eitaa logo
طلبه اُ منفی
48 دنبال‌کننده
6 عکس
44 ویدیو
0 فایل
www.omanfi.blog.ir نوشته های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست! محمدهادی. ع @mohammadhadi_a
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ «حیات نباتی» 🔷 روزگاری «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» جمعی آخوند جوان و یک‌لاقبا بودند که در میان بگیر و ببند و زندان، با یک سطر بیانیه کشور را به هم می‌ریختند و ستون‌های کاخ شاه را می‌لرزاندند. 🔶 امروز جمعی علمای در سطح مرجعیت‌اند با بودجه و دفتر و دستک فراوان و ده‌ها تریبون و کرسی و... در حالی که فهرست پیش‌نهادی‌شان در قمِ خودشان هم رای نمی‌آورد. آن هم که بین فهرستشان رای سبک می‌آورد «علی اردشیر لاریجانی» است که نامه خود جامعه را هم بی‌محل می‌کند! 🔷 کاش کسی این نوستالژی زیبای تاریخ انقلاب را از حیات نباتی‌اش برهاند. 🔻طلبه اُ منفی در سروش و ایتا: 🔹sapp.ir/omanfi 🔸eitaa.com/omanfi
✅ «آیین فربه!» 🔷 بعد از یک شب عاشورا همین طور که دارد جوان‌های فُکُلی را می‌بیند در حالا خارج شدن از هیات، با خود می‌گوید دیدی عزاداری چه کرد؟ حواست بود توی این دهه چه قدر فضای جامعه عوض شد، گناه و خلاف کم شد، معنویت هم زیاد شد؟! چه خوب می‌شود از سال ۱۱ ماه عزاداری بشود! برای هر معصوم میانگین یک دهه عزا بگیریم می‌شود حدود نصف سال، بقیه‌اش هم خدا کریم است! 🔶 چند هفته و دهه به عزاداری می‌افزاید!!! 🔷 بعد از راهپیمایی ۲۲ بهمن یا شاید روز قدس با خودش می‌گوید حواست بود چه هم‌بستگی و نشاطی اتفاق افتاد؟ تن و بدن آمریکا و اسرائیل لرزید. حیف نیست این سرمایه اجتماعی فقط دو روز در سال به خیابان بیاید؟! 🔶 راهپیمایی ۱۳ آبان را عمومی کرده، راهپیمایی سالانه ۹ دی را هم می‌افزاید. هم‌چنان در تقویم دنبال مناسبت می‌گردد!!! 🔷 بعد از پیاده‌روی اربعین به سمت کربلا، چشم‌هایش را تنگ می‌کند و با دقت به مردم و مواکب می‌نگرد. با خود می‌گوید حیف این همه شور و اخلاص نیست که فقط یک بار باشد و آن هم خارج از کشور؟! آن هم وقتی توی کشور یک امام و ده‌ها امام‌زاده و مکان مقدس داریم! 🔶 برنامه‌ی پیاده‌روی عمومی به مشهد و جمکران و حرم شاه‌چراغ و... را می‌ریزد!!! 🔷 او یک مسئول جمهوری اسلامی، یک عالم مخلص، یا یک انسان خیرخواه است. او برای رضای خدا هر کاری می‌کند. حتا اگر به آتش کشیدن آینده دین و دین‌داری باشد... 🔻طلبه اُ منفی در سروش و ایتا: 🔹sapp.ir/omanfi 🔸eitaa.com/omanfi
✅ «دلاور» جان کلام رهبری در نامه‌ی گام دوم انقلاب این است که بعد از چهل سال، فعالیت و کار را جایگزین شعارزدگی کنید تا پیش بروید. واکنش حوزه‌ی علمیه؛ تجمع و شعار در حمایت از نامه!!! خسته نباشید دلاوران! 🔻طلبه اُ منفی در سروش و ایتا: 🔹sapp.ir/omanfi 🔸eitaa.com/omanfi
حالا که دوران حکومت قضایی حضرت آیت الله آملی لاریجانی رو به پایان است، اگر کسی صدایش رسید، بپرسد از پرونده‌ی جناب فاضل لاریجانی بعد از حدود ۷ سال چه خبرهای تازه؟! پاسخ را به ملت هم برسانید و جماعتی را از نگرانی بِرَهانید!
«در برخورد قضایی ملاحظه‌ی این و آن را نکنید.» جناب آیت الله رئیسی اگر به همین یک جمله‌ی رهبری عمل کند، بخش قابل توجهی از آبروی رفته و در حال رفتن دستگاه قضا و جمهوری اسلامی را زنده خواهد کرد. اما باید دانست برای این که ثابت کند می‌خواهد و می‌تواند، نه چند سال، بلکه چند ساعت فرصت دارد! آیا رئیس جدید قوه‌ی قضاییه، پرونده‌ی خانواده‌ی لاریجانی، احمدی‌نژاد، برادران روحانی و جهانگیری و... را در اولویت بررسی و اصلاح قرار می‌دهد، یا ناامیدی از اصلاح دستگاه قضا را تایید می‌کند؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱ رسول خدا در خطبه‌ی شعبانیه ماه را چنین وصف می‌کند: «قد اقبل الیکم بالبرکة و الرحمة و المغفرة...» پس یکی از صفات این ماه، مغفرت است. توصیه شده در روزهای پیش از ماه مبارک رمضان این ذکر را بگوییم: «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان، فاغفر لنا فیما بقی منه» بخشیده شدن هرچند از برکات است، اما کمترین بهره از این ضیافت است. از این رو در همان خطبه‌ی شعبانیه، به کسی که این حد اقل را نیابد، بدبخت گفته شده: «فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم...» . پ.ن: مبارک‌باد بر شما آغاز یک ماه رمضان دیگر...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۲ می‌دانیم که بنا نیست همه‌ی بیماران شفا پیدا کنند یا همه‌ی اسیران آزاد شوند، اما در ادعیه به ویژه ی «اللهم اشف کل مریض» و «اللهم فک کل اسیر» و... می‌خوانیم. دعایی که قرار نیست مستجاب شود، چه خاصیتی دارد؟ یکی از خاصیت‌های چنین دعایی، نشان دادن وسعت وجود و سطح دغدغه‌ی انسان است. آدمی که دغدغه و نیازش بهبودی «همه»ی مریض‌هاست، حتا آن‌ها که نمی‌شناسد و حتا کسانی که با او هم‌عقیده و هم‌مذهب و هم‌نژاد نیستند، بنده‌ای است بزرگ، نه موجودی حقیر. در این روز و شب‌های ماه که زمان «تفکر» است، این پرسش برای تامل مناسب است. به نظر شما دعاهای غیرمستجاب چه خاصیتی دارند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۳ «کلا، ان الانسان لیطغی» (علق ۶) چند تاکید لفظی دارد که اگر بخواهیم درست ترجمه‌اش کنیم، چیزی می‌شود شبیه «حتمن، حتمن، حتمن هر انسانی سرکشی می‌کند» سرکشی در برابر خداوندش... این سرکشی فقط یک شرط دارد «ان رآه استغنی» (علق ۷) به محض این‌که احساس بی‌نیازی کند. چاره‌ای نداریم جز این‌که یا سرکشی کنیم، یا جلو حس بی‌نیازی و استغنایمان را بگیریم. چه چیزی مثل گدایی و خواهش این حس بی‌اساس را از بین می‌برد؟ و چه کسی جز خدا ارزش دست دراز کردن دارد؟ دعاها چه استجابتشان یقینی باشد، چه امکان استجابتشان نباشد، دست کم قاتل استغنای انسان خواهند بود...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۴ «إنّا لله و إنّا الیه راجعون» این ذکر قرآنی بر خلاف تصور عمومی مخصوص مجالس ختم و از دست دادن عزیزان نیست بلکه در زمان مصیبت جاری می‌شود. «الذین اذا اصابتهم مصیبة...» و مصیبت یعنی سختی و تنگنا. از این رو هر گاه سختی بر روح انسان فشار می‌آورد جای این ذکر است. و این ذکر دو یادآوری دارد: ۱. «إنّا لله» یادمان باشد ما مال خداییم. بی‌صاحب نیستیم. و کسی که صاحبی چون او دارد سختی‌‌ای جز دوری صاحبش نخواهد داشت. ۲. «و إنّا الیه راجعون» مژده‌ی بازگشت به مالک و اصلمان هر سختی را آسان می‌کند. هر کسی کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش . پ.ن: این بار سحر که برسد، نبودنش هفت ساله می‌شود. لطف می‌کنید اگر صلواتی هدیه کنید به روح مادرم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۵ ویژگی‌های عجیبی دارد. برکات و فضیلت‌هایی که کارهای معمولی یک انسان را هم‌سطح عبادت، و عبادت‌های کوچک را هم‌تراز عبادت‌های دست‌نیافتنی می‌کند. گاهی گمان می‌شود این فضیلت‌ها برای روزه‌داران این ماه عزیز است و کسی که به هر دلیل قادر نیست روزه بگیرد بهره‌ای ندارد. پیامبر گرامی اسلام در خطبه‌ی شعبانیه خطاب به عموم مسلمانان می‌فرماید: «أنفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عبادة...» (نفس کشیدن‌هایتان در این ماه تسبیح است و خوابتان در این ماه است...» این خطاب، برای همه‌ی میهمانان «ضیافة الله» است، نه تنها کسانی که توان و شرایط روزه دارند. پس معذوران از روزه نیز امیدوارند که از بهره‌مند خواهند بود ان شاء الله.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۶ بعضی تصور می‌کنند برای این‌که دعایشان اجابت شود نباید زیاد بخواهند، پس بهتر است چیزهایی که اهمیت بیش‌تری دارد را بخواهند! شاید تصورشان شبیه چراغ جادویی است که تنها سه را برآورده می‌کند، نه بیش‌تر! در حالی که کاملن برخلاف این خیال است. در توصیه شده همه چیز را از خدا بخواهید، حتا خواسته‌های روزمره‌تان را، حتا نمک سفره‌تان را... در آیه ۲۰۰ سوره بقره کسی که اندک درخواست می‌کند و تنها دنیا را طلب می‌کند و از خدا می‌خواهد سرزنش شده و بعد از آن توصیه شده این طور دعا کنیم: «ربنا ءاتنا فی الدنیا حسنة، و فی الآخرة حسنه، و قنا عذاب النار» از ما می‌خواهد کم نخواهیم. زیاد بخواهیم. خوبی ، خوبی ، رهایی از آتش که غایت بهره بردن از است... همت بلند دار که مردان روزگار، از همت بلند به جایی رسیده‌اند. در دعا کردن با حسن ظن به خدا و همت بلند از او طلب کنیم.
معرفی کانال «سلمانیان کازرون» وابسته به «گروه فرهنگی تبلیغی سلمان فارسی کازرون» اعضای این گروه غالبا از فضلا و روحانیان کازرونی مقیم قم هستند. تأسیس گروه: 1383 شمسی کانال سلمانیان کازرون در این ایام به ترویج معارف شیعی به زبان و قلم فرزندان کازرون در فضای تلگرام و ایتا مشغول است. @SalmaniyaneKazeroon همراهی شما در این ماه مبارک، موجب افتخار است. اگر قابل دانستید ما را به دوستانتان معرفی کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۷ هدیه به روح شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت () در وصلیم یا در فراق؟ یکی از تامل‌هایی که در شایسته است، فکر کردن درباره‌ی ربط و فاصله‌ی خودمان با خداست. اگرچه خدایی که می‌شناسیم از رگ قلب نزدیک‌تر است، اما گاهی خودمان باعث فراق می‌شویم. «فالنفسُ غیرُ راضیةٍ بفراقک» (دعای علیه السلام در روز عرفه) این فراق دردناک را امیرالمومنین سخت‌تر از عذاب جهنم می‌داند. «صَبَرتُ علیٰ عذابِک، فکیف أصبِرُ علیٰ فراقِک» (دعای کمیل) در فراق درد و رنج می‌کشیم یا نه؟ حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر کنایتی‌ست که از روزگار هجران گفت (حافظ) . پ.ن: قصد کردم این یک دقیقه‌های ناقابل را تقدیم کنم هر بار به روح مطهر یکی از جاودانانِ شهید. باشد که خاک را به نظر کیمیا کنند... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۸ هدیه به روح حضرت یونس -علی نبینا و آله و علیه السلام- بعد از ترک کردن قومشان به کام نهنگ می‌افتد. در شرایطی که امید به حد اقل می‌رسد و غم و اندوه ایشان را احاطه می‌کند «فنادیٰ فِی الظُلُمات أن لّا اله الا انت سبحانک إنّی کُنتُ مِنَ الظالمین» در تاریکی خدا را خطاب کرد که: خدایی جز تو نیست، منزهی تو و من از اهل ظلم بودم. به همین جهت به این ذکر «ذکر یونسیه» گفته می‌شود. در روایتی از امام صادق -علیه السلام- نقل شده که تعجب می‌کنم از کسی که دچار غم و اندوه است و به ذکر یونسیه پناه نمی‌برد... در ادامه‌ی این ذکر خداوند می‌گوید: «فَاستَجَبنا لَه و نَجّیناهُ مِن الغَم و کذٰلکَ نُنْجِی المؤمنین» پس او را اجابت کرذیم و از غم نجاتش دادیم. پ این چنین اهل ایمان را نجات می‌دهیم. این ذکر که راه نجات از اندوه است، دو بخش دارد؛ یکی اقرار به خدای یگانه‌ای که یگانهْ راهِ نجات و رهایی است، و دیگر اقرار به ظلم. پذیرش ظلم و خطا و پاک دانستن قادر متعال... ایمان و امید به او، و پذیرش خطا، تنها راه رهایی از غم و بلاست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۹ هدیه به روح () «این نیز بگذرد...» این ضرب المثل کوتاه برای غم و شادی کاربرد دارد. آدمی وقتی در نقطه‌ای می‌ایستد، گمان می‌کند به انتهای دنیا رسیده. اگر در خوشی باشد، اندوه را به یاد نمی‌آورد. و اگر غمگین باشد، درکی از نشاط ندارد. امیر المومنین علیه السلام می‌گوید: «الدهر یومان، یومٌ لک و یومٌ علیک» روزگار دو روز است. روزی در خدمت و موافق مرادت و روزی در برابر تو... این بیان، حکایتی است از سنت الهی. روز و روزگار به خواست خدا در میان مردم می‌گردد. مردم یعنی هر انسانی، با هر مذهبی و هر عقیده‌ای و هر نژادی... گاهی غالب است و گاه مغلوب. اگر در پیروزی‌اش مغرور شود، یا در شکست بشکند، به انتها می‌رسد، در حالی که این نهایتش نیست... «و تلک الأیام نُداوِلُها بین الناس...» (آل عمران ۱۴۰) کسی که این سنت خداوندی را بداند در هیچ اوجی و هیچ فرودی آرامشش را نمی‌بازد. چون می‌داند: چنین است رسم سرای درشت گهی پشت به زین گهی زین به پشت... ()
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۰ هدیه به روح خداوند متعال در بنیان خلقت قواعدی قرار داده که بعضی از آن‌ها مادی است. مثل قواعد فیزیک و شیمی، جاذبه‌ی زمین، واکنش‌های مواد و... در کنار این قواعد مادی بعضی قواعد معنوی و غیر مادی را نیز وضع کرده است، که به آن گفته می‌شود. همان طور که قواعد مادی مختص یک زمان و یک گروه نیست، سنت خداوندی نیز یک‌سان بوده و خواهد بود. « و لَن تَجِد لِسنتِ الله تبدیلاً...» یکی از این سنت‌ها را خدا خطاب به پیامبرش بیان می‌کند تا تاکید کند که این قاعده برای رسول الله هم استثنا ندارد. «لَو کُنتَ فَظّاً غلیظَ القلب، لَانفضوا مِن حولک...» اگر بد اخلاق و سخت‌دل بودی، از اطرافت پراکنده می‌شدند... این سنت الهی است که انسان‌های درشت‌خو و بدخلق، تنها خواهند بود... . . . پ.ن: یادم نمی‌آید از کسی خواسته باشم مطلبم را بازنشر کند. اما حالا که لطف خدا شامل شد و در دهمین شب دهمین را ارسال کردم، پیشنهاد می‌کنم اگر به نظرتان این یک دقیقه‌ها می‌تواند برای دنیا و آخرت کسی مفید باشد یا دلی را آرام کند یا بزنگاه یادآوری باشد، بفرستید به اهلش... بااسم یا بی‌اسم، با تصویر یا بی‌تصویر، متن یا صوت یا ویدیو... فرقی نمی‌کند! . . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۱ هدیه به روح . «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ...» (مائده ۸) دشمنی‌تان به عده‌ای باعث نشود درباره‌شان از راه عدل خارج شوید. این دستور قرآنی است. می‌توانیم به خاطر بدی‌های بعضی‌ها، با آن‌ها بد باشیم و دشمن. می‌شود اشکال‌ها و ایرادهایشان را دید و نقد کرد و طرد... اما باید پرسید همه‌ی گفتار و کردار بدها بد است؟ هنر عدالت ورزیدن اینجاست که با کسی دشمن باشیم و خوبی‌هایش را هم ببینیم. وگرنه دیدن خوبی‌های خوب‌ها و دوستان‌مان کار سخت و پیچیده‌ای نیست! جالب این‌که خدای متعال حتا درباره‌ی افعال هم این عدالت را می‌آموزد. آن‌جا که سخن از شراب و قمار می‌گوید در عین این‌که این دو را آفت انسانیت و تکامل می‌داند، خوبی‌هایشان را نیز انکار نمی‌کند و به پیامبرش دستور می‌دهد وقتی مردم از «خمر» و «مَیسِر» می‌پرسند، بگوید در این دو گناه بزرگی است و منافعی هم برای مردم دارد، اگرچه گناه و ضررش از نفعش بزرگ‌تر است... «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا...» (بقره ۲۱۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۲ هدیه به روح در زمان رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- که ابزار ضبطی جز حافظه‌ی انسان و نوشتن نبوده، هنگام سخن گفتن حضرت، شنوندگان سعیشان بر حفظ کردن آیات و احادیث بوده. به طور طبیعی گاهی موفق به درک همه‌ی سخنان نمی‌شده‌اند و از ایشان می‌خواسته‌اند تا آهسته‌تر بیان بفرمایند. می‌گفتند «راعنا» (از ماده‌ی رعی) اما کافران با شنیدن این عبارت آن را به معنای دیگری تاویل می‌کرده‌اند. (از ماده‌ی رعن، به معنای احمق داشتن) برای همین آیه نازل می‌شود که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره ۱۰۴) کافران به خاطر تمسخر و بهانه‌جویی مبرا نیستند و مجازات خواهند شد، اما شما به جای «راعنا» بگویید «انظرنا» که همان معنی را دارد و جای برداشت غلط هم ندارد. موضوعِ جابه‌جاییِ دو واژه این قدر مهم است که برایش آیه نازل شود و بخشی از معجز‌ی جاودان باشد؟ در حقیقت این عبارت هشداری است به همه‌ی مسلمانان در هر زمان و مکانی، که موقعیت برداشت غلط را برای کافران مهیا نکنند و به تعبیری گزک به دست دشمن ندهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۳ هدیه به حاج . فرعون ادعای خدایی داشت. «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ» (نازعات ۲۴) ادعایش گزاف و دروغ بود، اما شیوه‌ی حکم‌رانیِ ویژه‌اش را هم بر اساس ادعایش ساخته بود. در ماجرای بعثت حضرت موسی -علی نبینا و آله و علیه السلام- وقتی فرعون قصد داشت معجزه‌ی آن حضرت را انکار کند از ساحران خواست تا در برابر همه جادویی کنند که ادعای نبوت باطل شود. ساحران که گمان می‌کردند موفقیتشان حتمی است، از ابتدا وعده‌ی پاداش خواستند. «وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ» کار بزرگی می‌کردند و انتظار پاداش بزرگی داشتند. فرعون هم وعده‌ی بزرگ‌ترین پاداش را داد تا تشویقشان کند؛ تقرب... «قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِين» بالاترین پاداش هر کس مال و مانند آن نیست، بل‌که قرار گرفتن در جمع مقربان است. چنان که در مناجات‌های اهل معنویت درخواست وصل است و تقرب. ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا حلوا به کسی ده که محبت نچشیده ()
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۴ هدیه به . در معنویتی حاصل می‌شود که خیلی‌ها دنبال می‌گردند. کدام ذکر فایده‌ی مهم‌تری دارد؟ کدام ذکر ثواب بیش‌تری دارد؟ چند سال پیش شنیدم چند نفر از کسی که اهل فضل بود ذکر خواسته بودند و او هم توصیه به کرده بود. در سوره‌ی مومنون درباره‌ی صفات مومن آمده: «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مومنون ۳) یعنی آن‌ها کسانی‌اند که از «» دوری می‌کنند. و لغو یعنی کار و حرف بیهوده... وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از گفته‌های ما نفعی برای دنیا و آخرتمان ندارد. یعنی بیهوده است و لغو... به بیهوده گفتن مبر قدر خویش... () خوب است این روزها ساعتی را نیت کنیم و قربتاً الی الله مشغول شویم به .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۵ هدیه به . مستحب است ابتدای هر کار بسم الله بگوییم. به طور ویژه سر سفره‌ی غذا... این بسم الله گفتن ظاهری دارد و باطنی. باطن این ذکر، یادآوری و توجه به چند چیز است: ۱. توجه به منشا... غذایی که بر آن بسم الله می‌گوییم از راه حلال و رضایت خدا حاصل شده یا از سرقت و غصب و کم‌فروشی و ربا و... این ذکر باید مانع حرام و شبهه باشد. ۲. «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» (عبس ۲۴) انسان باید به خوراکش نگاه و توجه کند. بسم الله یادآور این نگاه است که این خوردنی حلال است یا حرام. مورد رضایت خداست یا نه! ۳. یادآوری رازق... رزق و روزی محصول توان و هوش ما نیست، نتیجه‌ی رحمت پروردگار است. بسم الله می‌گوییم تا یادمان باشد. بر در شاهم گدایی نکته‌ای در کار کرد گفت: بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود () .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۶ هدیه به . یک ابزار ساده، یک وسیله‌ی قابل فهم، یک محصول تجاری مثل گوشی موبایل، جزییاتی دارد که ممکن است تنها سازنده‌ی اصلی‌اش آن را بداند. به همین خاطر هم ضمانت و گارنتی یک محصول را مشروط می‌کنند به این‌که توسط تعمیرکار غیرمجاز تعمیر نشود یا قطعه‌ی متفرقه‌ای جز آن‌چه سازنده مشخص می‌کند به کار نرود. همه‌ی این حرف‌ها درباره‌ی وسیله‌ای است که قابل فهم و تجربه است. اما وقتی مفهوم پیچیده‌ و عمیقی مثل آسیب می‌بیند، چه کسی جز سازنده و سرچشمه‌ی این روح از جزییاتش آگاه است و چاره‌ی درمانش را می‌داند؟ «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» (حجر ۲۹) منشا و سرچشمه‌ی روح آدمی خداست. و درمان زخم‌های روح هم جز در دست او یافت نمی‌شود. حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست که آشنا سخن آشنا نگه دارد () دردهای روح ما از جنس اوست. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۷ هدیه به . «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ...» (غافر ۶۰) خدای شما می‌گوید مرا بخواند تا اجابتتان کنم. از ما خواسته شده همواره خدا را بخوانیم و از او بخواهیم. این امر برای هر روز و هر ساعت است، اما در که لطف و رحمت پروردگار واسع‌تر است، این امر هم قوی‌تر است. اما کیفیت این دعا و خواندن چه‌گونه باشد؟ «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً...» (اعراف ۵۵) خدایتان را با تضرع و در خفا بخوانید... تضرع، زاری و ابراز دردمندی زمینه‌ای برای دریافت و اجابت است. اگر کسی خود را اهل نیاز و درد نیابد، دستش به اکسیر ویژه‌ی خداوندی نمی‌رسد. طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق، لیک چو دردمند نبیند که را دوا بکند؟ () .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۸ هدیه به . «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» (یوسف ۵۳) نفس انسان همواره به بدی‌ها امر می‌کند. اما نهایت کار نفس این نیست. او از نیرنگ‌ها هم بهره می‌برد. یکی از نیرنگ‌های نفس این است که خود را شکست‌ناپذیر و خواسته‌هایش را غیر قابل تخلف جلوه می‌دهد. جوری که انگار تنها راه پیشِ رویمان همان است که او خواسته. اما قبل از شکست دادن نفس در هر موضوع باید ابهت نفس را شکست تا به این ایمان برسیم که می‌شود خواسته‌ی هوا و هوس را اجابت نکرد. راه حل است. یعنی مخالفت با نفس... این ریاضت هم انسانی را تقویت می‌کند و هم ضعف نفس را آشکار می‌کند. در شرع، هر گونه ریاضتی جایز نیست و بعضی ریاضت‌های خاص تجویز شده، از جمله . روزه نمادی از مخالفت است. آن‌جا که نفس خوردن و آشامیدن می‌خواهد و سعی می‌کند نخوردن و نیاشامیدن را غیر قابل تحمل و ناممکن نشان بدهد. پس باید جز روزه‌داری، با سایر خواسته‌های نفس هم مخالفت کرد و به دهان بستن اکتفا نکرد. در مقابل کسی که عذری برای روزه دارد، با مخالفت‌هایی که شرع اجازه داده و ریاضت‌های شرعی، شکست هوای نفس را تمرین کند. به قول : کند مرد را نفس اماره خوار اگر هوشمندی عزیزش مدار .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۱۹ هدیه به شهدای . «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» (قدر ۲) چه می‌دانی که چیست؟ شناخت شب قدر از عهده‌ی انسان عادی بر نمی‌آید، مگر به ظاهر آن‌چه خود خداوند معرفی می‌کند. خدا شب قدر را با این ویژگی‌ها معرفی می‌کند: شب نزول قرآن: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر ۱) شبی بهتر از هزار ماه: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (قدر ۳) شب نزول فرشتگان و وحی: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ» (قدر ۴) شب سلام و رحمت: «سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» (قدر ۵) از این ویژگی‌ها و اوصاف تنها مبارک بودن و سراسر خیر بودن بر می‌آید، نه عزاداری. چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند () در شبی که به عید می‌ماند و سرشار بهجت و نور و سرور است، سه جایگاه برای هم هست. ۱. اشک توسل: گریه بر اباعبدالله الحسین، روضه خواندن و شنیدن و ذکر توسل، اکسیر محبت و ولایت است که می‌تواند موجب تقرب و اجابت شود. ۲. اشک تضرع. پیش‌تر عرض شد که دعا و خواندن خدا همراه با حال زاری و دردمندی، چیزی است که باعث استجابت و کمال قرب الهی است. دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیم‌شبی دفع سد بلا بکند () همان طور که در دعای با می‌گوییم: «فما لی لا أبکی، أبکی لخروج نفسی...» ۳. اشک شوق وصل. در شبی که دست یافتن به بارگاه پروردگار از هر لحظه‌ی دیگر نزدیک‌تر است، کسی که به وصل برسد شکر را با اشک می‌گزارد. .