به نظر من راه سومی وجود نداشت! ▫️عصر اندیشه، شماره ۲۹؛ شهریور ۱۴۰۱، ص ۱۴۰ و ۱۴۱. 🔸حاشیه روزنه سونامی را جدی بگیریم! امروز تلاش‌هایی مشاهده می شود برای آنکه خط و با ابزار تحلیل‌های تاریخی تحریف‌آمیز بازنمایی گردد. دوگانه‌سازی بین و و دست بسته نشان دادن کشور در مقابل مشکلات میدانی و نهایتا تجویز در مقابل ؛ ظریف از قرارداد ننگین ترکمنچای و سازش در مقابل استعمار روس حمایت می‌کند و بهبودی قرارداد ننگین ۱۹۱۹ و تسلیم در مقابل قدرت استعمارگر انگلیس را تنها راه چاره معرفی می‌کند! هشیار باشیم! ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053