eitaa logo
امید_کلید_نجات
67 دنبال‌کننده
72 عکس
92 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ امیدها در کشور زنده شده است 🔶 تغییر در ریل اقتصادی و سیاست خارجی کشور از سال ۱۴۰۰ به بعد، قطار انقلاب را در مسیر درست و به اصطلاح در راستای منافع ملی سوق داده است. تفکر حاکم در دولت سیزدهم، توانست اقتصاد وابسته به سیاست خارجی برجام را که بصورت یک‌طرفه پیش می‌رفت، نجات دهد و مسیر رشد اقتصادی را فراهم کند. دیپلماسی فعال دولت سیزدهم توانست نگاه یک طرفه‌ای را که در طول هشت سال دولت قبلی حاکم بود، تغییر دهد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون شاهد فعال شدن منافع ملی در غرب آسیا، اروپا، آفریقا، اورآسیا، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین، شرق اروپا و... هستیم. 🔸بررسی آماری از رشد و توسعه اقتصادی و ارزیابی روندهای سیاست خارجی نشان می‌دهد، تداوم وضعیت کنونی، جمهوری اسلامی ایران را پیروز جنگ شناختی می‌کند که دشمن در آن سعی کرده است با ترسیم وضعیت اقتصادی دهه ۹۰ آینده‌ای تاریک را برای کشور ترسیم و تحمیل کند. 1⃣ محاسبات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، رشد اقتصادی کشور در بهار ۱۴۰۲ در مقایسه با بهار ۱۴۰۱، ۷/۹ درصد بوده است. ترکیب سیاست‌های تثبیت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی از یک سو و تسهیل مجوزدهی به کسب‌وکارها موجب شده است مردم ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه تولید را بپذیرند و کاهش نرخ تشکیل سرمایه متوقف شود؛ نرخی که به طور میانگین در طول سال‌های دهه ۱۳۹۰، منفی ۵ درصد بوده است. 2⃣ مطابق آمارها، سرمایه‌گذاری چین در سال ۲۰۲۲ در ایران رشد ۱۵۰ درصدی داشته که این میزان رشد سرمایه‌گذاری، فراتر از حجم متوسط سرمایه‌گذاری چین در دیگر کشورهاست. مطابق توافق ۲۵ ساله بین دو کشور، چین ۴۰۰ میلیارد دلار باید در ایران سرمایه‌گذاری کند، که نخستین گام در اجرایی شدن این موضوع در دولت برداشته شده است. 3⃣ برداشتن تحریم و فروش نفت مهم‌ترین بهانه برای اجرا و ادامه برجام بود که هیچ گاه عینیت نیافت. برجام تنها پشتوانه رسانه‌ای داشت که برخلاف واقعیت آن، صرفاً شیرینی آدامس را به همراه داشت. جدیدترین آمار تولید نفت ایران در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۳ برابر با مهر ۱۴۰۲ به ۳/۱۱۵ میلیون بشکه در روز رسید که به عنوان سومین کشور تولیدکننده نفت در بین کشورهای اوپک قرار گرفت. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز تحریم در ۲۰۱۸ چنین جایگاهی داشت. در حالی که برجام روزهای خاموشی خود را سپری می‌کند، افزایش تولید و فروش نفت به بالاترین سطح خود در شش سال اخیر رسیده است و این به معنای شکستی دیگر برای آمریکا و آغاز فصل جدیدی از امید در کشور است. https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ نمادین زندگی کنیم! 🔶 رهبرانقلاب در دیدار با ورزشکاران چند تشکر ویژه و خاص داشتند. تشکر از خانم ورزشکاری که با مرد نامحرم دست نداد. تشکر از دختر قهرمانی که با حجاب مسابقه داد. تشکر از مادری که با فرزند روی سکوی قهرمانی رفت. تشکر از ورزشکاری که بر پرچم سجده کرد و ... تا اینجای ماجرا یک تشکر ساده است؛ اما ساده نیست. توضیح ایشان نشان می دهد ماجرا عمیق تر از یک کار خوب در میدان ورزش است. می فرمایند اینکار شما مثلا سجده در میدان ورزش متفاوت از سجده در خانه است. یا این حجاب فراتر از حجاب داشتن در تهران است. 🔶 اما چرا؟ ایندست اقدامات یک نماد است؛ فراتر از نشانه. تفاوت ایندو چیست؟ نشانه یک علامت است. مثلا تابلوی ورود ممنوع. مثلا ابروی در هم کشیده نشانه خشم است. اما نماد چیست؟ نماد فراتر از نشانه است. نماد دارای محتوا و معناست. به فرق برج آزادی یا برج میلاد با کوه دماوند دقت کردید؟ برج آزادی یا برج میلاد نشانه شهر تهران است. تا می بینید، تهران تداعی می شود. اما کوه دماوند نماد تهران است. نماد استقامت و قدرت و شوکت و غیره.... با این توضیح تشکر رهبرانقلاب از رفتار نمادین ورزشکاران روشن می شود. این رفتارهای نمادین، پیامی را به دنیا مخابره می کند. پیام شخصیت و هویت ایرانی مسلمان. مثلا حجاب ورزشکار ما در میدان مسابقه بسیار فراتر از یک پوشش عادی است. چون معنایی را فراتر از پوشش منتقل کرده است. 🔶 اما اصل حرف اینجاست. جنگ امروز جنگ نمادهاست. امروز بیش از گذشته همه چیز رسانه است و پیام. نماد قدرت رسانه ای بسیار بالا در انتقال پیام دارد. نماد قدرت معناسازی و معنابخشی به امور عادی دارد. یک نمونه آشکار جنگ نمادین در غزه است؛ حماس نماد ارتش پولادین و شکست ناپذیر در دنیا را ضربه فنی کرد؛ فراتر از واقعیت فیزیکی ارتش اسرائیل. طنین قرآن در غزه نماد پایمردی و مقاومت و توکل و صبوری و شجاعت است و فراتر از نشانه مسلمانی و یا خود واقعی قرائت قرآن است. 🔶 حرف تمام است. بیائید نمادین زندگی کنیم. زندگی نمادین یعنی معنا بخشیدن به امور عادی. برای همه ما آش پختن و چایی دادن در خانه با هیات عزاداری متفاوت است. چرا؟ ساده است. چای هیات رنگ امام حسین (ع) گرفته است. چای در هیات معنادار می شود. زندگی نمادین کمک می کند زندگی روزمره ارتقا پیدا کند و امور عادی و حتی مدال آوری تبدیل به عبادت شود و بلکه فراتر از یک سلوک فردی تبدیل به قیام و جهاد شود. جنگ امروز جنگ نمادهاست. هرکس هرجا نشسته است باید نمادهای دشمن را با نمادهای ایرانی-اسلامی هدف بگیرد. https://eitaa.com/omid_klid_njat
امید_کلید_نجات
#مرزبندی_با_دشمن #رسانه #کنشگری #جهاد_تبیین #فلسطین #رژیم_صهیونیستی ✅ کمی فکر کنیم https://eita
🔶 همان طور که در تصویر مشاهده میکنید نسبت های بین حامیان جبهه ها قابل تامل است. و این خود نوعی از به تصویر کشیدن بدون کلام شکست سنگین رژیم صهیونیستی در طراحی ها و مخارج سنگین ترش در جلب حمایت بود. تلاشی که با پول پاشی میخواست نشان دهد اسرائیل مظلوم است، در نهایت دل ها را بیدار کرد و به کمک حافظه تاریخی نشان داد که این فلسطین است که ۷۵ سال روی آرامش را ندیده و سرزمینش غصب شده است. اما این موضوع صحبت من نیست. 🔶 قسمت های سفید تصویر درصد بی طرفی ها را در هر پلتفرم نشان می دهد. ۲۱ درصد، ۵۱ درصد، ۸۲ درصد و ۷۲ درصد. اینها عدد کوچکی نیست. و باز هم روی صحبتم با مردم جهان نیست، دقیقا با توی ایرانیِ مسلمان حرف دارم. چند صفحه کاربری که میشناسم معرفی کنم؟ چند صفحه کاربری مسلمانِ معتقدِ انقلابیِ اهل راهپیماییِ اهل ولایتِ اهل فلان و فلان معرفی کنم که در این مدت ۴۷ روز، دریغ از یک استوری، دریغ از یک پست، دریغ از یک اعلام موضع چند خطی... اصلا چند صفحه بگویم که در همه اتفاقات عالم صرفا بحر تماشای جهان است؟ ما واقعا تماشاچی صحنه ایم؟ باز روی صحبتم را دقیق کنم. با خود توی انقلابی دو آتیشه هستم. همین تویی که در محفل های خودمانی رگ گردنی میشوی برای هر موضوعی که در حد سلیقه ات نیست، و تویی که یک مجلس هیئت ات قضا نمیشود و همه را با وسواس تمام شرکت میکنی، تویی که معتقدی وقت عزای امام حسین که شد همه کارها فرع است، و تویی که شب های احیا قرآن سر میگیری و العفو میخوانی. تویی که شب نیمه شعبان گریه و تضرع داری برای ظهور. بله دقیقا با تو هستم. 🔶 عزای کدام امام حسین؟ امام حسینی که به قیمت جان خودش و همه خانواده اش در برابر ظلم ایستاد یا امام حسینی که برای حفظ منافع و امکانات و اعتبارات و خوشامد دوستان و اطرافیان و به بهانه کار و درس و مشغله، مبارزه با ظلم را رها کرده است؟ عزای کدام امام حسین را مهم میشمارید؟ و اگر امام حسین شما هم مثل امام حسین آن ۴۸ درصد و ۳۳ درصد و ۱۱ درصد و ۱۶ درصد ظلم ستیز است و دربرابر بی عدالتی سکوت نمیکند، تو چرا شبیه امام حسینت نیستی؟ مگر نه اینکه حضور در محفل عزای سیدالشهدا باید به معرفت آدمی بی افزاید. اساسا این چجور عزاداری است که تو را به عمل وا نمیدارد؟ 🔶 قرآنی که تمام این سالها شبهای احیا بر سر میگذارید آیه «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا» -آیه ۷۵ سوره نساء- ندارد؟ آیا این برای شما فرمان جهاد نیست؟ جهاد هم گاهی با سلاح تفنگ است، گاهی با سلاح علم، گاهی با سلاح رسانه و گاهی با سلاح کلام. چرا در برابر ظلم ۷۵ ساله همه ابرقدرت های عالم که کودکان فلسطین را نشانه رفته اند سکوت کرده اید؟ 🔶 کدام ظهور؟ امام زمان دل به که خوش کند؟ کمی فکر کنیم، اگر در کربلا بودی کدام طرف ایستاده بودی؟ آیا بی طرفان کربلا، کار و زن و فرزند و امور عقب مانده نداشتند؟ آیا همه مهارت جنگیدن داشتند؟ آیا همه امکانات خوب برای جنگیدن داشتند؟ اینها همه بهانه های تو برای سکوت نیست؟ امام زمان که نعوذبالله مسخره من و شما نیست که بیاید و ببیند باز ما نشسته ایم و همان بهانه های قبلی... 🔶 مگر شما همان کسانی نیستید که در گرما و سرما هر سال روز قدس را با شکوه هر چه تمام تر برگزار می کردید؟ دفاع از مظلوم سالی یکبار است و بیشتر از آن وقت ندارید؟ امروز که فلسطین میخواهد سرزمینش را پس بگیرد شما بهانه دنیایتان را دارید؟ البته که دفاع از مظلوم پشت گوشی ها و پس پرده رسانه صرفا جهت خالی نبودن عریضه است. تویی که مخاطب من هستی میدان حضورت فراتر از پلتفرم هاست. کنار فتح رسانه و شکستن سکوتت، در میدان حضور واقعی وظایف زیادی داری که هنوز برایش اقدام نکرده ای. کمی فکر کنیم. https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ چرا فلسطینی ها ایستاده اند و در کرانه چه کنیم؟! 🔶 حتما اصالت این مردم و بی نظیر بودن این جغرافیا از نظر حضور پیامبران بزرگ الهی چون آدم و ابراهیم و سلیمان و داود و یعقوب و یوسف و عیسی و موسی و... سلام الله علیهم اجمعین و ایمان عمیق شان نقش محوری در ایستادگی جانانه امروز دارد ولی وقتی اکثریت یک جامعه می ایستد حتما باید به سراغ «تجربه تاریخی» این ملت و قوم نیز رفت. 🔶 یاسر عرفات که خود میگوید تحت تاثیر سخنان یک سید ایرانی یعنی سید مجاهد نواب صفوی در دانشگاه الازهر به سمت جهاد گرایش پیدا کرد، اولین جریان مسلح گسترده فلسطینی یعنی فتح را در ۱۹۵۹ و پس از گسترش موج ملی گرایی عربی بخاطر پیروزی جمال عبدالناصر در جنگ ۱۹۵۶ تاسیس کرد. وی اولین خارجی بود که به ایران آمد و با امام دیدار کرد. 🔶 او اما پس از جهاد و تحمل فشارها به صلح گروید و نهایتا اسلو را امضا نمود ! اما حتی همین آدم خسته که آبروی جهادی خود را بر سر صلح گذاشته و حاضر به اعطای اکثر زمین فلسطین به اشغالگران شده بود نیز دید که اینها به مفاد تعهد پایبند نیستند و در کرانه باختری نیز شهرک سازی می‌کنند و آنگاه که سخن از جهاد مجدد زد، مرگ مشکوک به سراغش آمد. 🔶 اما حماس بعد از روی کار آمدن توانست فقط با اسیر گرفتن گیلعاد شالیط، ۱۰۷۰ اسیر را آزاد کند و این تجربه تاریخی بسیار مهم که در سه دهه اخیر رخ داده اینک جلوی چشمان مردم فلسطین است. آنها باور کردند که مسیر سازش هیچ دستاوردی برایشان ندارد و به «اشغال تدریجی» زندگی در غزه منجر خواهد شد لذا ایستادگی را انتخاب کرده اند. 🔶 امروز، جریان فتح مانع اصلی تحرک گسترده کرانه ای است که چهل برابر غزه، مساحت دارد. چرا که عملا جاسوسی از جهادی ها در این منطقه به عهده این خائنان است. کرانه هم میتواند تسلیح و غزه ای مقاوم شود بشرطی که اینها نباشند! البته بدون تغییر در اردن نمی توان به این هدف براحتی دست‌ یافت. بماند ... https://eitaa.com/omid_klid_njat
نامه قدردانی و تشکر زن اسیر شهرک‌نشین از رزمندگان فلسطینی به خاطر برخورد خوب و انسانی با خود و دخترش... خاطراتی که رزمندگان فلسطینی از برخورد با اسرای شهرک‌نشین که بدون شک دست ده‌ها نفر از آن‌ها به خون فلسطینی‌ها آغشته بوده در ذهن این افراد به جا گذاشتند فراتر از این نامه چند خطی است. اخلاق اسلامی و شعور انسانی در کنار فهم از نگاه خدایی به طرف مقابل باعث شده تا نه تنها این مادر و دختر، که اگر کسی توانست روزی گلعاد شالیت را هم پیدا کند و از او بپرسد که رزمندگان فلسطینی با او چه برخوردی داشته‌اند، چیزی کمتر از این نامه را روایت نکند. این 50 روز که در بدترین شرایط جنگی این اسرا نگهداری شدند را با اشغالگری 75 ساله مدعیان حقوق بشر و نمایندگان دمکراسی غربی، یعنی صهیونیست‌های خونخوار مقایسه کنید خودتان به نتایج درخشانی خواهید رسید. کسانی که کفتار و سگ وحشی که هر چه را ببیند می‌درد، در برابر دریدگی، وقاحت و خونریزی آن‌ها شرف دارد. این اسرا، حالا خود راوی جهانی خواهند شد که صهیونیست‌ها فکرش را هم نمی‌کردند که چنین شود. این روایت عجیب و بی‌سابقه خواهد بود. حالا دستگاه سانسور رژیم صهیونیستی به خاطر این نامه تشکرآمیز ناچار خواهد بود بار دیگر فضای مجازی را رصد کند... https://eitaa.com/omid_klid_njat
این متن ترجمه شده نامه مادر و دختری از اسرایی است که بعد از عملیات ۷ اکتبر حماس ،هه‍ مدتی را در کنار رزمندگان آزاده حماس این تربیت یافتگان مکتب انقلاب اسلامی بودند و در نتیجه رفتار مومنانه و اخلاقی آنان ،تخت تاثیر این حقانیت خطاب به رزمندگان حماس نگاشته اند. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ✍به ژنرال‌هایی (فرماندهانی) که( رزمندگان حماس ) در هفته‌های اخیر همراه ما بودند، ظاهرا ما فردا از هم جدا خواهیم شد، اما من از صمیم قلبم❤️ از شما متشکرم.🙏 به خاطر انسانیت فراطبیعی که نسبت به دخترم امیلیا نشان دادید. شما برای او همچون پدر و مادر بودید، هر لحظه می‌خواست او را به اتاق خود راه می‌دادید. او احساس می‌کرد همه شما دوستان او و نه فقط دوست، بلکه از نزدیکان و بستگان حقیقی او هستید، ممنون ممنون ممنون بخاطر ساعات طولانی که برای او همچون مربی بودید. ممنون که در برخورد با او صبور و شکیبا بودید و شیرینی و میوه و هر چیزی که حتی در دسترس نبود، در اختیارش میگذاشتید، کودکان نباید در اسارت باشند، اما به لطف شما و افراد خوب دیگری که در این راه با آن‌ها آشنا شدیم، دخترم خود را در غزه یک ملکه می‌دانست. و به طور کلی احساس می‌کرد در مرکز جهان حضور دارد. در این راه طولانی حتی با یک نفر چه عادی و چه فرمانده برخورد نداشتیم مگر اینکه با دخترم با مهربانی و عطوفت رفتار کرد. تا ابد مدیون شما خواهم بود، زیرا دخترم با آسیب و صدمه روحی از غزه خارج نشد. رفتار خوب شما را با وجود شرایط سختی که در آن بودید و خسارات و تلفات سنگین شما در غزه، همیشه به یاد خواهم داشت. ای کاش می‌شد در این دنیا دوستانی خوب برای هم باشیم. برای همه شما آرزوی صحت و سلامتی دارم. سلامتی و عشق برای شما و خانواده‌هایتان. بسیار ممنونم. دانیل و امیلیا ….......................................................... ✌️✌️✌️✌️🚩🚩🚩🚩🇵🇸پ.ن🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸 برافراشته باد پرچم لااله الا الله ومحمد رسول الله ࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ آتش بس و روایت یک شکست! 🔶 بیایید اینبار از زاویه دیگری به آتش بس میان اسرائیل و غزه نگاه کنیم تا بدانیم این توقف درگیری چگونه برای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی شکست محسوب میشود! عصبانیت صهیونیستها زمانی به اوج میرسد که بخود می آیند و میفهمند چنین آتش بسی همان روز اول هم در دسترس بود! با این تفاوت که اگر قبول میکردند حالا اقتصادشان ویران نشده بود، بحران سرزمین های اشغالی را به این صورت فرا نگرفته بود، آوارگی بی سابقه صهاینه اتفاق نیفتاده بود، و از همه مهمتر بسیاری از اسرای شان نزد حماس، با جنگنده های خودی تلف نشده بودند. 🔶 مورد آخر اما فشارها را بر نتانیاهو بیشتر خواهد کرد؛ وقتی اسرای زنده ی اسرائیلی در فرایند تبادل به خانه های غصبی برمیگردند، حسرت صهیونیست هایی را بر می انگیزد که حالا فرزندان اسیرشان را افقی تحویل میگیرند، در حالی که تلاویو اگر همان ابتدا تصمیم درستی میگرفت اینگونه نمیشد! اینکه از "نابود میکنیم" به "مذاکره میکنیم" میرسند، اینکه بالاخره مجبور میشوند پیشنهادی که حماس همان ابتدا مطرح کرده بود را بعد از حدود ۵۰ روز با تلفات حدود ۵۰۰ ارتشی و انهدام نزدیک به ۳۵۰ دستگاه زره پوش بپذیرند، اگر شکست نیست پس چیست؟! 🔶 از همه اینها مهمتر شکستن بی سابقه سپر رسانه ای صهیونیسم، آگاهی ملتها از واقعیت ماجرای فلسطین و طوفان سهمگین نفرت از اسرائیل بود که دنیا را در نوردید؛ این نفرت به حدی شدید بود که حتی دامن آمریکا را هم گرفت و به همان اندازه که احساسات ضد اسرائیلی تولید کرد، فلسطین را محبوب ساخت! نه تنها سبب محبوبیت فلسطین شد که حتی گرایش به اسلام را ترویج کرد، کشورها و مردمان حامی فلسطین را نیز در چشم جهانیان عزیز ساخت. اگر نتاتیاهو روز اول تسلیم شده بود، پرچم کشوری که سه بار پشت سر هم [ایران ایران ایران] آن را بزرگترین تهدید خوانده بود در آمریکا و اروپا بالا نمیرفت! 🔶 اگر ابتدا تسلیم میشد شاید تمثال مبارک رهبر ایران روی دست جمعیت حامی فلسطین در مقابل کنگره آمریکا دیده نمیشد؛ و چه میکشد این استکبار از دست [رهبر ایران]، که بدبختشان کرده و به خاک سیاهشان نشانده است. اینها اگر شکست نیست، یکی شکست را توضیح بدهد! یکی بگوید اسرائیل تا کی میتواند با ملتی که از مرگ نمیترسد بجنگد؟ تا کی میخواهد انبوهی از مشکلات سخت و صعب را تحمل کند؟ لذا به رجز خوانی های رسانه ای توجه نکنید؛ امکان اینکه آتش بس فعلی تمدید شود زیاد است و حتی اگر جنگ مجددا شروع شود، باز مجبور خواهند شد تسلیم دیگری را بپذیرند! https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ راز دوقطبی های توهمی 🔶 راز دوقطبی های توهمی مثل بسیجی- غیربسیجی در ایران و دوقطبی شیعه- سنی در منطقه چیست؟ چطور از این دوقطبی ها عبور کنیم؟ آیا هر نوع دوقطبی مذموم است؟ 🔶 اولا دو مقدمه: 1⃣ مقدمه اول: دوقطبی چیست؟ دوقطبی غیر از اختلاف است. دوقطبی تقابل با اهریمن است. یعنی دشمنی تمام عیار با نماینده طاغوت. با این توضیح ساده، هم اختلاف داریم و هم دوقطبی. اشکال جائی است که اختلاف جای دوقطبی های حقیقی قرار می گیرد. اما این نوع دوقطبی چطور شکل می گیرد؟ گم کردن دشمن اصلی. 2⃣ مقدمه دوم: بدون شک یکی از مهمترین گزاره های پربسامد در سخنان امام و رهبرانقلاب پرهیز از دوقطبی سازی است. چرا؟ دوقطبی ساز به غایت وحدت شکن است و از اینرو شیطانی ترین اقدام برای تفرقه و از هم پاشیدن جبهه حق است. ثمره دوقطبی سازی گم کردن دشمن اصلی است. 🔶 با این دو مقدمه نگاهی به سخنان رهبرانقلاب در دیدار با بسیجیان داشته باشیم. 1⃣ فرمودند طوفان الاقصی دوقطبی های غلط مثل عرب- غیرعرب و شیعه– سنی را از بین برد و جای آنرا به دوقطبی حقیقی تسلیم مقاومت داد. طوفان الاقصی دشمن اصلی را با تمام ابعادش جلوی چشم آورد. رهبری فرمودند 75 سال جنایت صهیونیست ها امروز به صورت فشرده در 50 روز پیش روی ماست. بروز و ظهور این دشمن حقیقی باعث شد جبهه مقاومت یک دست شوند تا آنجا که امروز مقاومت شیعی در دفاع از اهل سنت غزه، هم عهد و هم قسم شدند. 2⃣ رهبرانقلاب خطاب به بسیج فرمود: از دوقطبی های کاذب پرهیز کنید. کسانی که دین و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند ولو اختلاف سلیقه داشته باشند برادران شما هستند و در ادامه یادآور می شوند آنجا که سیل آمد بسیجی ها نپرسیدند قومیت و سلیقه سیاسی ات چیست؛ رفتند و به مردم خدمت کردند. این دو جمله تصریح دارد که دشمن واقعی بین مردم نیست. دوقطبی را اینجا نباید ساخت. 🔶 اما آیا هر نوع دوقطبی مذموم است؟ رهبرانقلاب در همین دیدار به فهم و شناخت از دشمن در ابعاد جهانی اشاره می کنند. صف بندی اینجاست. بنابراین دوقطبی اصیل هم داریم. دوقطبی انقلابی وضدانقلابی که پیشتر رهبرانقلاب بدان اشاره کرده بود یک نمونه است. جامعه ایرانی ما با همه اختلاف سلیقه ها و شدت و ضعفش انقلابی است و باید مقابل ضدانقلاب که شمشیر بروی این خاک و ملت کشیده است یکدست شوند.   🔶 دوقطبی اصیل در انقلاب همان دوقطبی تاریخی حق و باطل است. دشمن اصلی شناخته شود دوقطبی های توهمی رنگ باخته و جای خود را به دوقطبی های حقیقی می دهند. https://eitaa.com/omid_klid_njat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شودر»؛ فیزیک دان برجسته دانشگاه MIT https://eitaa.com/omid_klid_njat
تفاوت پزشکی قبل از انقلاب و پس از انقلاب https://eitaa.com/omid_klid_njat
آدم نرمال! محمدکاظم انبارلویی دکتر محمود سریع‌القلم، پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران است . او استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. او صاحب تألیفات زیادی در حوزه نظام بین‌الملل، حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل است. او دارای مدرک فوق دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه اوهایو و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. از مقامات علمی او هرچه بگوییم حق آن را نمی‌توانیم ادا کنیم! اگر بخواهیم بدانیم در نشست‌های داووس چه می‌گذرد می‌توانیم به یادداشت‌های او که یک پای ثابت در این نشست‌هاست مراجعه کنیم. دوست داشتم او در مورد حادثه 50 روز اخیر عملیات طوفان‌الاقصی که یک رونمایی از شکل‌گیری جغرافیای جدید سیاسی غرب آسیاست و ظهور علنی و عملی محور مقاومت در به زیر کشیدن هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی یادداشت یا سخنرانی از او ببینم و یا بشنوم. تا اینکه در تاریخ 11 آذر 1402 در صفحه شخصی‌اش در تلگرام یک مطلب خوب ، اخلاقی و ادیبانه تحت عنوان «30 ویژگی یک فرد نرمال» یافتم!(1) به برخی از این ویژگی‌ها که در زیر اشاره می‌کنم دقت فرمایید: 1- آدم نرمال در رانندگی از فرعی به اصلی ، کامل می‌ایستد بعد حرکت می‌کند. 2- آدم نرمال آن‌قدر آشغال را در دست خود نگه می‌دارد تا سطل زباله را پیدا کند. 3- آدم نرمال در صندلی‌های پشت تاکسی، پاهای خود را جمع می‌کند تا دو نفر دیگر راحت بنشینند. 4- آدم نرمال با دو نفر دیگر در عرض پیاده‌رو راه نمی‌رود و سد راه عبور دیگران نمی شود. 5- آدم نرمال از راه رفتن روی بر‌گ‌های پاییزی و صدای خش خش آنها لذت می برد. 6- آدم نرمال چراغ‌های روشن اضافی را در محل سکونت و محل کار خود خاموش می‌کند. 7- ..... تا اینجای کار آدم غیرنرمال از خود سؤال می‌کند آیا برای کشفیات فوق نیازی بود ایشان رنج سفر به آمریکا را متحمل شود و چندین مدرک در حوزه حقوق بین‌الملل ، روابط بین‌الملل و نظام بین‌الملل بگیرد. آن‌هم در فضای خونین غرب آسیا که صهیونیست‌ها بچه‌کشی راه انداخته‌اند و با بمبارانی به استعداد 2 بمب اتمی خانه‌های مسلمانان فلسطینی را روی سرشان خراب می‌کند ، استاد تمام یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور در خصوص مختصات آدم نرمال قلم فرسایی کند. شاید به من خرده بگیرند ، ایشان در 30 ویژگی حتما مسائلی که مربوط به روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل است مطالبی گفته‌اند و شما سانسور کردید بله گفته‌اند به موارد زیر توجه کنید: 1- آدم نرمال حتی دشمنان خود را با آقای ... خانم ... خطاب می‌کند. 2- آدم نرمال به همه کشورها، ملت‌ها ونهادهای ملی آنان احترام می‌گذارد. 3- آدم نرمال تاریخ می‌خواند تا انتظارات خود را بر واقعیت‌ها منطبق کند. 4- آدم نرمال با توجه به واقعیت‌های جهان امروز به کثرت‌گرایی فکری اعتقاد دارد. 5- آدم نرمال در کش و قوس‌های میان هیجان و فکر ، بر خود مسلط است. 6- آدم نرمال در جهان فوق العاده زیبای امروز برای موسیقی، هنر، سینما و تئاتر وقت می‌گذارد. بنده نه از حقوق بین‌الملل و نظم بین‌الملل و نه از روابط بین‌الملل اطلاعی دارم و نه توفیق نشستن در سر کلاس‌های این استاد گرانقدر را داشتم. از شاگردان او می‌خواهم توضیح دهند یک عالم و دانشمند که برخی ایشان را در مرتبت پروفسوری می‌بینند توضیح دهند در شرایطی که فریادهای جگر خراش کودکان و زنان و مردان سالخورده زیر بمباران‌های وحشتناک رژیم صهیونیستی در غزه به گوش مردم آزاده جهان در 5 قاره رسیده و آنها را به خیابان‌ها کشانده است سخن از آدم نرمال در این ابعاد آن هم در این فضای خون آلود منطقه غرب آسیا که مذکور افتاد چه معنی می‌دهد؟! اکنون که نظم جهان در غرب آسیا به هم ریخته، قدرت‌های نوظهور در جهان یک جانبه‌گرایی آمریکا و سه کشور شرور اروپایی را زیر سؤال برده است ، چه کسی باید نظم جدید را توصیف کند و از انسان نرمال سخن گوید؟! و بالاخره سؤال کلیدی آن است کسی که با این بار دانش که کمر هر عالمی را خم می‌کند در مورد ویژگی‌های آدم نرمال در فضای کنونی چنین سخنانی به میان می‌آورد آیا خود یک «آدم نرمال» ببخشید «استاد نرمال» است؟! ای کاش وی پس از خواندن این نقد مشفقانه دو کلمه هم در مورد مفاهیمی چون «ستم عریان» ، «خشونت محض» ، «جنایت جنگی بی‌سابقه» و صهیونیست‌ها و جایگاه رژیم اشغالگر قدس در تهدید صلح جهانی قلمی کنند. پی نوشت: 1- به نقل از سایت انصاف نیوز https://eitaa.com/omid_klid_njat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ جالب رهبر انقلاب به یک شبهۀ مشهور در مورد مسئله فرزند آوری ⭕️ شما که می‌گید فرزند زیاد، خب اگر زیاد شدند، نمی‌تونیم تربیت‌شون بکنیم https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ دانشجوی تراز انقلاب اسلامی 🔶 دانشجو و دانشگاه شأن و جایگاهی دارد که واقعاً بنا به فرموده شهید بهشتی مؤذن جامعه است که اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی یک سری ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود تا جدای از آن که در مسیر علم‌آموزی قدم بر می‌دارد بلکه در تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی هم ایفاگر نقشی بی‌بدیل باشد. 🔶 دانشجوی تراز انقلاب اسلامی روی ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر می‌کند نظر می‌دهد تحلیل می‌کند. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی رابطه پایدار و ثابتی با خداوند متعال دارد با خدا حرف می‌زند فقط از خدا می‌خواهد بر خدا توکل می‌کند مناجات دارد اهل دعا و توسل است. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی با قالب‌ها و نوآوری‌های علمی خود بنای یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکرات و ارزش‌های انقلابی و اسلامی را بالا می‌برد. 🔶 رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی انتظاری که دارد این است که دانشجوی انقلابی یک دانشجوی روشنفکر تمام‌عیار مسلمان و متدین باشد. با خدا باشد و ارزش‌های اسلامی را پاس بدارد. دانشجوی تراز انقلاب باید در کنار علم‌آموزی، عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی و آزاداندیشی داشته باشد. 🔶 دانشجوی تراز باید مطالبه‌گر باشد باید نسبت به اجرای صحیح و درست و اصولی قانون اساسی، ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی از جامعه، از مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی مطالبه کند. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی باید تولید علم کند. از مرزهای کنونی علم نیز پیشروی کرده و با خلاقیت خود و با نبوغ خود به سراغ علوم جدید و دانش نو و فناورانه باشد. دانشجوی تراز انقلاب اسلامی سیاست‌زده نیست بلکه سیاست‌گراست یعنی جدای از بازی‌های سیاسی، یک درک ژرف و عمیق از پدیده‌های سیاسی و قدرت فهم و درک و تحلیل مسائل سیاسی را دارد. این دانشجو شجاعت دارد از هیچ چیزی هراس ندارد صاف و صادق و پاکیزه دل است حرفش را صریح و روشن و شفاف می‌زند. در صورتی که بفهمد که اشتباه کرده است هم می‌پذیرد چرا که به دنبال آموختن است نه به دنبال لجاجت. 🔶 جنبش دانشجویی از بدو تولد خود ضد استکبار، ضد سلطه و ضد استبداد و خفقان و اختناق بوده و دائماً در حال مبارزه برای عدالتخواهی بوده است. جنبش دانشجویی تراز انقلاب اسلامی هم باید همواره به چنین ویژگی‌هایی متصف باشد. بنابراین همان طور که اگر دانشگاه، واقعاً دانشگاه باشد یک کشوری را می‌تواند به سعادت برساند، دانشجو نیز اگر دانشجو تراز انقلاب اسلامی باشد می‌تواند جامعه‌ساز باشد می‌تواند امتی را از به بیراهه رفتن نجات دهد و کانون تحول و تعالی باشد. https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ پیشگیری اولویت مبارزه فساد 🔶 در هفته‌ای که گذشت اخبار پیرامون فساد بروز یافته در چای دبش، فضای افکار عمومی کشور را به شدت جریحه‌دار ساخت. در این خصوص و جزئیات پیرامون آن مباحث مختلفی طرح شده و مسئولان مربوطه نیز شفاف‌سازی کلی را انجام دادند. بیان جزئیات نیز به دادگاه مربوطه و قوه قضائیه سپرده شده است. 🔶 به هر حال باید پیرامون فساد چای دبش چند نکته را مدنظر قرار داد: 🔶 در ابتدا توجه به این نکته ضروری و لازم است که دولت و قوه قضائیه در بالاترین سطح، به محض مطلع شدن از موضوع فساد، اقدامات لازم را برای کشف، شناسایی و مجازات اولیه برای عوامل مؤثر در پرونده در نظر گرفتند. در ادامه نیز با تشکیل پرونده قضائی متخلفان و مجرمان را به دادگاه معرفی نمودند. بر این اساس رویکرد و عملکرد نظام در مبارزه با فساد قابل تقدیر و ستایش است. در واقع همین مبارزه با فساد و مجازات مفسد حکایت از نبود فساد سیستمی در داخل کشور دارد؛ عزم جزم قوای سه‌گانه باعث شده است که هر شخصیتی فارغ از ملاحظات و مصالح مصطلح، اگر که متهم باشد به پای میز محاکمه می‌آورند. چه اینکه معاون اول برخی دولت‌ها، وزرای متعدد و معاونین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف مجازات شده‌اند. 🔶 نکته مهم‌تر، فارغ از اینکه کدام دولت مقصر بوده و اینکه چگونه این اختلاس شکل گرفته و جزئیات آن چیست، و مجازات عاملان چگونه خواهد بود، موضوع اصلی این است که چرا در زمینه تخصیص نرخ ارز، هر چند وقت یک‌بار، شاهد چنین فسادهایی هستیم؟ دستگاه‌های متولی قانون‌گذار و مبارزه با فساد باید بدانند که تا زمانی که بستر بروز فساد وجود دارد، شدیدترین اعدام‌ها و مجازات‌ها نیز مانع از بروز چنین فسادهایی نخواهد شد. اساساً در خصوص فساد، موضوع اصلی پیشگیری از وقوع جرم و تخلف است. در واقع قانون‌های مربوطه باید به گونه‌ای باشد که مانع از ایجاد و شکل‌گیری بستر فساد زا باشد. از طرفی نهادهای نظارتی نیز باید فسادها را در ابتدای امر کشف و شناسایی کنند و مانع از گسترش آن شوند. 🔶 نکته سوم توجه به عواملی است که موجب شکل‌گیری فساد شده است. انحصاری بودن برخی بازارها و نبود سیستم رقابتی و شفافیت اطلاعاتی ناقص، موجبات ایجاد رانت را فراهم می‌کند. بروکراسی عریض و طویل دولتی و عدم مقررات‌زدایی از مقررات دست و پاگیر در کنار محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی‌های تجاری و ارزی و همچنین چند نرخی بودن ارز و سیستم غیر رقابتی و متمرکز بانکی نیز مزید بر علت شده است. از همه اینها مهم‌تر مشکلات ساختاری و تشکیلاتی در نهادهای نظارتی و فرآیندهای غیر‌کارشناسی و سالم در تخصیص اعتبارات ارزی و ریالی می‌باشد که رفته رفته فرآیند اصلاح این قوانین و رویه‌ها توسط مجلس و دولت در حال انجام است. https://eitaa.com/omid_klid_njat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا رهبر انقلاب اسلامی می فرمایند نزدیک قله ایم ؟ ونرید انمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ پشت پرده پروژه فحاشی 1⃣ خانم‌های بازیگر لیندا کیانی، الهام حمیدی و متین ستوده اخیرا در متن‌های جداگانه‌ای به جریان فشاری اشاره کردند که در حوادث سال گذشته با تکفیر و فحاشی و تهدید آنها را مجبور به سکوت کردند تا جایی‌که حتی نمی‌توانستند برای پیروزی تیم ملی ابراز شادی کنند. همزمان رئیس شبکه ۴ سیما نیز در مصاحبه‌ای گفته است که تعدادی از بازیگران ازجمله رامبد جوان و مهران مدیری ممنوع‌التصویر نیستند، بلکه به جهت ترس از فحاشان جرات نمی‌کنند به تلویزیون برگردند. 2⃣ دوستی می‌گفت در حوادث سال گذشته با یکی از سلبریتی‌های سینمایی گفت‌وگویی صمیمانه داشته و درباره مواضع شاذ او پرس وجو کرده است. اما پاسخ آن هنرمند جالب بوده و گفته است: «راستش علت این حرف‌های من این‌است که من به طرف مقابل اعتماد ندارم. وحشی‌اند. می‌ترسم به‌خودم و یا خانواده‌ام آسیب بزنند. اما می‌دانم از سمت شما آسیبی نمی‌بینم.» 🔶 به همین سادگی. ریشه سکوت و حتی اعتراض و چه بسا بدگویی برخی از سلبریتی‌ها را سال گذشته بررسی کنید به همین نقطه می‌رسید. خاطرم هست آن‌روز که رهبری در همان اوایل اغتشاشات درباره مواضع ساختارشکنانه سلبریتی‌ها اظهارنظر می‌کردند فرمودند این مواضع مهم نیست و جدی نگیرید. آن زمان خیلی‌ها متوجه نشدند. 3⃣ سال گذشته کافی بود یک سلبریتی حرف نزند؛ نه اینکه چیزی در دفاع از مردم و جمهوری اسلامی بگوید. کافی بود صرفا حرفی نزند و سکوت کند یا حتی در مواردی مثل پیروزی تیم ملی اظهار خوشحالی کند یا بخواهد مثلا فیلم جدید بازی کند یا در جشنواره جایزه‌اش را بگیرد یا کنسرت برگزار کند. همین بهانه کافی بود تا چنان در فضای مجازی روزش سیاه شود که به نفس‌نفس بیفتد. یک نمونه اخیرش اظهارات مرضیه برومند درباره جنایات غزه که چنان کردند و چنان تاختند که مجبور شد حرفش را پس بگیرد. 4⃣ سال گذشته بعد از حمله به مقر منافقین در آلبانی موسوم به اشرف۳، مشخص شد حداقل ۱۵۰۰نفر نیروی آموزش دیده در نفاق وظیفه داشتند ذیل پست‌ها، فحاشی و هتاکی و تهدید به ترور و غیره کنند. بعدها وزارت اطلاعات گزارش داد بعد از مرگ خانم مهسا ظرف یک‌ماه ۵۰هزار اکانت فیک با هویت جعلی در شبکه توییتر ایجاد شده است که وظیفه‌اش انبوه‌نمایی در جبهه ضدانقلاب است. 🔶 گزارش یک نهادنظارتی دیگر نیز در این رابطه اهمیت دارد. مطابق این داده‌کاوی قبل از فوت خانم مهسا روزانه ۶۰۰کاربر به توییتر اضافه می‌شد و این عدد بعد از مرگ مهسا به روزی ۱۶هزار کاربر فیک رسیده است. همچنین ۲۹درصد کاربرانی که بعد مهسا تولید محتوا کرده‌اند ۸۰درصد تولیدات مرتبط با جنگ‌های خیابانی را در اختیار داشته‌اند. ۱۱درصد این محتوا نیز مربوط به مجریان و کارکنان شبکه‌های ماهواره‌ای است و ۴۳درصد ریتوییت‌ها برای عناصر اجاره‌ای منافقین و شبکه منحوس پهلوی است. 5⃣ تا اینجای ماجرا روایت صحنه جنگ است. کل این پروژه طراحی شده را می‌گویند ایجاد مارپیچ سکوت رسانه‌ای. هدف مارپیچ سکوت این است که افراد احساس کنند در اقلیت‌اند و اگر حرف بزنند باید هزینه دهند. امروز روشن شده است پشت پرده جریان تهدید و فحاشی چه کسانی بوده‌اند. با این همه وظیفه افراد در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ اولا مقهور این صحنه‌سازی‌ رسانه‌ای نشوند و دوم تلاش کنند این مارپیچ سکوت را به نفع انتشار حقایق بشکنند تا دیگران احساس اقلیت نکنند. چه آنکه امروز جریان دشمن به جایی رسیده است که به روشنی فهمیده در داخل بی‌اعتبار است و بارها پس از فراخوان‌های کودکانه‌شان ابراز شکست و زبونی کرده است. https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ جنگ روایت ها به زبان ساده 🔶 سیزده سال قبل (مهر ۱۳۸۹) لطیفه‌ای برگرفته از یک واقعیت در نیویورک روي خروجي يكي از سايت‌هاي اينترنتي قرار گرفته و در فاصله‌اي كمتر از ۳۶ ساعت به پربيننده‌ترين مطلب با ميليون‌ها مراجعه‌كننده تبديل شد. 🔶 آن واقعیت این بود، در پارک مرکزی نیویورک سگی به‌ کودکی حمله می‌کند، مردی که شاهد حادثه بود برای نجات کودک، خود را به‌ روی سگ می‌اندازد و او را خفه می‌کند. خبرنگار نیویورک تایمز که ماجرا را از نزدیک می‌بیند به‌ مرد می‌گوید: فردا تیتر اول نیویورک تایمز این است: "مرد شجاع نیویورکی جان پسری را نجات داد". مرد در جواب خبرنگار می‌گوید: "من نیویورکی نیستم" خبرنگار می‌گوید پس تیتر می‌زنیم: "آمریکایی قهرمان جان پسری را نجات داد".‌ مرد می‌گوید: "ولی من آمریکایی نیستم، پاکستانی‌ام". 🔶 فردا تیتر نیویورک تایمز این چنین شد: "یک مسلمان متعصب سگی را در پارک مرکزی خفه کرد! اف‌بی‌آی احتمال می‌دهد القاعده در این جنایت دخیل باشد". در جنگ روایت ها، رسانه ها هستند که نقش محوری را در هدایت ذهن ها به سمت دلخواه بر عهده دارند و در واقع برداشت از روایت توسط مخاطب رسانه، همان برداشتی خواهد بود که صاحبان رسانه می خواهند. 🔶 یک مثال دیگر از یک حادثه یکسان در ایران و مثلا انگلستان، خبر؛ فرزندان فلان مقام بلندپایه سیاسی در انگلستان به دلیل فساد مالی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. آنچه رسانه های لندن نشین از این حادثه روایت می کنند؛ سیستم قضایی انگلستان بدون هیچ ملاحظه ای با فساد در هر سطحی که باشد برخورد می کند. خروجی این روایت برای جامعه آرامش بخش و ایجاد سرمایه اجتماعی می کند. حال اگر همین خبر در ایران اتفاق بیفتد، یعنی برخورد دستگاه قضایی با فساد فلان مقام مسئول یا بستگانش، روایت رسانه های معاند!، فراگیری فساد در ایران، القای به مخاطب که از بالا تا پایین همه غرق در فساد هستند. حال اینگونه روایت از چنین حادثه‌ای با جامعه چه می‌کند؟ https://eitaa.com/omid_klid_njat
🟢 غذای روح 🔹 انسان در ناحیه روح و ضمیر عینا مانند بدن محتاج به تغذی است. اگر به بدن غذا نرسد لاغر می‌شود؛ اگر به روح نیز غذا نرسد لاغر و ناتوان می‌شود. غذای روح البته از جنس گندم و برنج و روغن نیست، غذای روح ، علم و عشق و امید و ایمان است. 🔸 اشتباه اصلی فرزند آدم که در جستجوی سعادت، جان به لب رسانیده همین است که تشنگی و احتیاج روح را می‌خواهد با سیر کردن جسم و بدن تأمین کند، یعنی جستجوی امر محالی را می‌کند. درست مثل این است که یک نفر گرسنه باشد و برای سیر شدن او به یک نفر دیگر نان بدهیم. 🔹 آری، آنچه احتیاج روح را رفع می‌کند و به او قوت و نیرو می‌بخشد و آرامش و اطمینان می‌دهد، ماده و مادیات نیست، معنویات است. https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ درباره مفهومِ استقلال زن 🔰 قسمت اول: تعریف و مختصات مفهوم 🔶 یکی از سرفصل‌های پرتکرار این روزها درباره مبحث الگوی سوم، موضوع «استقلال زن» است. صرف‌نظر از کیفیتِ طرح چنین مفهومی از سوی برخی دوستان، معنای محقق شده حول این مفهوم نزد مخاطبانِ این مباحث (دانشجویان و دنبال‌کنندگان صفحات فعالان زنان در شبکه‌های اجتماعی) بسیار دور از حقیقت آن در ادبیات دینی و انقلاب اسلامی است. 🔶 پرسش اول و مهم ناظر به تعریف «استقلال» است. استقلال را وقتی با مفهوم متضاد آن توضیح بدهیم فهم آن بسیار ساده خواهد بود. مفهوم مقابل استقلال چیست؟ وابستگی، تبعیت، سایه‌نشینی، طفیلی بودن و... تمام این مفاهیم به عنوان متضادهای مفهوم استقلال، دلالت بر عدمِ امکانِ اراده‌ورزی، انتخاب‌گری و عاملیت داشتن است. برای روشن شدن تعریف و سهولت درک آن ناگزیر از ذکر مثال هستم. آمار طلاق به انتخاب زنان در برخی از مناطق کشور به نسبت کلان‌شهرهایی چون تهران بسیار پایین است. آیا این آمار به تنهایی حاکی از تمایل بیشتر زنان آن مناطق به زندگی خانوادگی است؟ نه لزوما! در آن مناطق زنان غالبا تابعِ مردان خانواده بوده و اراده و انتخاب آنها ذیل اراده‌ی پدر، برادر، شوهر و یا حتی عمو و دایی است و آنها استقلالی برای محقق کردن انتخاب و اراده خود ندارند. در شهرهای بزرگ به دلیل تحول روابط خویشاوندی، سهم عاملیت و استقلال زنان افزایش یافته است. 🔶 پس می‌توان استقلال را در یک صورتبندی ساده به معنای امکانِ اراده‌ورزی تعریف نمود. اساسا انقلاب مردمِ ایران در سال 57 در راستای تحققِ این امکان در مقیاس ملی و اراده جمعی بود. مردم ایران از سایه‌نشینی و تفوّق اراده بیگانگان بر اراده جمعی خود به ستوه آمده بودند و به شعار «استقلال» که امام خمینی (ره) سر داد متمایل شدند. استقلال به این معنا یک مطالبه فطری و جهان شمول است. حال باید پرسید آنچه که مراد انقلاب اسلامی و رهبران آن از مفهوم استقلالِ زن است، دقیقا به چه معناست؟ 🔶 در نظریه جنسیتیِ انقلاب اسلامی اعتقاد بر این است که باید سهمِ ظرفیت و استعداد زنان برای حرکت جامعه را لحاظ و محقق نمود. یعنی مادامی که زنانگی امتداد اجتماعی پیدا نکند و محصور در چارچوب‌های خانه بماند، تحول اجتماعی در مسیر تمدن اسلامی به نحو مطلوبی رقم نخواهد خورد. امتدادِ اجتماعی زنانگی یعنی زنان امکانِ اراده‌ورزی و تحققِ عاملیت خود را در عرصه‌های مختلف اجتماعی داشته باشند و انتخاب‌های آنها در مقیاس جمعیِ زنان ذیل و حاشیه‌ی اراده دیگران نباشد. 🔶 این تعریف از استقلال زن، چیزی غیر از تعاون و هم‌افزاییِ زن و مرد در جامعه و خانواده است. تعاون و همکاری در تحقق اهداف جامعه امری مسلّم و به جای خود. اما بسترسازی و ایجاد مسیری برای اراده‌ورزی زنان در سیاست، در هنر، در علم، در اقتصاد و... چیزی بیش از معاونتِ زنان ذیلِ سازه‌های مردانه است. تالیفِ مستقل یک اثر فرهنگی، هنری و اجتماعی معنای تامّ اراده‌ورزی و عاملیت است. وگرنه در طول تاریخ، همواره زنان با مردان در تحقق اهداف مشترک خود هم‌افزایی داشته‌اند. 🔶 استقلالِ انسانی در تعریف انقلاب اسلامی یک قید مهم و تعیین‌کننده نیز دارد و آن امکانِ اراده‌ورز‌ی انسان ذیل اراده خداوند و ولایتِ امتدادیافته اوست. در نگاهِ توحیدی، استقلال و عاملیت انسان ذیل اراده خداوند تعریف می‌گردد و هرگونه عاملیتی خارج از چارچوب اراده الهی، تمنّای طاغوت است. چه اراده‌ی فمینیستیِ زنانه و چه مردسالاری عرفی و تاریخی. هم گفتارِ خانه‌نشینی زن خروج از چارچوبِ اراده الهی‌ست و هم باور به «فرزندآوری مانع پیشرفت است». هردو ناقضِ استقلالِ حقیقیِ زن هستند. 🔶 تفاوت نگاهِ انقلاب اسلامی درباره استقلال زن با گفتارهای فمینیستیِ مشابه در کجاست؟ چرا تلقیِ برخی از دوستانِ مدعی گفتمان الگوی سوم از استقلال زن، در ساحتِ بین‌الاذهانیِ مخاطبان با رویکردهای فمینیستی مشابه قلمداد شده است؟ چرا از این نحوه طرح مفهوم استقلالِ انسانی به عنوان بنیادی‌ترین باور در جهان‌بینی توحیدی، نوعی صنفی‌گری استشمام می‌گردد؟ 🔶 همچنین باید درباره این بیشتر بحث کرد که تالیِ باورِ توحیدی به استقلال زن در ساحت حکمرانی چیست؟ حکمرانیِ انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها براساس اعتقاد به استقلالِ انسانی و به‌ویژه استقلال زن دستخوشِ چه تغییرات رویکردی و ساختاری خواهد شد؟ و پرسش‌های مهم دیگری که انشالله درباره آن بیشتر خواهم نوشت. https://eitaa.com/omid_klid_njat
✅ درباره مفهومِ استقلال زن 🔰 قسمت دوم: غیریت‌ها و سوءبرداشت‌ها 🔶 مخاطب این یادداشت کسانی هستند که در اتمسفر الگوی سوم زیست می‌کنند. در یادداشت اول به تعریف مفهوم استقلال زن در نگاه انقلاب اسلامی پرداختم و در این یادداشت سعی دارم مرز میان این تعریف با دیگری‌های آن را روشن کنم. در حالت کلی کاربرد صفت استقلال برای انسان از دو حالت خارج نیست. گاه استقلال صفتی برای فرد است یعنی در مقام توصیف امر جزئی قرار دارد. مثلا «فلانی فرد مستقلی‌ست» و گاهی استقلال قرار است وصف امر کلی باشد. مثل «استقلال ملت ایران در برابر بیگانگان» این دو مقام توصیف دارای تفاوت‌های دقیقی هستند که باید لحاظ شوند. 🔶 «استقلال زن» آن‌گاه که در مقام توصیف امرِ کلی‌ست، طرحی ناظر به اراده جمعی دارد که به لحاظ تاریخی بسیار مهم است. بگذارید یک مثال بزنم: موضع حضرت آقا درباره 7 اکتبر چه بود؟ اینکه طوفان‌الاقصی یک عملیات کاملا فلسطینی بود. یعنی به رسمیت شناختنِ استقلال ملت فلسطین و حماس در تحقق «اراده جمعی» خود. استقلال زن نیز به این معنا، توجه به امکانِ تحقق «زنانگی» و اراده‌ی برخاسته از آن در جامعه دارد. اراده‌ای که فقدِ تاریخی جوامع بشری محسوب می‌گردد. 🔶 استقلال زن به‌مثابه زمینه و پیش‌نیازِ اراده‌ورزیِ زنانه، در گفتمان‌های زن شرقی و زن غربی یا غایب است یا مقلوب (قلب شده). تحجر با تصغیرِ زن و اعتبارزدایی از اراده و انتخاب او، و فمینیسم با استحاله‌ یا هضم اراده او در نظمِ کورجنسِ مدرن، هر دو متهمان اصلیِ غیبتِ اراده زن در صحنه‌ی تاریخ‌سازی و جامعه‌پردازی به شمار می‌روند. تنها الگوی سوم و نگاه اصیل انقلاب اسلامی به جامعه، تاریخ و جنسیت است که استعدادِ پردازش چنین نظام معنایی حول مفهوم «استقلال انسانی» را دارد. 🔶 اما آنجا که استقلال در مقامِ توصیف امر جزئی‌ست، هیچ تفاوتی میان «زنِ مستقل» و «مردِ مستقل» وجود ندارد. اینجا موصوف انسان است. فردِ انسانی در جهان‌بینی اسلامی دارای استقلال و اراده است و چارچوب انتخاب‌های او را «حدودالله» تعیین می‌کند و اراده هیچ فرد دیگری بر او تفوق ندارد. اما واضح است که ما در جوامع انسانی صرفا با افراد و اراده‌های فردی طرف نیستیم بلکه با «موقعیت‌» های اجتماعی نیز مواجه‌ایم. موقعیت‌هایی نظیر رئیس و مرئوس، استاد و دانشجو، پزشک و بیمار، پدر و فرزند و... 🔶 مناسبات حاکم بر موقعیت‌های اجتماعی دارای منطق متفاوتی با نسبت‌های فردی‌ست. احمد و سعید در مقام فردی دارای دو حیثِ ارادی مستقل و در عرض یکدیگر هستند اما اراده سعید در موقعیتِ پدر بر اراده احمد در جایگاه فرزند تفوق و برتری دارد. نسبت میان این دو در محیط کار ممکن است کاملا برعکس باشد. یعنی اینجا اراده احمد (فرزند) به عنوان رئیس به اراده سعید (پدر) در جایگاه کارمند، در چارچوب مناسبات اداره تفوق دارد. اینها اقتضائات زندگی اجتماعی‌ست و دلالت بر نفی استقلال فردی ندارد. 🔶 در جهان‌بینی اسلامی تمام این مناسبات در چارچوب حدود الهی معتبر هستند. بر همین اساس، فرزندی که باید نزد والدین خاکسار و مطیعِ محض باشد، درباره اطاعت از امر والدین در معصیتِ خدا «استقلال» دارد. یا کارمندی که در چارچوب مقررات اداره باید تابع رئیس باشد درباره امر رئیس به رشوه گرفتن استقلال دارد. یعنی نه فرزند می‌تواند دستور پدر را توجیهی برای معصیت خدا بداند و نه کارمند دستور رئیس را. اساسا انسان دارای اراده و و مستقل خلق شده که در محضر خداوند پاسخگو باشد. 🔶 لذا در این مقام وقتی سخن از استقلال زن می‌کنیم ناظر به این معنا نیست که ما در مناسبات خانواده با دو اراده در عرض هم مواجه‌ایم. اراده مرد و اراده زن. خیر! این دو اراده در مناسبات خانواده در طول یکدیگر و در نسبتی متکامل با هم قرار دارند. گاه اراده مرد بر اراده زن تفوق می‌یابد و گاه اراده زن است که اراده مرد را معیّن می‌کند و این اقتضای زندگی خانوادگی و التزام به مصالح آن است. اینجا لازم است به نکته مهمی متذکر شویم. «استقلال زن» در مقیاس امر جزئی، گاهی غلط‌انداز است. 🔶 یعنی آنجا که استقلال زن به مثابه وصف فرد یا موقعیتی خاص استعمال می‌شود، بسیار در مظان سوءتفاهم و غلتیدن در قلمرو معناییِ گفتمان زن غربی یا فمینیستی است. استقلال زن در این معنا که اساسا دالِّ تهی گفتمان زن شرقی محسوب می‌شود. لذا الگوی سوم در این موقف صرفا با فمینیسم نقطه تلاقی دارد. مفهوم استقلال زن در نظام معنایی فمینیستی تمهیدی برای «تقابل» و دوئیتِ زن و مرد است و اسم رمزی برای تعمیقِ شکاف‌های موقعیتی در خانواده و تخاصمات صنفی در جامعه به شمار می‌رود. حال آنکه این مفهوم در ادبیات الگوی سوم ارمغانی جز «اتحاد هویتی» به همراه ندارد. https://eitaa.com/omid_klid_njat