eitaa logo
علما و عرفا
329 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
720 ویدیو
3 فایل
کانال کلام علما و عرفا (دامت افاضاتهم)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #امام_زمان علیه‌السلام 🔻 #آیت‌_الله_بهجت قدس‌سره: حاج محمدعلی فشندی (ره) هنگام تشرف به محضر حضرت صاحب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف عرض می‌کند: مردم دعای توسل می‌خوانند و در انتظار شما هستند و شما را می‌خواهند، و دوستان شما ناراحتند. حضرت می‌فرماید: دوستان ما ناراحت نیستند!‌ 📚(در محضر بهجت، ج۲، ص۱۸۷) @olamaorafa
🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷 🍃 ره: هیچ عملی به اندازه‌ی نمی‌تواند به اموات کمک کند و به دادِ آن ها برسد. پنج شنبه ست؛ اموات و شهدا را یاد کنیم با فاتحه ای به همراهِ "صلوات" 🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾 @olamaorafa
💠حرف زدن با امام زمان عج💠 🌸مرحوم آیت الله میلانی (ره) میفرمودند: هر روز بنشینید یک مقدار با امام زمان درد و دل کنید. خوب نیست شیعه‌ روزش شب شود و شب‌اش روز شود و اصلاً به یاد امام زمانش نباشد. بنشینید چند دقیقه ولو آدم حال هم نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبان خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد و دلی کند. 🌸آیت الله بهجت (ره) می فرمود: بین دهان تا گوش شما کمتر از یک وجب فاصله است. قبل از اینکه حرف از دهان خودتان به گوش خودتان برسد، به گوش حضرت رسیده است. او نزدیک است، درد و دل‌ها را می‌شنود. با او حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید. 🌸در زمان حضرت امام هادی علیه السلام شخصی از یکی از شهرهای دور نامه‌ای نوشت که آقا من دور از شما هستم. گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم، به هر حال چه کنم؟ 🌸حضرت در جواب ایشان نوشتند: "إِنْ کَانَتْ لَکَ حاجَةً فَحَرِّكْ شَفَتَيْكَ اگر حاجتی داری، لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو. ما از شما دور نیستیم." ✅بحارالانوار/ ج53/ ص306 تعجیل در فرج و سلامتی #امام_زمان #صلوات 💐 #سلام_امام_زمانم @olamaorafa
💬 _الله_بهجت (ره) : 💠 عرق ایمانی ما کجا و منزلت ایمانی (عج) کجا؟ ⚠️ اگر ما در نزد او کافر به حساب نیاییم! چرا دستش را بسته‌ایم و خانه‌ نشینش کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم خود را نشان دهد⁉️ اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج یعنے : ⛔️گناه نکنیم⛔️ @olamaorafa
⭕️یکی از طلاب اصفهانی می‌گوید: 🔸زمانی برای خودسازی و تزکیه نفس چند ماهی به مشهد مقدّس مسافرت نمودم. روزی خدمت آیت‌الله العظمی بهجت رسیدم. ایشان بدون اینکه سؤال کنم، فرمود: آقا خودسازی به این شکل فایده‌ای ندارد. بروید به اصفهان و مادرتان را خشنود کنید. 🔹گفتم: نمی شود. و کمی با ایشان بحث کردم. 🔸وقتی که از خدمتشان مرخص شدم در این فکر فرو رفتم که بنده در این مورد با ایشان اصلاً سخنی نگفته بودم، پس ایشان از کجا ‌دانست؟ سپس برگشتم و معذرت خواهی کردم. 📚 فریادگر توحید، ص٢١٠ @olamaorafa
🌸🌸🌸🌸🌸 🌷فرمایشات گران سنگ آیت الله وفسی درباره چرایی عدم دیدار مردم با وجود نازنین امام زمان (علیه السلام): ﷽ یکی از مهم ترین نکاتی که درباره -علیه السلام- در خور توجه می باشد، مسئله عدم بهره برداری شیعیان و عامه ی مردم از وجود مقدس ایشان است. بدین جهت از قدیم مورد بحث بوده که با اینکه خداوند، چنین موجود مقدسی را برای بشر قرار داده است و عامه ی مردم، خصوصاً شیعیان باید از وجود ایشان مستفیض می شدند، امّا چرا از این وجود مقدس نمی توانیم خوب استفاده کنیم. در این باره، سه فرض می تواند مورد بررسی قرار گیرد: یکی بدین جهت که این منع از ناحیه خداوند صورت گرفته باشد، دیگر اینکه از ناحیه شخص امام زمان -علیه السلام- منعی باشد، و یک جهت اینکه مشکل و مانع، از ناحیه خود مردم است. در مورد خداوند متعال می دانیم که همیشه اولیاءش را برای هدایت مردم قرار داده است و از منت های الهی بر مردم این می باشد که پیامبرانی را مبعوث نموده و امام را برای هدایت بشر قرار داده است. بنابر این هدف خداوند از ارسال رسل و هدایتگران طبق آیات شریفه مانند (لکل قومٍ هاد) و... این است که مردم به مقامات اعلیٰ و درجات رفیع خودشان برسند. پس در مورد خداوند بی معناست که منع از ناحیه او باشد. درباره حضرت -عج- می دانیم که ایشان محض خداست. بنابر این وقتی خداوند ایشان را قرار داده تا مردم از وجود حضرتش استفاده کنند، بخلی در ساحت مقدسشان وجود ندارد که مانع شوند و خلاف مأموریت الهی خودشان عمل نمایند. و امّا فرض سوم که با توجه به اینکه فاعل در فاعلیتش تام می باشد، لاجرم باید گفت: قابل در قابلیتش تام نمی باشد، و این همان نقطه ضعفی است که ماها داریم. حال عده ای از مردم از روی جهالت، عده ای به سبب ظلم، عده ای هم از باب اما افرادی که متدین و حزب اللهی هستند، با اینکه در رحمت باز بوده و آنها نیز آگاه هستند و نسبت به امام -ع- علاقه مند نیز می باشند، با این حال می بینیم باز هم بی بهره اند. معلوم می شود که ما اعمالی انجام می دهیم که با اینکه مقتضای علت را دارا هستیم -با توجه به اینکه در علت تامه، باید شرایط موجود و موانع مفقود باشد- شرایطش را داریم، اما مشکل اینجاست که موانعی نیز داریم. پس علت، تامه نیست. مانع همان گناهان ماست. اگر کسی می خواهد از چنین وجود مقدسی استفاده کند، باید حقیقتاً نماید. باید دانست که هرگونه عمل باطل، فکر یا باطلی یا غفلت در اعمال یا بی تفاوت بودن، گناهان کوچکی که به چشم نمی آیند، همگی مانع بوده و سبب محرومیت خواهند شد. من باب مثال، روایتی داریم که شخصی می خواست به حضور معصوم -علیه السلام- برسد، امام قبول نکردند. آن شخص به دربان خانه امام -ع- گفت که به آقا عرض کنید که من فلانی هستم. دربان گفت که از اتفاق امام -ع- فرموده که شخص تو را راه ندهم. این شخص بسیار گریه کرده و غلام امام را شفیع قرار داد که اجازه ورود پیدا کند تا حداقل، علت این مسئله را جویا شود، وقتی وارد منزل امام -ع- شد، امام -ع- مانند همیشه احترامش نکرد و به او فرمود: یادت هست که در یکی از شب های گذشته به زنی قرآن تدریس می کردی؟ -گفت بله جلسات قرآن ما همیشگی است. حضرت فرمود: یادت هست که تو چیزی گفتی و با هم خندیدید؟ -جوابی نداده و سکوت کرد. حضرت فرمود: چه معنا دارد که یک مؤمن با زن بگو و بخند داشته باشد؟ همین مقدار کفایت می کند که دیگر به دیدار ما نائل نشوی. بنابر این گاهی اوقات بعضی از گناهانی که برای ما عادی شده، اگر چه کوچک باشد، ما را محروم می کنند. به همین خاطر در عین حالی که افراد ظالم، فاسق و... از وجود حضرت محروم اند، ما نیز محروم هستیم. بله امکان دارد که گناهان آنها بسیار بزرگ و گناهان ما، بسیار کوچک باشد، اما علت ناقصه، یکی باشد یا بسیار زیاد ، فرقی نمی کند. چون وقتی علت، تامه نباشد، در محرومیت و عدم آثار با هم مشترک اند. بنابر این نمی توان گفت چون فقط من یک عیب دارم ولی فلانی صد عیب، چرا هر دو محروم هستیم؟. بنابر این، اگر انسان توفیق پیدا کند که حقیقتاً استغفار نموده و کند، از کسانی که توفیق زیارت حضرت نصیبشان شده نقل شده است که، اگر شما خودتان را بشکنید، ما به دیدن شما می آییم. اگر می خواهیم توفیق به دست آوریم، نباید اجازه دهیم این وضعیت ادامه پیدا کند. باید وظایفمان را به خوبی انجام داده و نسبت به گناهان و غفلت ها، با دقت و مواظبت، تلاش بر ترک داشته باشیم. اگر این زمینه ها فراهم شود، البته خداوند را می پذیرد و انسان توفیق پیدا می کند که از وجود نازنین حضرت حجت -عج- که عین و هدایت است، استفاده کند ان شاءالله 🍁 ادامه مطلب را در پست بعدی مطالعه نمایید...
🍂🍂🍂🍂🍂 🍁 پست دوم (ادامه مطلب) امّا چگونه خودمان را بشکنیم؟ بعضی وقت ها خداوند انسان را در معرض این امتحان قرار می دهد. مثلاً انسان می فهمد که حق چیست، اما در عین غرور و خود خواهی و حب به نفس، اگر بین آبروی خود و آبروی اسلام، مسئله را جدی گرفته و تکبر خودش را کنار بگذارد، ثمره آنرا خواهد دید. فرض کنید که به خاطر ظلمی که به او شده -البته نه ظلمی که به اسلام شده- گذشت نماید، ثمره این گذشت را خواهد دید. یا فرض کنید شخصی به اسلام لطمه می زند و ما بی تفاوت هستیم، اما اگر به ما ضربه بزند، خیلی ناراحت می شویم، معلوم می شود که ما خودمان را اهمّ می دانیم نه اسلام و امام زمان -ع- را. در مواقعی که بین هوای نفس و حق معارضه شود، مخصوصاً مسائلی که به بازگشت می کند، انسان ها دائماً آزمایش می شوند. اگر انسان دقت کند و بدون ملاحظه منافع خود و یا حزب و خانواده اش، به نفع حق عمل نماید و به اشتباه خود و یا گروه و حزبش اعتراف نماید، و عاشقانه خودش را فدای حق کند، البته در امتحان موفق خواهد شد. یا از باب مثالی دیگر، یکی از امتحانات زمانی است که با افراد ناشناس مواجه می شویم. ظاهراً انسان خوبی است اما احتمال می دهیم که اشکالاتی نیز داشته باشد، وظیفه ما حمل بر صحت می باشد، اما با این حال، به جای اینکه شایعاتی که درباره او وجود دارد را از خود او سؤال نماییم، از دشمنانش درباره او تحقیق می کنیم. شبیه امپراطور روم که برای تحقیق درباره حضرت رسول -ص- از ابوسفیان سؤال می نمود. در حالی که انسان عاقل، باید هم از موافقین و هم از مخالفین تحقیق کرده و ادله هر یک را بررسی نماید. در مسئله و نیز وضعیت به همین ترتیب است. گاهی برخی افراد، ممکن است برای فعل خود، عذری داشته باشند و ما باید تحقیق کرده و اگر قابل توجیه بود، عذر آنان را قبول نماییم. این مواقع است که انسان امتحان می شود. گاهی اوقات بعضی از صحبت ها، برای ما بی اهمیت بوده اما برای خداوند بسیار سنگین می باشد. مانند اینکه انسان حرفی بزند و با حرف خود، آبروی نظام جمهوری اسلامی را ببرد. یک حرفی بزند و آبروی حزب خاصی را ببرد، البته ممکن است برخی از افراد آن حزب مفسد باشند، اما نباید حکم کلی داد که دچار ظلم به بقیه شویم. ولی ما این ظلم هارا زیاد جدی نمی گیریم. یا مثلا درباره مردم یک شهری، جوک تعریف می کنیم و با اینکه در آن شهر، مومنین زیادی وجود دارند، اما آن صفت بد را به همه آنها نسبت می دهیم، و ما آبروی همه آنها را برده ایم و دیگر نمی توانیم از آنان حلالیت بطلبیم. اینها از گناهانی است که برای ما ممکن است عادی شده باشد. بزرگترین مانع بین ما و امام زمان -علیه السلام- عدم و توبه به درگاه خداست. اگر انسان مقدس شود و بتواند جبران نماید و حقیقتاً توبه نصوح کند، البته رابطه بین او و امام زمان -علیه السلام- خوب می شود. دیگر لازم نیست ما چهل شب به مساجد خاص رفته و عبادات کذا انجام دهیم، این مقدمات برای کسی خوب است که زمینه ی گناه را نداشته باشد. با آبکش نمی توان آتش را خاموش کرد، و ضایع کردن اعمال صالحه به وسیله گناهان، دردی را دوا نمی کند و انسان اثر نماز ها و کار های خیرش را نخواهد دید. مثلا وقتی انسان مغرور و متکبر می شود، مثلا به طلبه پایه پایین تر از خودمان بگوییم که تو هنوز جوانی و نمی فهمی، هنوز این چیز ها برایت زود است، اینها غرور و تکبر است، در صورتی که امکان دارد همان طلبه پایه پایین، سخنش صحیح و حرف استاد غلط باشد، چه بسا مرجع تقلیدی اشتباه کرده، و حرف مقلدش صحیح باشد. باید دید برهان هر فرد چیست. البته معمولاً علما نسبت به انسان های غیر عالم، حرف های صحیح تری می زنند، اما نمی توان گفت چون مثلا من آیت الله هستم یا استاد هستم، حتما حق با من است. یا چون او پایه علمی اش از من پایین تر است، قطعا حرفش باطل است. بنابر این انسان باید خودش را منزه کند و هر چقدر که منزه شد، به همان میزان ارتباطش با حضرات معصومین -علیهم السلام- بهتر خواهد شد ان شاءالله 🌷استاد اخلاق تهران آیت الله
🌹امام خمینی(ره): اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان‌ها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند.
...خیلی خوشم آمد 🔶اکثر اوقات شب و روزِ آیت الله العظمی بهاءالدینی(ره) به تفکر می گذشت. حتی سحر ها- بعد از این که نماز شب می خواند- به تفکر می پرداخت. می فرمود: «من روی یک جمله صحیفه سجادیه چندین سال فکر کردم» و کراراً می فرمود: «همین فکر کردن، دریچه هایی را روی انسان باز می کند؛ ولی طول می کشد». . 🔶یکی از شاگردان نقل می کند: گاهی که با او از محلی عبور می کردیم، اگر مکانی مناسبی همچون سایه یک دیوار یافت می شد، آقا می فرمود: «همین جا قدری بنشینیم و استراحت کنیم» عرض می کردم: «آقا اینجا مناسب شأن شما نیست، مردم در رفت و آمدند». آقا می فرمود: «این حرف ها چیست؟! همین جا خوب است. اگر ما بخواهیم این مسائل را مراعات کنیم و این گونه ملاحظات داشته باشیم، اگر چیزی هم داشته باشیم، از ما می گیرند». . 🔶مرحوم آیت الله العظمی بهاءالدینی می فرمود: درس رسائل می گفتم و شاگردان زیادی داشتم یک روز که آمدم پشت در، نگاه کردم دیدم جمعیت شاگردان زیاد است؛ خیلی خوشم آمد. همان جا تصمیم گرفتم درسی را که هوای نفس در آن است، تعطیل کنم؛ لذا درس را به خانه منتقل کردم و عده ای از شاگردان می آمدند خانه. @olamaorafa
🌸 بیدار کردن برای نماز صبح 🌸 خدا رحمت کند علامه طباطبایی (رضوان‌الله‌‌تعالی‌علیه) را ، دخترشان می فرمود که: پدر ما برای نماز صبح، به مادر ما گفته بود که: «نماز صبح بیدارکردن بچه ها با من». کارش این بود که می آمد بالای سر ما با ناز و نوازش و محبت و بوسیدن ... آنقدر ناز ما را میکشید ... مگر خسته می شد! مگر لحنش عوض می شد ... مگر تند می شد؟! تا ما بلند شویم و نمازمان را بخوانیم. آنوقت ما میگیم: حاج آقا! ما سر بچه شانس نیاوردیم. چطور؟ من می روم نماز صبح بیدارش کنم ، بیدار نمی شود. چه جوری بیدارش می کنی؟ اول میگم احمدآقا بلند شو نمازه! بلند نمیشه ... دفعه بعد میگم هوی احمدآقا!! یک دفعه از خواب میپره، میگه چیشد؟ میگم نمازه نماز! میگه: خب چیز مهمی نیست! دوباره میخوابد... هیچ فقیهی فتوا نمی دهد که شما به زور بچه را بلند بکنی. وظیفه دارم شب بچه می خواهد بخوابد از او بپرسم: دخترم! پسرم! اجازه میدی صبح برای نماز صبح بلندت کنم؟ حیف است، چون قیمتی ترین نماز ، نماز صبح است، نگاه نکن دو رکعت است، چون خواندنش سخت است خدا ثواب بیشتری بهش داده... بچه میگه باشه اشکال نداره بابا ... بعد باید با مهر و محبت و ناز او را برای نماز صبح بلند کنم... ✨🌹✨ @olamaorafa
مرحوم #آیت_الله_بهجت (ره): اگر به دنبال امام زمان (عج) هستید سراغ حضرت را در قرآن بگیرید (در قرائت، تدبر و عمل به قرآن) چون #پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرموده است: انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللهِ و عترتی اهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقاحَتّی‌ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ #سلام_امام_زمانم @olamaorafa
آیت الله بهجت: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: منشاء همه گرفتاریهای شما گناه و درمان همه دردها و گرفتاریهای شما استغفار است. @olamaorafa
🌸 درسهایی از #پیامبر (صلوات الله علیه و آله و سلم) ⭐️ الگویی برای گفتار و رفتار 🔺 رهبرانقلاب: «ولکم فی رسول‌اللَّه اسوة حسنة». ما باید به پیامبر اقتدا و تأسی کنیم. نه فقط در چند رکعت نماز خواندن که در رفتارمان، در گفتارمان، در معاشرت و در معامله‌مان هم باید به او اقتدا کنیم. پس باید او را بشناسیم. #وحدت #هفته_وحدت @olamaorafa
#آیت_الله_بهاء_الدینی: کسی میگفت؛ مادرم چند‌ سال قبل مرده بود، یک شب خوابش را دیدم، گفت: پسرم! هیچ ‌چیزی مثل #صلوات روح من را شاد نمی کند بهترین هدیه که به من میدهی، این ذکر است @olamaorafa
◆ حاج آقا ◆ ✨ حلم در برابر بی ادبی دیگران ✨ حلم یعنی بردباری، انسان در مقابل برخورد بد دیگران و مصائب بردبار باشد. پیامبر اکرم می فرمایند ؛ علی جان خبر بدهم به شما کسی که اخلاقش شبیه تر است به من از دیگران. اصحاب حاضر در جمع و امام علی (ع) فرمودند؛ بله یا رسول الله! پیامبر فرمودند: کسی که اخلاقش از دیگران نیکوتر باشد و کسی که حلمش از همه عظیم تر باشد و به فامیل و بستگانش نیکوکار تر باشد و از همه مردم نسبت به نفس خویش با انصاف تر باشد." •خواستی مومن رو امتحان کنی باید در حلمش امتحانش کنی. •امام علی (ع) می فرمایند؛ کلام که از دهان انسان بیرون میاد حکم "مرد" را دارد و جوابش" زن" است. مرد و زن وقتی به هم نزدیک شدند حاصلش فرزندی است، و مولد این گفت و شنود چیزی جز آبرو ریزی ، خجالت و رسوایی نیست. و حضرت این بیت را خواندند؛ کسی آبرویش سالم می ماند که از جواب دادن به انسانهای بی ادب پرهیز کند ، از کنار بی ادبی انسانها به سلامت عبور کند. ✨🌹✨ @olamaorafa
گریه نکنم می میرم...❗️ 🍃شیخ جعفر مجتهدی(ره):عاشق اگر رنگی از معشوق نگیرد در عشق خود صادق نیست، ما بدون گریه بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام نمیتوانیم زنده بمانیم. @olamaorafa
🍃عارف بزرگ حجه الاسلام شیخ جعفر ناصری: 🔻برخی افراد، از این حیث که در معرض دید و نظر باشند، آسیب‌پذیر هستند؛ همان طور که این تعریف (آسیب‌پذیربودن) در همه‌ی اصناف خلقت هست حتّی در نباتات. درختی که میوه‌ی خوبی به نام سیب می‌دهد، در فصل به‌گُل‌نشستن، احتمال آفت‌گرفتن را دارد؛ پس باید به آن سم زد. در حیوانات هم همین ‌طور است؛ مثلا برّه حیوان سالم و نجیبی است و می‌تواند پشم و گوشت آن مفید باشد و خطرش این است که شب تنها در بیابان نباشد؛ چون گرگ هست، بیماری دارد. انسانها هم در محدوده‌ی خودشان، می‌توانند آثار مفید زیادی داشته باشند و از آن طرف، خطراتی هم دامن‌گیر آنها می‌شود. اگر فقط جسم انسان را نگاه کنید، می‌بینید عوارض و ابتلائاتی دارد و ممکن است بیماری‌هایی بگیرد؛ البتّه درمان‌هایی هم دارد. مسائل روحی هم زوایای زیادی دارد. 🔻یکی از آفت‌هایی که به زندگی انسان می‌خورد که در قرآن هم آمده، نظرهای تنگ است(ؤک: اصول كافی، ج9، ص289) که منشأ آن هم، دست خود انسان است؛ یعنی خود انسان غالباً کاری می‌کند که مستحقّ این ابتلا می‌شود. مثل قصه‌سرایی کردن حضرت یعقوب به حضرت یوسف علیهما‌السلام گفتند: یا بُنَیّ لا تَقْصُصْ رُؤْیاک عَلى إِخْوَتِک؛( فرزندم! خواب خود را براى برادرانت نقل نكن. سوره یوسف، آیه 5.) وقتی در جمع برادرانت بودی، شروع به قصّه نکن. خداوند به جای «لا تَقْصُصْ” می‌توانست کلمه ای دیگر بیاورد و مثلاً بفرماید: «لاتتذکر برؤیاک” ؛( یعنی خوابت را برای آنها نگو!) ولی به کلمه‌ی «تَقْصُصْ” عنایت دارد؛ یعنی وقتی عنایتی به تو شده است یا در معرض آن قرار گرفته‌ای، آن را برای دیگران نقل نکن و آن ‌را دست‌مایه‌ی قصّه‌سرایی خود قرار نده. اتّفاقی که هنوز نیفتاده است، برای دیگران قصّه نگو. فَیکیدُوا لَک کیداً؛( كه در كار تو نيرنگ خواهند كرد. سوره یوسف، آیه 5.) اگر خواب خود را برای آن‌ها نقل کنی نظرشان میگیرد و تحریک حسد میشود و کار دستت میدهد. خیلی از ابعاد زندگی ما همین است. ادامه دارد @olamaorafa
🍃عارف بزرگ حجه الاسلام شیخ جعفر ناصری: 🔻رسول اکرم صلی‌الله‌علیه ‌و آله فرمودند: اسْتَعِینُوا عَلَى أُمُورِکمْ بِالْکتْمَانِ فَإِنَّ کلَّ ذِی نِعْمَةٍ مَحْسُود؛( بر کارهایتان، از پنهان‌کردن کمک بگیرید؛ چرا که همانا هر صاحب نعمتی مورد حسادت واقع می شود. تحف العقول، ص 48.) حسد، مراتب دارد. ممکن است شخصی خوب است، اهل عبادت است؛ امّا ظرفیّت ندارد. گاهی که سینه اش تنگی میکند، یک چیزی میگوید یا یک خراب‌کاری میکند یا غیبت می‌کند؛ آن‌وقت خودش را ملامت میکند و کم‌حوصلگی خودش را توجیه میکند. گاهی او کم‌حوصله هست و شخصی که نعمتی دارد و آن را بازگو می‌کند، گاهی دیگری با دیدن و شنیدن آن نعمت، اذیّت میشود و تنگی پیش می‌آید. در محدوده‌ی ارتباطات نزدیک، شروعِ صحبت، باعث قصّه‌گویی میشود و به دنبال آن، طرفِ مقابل اذیّت میشود. بعضی از آفت‌هایی که به زندگی مردم وارد می‌شود، از این ناحیه است؛ در حالی که این آفت‌ها شناخته‌شده نیست. ائمّه علیهم‌السلام در ادعیه، اینها را شناسایی کرده‌ و راه درمان برای آن ذکر کرده‌اند. ائمّه علیهم‌السلام مردم را در حصنِ حصین و چارچوبی محفوظ قرار داده اند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ @olamaorafa
✍️ (ره): کار آسان و کوچک (بعد از واجبات و محرّمات) صلوات فرستادن است،صلوات محبت آور است و محبّت انسان را بالا می کشد. 📚نفس مطمئنه،ص۳۶ @olamaorafa
#آیت_الله_بهجت لازم نیست کـه #انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصرعجل‌الله تعالی‌فرجه الشریف تشرّف حاصل کند بلکـــه شـــاید خـواندن دو رکعت #نماز ،سپس توسّل به ائمه علیهـم السلام بهتر از تشرّف باشد. @olamaorafa
💠 حضرت #آیت_الله_بهجت(ره) 🍀در این مطلب جای شکّ نیست که اگر انسان بدان موفق باشد ، برای او کافی است و تمام مطالب و نتایج ریاضات شاقّه و دشوار را دارد! 🌸 و آن مطلب این است که انسان خود را در محضر #خدا ببیند و خدا را در همه احوال ، مطّلع از خود و در همه جا حاضر و بر همه کارها و احوال خود ، ناظــر بداند. 📙 در محضر بهجت ، ص ۳۴۵ @olamaorafa
💙🍃🦋 🍃🍁 🦋 ✅ عارف میرزا اسماعیل دولابی(ره): ✍️ از بلاها فرار نکن سفارشی مال خودتــــــــه گاهی خـــدا یک کاری را مخصوص شما آفریــــــده است. 🔷🔹یڪ بچـــــّه ی ناجوری به تو داده اســـــت، یک← زن ناجـــــور داده است،یک پدری داده است که خیلی خوش اخلاق نیست،یک چیز ناجور به تو داده است؛ با تو کار دارد. یا بر عڪسش،یک چیز جور به تو داده است،باز با تو کار دارد. یک معصومی را در خانه ات گذاشته است. اگر حقّ او را ادا ڪنی کارَت بالا می گیرد. 🔷🔹خلاصه اش در امتحان ها چیزهای ارزشمند خوابیده است.حواست را جمع ڪن تا ان شاءالله از عهده امتحان مافوق خودت برآیی.اینکه زیردست خودت را کمک می کنی خوب است،امّا فرمان بالادست هایتان را بردن است که سخت است. ان شاءالله آن ها را فرمان ببرید و از زیرکار در نروید، ضرر نمی کنید. 📚طوبای محبّت/کتاب ششم @olamaorafa
🔸علامه #جوادی_آملی: در سفر آخرت، تقوا زادراه است، با پیاده رفتن می رسیم، ولی دیر؛ چاره ای جز گرفتن مَرکب نداریم. مرکب این جاده نماز شب است. #نماز_شب @olamaorafa
📝 محاسبه اعمال ▪️ در شب و روز زمانی را برای حسابرسی خود قرار بدهید و ببینید که این 24 ساعت چگونه بر شما گذشته، اهل محاسبه باشید، ▪️ همانطور که یک بازرگان، یک کاسب، دخل و خرج خود و صادرات و واردات خود را حساب می کند، شما ببینید در شبانه روزی که بر شما گذشته چه چیزی اندوخته اید، چه گفته اید، یک یک رفتار و گفتارتان را حساب برسید، ▪️ از نادرستی ها استغفار کنید و سعی کنید تکرار نشود و برای آنچه شایسته و صالح و به فرمان حاکم عقل بود، خدا را شاکر باشید تا به تدریج برای شما تخلق به اخلاق ربوبی ملکه بشود. ▪️ این رویه را هر روز ادامه دهید... این روش اگر چه در ابتدا سخت و در ذائقه نفس تلخ است ولی کلید نجات و رستگاری است. 📚 ، ماهنامه خیمه، ویژه نامه اخلاق @olamaorafa
استاد رضایی ◆ 🍃 چوب زدن خدا 🍃 اولیای الهی که سرعتشان به سمت خدا زیاد است ؛ کوچک ترین گناه هم از ایشان پذیرفته نمی شود. مثلا حضرت یُونس که داخل شکم نهنگ رفت؛ مگر گناهش چه بود؟ حضرت یُونس ؛ به مدت سی سال قوم خود را هدایت می کند ولی قوم یُونس راه هدایت نمی پذیرند، به همین دلیل حضرت یُونس از خدا خواست تا قومش را عذاب کند. وعدی عذاب داده شد ومثلا یک ماه دیگر عذاب نازل می شد؛ اما حضرت یُونس تا روز وعده داده شده (موعود)صبر نکرد و خیلی عصبانی شد و قوم خود را ترک کرد. و گناهش همین بود. و خدا فرمود: یُونس ؛ تو ولی خدا هستی ؛ بزرگی و باید این قوم را هدایت بکنی؛چرا زودتر از روز موعود رفتی بیرون!؟ و این آیه ای که در نماز غفیله می خوانیم: «وَ ذَالنُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَی فِی‌الظُّلُمَاتِ أَنْ لَاإِلَهَ‌إِلاَّأَنْتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» و زمانی که با عصبانیت بیرون می رود و وارد شکم نهنگ می شود؛ وقتی ظلمت رو می بیند ندا می دهد: «خدایا من به خودم ظلم کردم و تو پاک هستی». در قرآن آمده است که: اگر حضرت یُونس در شکم نهنگ تسبیح خدا رو به جا نیاورده بود و توبه نکرده بود؛ تا روز بَرانگیختن در شکم ِ نهنگ می ماند. چون خداوند نمیخواهد بندگان خوبش منحرف شوند. بر نمد چوبی که آن را مَرد زد بر نمد آن را نَزَد بر گرد زد زمانی که گلیمی رو چوب می زنیم و تمیزش می کنیم، نمی خوایم گلیم رو اذیتش بکنیم ، بلکه می خواهیم آلودگی هایش را بزدایم. همچنین در روایت آمده است که: مریض شدن را امری منفی نمی دانند؛ بلکه آن را خیلی هم مثبت می دانندو اگر دعا دارید بروید پیش مریض تا دعایتان بکند. بنابراین خدا نمی خواهد بندگانش را اذیت بکند بلکه می خواهد گرد و خاکش را بزداید؛ اگر مرتکب گناهی هم شدی ؛ همینجا پاکت بکند. یکی از یاران امیرالمومنین، روزی بر روی سکوی چوبی نشسته بود، سکو شکست ؛ شخص زمین خورد وسرش هم شکست ؛ امیر المومنین به دوستش کمک کرد و سر او را پانسمان کرد و بعد فرمود: «خدا را شاکریم از اینکه ؛ شیعیان ما را در همین دنیا عذاب می کند. آن شخص گفت : یا امیر مگر من چه کردم که خدا می خواهد به من چوب بزند؟ حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: شما وقتی نشستید بر روی سکو ؛( بسم الله)نگفتید؛ در روایت آمده است که لحظه ی جان دادن انسان چون خیلی سخت است ؛بنابراین مومنین را همین جا چوب شان می زند و بر آنها سخت می گیرد تا لحظه ی مرگ راحت باشد برای مومنین؛در عوض بعضی از کفار را که در دنیا کارخوبی انجام داده است ؛ خداوند عوض خوبی کفّار را در همین دنیا می دهد. ولی در روز قیامت : به حسابش خوب رسیدگی می شود؛ پس باید انسان همیشه حواس خود را جمع کند و نگوید که حالا یک غیبتی کردیم وطرف هم حق ش بوده وگناه غیبت کردن را خیلی ساده می گیریم، درحالی که غیبت شاخ ودم ندارد.... ✨🌹✨ @olamaorafa