معرفی کتاب نخل و نارنج
کتاب نخل و نارنج اثر وحید یامین پور است. نسخه ای که دست من است چاپ ۴۶ زمستان ۱۴۰۰ است. شمارگان چاپ هم ۳۰۰۰ نسخه است. خب این آمار برای یک اثر و نویسنده قابل تقدیر است و نشان از موفقیت کتاب است.
کتاب در خصوص زندگی شیخ مرتضی انصاری از مراجع بزرگ شیعه است. شیخ مرتضی دزفولی است، آقای یامین پور هم اهل دزفول هستند، حدس می زنم همشهری بودن نویسنده با سوژه کتاب از عوامل مهم انگیزه نگارش آن بوده است.
نوع محتوای این کتاب، شباهت هایی با کتاب هایی مثل کهکشان نیستی از محمدهادی اصفهانی پیرامون آیت الله سید علی قاضی و کتاب گاه ناچیزی مرگ پیرامون ابن عربی دارد. خب بنظرم این اثر در برابر دو کتاب مذکور ضعیف تر است. هم از نظر تعداد صفحات و هم از نظر حجم تحقیقات و ارایه محتوای مربوطه از دو اثر نامبرده شده ضعیف تر است. اما کتاب نخل و نارنج ارزش یکبار با دقت خواندن را دارد.
این دومین کتابی است که بنده از آقای یامین پور مطالعه کرده ام. قبلاً از ایشان کتاب ارتداد را خوانده بودم. ایده نویسنده در کتاب ارتداد قابل ستایش بود. در خلال آن رمان، شما در محضر نویسنده، یک دوره آوینی شناسی را هم می گذرانید زیرا نویسنده سواد بالایی نسبت به اندیشه های آوینی دارد. البته من نسبت به کلیت داستان ارتداد منتقدم و احساس می کنم نویسنده آن چیزی که باید در نیاورده.
اما برگردیم سراغ کتاب نخل و نارنج. از نظر من نکات مثبت کتاب موارد ذیل است:
۱- در ابتدای رمان، گفتگویی بین شیخ مرتضی نماینده و طرفدار فقه با ابراهیمِ درویش مخالف فقه در می گیرد که می تواند برای افزایش علم مخاطب مفید باشد.
۲- کتاب در خصوص زندگی شیخ مرتضی انصاری است لذا مطالعه آن می تواند سواد خواننده را پیرامون سبک و سیاق زندگی این عالم بزرگ شیعه در دوران حیات شان بالا ببرد.
۳- گفتگوهای شیخ مرتضی با عمویش - پدر زن و از اساتید ابتدایی اش- می تواند نگاه و درک سیاسی او را برای ما آشکارتر کند. نویسنده معتقد است شیخ منتقد حکومت فتحعلی شاه قاجار بوده اما بودن آنها را بهتر از نبودشان قلمداد می کرده زیرا اگر این سلسله نبود ایران زیرلگدهای روس و انگلیس از بین می رفت. در این گفتگوها مشخص می شود شیخ مرتضی از ایام جوانی، معتقد به حکومت فقیه جامع الشرایط بوده است.
۴- در این اثر اشاره می شود که علما برای مقابله با تجاوزهای روس ها به بلاد اسلامی اعلام جهاد می کنند و کنار مردم به مبارزه می پردازند. البته شیخ در دورانی که خود بر مسند مرجعیت می نشیند از تجربه این علما استفاده و به دلیل عدم اعتماد به لشکریان قاجارها و قتل کثیری از مومنان در جنگ های قبل ناشی از عدم جدیت قاجارها، فتوای جهاد نمی دهد.
۵- در ادامه نویسنده به سفر شیخ مرتضی و برادرش منصور به اصفهان اشاره می کند. در این سفر، نویسنده عالمی با نام سید شفتی به مخاطبین معرفی می کند. این سید در شهر اصفهان علیرغم وجود حاکمیت سیاسی قاجارها، به انجام حد بر افراد خاطی می پردازد. این صحنه منجر به گفتگویی بین دو برادر پیرامون حد وظیفه و اختیار یک مجتهد در می گیرد که در نوع خودش جالب و آموزنده است.
۶- در این اثر اطلاعات تاریخی و سیاسی خوبی در خصوص حکومت فتحعلی شاه قاجار، جنگ های ایران و روس، اختلافات شاهزاده های قاجار در دوران محمدشاه وجود دارد.
۷- نویسنده در این اثر فردی به نام سید علی شوشتری را به خوانندگان معرفی می کند. شوشتری بعدها رابطه دو نفری و بسیار نزدیکی با شیخ مرتضی برقرار می کند. سید علی درس سیر و سلوک عرفانی را به شیخ می داده است.
۸- در دورانی که شیخ مرتضی در نجف حضور دارد صاحب جواهر که مرجع شیعیان بوده از او درخواست می کند تا تدریس را شروع کند. در این دوره اگر کسی به شیخ رجوع می کرد و از او سوال سیاسی یا دینی مهمی می پرسید که در حوزه اختیارات صاحب جواهر بود آن شخص را به ایشان ارجاع می داد. تا اینکه شیخ به حالت احتضار افتاد. علما و روحانیون بر بالین او حضور شدند اما ایشان سراغ شیخ مرتضی را گرفت. دنبال شیخ فرستادند. صاحب جواهر بر خلاف سنت حوزه عمل کرد و شیخ مرتضی را مرجع شیعیان و جانشین خودش معرفی کردند. صاحب جواهر معتقد بود اگر شیخ را به عنوان جانشین معرفی نمی کرد پیش امام زمان(عج) سرافکنده می شد.
۹- رابطه شیخ مرتضی با مادرش پیرش هم در این کتاب عبرت آموز است. با اینکه شیخ بیش از ۶۰ سال سن داشت و مرجع شیعیان بود مقید بود تا مادرش را هفته ای چند بار شخصا پشت کند و به زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) ببرد.
۱۰- در پایان کتاب، روزی خواهر ناصرالدین شاه به نجف می آید و به دیدار شیخ مرتضی می رود. گفتگو و نوع برخورد شیخ انصاری با نماینده شاه قاجار خواندنی است. خواهر ناصرالدین شاه در این جلسه سعایت ملاعلی کنی می کند که شیخ ناراحت و جلسه را ترک می کند.
نهایتا پیشنهاد می کنم این اثر را یکبار هم شده بخوانید.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
@mohammadsh1370
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رحیم پور ازغدی: اغلب دانشگاهیان و حوزویان آدمهای خوب ولی سیاهی لشکر هستند؛ به فکر تمدنسازی نیستند.
🔹اغلب دانشگاهیان و حوزویان دارند زندگی خودشان را می کنند، تمدن سازی معنی ندارد.
🔹سقف مطالبات دانشگاهیان این است که عضو هیات علمی بشوند و حوزویان هم می خواهند بشوند حجت الاسلام و پس از آن آیتالله.
« ای تو بیلاورث بیبی جوانی
ورف کوچه چله مانی ، چاخانی »
...
بیتی از قصیده « سید خانمی » اثر جناب عزت الله زرندیان
الان صافکاری جواب میده ، خیلی سر شلوغ هستند ، درآمد خوبی داره !
#مخاطب_خاص
.
.
.
پینوشت : جهت تغییر روحیه در این ایام است ، بدل نگیر حاج مهدی ...
@okhan_hb
✅ نهضت تاریخ شفاهی گیلان؛ فوریتی که ما را میخواند
👈 به بهانه برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی در آستارا
🔹 بسیاری از برنامههای اجرایی فرهنگی، اگر برگزار هم نشوند کسی شاید باخبر نشود، اما اگر تاریخ ثبت نشود آینده دردش میگیرد و ما را مؤاخذه میکند.
🔸 مردم آستارای ۵۰ سال آینده، خواهند پرسید شماها که به مادران شهدا، کارآفرینهای موفق، معلمهای نمونه، هنرمندان پیشکسوت و چهرههای علمی عصر خودتان دسترسی داشتید چرا تاریخ زندگی و فعالیتهایشان را ثبت نکردید؟
🔹 پیشینه ثبت تاریخ شفاهی در گیلان، نسبت به بسیاری از استانهای کشور، شرایط بهتری دارد. اما آیا باید به این راضی باشیم؟
مثلاً آیا در گیلان تا حالا کتاب خاطرات یک «کشاورز موفق» را دیدهاید؟
کتاب خاطرات یک «کتابفروش» را چطور؟
یک «صیاد» چطور؟
درباره روزبه فقیهکیا، نجاتغریق دلاور گیلانی کتابی میشناسید؟
از حسن امیدزاده آن معلم قهرمان کتاب دیدهاید؟
سال 80 که رهبر انقلاب به گیلان آمدند بر امتیاز استان در زمینه رسانههای محلی تأکید کردند. آیا شما کتابی از زندگی یک خبرنگار موفق گیلانی سراغ دارید؟
آیا درباره نقش زنان گیلان در انقلاب اسلامی اثری سراغ دارید؟
گیلان دچار معضل پیری جمعیت است. آیا از کتابهای تاریخ شفاهی مادران نمونه گیلانی خبری هست؟
سال گذشته حجتالاسلام صدیقی از محبوبترین امامان جمعه استان مرحوم شدند. آیا کتاب تاریخ شفاهی ایشان تولید میشود تا به زیادتر شدن امثال ایشان امید داشته باشیم؟
درباره هزاران پزشک و کادر درمان و جهادگر روزهای همهگیری کرونا کتابی چاپ شده است؟ الان اگر اپیدمی جدیدی رخ بدهد تجربه چند سال کرونایی را با خودمان داریم؟
و...
🔸 تاریخ شفاهی، اولین مهره، یک دومینو است. اگر کار نکنیم چند شاهراه مهم مسدود میشود:
- عمر جامعه ما رشد نمیکند. جامعه، میشود مجموعهای از از آدمهای تا 80 ساله، نه یک جامعه با قدمت چندین هزار ساله.
- دریچه تولید علم بومی بسته میشود و مجبور میشویم به مصرف و تقلید در علم.
- تولیدات هنری، از سوژههای بیجایگزین تاریخ و مردم، محروم میمانند.
- بحران هویت ادامه پیدا میکند و اعتمادبهنفس ملی بازسازی نمیشود.
- بودجههای فرهنگی همچنان خرج امور کوتاهمدت و سطحی میشود.
و...
🔹 ولی اگر در تاریخ شفاهی کار نکنیم فقط درجا نمیزنیم، بلکه به عقب میرویم، چون همزمان در آنسوی مرزها یا با نگاههای آنسوی مرزی، خیلیها پرشتاب مشغول تاریخنگاریاند. با این دستفرمان پیش برویم افسوسی که امروز میخوریم که چرا صدسال قبل نبودیم تا حقیقت و واقعیت نهضت جنگل یا مشروطه را ثبت کنیم و انگیزههای تخریب و تحریف قهرمانمان را خنثی کنیم، برای تاریخ امروز هم تکرار میشوند، در حالی که امروز ما هستیم و غفلت ما توجیه نخواهد داشت.
🔸 اندازه دهها سال کارِ بیوقفه عقبیم. از اینکه اساتید و عزیزانی داریم که پیشقراول تاریخ شفاهی بودند خدا را شکر میکنیم، اما شکر عملی این است که همراهشان شویم و همپای آنها و بلکه بیشتر از ایشان به نهضت گردآوری و ثبت تاریخ شفاهی بپیوندیم.
🔹 نهضت تاریخ شفاهی، یکطرفه شکل نمیگیرد. ما در اداره، حداکثر بتوانیم در سال 10، 15 کتاب تاریخ شفاهی تولید کنیم، در حالی که نیاز است در هر شهرستان حداقل این تعداد کتاب تولید شود.
🔸 کار تاریخ شفاهی هرقدر مهم است اما بههمان اندازه برای توده مردم دستیافتنی است. خیلیها میتوانند محقق تاریخ شفاهی شوند. از آستارا شروع کردهایم که یکییکی از جوانهای و نوجوانهای شهرستانها دعوت کنیم تا به نهضت تاریخ شفاهی بپیوندند. هر روستا باید محقق تاریخ شفاهی خودش را داشته باشد.
اگر میتوانید یک نفر را مجاب کنید که اوقات فرغت خودش را وقف تاریخ شفاهی کند تعلل نکنید.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺http://Eitaa.com/qeyameno
❤️ بهار کتاب
✏️ رهبر انقلاب: این ایامی را که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار میشود، به نظر بنده باید #بهار_کتاب نامید.
✏️زیرا کتاب حقیقتاً مطرح میشود و گروههای زیادی از مردم - به ویژه جوانان - سراغ کتابفروشها میروند. یعنی کتابفروشها، فروشِ خوبی از این جهت دارند و کتاب هم واقعاً به دست مردم علاقهمند میرسد.
✏️البته سلیقه و توقّع من این است که ما در طول سیصد و شصت یا شصت و پنج روزِ سال، هر روز به قدر یک روزِ این نمایشگاه، فروش کتاب در کشور داشته باشیم. دل من این را میخواهد. اگر چنین هم بشود، زیاد نیست؛ چون کشور ما کشوری متمدّن و دارای تاریخ و فرهنگ است.
✏️ کشور ما مثل برخی از ممالک دنیا نیست که گذشتهی پربار و تاریخ و فرهنگ نداشته باشد. لذا در کشور ما اگر مردم ده برابر آنچه هم آمار اعلام میکنند، کتاب بخوانند، خیلی زیاد نخواهد بود و دور از توقّع نیست. ۱۳۷۵/۲/۲۲
🖼 #سخن_نگاشت | #بهار_کتاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
رهبری معظم در این سن و با این حجم از مشغله ، بیش از ۳ ساعت از وقت خود را برای بازدید از نمایشگاه کتاب و گفتکو با ناشرین ، تخصیص می دهد .
وضعیت ما و مسئولین استانی چگونه است ؟!
چقدر به ترویج فرهنگ کتاب خوب ، اهمیت می دهیم ؟
یا نه اینکه این مقوله را غیر مهم و غیر ضروری می پنداریم؟
@okhan_hb
📣 در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب؛
🔻تازههای نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی را با 30 درصد تخفیف بخرید
🔹در آخرین روزهای نمایشگاه کتاب منشورات جدید مرکز اسناد انقلاب اسلامی با 30 درصد تخفیف عرضه میشود.
- بازار تهران تحولات سیاسی و انقلابی (پژوهشی جامع پیرامون نقش بازار در پیروزی انقلاب اسلامی)
- رویارویی امریکا و شوروی در ایران (بررسی مواجهه امریکا و شوروی در سال 1324 تا 1341 در ایران دوره پهلوی)
- یادداشتهای سیاسی ایران جلد اول(اسناد سفارت انگلیس در ایران سالهای 1260 تا 1278)
- منزلگاههای انقلاب (خاطرات آیتالله شیخ علی اسلامی)
- فرزند عزیزِ روحالله (زندگینامه شهید عارف حسینی رهبر شیعیان پاکستان)
- حوزه علمیه قم و امر سیاسی (بررسی رابطه حوزه قم و سیاست در یک قرن اخیر)
- آینده روی دور تند (فروپاشی امپراتوری صهیونیستیِ انگلیسی – امریکایی)
- انقلاب اسلامی در گیلان (مبارزات مردم گیلان در نهضت اسلامی)
- سیاست و حکمت (خاطرات آیتالله احمد بهشتی)
- نظریه تقریب در مکتب امام خمینی
- تحولات فکری حوزه علمیه قم
- شکست اطلاعاتی (مروری بر دو شکست اطلاعاتی امریکا در قرن اخیر)
- حکم تاریخی (پژوهشی پیرامون حکم اعدام سلمان رشدی)
- اندیشه سیاسی استاد شهید مرتضی مطهری
- فیضیه در گذار تاریخ
🔹علاقمندان میتوانند این آثار را از غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سیوچهارمین نمایشگاه کتاب واقع در شبستان اصلی مصلی، راهروی 16، غرفه 10 تهیه کنند.
@markaz_asnad
تصاویری جالب توجه از علمای بزرگ پیشین که اخیرا با استفاده از هوش مصنوعی و مستندات موجود ، ترسیم شده است .
جهت مطالعه :
در دوره رضاخان کدام بخشهای ایران جدا شدند؟
رضاخان برخلاف قاجاریان با خارجیها نجنگید؛ با خوبی و خوشی بخشهایی از ایران را جدا کرد! به نظرتان در دوره پهلوی اول کدام بخشهای ایران جدا شدند؟ چقدر مساحت داشتند؟ حداقل ۳۸۰۰ کیلومترمربع!
به گزارش مشرق، داستان جدا شدن بخشهایی از ایران در زمان رضاخان به یک پیماننامه چهارجانبه بازمیگردد؛ عهدنامه عدم تعرض که در سال ۱۳۱۶ شمسی میان ایران، عراق، افغانستان و ترکیه امضا شد. عدم تعرض در واقع پیمانی بود میان رضاخان با آتاتورک و ملک غازی اول پادشاه عراق و محمدظاهر، شاه افغانستان که چون با حضور وزرای خارجه این کشورها در سعدآباد تهران امضا شد به پیماننامه سعدآباد مشهور است. غایب بزرگ این پیماننامه برنده واقعیاش بود؛ بریتانیا.
دولت انگلیس هر ۴ کشور را تشویق کرد که چنین پیمانی برقرار شود و هدفش اتحاد میان این کشورها برای جلوگیری از نفوذ شوروی کمونیستی و درواقع پیشبرد بخشی از پازل بزرگ تأمین منافعش در خاورمیانه بود. طبق معاهده سعدآباد این کشورها از تعرض به یکدیگر خودداری میکردند و برای چنین کاری لازم بود اختلافات مرزی این کشورها نیز برطرف شود. اینجا بود که رضاخان همه امتیازات را داد و اراضی را هم.

آرارات ایران رفت
پیمان سعدآباد مهر تأییدی زد بر توافقاتی که برای رفع اختلافات مرزی ایران با ۳ کشور دیگر انجام شده بود. اختلافات مرزی با ترکیه میراثی از جنگهای قاجاریان و عثمانیها بود و در پیمان سعدآباد شهر قطور را که از ابتدا هم متعلق به ایران بود و در تصرف حکومت عثمانی باقیمانده بود، پس گرفتند و بهجایش ۸۰۰ کیلومترمربع اراضی مرغوب شامل کوه آرارات کوچک و دامنهها و اراضی اطراف آن به ترکیه واگذار شد. آرارات کوچک ازنظر نظامی و سیاسی منطقهای استراتژیک محسوب میشد و بالطبع از وزرا گرفته تا درجهداران نظامی و مردم عادی با این واگذاری مخالف بودند. اما به نظر رضاخان موضوع مهم فقط دوستی با آتاتورک بود و باقی مسائل اهمیتی نداشت.

دشت ناامید رفت
درباره افغانستان ماجرا تلختر است. از چند سال پیش توافقاتی محرمانه صورت گرفته بود تا دعوای همیشگی حقابه هیرمند تعیین تکلیف شود. درواقع از روزی که افغانستان از ایران جدا شد حقابه هیرمند موضوع دعوایی دائمی شد. رضاخان چه کرد؟ آتاتورک را بهعنوان حکم معرفی کرد و او هم نمایندهای به ایران فرستاد. پس از مذاکرات با طرفین توافقاتی به ضرر ایران صورت گرفت و قراردادهای مقدماتی امضا شد. این توافقات پنهانی بود تا اینکه در پیماننامه سعدآباد آشکار شد. طبق توافق سعدآباد «دشت ناامید» به مساحت ۳ هزار کیلومترمربع در شرق ایران به افغانستان واگذار شد. در مقابل قرار شد ایران و افغانستان بهطور مساوی از آب هیرمند استفاده کنند. البته بعدها افغانستان سدی بر هیرمند ساخت و آبی به ایران نرسید و حقابه هیرمند نیز به موضوعی برای منازعه طولانی ۲ کشور تبدیل شد. یعنی دشت ناامید از دست رفت ولی مناقشه همیشگی همچنان حلنشده باقی ماند.

اروندرود رفت
طبق پیماننامه سعدآباد حق کشتیرانی در اروندرود بهجز ۵ کیلومتر از آبهای مقابل آبادان تا خط تالوگ به عراق واگذار شد. درواقع مسیر اروند بهکلی به عراق واگذار شد و مرزهای ایران آمد به ساحل شرقی اروندرود. این قرارداد چنان تحقیرآمیز بود که پسر رضاخان هم نتوانست قبولش کند. پس از پیگیریهای بسیار و البته مناقشههای فراوان و چندین ساله با عراق بر سر اتفاقاتی که در اروندرود رخ میداد سرانجام پهلوی دوم با عراق به «قرارداد الجزایر» رسید؛ خط تالوگ اروندرود دوباره شد مرز ۲ کشور. همین قرارداد بود که صدام پاره کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد.

نکته مهم درباره این پیماننامه اینکه ۴ سال بعد در سال ۱۳۲۰ بریتانیا و شوروی ایران را اشغال کردند و پیمان دوستی با همسایگان به کار نیامد. درواقع اصلاً دوستی در کار نبود و همه این کارها و پیماننامه سعدآباد نقشه انگلیسیها بود برای منافع خودشان. شاهد مدعا نیز اینکه عراق که متحد دائمی انگلستان بود، اجازه داد از خاکش برای حمله ارتش بریتانیا و اشغال ایران استفاده شود.
منبع: فارس
@ohkan_hb
کتابی جالب که توسط یکی از دوستان گیلان نگارش شده و توسط پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات چاپ و منتشر شده است .
@okhan_hb
بنظرتان این فضای زیبا، گرم و سنتی ، کجا می تواند باشد !؟
.
.
.
فضای زیر شیروانی ساختمان کتابخانه ملی رشت میدان شهدای ذهاب که با تدبیر آقای شرفی مدیر کتابخانه، بصورت قرائت خانه های مکتب خانه ای طراحی شده است .
حسین بهمنش
@okhan_hb
لایحه پیشنهادی قوه قضائیه و مجریه با عنوان «حمایت فرهنگی از عفاف و حجاب» دارای نقاط مثبت و آسیبی است، از جمله:
نکات مثبت:
1. لایحه کوتاه و نسبتا صریحی است.
2. به انتهای سلسله آسیبهای مربوط به #عفاف و #حجاب (آسیبهای کف میدان) و جریمه برای آسیبها پرداخته است.
3. در بخشهای زیادی، باعث حذف بروکراسی اداری شده است و حکم نهایی را در اختیار #ضابطین (خصوصا فراجا) قرارداده است.
نقاط آسیب:
1. لایحه بیشتر مختص به زنان است و کوتاهی های صورت گرفته توسط زنان را بررسی کرده است. (نسبت به نقض عفت و پوشش توسط مردان و نقش ترک فعل نهادها و سازمانها و کارخانجات و ... ناقص است.)
2. بر خلاف عنوانش که باید لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» نوشته می شد، لایحه ای در «مقابله با بی حجابی» است. (البته دو ماده در حمایت از افراد محجبه و آمرین به معروف هم دارد)
3. لایحه ای قضایی و کیفری است و برخلاف عنوانش، فرهنگی نیست.
4. بیشترین تکالیف، برعهده فراجا گذاشته شده است و نقش نهادها و ضابطین دیگر مانند بسیج نادیده گرفته شده است.
5. برخی احکامش، در قوانین گذشته به صورت کاملتر و دقیقتر وجود دارد.
6. برخی احکام (مانند ماده 6) ابهاماتی دارد و همین ابهام، سبب نتیجه معکوس در کل قانون مربوط خواهد شد.
7. برخی احکام، بازدارنگی لازم را ندارد و کش دادن برخی احکام تا دفعات چندم، به معنای وادادگی در مقابله، تلقی خواهد شد.
8. برخی از موضوعات (مانند تبلیغ علیه حجاب در فضای مجازی، برهنگی کامل) نیز هنوز دارای ابهام است و خودش آسیب زننده است.
در مجموع این لایحه جامعیت لازم را ندارد. و به نظر می رسد از نظر قانون، همان قوانین قبلی کفایت می کند ـ و البته احکام موجود در آن باید بروزرسانی شود ـ و فقط در چند مورد مانند برخورد با مشاهیر (سلبریتیها) و فضای مجازی نیاز به اصلاح و یا تصویب قوانین می باشد.
#مرتضی_عبداللهی
#عفاف #حجاب #قوانین_عفاف_وحجاب #کشف_حجاب #عفت_عمومی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad