eitaa logo
حیات و اندیشه عالمان جنوب خراسان
91 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
3 فایل
♦️بررسی اندیشه و حیات فردی، اجتماعی و علمی بزرگان این منطقه 🔰بنده با بیرجند و آن استان مؤمن‌خیز و عالِم‌خیز از قدیم آشنا هستم؛ استان خراسان جنوبی این‌جور بوده.. علمای برجسته‌ای و بزرگی در این استان بوده‌اند. رهبر انقلاب 14/8/97 🔺ارتباط با ما @sinjim78
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ♦️♦️در محضر میرزای شیرازی(ره) 2️⃣ 🔹میرزای شیرازی به سامرا هجرت کرد و در محیط سامرا که ساکنان آن نوعا اهل سنت بودند، تاثیرگذار بود. شاگردانی که از حوزه درس میرزای شیرازی بیرون آمده اند همچون مرحوم آیه الله سیدحسن ، میرزا محمدتقی ، مرحوم خراسانی، سیدمحمد کاظم یزدی، از شخصیت ها و دانشمندان طراز اول اسلام محسوب می شوند. 🔸مرحوم هادوی(ره) نیز یکی از ممتازان درس میرزا (ره) محسوب می شد. در حوزه درس میرزای شیرازی دو طلبه بیرجندی می درخشیدند؛ یکی مرحوم شیخ محمدباقر که در اخبار و روایات قوی تر بود و دیگری مرحوم که در اصول قوی تر بود. 🔹در آنجا مرحوم میرزا به مراتب استعداد و قریحه شعری ایشان واقف گردیده و غالبا قصاید وی مورد توجه خاص میرزا واقع می شود. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️در محضر آخوند خراسانی(ره) 🔹ایشان پس از سامرا، به رفت و در جلسات درس میرزا حبیب الله (متوفی 1312) و ملاّ محمّد کاظم خراسانی (متوفی 1329) و سیّدمحمّدکاظم (متوفی 1337)، صاحب العروة الوثقی و دیگران حاضر شد. 🔸مرحوم هادوی(ره) از میرزا حسین محدث به دریافت اجازه روایت و از خراسانی به دریافت اجازه نایل گردید. 🔹در 1266 به رفت و ازدواج کرد و تا 1268 که پدر و مادرش به فاصلة یک هفته از دنیا رفتند، در کربلا ماند. 🔸در 1269 به و مدینه رفت و سپس برای تکمیل تحصیلات به بازگشت و ملازم شد. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️بازگشت به 🔹پس از وفات میرزای شیرازی، هادوی همراه سیّد اسماعیل ، به رفت و در سال 1280 شمسی به دعوت امیرمحمّد اسماعیل خان ، حاکم وقتِ قائنات، سید اسماعیل صدر او را برای تصدّی امور شرعی به بیرجند اعزام داشت. 🔸البته ایشان بنا به خواهش بزرگانی چون حاج میرزا حبیب و حاج شیخ حسنعلی مدتی در ماند، سپس با استقبال شایان مردم به بیرجند رفت و تا آخر عمر(حدود 50 سال) به تربیت و ارشاد معنوی مردم مشغول شد. 🔰برخی تاریخ بازگشت ایشان را به بیرجند، سال 1277 دانسته اند. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️نماینده مراجع برای نظارت بر متمم قانون اساسی مشروطه و ریاست انجمن های ایالتی و ولایتی 🔹از آنجا که مرحوم هادوی از شاگردان خراسانی (مرجع پیشگام در نهضت مشروطیت) و مورد توجه و اعتماد او بود و به افکار او معرفت کامل داشت، به تأیید وی، به عنوان یکی از پنج نفر از مجتهدین طراز اوّل، مطابق اصل دوم متمم قانون اساسی به شورای ملی معرفی و همراه حاج میرزا ابوالحسن انجرى به قرعه برای نظارت بر متمم قانون اساسی منتخب شدند. 🔸البته مرحوم هادوی درخواست ممتازالدوله،(رئیس مجلس وقت) را در 1329 مبنی بر عزیمت به تهران و حضور در مجلس رد کردند و نمایندگی مجلس را به شیخ اسماعیل (عموی مرحوم ) واگذاردند و در عوض ریاست را پذیرفتند تا از این راه به مردم خدمت کنند. 🔹ایشان علت پذیرفتن ریاست انجمن ولایتی را رسمیت داشتن آن انجمن برای رفع اجحافات معمول در آن زمان بیان کرده است. 🔸همچنین آن بزرگوار در تدوین ایران که هنوز پس از هفتاد سال مورد استفاده قرار می گیرد، نقش داشت. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️درباره انجمن های ایالتی و ولایتی، مصوب یکم خرداد ماه 1286 شمسی در مجلس شورای ملی بیشتر بدانید. 👇 https://rc.majlis.ir/fa/law/show/90097 👇http://www.iichs.ir/Picture-3334/%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C/?id=3334 🔸لازم به ذکر است که این انجمن با انجمن ایالتی و ولایتی مصوب 16 مهر 1341 که با مخالفت شدید علما و امام(ره) واقع شد، متفاوت است. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️ درباره متمم قانون اساسی 🔹با پیروزی جنبش ، تاسیس عدالت خانه منتفی شد و مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را امضا کرد. تصویب قانون اساسی و به فاصله کمتر از یک سال متمم آن، نقطه عطف مهمی در همه شئون سیاسی و اداری و قضایی ایران شد. 🔸با تلاش های پیگیر و مجاهدت های فراوان آیت الله شیخ فضل الله ، اصل دوم متمّم قانون اساسی تصویب شد که مورد تأیید علمای ایران و مراجع بزرگ نجف قرار گرفت. 🔹بر طبق این اصل، اداره کشور بر اساس قوانين و مقررات اسلامی بود؛ به این شکل که در هر دوره از مجلس، هیئتی پنج نفره از مجتهدان و فقیهان اسلام که با اقتضاهای زمان آشنا بودند، به عنوان عضو، در مجلس شورای ملّی شرکت می کردند، تا بر قانون هایی که تدوین و تصویب می شد، نظارت کنند که خلاف قواعد اسلامی و دستورهای شرع نباشد.(مانند ) 🔺این اصل گه معروف به است، در هیچ یک از دوره های مجلس شورای ملی به این اصل عمل نشد؛ چنانکه در جریان قیام 15 خرداد ۱۳۴۲ یکی از درخواست های (ره) اجرای این اصل بود. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️ متن کامل مصوب سال 1285 شمسی👇👇 🔰«مجلس مقدس شورای ملی که بتوجه و تأیید حضرت امام عصر عجل الله فرجه و بذل مرحمت اعلیحضرت شاهنشاه اسلام خلد الله سلطانه و مراقبت حجج اسلامیه کثر‌الله امثالهم و عامه ملت ایران تأسیس شده است باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسة اسلام و قوانین موضوعه حضرت خیرالانام صلی‌الله علیه و آله و سلم نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهدة علمای اعلام ادام‌الله برکات وجودهم بوده و هست لهذا رسماً مقرر است در هر عصری از اعصار هیئتی که کم‌تر از پنج نفر نباشد از مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند باین طریق که علمای اعلام و حجج اسلام مرجع تقلید شیعه اسلام بیست نفر از علماء که دارای صفات مذکوره باشند معرفی بمجلس شورای ملی بنمایند پنج نفر از آن‌ها را یا بیش‌تر بمقتضای عصر اعضای مجلس شورای ملی بالاتفاق یا بحکم قرعه تعیین نموده بسمت عضویت بشناسند تا موادی که در مجلسین عنوان میشود. بدقت مذاکره و غور رسی نموده هریک از آن مواد معنونه که مخالفت با قواعد مقدسه اسلام داشته باشد طرح ورد نمایند که عنوان قانونیت پیدا نکند و رأی این هیأت علماء در این باب مطاع و متبع خواهد بود و این ماده با زمان ظهور حضرت حجت‌عصر عجل‌الله فرجه تغییر پذیر نخواهد بود. 🔹اطلاعات بیشتر از اصول دیگر متمم قانون اساسی مشروطه👇 🔰https://rc.majlis.ir/fa/law/show/133414 ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️مقالات مشروطیت 🔹پس از وفات شوکت الملک در 1322 و حکومت امیر محمد ابراهیم خان عَلَم، معروف به ، در قائنات و مقارن با اوایل نهضت ، مرحوم هادوی مقالاتی در خصوص مشروطه و مجلس شورای ملی در نوشت. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️دقیق و عمیق 🔹ایشان مجموعه کمالات و فضایل نفسانی و در فقه و اصول و مبانی نظری و در امور اجتماعی فکری و در انشاء نظم و نثر از مترسلان این عصر هستند. 🔸آن زمان که در هر قسمت از معارف دینی، اساتید نامی داشته، محضر امتیازی داشته که شاگردان عموما داشته و به آشنا بودند. به خصوص بعد از تحریم تنباکو، هر که در آن حوزه تلمذ کرده، به هرجا رفته با باقی علما تفاوتی داشته... 📚، شیخ محمدحسین (داماد مرحوم هادوی و فرزند شیخ محمدباقر آیتی) ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️مجتهد 🔹مرحوم هادوی، مجتهدی روشنفکر و به دور از قشریگری و تنگ نظری بود. وی تا آخر عمر، در بیرجند ماند و با وجود فقر و تنگدستی به تألیف و تبلیغ دینی اشتغال داشت. در میان مردم به حُسن معاشرت و مدارا ممتاز بود و با علمای برخوردی پسندیده و مسالمت آمیز داشت. 🔸در 1326 اقدام به تأسیس مدرسه بیرجند نمود؛ از آنجا که این مدرسه به سبک جدید ساخته شده و اداره می شد، سبب بروز مخالفتهایی از سوی برخی مردم گردید. 🔹مرحوم هادوی برای برطرف کردن شبهه و غائله، از تأسیس آن مدرسه شایانی کرد، و نیز برای خاموش کردن مخالفان، در نزدیکی آن مدرسه برای خود اختیار کرد و فرزندان خود را برای تحصیل به همان مدرسه فرستاد و مردم را به حضور در اینگونه مدارس تشویق نمود. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️ جذاب و گیرا 🔹مرحوم احمد (1301-1377ش)، مؤلف و مترجم 107 كتاب و مقاله ادبی و مذهبی، که خود از مفاخر این خطه است، درباره شیخ هادی هادوی می نویسد: 🔸🔸«محضر آن مرحوم فوق العاده و بود و طالبین علم و کمال خوشه چین خرمن فضلش بودند. اینقدر مسلم است که آنان که از محضر فیض و بخشش را درک کرده اند، معترفند که آنچه انسان درباره این مرد بزرگوار می شنیده نسبت به آنچه بالعیان در محضرش درک می کرده، بسیار ناچیز و اندک بوده است.» 🔰در منابع، از فضل و دانش و کمالات نفسانی و اخلاقی شیخ هادی ستایش شده است. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️شیخ هادی و ایرج میرزا 1️⃣ 🔹 مدتي كه در بيرجند اقامت داشت، با حاج شيخ هادی هادوی كه مجتهدی روشنفكر و و شاعری و مورد احترام مردم و حكومت بود، دوستي و مراوده پيدا كرد كه تا پايان عمرش ادامه يافت. 🔸برای نمونه وی پس از وصول شیخ هادی(ره)، در حق ایشان گفته است:👇👇 شکر خدا را که بخت، هادی‏ام آمد هادی درگاه، شیخ هادی‏ام آمد درک لقایش غنیمتی‏ست که بر چنگ از سفر این خجسته وادی‏ام آمد از پس يك عمر رنج در طلب گنج هادي آن كان فضل و رادي‌ام آمد كرده در آن نامه از مكارم و الطاف ارج بدان حد كه خود زيادي‌ام آمد داد بساط مرا نشاط ربيعي گرچه مر آن نامه در جمادي‌ام آمد چرخ چو دانست بر مراد رسيدم دي، پي تمهيد نامرادي‌ام آمد درك لقايش غنيمتي است كه بر چنگ از سفر اين خجسته وادي‌ام آمد ... ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️شیخ هادی و ایرج میرزا 2️⃣ 🔹 با مراجعه به ديوان حاج شيخ هادی میتوان فهمید اين مراودات در شعر آن دو فرهيخته بی‌اثر نبوده و افكارشان در سروده‌هاي آنان مشهود است؛ رواني شعر ايرج را در برخي از منظومه‌های حاج شيخ هادی مي‌توان ديد و نزديكي مضامين سروده‌هاي آن دوره را سنجيد. 🔸 در نامه‌ای منظوم كه به (بازرگان و مل‍ّاك بيرجند و ميرآخور سابق شوكت‌الملك) نوشته، از دوستان آن دیار از جمله حاج شيخ هادی ياد كرده و گويد: 👇👇 اولین شخص بیرجند تویی هستم اخلاص کیش صاحب جمع که به جمع شما بود چون شمع گربود چاق یا بود باریک بنده آن کسم که باشد نیک صاحب جمع آدم خوبیست آدم پاک قلب و محبوبی است بعد اسفندیار روئین تن هست چشم همه به او روشن حضرت حاج شیخ را بندگی عرض کن زجانب ما ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️طبع شعری هادوی 🔹ایشان علاوه بر مراتب علمی و عملی و فقهی، ادیب و شاعر بود. در شعر «» تخلص می کرد. بیشتر اشعار ایشان در مدح و منقبت و نیز مراثی خاندان عصمت علیهم السلام است. همچنین قصایدی در اشاره به بعضی وقایع تاریخی زمان خود، مانند نهضت تحریم ، سروده است. 🔸 ایشان شامل حدود سه هزار بیت در 215 صفحه، همراه با مقدمه ای مفصل در شرح احوال خود و ترجمه بخشی از خطبه حضرت زهرا (س) در 1314 ش در تهران به چاپ رسیده است. 🔺همچنین بعضی آثار و اشعار ایشان در مجلات ، و مندرج است. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️ هادوی 🔹اشعار شیخ با کلمات پخته و سنجیده، بیانگر و راستین وی به حق و نمودار طبع بلند و مراتب کمکال و دانش اوست. 🔸برای نمونه سروده ذیل متعلق به ایشان است: 👇👇 ما حجاب وهم را بالا زدیم آتش الّا به جان لا زدیم آن شکار افکن چو زین صحرا گذشت آهو آسا خیمه بر صحرا زدیم همچو مجنون مهد تسلیم و رضا بر سنام نافه لیلی زدیم نقد قلبی از کف افشاندیم لیک سکه اخلاص بر دلها زدیم سر به پای دلبر افکندیم و دل بی محابا بر دل دریا زدیم با مسمی ساختیم و بی درنگ بر خزینه عَلَّمَ الاسماء زدیم جامه تجرید پوشیدیم و از برد تقوی لاف استغنا زدیم ساغر ار بر توبه زد، ما شحنه سان در قصاص توبه بر مینا زدیم جسم ما مردار بود و راح روح در چهارم چرخ با عیسی زدیم سنگ اگر بر اختر ما زد فلک آتش اندر قبه خضرا زدیم بر دیو نفس خویش زن چندگویی ما زدیم و ما زدیم ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️مزایای نشستن روی ! 🔹ویژگی بارز هادوی پرهیز از قشریت، تعصب و سماحت نظر او بود. همه صاحبنظران او را به عنوان عالمی و فقیهی ستوده اند. 🔸برای نمونه در عصری که میز و صندلی در خانه متداول نبود و در عرف افراطیون مذهبی تجدد گرایی و تقلید از کفار تعبیر می شد، سالن پذیرایی حاج شیخ دور تا دور صندلی و نیمکت برای جلوس میهمانان گذارده شده بود. روزی شخصی در این مورد از حاج شیخ استفسار نمود. پاسخ دادند: من مکلف هستم جامعه را به روش های و دلالت کنم نه آنکه خود هم از شیوه های غلط تبعیت نمایم... سپس نشستن را چنین برشمردند. زمین غالبا مرطوب بوده و رطوبت عامل بیماری های مفصلی است... کف زمین معمولا حاوی گرد و کرک و غبار است که با نشستن روی زمین به لباس منتقل می شود و آن را ملوث می نماید، زمین نشستن لباس را مچاله و چروکیده می کند ... از این رو بهتر است از صندلی که وسیله ای تمیز و راحت و مفید در سلامت است، استفاده نمود. 📚دائره المعارف تشیع، زیر نظر احمد صدر حاج سیدجوادی، ج3، ص 569 📚 خاطراتی از بیرجند و رویدادهای سیاسی، ابوالحسن آیتی، ص 28 و 29 ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️اولین قدم اصلاحی 🔹شیخ هادی جامعه را از جهت رشد اجتماعی و روشنگری اذهان متحول نمود و رسوم غلط و را مورد انتقاد و اصلاح قرار داد چنانکه در مقدمه دیوانش می نویسد: 🔸«... توده جاهله را مرسوم بود که پس از فراق از مجلس روضه و قیام به وظایف سوگواری در خشک رود بیرجند که فاصله بین دو قطعه شهر است، با فلاخن دو دسته بالا و پایین سر و مغز یکدیگر را هدف می کردند و این حرکت وحشیانه را شگون می شمردند. من این حرکت وحشیانه را کردم و آن امیر پذیرفت و موقوف داشت.(منظور امیراسماعیل خان است.) 🔺این اولین قدمی بود که به اصلاح جامعه برداشتم.» ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️ و تالیفات هادوی 1) در بیان اینکه همة معارف به سلسلة انبیا منتهی می گردد. (تهران ، 1314 ش ) 2) که سفینه ای بر هیئت کشکول شیخ بهایی است. 3) ابن مقفع به فارسی که با ترجمه عهدنامه در 1316 در تهران به طبع رسیده است. 4) مبارکه حضرت امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر(تهران، 1316) 5) قصاید و غزلیات تقریبا سه هزار بیت همراه با مقدمه ای مفصل (120صفحه) در شرح احوال خود و ترجمه بخشی از خطبة حضرت زهرا علیهاالسلام در 1314 ش به طبع رسیده است 6) (تبریز، 1318) 🔸و غیر مدوّن از دروس فقه و اصول استادان 🔹 همچنین بعضی آثار و اشعار وی در مجلات دبستان، پیمان و کانون شعرا مندرج است. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️ هادوی 🔹مرحوم هادوی سرانجام در یازدهم جمادی الاخره 1366ق (11 اردیبهشت 1326) در درگذشت. 🔰پس از فوت مرحوم هادوی، بر قبر وی بارگاهی ساخته شد که در سال 1355 ش انجمن آثار ملی آن را بازسازی و مرمت کرد. 🔸آرامگاه ایشان در داخل قبرستان پائین شهر بیرجند و جنب قطعه یک گلزار شهداء واقع شده است. ✔️@olama_khj
✳️ بیشتر برای مطالعه شخصیت مرحوم آیت الله شیخ محمدهادی 👇👇👇 🔸ابوالحسن آیتی(نوه مرحوم هادوی)، خاطراتی از بیرجند و رویدادهای سیاسی، نشر بهجت، 1391 ش 🔹محمدحسن ربانی بیرجندی، سرگذشت فرهیختگان خراسان جنوبی، نشر دانش حوزه، 1396 ش 🔸محمد نظام دوست تامند، از تبار بهار، نشر فکر بکر، 1389ش 🔹آستان قدس رضوی، کتابخانه، فهرست کتابخانة آستانة قدس رضوی، ج 5، مشهد 1329 ش 🔸محمدمحسن آقابزرگ طهرانی، الذریعة الی تصانیف الشیعة ، چاپ علی نقی منزوی و احمد منزوی، بیروت 1403/1983 🔹 طبقات اعلام الشیعة، جزء1: نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر، مشهد 1404 🔸میرزای شیرازی، ترجمة هدیة الرازی الی الامام المجدد الشیرازی، تهران 1362 ش 🔹محمدحسین آیتی، بهارستان: در تاریخ و تراجم رجال قاینات و قهستان، مشهد 1371 ش 🔸احمد احمدی، «شیخ هادی هادوی بیرجندی»، یغما ، سال 7، ش 11 (بهمن 1333) 🔹حسین بحرالعلومی، کارنامة انجمن آثار ملی، تهران 1355 ش 🔸محمدباقر برقعی، سخنوران نامی معاصر ایران، قم 1373 ش 🔹محمدعلی حبیب آبادی، مکارم الآثار در احوال رجال دوره قاجار، اصفهان 1355ـ1364 ش 🔸خان بابا مشار، مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی ، تهران 1340ـ1344 ش ✔️@olama_khj
👆👆عالم جلیل القدر، آیت الله حاج شیخ محمدباقر (ره) ♦️♦️ان شاءالله ازین پس درباره شخصیت و اندیشه ایشان سخن خواهیم گفت ... ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️ در کلام شیخ (ره)، فرزند مرحوم شیخ محمدباقر(ره) 🔹 والدی العلامه الشیخ الاجل محمدبن الحسن الباقر اعلی الله مقامه حضرت حجه الاسلام نصیرالمله و الدین آقا شیخ محمد باقر مجتهد اعلی الله مقامه از معاریف علمای اعلام و فقهای اسلام بود که صیت فقاهتش در اقطار و پیچیده و درایتش در علوم اسلامی به همه جا رسیده بود. 🔸 ایشان مطبوع خواص و عوام است و تبحر ایشان در به مرتبه ای بود که برای من می فرمود که برای من میسر است بدون مراجعه کتب مهمات فقه را از طهارت تا دیات با اشاره نقبای معظم فقها، در هر مساله بنویسم و در وقوف بر اقاویل ارباب ملل و نحل وکتب مذاهب عالمی بی بدیل بود. 🔹پیوسته در مسائل طایفه شیعه و فرقه حنفیه به ایشان رجوع داشتند. در مرقومات دولتی هرات از آن جناب به مفتی الفریقین تعبیر می شد و را در زمان غیبت واجب می دانست به وجهی که ترک نمی نمود. 🔸غالبا به کتب فقه و اصول و مطالعه معقول و منقول، اقامه جمعه و جماعت و موعظه و جواب مسائل گذرانید. 🔹ایشان در و مراحل ذوق و سلوک حالاتی داشته. در شعر صافی تخلص فرماید و حدود هزار بیت از ایشان جمع آوری کرده ام. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️♦️شیخ آقا بزرگ ایشان و و مشهور که با تألیف دائرةالمعارف بزرگ «» و کتاب « اعلام الشیعه» گام بزرگی در شناسایی آثار و نسخ خطی اسلامی در حوزه‌های علوم مختلف برداشت، درباره ایشان فرموده اند: 🔹محمدباقر بن محمد حسن ... البیرجندی الکازاری القائنی، عالم کبیر و فقیه محدث کان من تلامیذ السید المجدد الشیرازی فی سامراء... و کان فقیها محدثا .» 📚نقباءالبشر، ج1، ص104 ✔️@olama_khj
✳️ ♦️آیت الله مرعشی نجفی(ره) و (ره) 🔹مرحوم آیت الله نجفی(ره) از ممتاز مرحوم آیتی(ره) بوده که ایشان مفصل ترین اجازه نامه روایت خود را به ایشان داده است. 🔸این اجازه نامه که در حدود 30 صفحه است، به «الوجیزه للدره الفاخره العزیزه» معروف است. 🔹کتابخانه آیت الله مرعشی(ره)، تمام اجازه نامه های علمای برجسته مذاهب را که به مرحوم آیه الله مرعشی اعطا کرده اند، در دو مجلد با عنوان منتشر کرده است و اولین اجازه نامه این کتاب گران سنگ، همان نامه شیخ محمدباقر(ره) به ایشان است. 🔸لازم به ذکر است این اجازه نامه را شیخ محمدحسن (مدرس خارج حوزه علمیه خراسان)، و در کتاب رجالی مناهج خود آورده است. ✔️@olama_khj
✳️ ♦️آیت الله نجفی (ره) و (ره) 🔸مرحوم آیت الله مرعشی(ره) بارها در طرق روایی خود از ایشان نام می برد؛ از جمله در خاتمه کتاب دروس شهید اول(ره) و مقدمه کتاب مسالک الافهام و شبهای پیشاور می فرماید: 👈از کسانی که از او روایت می کنم خاتم المحدثین و فخرالفقهاء الراشدین آیه الله حاج شیخ محمدباقر است. 🔹ایشان در نیز فرموده: 👈و ممن اروی عنه شیخی و استادی الفقیه خادم علوم اهل البیت(ع) و المنیخ مطیته بابوابهم حجه الاسلام آیه الله بین الوری الحاج الشیخ محمدباقر بن محمدحسن بن اسدالله بن عبدالله البیرجندی الجازاری القائنی الخراسانی. 🔸از مرحوم آیه الله (ره) نیز نقل است که مرحوم آیه الله مرعشی(ره) در جلسه درس خود، به مناسبتی که نام مرحوم آیتی به میان آمد، سه مرتبه از کرسی درس بلند شد و فرمود:«اعلی الله مقامه» ✔️@olama_khj