eitaa logo
﴿شجره طیبه؛ فقهاء، علماء و فضلای حوزه علمیه کرمانشاه﴾
454 دنبال‌کننده
467 عکس
72 ویدیو
3 فایل
کانال مربوط آشنایی با میراث مذهبی و معرفی علمای کرمانشاه علمایی که با؛ تولد/ اصالت/اقامت با کرمانشاه ارتباط داشته باشند راه ارتباط با خادم کانال برای ارائه پیشنهادات و انتقادات و ارائه اطلاعات از فقها،علما و فضلای کرمانشاه https://eitaa.com/nejadi331
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با تکیه سید الشهداء معاون الملک، بزرگترین بنای تاریخی، مذهبی، کاشی مینیاتور جهان، در کرمانشاه (پایگاه انقلابیون مشروعه خواه در صدر مشروطه) که در کنار مجموعه عظیم کاشی کاری مینیاتوری از اتفاقات روز عاشورا و قیام مختار و .... آثار متعددی نیز از تصاویر علماء کرمانشاه و غیر کرمانشاه نظیر اثری از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را در خود دارد. ✅ آشنایی با بزرگ ترین بنای نگارگری جهان در کرمانشاه 🔰 ✍ نگارگری، هنری است که در آن هنرمند نگارگر آنچه را که در عالم واقعی یا در پرده خیال دیده به تصویر می‌کشد و با چنگ انداختن به ریسمان معنوی و بهره‌گیری از ؛ - تعالیم اسلامی، - و مفاهیم فرهنگی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌پردازد. نگارگری ایرانی به عنوان هنری برگرفته از مفاهیمی، چون؛ _ تعالی روح و رسیدن به عالم معنا _ و جاودانگی با نگرش حقیقت‌گرا _ و هنر قدسی در سراسر دنیا شناخته شده است. اوج شکوفایی این هنر با ظهور چهره هایی، چون کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی در عهد صفویه شکل گرفت که بیانگر دوران طلایی آن و مایه مباهات هر ایرانی است. نقاشی ها و پرده نگاره های مربوط به عاشورا و کربلا نیز برگرفته از این هنر می باشد. که «تکیه معاون الملک» در کرمانشاه، به عنوان ؛ «بزرگترین نگارگری روی کاشی در جهان» از مهمترین مصادیق هنر نگارگری در دنیا به شمار می آید.
پیشینه و تاریخ بنای حسینیه سیدالشهداء تکیه معاون الملک در سال ۱۳۲۰ هجری قمری یعنی سال ۱۲۸۱ هجری شمسی، «حسین خان معین‌الرعایا» (پدربزرگ رحیم معینی کرمانشاهی، شاعر معاصر) بخش حسینیه‌ تکیه معاون‌الملک را به‌منظور برگزاری آیین تعزیه و سوگواری شهادت امام حسین (ع) و گرامی‌داشت واقعه‌ کربلا در شهر کرمانشاه بنا کرد و در سال ۱۲۸۲ به بهره‌برداری رسید. گروهی از مشروطه‌خواهان( جریان انحرافی و انگلیسی مشروطه و در سال ۱۲۸۸ شمسی این بنای نفیس را که همچون گوهری در غرب ایران می‌درخشید، به توپ بستند و آن را ویران کرده و به آتش کشیدند. بنا لر نقلی این اقدام به دستور یپرم خان ارمنی، قاتل آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری، اتفاق افتاد. بعد از این حوادث و همچنین به‌دنبال ترور حسین خان معین‌الرعایا، بازسازی تکیه مدت‌ها به تعویق افتاد. بالاخره بعد از گذشت حدودا ۳۰ سال، در سال ۱۳۲۰ شمسی، میرزا حسن خان معاون‌الملک، حسینیه را از برادرانش خریداری و شروع به مرمت آن کرد. حسن‌خان در سال ۱۳۲۶ شمسی ساختمان مجاور حسینیه را خرید و بخش‌های زینبیه و عباسیه را بنا کرد تا فضای تکیه، جوابگوی عزاداران باشد. معاون‌الملک در همان سال تکیه را وقف برگزاری مراسم مذهبی و سوگواری امامان معصوم کرد. او ۲۰ نسخه از وقف‌نامه را برای علمای نجف، قم و کرمانشاه و همچنین خاندان معینی فرستاد. معاون‌الملک در سال ۱۳۲۷ شمسی از دنیا رفت و وی را در بخش زینبیه‌ تکیه معاون‌الملک به خاک سپردند.
در اواخر عمر حسن‌خان، به‌واسطه تغییر حکومت قاجار به پهلوی و همین طور وضعیت دشوار اقتصادی، دوران ویرانی بنا آغاز ‌شد. به این ترتیب برخی از علمای آن عصر کرمانشاه مانند : آیت الله العظمی سید محمد ميبدی و آیت الله العظمی آقا شیخ محمدهادی جلیلی پیشنهاد کردند برای جلوگیری از تخریب بنا، بخش عباسیه به مدرسه علوم اسلامی تبدیل شود ،تا عواید آن را صرف تعمیر بنا کنند. ( اولین مدرسه آموزش و پرورش آن زمان ، با رویکرد تربیت دینی، با مدیریت و آموزش روحانیون و معلمین متدین شهر، که اکثر دانش آموزان آن مدرسه، بعدها تبدیل به بزرگان مذهبی و انقلابی کرمانشاه و غرب کشور، شدند) از آن زمان به بعد، عباسیه به‌مدت ۳۰ سال به‌صورت مدرسه باقی ماند.
وعاظ کرمانشاه: آیت الله أشرف الواعظین، آیت الله سلطان الواعظین، سید اصغر شاه، ومعاون الذاکرین، آقای محققی صدر المحققین و بقیه از فرزندان و بستگان مرحوم آیت الله اشرف الواعظین شیرازی ، می‌باشند اللهم اغفر هم جمیعا شادی روحشان صلوات ﴿ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم﴾
آیت الله سید علی اکبر اشرف الواعظین شیرازی ایشان بعد از وقایع قیام مشروطه ، از تهران به کرمانشاه مهاجرت نمود ، و حدودا بیست سالی در این شهر رحل اقامت افکند و خدمات فراوانی را در عرصه دین و فرهنگ مردم منطقه ، ارائه دادند. ایشان در کرمانشاه قدرت و نفوذ بسیاری یافت و در برابر دشمنان دین و معاندین سدی استوار گشت. وی در ترویج شرع انور [مشروعه خواهی] و جلوگیری از انحرافات و ایستادگی در برابر ارباب تفکرهای گمراه کننده، نهایت سعی خود را مبذول داشت. ایشان همواره مورد احترام و توجه علما، همچون؛ آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی(صاحب عروه و از همفکران و دوستان علامه شیخ فضل الله نوری ره) و مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم و از شاگردان مرجع شهید علامه نوری ره) بود. وی بعد از تقریباً هشتاد سال زندگی، در سپیده دم روز سه شنبه ۲۱ شعبان سال ۱۳۵۱ ه. ق در کرمانشاه بدرود حیات گفت. به مناسبت درگذشت مرحوم سیدعلی‌اکبر اشرف الواعظین از سوی آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری دروس حوزه علمیه قم تعطیل شد و مجلس ترحیمی نیز از سوی ایشان در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) برگزار گردید.
مرحوم سلطان الواعظین شیرازی صاحب کتاب شبهای پیشاور فرزند مرحوم اشرف الواعظین شیرازی در کنار علمایی از خاندان آل آقا در کرمانشاه
💠 مورخ و پژوهشگر فقید، دکتر علی ابوالحسنی (منذر): ...فقیه اندیش بزرگ عصر ما، (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه) که تقدیر، سرنوشت برایش رقم زده بود، در فصل پایان زندگی-کشاکش سخت مشروطه-همواره صحنه های را پیش چشم داشت و یاد آور حوادث شگفت آن بود...فرجام سرخ شیخ نیز، بی شباهت به سرگذشت خونبارِ مولایش علیه السلام نبود.../ بر گرفته از کتاب، خانه بر دامنه آتشفشان
معرفی حسینیه تکیه معاون الملک کرمانشاه تصاویر بالا، از کاشی مینیاتورِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) و واعظ کبیر اشرف الواعظین شیرازی [۱*]، از همفکران شیخ فضل الله، در تکیه معاون الملک می باشد🔰 [۱*] اشرف‌الواعظین، از دوستانِ معاون‌الملک نیز بوده كه در ایام سوگواری حضرت سيدالشهدا (ع) به ذکر مصیبت می‌پرداخته است. تابلو کاشی مینیاتوری که از مجلس وعظ اشرف‌الواعظین مشاهده می کنید در ضلع جنوبی حسینیه تکیه معاون‌الملک قرار دارد. در ادامه در مورد «واعظ کبیر آیت الله سیدعلی‌اکبر اشرف الواعظین شیرازی » مطالبی را ذکر خواهیم کرد: 🔰 عالم مشروعه خواه، حاج سیدعلی‌اکبر اشرف الواعظین شیرازی، (والدِ سلطان الواعظین شیرازی صاحب کتاب گرانسنگ شبهای پیشاور) و از همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، بزرگ و جد بسیاری از سادات شیراز و از پرچمداران دیانت و مروجین مذهب و شریعت بود. اشرف الواعظین تا اخر عمر جزء علمای صاحب نفوذ و استکبار ستیز و انقلابی تاریخ تشیع به حساب میاید، ایشان سال‌ها در تهران به ترویج و تبلیغ مشغول بود تا آن که حوادث مشروطه پیش آمد. مرحوم اشرف الواعظین به کرمانشاه نقل مکان کرد و حدودا بیست سال و تا آخر عمر شریفشان، در این کرمانشاه ماندگار شد. نهایتت در سال ۱۳۵۱ ه ق ، این عالم خدوم، در کرمانشاه از دنیا رفتند. و شاگردان زیادی را در مکتب تشیع پرورش دادند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشا به حال خادمان ارباب بی کفن گوارای وجودشان ، شهد شیرینی خدمت، زیبنده قامتشان مدال پر افتخار خدمت،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشی و روش آیت الله دکتر هادی صادقی کرمانشاهی معاون قوه قضاییه در خانه و کمک‌ در امور منزل
غلامرضا کیوان سمیعی  فقیه شیعه،فیلسوف، عارف ، متکلم، مؤلف و شاعر کرمانشاهی غلامرضا سميعي متخلص به كيوان، در سال 1292ش در كرمانشاه به دنيا آمد. وي در كنار دروس دبستان به فراگيري علوم عربي و قرآن، و علوم حوزوی در نزد علمای ان عصر کرمانشاه مانند : آیت الله سید محمد میبدی( رحمة الله علیه) ایت الله العظمی شیخ حسن علامی آقا باقر توحیدی پرداخت و علوم حوزوی را تا مقاطع بالایی ادامه داد. در نوزده سالگي براي ادامه تحصيل علوم ديني و حوزوی راهي قم و مشهد شد و از حضرات آيات؛ _ آیت الله العظمی شاه ‏آبادي، _ آیت الله العظمی حجت‏ كوه ‏كمره‏اي _ و اديب نيشابوري ثاني _ وحکیم آقا بزرگ عسگری و فرزندش و... بهره برد. وي برای ادمه تحصیل و کسب معارف و درجات عرفانی و همچنین فلسفی برای استفاده از اساتید تهرانی ، در تهران ساکن شد. ایشان مباحث كلام و عرفان، معقول و منقول و رياضيات را در تهران فرا گرفت برخی از اساتیدی که در تهران از محضر شان کسب فیض کرد ؛ _ شیخ عبدالله حائری (رحمت علیشاه) و بخصوص _ عباسعلی کیوان قزوینی و... بود. بعد از چهار سال از تهران مجدداً عازم کرمانشاه شد و در درس علامه ذوالفنون ؛ _ آیت الله العظمی حیدرقلی خان سردار کابلی حاضر شدند. و در سفر به کردستان ، از علمای مدرسه دارالاحسان ،همچون؛ _ شیخ عبدالعظیم مجتهد _ و حبیب الله کاشتری ( مدرس و مجتهد و مفتی اعظم اهل سنت) کسب فیض کرده و موفق به دریافت اجازه نامه افتاء بر مبنای فقه شافعی گردید. همچنین با حضور و مجالست در محضر مشایخ تصوف و طریقت اهل سنت،با طریقتهای تصوف و عرفان اهل سنت آشنا و مسلط کردید.
علامه غلامرضا کیوان سمیعی با وجود اشراف و اطلاع از تمانی اقطاب تصوف شیعی و اهل سنت، به هیچکدام وابسته نشد و بنا به گفته خودش تقریباً تمام اقطاب و سر سلسله‌های مشایخ صوفیه را از نزدیک دیده و گفتگو کرده بود ولی نتوانسته بود به هیچ‌یک دست ارادت بدهد. بعد از بازگشت به کرمانشاه در بانک کشاورزی استخدام شد و مدت ۳۰ سال امور حقوقی بانک را عهده‌دار بود. آثار: استاد كيوان سميعي در طول حيات خويش، تحقيقات عميقي درباره شعر، عرفان و ادب فارسي انجام داده و در كنار كار، به پژوهش و تحقيق پرداخته و آثاري را به وجود آورده است. بعضی از آثار وی عبارتند از: _ اوراق پراکنده _ مقدمه برخاکنشینان عشق _ رساله تاریخ فلسفه _ پنج جلد مطالب عرفانی و ادبی و اجتماعی. _ شرح لاهیجی گلشن راز مقدمه مفصلی بر شرح لاهیجی گلشن راز. _ شرح حال طبیب اصفهانی _ زندگانی حیدرقلی سردار کابلی _ مقدمه بر اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی _ ومقالات و نوشته‌های دیگر . وي قبل از مرگ، كتابخانه شخصي خود را به دانشكده ادبيات دانشگاه رازي كرمانشاه اهدا كرد. علامه غلامرضا کیوان سمیعی ،در 80 سالگي در پی ابتلاء به سرطان حنجره در ۴ خرداد ۱۳۷۲ درگذشت و در قطعه مقبرةالشعرا، بهشت زهرا به خاک سپرده شد
شعر «حیات» از سروده های علامه کیوان سمیعی هرگز از مسجد کسی نامد برون از اهل دل اهل دل را جستجو کن از در میخانه‌ای کن به هر سویی نظر، باشد که ناگه نور حق بر تو تابد پرتوی از روزی بتخانه‌ای نیک‌بین، کن دیده را تا خار را بینی که هست بهر زلف نوعروسان چمن چون شانه‌ای زین گناه نفس دون شرمنده‌ام در نزد خویش کآشنا را ترک کردم از پی بیگانه‌ای نیست محصول حیات ما جز این، کز نیک و بد چند روزی در جهان مانَد ز ما افسانه‌ای خواهم از ساقی دوران تا کند قسمت مرا ساغر رندانه‌ای، در خدمت جانانه‌ای ای توانگر! هم ز رحمت روزی آخر باز پرس حالت یک بینوا را در دل ویرانه‌ای ای شده مغرور نیروی جوانی، بینمت پیر پر بشکسته‌ای، در گوشه ی کاشانه‌ای گر نه کار شمع بودی سوختن از بهر غیر کی برایش جان خود کردی فدا پروانه‌ای معرفت آموز کیوان زآنکه باشد معرفت در جهان آفرینش گوهر یکدانه‌ای
🎓 عالِمان بزرگ و تدریس کتاب‌های سطح... 🔻 کیوان سمیعی: 💠 تدریس از روی کتاب در هیچ مرحله از مراحل تعلیم و تعلّم از مقامات علمیِ عالمی چیزی نمی‌کاهد، و چه بسیار علماء بزرگی بوده‌اند که با وجود مقام شامخ علمی، کتبی را تدریس می‌کرده‌اند که امروزه جزء کتب مقدّماتی محسوب می‌شوند. و شیخ اجلّ، بهاءالدین عاملی، حتّی الفیۀ ابن‌مالک و صمدیۀ خود و کتبی در این ردیف‌ها را هم درس می‌داده؛ در حالی که خلاصة المجتهدین و أفضل المحقّقین خوانده می‌شده است. و بعضی نوشته‌اند: ملّا میرزا شَروانی، از علماء اواخر عصر صفویّ، متخصّص در شرح جامی بوده و آن را بیست بار تدریس کرده است. 📚 زندگانی سردار کابلی، ص۱۱۳ - ۱۱۴ 🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| "مسیحای شهر" یادی از مرحوم آیت‌الله سیدمهدی قوام مجتهدی که عمر خود را در مسیر برگزاری مجلس روضه اباعبدالله الحسین(ع) سپری کرد و هنوز پس از نیم قرن، حافظه مردم تهران پر است از داستان های عجیبی که حکایت از کرامت های این نوکر اباعبدالله الحسین(ع) دارد. پدرش متولد کرمانشاه و از علمای آن زمان محسوب می‌شدند و نسلشان به امام‌زاده عظیم الشأن حضرت موسي ابن محمد الجواد علیه السلام معروف به مبرقع که در قم مدفون است، می‌رسد. مرحوم سید مهدی قوام از طرف مادر جزو یکی از خانواده های عالم پرور و بزرگ کرمانشاه است، این خاندان در کرمانشاه معروف به« آل آقا» هستند. درواقع شهرت آن‌ها« برقعي» است و وقتي به تهران آمدند به «آل آقا» مشهور شدند. پدرش در خانواده‌اي از ايل عشاير کرمانشاه به دنيا آمده بود. مقبره آل آقا که جد پدري‌شان است، در کرمانشاه هست. پدرش بعد از مدتی از تحصیل علوم دینی به اراک مهاجرت کرد و وقتي بيماري‌هايي مثل وبا و طاعون در اراک شيوع پيدا کرد و هر کسي به شهري مي‌رفت، پدرش به تهران آمد.و در محله پامنار ساکن گردید. https://akharinkhabar.ir/interestings/7113787