eitaa logo
علما و عرفا
346 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
900 ویدیو
3 فایل
کانال کلام علما و عرفا (دامت افاضاتهم)
مشاهده در ایتا
دانلود
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :يا عليُّ ، على النّاسِ كُلَّ سَبعةِ أيّامٍ الغُسلُ ، فاغْتَسِلْ في كُلِّ جُمُعةٍ و لَو أنّكَ تَشْتري الماءَ بِقُوتِ يَومِكَ و تَطْويهِ، فإنَّهُ ليسَ شَيءٌ مِن التَّطَوُّعِ أعْظَمَ مِنهُ .[بحار الأنوار : 81/129/18.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على! مردم بايد هر هفت روز يك بار غسل كنند (حمام روند). بنا بر اين هر جمعه غسل كن حتّى اگر لازم شود براى تهيه آب آن ، خوراك روزانه ات را بفروشى و گرسنه بمانى؛ زيرا هيچ امر مستحبى بالاتر از غسل جمعه نيست··· . @olamaorafa
برنامه زندگی بزرگان ۱ آیت الله بهجت: گوشه ای از برنامه روزانه معظم له: * وقت را طلا می‌دانست و حاضر نبود یک لحظه را هم از دست بدهد. حتی وقتی بلند می‌شد کتابی را از قفسه بردارد، ‌زیر لب ذکر می‌گفت. تقریباً دوازده ساعت در شبانه‌روز به عبادت مشغول بود. * دوساعت و حتی گاهی سه ساعت پیش از نماز صبح از خواب برمی‌خاست و عبادتش شروع می‌شد. زیر لب ذکر می‌خواند و گاهی شعرهایی را زمزمه می‌کرد؛ مثلاً: اگر خواجه شفاعت نكند روز قیامت / باید كه ز مشاطه نرنجیم كه زشتیم. وضو می‌گرفت و مشغول نماز شب و رازونیاز با خدا می‌شد. * برای جماعت صبح به مسجد می‌رفت و پس از نماز صبح به تعقیبات نماز مشغول می‌شد. * پس از نماز صبح به حرم می‌رفت و دو ساعت در آنجا عبادت می‌کرد. مدت زیادی در حرم می‌ایستاد و به زیارت و اعمال دیگر مشغول می‌شد. اطرافیان یکی‌یکی می‌نشستند، ولی او هنوز ایستاده بود. پس از آن همه ایستادن، می‌نشست و باز هم عبادت می‌کرد. * در مسیر رفت‌و‌آمد به حرم هم بیکار نبود؛ دعاهایی مثل صباح و یستشیر را می‌خواند. * پس از زیارت به خانه می‌آمد. صبحانه مختصری می‌خورد. پس از آن، پانزده دقیقه استراحت می‌کرد و سپس مشغول مطالعه می‌شد. بسیاری از اشعاری که از ایشان به یادگار مانده را بعد از همین استراحت مختصر سروده بود. * برای تدریس فقه به مسجد می‌رفت. هر روز زیارت عاشورا می‌خواند، با صد لعن و صد سلام. لعن و سلام‌های زیارت عاشورا را در همین فاصله‌هایی که آماده رفتن به جلسه درس می‌شد، می‌خواند. * نماز ظهر و تعقیبات پس از آن تقریباً دوساعت و نیم طول می‌کشید؛ بخشی در مسجد و بخشی هم در خانه. * یک ربع تا نیم‌ساعت نشسته استراحت می‌کرد تا خواب بر او چیره نشود. * عصرها اصول فقه تدریس می‌کرد. پیش از درس مدتی مطالعه می‌کرد و بعد به مسجد می‌رفت. * نماز مغرب و عشا را در مسجد اقامه می‌کرد و مدتی در مسجد به عبادت می‌پرداخت. * به منزل که می‌آمد، باز هم حدود یک ساعت و نیم عبادت می‌کرد. سپس مشغول مطالعه می‌‌شد. * پس از صرف شام، حدود نیم‌ساعت به اعمال پیش از خواب مشغول می‌َشد؛ تلاوت قرآن، قرائت کسا و…. با طهارت می‌خوابید. کم پیش می‌آمد که بیش از چهار ساعت در شبانه‌روز بخوابد. * روزهای جمعه درس تعطیل بود، ولی در مجلس روضه مسجد فاطمیه شرکت می‌کرد. روضه‌ای که پنجاه سال سابقه داشت و تا آخرین هفته عمرش ادامه پیدا کرد. جلسه پاسخ به استفتائات هم جمعه‌ها برگزار می‌شد. عبادت‌ها هم در شب و روز بیشتر می‌شد. گویا استراحت، کوچک‌ترین بخش زندگی ایشان بود. حتی تعطیلاتی مثل تعطیلات تابستان هم زمان استراحت ایشان نبود، بلکه فرصت مناسبی بود برای نوشتن تألیفات. * اوقات حضور ایشان در مسجد، فرصتی بود برای دیدارهای عمومی. چه بسیار بودند کسانی که در همین ملاقات‌های کوتاه، شفای مریضانشان را گرفتند، یا مشکلات زندگی‌شان حل شد یا پاسخ پرسش‌هایشان را یافتند. چه بسیار پیش می‌آمد که پاسخ‌های کوتاه ایشان، ‌مشکلات بزرگی را حل می‌کرد 🌸🌸🌸🌸🌸 @olamaorafa
ای عزیز! استاد بزرگوارم حضرت آیه الله حسن زاده آملی – مدظلله- فرمودند: روزی بعد از اقامه نماز به منزل رفته و قصد استراحت داشتم، اما بچه ها در منزل سر و صدا می کردند، بنده بر آنها عصبانی شدم و آنها را دعوا کردم! بعد از مدتی، در حالت قبض افتادم، چون رسول الله – صلی الله علیه و آله و سلم – فرموده اند دل کسی را نشکنید که به سادگی به دست نمی آید. بنده به بیرون از منزل رفتم و مقداری مأکولات برای بچه ها خریدم و به منزل آمدم، اما دیدم نمی شود. آسمان آمل بر من تنگ آمده بود. تصمیم گرفتم به تبریز نزد حضرت آیه الله محمد حسن الهی – قدس سره – بروم. پس از اینکه خدمت آقای محمد حسن الهی رفتم بعد از احوال پرسی، ایشان به بنده گفت: « من نمی دانستم که شما در آمل هستید یا قم، خواستم نامه ای برای شما بنویسم». از جناب الهی سوال کردم مگر چه پیش آمده؟! ایشان گفتند: « من خدمت آقای قاضی رسیدم، سفارش شما را به ایشان کردم. به ایشان عرض کردم که حاج آقای آملی را در نظر داشته باشید. اما آقا از شما راضی نبود.» بنده تا لاله گوشم سرخ شد، گفتم: آقا جان چطور؟! جناب الهی گفتند: آقا فرمودند که «چطور آقای آملی هوس این راه دارد و حال آنکه با عائله و بچه ها آن رفتار را مرتکب شده است؟!» اینجا بود که اشک من جاری شد... تا توانی رفع غم از چهره غمناک کن در جهان گریاندن آسانست اشکی پاک کن 📗 ، ص هفتاد و یک @olamaorafa
🌹آیت الله قاضی ره: در روز جمعه 100 خیر است که 99 تای آن از آن کسی است: 🌅 که در ساعت آخر روز جمعه (نزدیکای غروب)صدبار "سوره قدر " راختم کند #جمعه @olamaorafa
💠شهيد محراب آيت الله دستغيب: 🍃🌸هركس ميخواهد بداند اگر عج ظهور فرمايد نسبت به ايشان چه موضعی خواهدداشت، ببيند الان با برحقّش چگونه است . اگر توانست مطيع ايشان باشد اطاعت ازامام زمان عج هم ميتواند بكند. @olamaorafa
🌱علامه طهرانی در کتاب مهر تابان درباره نظر علامه طباطبایی نسبت به ملاصدرا می‌نویسد: علّامه طباطبائى فلسفه صدر‌المتألّهین را به واقع نزدیکتر مى‏‌یافتند. و خدمت او را به عالم علم و فلسفه به علّت تکثیر مسائل فلسفه (که در این فلسفه، از دویست مسأله به هفتصد مسأله ارتقاء یافت) فوق العاده تقدیر مى‌‏کردند. و از اینکه صدر المتألّهین تنها بدنبال مکتب مشّائین نرفته؛ و فلسفه فکرى و ذهنى را با اشراق باطنى و شهود قلبى جمع کرده، و هر دوى آنها را با شرع انور تطبیق نموده است بسیار تحسین مى‏‌کردند.... مرحوم استاد معتقد بودند که صدر المتألّهین فلسفه را از اندراس و کهنگى بیرون آورد، و روح نوینى در آن بخشید، و جان تازه‌‏اى در او دمید؛ پس مى‌‏توان او را زنده کننده فلسفه اسلامیّه دانست. و از اینها گذشته استاد ما نسبت به مقام زهد و بى اعتنائى بدنیا، و به روش ارتباط با خدا، و تصفیه باطن، و ریاضات شرعیّه، و انزوائى که صدر المتألّهین داشت و در کهَک قم به تصفیه سرّ مشغول شد و طهارت نفس را اهمّ از هر چیز شمرد، بسیار ارزش قائل بوده و تحسین مى‏‌نمودند. و معتقد بودند که: غالب اشکالاتى که بر صدر المتألّهین و فلسفه او مى‌‏شود، ناشى از عدم فهم و عدم وصول ادراک بحاقّ مسائل اوست. همچنین آیت الله حسن رمضانی نقل کرده علامه حسن زاده آملی می‌‌فرمود: جناب علامه طباطبایی رحمت الله علیه، کلید را از جیبشان در آورده بودند و می‌‌خواستند در منزل را باز کنند و بروند داخل. نگاهی کردند به من و فرمودند: آقا ما هر چه داریم از آخوند (یعنی ملاصدرا) داریم. @olamaorafa
علامه طباطبایی: صلوات نوری است از خداوند برای انسان که تا قیامت همراه و یاور اوست تا پیامبر را زیارت کند #صلوات 🌷🌾🌺🌼🥀 @olamaorafa
🏴سالروز #وفات_حضرت_ام_البنین سلام الله علیها تسلیت باد. با فاطمه هم نامی و این حکمتی دارد هرچند از روی ادب ام البنین باشی در کوفه مسمار و در و دیوار بسیار است باید برای مرتضی زهرا‌ترین باشی این آسمان بیکران مهتاب میخواهد باید بسازی پهلوان کربلایت را روزی تمام کهکشان بوی تو میگیرد از بس حسینی کرده‌ای عباس هایت را شاعر: محسن کاویانی @olamaorafa
«... از مرحوم مطهرى پرسيدند : شما فوق‏العاده از علّامه طباطبايى تجليل مى‏كنيد و تعبير «روحى فداه» را در مورد ايشان داريد؛ اين همه تجليل به خاطر چيست؟ فرمود: «من فيلسوف و عارف بسيار ديده‏ام و احترام مخصوص من به ايشان، نه به خاطر اين است كه يك فيلسوف است، بلكه احترامم به اين جهت است كه او عاشق دل‏باخته اهل‏بيت عليهم السلام است. علّامه طباطبايى در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضريح مقدّس حضرت معصومه افطار مى‏كرد. ابتدا پياده به حرم مطهر مشرّف مى‏شد، ضريح مقدّس را مى‏بوسيد، سپس به خانه مى‏رفت و غذا مى‏خورد. اين ويژگى اوست كه مرا به شدّت شيفته ايشان نموده است» (نشریه پیام انقلاب شماره 23) @olamaorafa
#حدیث_روز 🌹امام كاظم علیه السلام : 🌹 بر حذر باش از شوخی و مزاح بی جا چون كه نور ايمان را از بين می برد و جوانمردی و آبرو را سبك و بی اهميّت می گرداند. 📚وسائل الشّيعةج۱۲ص ۱۱۸ #حدیث #شوخی @olamaorafa
چهره ی زهرایی ات همواره ثابت میکند هر که "زهرایی" شود خورشید تابان میشود یا ابوالفضلی بگو تا که ببیند عالمی ارمنی در روضه های تو مسلمان میشود مادر باب الحوائج ! خانه ات دارالشفاست درد هر کس که دخیل آورده درمان میشود 🏴 (س)🥀 🏴 🥀 @olamaorafa
معرفی اجمالی «سید علی قاضی طباطبایی تبریزی»در ۱۳ ذیحجۀ ۱۲۸۲ یا در ۱۲۸۵ در تبریز به دنیا آمد. خاندان وی از سادات طباطبائی و مشهور به فضل و تقوا و اغلب در کسوت روحانیت بودند و نسبشان به ابراهیم طباطبا، نوادۀ امام حسن مجتبی (علیه‌السلام)، می‌رسید. پدرش، سید حسین قاضی (متوفی ۱۳۱۴)، از شاگردان میرزای شیرازی در سامرا بودند که پس ازاخذاجتهادبه تبریز بازگشته و به تهذیب نفس پرداختند. وی علاوه بر تفسیر مختصری بر قرآن، تفسیری بر سورۀ فاتحه و تفسیری ناتمام بر سورۀ انعام نوشته بود. جدمادری سیدعلی، میرزا محسن قاضی تبریزی (متوفی ۱۳۰۶)، نیز از عالمان و عابدان بود و با ملا هادی سبزواری مصاحبت داشت. (👇ادامه دارد...) @olamaorafa