eitaa logo
اوخان | حسین بهمنش
196 دنبال‌کننده
330 عکس
98 ویدیو
51 فایل
دانش آموخته دکتری مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا دانشگاه تهران فعال فرهنگی ، اجتماعی و محقق تاریخ معاصر « اوخان واژه ای گیلکی به معنای پژواک است »
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت جناب آقای سید امیر علوی از اندیشه ورزان استان گیلان در راستای برگزاری پنجمین جلسه از سلسله نشست های فاندر با موضوع جنبش دانشجویی گوشه ای از آن چه در این یادداشت می خوانیم: 🔹...این جنبش آرمان‌های اصیل خود همچون استقلال، آزادی و عدالت را همواره در ضدیت با "استبداد داخلی" و "استعمار خارجی" معنا کرده است. بالطبع هرگونه تحلیل از وضعیت فعلی جنبش دانشجویی، مستلزم ارزشیابی آن با این دو شاخص است. 🔹 اما لحظه تبدیل نهضت به نظام، زمانی است که‌ نیروی انقلابی و جنبشی، از موضع سؤال و "مطالبه" به موضع مسئول و "اداره" منتقل شده، و این همان چالش زمینه‌ای جنبش دانشجویی در عصر جمهوری اسلامی است. 🔹 این تعارض‌ها، که در بستر چالش زمینه‌ای نهضت/نظام پررنگ‌تر می‌شدند، منتج به این شد که دولت سازندگی، "سیاست‌زدایی" از دانشگاه به منظور توسعه اقتصادی و دولت اصلاحات "سیاست‌زدگی" را در جهت توسعه سیاسی مطلوب خود به کار گیرند، که فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ خروجی طبیعی این سیاست‌ها بودند. 💡با فاندر همراه باشید؛ اینجا رصدگاه فرهنگی استان گیلان است! 🆔 https://eitaa.com/fander_gil
هدایت شده از فاندر
🔰 پنجمین نشست از سلسله نشست های فاندر برگزار شد. ♨️ موضوع: آیا دانشجویان دیگر کمتر آرمان گرا هستند؟ 🔹میزبان: جناب آقای حسین بهمنش 🔹مهمانان: جناب آقای محمد مهدی نیازمند و جناب آقای نادر اسدی و جناب آقای حسام پورفلاح 💡با فاندر همراه باشید؛ اینجا رصدگاه فرهنگی استان گیلان است! 🆔 https://eitaa.com/fander_gil
10.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مروری کوتاه بر پنجمین نشست از سلسله نشست های فاندر ♨️ موضوع: آیا دانشجویان دیگر کمتر آرمان گرا هستند؟ جهت تماشای فیلم کامل، به لینک زیر مراجعه کنید: 🆔 https://www.aparat.com/v/ysv51qm 💡با فاندر همراه باشید؛ اینجا رصدگاه فرهنگی استان گیلان https://eitaa.com/fander_gil
Topeka State Journal روزنامه آمریکایی توپیکا استیت ژورنال در تاریخ .... نوشت : « شاه خواهان واگن برقی است ! » به نظرتان این کدام شاه ایران است ؟ من می توانم حدس بزنم که شما کدام شاه را حدس زده اید ! و اما متن یاداشت روزنامه : «فرمانروای ایران نماینده خود را به ایالات متحده اعزام کرده است . شاه ایران نماینده خود را به این کشور اعزام داشته تا طی دو هفته به بررسی شبکه واگن برقی نیویورک بپردازد تا موجبات سفر با چنین وسیله ای در مسیر تهران تا بندرگاهی در دریای خزر فراهم آید. این مسیر ۹۳ مایلی در واقع طولانی ترین خط آهن برقی در آسیا خواهد بود. نماینده شاه جان مارسدن ورد - که فردی انگلیسی است - بیش از پانزده سال در خدمت دربار شاه بوده و در تهران ساکن است. سفرهای پی در پی او به اروپا موجب شده که همواره از روند پیشرفت فنون و اختراعات مطلع باشد. او دست پرورده مخترع ،آمریکایی ها چکیس، است که پایتخت شاه را با تلفن و وسایل نوین دیگر آشنا کرده است. او از بدو ورود در حال تحقیق و بررسی شبکه های واگن برقی در این شهر است که شرکتهای متروپولیتن و ترابری سریع بروکلین همکاری شایسته با وی داشته اند. آقای ورد با مراجعه به کارخانه کشتی سازی سکو واقع در بی ریج سفارش به آب انداختن یک کشتی در خلیج فارس را نموده تا مورد استفاده شاه در اقامتگاه زمستانی وی در نزدیکی بصره باشد. او اظهار داشت: هفته آینده برای بازدید از کارخانه لوكوموتيو بالدوين به فیلادلفیا می روم تا گزارشی پیرامون استفاده از این نوع لوکوموتیو در مسیر خط آهن جدید تهران تا خلیج فارس تهیه نمایم که این خط آهن توسط دولت روسیه و مهندسان آنان ساخته خواهد شد. تصور عموم درباره ایران این است که آنجا سرزمین یاغیان بی پرواست در صورتی که خلاف واقع است و ایران کشور بدی برای زندگی کردن نیست. من خانه ای در تهران دارم که دارای سرویس بهداشتی بسیار خوبی بوده و وان حمام آن از جنس چینی زیبایی است که از شهر وین آورده شده است. در آنجا از روشنایی برق و ارتباط تلفنی با کاخ و دوایر دولتی گوناگون برخوردارم در تهران درشکه های زیبایی وجود دارد که معمولاً از آنها استفاده میکنم. اغلب آمریکاییها و اروپایی ها تصور می کنند ما سوار بر شتر میشویم و در خیمه گاه به سر میبریم که اصلاً این گونه نیست. من مایل نیستم از امور اعلی حضرت صحبت کنم؛ ارتباط من با ایشان صرفاً در امور مملکتی است. من هیچ کاری با سیاست دولت روسیه و بریتانیای کبیر ندارم تا به حال در آنجا کوچک ترین برخوردی با عقاید مذهبی ام صورت نگرفته است. من عضو کلیسای انگلیسی هستم که رسم و آیین خودمان را داریم. شاه فرمانروای بسیار هوشمندی است و در این سفر خود به اروپا در نمایشگاه پاریس نسبت به نوآوری ها علاقه بسیار نشان می دادند. روزنامه ها می گویند او اتومبیلهای متعدد ابتیاع کرده است که بی تردید همین طور است. اعلی حضرت کالسکه موتوری فرانسوی دارند که مدت هاست در تهران زبانزد است ایران تا ده سال آینده با اروپایی ها پهلو به پهلو خواهد بود. آقای ورد به شیکاگو سفر خواهد داشت و سپس با کشتی راهی اروپا میشود تا در پاریس به شاه ملحق گردیده، از آنجا به تهران باز گردند. » پنج شنبه، ۱۶ اگوست ۱۹۰۰ م /۲۵ مرداد ۱۲۷۹ شمسی / ۱۹ ربیع الثانی ۱۳۱۸ قمری «کتاب ایرانیان از نگاه امریکاییان صفحه ۶۰ » شاه اشاره شده در یادداشت « مظفرالدین شاه قاجار » بود . حسین بهمنش @okhan_hb
🟢 سلسله نشست های فاندر رصدگاه فرهنگی استان گیلان نشست ششم ♨️ موضوع: هویت رشت به چیست؟ 🔹میزبان: جناب آقای حسین بهمنش 🔹مهمانان: دکتر جواد نظری مقدم و حجت الاسلام حامد حبیبی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۹ دی | ساعت ۱۸ 📍مکان: رشت، خیابان حافظ، کتابخانه مرکزی رشت 💡با فاندر همراه باشید؛ اینجا رصدگاه فرهنگی استان گیلان است! 🆔 https://eitaa.com/fander_gil
میرزا کوچک خان، در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۲۸۷ش (۲۵رجب ۱۳۲۶ ق ) یعنی دو ماه پس از به توپ بسته شدن مجلس ، هنگامی که به تفلیس عزیمت کرده بود نامه ای را خطاب به مجاهدین گیلانی می نویسد که خواندن آن خالی از لطف نیست : « آن که بر هم زن جمعیت ما شد یا رب تو پریشان تر از آن زلف پریشانش کن » به توسط آقایان میرزا محمد مهدی انشایی، آقامیر شمس الدين وقار السلطنه و آقای میرزاهادی لاکانی به حوزه حریت طلبان و مشروطه خواهان واقعی خصوصاً اعضای پریشان انجمن روحانی اکنون که آفتاب اقبال ما ایرانیان مخصوصاً گیلانیان از مطلع وفاق و اتحاد به باختر نفاق و استبداد سر فروکرد و ماه طالع فرخ فال به محاق مذلت رسید و هم علت این همه بیچارگی و سیه روزگاری از آن بود که از روز اول نخواستیم نه از جانان دست برداشته، بلکه میل داشتیم هر دو را دارا باشیم سزاوار است با این حال بعد الایام چون مردان پشت خمیده و زنان سالخورده در دلهای شب از خواب غفلت بیدار شده، دست کوتاه به دامن صاحبان حضرت رب الارباب دراز و از آنها بخواهیم که پریشانی های ما را رفع کنند یا خود گروه مرده و جزو آنان باشیم. اگر بخواهید معنی گروه مرده را صحیحاً مسبوق باشید، چند یوم دیگر رجوع به جریده فریده یگان وطن پرست ،فرزانه ملانصرالدین ملقب به آقا عمو، فرمایید. در آنجا آقای میرزا حسین خان کسمایی داد دانش داده و گروه مرده را به خوبی تشریح کرده است. خاقانی آن کسان که طریق تو میروند زاغند و زاغ را روش کبک آرزوست باری از مطلب دور نرویم و مقصود فوت نگردد تا مردم ما را گروه مرده ندانند، تا جوانان با فتوت تبریز نگویند ما گیلانیان بسیار بی همت بودیم تا عندلیبان باغ و بوستان اروپا در هر راغ و چمن و در هر بوم و برزن نسرایند که ایرانیان بی علم قیمت این در پربها را ندانسته عاقبت اقتدا به «الناس علی دین ملوکهم کرده، یعنی پادشاه ایران تمام مملکت را به همسایگان فروخت و ایرانی ها هم این حدیق حریت و آزادی را در بازار نفاق و شقاق بـه دراهم معدوده به بیع در آورند. پس محض رفع التباس چشمان خود را درست باز کرده، ببینیم غیر از دعا کردن علاجی داریم یا هنوز باید نشسته و دعا کنیم. ظاهراً از قدم دریغ نکرده و نمی کنیم، از قلم کوتاهی نداشته و نداریم از حرف زدن و نصیحت کردن به مردم مضایقه نمی ورزیم، از پول خرج کردن تعلل روا نداشته و از جان فدا کردن تسامح و تکامل را جایز نمی شماریم ولی حقیقتاً ترس بلوای اخیر با چند من نمک آن هم با انگشت آغا باجی هنوز ما را حال نیاورده است. بلی وقتی مردم را با اغراض فاسد آلوده میکنیم؛ متوقع رشوه هستیم و چون] نمی دهند، عداوت ذاتی داریم؛ دشمن قلمداد میکنیم تا مجبور به دشمنی ما گردند؛ با وقتی میگوییم می زنیم نمی زنیم میکشیم نمیکشیم شکم پاره میکنیم نمی کنیم؛ البته مال کار بهتر از این نمی شود پس با این وضع غیر از دعا کردن چاره نداریم چه غم دیوار امت را که دارد چون تو پشتیبان باری باز هم نباید مأیوس شد؛ وصال چون به سرآمد فراق هم به سرآید . کاری که جمعیت یک مملکت بکند حتماً موفق میگردد انگلیسی ها و فرانسوی ها چه کردند؟ همین تازگی ها ملت عثمانی چطور به زور شمشیر از پادشاه خود آزادی را گرفت؟ اگر باور ندارید، جراید عالم را مطالعه فرمایید، معلوم است. جهان را صاحبی باشد خدا نام کز او شوریده دل ها گردد آرام آخر ما ودایع خداییم؛ سالکان کعبه حضرت واهب العطايا و نونهالان بوستان الله به ما فرمود از همه به شما نزدیک ترم و از هرکس مهربان تر مدت هاست طفل حریت و مشروطیت را پرورش میدهیم سالهاست به پرستاری و تیمار او مشغول هستیم. کار فلکی یکسره بر منهج عدل است هشدار که ظالم نبرد راه به منزل يرِيدُونَ أَنْ يَطْفِئُوا نُورَ اللهِ : ولی نمیتوانند حالا آقا سید عبدالله بهبهانی و آقا سید محمد طباطبایی را توقیف بکنند، سید جمال واعظ اصفهانی را در همدان بکشند، بچه های نادان معلم خان محمدی را از دم تیغ و توپ بگذرانند، حاجی میرزا ابراهیم آقا زنجانی] و [آقامیرزا نصر الله ملک المتکلمین و میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل را به دار بیاویزند. اندیشه نباید کرد؛ برای آن که هر ضحاکی را کاوه است و هر سلطان ظلمی را بخت النصری در عقب هر معتصمی [را] چنگیزی در خور است و هر متوکلی را مردان صالحی در دنبال باش تا شام نکبتش بدمد وجود منتقم حقیقی و «الدنيا دار المكافات را کراراً مردان با تجربه امتحان کرده اند. منتهی چند روزی صبر لازم است. عصر دیروز قدم زنان به طرف باغ تفلیس میرفتم کثرت خیالات و شدت آلام درونی مرا دچار خولیای عجیبی نمود. با خود میگفتم تو را چه با را که با ملک الملوک ایران بکاوی؟ مگر از جنرالهای دربار نمیترسی؟ از سردار ایران، یعنی امیر بهادر جنگ نمی هراسی؟ از فیلسوفان سلطنتی و سران بی سپاه دولتی اندیشناک نیستی؟ پا به اندازه گلیمت دراز نما
در این فکر بودم که ناگهان مادر مصیبت دیده وطن را مشاهده کردم که با زبان دل می گفت: هان ای فرزندان ناخلف حق خود را در روز رستاخیز در محکم احکم الحاکمین از شما مطالبه خواهیم نمود. اطفال عزیز مرا در تبریز از دم تیغ گذراندند همه را هدف گلوله کردند [و] شما در خانه های خود با کمال فراغت به عیش و عشرت مشغول شدید بروید ای پسران بی شرف میدانم عاقبت خاک نیاکان شما خشت خام کلیساها و میخانه های یهود و نصارا خواهد شد. قفقازیه را گرفتند، دیدید [و] عبرت نگرفتید؛ بلوچستان را بردند، اعتنا نکردید؛ ماکو و ارومیه را می برند، می بینید [و] غیرت نمی کنید. شما مستحق این جور و مظالم بلکه مظالمی بدتر و شدیدتر از این هستید. عاقبت شب را نیز دچار همین خولیا بودم چه شب سختی بود و چه ساعات مهیب و هولناکی! باری اخبار قابل عرض این که چند روز است آقای سید عبدالرحیم خلخالی وارد شده اند و به حمدالله سلامت هستند. تقریباً دو ماه است پرنس ملکم خان دار فانی را وداع گفته در شهر تفلیس حکومت نظامی است [و] هر روز آزادی خواهان را می گیرند. در یک مجلس ۹۸۰ زن و دختر را به جرم آزادی حبس کرده اند. از سایر حبس خانه ها اطلاعی ندارم. » تاریخ انقلاب جنگل ، محمد علی گیلک ۱۰ـ۱۳ حسین بهمنش | اوخان @okhan_hb
بلشویک ها حدود یک ماه بعد از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ ( ۱۵ آبان ۱۲۹۶ شمسی ) دکتر « جعفر محمداوف » که مستقر در قفقاز بود را به عنوان نماینده خود جهت مذاکره با سران جنگل به «چومثقال » صومعه سرا اعزام کردند، او در مذاکره با میرزاکوچک خان و حاج احمد کسمایی اظهار داشت : در روسیه بلشویک ها با مرام کمونیستی و نیت آزادی خواهانه بر سر کار آمده اند و حاضرند از هر جهت به شما کمک کنند و قشونی را که در ایران دارند در اختیار شما بگذارند؛ مشروط به این که شما هم اعلام بلشویکی بکنید» حاجی احمد کسمایی شرح پاسخ به او را چنین می نویسد ، مفاد این پاسخ بسیار جالب توجه و حاکی از دقت نظر بالای جنگلی ها و فهم بالای مسائل کشور و جهان دارد . لازم به ذکر است که بلشوییک ها حدود سه سال بعد در اردیبهشت ۱۳۹۹ به زور وارد گیلان می شوند : « اولاً موضوع بدین آسانی ها حل نمی شود و کمونیست شدن چیزی نیست که فقط با اعلام کردن از طرف ما خاتمه یابد و مردم یا اقلاً آنهایی که تحت رهبری ما هستند، فوراً آن را بپذیرند. ثانیاً مملکت ما اسلامی است و ما هم ناممان هیئت اتحاد اسلام است و به طور قطع گسترس نفوذمان در میان مردم به جهت اسلامی بودن است و اعلام بلشویکی از سوی ما با تمام اصولی که به عنوان اعتقادات عنوان کرده ایم، منافات دارد و از سوی دیگر، ما خودمان چگونه میتوانیم از اعتقادات مان دست برداشته و به مرام بلشویکی بگردیم و بالاخره اگر چنین اشتباهی مرتکب شویم چه سودی برای شما خواهد داشت؟ از نظر ما چون کمیته جنگل برای هر کاری احتیاج به توده و طبقات مردم دارد، اگر کمونیزم را برگزینیم، همان مردمی که به ما ایمان دارند از ما روی گردانده و حتی خواهند کوشید تا ما را از بین ببرند. اگر ما در جنگل موفق شده ایم دلیلش این است که تفاهم فکری و اسلامی مشترک میان ما با همه مردم ایران وجود دارد و افکار آنها برای پذیرفتن هر اقدام و نبت ما آماده است و اصولاً در کشوری که افکار عامه گرایش مذهبی دارد، پذیرفتن این گونه افکار و تحولات برای توده مردم با صدور یک بیانیه یا ایراد سخنرانی و اعلام کتبی ممکن نیست. از سوی دیگر، شما رقیب بزرگی مانند انگلستان در منطقه دارید که از هر جهت در کمین شما و دوستان شماست و اگر هم قبول پیشنهاد شما برای ما ممکن بود در نخستین روزها رقبای شما ما را به دست خودمان نابود میکردند. گذشته از این به جز جنبه انقلابی و آزادی خواهی هیچ گونه فصل مشترکی میان ما و شما وجود ندارد. » کتاب یادداشت های حاج احمد کسمایی ، ص ۷۳-۷۴ حسین بهمنش | اوخان @okhan_hb
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مروری کوتاه بر ششمین نشست از سلسله نشست های فاندر ♨️ موضوع: هویت رشت به چیست ؟ جهت تماشای فیلم کامل، به لینک زیر مراجعه کنید: 🆔 https://www.aparat.com/v/fqnp27x 💡با فاندر همراه باشید؛ اینجا رصدگاه فرهنگی استان گیلان https://eitaa.com/fander_gil