eitaa logo
سیمای فرزانگان
2.2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
2.6هزار ویدیو
7 فایل
اخلاق و سبک زندگی علما ادمین انتقادات و پیشنهادات: @Amiralishariati1902 ادمین تبادل: @mohamadhasan138 شرایط تبلیغاتمون👇👇 https://eitaa.com/simaifarzanegan ناشناسمون‌ https://harfeto.timefriend.net/17211198493828
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲 برای من دعا کنید! ❇️ حضرت غائب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دارای بالاترین علوم است، و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. ⚠️ با این‌همه، به هرکس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرف شده، فرموده است: 🔸 برای من دعا کنید! ⏳ درحالی‌که مرده را زنده می‌کند، خود در زندانِ وسیع (عرصه گیتی) به سر می‌برد، اما در مورد خود حق ندارد، هر چند برای دیگران مخصوصاً در امور فردیه عنایت خاصی دارد، اما امور اجتماعیه که مربوط به خود آن حضرت است، خیر! 🕯 خدا کند ارتباط شیعه و اهل ایمان با امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قوت بگیرد، تا در جای صبر، صبر و تحمل کنند. ❇️ این حدیث از طریق عامه نیز وارد شده است که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: 📜 «أَفْضَلُ أَعْمالِ أُمتِی، إِنْتِظارُ الْفَرَجِ؛ 📃 برترین اعمال امت من، انتظار فرج است»(١) ⬅️ در محضر بهجت، ج۲، ص۲۹۹ ١. عیون اخبارالرضا، ج۱، ص۳۹؛ کمال‌الدین، ص۶۴۴؛ بحارالانوار، ج۵۰، ص۳۱۸. (عجل الله تعالی فرجه الشریف) https://eitaa.com/olamaerabane
هرگز کسی در حضور او جرئت غیبت کردن نداشت. خود نیز چنان از گناهان و غیبت و دروغ احتراز داشت که فوق تصور است. در ایام بیماری منجر به وفاتش یکی از علمای تهران برای عیادت به حضورش رسید حاج شیخ عباس آن روز بسیار ناراحت و متفکر بود. آن عالم بزرگ می پرسد چرا ناراحتید؟» پاسخ می دهد: در سفری که به حج رفتم در مکه معظمه خواستم به روش محدثین که از یک دیگر اجازه می گیرند از یکی از محدثان عامه اجازه حدیث بگیرم وقتی این منظور را با وی در میان نهادم، عالم سنی مطلبی گفت و من روی مصالحی، به دروغ، آن را انکار کردم. اکنون در این فکرم که فردای قیامت چگونه این دروغ را در محضر عدل الهی توجیه کنم https://eitaa.com/olamaerabane
1.برای ارواح مؤمنین حمد و بعضی سوره ها را بخوان تا برایت دعا کنند. 2. با ورود مرگ همه رعایتهای جسمانی پایان می پذیرد، عمده اش رعایت اغذیه روحانی است که پایانی ندارد و تأثیرش همیشگی است. ۳. درس را که خواندید بقیه اش جزء ادمتم ذکره باشید! یاد خدا کنید! عبادت کنید! متواضع باشید! ۴.بهترین یاد از حق تعالی قرآن خواندن است که کلام حق است. ۵.خیلی مهم است که به نفس بها داده نشود. ۶.کسی که می خواهد هادی مسیر باشد باید از قرآن و اهل بیت جدا نشده باشد و اعتقاداتش هم محکم باشد. https://eitaa.com/olamaerabane
بخش سوم دوری از گناه ۹۵۵ این عالم والاقدر که از مبرزترین شاگردان آخوند مولی حسینقلی همدانی و به تعبیر مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی جلیل ترین و بزرگترین شاگرد آخوند همدانی است می نویسد: دوم این که مهما آمکن پرهیز از مکروهات هم داشته باشد و به مستحبات بپردازد. حتى المقدور چیز مکروه به نظرش حقیر نیاید بگوید گل مکروه جائزه با می شود یک ترک مکروهی پیش مولا از همه چیز مقربتر واقع خواهد بود، یا اتیان مستحب کوچکی و این به تأمل در عرفیات ظاهر خواهد شد. سیم ترک مباحات است در غیر مقدار لزوم و ضرورت اگر چه شارع مقدس خیلی چیزها را مباح کرده، اما چون در باطن میل ندارد بنده او مشغول به غیر او باشد از امور دنیویه، لذا خوب است بنده هم نظراً به میل مولا این مزخرفات را تماماً یا بعضاً ترک نماید؛ اگر چه حرام نباشد ارتکاب آنها؛ اقتداء بالنبيين و تأسياً بالأئمة الطاهرين .. https://eitaa.com/olamaerabane
محدث قمی در شرح حال این مرد بزرگ می نویسد: در امر به معروف و نهی از منکر بسیار ساعی بود و اقامه حدود در اصفهان می نمود و چندان معصیت در نظرش عظیم بود که گویند وقتی، چنان اتفاق افتاد که حاضر شد در مجلسی که بر پا شده بود برای اقامه عزای حضرت سید الشهدا و درآن مجلس جماعتی از اعیان و اشراف بودند یکی از شاهزادگان که اهل گناه بود، ناگاه در آن مجلس وارد شد. سید چون نظرش به او افتاد فرمود: «این مرد آمده در این مجلس که منعقد شده برای عزای سید الشهداء و من میترسم که هر گاه روضه خوان بالای منبر رود و این مرد در اینجا باشد سقف فرود آید. پس در آن مجلس نماند و بیرون رفت. https://eitaa.com/olamaerabane
شیخ محمد حسین زاهد و طی مسیر طولانی آقای حاج رضا طالقانی طی بیان خاطره ای نقل می کردند. در یکی از جمعه هایی که به باغ اجلالیه سر آسیاب رفته بودیم، بعد از نماز مغرب و عشاء آماده برگشتن به تهران شدیم. در آن موقع ۱۰ یا ۱۲ سال سن داشتم. چند نفر دیگر غیر از من هم بودند، از باغ بیرون آمدیم و به طرف جاده آسفالت حرکت کردیم، وقتی به جاده آسفالت رسیدیم، به سمت چپ جاده آمدیم و به طرف تهران روانه شدیم هنوز چند قدمی راه نرفته بودیم که یک دفعه خودمان را در میدان شوش دیدیم. خیلی تعجب کردم که چرا این مسیر طولانی را در مدت کمی آمده ایم کم کم متوجه شدم طی الارض کرده ایم اما این جریان را به کسی نگفتم. تا اینکه روزی یکی از شاگردان آقا به حجره پدرم آمد، سر صحبت باز شد و عین جریانی که برای من اتفاق افتاده بود برای پدرم نقل کرد. ایشان می گفت: با شیخ محمد حسین زاهد بودیم، هنوز چند قدمی از باغ خارج نشده بودیم که یک دفعه دیدیم در تهران هستیم. وقتی آن آقا جریان را تعریف کرد من رو به پدرم و آن شخص کرده و گفتم: همین جریانی که برای شما اتفاق افتاده برای من هم اتفاق افتاده است. https://eitaa.com/olamaerabane
مرحوم شیخ عبدالکریم حامد می فرمود: با مرحوم شیخ رجبعلی خیاط منزل یکی از شاگردان ایشان رفتیم. ایشان رو به حاج شیخ کرد و گفت: جناب شیخ این کبوترهای ما تخم می گذارند، ولی کبوتر نمیخوابد و تخمها بعد از مدتی از بین می روند ماده که باید روی تخم بخوابد بام های دیگر می نشیند، لذا من علت چیست؟ایشان یک توجهی کردند و فرمودند: این کبوتر ماده می گوید: من از این شوهرم سرد هستم. این یک ماده دیگری دارد و گاهی پشت دیگر حاضر نیستم با او زندگی کنم. https://eitaa.com/olamaerabane
جناب آقای شیرازی نظرشان این بود که آیت الله کشمیری دارای طی الارض بودند و می فرمودند: او از کوفه به طرف مسجد سهله می رفت، گفتم با او بروم پا گذاشتم برای حرکت دیدم نصف راه را رفته کمی رفتم دیدم به مسجد سهله رسیده است. شبی تاریک و بارانی که زمین گل آلود بود با من همراه شد کمی که راه رفتیم به خانه رسیدیم، و این از قدرت ایشان بود. https://eitaa.com/olamaerabane
در یکی از سالها مرد نیکوکاری از محدث قمی خواست که قبول کند وی بانی مجلس محدث شود و متعهد شود که مبلغ پنجاه دینار عراقی به ایشان تقدیم کند. در آن موقع هزینه زندگی محدث در هر ماه سه دینار بود. محدث قمی پاسخ داد: «من برای امام حسین منبر می روم نه برای دیگری و بدین گونه آن وجه را نپذیرفت. https://eitaa.com/olamaerabane
شیخ عباسعلی سرخه ای یکی از شاگردان میرزای شیرازی است. آقا بزرگ تهرانی به درباره اش می نویسد: وی در درس شیخ انصاری حاضر می شده، ولی قسمت عمده استفاده اش در فقه و اصول در محضر میرزا بوده است. پس از این که در علوم شرعی مرتبه ای بلند را حائز گشت، میرزا او را به شهر سمنان گسیل داشت. در آن جا به لحاظ جامعیتش در علوم عقلی و نقلی و نیز فنون دیگر، به «ارسطو» اشتهار یافت. بسیار متقی و پرهیز کار بود و از وجوه شرعی برای گذران زندگی هیچ استفاده ای نمیبرد و به اجرت عبادت استیجاری با قناعت بسیار اکتفا می کرد. شیخ آقا بزرگ هم چنین درباره حاج شیخ محمد حسین قمی می نویسد: وی از شاگردان بزرگ میرزا در سامرا بود. زهد بسیار داشت. از وجوه شرعی استفاده نمیکرد و زندگی اش را از عبادت استیجاری میگذراند. در وصف او به طور خلاصه باید گفت هر گونه وصف شود او فوق آن بود شش ماه پس از درگذشت میراز به قم بازگشت. وی با استاد ما آية الله میرزا محمد تقی شیرازی هم مباحثه بود. او ماه های محرم و صفر در خانه خویش و در ماه رمضان در مسجدش منبر می رفت https://eitaa.com/olamaerabane
یکی از شاگردان علامه درباره وضع معیشت ایشان می نویسد: ممر معاش ایشان و برادرش از کودکی منحصر بود به یک قطعه زمین زراعی در قریه شاد آباد تبریز که از نیاکان ارث برده بود. علامه می فرمود: «این ملک دویست و هفتاد سال است که ملک طلق آبا و اجداد ما بوده است و یگانه وسیله ارتزاق ما از راه کشاورزی است. بنابراین اگر غصب میشد رشته معاش ایشان گسسته می شد و در مضیقه واقع می شدند. ایشان سهم امام قبول نمیکردند و معلوم است که در صورت فقدان منافع فلاحت و زراعت، وضع معیشت وی از یک طلبه ساده هم پایین تر می آمد، چون طلبه، گرچه از وطنش برایش مقرری نرسد، لااقل از سهم امام استفاده می کند. البته آن منافع کشاورزی هم در صورت وصول، فقط به اندازه تأمین احتیاجات ضروری زندگی با نهایت صرفه جویی و قناعت بود. https://eitaa.com/olamaerabane
آقا سید محمد مجاهد فرزند صاحب رياض وارد قم شد. میرزای قمی صاحب قوانین که در آن وقت به پیری رسیده بود، شبی آقا سید محمد را با گروهی از علما مهمان کرد و با آنها مذاکره علمی داشت. محقق قمی در آن جمع فرمود: «غرض از احضار شما در این شب و مکالمات علمی آن است که پیری، قوای مرا فرسوده کرده خواستم با شما قدری صحبت داشته باشم که شما ملاحظه کنید آیا ملکه استنباط در من باقی است یا نه؟ سید محمد مجاهد فرمود: «اگر ملکه استنباط این است که فعلاً شما دارید، پس من و امثال ما ل مرا ملكه مستنبطه نیست. نیز نقل کرده اند که از آقا سید محمد مجاهد پرسیدند آیة الله سید محمد باقر حجة الاسلام مجتهد است یا نه؟ آن جناب فرمود: «شان او اجل از این است که من او را تصدیق کنم بلکه از او سؤال کنید که سید محمد مجتهد است یا نه؟ https://eitaa.com/olamaerabane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 خوشا به حال کسانی که با خدا ارتباط دارند ... 🔸️مرحوم آیت الله شیخ عبدالقائم (ره) https://eitaa.com/olamaerabane
مرحوم سید هاشم حداد میفرمودند دختر دو ساله ام فوت کرد مرگ در شب بود و ما او را در کنار اتاق نهادیم تا فردا دفن نمائیم من قدری به او به نظر بچه نگاه می کردم، یعنی کودکی از دنیا رفته است و آنقدر حائز اهمیت نیست. همان شب دیدم نفس او را که از گوشه ی اتاق بزرگ شد و تمام خانه را فرا گرفت. کم کم بزرگتر شد و تمام کربلا را گرفت و بدون فاصله تمام دنیا را گرفت. و آن طفل حقیقت خود را نشان می داد که من با اینکه کودکم چقدر بزرگم! ایشان می فرمودند: این عظمت حقیقی اوست. فلهذا ما باید به اطفال خود احترام بگذاریم و به نظر بزرگ به آنها بنگریم زیرا که بزرگند؛ و ما ایشان را خرد می پنداریم. ایشان همچنین می فرمودند: لهذا برای احترام کودکان نوزاد خوب است انسان تا چهل روز مجامعت نکند؛ و قنداقه ی نوزادان را تا چند ماهگی در مجالس علم و محافل ذکر و حسینیه که نام حضرت سید الشهداء علیه السلام برده می شود برند؛ چرا که نفس طفل همچون مغناطیس است و علوم و اوراد و اذکار و قدوسیت روح امام حسین را جذب میکند طفل گرچه زبان ندارد؛ ولی ادراک می کند؛ و در دوران کودکی اگر در محلی که در آن معصیت می کنند برده شود آن جرم و گناه روح کودک را آلوده میکند و اگر در محلی که ذکر و عبادت و علم باشد برده شود، آن پاکی و صفا را به خود می گیرد. https://eitaa.com/olamaerabane
جناب حجة الاسلام صدیقی میفرمودند مرحوم آیت الله حاج آقا حسین فاطمی قمی (قدس سره) در سجده در حال ذکر یونسیه بوده که کشفی برایش پیش آمد و دیدند که سرگردان بیابان است و دستش به جایی نمی رسد. آنجا هاتفی ندا داده بگو دیا ایا صالح المهدی ، فرموده بودند من در آن مکاشفه قبل از آنکه در کتاب ببینم در آن عالم به من گفته شد اگر درمانده شدی بگو یا اباصالح المهدی : https://eitaa.com/olamaerabane
موضوعی که سزاست از آن یاد شود وضع مطبوعات و روزنامه های ایران است. جرائد امروز مشحون از آیات قرآن و کلمات معصومین است و مردم خصوصاً کاسبان توجهی به رعایت حرمت آنها ندارند و گاهی دیده می شود که قصاب ها گوشت را در صفحه ای از روزنامه که در آن آیات قرآن و روایات و مانند آنها چاپ شده می پیچند و چه بسا آیات و روایات آلوده میشود و مشتری ها نیز پس از رفع نیاز آن صفحه را روانه سطل زباله میکنند و با این عمل به این مقدسات بی احترامی روا می دارند. شایسته ایست مسئولان تبلیغات و نیز روحانیان و معلمان این امور را به مردم گوشزد کنند و آنان را از بی حرمتی برحذر دارند. https://eitaa.com/olamaerabane
در احوال این فیلسوف والاقدر نوشته اند هیچ دعوی فضل نمی کرد. هر که او را در محفلی می دید گمان دانش و مقامی که او را بود نمیکرد. هیچ گونه جنبه علمایی نداشت و به کرباس فروشان سده می مانست. ۲ یکی قطره باران از ابری چکید که جایی که دریاست من کیستم؟ خجل شد چو پهنای دریا بدید گر او هست حقا که من نیستم چو خود را به چشم حقارت بدید صدف در کنارش به جان پرورید سپهرش به جایی رسانید کار که شد نامور لؤلؤ شاهوار بلندی از آن یافت کو پست شد در نیستی کوفت تا هست شد تواضع کند هوشمند گزین نهد شاخ پر میوه سربر زمین https://eitaa.com/olamaerabane
استاد کل و عالم بزرگ آقا محمد باقر وحید بهبهانی در اواخر عمر برای این که از وظیفه درس و بحث دست نکشیده باشد و از فضیلت آن محروم نماند و هــم بــرای ترغیب علما و فضلا تشویق پویندگان علم و دانش به تدریس شرح لمعه اکتفا کرد و (ناصر خسرو) به همین قدر تبرک می جست. ۲ https://eitaa.com/olamaerabane
همه عظمت و دانش که امام خمینی له متواضع به معنای واقعی کلمه بود و با آن هم جهانیان را خیره کرده بود، خود را طلبه می دانست. و با این همه خدمت به اسلام و زنده کردن تشیع و الا هیچ گونه حریمی برای خویش قایل نبود و با کمال فروتنی خطاب به جوانان رزمنده جبهه ها نوشت: «من دست و بازوی شما را که دست خدا بالای آن است می بوسم و بر این بوسه افتخار می کنم. امام در سال ۱۳۸۵ ق در تلگرافی از نجف به یکی از علمای ایران گوید: تشرف حقیر به اعتاب مقدسه چه فوزی است عظیم چه از لحاظ زیارت اعتاب مقدسه ائمه و چه از لحاظ تشرف به محضر حضرات مراجع عظام و علمای اعلام و افاضل كرام حوزه علمیه نجف اشرف و کربلای معلا و دیگر اعتاب مقدسه..... و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۵۹ ش فرمود: همه در فکر مردم باشید اینان بندگان خدا هستند. اینها که در مرزها کشته می شوند و اینها که گرفتار اوضاع جنگ هستند و اینها که آواره شده اند و در این چادرهای بی همه چیز زندگی میکنند اینها بنده های خدا هستند و از من افضل اند و محتمل است که از شما هم افضل باشند، چرا ما به فکر آنها نباشیم!؟ هنگامی که ایشان می خواست به پاریس پرواز کند گفت: «من واقعاً از ملت ایران که این چنین عشق به شهادت دارند و دنبال انقلاب هستند خجالت میکشم.» در حالی که خودشان در پشت مرزها معطل بودند ابراز داشت: من از ملت ایران شرمنده ام و باید به تکلیفم عمل کنم و به مناسبتی فرمود رهبر ما طفل دوازده ساله ای است که در راه دفاع از اسلام خود را به زیر تانک دشمن انداخت. https://eitaa.com/olamaerabane
آیت الله تهرانی نقل میکند که سید هاشم حداد چند باری بیمار می شود. یکی از رفقای محب و اهل مزاح ایشان را برای معاینه به بغداد نزد یکی از پزشکان معروف قلب می برد. آن پزشک پس از معاینات دقیق میگوید این سید قلبش به شدت در فشار است. چرا باید اینچنین باشد؟ آن رفیق همراه میگوید آقای دکتر! این سید از تجار معروف است و اموال بسیاری داشته که همه به غارت رفته است و از این جهت غصه دار می باشد. دکتر میگوید ای سید چرا غصه داری! غم مخور دنیا این قدر هم اهمیت ندارد که انسان بواسطه از دست رفتن مالش سلامتی خود را بدهد و قلبش را به چنین حالی بیفکند شما سید هستی و خداوند عمر طولانی به شما عنایت کرده است. چند روزی هم مالت تلف شود؛ این که غصه ندارد. سیدهاشم همین طور به سخنان دکتر گوش می داد و هیچ نمیگفت فقط در موقع بازگشت به دکتر گفت از نصایح مشفقانه شما متشکرم https://eitaa.com/olamaerabane
حضرت آقای حاج سید هاشم حداد در مورد قبرستان شیخان قم (شیخان کبیر) می فرمودند: بسیار پرنور و پربرکت است و خدا می داند چه نفوس زکیه و طیبه ای در اینجا مدفونند. پس از قبر بی بی که فضای قم و اطراف قم را باز و گسترده و سبک و نورانی نموده است، و به واسطه برکات آن حضرت است که گویا خستگی از زمین قم و خاک آن برداشته شده است هیچ مکانی در قم به اندازه این قبرستان نورانی و با رحمت نیست. https://eitaa.com/olamaerabane
یکی از فضلاء به مرحوم استاد شهید مطهری گفته بود این همه تجلیل شما از علامه طباطبایی و تعبیر روحی فداه جانم فدایش باد برای چیست؟ ایشان فرموده بود: من فیلسوف و عارف بسیار دیده ام، احترام مخصوص من به استاد نه به خاطر این است که ایشان یک فیلسوف است بلکه احترامم به این جهت است که او عاشق دلباخته اهل بیت است. علامه طباطبایی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه افطار می کرد. ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرف می شد، ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه می رفت و افطار می فرمود. به خاطر این ویژگی اوست که من به شدت شیفته ایشان هستم. https://eitaa.com/olamaerabane
أئمه طاهرين بسیاری از مسائل را با لسان ادعیه بیان فرموده اند. لسان ادعیه با لسانهای دیگری که آن بزرگواران داشتند و احکام را بیان می فرمودند خیلی فرق دارد. اکثر مسائل روحانی، مسائل ماوراء طبیعت و آنچه مربوط به معرفة الله است، با لسان ادعیه بیان فرموده اند. ولی ما ادعیه را تا به آخر میخوانیم و متأسفانه به این معانی توجه نداریم. همین دعاها، همین توجهات به خدا انسان را به مبدأ غیبی متوجه می کند و نه تنها مانع فعالیت نمی شود؛ بلکه فعالیت هم می آورد. فعالیتی که برای خودش نیست، برای بندگان خداست و میفهمد که فعالیت برای بندگان خدا، خدمت به خداست. اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد میکنند برای این است که نمی دانند. این کتب ادعیه چطور انسان می سازد، نمی دانند این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده مثل مناجات شعبانیه دعای کمیل دعای عرفه و سمات چه جور انسان درست میکنند. آنها که برای دور کردن مردم از ادعیه کتب دعا را آتش می زدند و روزی را برای آتش سوزی کتاب های عرفانی و دعا داشتند نمی فهمیدند دعا یعنی چه؟ تأثیر دعا را در نفوس انسان نمی دانستند نمی دانستند که همه خیرات و برکات از دعاخوان هاست. ۲ و از همین روست که امام خمینی در آغاز تبعید به ترکیه در یکی از اولین نامه ها برای خانواده خود در ایران از آنها خواست مفاتیح و صحیفه سجادیه را برایش بفرستند. ۳ https://eitaa.com/olamaerabane