eitaa logo
علما و عرفا
326 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
707 ویدیو
3 فایل
کانال کلام علما و عرفا (دامت افاضاتهم)
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوت با دیگران | وظیفه‌گراییِ ناظر به حصول نتیجه آنچه امام در سال۴٢ مطرح می‌کند و همه با آن موافقت می‌کنند، با آنچه در سال۵٧ مطرح می‌کند و باز همه می‌پذیرند، فرق دارد. آنچه را ایشان در سال۵٧ مطرح کرد و همگانی شد، اگر در سال۴٢ مطرح می‌کرد، خودش منزوی می‌شد؛ چون آن میوه هنوز نرسیده بود! در آن هنگام، فقط عدّه‌ای از مردم، رژیم را آنطور که باید شناخته بودند و بسیاری هنوز به این کاروان ملحق نشده بودند. از این جهت، شعار امام در سال۴٢، شعار تشکیل حکومت اسلامی نیست؛ بلکه شعار مبارزه با ظلم و استبداد و طغیان است؛ شعار اعتراض به کاپیتولاسیون و مخالفت با پیمان‌ها و قراردادهای نظامی است. چرا وقتی دیگران قیام می‌کنند، خُرد و منزوی می‌شوند؟ چرا به آن‌ها می‌گویند تندرو و همراه‌شان حرکت نمی‌کنند؟ تفاوت در اینست که امام، کار را در جای خودش، وقت خودش و در شرایط مناسب خودش شروع می‌کند و در نتیجه، جامعه را با هم متّفق می‌کند. اما دیگران نمی‌دانند مردم چگونه فکر می‌کنند و در ذهن‌شان چه می‌گذرد؟ فقط به‌عنوان اینکه «من باید بگویم و وظیفه‌ام را ادا کنم و فردا پیش خدا مسئول نباشم» حرفی می‌زنند و چیزی می‌نویسند. این درست است که انسان مسئولیتش را ادا کند، اما مسئولیت فقط این نیست که من فردای قیامت بگویم «خدایا من گفتم و به من ربطی ندارد که کِی بگویم و کجا بگویم و با چه مقدماتی بگویم! به من ربطی ندارد که اگر گفتم، مردم نسبت به من موضع بگیرند. به من ربطی ندارد که اگر گفتم، مردم بروند و حتی دست از دین بِکِشند! به من ربطی ندارد که اگر گفتم، فردا دین برای عدۀ کثیری مشتبه شود!» این تفاوت امام (ره) با دیگران است. برخی از روی تدیّن و وظیفۀ شرعی سخن می‌گویند؛ اما می‌گویند تا سبُک شوند و آرام بگیرند، می‌گویند تا فردا جواب داشته باشند! اما امام، می‌گوید تا اسلام را در عالم بر کفر حاکم کند! «صاحب‌دلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالِم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را» وقتی انسان می‌گوید «می‌خواهم ادای مسئولیت کنم و هر چه بادا باد»، دارد گلیم خویش را از موج بیرون می‌‌کشد. اما کسی که توجه می‌کند به اینکه کلامش مردم را نَرَماند و سخنش آن‌ها را از اسلام سرد نکند، یا موضع‌گیری‌اش، جوان را طرد نکند و پیر را در مقابل انقلاب قرار ندهد، کاروان را نشکند، مجموعه را به هم نریزد و نظام از هم نپاشد، این، هزار جا را فکر می‌کند و آن، فقط یکی را فکر می‌کند!‌ https://eitaa.com/olamaorafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سؤال: آیا می‌توانیم بگوییم: «بعد از چهارده معصوم، از همه بالاتر است.»؟ پاسخ: به اذن‌الله، پرچم روشن‌کردن چراغ فطرت‌الله را به دست حضرت امام داد. شنبه ۱۲خرداد۱۴۰۳ @OstadMoayyedi https://eitaa.com/olamaorafa
آغاز رهبری حضرت نائب برحق حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف و جانشین خلف حضرت بر همه آزادگان جهان تبریک و تهنیت باد https://eitaa.com/olamaorafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر استاد شوشتری درباره امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب یقیناً ایشان (حضرت آیت الله خامنه ای) نظر کرده امام زمان و امام رضا علیهماالسلام هستند https://eitaa.com/olamaorafa
🔸خودش را برای «صفر» آماده کرده بود🔸 وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار می‌شود. مشکل پیدا می‌شود. شما می‌پرسید مگر این رهبر ما ذوب در ولایت الهی شده است؟ من می‌گویم بله! من ! یک ماه قبل از رحلت امام (ره) برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دوره ریاست جمهوری شما دارد تمام می‌شود، شما بعد از آن چکار می‌کنید؟ گفتند: «حوزه! می‌روم قم و آخوندی می‌کنم. بعد مثل‌اینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهی‌ام کنند. من بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشو؛ تردید نمی‌کنم»! فکرش را کنید! رئیس‌جمهور آماده باشد که اگر به او بگویند عقیدتی سیاسی ژاندارمری یک روستای سیستان بلوچستان بشو، برود. می‌دانید روستاهای سیستان و بلوچستان چقدر خطرناک است برای کسی که قبلاً رئیس جمهور بوده؟ اما می‌گوید برای رفتن «تردید نمی‌کنم»! خود را برای «صفر» آماده می‌کند؛ برای «هیچ». می‌رود برای صفر شدن و ناگهان سر از در می‌آورد! تمام مسائل خلقت همین است. کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» می‌ماند. راه بقاء ، فناست! راضی بودن در برابر امر امام(ره) به معنای «ذلت باطنی» است، و «ذلت باطنی» مهارکنندهٔ «عزت ظاهری» است. وقتی «ذلت باطنی» اینگونه است، «عزت ظاهری» برای انسان خطرناک نیست. عزت رهبری به اندازه‌ای است که مردم او را در موقع نماز دعا می‌کنند. این عزت ظاهریِ بالا، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش می‌خواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم می‌خورد. ذلت باطنی و احساس مسئولیت رهبری بالا بوده و به همین دلیل برای رهبری انتخاب شد. هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع شش هزار سال عبادت ابلیس بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری، از نوع سجده بر آدم. این رهبر، ذوب است؛ ذوب در ولایت الله است که اینطوری به سر خودش می‌آورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمی‌کند. شما دو تا درس لمعه بگیر، بعد بیا دو تا درس معالم بگیر، بعد بیا درس جامع‌المقدمات (اولین درس حوزوی) بگیر. ببین در وجودت چه رذالتی پیش می‌آید؟! اما ایشان می‌گوید مسئولیت عقیدتی سیاسی ژاندارمری، آن هم در یکی از روستاها، آن هم در سیستان و بلوچستان را حاضرم قبول کنم و تردید هم نمی‌کنم! این، همان نگه داشتنِ آتش در دست است. این انسان وقتی که زمامدار می‌شود، ماشین نظام می‌شود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمی‌گذارد. @haerishirazi https://eitaa.com/olamaorafa
🔻خیلی‌ها فکر می‌کنند چون رحلت امام در ۱۴ خرداد است، امام با شعر مذکور،‌ از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست! 👈🏻 پانزده خرداد؛ وثیقۀ سالها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم 🔸خیلی‌ها فکر می‌کنند چون رحلت امام در ۱۴ خرداد است، امام با شعر مذکور،‌ از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست. منظور امام، استثناء بودن جریان نیمه خرداد است. نیمه خرداد، ثمرۀ هزار و صدسال غیبت کبری است. غیبت چطور شروع شد؟ نامه‌ای از سران شیعه برای امام یازدهم آمد که بیلان و هزینه کرد پول‌هایی که خدمت شما فرستاده‌ایم را به ما بدهید! حضرت یک کلمه جواب داد: «اگر امامت امر مستمری است، چرا چنین چیزی از اجداد و پدران من درخواست نشده است؟» و ازآن‌پس پرده سیاهی در اتاق ایشان نصب شد و مردم حق دیدن حضرت را نداشتند و فقط صدای ایشان را می‌شنیدند. امام بعدی که آمد، مردم حتی صدای ایشان را نشنیدند. فقط از طریق چهار نایب در مدت هفتادسال با امام ارتباط داشتند. 🔸امام غایب شد تا چه بشود؟ غیبت ایشان برای آشکار شدن قدر و قیمت اوست. خداوند نعمتی را می‌گیرد که مردم قیمت این نعمت را بدانند. انسان در خوف، قیمت امنیت را می‌داند. در مرض، قیمت سلامت را می‌داند. در غیبت هم قیمت امام خود را می‌داند. هزار سال غیبت این اثر را داشت که مردم به قیمت امامت و قدر امامت آشنا شوند و برای نایب امام «جان بدهند». 🔸اولین هدایای خود را دادند و حکم اعدام امام، تبدیل به زندان شش‌ماهه شد. از آن زمان، مردم مرتباً شهید دادند. شهدای پانزده خرداد شهدای راه امام زمان هستند. شهدای «وثیقهٔ ظهور» هستند. حضرت یعقوب (ع) نپذیرفت که بنیامین را در اختیار برادران قرار دهد مگر اینکه وثیقه بدهند؛ چون به آن‌ها گفته بود «هَل آَمَنُکم عَلَیه إِلاَّ کمَا أَمِنْتُکم عَلَی أَخِیه مِنْ قَبْل» خداوند هم به ما می‌گوید: یازده امام دادم اما این دوازدهمی را بدون وثیقه نمی‌دهم. حضرت امام، پانزده خرداد را وثیقه اول می‌داند و تاکنون این وثیقه گذاری در صبر و بصیرت ادامه پیداکرده است و می‌بینید که انقلاب اسلامی در عالم، روزبه‌روز درخشان‌تر می‌شود؛ همان‌طوری که قبل از طلوع خورشید وقتی سپیده آمد، فضا مرتباً نورانی‌تر می‌شود. ما این سپیده را در نیمه خرداد می‌بینیم. https://eitaa.com/olamaorafa
امتحانِ ، کمتر از امتحانِ نیست. امتحان در وقت قدرت، آسان‌تر از امتحان در وقت تنگنا نیست. : «ابتلای انسان دو جور است؛ گاهی به انسان آبرو و کرامت ظاهری می‌دهند و مردم برای کسی نشست و برخاست می‌کنند. گاهی‌اوقات هم انسان در تنگنا قرار می‌گیرد. هر دوی این حالت‌ها، امتحان است؛ هیچ فرقی نمی‌کند. کسی نباید فکر کند "امتحان به تنگنا" سخت‌تر از "امتحان به قدرت" است. دشوار است آدم بگوید امتحان حضرت ایوب سخت‌تر از امتحان حضرت سلیمان است؛ نه، معلوم نیست. آن‌جایی که خدا می‌خواهد امتحان بگیرد و آدم باید از عقبات عبور کند، خیلی دشوار است؛ چه با امکانات باشد چه با محرومیت. این اشتباه انسان‌ها است که امکانات را علامت تکریم نهایی خدای متعال و این سخت‌گیری را علامت توهین و تحقیر می‌دانند. اگر مدار تحقیر و تجلیل، این شود، انسان نه از امکانات می‌تواند استفاده کند و نه از سختی‌ها. انسان باید متوجه شود که این‌ها، دو بستر است و در هر دو بستر، راهی به‌سوی مقصد که قرب خدای متعال و رضوان و پنجره‌ای به‌سوی عوالم غیب هست، وجود دارد و مسیر حرکت انسان به سوی خدای متعال، در دل هر دو صحنه گشوده می‌شود؛ چه در اوج ثروت باشی چه در سختی. حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: من تعجب می‌کنم از مؤمن که چه وجود مبارکی است؛ اگر همه حکومت دنیا را به او بدهند ضرر نمی‌کند و در این دنیا راه خودش را پیدا می‌کند؛ اگر هم او‌ را با مقراض و قیچی قطعه‌قطعه‌اش کنند، باز هم ضرر نمی‌کند. هم در آن سختی راه خودش را پیدا می‌کند و هم در آن راحتی. مؤمن همیشه این‌طور است و در هر دوی آن شرایط، راهی به‌سوی خدای متعال می‌بیند؛ با خود این‌ها کاری ندارد.» https://eitaa.com/olamaorafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۰ روز تا فضائل امیرالمؤمنین سبب حشمت و پادشاهی ملک سلیمان از کیست؟ @imamalinet_fa https://eitaa.com/olamaorafa
📢 جوادالائمه علیه‌السلام مبتکر بحث آزاد اجتماعی است 🔹گزیده‌ای از بیانات انقلاب پیرامون حضرت امام محمدتقی؛ جوادالائمه علیه‌السلام ✏️ مبتکر بحث‌های آزاد اجتماعی 👈 بحث آزاد کار خوبی است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. این نکته‌ی اول که بحث آزاد را ما رد نمیکنیم بلکه استقبال هم میکنیم .مبتکر بحث آزاد اجتماعی صلوات‌الله‌علیه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زیاد میشد، اما اینیکه حالا بنشینند جمعا صحبت کنند امام جواد اول بار این کار را کردند. ۱۳۶۰/۳/۲ ✏️ او امام و پیشاهنگ حرکت ملت ایران بود 👈 خاطره‌ی خونین ۱۷ شهریور؛ دنباله‌ی درس جاوید فراموش‌نشدنی است که امام جواد به ما داده است. چرا یک امام بزرگوار در ۲۵ سالگی به شهادت میرسد؟ و دستگاه جبار زمان این ذریه‌ی پیغمبر را بیش از آن تحمل نمیکند؟ پاسخ به این سخن را زندگی و شخصیت امام جواد به ما میدهد. او مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت‌ها نمیترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. سخنرانی به مناسبت ۱۷ شهریور در مصلی نماز جمعه‌ی تبریز ۱۳۶۲/۶/۱۷ ✏️ زندگی امام جواد علیه‌السلام، الگویی برای جوانان 👈 زندگی امام جواد علیه‌السلام هم الگوست. امام جواد علیه‌السلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت - در بیست‌وپنج سالگی از دنیا رفت. این نیست که ما بگوییم؛ تاریخ میگوید؛ تاریخی که غیر شیعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانی و خردسالی و نوجوانی، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتی پیدا کرد. اینها چیزهای خیلی مهمی است؛ اینها میتواند برای ما الگو باشد. 🔍 ادامه را بخوانید: khl.ink/f/4662 https://eitaa.com/olamaorafa
ارتباط با امام زمان.mp3
468K
ارتباط با امام عصر را از دست ندهید؛ ولو در این حد که در هر ۲۴ساعت ... سه‌شنبه ۱۲مهر۱۴۰۱ https://eitaa.com/olamaorafa
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 داستان عجیب تواضعِ عالِم و محدًث بزرگ شیعه، جناب علی‌ بن جعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهما السلام) در سن کهولت، به (علیه‌السلام) در سن نوجوانی https://eitaa.com/olamaorafa
نماز دهه اول ذی الحجه توصیه تمام https://eitaa.com/olamaorafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 زمان ازدواج حضرت از زبان خودشان در مصاحبه تلویزیونی 🗓‌ یکم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج امام علی(علیه‌السلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و 🖥 @khamenei_reyhaneh https://eitaa.com/olamaorafa
پنج چیز قلب را منور می‌کند: ۱. کثرت قرائت سوره توحید ۲. کم خوردن ۳. مجالست باعلما و دانشمندان دین ۴. رفتن به مساجد ۵. نماز شب https://eitaa.com/olamaorafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون شناخت طبع خودم، و نحوه متعادل نگه داشتن آن، درمان مشکلات روحی‌ و طی مسیر کمال برای من ممکن نیست! https://eitaa.com/olamaorafa
عارف سالک رضوان الله تعالی علیه 🔶 ما نمک خوردیم، نکمدان نمی‌شکنیم. انسان خیلی وارسته‌ای است. اگر ایشان را نمی‌شناختم، سکوت می‌کردم. یک موی ریش ایشان را به عالم نمی‌دهم. 🔶 خداوند روز به روز، ساعت به ساعت، آن به آن، عمر با برکت آقای خامنه‌ای را زیاد کند. و یک عده از اهل علم و روحانیت هم که قدردان نیستند، هدایت کند. @tavasolitabrizi https://eitaa.com/olamaorafa
مرحوم 🥀 بالاترین تنبیه این است که نماز میخوانی و لذت نماز را نمی چشی اگرصد سال هم بگذرد ولی نفس خودت را کنترل نکنی، نگاهت را کنترل نکنی، درجا خواهی زد طاعت بدون کنترل نفس سودی ندارد 🌹 بدان ! وقتی که ان شاءالله آمادگی پیدا کردی، شما را برای نماز شب صدا می زنند! در می زنند، تکانت می دهند، مورد عنایت پروردگار قرار می گیری ... https://eitaa.com/olamaorafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: هرجا بهتر از خودتان دیدید او را بیاورید به جای خودتان این است تبلیغ عالی راهتان و آرمانتان و تشکیلاتتان https://eitaa.com/olamaorafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تغییر راهبرد دشمن : امروز تاکتیک عبارت است از؛ تزویر، تحریف، دروغ گویی، وسوسه کردن، خلاف واقع نمایی، بدبین کردن ملت ها به خود و... مراقب تاکتیک دشمن در هر لباسی باشید... https://eitaa.com/olamaorafa